|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-002-158 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

158. Zpráva o finanční stabilitě 2017/2018 /sněmovní tisk 219/ - prvé čtení

Date2018-10-02
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/158
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019293.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 277 • previousnext

ps2017-019-09-002-158.u10.p2.s3 Takže můj dotaz není na deficit rozpočtu a měnovou politiku, ale můj dotaz je na státní hypotéky, které začala poskytovat vláda, versus vaše zpřísnění makroobezřetnostní politiky v souvislosti s poskytováním hypoték.
ps2017-019-09-002-158.u10.p3.s1 nikterak samozřejmě nezpochybňuji vaše právo a nezávislost měnové politiky tak dělat.
ps2017-019-09-002-158.u10.p3.s2 Přesto si dovolím vyjádřit názor, že nevidím důvod pro zpřísnění poskytování hypoték i v souvislosti s tím, že standardními měnovými nástroji rostoucí úrokovou sazbou budete zpomalovat a budete zdražovat cenu peněz i pro ty domácnosti, které uvažují o hypotečním úvěru, což samozřejmě povede k tomu, že si jich budou brát méně.
ps2017-019-09-002-158.u10.p4.s1 souhlasím s tím, že cena nemovitostí je v České republice vysoká, nicméně nedovolil bych si ten soud, že je o 15 % nadhodnocená.
ps2017-019-09-002-158.u10.p4.s2 Ona ta cena prostě odráží situaci na trhu, odráží stav poptávky a nabídky, kdy víme, že ten problém je zejména na straně nabídky, protože se staví málo nových nemovitostí.
ps2017-019-09-002-158.u10.p4.s3 Ten problém je samozřejmě nejpalčivější v hlavním městě Praze.
ps2017-019-09-002-158.u10.p4.s4 A nevyřeší to nic jiného než znovunastartování výstavby nových bytových domů, zejména v Praze.
ps2017-019-09-002-158.u10.p4.s5 Žádná obezřetnostní politika České národní banky nepovede k tomu, že by vyřešila ten fatální problém, kterým je nedostatek bytů.
ps2017-019-09-002-158.u10.p5.s1 s tím zpřísněním nesouhlasím i z toho důvodu, že když se podíváme a srovnáme ukazatele, jako je zadluženost českých domácností, jako jsou úvěry v selhání u českých bank, jaká je průměrná zadluženost hypotékami na straně domácností, tak když to srovnáme se zahraničím, tak v těchto ukazatelích jsme velmi, velmi nadprůměrní.
ps2017-019-09-002-158.u10.p6.s1 Vy jste hovořil o tom, že banky nicméně budou mít pětiprocentní výjimku na zvláštní případy.
ps2017-019-09-002-158.u10.p6.s2 bych na to reagoval takto.
ps2017-019-09-002-158.u10.p6.s3 Zamyslete se nad tím, kdo na tu výjimku dosáhne.
ps2017-019-09-002-158.u10.p6.s4 Jestli to bude jednotlivec, jednotlivá domácnost, která si třeba bude chtít zrekonstruovat svoji nemovitost nebo pořídit byt, nebo to budou velké developerské firmy, které jsou spojené s bankami a vlastně tomu klientovi nabízejí prodej nemovitosti i s tím servisem, že mu pomohou zprostředkovat hypotéku.
ps2017-019-09-002-158.u10.p6.s5 Ty pětiprocentní výjimky si samozřejmě banky schovají pro velké developery, se kterými spolupracují, se kterými mají velký byznys, a na toho malého jednotlivce samozřejmě tato výjimka nezbude.
ps2017-019-09-002-158.u10.p6.s6 Ze všech těchto důvodů to jako pozitivní opatření nevidím, nicméně je to můj názor, respektuji vaši nezávislost v tomto případě takto rozhodnout.
