|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-29 ps2017-016-04-003-060 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

60. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - třetí čtení

Date2018-06-29
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/060
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016115.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 811 • previousnext

ps2017-016-04-003-060.u1.p1.s1 60.
ps2017-016-04-003-060.u1.p1.s2 Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - třetí čtení
ps2017-016-04-003-060.u1.p2.s1 U stolku zpravodajů zaujal místo za navrhovatele pan poslanec Václav Klaus a prosím také zpravodaje garančního výboru, kterým byl výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pana poslance Lukáše Bartoně, aby ke stolku zpravodajů přišel také a zaujal tam místo.
ps2017-016-04-003-060.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 61/5, který nám byl doručen dne 13. května tohoto roku.
ps2017-016-04-003-060.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru máte k dispozici jako sněmovní tisk 61/6.
ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s1 Nejprve poprosím Poslaneckou sněmovnu o klid, abychom se mohli věnovat projednávání školského zákona.
ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s2 A nyní se táži pana navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s3 Je tomu tak.
ps2017-016-04-003-060.u1.p3.s4 Pan poslanec Klaus slovo.
ps2017-016-04-003-060.u2.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi krátce zahájit třetí čtení školského zákona.
ps2017-016-04-003-060.u2.p1.s2 Úvodem bych chtěl poděkovat všem za velice věcné projednávání této předlohy, která tady byla v Poslanecké sněmovně i ve školském výboru.
ps2017-016-04-003-060.u2.p1.s3 Není to vždycky zvykem.
ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s1 Druhá věc, kterou bych chtěl ocenit, že spousta poslanců sama vystoupila v diskuzi.
ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s2 Čili nastalo to, že nejenom poslanecké kluby, ale takřka i každý poslanec za prvé , o čem bude hlasovat.
ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s3 Za druhé si udělal nějaký vlastní politický názor na celou věc, což si myslím, že je velice přínosné.
ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s4 A to říkám i přesto, že zdaleka ne všechny součásti novely prošly školským výborem, ale považuji to za velice demokratické a správné.
ps2017-016-04-003-060.u2.p2.s5 Kéž by tomu tak bylo i u jiných zákonů, které buď dílem, jak jsem řekl před chvílí, implementujeme, nebo často závisí na pracovitosti jediného poslance, který si všimne nějakého nesmyslu v předkládaném zákoně a na poslední chvíli se to třeba zastaví a někdy také ne.
ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s1 Čili to je asi ten úvod.
ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s2 Druhá věc je procedura.
ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s3 Procedura hlasování, kterou navrhne pan zpravodaj.
ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s4 Myslím, je v tomto duchu, čili umožní zase Sněmovně vyjádřit svou politickou vůli ke všem částem toho zákona a pozměňovacím návrhům.
ps2017-016-04-003-060.u2.p3.s5 Velice bych poděkoval panu zpravodajovi, který na tom odvedl kus práce, legislativě parlamentní a i Ministerstvu školství, konkrétně náměstkyni Prudíkové, kteří se tomu skutečně pečlivě věnovali.
ps2017-016-04-003-060.u2.p4.s1 K samotnému meritu věci.
ps2017-016-04-003-060.u2.p4.s2 Novela, jak tady bylo řečeno, se týká školek, týkala se povinného zajištění místa pro dvouleté děti ve školkách, které novela navrhuje zrušit, týkala se povinného předškolního vzdělávání a týkala se otázky placení.
ps2017-016-04-003-060.u2.p4.s3 Tato třetí část nyní tam není, protože neprošla výborem a nikdo takový pozměňovací návrh nenačetl.
ps2017-016-04-003-060.u2.p5.s1 Dovolte mi krátce zalobbovat k těmto dvěma věcem.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s1 Povinná školka, poslední ročník, v pátém ročníku, bude hned v prvním hlasování.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s2 jsem navrhl tuto povinnost zrušit a školský výbor to tedy těsně nepodpořil, ale řeknu vám k tomu pár slov.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s3 Přes 94 % dětí do školek beztoho chodilo, bez ohledu na zákon, který byl přijat.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s4 Zákon byl přijat snad s úmyslem pomoci sociálně nejslabším nebo nějakým vyčleněným skupinám.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s5 Tady si dovoluji ocitovat zprávu České školní inspekce.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s6 "Nepodařilo se zapojit děti, pro které by byl poslední školní rok povinný, zhruba 3 % dětí z populačního ročníku, zejména ty, pro které by předškolní vzdělávání bylo nejvíce přínosné, protože pochází ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí."
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s7 Neboli tento zákon jaksi nefunguje v praxi na tu skupinu těch dětí, které pak často třeba ani nechodí do školy a pro které snad původní navrhovatel zákona to zamýšlel.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s8 Za druhé není stanovená pro část dětí spádová mateřská škola, čili není vůbec jednoznačný ten legislativní postup.
ps2017-016-04-003-060.u2.p6.s9 Za třetí, povinné předškolní vzdělávání znamenalo nárůst administrativy pro pracovníky škol, například v oblasti organizace zápisů, sledování spádových dětí, sledování docházky, vymáhání pravidelné docházky, zdůvodňování absencí a tak dále.
ps2017-016-04-003-060.u2.p7.s1 Čili dovoluji si na vás apelovat, podpořte ten první pozměňovací návrh, který načetla paní poslankyně Kozlová za Piráty, protože skutečně ten zákon se míjí účinkem a přináší spíš jenom byrokracii.
ps2017-016-04-003-060.u2.p7.s2 Uvidíme, jak to ve Sněmovně dopadne.
ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s1 Druhá část.
ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s2 Dvouleté děti obligatorně do školek nepatří.
ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s3 Tady panovala široká shoda napříč politickým spektrem a školský výbor se přiklonil k verzi pana poslance Raise, který to přesně specifikoval, a toto budu podporovat.
ps2017-016-04-003-060.u2.p8.s4 Čili to je ta část, která si myslím by určitě tím zákonem měla projít.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s1 Třetí významná část, o které se dnes bude hlasovat, se netýkala původního merita věci, týkala se odkladu reformy financování.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s2 Možnosti, které dneska máme, jsou dvě.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s3 Buď odložit o dva roky, jak jsem navrhoval , nebo odložit o rok, jak navrhoval pan ministr, respektive pan Vondrák prostřednictvím pana Špičáka.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s4 Tady zase si dovoluji zalobbovat, když mám to slovo, o zvolení delší lhůty, protože tato reforma jest skutečně nebezpečnou, a to říkám bez jakékoliv ideologické předpojatosti.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s5 Velmi výrazným způsobem navýší počet finančních prostředků, které stát bude do školství pumpovat, aniž by dosáhla toho, že učitelé díky tomu dostanou více peněz.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s6 Sama vláda ve svém materiálu říká, že do škol zamíří 9 600 10 000 učitelů navíc, učitelů, které nemáme.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s7 Horko těžko sháníme matikáře, chemikáře, učitele odborných předmětů.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s8 Čili víceméně jde o nafouknutí školského systému a nikoliv o řešení reálných problémů, které máme.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s9 Tady myslím došlo trošku k zatemnění pojmů v diskusi, co tady byla v prvním čtení, že skutečně tu kritiku současné situace sdílím.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s10 Pouze si myslím, že náprava touto podivnou pseudoreformou financování není ta pravá.
ps2017-016-04-003-060.u2.p9.s11 Čili to je druhý lobbing, který si dovoluji říci.
ps2017-016-04-003-060.u2.p10.s1 K těm ostatním bodům se vyjádřím tady, budeme hlasovat, již nezdržuji.
ps2017-016-04-003-060.u2.p10.s2 Asi nejvýraznější je návrh pana poslance Čižinského, který byl tam implementován jako pozměňovací návrh, máme tady i samostatný zákon pak případně.
ps2017-016-04-003-060.u2.p10.s3 Čili to je zase ta věc, kterou skupina poslanců tady podala, ale jinak teď vás tím nechci zdržovat.
ps2017-016-04-003-060.u2.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Klausovi.
ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které je s přednostním právem přihlášen pan předseda Gazdík.
ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s3 Po něm udělím...
ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s4 Zpravodaj také přednostní právo, ale prvního jsem viděl v rozpravě přihlášeného pana předsedu Gazdíka.
ps2017-016-04-003-060.u3.p1.s5 Pokud dáte přednost panu zpravodaji (předsedající se obrací na poslance Gazdíka), udělím mu slovo.
ps2017-016-04-003-060.u3.p2.s1 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s1 jenom podotýkám, že jsme ve třetím čtení.
ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s2 Podle jednacího řádu vystoupí pouze navrhovatel, pak se otevírá rozprava, pak může vystoupit zpravodaj, který disponuje také přednostním právem v tomto případě.
ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s3 Aby bylo jasné, jak postupujeme.
ps2017-016-04-003-060.u3.p3.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-016-04-003-060.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-016-04-003-060.u4.p1.s2 Rád bych informoval, že školský výbor ve svém usnesení, které je pod tiskem číslo 61/6, přijal proceduru, přijal jednotlivá stanoviska k jednotlivým pozměňovacím návrhům a zabýval se pozměňovacími návrhy, které jsou uvedeny v tisku číslo 61/5.
ps2017-016-04-003-060.u4.p2.s1 První tři návrhy označené písmenem A, jsou návrhy, které vzešly z garančního výboru, školského výboru.
ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s1 Dále zde máme návrhy B, respektive B1 od pana poslance Stanislava Fridricha či pana poslance Raise, který posouvá odklad regionálního školství (?) o jeden rok.
ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s2 Tady bych uvedl, že zatímco můj předřečník zmiňoval pozměňovací návrh A3, který posouvá o dva roky, tak o dva roky se posouvá účinnost zákona, zatímco v pozměňovacím návrhu B1 se o rok posouvá přechodné ustanovení.
ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s3 Oba dva tyto pozměňovací návrhy jsou hlasovatelné i za sebou.
ps2017-016-04-003-060.u4.p3.s4 V případě, že bude schválen pozměňovací návrh A3 a vejde v platnost před 1. zářím 2018, bude platit odklad o dva roky.
ps2017-016-04-003-060.u4.p4.s1 Jako pozměňovací návrhy C jsou návrhy paní poslankyně Valachové, načtené paní poslankyní Alenou Gajdůškovou.
ps2017-016-04-003-060.u4.p4.s2 Písmeny C končí vlastně návrhy - vlastně nekončí.
ps2017-016-04-003-060.u4.p5.s1 Písmeno D je pan poslanec Čižinský, který byl zde zmiňován mým předřečníkem.
ps2017-016-04-003-060.u4.p5.s2 Jedná se o jedno slovíčko a jedná se o přípravné třídy.
ps2017-016-04-003-060.u4.p6.s1 Písmeno E je pan poslanec Jiří Mihola, který vlastně, jak je v proceduře navrženo, na pořad nepřijde, protože je předřazen návrh A2, A1, který je o tom samém, vypouští vlastně zrušení povinné předškolní... zavádí opět povinnou předškolní docházku.
ps2017-016-04-003-060.u4.p7.s1 Poslanecké návrhy F jsou od paní poslankyně Lenky Kozlové a zejména zde bych zdůraznil F7, F8... F6, F7, které se týkají individuálního vzdělávání.
ps2017-016-04-003-060.u4.p8.s1 Jako pozměňovací návrh byl nahrán bod G, který je ode .
ps2017-016-04-003-060.u4.p8.s2 Nejedná se o pozměňovací návrh, jedná se o doprovodné usnesení, a budu říkat proceduru, kterou schválil garanční výbor, tak budu navrhovat změnu této procedury na přání legislativního oddělení, aby G, to doprovodné usnesení, bylo hlasované po celém zákonu.
ps2017-016-04-003-060.u4.p8.s3 I z hlediska podstaty věci je to v pořádku, protože toto doprovodné usnesení se primárně netýká školského zákona, nicméně se týká možnosti umístění dvouletých dětí, o kterých tady nyní jednáme, a týká se dětských skupin coby dalšího zařízení, které se stará o dvouleté děti.
ps2017-016-04-003-060.u4.p9.s1 Ještě informuji, že v druhém čtení nebyl podán návrh na zamítnutí.
ps2017-016-04-003-060.u4.p9.s2 Děkuji.
ps2017-016-04-003-060.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-016-04-003-060.u5.p1.s2 Nyní s přednostním právem v rozpravě pan předseda Gazdík.
ps2017-016-04-003-060.u5.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s2 Máme před sebou novelu školského zákona, na kterou velmi úpěnlivě odborná školská veřejnost čeká.
ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s3 Přestože je to náš poslanecký návrh, tak bych chtěl velmi poděkovat Ministerstvu školství i kolegům poslancům hnutí ANO za to, že se chovali ve výboru společně velmi konstruktivně, skutečně v zájmu odborné veřejnosti, tak aby ve školství nenastal chaos.
ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s4 Ten chaos může nastat velmi snadno, jednak tím, že ta reforma bude, jak je tady návrh kolegy Klause, odložena o dva roky, v takovém případě, jak jsem o tom mluvil ve druhém čtení, se dostaneme do stavu, kdy po Novém roce minimálně pět krajů nebude schopno doručit jednotlivým učitelům ani tarifní platy, natožpak nějaké příplatky či něco navíc.
ps2017-016-04-003-060.u6.p1.s5 To je velký problém a my bychom ho měli řešit.
ps2017-016-04-003-060.u6.p2.s1 Věřím, že se podařilo dohodnout dobrý kompromis, který vyřeší jak problém obcí s dvouletými dětmi, který se skutečně řešit jinak, není to tak, a z mého pohledu je to typická subsidiární pravomoc, kdy si obec sama upravit, jestli chce zřídit dětskou skupinu, jestli chce dobudovat školku, jestli o tom, že se bude rozvíjet více a budou se rodit děti více minimálně v příštích šesti deseti letech, nebo bude stagnovat.
ps2017-016-04-003-060.u6.p2.s2 A to bychom neměli řešit skutečně my zákonným příkazem, tak jak to doposud v zákoně bylo.
ps2017-016-04-003-060.u6.p3.s1 Mrzí , že patrně neprojde zrušení povinnosti posledního předškolního roku, protože z mých ohlasů v terénu je to skutečně jenom hloupé, byrokratické opatření, které každý rodič může obejít tím, že řekne, že si dítě bude vzdělávat doma.
ps2017-016-04-003-060.u6.p3.s2 Učitelé a ředitelé s tím mají jenom byrokracii a celkem k ničemu to není.
ps2017-016-04-003-060.u6.p3.s3 Rozumím ale některým kolegům, kteří říkají, že je to zavedeno velmi krátce a že to chce vyhodnotit.
ps2017-016-04-003-060.u6.p4.s1 Děkuji vám za pozornost a věřím, že schválíme dobrou novelu školského zákona.
ps2017-016-04-003-060.u7.p1.s1 Dobré dopoledne.
ps2017-016-04-003-060.u7.p1.s2 Také děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U