|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-28 ps2017-016-03-002-089 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

89. Souhrnná zpráva o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2017 /sněmovní tisk 134/ - prvé čtení

Date2018-06-28
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/089
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016080.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 436 • previousnext

ps2017-016-03-002-089.u1.p1.s1 89.
ps2017-016-03-002-089.u1.p1.s2 Souhrnná zpráva o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2017 /sněmovní tisk 134/ - prvé čtení
ps2017-016-03-002-089.u1.p2.s1 Vítám tady mezi námi paní veřejnou ochránkyni práv a děkuji také paní zpravodajce Heleně Válkové, že zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2017-016-03-002-089.u1.p2.s2 Máte zprávu veřejné ochránkyně práv jako tisk 134.
ps2017-016-03-002-089.u1.p2.s3 Sněmovní tisk projednal petiční výbor, usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 134/1.
ps2017-016-03-002-089.u1.p3.s1 Nyní požádám paní Annu Šabatovou, aby zprávu plénu Poslanecké sněmovny uvedla.
ps2017-016-03-002-089.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-016-03-002-089.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, prostřednictvím výroční zprávy vám každoročně podávám zprávu o plnění svého zákonného úkolu chránit lidi před problematickým jednáním správních úřadů, systematicky navštěvovat různá zařízení a chránit tak lidi před špatným zacházením a pomáhat obětem diskriminace.
ps2017-016-03-002-089.u2.p2.s1 V loňském roce jsme obdrželi 8 191 podnětů a z toho bylo 68 % v působnosti veřejného ochránce práv.
ps2017-016-03-002-089.u2.p2.s2 Zahájili jsme 750 šetření a celkově zhruba v 8 % případů jsme konstatovali pochybení úřadů.
ps2017-016-03-002-089.u2.p2.s3 Ve většině případů úřady své chyby napravily.
ps2017-016-03-002-089.u2.p2.s4 Nejvíce podnětů se tradičně týkalo sociálního zabezpečení.
ps2017-016-03-002-089.u2.p2.s5 Tvoří dnes čtvrtinu podnětů v působnosti a jejich množství setrvale roste, meziročně o 6,5 %.
ps2017-016-03-002-089.u2.p2.s6 Stěžovatelé tak stále více žádají pomoc s přiznáním příspěvku na péči, dávek pro osoby se zdravotním postižením, nemocenského, důchodu, sociálního zabezpečení i s cizím prvkem a také dávek, jako je doplatek na bydlení či příspěvek na živobytí.
ps2017-016-03-002-089.u2.p3.s1 Problémům, které vyvolává samotná úprava, se snažím předcházet a uplatnila jsem v připomínkovém řízení 108 připomínek k 18 návrhům zákonů.
ps2017-016-03-002-089.u2.p3.s2 Zcela jsem neuspěla pouze u pětiny, u poloviny jsem uspěla buď zcela, nebo částečně.
ps2017-016-03-002-089.u2.p3.s3 V 30 % jsem se sama rozhodla netrvat na našem podnětu.
ps2017-016-03-002-089.u2.p3.s4 Vydali jsme také tři sborníky stanovisek ochránce, které mají ulehčit práci správním úřadům: Rodina a dítě, Dávky pomoci v hmotné nouzi a Občanství Evropské unie.
ps2017-016-03-002-089.u2.p4.s1 Pokud jde o návštěvy zřízení, již 12 let navštěvujeme různá zařízení, kde je omezena lidská svoboda, buď de iure, nebo de facto.
ps2017-016-03-002-089.u2.p4.s2 Navštívili jsme 22 zařízení, převážně léčebny pro dlouhodobě nemocné, policejní cely a psychiatrické nemocnice se zaměřením na ochranné léčení a zahájili jsme sérii návštěv domovů pro osoby se zdravotním postižením.
ps2017-016-03-002-089.u2.p4.s3 Vydali jsme dvě souhrnné zprávy, v nichž vždycky pro danou oblast shrneme své poznatky a vydáme obecná doporučení pro oblast jako takovou.
ps2017-016-03-002-089.u2.p4.s4 V loňském roce to byly návštěvy v léčebnách dlouhodobě nemocných a policejních celách.
