|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-18 ps2017-019-05-003-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Vládní návrh zákona o zpracování osobních údajů /sněmovní tisk 138/ - druhé čtení

Date2018-09-18
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019160.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 488 • previousnext

ps2017-019-05-003-012.u4.p4.s2 Je to asi v 13 státech Evropské unie, kde mají specializovanou instituci pro právo na informace, tudíž žadatelé, kteří nedostanou informace, se neobracejí hned na soud, ale je tam nějaká nezávislá instituce, ke které jdou předtím.
ps2017-019-05-003-012.u4.p4.s3 Takže se tolik nezatěžuje soudní řízení, kde soudy jsou dneska extrémně přetížené a neustále volají po tom, abychom odklonili jejich agendu na správní úřady, které by odstínily velkou část těchto žalob.
ps2017-019-05-003-012.u4.p5.s1 ten návrh samozřejmě podrobně představím a načtu v podrobné rozpravě, ale v obecné rozpravě jsem chtěl upozornit na to, že by bylo logické to vyřešit a sjednotit tak, aby se to řešilo pod jednou střechou.
ps2017-019-05-003-012.u4.p5.s2 Úřad pro ochranu osobních údajů s tímto nemá problém.
ps2017-019-05-003-012.u4.p5.s3 Myslím si, že ve výsledku to i uspoří náklady, respektive soudy se budou moct věnovat věcem, které jsou důležitější, a občané nebudou muset čekat u soudu tak dlouho kvůli tomu, že soudy jsou zavaleny žalobami ve věci práva na informace.
ps2017-019-05-003-012.u4.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-05-003-012.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Michálkovi.
ps2017-019-05-003-012.u5.p1.s2 A nyní paní poslankyně Levová s řádnou přihláškou, připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-019-05-003-012.u5.p1.s3 Paní poslankyně, ještě než vám udělím slovo, přečtu došlé omluvy.
ps2017-019-05-003-012.u5.p1.s4 Předsedovi Poslanecké sněmovny od do hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Adam Kalous, od hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů pan poslanec Ferjenčík a od do hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-019-05-003-012.u5.p2.s1 Nyní paní poslankyně Jana Levová.
ps2017-019-05-003-012.u5.p2.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-019-05-003-012.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-05-003-012.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, protože se v podrobné rozpravě přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 977, k tisku 138, tak bych vás s ním teď ráda seznámila.
ps2017-019-05-003-012.u6.p1.s3 Můj pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o zpracování osobních údajů, to je k tisku 138, se stejně jako pozměňovací návrh číslo 850 týká výjimek pro účely vědeckého a historického výzkumu a pro statistické účely.
ps2017-019-05-003-012.u6.p2.s1 Oproti zmíněnému návrhu číslo 850, který je dobrý a užitečný, jsem se rozhodla vložit do § 6 odst. 1 větu: Odchylně od ustanovení článku 9 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 se stanoví, že zpracování zvláštních kategorií osobních údajů je možné také bez souhlasu subjektu údajů pro účely vědeckého nebo historického výzkumu nebo pro statistické účely, pokud je takové zpracování nezbytné pro tyto účely a pokud zájmy správce na jejich zpracování výrazně převáží nad zájmy subjektu údajů tyto údaje nezpracovávat.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s1 Proč bych chtěla do § 16 odst. 1 vložit tuto větu, nyní vysvětlím.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s2 Chtěla jsem výslovně upravit zákonnost zpracování zvláštních kategorií osobních údajů i bez souhlasu za podmínky, že takové zpracování je pro účely výzkumu nezbytné.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s3 Dále jsem chtěla podtrhnout, že existují případy, kdy zájmy správce osobních údajů na jejich zpracování výrazně převáží nad zájmy subjektu údajů tyto údaje nezpracovávat.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s4 Mluvím například o klinických studiích.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s5 V současné době není jasné, zda ke zpracování osobních údajů v klinických studiích je nutný souhlas, nebo ne.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s6 Jasno v tom zřejmě nemají ani SÚKL a Úřad pro ochranu osobních údajů, kteří dle mých informací hledají společné stanovisko.