ps2017-019-09-002-158.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u11.p1.s2 Pan guvernér bude reagovat na vznesené dotazy.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s2 Vaším prostřednictvím se pokusím reagovat na dotaz či názor pana poslance.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s3 s ním souhlasím v tom, že naše opatření nevyřeší nedostatečnou nabídku nových, nebo v podstatě nových nemovitostí, nových bytů na trhu, zejména v těch lokalitách, kde to napětí je největší.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s4 My také nemáme za úkol tady řešit bytovou politiku v České republice.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s5 To prostě není náš mandát a nemůžeme ani nic reálně v tom udělat.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s6 My máme ze zákona povinnost pečovat o finanční stabilitu v této zemi.
ps2017-019-09-002-158.u12.p1.s7 Finanční stabilita znamená, že finanční sektor u nás je to téměř rovná se banky, protože více než 75 % veškerých aktiv finančního sektoru se nachází v bankách, rovná se pečovat o to, že české banky budou stabilní, odolné vůči výkyvům, které nutně v cyklické ekonomice, jakou tržní ekonomika je, přicházejí.
ps2017-019-09-002-158.u12.p2.s1 Jestliže jsme vyhodnotili situaci za posledních několik let, že růst úvěrů na financování nákupu a pořízení nemovitostí je vysoce nadprůměrný, patříme mezi země, kde v Evropě tyto úvěry rostou zdaleka nejrychleji spolu se Slovenskem a ještě několika málo zeměmi, tak samozřejmě na to musíme reagovat.
ps2017-019-09-002-158.u12.p2.s2 To, že stávající úrovně zadlužení českých domácností jsou nižší, než je tomu v západní Evropě, je naprosto v pořádku, máte pravdu, na tom nic nebudu rozporovat.
ps2017-019-09-002-158.u12.p2.s3 Nicméně argumentovat stavem, který v mnoha případech je zjevně kritický, protože zadluženost západoevropských domácností v některých zemích je skutečně problém, tak to není podle mého názoru argument pro to, abychom nedělali opatření preventivního charakteru, která povedou a mají vést k tomu, že se pokud možno do takovéto situace nedostaneme.
ps2017-019-09-002-158.u12.p2.s4 Čili my skutečně nekřičíme, že hoří, ale upozorňujeme na to, že nebudou-li se dělat některá opatření, může někdy hořet, a pokud bude hořet, tak nejsme připraveni na to si s tím požárem dostatečně rychle a efektivně poradit.
ps2017-019-09-002-158.u12.p2.s5 A my tady tímto plníme svůj zákonný mandát.
ps2017-019-09-002-158.u12.p3.s1 Pokud jde o to, co dělá stát, stát nějakou bytovou politiku, pro tu používá různé nástroje, stát samozřejmě také reaguje na specifické situace, řekněme, které nejsou možná na prvních stránkách novin, protože na prvních stránkách novin je to, že co je to za tragédii, že mladý absolvent vysoké školy si teď nebude moci pořídit vlastní nemovitost v Praze.
ps2017-019-09-002-158.u12.p3.s2 Tak vás upozorňuji na to, že to je normální stav.
ps2017-019-09-002-158.u12.p3.s3 To je normální stav mých mladých let, to je normální stav 99 % všech hlavních měst v Evropě a to je podle mne normální stav i v České republice.
ps2017-019-09-002-158.u12.p3.s4 Čili státní politika míří na to, aby pokud možno lidé, kteří si chtějí pořídit nemovitost řekněme na jiném než extrémním trhu, jako je Praha, to měli, při pochopitelně nižších možnostech výdělkových, které jsou v regionech, snazší, čili je to svého druhu sociální podpora pro pořízení nemovitosti v omezeném rozsahu.
ps2017-019-09-002-158.u12.p3.s5 Jestliže stát do této věci nějakým způsobem investuje v řádu stamilionů korun, možná jednotek miliard, tak je jasné, že to nemůže nahradit trh s hypotékami, který za rok obsluhuje sto miliard a více korun.
ps2017-019-09-002-158.u12.p3.s6 To, myslím, že ani ambicí státu nebylo.