ps2017-016-03-002-089.u2.p5.s1 Podnětů s námitkou diskriminace jsme obdrželi 384 a průměrně zjistíme diskriminaci asi v 8 % případů.
ps2017-016-03-002-089.u2.p5.s2 Je třeba říci, že tam, kde nezjistíme diskriminaci, neznamená, že nedošlo třeba k nějakému jinému problematickému jednání, k jehož posuzování nemáme u soukromoprávních subjektů oprávnění.
ps2017-016-03-002-089.u3.p1.s1 Vážená paní ochránkyně, požádám sněmovnu o klid.
ps2017-016-03-002-089.u3.p1.s2 Prosím, kdo diskutuje jiné téma, než je zpráva veřejného ochránce práv, prosím v předsálí, může paní Šabatová v důstojném prostředí přednést zprávu.
ps2017-016-03-002-089.u3.p1.s3 Není to nic, co by nás nemělo zajímat jako poslance Poslanecké sněmovny, protože ve správním řízení dochází opravdu často k poškození zájmů občanů, které zastupujeme z , nebo oné politické strany.
ps2017-016-03-002-089.u4.p1.s1 Lidé diskriminaci namítají nejčastěji v oblasti práce a zaměstnávání, včetně podnikání, nejčastějším důvodem je zdravotní postižení.
ps2017-016-03-002-089.u4.p1.s2 V loňském roce jsme měli 84 případů zdravotně postižených, kteří se na nás obrátili s námitkou diskriminace.
ps2017-016-03-002-089.u4.p2.s1 Také jsme se připravovali na novou působnost, kterou vykonáváme v letošním roce, a to je naplňování práv osob se zdravotním postižením a a naplňování práva volného pobytu občanů Evropské unie a zákazu jejich diskriminace z důvodu státní příslušnosti.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s1 Každým rokem vybírám několik témat jako legislativní doporučení.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s2 Dovolím si jenom velmi stručně tato témata zmínit.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s3 Navrhuji zrušit povinnost předkládat v úředním styku doklady ze zvláštní matriky.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s4 Považuji to za obtěžující relikt minulosti.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s5 V jiných zemích to v podstatě neexistuje anebo to není povinné.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s6 Navrhuji zakotvit přestupek postihující špatné zacházení v zařízeních sociálních služeb, neboť není možné postihnout některá jednání, která nedosahují intenzity trestného činu, a takových jednání je poměrně dost a jsou k neprospěchu osob tam umístěných.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s7 Navrhuji upravit jasná pravidla správního řízení, v němž zdravotní pojišťovny rozhodují o některých zdravotních službách.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s8 Ta situace je nejednotná a lidé mají různý proces u různých pojišťoven a to není dobře.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s9 Navrhuji zrušit podmínku sterilizace pro úřední změnu pohlaví osob s transsexuální orientací.
ps2017-016-03-002-089.u4.p3.s10 Navrhuji osvobodit od daně z nabytí nemovitých věcí také nové bytové jednotky v rodinných domcích, ale vím, že mezitím vznikl poslanecký návrh, který si osvojil jeden váš kolega.
ps2017-016-03-002-089.u4.p4.s1 Ráda bych zdůraznila především nezbytnost toho zakotvení přestupku postihujícího špatné zacházení v zařízeních sociálních služeb.
ps2017-016-03-002-089.u4.p4.s2 Je to opravdu mezera.
ps2017-016-03-002-089.u4.p4.s3 Většina těch lidí je ve zranitelném postavení a není se schopna sama bránit a je třeba obzvlášť pečlivě dohlížet nad jejich právy, a pokud dochází opravdu k závažnému jednání, ale ještě to není trestný čin, tak je třeba mít možnost to nějakým způsobem postihnout.
ps2017-016-03-002-089.u4.p4.s4 Jde třeba o situaci, kdy se neřeší podvýživa klientů, nebo je zanedbaná péče s těžkými proleženinami, nebo neakceptování vážně míněného nesouhlasu klienta s poskytováním pobytové služby a podobně.
ps2017-016-03-002-089.u4.p5.s1 Velice bych ocenila, kdyby Poslanecká sněmovna, stejně jako již několikrát v minulosti, uložila vládě, aby se zabývala mými legislativními podněty a aby Poslanecké sněmovně předložila zprávu o tom, jak jich hodlá či nehodlá využít.