ps2017-019-05-003-012.u6.p3.s7 Zákonnost zpracování v zákoně by jasně definovala, že zpracování v rozsahu podle protokolu je možné i bez souhlasu subjektu hodnocení, samozřejmě za předpokladu plnění všech stávajících povinností a záruk.
ps2017-019-05-003-012.u6.p4.s1 Věřím, že pokud podpoříte tento můj pozměňovací návrh, tak společně výrazně pomůžeme vědě a klinickým studiím, ve kterých například v případě klinických studií rakoviny jsme velmi úspěšní.
ps2017-019-05-003-012.u6.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-05-003-012.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Janě Levové.
ps2017-019-05-003-012.u7.p1.s2 A nyní paní poslankyně Věra Kovářová a připraví se pan poslanec Karel Rais.
ps2017-019-05-003-012.u7.p1.s3 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-019-05-003-012.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-05-003-012.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vám představila svůj pozměňovací návrh, který je veden v systému pod číslem 1303, a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě.
ps2017-019-05-003-012.u8.p2.s1 Dovolte, abych konstatovala, že vládní návrh zákona o zpracování osobních údajů předložený do Poslanecké sněmovny nerozlišuje subjekty přestupků tak, jak původně avizovali zástupci Ministerstva vnitra.
ps2017-019-05-003-012.u8.p2.s2 Původní návrh, který byl předložen vládě, počítal se snížením maximální výše pokuty za přestupek pro obce, které nevykonávají přenesenou působnost v rozsahu obecního úřadu obce s rozšířenou působností, dobrovolný svazek takových obcí, příspěvkové organizace zřizované takovou obcí nebo právnickou osobu vykonávající činnost školy nebo školského zařízení zřizovanou obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na 5 tisíc korun, respektive na 15 tisíc korun.
ps2017-019-05-003-012.u8.p2.s3 Starostové a nezávislí se zněním tohoto vládního návrhu, které bylo zasláno do Poslanecké sněmovny, nesouhlasili a odmítali i argumentaci Legislativní rady vlády.
ps2017-019-05-003-012.u8.p2.s4 Proto jsme se zamýšleli nad tím, jak upravit toto znění.
ps2017-019-05-003-012.u8.p3.s1 Výchozí právní úpravou toho našeho pozměňovacího návrhu je rakouská právní úprava obsažená v implementačním zákoně vydaném 31. července 2017, k obecnému nařízení o ochraně osobních údajů.
ps2017-019-05-003-012.u8.p3.s2 Ten v § 30 odst. 5 uvádí, že - v překladu - vůči veřejným orgánům a veřejným subjektům nelze uplatnit finanční sankci.
ps2017-019-05-003-012.u8.p4.s1 Podle našeho přesvědčení je nutné, aby obce a jimi zřizované organizace byly chráněny před hrozbou vysokých likvidačních pokut, a proto byly původně předloženy dvě varianty pozměňovacího návrhu k vládnímu návrhu zákona o zpracování osobních údajů.
ps2017-019-05-003-012.u8.p4.s2 První variantou je rakouský model modifikovaný pro českou legislativu.
ps2017-019-05-003-012.u8.p4.s3 Druhá varianta částečně obsahuje slíbený kompromis ze strany Ministerstva vnitra.
ps2017-019-05-003-012.u8.p4.s4 Náš původní pozměňovací návrh se měl týkat nejenom obcí prvního a druhého stupně, ale i obcí třetího stupně, tedy obcí s rozšířenou působností.
ps2017-019-05-003-012.u8.p4.s5 Na základě proběhlé diskuse v Poslanecké sněmovně předkládáme tento revidovaný pozměňovací návrh, který možnost uložení snížených sankcí umožňuje pouze u obcí prvního a druhého typu a zároveň spatřuje vyšší společenskou škodlivost přestupku spáchaného prostřednictvím médií, za který by v tomto případě byla možnost uložit sankci do výše 15 tisíc korun.
ps2017-019-05-003-012.u8.p5.s1 Co nás k tomu vedlo?
