|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-12 ps2017-019-02-004-108 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

108. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/ - třetí čtení

Date2018-09-12
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/108
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019045.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 414 • previousnext

ps2017-019-02-004-108.u1.p1.s1 108.
ps2017-019-02-004-108.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/ - třetí čtení
ps2017-019-02-004-108.u1.p2.s1 Děkuji, že i pan kolega Vrána došel jako zpravodaj rozpočtového výboru ke stolku zpravodajů.
ps2017-019-02-004-108.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrh jsou uvedeny ve sněmovním tisku 130/2, který vám byl doručen 26. června 2018.
ps2017-019-02-004-108.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 130/3.
ps2017-019-02-004-108.u1.p3.s1 Paní navrhovatelka je připravena před otevřením rozpravy vystoupit, takže paní ministryni financí Aleně Schillerové uděluji slovo.
ps2017-019-02-004-108.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně.
ps2017-019-02-004-108.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-019-02-004-108.u2.p1.s2 Dámy a pánové, tak teď opravdu novela zákona o zrušení Fondu národního majetku.
ps2017-019-02-004-108.u2.p1.s3 Ještě jednou se omlouvám.
ps2017-019-02-004-108.u2.p2.s1 Předložená novela je ve třetím čtení a při minulých jednáních byla rozsáhle komentována a vysvětlována.
ps2017-019-02-004-108.u2.p2.s2 Takže na úvod si tedy dovolím pouze v kostce připomenout její základní cíl.
ps2017-019-02-004-108.u2.p3.s1 Navržená novela zákona o zrušení Fondu národního majetku za úkol eliminovat všechny účelové vládní výdaje zvláštních účtů privatizace.
ps2017-019-02-004-108.u2.p3.s2 Novelou bude zajištěno, že výdajové tituly zvláštních účtů budou redukovány pouze na výdaje související se závazky z privatizace, které tak opět získají prioritu financování.
ps2017-019-02-004-108.u2.p3.s3 Opakuji, že v současné době není možné hradit privatizační výdaje ze žádných jiných zdrojů.
ps2017-019-02-004-108.u2.p3.s4 Současně bude novelou umožněno efektivní a transparentní využití volných finančních prostředků.
ps2017-019-02-004-108.u2.p4.s1 Ve druhém čtení dne 26. července bylo panem poslancem Skopečkem navrženo zamítnutí novely a panem poslancem Ferjenčíkem byl předložen pozměňovací návrh.
ps2017-019-02-004-108.u2.p4.s2 Pozměňovací návrh obsahuje kromě technických úprav rovněž odstranění možnosti převodu do státního rozpočtu bez korektní podmínky.
ps2017-019-02-004-108.u2.p4.s3 Ministerstvo financí, a říkám to takto otevřeně, odmítá pozměňovací návrh jako celek, neboť odstranění možnosti převodu do státního rozpočtu bez korektní podmínky zpochybňuje celou koncepci správy zvláštních účtů a znemožňuje jeden z klíčových záměrů novely, kterým je smysluplné použití nevyužitých prostředků privatizace ve státním rozpočtu a zabránění jejich bezúčelnému hromadění na zvláštních účtech privatizace.
ps2017-019-02-004-108.u2.p4.s4 Nutno dodat, že i obě technické úpravy jsou připraveny špatně, protože zcela ignorují fakt, že pozměňovacím návrhem se pouze mění formulace jednoho z výdajových titulů, ale jejich celkový počet se nemění.
ps2017-019-02-004-108.u2.p5.s1 Dodávám, že rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny na své schůzi 29. června doporučil pozměňovací návrh neschválit.
ps2017-019-02-004-108.u2.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-02-004-108.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí a otevírám rozpravu, kde prvním přihlášeným je paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-019-02-004-108.u3.p1.s2 Z místa se hlásí pan poslanec Ferjenčík, ale předběhl ho elektronickou přihláškou pan kolega Skopeček, protože ta podle zákona o jednacím řádu přednost.
