ps2017-016-04-003-060.u1.p1.s1
60 . ps2017-016-04-003-060.u1.p1.s2
Návrh poslanců Václava Klause , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 61 / - třetí čtení ps2017-016-04-003-060.u1.p2.s1
U stolku zpravodajů zaujal místo za navrhovatele pan poslanec Václav Klaus a prosím také zpravodaje garančního výboru , kterým byl výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , pana poslance Lukáše Bartoně , aby ke stolku zpravodajů přišel také a zaujal tam místo . ps2017-016-04-003-060.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 61 / 5 , který nám byl doručen dne 13 . května tohoto roku . ps2017-016-04-003-060.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru máte k dispozici jako sněmovní tisk 61 / 6 . ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s1
Nejprve poprosím Poslaneckou sněmovnu o klid , abychom se mohli věnovat projednávání školského zákona . ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s2
A nyní se táži pana navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s3
Je tomu tak . ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s4
Pan poslanec Klaus má slovo . ps2017-016-04-003-060.u2.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi krátce zahájit třetí čtení školského zákona . ps2017-016-04-003-060.u2.p1.s2
Úvodem bych chtěl poděkovat všem za velice věcné projednávání této předlohy , která tady byla v Poslanecké sněmovně i ve školském výboru . ps2017-016-04-003-060.u2.p1.s3
Není to vždycky zvykem . ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s1
Druhá věc , kterou bych chtěl ocenit , že spousta poslanců sama vystoupila v diskuzi . ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s2
Čili nastalo to , že nejenom poslanecké kluby , ale takřka i každý poslanec za prvé ví , o čem bude hlasovat . ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s3
Za druhé si udělal nějaký vlastní politický názor na celou věc , což si myslím , že je velice přínosné . ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s4
A to říkám i přesto , že zdaleka ne všechny součásti mé novely prošly školským výborem , ale považuji to za velice demokratické a správné . ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s5
Kéž by tomu tak bylo i u jiných zákonů , které buď dílem , jak jsem řekl před chvílí , implementujeme , nebo často závisí na pracovitosti jediného poslance , který si všimne nějakého nesmyslu v předkládaném zákoně a na poslední chvíli se to třeba zastaví a někdy také ne . ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s1
Čili to je asi ten úvod . ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s2
Druhá věc je procedura . ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s3
Procedura hlasování , kterou navrhne pan zpravodaj . ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s4
Myslím , je v tomto duchu , čili umožní zase Sněmovně vyjádřit svou politickou vůli ke všem částem toho zákona a pozměňovacím návrhům . ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s5
Velice bych poděkoval panu zpravodajovi , který na tom odvedl kus práce , legislativě parlamentní a i Ministerstvu školství , konkrétně náměstkyni Prudíkové , kteří se tomu skutečně pečlivě věnovali . ps2017-016-04-003-060.u2.p4.s1
K samotnému meritu věci . ps2017-016-04-003-060.u2.p4.s2
Novela , jak už tady bylo řečeno , se týká školek , týkala se povinného zajištění místa pro dvouleté děti ve školkách , které novela navrhuje zrušit , týkala se povinného předškolního vzdělávání a týkala se otázky placení . ps2017-016-04-003-060.u2.p4.s3
Tato třetí část už nyní tam není , protože neprošla výborem a nikdo takový pozměňovací návrh nenačetl . ps2017-016-04-003-060.u2.p5.s1
Dovolte mi krátce zalobbovat k těmto dvěma věcem . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s1
Povinná školka , poslední ročník , v pátém ročníku , bude hned v prvním hlasování . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s2
Já jsem navrhl tuto povinnost zrušit a školský výbor to tedy těsně nepodpořil , ale řeknu vám k tomu pár slov . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s3
Přes 94 % dětí už do školek beztoho chodilo , bez ohledu na zákon , který byl přijat . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s4
Zákon byl přijat snad s úmyslem pomoci sociálně nejslabším nebo nějakým vyčleněným skupinám . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s5
Tady si dovoluji ocitovat zprávu České školní inspekce . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s6
" Nepodařilo se zapojit děti , pro které by byl poslední školní rok povinný , zhruba 3 % dětí z populačního ročníku , zejména ty , pro které by předškolní vzdělávání bylo nejvíce přínosné , protože pochází ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí . " ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s7
Neboli tento zákon jaksi nefunguje v praxi na tu skupinu těch dětí , které pak často třeba ani nechodí do školy a pro které snad původní navrhovatel zákona to zamýšlel . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s8