ps2017-019-05-003-012.u8.p5.s2 Za prvé.
ps2017-019-05-003-012.u8.p5.s3 Do vlády šel návrh Ministerstva vnitra, který se týkal obcí tzv. prvního a druhého typu s tím, že toto snížení sankcí je zcela dostačující a že obce třetího typu mají dostatečný aparát, aby onen problém a GDPR zvládly.
ps2017-019-05-003-012.u8.p5.s4 Ministerstvo vyslovilo při našem prvním pozměňovacím návrhu zásadní nesouhlas se snížením pokut pro obce třetího typu.
ps2017-019-05-003-012.u8.p6.s1 Co se ovšem dělo při projednávání ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj?
ps2017-019-05-003-012.u8.p6.s2 Při opakovaném projednávání, kdy Ministerstvo vnitra vyjádřilo zásadní nesouhlas s naším návrhem týkajícím se obcí třetího typu, přišel další návrh, kde by byly sníženy pokuty nejenom obcím prvního a druhého typu, ale i třetího typu, ale zároveň i krajům a jejich příspěvkovým organizacím.
ps2017-019-05-003-012.u8.p6.s3 Co nás zcela překvapilo, byla ona populistická honba za různými pozměňovacími návrhy a ten souboj o to, čí pozměňovací návrh vyhrává.
ps2017-019-05-003-012.u8.p6.s4 Co nás také zarazilo, byla několikanásobně opakovaná zásadní změna názoru Ministerstva vnitra, kdy z původního přípustného snížení pokut pouze pro obce prvního a druhého typu náhle nebyl problém, aby pokuty byly sníženy i pro kraje a jejich příspěvkové organizace.
ps2017-019-05-003-012.u8.p7.s1 Myslím si, že takovýmto způsobem by se zákony neměly tvořit.
ps2017-019-05-003-012.u8.p7.s2 Proto Starostové a nezávislí předkládají onen pozměňovací návrh, který odpovídá původně domluvenému návrhu mezi Ministerstvem vnitra a samosprávami, tedy Sdružením místních samospráv, který se bude týkat snížení pokut u obcí prvního a druhého stupně.
ps2017-019-05-003-012.u8.p7.s3 Toto považujeme za rozumné.
ps2017-019-05-003-012.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-05-003-012.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové.
ps2017-019-05-003-012.u9.p1.s2 Nyní vystoupí pan poslanec Karel Rais, připraví se pan poslanec Jiří Valenta.
ps2017-019-05-003-012.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-05-003-012.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-05-003-012.u10.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, pane předsedo, kolegové a kolegyně, bych začal od konce.
ps2017-019-05-003-012.u10.p1.s3 Navázal bych na systém pokut paní kolegyně Kovářové.
ps2017-019-05-003-012.u10.p1.s4 S Ministerstvem školství jsme diskutovali několik pozměňovacích návrhů a ten, o kterém bych chtěl tady hovořit, je pozměňovací návrh, který je veden pod sněmovním tiskem 683, který snižuje pokutu pro vysokou školu za porušení GDPR na 100 tis. korun pro konkrétní případ porušení.
ps2017-019-05-003-012.u10.p1.s5 Když se podívám na ten text, tak toto je to jádro.
ps2017-019-05-003-012.u10.p2.s1 V podstatě jde o to, podobně jak kolegyně Kovářová, tak také zastávám ten názor, že současné znění vládního návrhu zákona nedostatečně reflektuje možnost zmírnění sankcí pro veřejné subjekty, k nimž se řadí vysoké školy.
ps2017-019-05-003-012.u10.p2.s2 A vysoké školy v souvislosti s administrací studia a všech činností využívají ve velké míře elektronizace agend, přičemž doposud pro většinu z nich chybí opora ve vysokoškolském zákoně.
ps2017-019-05-003-012.u10.p2.s3 Toto je taky jeden z důvodů, proč ten pozměňovací návrh zde dávám.
ps2017-019-05-003-012.u10.p3.s1 Cílem návrhu je zmírnit dopady nařízení Evropského parlamentu o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů, o volném pohybu těchto údajů.