ps2017-016-03-002-089.u4.p6.s1 A chtěla bych vám všem poděkovat za spolupráci v minulém roce a doufám, že naše spolupráce bude úspěšná i v příštím roce.
ps2017-016-03-002-089.u4.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-016-03-002-089.u5.p1.s1 Děkuji paní veřejné ochránkyni práv Aleně Šabatové a prosím zpravodajku petičního výboru paní poslankyni Helenu Válkovou, aby nás informovala o jednání výboru a přednesla návrh usnesení, které Poslanecká sněmovna přijme.
ps2017-016-03-002-089.u5.p1.s2 Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.
ps2017-016-03-002-089.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-016-03-002-089.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, tento petiční výbor v novém složení se vlastně zabýval zprávou, kterou zde přednesla veřejná ochránkyně práv za celé období roku 2017, to znamená, že do toho zasahovalo i období předcházející činnosti tohoto petičního výboru.
ps2017-016-03-002-089.u6.p1.s3 Přistoupili jsme k tomu myslím dost odpovědně a důkladně, protože v minulosti všichni, kteří zažili projednávání těch zpráv, tak vědí, že to zaprvé vůbec nevzbudilo žádnou pozornost mezi poslankyněmi a poslanci, zadruhé že z toho v posledních letech nebyla vyvozena žádná legislativní iniciativa a zatřetí že se v podstatě ty informace setkávaly s takovou lhostejností, mírnou nevraživostí.
ps2017-016-03-002-089.u6.p1.s4 Takže i zajímalo jako předsedkyni petičního výboru, v čem asi je ta příčina, že Poslanecká sněmovna nemá zájem o závažná zjištění, která veřejná ochránkyně práv předkládá s týmem svých početných zkušených právníků, kteří kontrolují rozhodování v těch oblastech, které vymezuje zákon, a na základě vlastně empirického šetření a současně právní analýzy upozorňuje na systémové chyby, mezery, nedostatky, které nám poslancům velmi snadno umožní přijmout takový návrh zákona, novely.
ps2017-016-03-002-089.u6.p1.s5 Většinou tedy z větší části, nebo téměř vždy jde jenom o novelu právního předpisu, která usnadní občanům, kteří se setkávají s chybami správních úřadů nebo vůbec se selháním celého systému ve svém každodenním životě a upozorní na to veřejnou ochránkyni, a ta potom upozorňuje nás.
ps2017-016-03-002-089.u6.p2.s1 Takže po tomto úvodu, že je třeba zprávě, která byla přednesena, věnovat pozornost, si vás dovolím seznámit se závěrem, protože vy samozřejmě od toho máte svůj orgán petiční výbor, který prostuduje ty materiály a projedná je.
ps2017-016-03-002-089.u6.p2.s2 My jsme tomu věnovali dost pozornosti na své 8. schůzi 24. dubna tohoto roku a potom jsme naše zjištění shrnuli v závěry, které vám nyní předkládáme k posouzení, k diskusi, k odsouhlasení.
ps2017-016-03-002-089.u6.p2.s3 Vybrali jsme ta legislativní doporučení, která si myslíme, že by relativně snadno mohla vláda prostřednictvím svých jednotlivých resortů zajistit v rámci legislativy, to znamená podat vládní návrh zákona.
ps2017-016-03-002-089.u6.p2.s4 Čili pokud jste tady slyšeli, že některý poslanec si osvojil ten podnět, tak jistě ho vláda přivítá, na druhé straně může využít již toho poslaneckého návrhu a eventuálně ještě v rámci dalšího čtení, nebo vůbec sama předložit komplexnější, který tu problematiku bude řešit způsobem, který zasáhne i související otázky.
ps2017-016-03-002-089.u6.p3.s1 Takže i z tohoto důvodu považuji za důležité přednést všechny podněty, které jsme vyhodnotili jako důvodné, a požádat vás o souhlas s přijetím závěrů usnesení č. 38 z 8. schůze petičního výboru z 24. dubna 2018.