Za druhé není stanovená pro část dětí spádová mateřská škola , čili není vůbec jednoznačný ten legislativní postup . ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s9
Za třetí , povinné předškolní vzdělávání znamenalo nárůst administrativy pro pracovníky škol , například v oblasti organizace zápisů , sledování spádových dětí , sledování docházky , vymáhání pravidelné docházky , zdůvodňování absencí a tak dále . ps2017-016-04-003-060.u2.p7.s1
Čili dovoluji si na vás apelovat , podpořte ten první pozměňovací návrh , který načetla paní poslankyně Kozlová za Piráty , protože skutečně ten zákon se míjí účinkem a přináší spíš jenom byrokracii . ps2017-016-04-003-060.u2.p7.s2
Uvidíme , jak to ve Sněmovně dopadne . ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s1
Druhá část . ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s2
Dvouleté děti obligatorně do školek nepatří . ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s3
Tady panovala široká shoda napříč politickým spektrem a školský výbor se přiklonil k verzi pana poslance Raise , který to přesně specifikoval , a toto budu podporovat . ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s4
Čili to je ta část , která si myslím by určitě tím zákonem měla projít . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s1
Třetí významná část , o které se dnes bude hlasovat , se netýkala původního merita věci , týkala se odkladu reformy financování . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s2
Možnosti , které dneska máme , jsou dvě . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s3
Buď odložit o dva roky , jak jsem navrhoval já , nebo odložit o rok , jak navrhoval pan ministr , respektive pan Vondrák prostřednictvím pana Špičáka . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s4
Tady zase si dovoluji zalobbovat , když mám to slovo , o zvolení té delší lhůty , protože tato reforma jest skutečně nebezpečnou , a to říkám bez jakékoliv ideologické předpojatosti . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s5
Velmi výrazným způsobem navýší počet finančních prostředků , které stát bude do školství pumpovat , aniž by dosáhla toho , že učitelé díky tomu dostanou více peněz . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s6
Sama vláda ve svém materiálu říká , že do škol zamíří 9 600 až 10 000 učitelů navíc , učitelů , které nemáme . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s7
Horko těžko sháníme matikáře , chemikáře , učitele odborných předmětů . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s8
Čili víceméně jde o nafouknutí školského systému a nikoliv o řešení reálných problémů , které máme . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s9
Tady myslím došlo trošku k zatemnění pojmů v té diskusi , co tady byla v prvním čtení , že skutečně tu kritiku současné situace já sdílím . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s10
Pouze si myslím , že náprava touto podivnou pseudoreformou financování není ta pravá . ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s11
Čili to je druhý lobbing , který si dovoluji říci . ps2017-016-04-003-060.u2.p10.s1
K těm ostatním bodům se vyjádřím tady , až budeme hlasovat , ať již nezdržuji . ps2017-016-04-003-060.u2.p10.s2
Asi nejvýraznější je návrh pana poslance Čižinského , který byl tam implementován jako pozměňovací návrh , máme tady i samostatný zákon pak případně . ps2017-016-04-003-060.u2.p10.s3
Čili to je zase ta věc , kterou skupina poslanců tady podala , ale jinak teď už vás tím nechci zdržovat . ps2017-016-04-003-060.u2.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Klausovi . ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které je s přednostním právem přihlášen pan předseda Gazdík . ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s3
Po něm udělím . . . ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s4
Zpravodaj má také přednostní právo , ale prvního jsem viděl v rozpravě přihlášeného pana předsedu Gazdíka . ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s5
Pokud dáte přednost panu zpravodaji (předsedající se obrací na poslance Gazdíka) , udělím mu slovo . ps2017-016-04-003-060.u3.p2.s1
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s1
Já jenom podotýkám , že jsme ve třetím čtení . ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s2
Podle jednacího řádu vystoupí pouze navrhovatel , pak se otevírá rozprava , pak může vystoupit zpravodaj , který disponuje také přednostním právem v tomto případě . ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s3
Aby bylo jasné , jak postupujeme . ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s4
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-016-04-003-060.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-016-04-003-060.u4.p1.s2
Rád bych informoval , že školský výbor ve svém usnesení , které je pod tiskem číslo 61 / 6 , přijal proceduru , přijal jednotlivá stanoviska k jednotlivým pozměňovacím návrhům a zabýval se pozměňovacími návrhy , které jsou uvedeny v tisku číslo 61 / 5 . ps2017-016-04-003-060.u4.p2.s1