ps2017-019-05-003-012.u10.p3.s2 Tento návrh byl v podstatě podpořen Legislativní komisí Rady vysokých škol, vyjádřilo se k tomu vedení Karlovy Univerzity a je podporován těmito stakeholdery.
ps2017-019-05-003-012.u10.p3.s3 Stanovisko z Ministerstva školství jsme s nimi diskutovali, tady tento pozměňovací návrh, a nevidí v tom nějaký zásadní problém.
ps2017-019-05-003-012.u10.p4.s1 Druhý pozměňovací návrh, který jsem měl, byl pozměňovací návrh, který se týkal archivní práce a zmenšení povinnosti pro badatele, výzkumníky a statistiky v oblasti GDPR.
ps2017-019-05-003-012.u10.p4.s2 Tento velmi obdobný pozměňovací návrh se širší oblastí záběru dala kolegyně Válková, takže tím pádem se k němu nebudu přihlašovat.
ps2017-019-05-003-012.u10.p4.s3 To je, co se týká tohoto sněmovního tisku.
ps2017-019-05-003-012.u10.p4.s4 K sněmovnímu tisku 139 pak mám další dva pozměňovací návrhy.
ps2017-019-05-003-012.u10.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-05-003-012.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi.
ps2017-019-05-003-012.u11.p1.s2 Nyní pan poslanec Jiří Valenta a připraví se pan poslanec Vít Kaňkovský.
ps2017-019-05-003-012.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-05-003-012.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-019-05-003-012.u12.p1.s2 Sice jsem již k návrhu tohoto zákona vystupoval v prvním čtení, ale protože se od doby objevilo hned několik do doby možná účelově skrytých souvislostí, skutečně potřebuji, než budu o celé normě osobně hlasovat, osvětlit a zároveň vyvrátit některá obecná podezření.
ps2017-019-05-003-012.u12.p2.s1 Ptám se tedy zástupce předkladatelů, konkrétně pana ministra vnitra, zda je pravda, že Ministerstvo vnitra se snažilo narychlo protlačit Sněmovnou takové doplňky v tomto prováděcím zákoně, které by měly být ještě přísnější, než je samotné bruselské nařízení GDPR.
ps2017-019-05-003-012.u12.p2.s2 Mohl byste, pane ministře, na tomto místě tedy vyjmenovat, která to jsou ta zpřísňující opatření?
ps2017-019-05-003-012.u12.p3.s1 Dále jsem zaregistroval některá podezření, která hovoří o tom, že by se naopak měly některé informace českými politiky a úředníky nesmyslně utajovat.
ps2017-019-05-003-012.u12.p3.s2 Konkrétně prý jde o to podle některých expertů, že Ministerstvo vnitra chce např. znepřístupnit informace o každém porušení závazků České republiky směrem k Evropské unii.
ps2017-019-05-003-012.u12.p3.s3 To je podle mého názoru velice nebezpečné, a to např. i o vyšetřování možných dotačních podvodů.
ps2017-019-05-003-012.u12.p3.s4 Policisté nebo tajné služby by takto získali nové oprávnění tajit informace nejen o svých akcích, což samozřejmě může být v některých ohledech a v odůvodněných případech v pořádku, ale např. i o tom, jaká auta si nakupují nebo jaké odměny pobírají jejich služební funkcionáři či jaké mají náklady na rekreaci zaměstnanců, jejich vzdělávání apod.
ps2017-019-05-003-012.u12.p4.s1 Je tedy podle vás v pořádku, že některá takováto vylepšení dodala vláda do zákona jaksi nenápadně pokoutně s tím, že to bude pod krycím pláštíkem nařízení EU a pod tlakem veřejnosti ve Sněmovně nyní bezhlavě přijato?
ps2017-019-05-003-012.u12.p5.s1 Asi nejožehavější takto podivně implantovanou novinkou by mělo být to již mnou zmíněné omezení, které by zodpovědným českým úředníkům umožnilo utajovat informace o porušení závazků, které Česká republika směrem k Evropské unii.