ps2017-016-03-002-089.u6.p4.s1 Zaprvé jsme tedy projednali souhrnnou zprávu o činnosti, diskutovali jsme ji a doporučujeme, aby bylo přijato toto usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu zaprvé bere na vědomí Souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2017 dle sněmovního tisku č. 134, zadruhé upozorňuje vládu na význam a potřebu řešit nedostatky zjištěné veřejnou ochránkyní práv a zatřetí - tady jsme velmi konkrétní - žádá vládu, aby se zabývala legislativními podněty uvedenými v úvodní části souhrnné zprávy - legislativní doporučení - a to zejména pokud jde o následující legislativní doporučení:
ps2017-016-03-002-089.u6.p5.s1 1. jde o osvobození od daně z nabytí nemovitých věcí i pro bytové jednotky v rodinných domech - čili to by bylo Ministerstvo financí, zřejmě i Ministerstvo spravedlnosti by do toho zasáhlo;
ps2017-016-03-002-089.u6.p6.s1 2. zjednodušení úředního styku při vyřizování dokladů o osobním stavu vypuštěním povinnosti předkládat matriční doklady vydané zvláštní matrikou - to by bylo zřejmě v resortu Ministerstva vnitra;
ps2017-016-03-002-089.u6.p7.s1 3. vypuštění podmínky podstoupit chirurgický zákrok pro úřední změnu pohlaví - to je Ministerstvo spravedlnosti;
ps2017-016-03-002-089.u6.p8.s1 4. přijetí nové procesní úpravy pro správní řízení o žádostech pojištěnců o úhradu některých zdravotních služeb z veřejného zdravotního pojištění - Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo vnitra;
ps2017-016-03-002-089.u6.p9.s1 5. zavedení nové skutkové podstaty, o které tady bylo hovořeno obšírněji i ve vystoupení paní veřejné ochránkyně práv, a sice přestupku postihujícího neoprávněné zásahy do soukromí, bezpečí a integrity osob, kterým je poskytována sociální služba - opravdu jde o naše seniory, tady je velká mezera v zákoně - Ministerstvo vnitra;
ps2017-016-03-002-089.u6.p10.s1 6. rozšíření pravidel pro vyřizování stížností na zdravotní péči i na zdravotní péči poskytovanou v zařízeních sociálních služeb - čili Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo práce a sociálních věcí;
ps2017-016-03-002-089.u6.p11.s1 7. zakotvení dozorové působnosti státního zastupitelství - jako to bylo v minulosti, si to ještě pamatuji - v zařízeních pro zajištění cizinců, v přijímacích azylových střediscích a psychiatrických nemocnicích vykonávajících ústavní ochranné léčení;
ps2017-016-03-002-089.u6.p12.s1 8. zakotvení účinného nezávislého stížnostního mechanismu k posílení ochrany práv klientů sociálních služeb obdobného stížnostnímu mechanismu uplatňovanému v oblasti zdravotních služeb, kde tuto roli plní krajské soudy již nyní;
ps2017-016-03-002-089.u6.p13.s1 a aby předložila Poslanecké sněmovně do 30. září 2018, čili naše nová vláda, zprávu o využití těchto podnětů jejich zařazením do svého legislativního plánu anebo jejich odmítnutí se zdůvodněním, proč se domnívá, že takového legislativního opatření není třeba.
ps2017-016-03-002-089.u6.p14.s1 Takže myslím, že to je vše, s čím bych vás chtěla nyní seznámit.
ps2017-016-03-002-089.u6.p14.s2 Jsem spolu s paní veřejnou ochránkyní práv k dispozici pro zdůvodnění a v tomto ohledu můžu říci i obhajobu těch jednotlivých legislativních podnětů, protože je tam i několik legislativních podnětů z roku 2016, čili ještě z předcházejícího roku, ale ne všichni si můžou pamatovat, asi si nepamatuje nikdo z nás, na ty argumenty, byť jsou obsahem souhrnné zprávy.
ps2017-016-03-002-089.u6.p14.s3 Tak pokud byste měli zájem, tak jsme obě dvě k dispozici a vysvětlíme, proč se domníváme, že bychom se měli těmito legislativními podněty zabývat.