ps2017-019-02-004-108.u3.p1.s3 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-019-02-004-108.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-02-004-108.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych shrnula stanovisko klubu Starostů a nezávislých k následující novele zákona o zrušení Fondu národního majetku.
ps2017-019-02-004-108.u4.p2.s1 Příjmy na tomto účtě jsou z privatizace a samozřejmě z dividend státních firem a tyto prostředky jsou jasně určeny na to, aby se v době, kdy roste hospodářství a je důchodový účet v přebytku, nepoužívaly k jiným účelům.
ps2017-019-02-004-108.u4.p2.s2 Samozřejmě je to určitá rezerva.
ps2017-019-02-004-108.u4.p2.s3 Víme také o tom, že existují závazky státu na odstraňování ekologických škod.
ps2017-019-02-004-108.u4.p2.s4 To, co navrhuje současná novela, je pro nás nepřijatelné, protože zapomíná na ony závazky a rozpouští rezervu do státního rozpočtu bez přesného určení účelu.
ps2017-019-02-004-108.u4.p2.s5 Jak zde zaznělo v předcházejících čteních, tak umělým způsobem si tímto vláda snižuje deficit, který je tak nepřiměřeně vysoký vzhledem k tomu, jak roste hospodářství.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s1 Dovolte mi proto, abych srovnala hospodaření státu, resp. vlády, s hospodařením obcí a měst.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s2 Pan premiér Andrej Babiš i paní ministryně Schillerová často kritizují obce a města za to, že mají na svých účtech desítky miliard korun, že dostatečně neinvestují a že si mají vzít příklad ze státu.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s3 S tím nemohu souhlasit.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s4 Zde je totiž možné vidět obrovský rozdíl v přístupu obcí a měst a přístupu vlády k hospodaření.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s5 Obce mají na svých účtech peníze proto, že myslí na budoucnost.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s6 Mají je tam proto, aby mohly investovat větší celky, větší občanskou vybavenost.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s7 Spoří si peníze na spoluúčast při financování dotací, na obnovu vodohospodářské infrastruktury.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s8 A spoří si je právě v okamžiku, kdy je hospodářský růst.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s9 Důvod?
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s10 Důvodem je to, že myslí v horizontu delším, než je jedno volební období.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s11 Myslí na mnoho let dopředu.
ps2017-019-02-004-108.u4.p3.s12 Leží jim totiž na srdci trvale udržitelný rozvoj v obcích, ve kterých žijí a budou žít.
ps2017-019-02-004-108.u4.p4.s1 Ještě jednou opakuji, obce a města myslí na budoucnost, na rozdíl od státu a této vlády.
ps2017-019-02-004-108.u4.p4.s2 Její hospodaření se charakterizovat dvěma slovy, a to zapomnění budoucnosti.
ps2017-019-02-004-108.u4.p4.s3 Dle našeho názoru tento zákon je toho důkazem, a z toho důvodu klub Starostů a nezávislých tento návrh nepodpoří.
ps2017-019-02-004-108.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové.
ps2017-019-02-004-108.u5.p1.s2 Nyní pan poslanec Jan Skopeček, připraví se kolega Ferjenčík.
ps2017-019-02-004-108.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s2 jsem při prvním čtení navrhl zamítnutí zákona, vysvětlím proč.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s3 tu novelu zákona považuji za velmi nezodpovědný nápad.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s4 Ta nezodpovědnost spočívá v tom, že zákon umožní ve státním rozpočtu rozpustit finanční prostředky dnes určené a dnes vázané v rezervním fondu, které byly plánovány využít za mimořádných situací, na zvláštní účely, a byly tudíž odděleny na rezervním účtu.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s5 Současná vláda si chce v době, přestože máme silný ekonomický růst, přestože máme nízkou nezaměstnanost, sáhnout na tyto prostředky, které se kumulují jednak dříve z privatizačních příjmů, dneska zejména jako dividendy státních podniků na zvláštních účtech.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s6 Současné vládě nestačí to, že rostou daňové příjmy, že každý rok na své přerozdělování více jenom díky ekonomickému růstu.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s7 To je málo, chce si ještě sáhnout na rezervní prostředky, které byly určeny na mimořádné situace.