ps2017-019-09-002-158.u12.p4.s1 v tom zásadní rozpor nevidím.
ps2017-019-09-002-158.u12.p4.s2 My cílíme na banky.
ps2017-019-09-002-158.u12.p4.s3 My necílíme na rodiny, mladé, staré, středně věkové.
ps2017-019-09-002-158.u12.p4.s4 My cílíme na banky, protože to je naše zodpovědnost, a proto tato makroobezřetnostní opatření uskutečňujeme.
ps2017-019-09-002-158.u12.p4.s5 Děkuji vám.
ps2017-019-09-002-158.u13.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-019-09-002-158.u13.p1.s2 S faktickou poznámkou pan poslanec Skopeček.
ps2017-019-09-002-158.u13.p1.s3 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s2 to samozřejmě respektuji, že takovou makroobezřetnostní politiku realizujete, ale nezlobte se na , ten příklad s tím studentem tahá za uši.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s3 Je přece zřejmé, že studentovi vysoké školy bez vysokých příjmů by jakákoliv komerční banka nepůjčila na hypotéku ani před vaší regulací.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s4 Přece nedělejme z České národní banky jedinou instituci, která tady střeží racionální půjčování úvěrů soukromému sektoru.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s5 Je přece zřejmé, že studentovi bez příjmů by nepůjčila komerční banka z titulu toho, že by věděla, že by takový student hypoteční úvěr nesplatil.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s6 Česká národní banka se tady podle mého názoru trošku snaží nahradit risk management komerční bank.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s7 Je přece zřejmé, že i bez těchto regulací, které Česká národní banka v tuto chvíli využívá, přece banky sledují to, zda ten klient je či není bonitní, jak je bonitní a jestli se bance vyplatí tomu klientovi půjčit.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s8 A bez ohledu na Českou národní banku prostě v některých případech banka hypotéku poskytne, protože ten klient se zdá bonitní a , že to splatí, někdy neposkytne.
ps2017-019-09-002-158.u14.p1.s9 A snad je logické, že takovému studentovi vysoké školy by asi žádná komerční banka takový hypoteční úvěr neposkytla, protože by to dobře věděla.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s1 Druhá věc.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s2 Vy jste zmiňoval, že upozorňujete jenom tímto přístupem na to, že by mohla vzniknout nějaká krize.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s3 To není jenom upozorňování.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s4 To přece reálné hospodářské důsledky.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s5 A ty reálné hospodářské důsledky jsou v tom, že to není o tom studentovi.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s6 Na ty hypoteční úvěry si dneska nesáhne díky tomu zpřísnění i středněpříjmová rodina.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s7 To je přece zřejmé.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s8 Je to statisticky jasně vyčíslené, že řada lidí ze střední třídy, která si na hypotéky v minulosti sáhla, tak si po tomto zpřísnění na hypotéku nesáhne.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s9 O tu skupinu tady jde nejvíc, tu to poškodí nejvíc - a pomůže to komu?
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s10 Pomůže to bohatým investorům, kteří vaše kritéria splní a kteří si tak pořídí na hypotéku druhý, třetí, čtvrtý byt, který budu nakupovat jako investici.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s11 Těmto to opatření pomůže, střední vrstvu to poškodí.
ps2017-019-09-002-158.u14.p2.s12 Není to jen o naznačování, to hluboké hospodářské důsledky.
ps2017-019-09-002-158.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u15.p1.s2 Další faktická poznámka, pan poslanec Tomáš Martínek.
ps2017-019-09-002-158.u16.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-019-09-002-158.u16.p1.s2 jen krátce tohle také doplním.
ps2017-019-09-002-158.u16.p1.s3 My jsme právě dnes představili návrh zákona, který zavádí sníženou sazbu daně z nabytí nemovitosti pro určité skupiny fyzických osob, tedy konkrétně těch, které si chtějí koupit nemovitost k vlastnímu trvalému bydlení a žádnou jinou nemovitosti nevlastní.
