|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-27 ps2017-016-02-011-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Martina Kolovratníka, Ivany Nevludové, Jana Zahradníka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 157/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-06-27
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016049.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 755 • previousnext

ps2017-016-02-011-022.u1.p1.s1 22.
ps2017-016-02-011-022.u1.p1.s2 Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Martina Kolovratníka, Ivany Nevludové, Jana Zahradníka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 157/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-016-02-011-022.u1.p2.s1 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2017-016-02-011-022.u1.p2.s2 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 157/1.
ps2017-016-02-011-022.u1.p2.s3 tady mám poznámku - snad pan předseda klubu ANO poslanec Faltýnek - že je tady veto dvou poslaneckých klubů.
ps2017-016-02-011-022.u1.p2.s4 Pane poslanče, tady mám poznámku, že je tady veto navržené poslaneckými kluby ANO a ČSSD.
ps2017-016-02-011-022.u1.p2.s5 bych vás v tom případě poprosil na mikrofon, abychom se s tím vaším návrhem seznámili.
ps2017-016-02-011-022.u2.p1.s1 Navrhuji veto na projednávání podle § 90 jménem poslaneckého klubu ANO a sociální demokracie.
ps2017-016-02-011-022.u3.p1.s1 Dobře.
ps2017-016-02-011-022.u3.p1.s2 Takže jsme to tady slyšeli.
ps2017-016-02-011-022.u3.p1.s3 si tedy otevřu složku pro postup jednání v případě veta.
ps2017-016-02-011-022.u3.p1.s4 Pardon, prosím.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s2 Ano, s tím vetem souhlasím.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s3 Je to jménem klubu ANO a ČSSD.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s4 Chtěl bych jenom říci ten důvod za poslanecký klub ČSSD, proč veto pro to první čtení.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s5 Ono, přátelé, i kdybychom s tím návrhem souhlasili, tak dneska máme 27. června.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s6 Ten legislativní proces trvá nějakou dobu.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s7 Takže i kdybychom dneska ten návrh přijali v prvním čtení, tak máme konec června, třicet dnů na Senát, podpis prezidenta, musí to vyjít ve Sbírce zákonů.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s8 Takže bychom těm vodákům, kteří si chtějí zakalit na těch loďkách, beztak nijak nepomohli, protože v říjnu na lodích nejspíše po řece jezdit nebudou.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s9 Takže ten návrh na první čtení by měl logiku, kdyby sem přišel dejme tomu v únoru, nejpozději v březnu.
ps2017-016-02-011-022.u4.p1.s10 Teď to logiku nemá.
ps2017-016-02-011-022.u4.p2.s1 Tudíž jsem pro to, aby pokud návrh nebude zamítnut, šel do výboru, tam se standardně projednal a případně se těm kaličům vodákům pomohlo od příštího léta.
ps2017-016-02-011-022.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2017-016-02-011-022.u5.p1.s1 Děkuji panu předsedovi klubu ČSSD.
ps2017-016-02-011-022.u5.p1.s2 Takže jenom zopakuji, že stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 157/1.
ps2017-016-02-011-022.u5.p1.s3 Budeme tedy pokračovat standardním projednáváním a prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Lukáš Bartoň, a samozřejmě se může posadit i zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-016-02-011-022.u5.p1.s4 Takže pane poslanče, prosím, abyste nám řekl stanovisko za navrhovatele.
ps2017-016-02-011-022.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-016-02-011-022.u6.p1.s2 Veto jsem slyšel, tedy ve standardním čtení.
ps2017-016-02-011-022.u6.p1.s3 Je mým přáním, abychom to těm vodákům dali alespoň pod stromeček, abychom to stihli.
ps2017-016-02-011-022.u6.p1.s4 Dobře.
ps2017-016-02-011-022.u6.p2.s1 Zákon o vnitrozemské plavbě.
ps2017-016-02-011-022.u6.p2.s2 Zde se navrhuje v paragrafu o přestupcích vyjmout vodáky.
ps2017-016-02-011-022.u6.p2.s3 Jedná se o to, že se zde vloží slova: "nejde-li o malé plavidlo, které se nezapisuje do plavebního rejstříku a nemá vlastní strojní pohon."
ps2017-016-02-011-022.u6.p2.s4 Čímž jsme definovali hlavně vodáky.
ps2017-016-02-011-022.u6.p3.s1 Celý zákon je zaměřen především na vodáky.
ps2017-016-02-011-022.u6.p3.s2 Pravděpodobně se bude týkat i šlapadel a rybářských loděk.
ps2017-016-02-011-022.u6.p3.s3 Jedná se o malá plavidla, která nemají strojní pohon, což je důležité.
ps2017-016-02-011-022.u6.p3.s4 V zákoně již existují malá plavidla, kde je povolen strojní pohon do 4 kW.
ps2017-016-02-011-022.u6.p3.s5 Ani těm jsme to nechtěli povolit.
ps2017-016-02-011-022.u6.p3.s6 Cílíme vyloženě na vodáky, na malé plavidlo do
ps2017-016-02-011-022.u6.p4.s1 1 000 kilogramů včetně zátěže, bez plachet - plachty nesmí mít nad 12 m2.