První tři návrhy označené písmenem A , jsou návrhy , které vzešly z garančního výboru , školského výboru . ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s1
Dále zde máme návrhy B , respektive B 1 od pana poslance Stanislava Fridricha či pana poslance Raise , který posouvá odklad regionálního školství ( ? ) o jeden rok . ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s2
Tady bych uvedl , že zatímco můj předřečník zmiňoval pozměňovací návrh A 3 , který posouvá o dva roky , tak o dva roky se posouvá účinnost zákona , zatímco v pozměňovacím návrhu B 1 se o rok posouvá přechodné ustanovení . ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s3
Oba dva tyto pozměňovací návrhy jsou hlasovatelné i za sebou . ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s4
V případě , že bude schválen pozměňovací návrh A 3 a vejde v platnost před 1 . zářím 2018 , bude platit odklad o dva roky . ps2017-016-04-003-060.u4.p4.s1
Jako pozměňovací návrhy C jsou návrhy paní poslankyně Valachové , načtené paní poslankyní Alenou Gajdůškovou . ps2017-016-04-003-060.u4.p4.s2
Písmeny C končí vlastně návrhy - vlastně nekončí . ps2017-016-04-003-060.u4.p5.s1
Písmeno D je pan poslanec Čižinský , který byl zde zmiňován mým předřečníkem . ps2017-016-04-003-060.u4.p5.s2
Jedná se o jedno slovíčko a jedná se o přípravné třídy . ps2017-016-04-003-060.u4.p6.s1
Písmeno E je pan poslanec Jiří Mihola , který vlastně , jak je v proceduře navrženo , na pořad nepřijde , protože je předřazen návrh A 2 , A 1 , který je o tom samém , vypouští vlastně zrušení povinné předškolní . . . zavádí opět povinnou předškolní docházku . ps2017-016-04-003-060.u4.p7.s1
Poslanecké návrhy F jsou od paní poslankyně Lenky Kozlové a zejména zde bych zdůraznil F 7 , F 8 . . . F 6 , F 7 , které se týkají individuálního vzdělávání . ps2017-016-04-003-060.u4.p8.s1
Jako pozměňovací návrh byl nahrán bod G , který je ode mě . ps2017-016-04-003-060.u4.p8.s2
Nejedná se o pozměňovací návrh , jedná se o doprovodné usnesení , a až budu říkat proceduru , kterou schválil garanční výbor , tak budu navrhovat změnu této procedury na přání legislativního oddělení , aby G , to doprovodné usnesení , bylo hlasované až po celém zákonu . ps2017-016-04-003-060.u4.p8.s3
I z hlediska podstaty věci je to v pořádku , protože toto doprovodné usnesení se primárně netýká školského zákona , nicméně se týká možnosti umístění dvouletých dětí , o kterých tady nyní jednáme , a týká se dětských skupin coby dalšího zařízení , které se stará o dvouleté děti . ps2017-016-04-003-060.u4.p9.s1
Ještě informuji , že v druhém čtení nebyl podán návrh na zamítnutí . ps2017-016-04-003-060.u4.p9.s2
Děkuji . ps2017-016-04-003-060.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-016-04-003-060.u5.p1.s2
Nyní s přednostním právem v rozpravě pan předseda Gazdík . ps2017-016-04-003-060.u5.p1.s3
Máte slovo . ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s2
Máme před sebou novelu školského zákona , na kterou velmi úpěnlivě odborná školská veřejnost čeká . ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s3
Přestože je to náš poslanecký návrh , tak bych chtěl velmi poděkovat Ministerstvu školství i kolegům poslancům hnutí ANO za to , že se chovali ve výboru společně velmi konstruktivně , skutečně v zájmu odborné veřejnosti , tak aby ve školství nenastal chaos . ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s4
Ten chaos může nastat velmi snadno , jednak tím , že ta reforma bude , jak je tady návrh kolegy Klause , odložena o dva roky , v takovém případě , jak jsem o tom mluvil už ve druhém čtení , se dostaneme do stavu , kdy po Novém roce minimálně pět krajů nebude schopno doručit jednotlivým učitelům ani tarifní platy , natožpak nějaké příplatky či něco navíc . ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s5
To je velký problém a my bychom ho měli řešit . ps2017-016-04-003-060.u6.p2.s1
Věřím , že se podařilo dohodnout dobrý kompromis , který vyřeší jak problém obcí s dvouletými dětmi , který se dá skutečně řešit jinak , není to tak , a z mého pohledu je to typická subsidiární pravomoc , kdy si obec má sama upravit , jestli chce zřídit dětskou skupinu , jestli chce dobudovat školku , jestli ví o tom , že se bude rozvíjet více a budou se jí rodit děti více minimálně v příštích šesti až deseti letech , nebo bude stagnovat . ps2017-016-04-003-060.u6.p2.s2
A to bychom neměli řešit skutečně my zákonným příkazem , tak jak to doposud v zákoně bylo . ps2017-016-04-003-060.u6.p3.s1
Mrzí mě , že patrně neprojde zrušení povinnosti posledního předškolního roku , protože z mých ohlasů v terénu je to skutečně jenom hloupé , byrokratické opatření , které každý rodič může obejít tím , že řekne , že si dítě bude vzdělávat doma . ps2017-016-04-003-060.u6.p3.s2
Učitelé a ředitelé s tím mají jenom byrokracii a celkem k ničemu to není . ps2017-016-04-003-060.u6.p3.s3
Rozumím ale některým kolegům , kteří říkají , že je to zavedeno velmi krátce a že to chce vyhodnotit . ps2017-016-04-003-060.u6.p4.s1
Děkuji vám za pozornost a věřím , že schválíme dobrou novelu školského zákona . ps2017-016-04-003-060.u7.p1.s1
Dobré dopoledne . ps2017-016-04-003-060.u7.p1.s2
Také děkuji .