ps2017-016-03-002-089.u6.p15.s1 Samozřejmě ještě na závěr dodávám, že přestože všichni vítáme, když jde o návrhy, které jsou z pera vlády, které prošly řádným připomínkovým řízením, nelze zabránit a v mnoha směrech je to i podle mého přesvědčení vhodné k tomu, aby poslanci, pokud takové návrhy nejsou vyslyšeny, podali sami své poslanecké návrhy.
ps2017-016-03-002-089.u6.p15.s2 Ale samozřejmě je třeba vždy preferovat tu cestu vládních návrhů.
ps2017-016-03-002-089.u6.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-016-03-002-089.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce za zpravodajskou zprávu.
ps2017-016-03-002-089.u7.p1.s2 Dovolte mi, abych , než otevřu rozpravu, konstatoval dvě omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to od z rodinných důvodů paní poslankyně Aleny Gajdůškové a od pana poslance Farského.
ps2017-016-03-002-089.u7.p1.s3 Třetí omluva, od do konce jednacího dne, došla právě teď od pana poslance Marka Výborného.
ps2017-016-03-002-089.u7.p2.s1 Nyní vystoupí s přednostním právem pan Tomio Okamura, připraví se pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-016-03-002-089.u7.p2.s2 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-016-03-002-089.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, za přítomnosti ombudsmanky Anny Šabatové tady projednáváme zprávu o její činnosti za rok 2017.
ps2017-016-03-002-089.u8.p1.s2 A říkám hned zkraje na rovinu, že činnost tohoto tzv. veřejného ochránce práv je jedním slovem debakl.
ps2017-016-03-002-089.u8.p1.s3 Je to porážka poslání, smyslu, funkce šéfa úřadu, který hájit lidská a občanská práva našich občanů.
ps2017-016-03-002-089.u8.p2.s1 Paní ombudsmanka se totálně netají tím, že normální občané České republiky ji nezajímají.
ps2017-016-03-002-089.u8.p2.s2 Nedávno vydala pro média prohlášení, a cituji: O lidská práva se zasazuji trvale.
ps2017-016-03-002-089.u8.p2.s3 Před rokem 1990 i nyní.
ps2017-016-03-002-089.u8.p2.s4 se jedná o sociálně vyloučené Romy, cizince včetně uprchlíků nebo osoby s odlišnou sexuální orientací.
ps2017-016-03-002-089.u8.p2.s5 Konec citátu.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s1 Na lidská práva normálního pracujícího heterosexuálního bělocha tedy jaksi čas nezbývá.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s2 To je ovšem většinový daňový poplatník, který si paní ombudsmanku platí.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s3 Paní Šabatovou si pamatujeme z kauzy, kdy se veřejně zastala dvou muslimských studentek proti zdravotnické škole na Praze 10.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s4 Tato děvčata údajně odešla ze školy kvůli tomu, že jim škola zakazovala nosit šátek.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s5 Jak víme, byla to zčásti lež, protože jedna z dívek dokonce ani studium nenastoupila, protože nedodala dokumenty potřebné ke studiu.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s6 Paní ombudsmanka Anna Šabatová chtěla výjimku pro muslimky, což by v praxi znamenalo diskriminaci českých studentů, kteří podle školního řádu při vyučování žádné pokrývky hlavy nosit nesmějí.
ps2017-016-03-002-089.u8.p3.s7 V této kauze zachránil čest úřadu zástupce paní Šabatové pan Křeček, který se proti své šéfce veřejně postavil.
ps2017-016-03-002-089.u8.p4.s1 Co tím vším chci říci?
ps2017-016-03-002-089.u8.p4.s2 Dámy a pánové, právě diskriminace většiny ve prospěch nepřizpůsobivých menšin je zřejmě hlavní náplní práce člověka, který chránit slušné občany před jakoukoliv diskriminací.
ps2017-016-03-002-089.u8.p4.s3 Krásně to ilustruje jiná kauza paní ombudsmanky Šabatové.
ps2017-016-03-002-089.u8.p4.s4 Ta napadla družstvo Krušnohor, které na Mostecku spravuje tisíce bytů.
ps2017-016-03-002-089.u8.p4.s5 A co se naší ochránkyni diskriminace slušných lidí znelíbilo?

Text viewDownload CoNNL-U