ps2017-019-02-004-108.u6.p1.s8 bych tomu rozuměl, kdyby to vláda chtěla v době ekonomického poklesu, kdyby klesaly příjmy státního rozpočtu, kdyby tu byly nějaké nenadálé situace, jako jsou povodně, a vláda by si skutečně potřebovala sáhnout na volné peníze, tak bych tomu rozuměl.
ps2017-019-02-004-108.u6.p2.s1 Ještě doplním, že peníze v rezervním fondu se využívají rovněž v době, kdy tzv. důchodový účet je v minusu, to je v okamžiku, kdy máme více nezaměstnaných, nejsou tak dobré odvody do státního rozpočtu z povinných odvodů zaměstnanců a zaměstnavatelů.
ps2017-019-02-004-108.u6.p2.s2 V takovém případě aby vláda dokázala zabezpečit důchody, si do tohoto fondu může sáhnout a ten deficit pokrýt.
ps2017-019-02-004-108.u6.p2.s3 Nicméně díky nízké nezaměstnanosti dneska takový problém nemáme a vládě je líto, že tyto peníze budou ležet na tom účtu a nebude je moci přerozdělit.
ps2017-019-02-004-108.u6.p3.s1 Nejhorší na tom je, že vláda chce, aby se to rozpustilo do rozpočtu bez jakýchkoliv podmínek a mohly se z toho platit třeba nesmyslné žákovské jízdné nebo další nakupování voličů, které jsme od této vlády zažili.
ps2017-019-02-004-108.u6.p3.s2 to považuji za velmi nezodpovědné.
ps2017-019-02-004-108.u6.p3.s3 Je před námi důchodová reforma, se k odhodlá tato vláda, předchozích pět let se k tomu kolegové neodhodlali, třeba se k tomu odhodlají v současném volebním období, případně jakákoliv další vláda stejně k nějaké formě penzijní reformy bude muset přistoupit.
ps2017-019-02-004-108.u6.p3.s4 Je zřejmé, že nebudeme-li chtít reformou důchodovou zatížit stávající důchodce, tak budeme potřebovat peníze navíc, kterými tu penzijní reformu zainvestujeme, zaplatíme.
ps2017-019-02-004-108.u6.p3.s5 si myslím, že docela dobrý zdroj pro ty náklady penzijní reformy by byl právě tento rezervní fond, který byl vždy od začátku plánován tak, aby oddělil peníze z prodeje státního majetku a z mimořádných příjmů, aby je nezodpovědné přerozdělující vlády neutratily na zbytečnosti, ale šetřily je na období krize nebo na nějaké strukturální reformy.
ps2017-019-02-004-108.u6.p4.s1 Čili apeluji na všechny, kteří v sobě mají alespoň elementární principy zodpovědnosti k budoucnosti, zodpovědnosti k veřejným financím, tento návrh nepodpoří.
ps2017-019-02-004-108.u6.p4.s2 Vláda dostatek peněz na přerozdělování.
ps2017-019-02-004-108.u6.p4.s3 Vidíme to dnes a denně, jaké nesmyslnosti typu žákovského jízdného dokáže schválit a dokáže platit.
ps2017-019-02-004-108.u6.p4.s4 Zachraňme tyto peníze před touto nezodpovědnou vládou!
ps2017-019-02-004-108.u6.p4.s5 Zachraňme je pro budoucnost a neschvalme tuto novelu zákona!
ps2017-019-02-004-108.u6.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-02-004-108.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Janu Skopečkovi.
ps2017-019-02-004-108.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-019-02-004-108.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-02-004-108.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-02-004-108.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, se pokusím představit svůj pozměňovací návrh, vysvětlit ho, požádat o podporu.
ps2017-019-02-004-108.u8.p1.s3 Současně shrnu i postoj k tomu zákonu jako celku.
ps2017-019-02-004-108.u8.p2.s1 Stát nějaké zdroje, které jsou dneska z jednorázových příjmů, resp. v tuto dobu jsou to opakované příjmy, ale od státních podniků, které je často obtížné predikovat.