ps2017-019-05-003-012.u12.p5.s2 Tento prakticky skoro přílepek by měl být údajně podle úvah Ministerstva vnitra tak široký, že si bude moci pod ním možno představit cokoliv.
ps2017-019-05-003-012.u12.p5.s3 Úředníci by si takto mohli stáhnout např. i řízení, které může Evropská unie s Českem zahájit kvůli tomu, že nerespektovalo vnucené kvóty pro přijímání uprchlíků, což Ministerstvo vnitra zdůvodňuje obecně tím, že mohou existovat informace, které by mohly ohrozit ochranu zájmů České republiky v zahraničí.
ps2017-019-05-003-012.u12.p5.s4 Jenže na takovouto ochranu již stávající česká legislativa přece pamatuje.
ps2017-019-05-003-012.u12.p5.s5 A takováto rádoby ochranářská zcela kontraproduktivní ministerská úvaha by potom ostře kontrastovala s tím, že zde existuje silný veřejný zájem, aby se naopak zveřejňovalo pokud možno co nejvíce informací o každém našem sporu s Evropskou unií.
ps2017-019-05-003-012.u12.p6.s1 Vážený pane ministře, ptám se vás, skutečně se v tomto zákoně něco podobného, co jsem nyní naznačil a co některá média skutečně potvrzují, a to explicitně uvedené, či v nějaké více či méně skryté formě, nalézá nebo existuje?
ps2017-019-05-003-012.u12.p7.s1 Dále bych rád k tomuto tématu ještě zopakoval, že česká vládní garnitura v přípravě související národní legislativy skutečně trestuhodně zaspala a je lhostejno, zda tento problém nyní bagatelizuje, nebo k němu mlčí.
ps2017-019-05-003-012.u12.p7.s2 V obou případech se tak vyviňuje z vlastní odpovědnosti.
ps2017-019-05-003-012.u12.p7.s3 A mohou za to rukou nerozdílnou předchozí Sobotkova vláda i vláda současná, konkrétně přímo zodpovědné aparáty Ministerstvo vnitra, ale pro úplnost musím dodat, že svou laxností a některými rádoby uklidňujícími nevhodnými výroky i česká eurokomisařka Jourová.
ps2017-019-05-003-012.u12.p8.s1 Podle posledních informací např. plné dvě třetiny českých e-shopů - a těch je u nás v přepočtu na obyvatele nejvíce v Evropě - nejsou dokonce ještě dnes připraveny na GDPR, zmatkují a posílají zákazníkům rozličné, často bizarní žádosti o schválení přenosu a manipulace s osobními daty.
ps2017-019-05-003-012.u12.p8.s2 Celá jedna pětina firem dokonce ani nevěděla, že toho 25. května začne nařízení platit, a to je nejhorší výsledek ze 17 zkoumaných evropských zemí mezi 3 400 firmami.
ps2017-019-05-003-012.u12.p8.s3 Osvěta byla skutečně velice nízká a ve společnosti tak nevznikla potřebná atmosféra pozitivního přijímání komplexní ochrany dat.
ps2017-019-05-003-012.u12.p8.s4 To je opět zásadní chybou státu, tedy naší vlády, neboť v tomto ohledu došlo k přenechání komunikace k tématu komerčním subjektům, poskytovatelům školení a poradenských činností.
ps2017-019-05-003-012.u12.p8.s5 Znovu se ptám, proč a z jakého důvodu.
ps2017-019-05-003-012.u12.p9.s1 Dále bych se chtěl ještě zeptat, zda je pravdou, že společnost Deloitte odhaduje, že náklady na zavedení nových pravidel by mohly vystoupat v České republice k 10 miliardám korun, což se mi osobně zdá jako astronomická částka, a jakým způsobem bude toto zapracováno do státního rozpočtu.
ps2017-019-05-003-012.u12.p10.s1 Ale skutečně bych velice nerad pouze kritizoval, neboť jistým způsobem jsem příznivcem nového evropského nařízení.

Text viewDownload CoNNL-U