ps2017-019-09-002-158.u16.p1.s4 Takže i na vaši regulaci reagujeme tím, že bychom chtěli zlepšit dostupnost vlastního bydlení, protože některé věci v tom doporučení jsou doopravdy zvláštní, především ty, které se opírají o tu příjmovou stránku, kdy musí mít příjem za určité období, za devět let, a 45 % měsíční splátky...
ps2017-019-09-002-158.u16.p1.s5 V dnešní době, kdy plno lidí pracuje na dohodu nebo je zaměstnáno na dobu určitou a banky třeba často ani neuznávají tyto práce na dobu určitou jako uznatelný příjem, tak to doopravdy výrazně může snížit dostupnost hypoték pro velkou část populace, a i proto se snažíme nějakým způsobem reagovat na to, aby ta dostupnost byla lepší.
ps2017-019-09-002-158.u16.p1.s6 A zrovna ty příjmové stránky si nemyslíme, že jsou úplně relevantní, obzvlášť když ČNB říká, že tady jsou nemovitosti v průměru předražené o nějakých 16 %, což by měla plnohodnotně pokrýt ta první podmínka v tom LTV 20 %.
ps2017-019-09-002-158.u16.p2.s1 Děkuji za možnost se vyjádřit.
ps2017-019-09-002-158.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u17.p1.s2 Další faktická poznámka, pan předseda Stanjura.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s2 bych chtěl ve faktické reagovat na svého předřečníka.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s3 Nejdřív chci říct, že my tu regulaci považujeme za zbytečně přísnou.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s4 Ale dostupnost bydlení se podstatně zvýšit i jinými opatřeními, aby se domy a byty mohly stavět.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s5 To je ten největší problém, který dneska Česká republika.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s6 A k tomu potřebujeme nový, jednoduchý a efektivnější stavební zákon.
ps2017-019-09-002-158.u18.p1.s7 Ty hypotéky jsou velmi často na to, že se za to pořizuje majetek nebo byt, který existuje.
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s1 souhlasím s tím, co jste říkal a co říkali i další předřečníci, že pro střední třídu to začne být velmi problematické.
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s2 by zajímalo, a možná to pan guvernér z hlavy, nevím, kolik byste musel mít v Praze, kdybyste si chtěl koupit třípokojový byt.
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s3 Kolik musíte mít roční plat a kolik musíte mít měsíční plat, abyste to splnil.
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s4 Sto tisíc, říká pan vicepremiér (Hamáček).
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s5 Je to možné.
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s6 A kolik takových případů máme?
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s7 A kdo 90 tisíc, není střední třída?
ps2017-019-09-002-158.u18.p2.s8 Je to prostě přepálené.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s1 Souhlasím s tím, že ty parametry jsou v jiných státech přísnější.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s2 Ale zeptám se pana guvernéra, kde je taková kombinace těch tří parametrů.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s3 Neříkejme si, že ten jeden je tam přísnější - v Norsku pětiletý, mají k tomu ty další dva a jsou stejně přísné, nebo ne.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s4 Pak cenu porovnávat, když si dám všechny parametry vedle sebe.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s5 A vy musíte splnit všechny, ne jeden.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s6 Kdyby tam byl jeden, tak můžeme používat zahraniční příklady, pokud mají jeden parametr.
ps2017-019-09-002-158.u18.p3.s7 Ale pokud musí splnit všechny tři, tak je to velmi problematické.
ps2017-019-09-002-158.u18.p4.s1 jsem chtěl jenom upozornit, že v debatě o dostupnosti bydlení je mnohem klíčovější zlepšit stavební zákon.
ps2017-019-09-002-158.u18.p4.s2 A taky máme za tři dny volby, aby zastupitelstva na to myslela, aby projednávala rozumně změny územního plánu, aby umožnila výstavbu rodinných, nebo bytových domů.
ps2017-019-09-002-158.u19.p1.s1 Děkuji za přesné dodržení času.

Text viewDownload CoNNL-U