ps2017-019-02-004-108.u8.p2.s2 My se tady pohybujeme mezi dvěma koncepcemi.
ps2017-019-02-004-108.u8.p2.s3 Jedna je, že ty příjmy budou rovnou příjem státního rozpočtu, druhá verze je, druhá možnost je, že ty příjmy budou v nějakém fondu a budou specificky určené např. na sanaci ekologických škod, na budování dopravní infrastruktury.
ps2017-019-02-004-108.u8.p2.s4 Vládní návrh v tuhle chvíli je takový kočkopes mezi těmito dvěma přístupy, který současně říká - teoreticky mají být na sanaci škod na životním prostředí a na stavbu infrastruktury, ale když vláda bude chtít, tak si je převede do svého rozpočtu a udělá z toho běžný příjem, s kterým naloží podle svého.
ps2017-019-02-004-108.u8.p3.s1 My považujeme tento přístup za nešťastný.
ps2017-019-02-004-108.u8.p3.s2 Buď to jsou tedy skutečně příjmy státního rozpočtu, s kterými se bude rozpočtovat, s kterými se bude počítat dopředu, anebo je to oddělený fond na speciální účely.
ps2017-019-02-004-108.u8.p4.s1 Základní problém návrhu vlády je, že umožňuje manipulovat s výsledky hospodaření státu.
ps2017-019-02-004-108.u8.p4.s2 To znamená, v prosinci si bude vládnoucí hnutí chtít zlepšit PR, tak převede x miliard z rezervního fondu do státního rozpočtu.
ps2017-019-02-004-108.u8.p4.s3 Tím pádem bude prezentován výsledek hospodaření státu, tak o několik miliard nebo desítek miliard to vyjde lépe, přestože se reálně to hospodaření absolutně nezmění.
ps2017-019-02-004-108.u8.p4.s4 Podobně to zase umožní jindy si udělat rezervu třeba na předvolební rok.
ps2017-019-02-004-108.u8.p5.s1 Nám tohle přijde naprosto nevhodné, abychom Ministerstvu financí a vládě umožňovali mást veřejnost a účelově zkreslovat představu lidí o skutečném hospodaření státu, navíc ještě utrácet ty peníze za mandatorní výdaje.
ps2017-019-02-004-108.u8.p5.s2 Dnes ten zákon počítá s tím, že v případě, že důchodový systém bude v minusu, tak je možné to z tohoto rezervního fondu sanovat, ten minus.
ps2017-019-02-004-108.u8.p5.s3 Ale vzhledem k tomu, že důchodový systém je teď podle predikce vlády na poměrně krátkou dobu, ale na nějakou dobu bude v plusu, tak oni přesto chtějí umožnit převádět peníze do rozpočtu jako běžný příjem bez omezení účelu.
ps2017-019-02-004-108.u8.p6.s1 Můj pozměňovací návrh dělá jedinou věc - znemožňuje vládě tato účelová zkreslování výsledku hospodaření státu, škrtá možnost převádět to do rozpočtu jako běžný příjem.
ps2017-019-02-004-108.u8.p6.s2 Samozřejmě zachovává původní účel toho fondu - budovat dopravní infrastrukturu a odstraňovat ekologické zátěže.
ps2017-019-02-004-108.u8.p6.s3 Mám za to, že pokud vláda chce skutečně změnit přístup k fondovému hospodářství a mít všechny peníze na jedné hromádce, tak zruší ten fond jako celek, to řekne na rovinu a neumožňuje tyto účetní triky.
ps2017-019-02-004-108.u8.p7.s1 Děkuji za podporu toho návrhu.
ps2017-019-02-004-108.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi.
ps2017-019-02-004-108.u9.p1.s2 Nyní mám dvě přihlášky do rozpravy.
ps2017-019-02-004-108.u9.p1.s3 S přednostním právem poslanec Jan Farský a poté pan poslanec Marian Jurečka.
ps2017-019-02-004-108.u9.p1.s4 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-019-02-004-108.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.

Text viewDownload CoNNL-U