ps2017-016-02-011-022.u6.p4.s2 Pro představu to znamená, že takové windsurfingové prkno by do toho také spadalo.
ps2017-016-02-011-022.u6.p5.s1 Zákon, jak uvádím občas, dekriminalizuje chování, kdy vodáci pijí alkohol na vodě.
ps2017-016-02-011-022.u6.p5.s2 Ne plně legalizuje.
ps2017-016-02-011-022.u6.p5.s3 I nadále zůstávají v platnosti další předpisy, jak v zákonu o vnitrozemské plavbě, tak v dalších zákonech.
ps2017-016-02-011-022.u6.p5.s4 Jako příklad mohu uvést, že i nadále v zákonu o vnitrozemské plavbě bude zachována povinnost vůdce plavidla zajistit bezpečnost osob na plavidle a ostatních účastníků plavebního provozu.
ps2017-016-02-011-022.u6.p5.s5 Je nasnadě, že při nadměrné konzumaci alkoholu by byla bezpečnost ohrožena.
ps2017-016-02-011-022.u6.p6.s1 Další významnou regulaci obsahuje kupříkladu i § 42 odst. 5, který stanoví a působí preventivně a dává osobám vykonávajícím dozor na vodních cestách, typicky pracovníci plavební správy, případně policie, právo na místě zakázat plavbu, pokud zjistí, že jsou schopnosti vůdce plavidla nebo členů posádky sníženy z důvodu požití alkoholu, omamné nebo psychotropní látky.
ps2017-016-02-011-022.u6.p7.s1 Takže i nadále platí, že pokud dojde k nějakému chování na vodě, tak plavební správa, případně policista právo vykázat dotyčného z vody ven.
ps2017-016-02-011-022.u6.p7.s2 Již mu ale nebude udělovat pokutu do výše 100 tisíc korun, což platí v současném stavu.
ps2017-016-02-011-022.u6.p8.s1 Jako důležitý a obecný předpis, který i nadále bude v platnosti, bych uvedl zákon číslo 65/2007 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky omamných látek, který v § 19 tohoto zákona stanoví, že "osoba, která vykonává činnost, při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví svoje nebo jiné osoby nebo poškodit majetek, nebo ve vztahu k níž jiný právní předpis stanoví zákaz požívat alkohol nebo užívat jiné návykové látky, nesmí požívat alkoholické nápoje nebo užívat jiné návykové látky při výkonu této činnosti nebo před jejím vykonáváním, a to tak, aby zajistila, že tuto činnost nebude vykonávat pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky."
ps2017-016-02-011-022.u6.p9.s1 Zatímco zákon o vnitrozemské plavbě nastoluje nulovou toleranci, tak obecný předpis již posuzuje, nakolik je člověk ovlivněn alkoholem.
ps2017-016-02-011-022.u6.p9.s2 Ostatně to v současné době posuzuje policie již nyní.
ps2017-016-02-011-022.u6.p9.s3 Již nyní, pokud uděluje pokutu za požití alkoholu na vodě, tak posuzuje, nakolik dané chování bylo závažné, nakolik ohrožovalo ostatní.
ps2017-016-02-011-022.u6.p9.s4 Posuzuje, o jaké plavidlo šlo, v jakém bylo provozu.
ps2017-016-02-011-022.u6.p9.s5 A ne zřídkakdy dojde k závěru, že jednání vlastně nebylo natolik nebezpečné, a daného člověka pustí s napomenutím.
ps2017-016-02-011-022.u6.p10.s1 Jako další předpisy, které jsou platné, bych uvedl občanský zákoník, který jasně hovoří o tom, že jsme odpovědní za škodu, která někomu vznikne.
ps2017-016-02-011-022.u6.p11.s1 Jako pomalu nejvyšší zákon bych uvedl trestní zákoník.
ps2017-016-02-011-022.u6.p11.s2 V případě trestního zákoníku zde máme řečeno, jak máme pečovat o děti a podobně.
ps2017-016-02-011-022.u6.p11.s3 Ale hlavně je taky zde i § 274.
ps2017-016-02-011-022.u6.p11.s4 A zde bych vám citoval: "Kdo vykonává ve stavu vylučujícím způsobilost, který si přivodil vlivem návykové látky, zaměstnání nebo jinou činnost, při kterých by mohl ohrozit život nebo zdraví lidí nebo způsobit značnou škodu na majetku, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok, peněžitým trestem nebo zákazem činnosti."
ps2017-016-02-011-022.u6.p12.s1 Ovšem trestní zákoník , jak se říká jako prostředek ultima ratio, je nejvýš.
ps2017-016-02-011-022.u6.p12.s2 Myslím, že do doby stačí zákon, který jsem citoval předtím.
ps2017-016-02-011-022.u6.p13.s1 Dále máme plno právních předpisů, co se týká pojištění apod.
ps2017-016-02-011-022.u6.p14.s1 Závěrem bych v této úvodní řeči rád uvedl, že zde dochází ke zrušení nulové tolerance.
ps2017-016-02-011-022.u6.p14.s2 Pokud někdo argumentuje tím, že se uvolní stavidla a kdokoliv si bude pod vlivem alkoholu moci dělat na vodě cokoliv, tak nehovoří pravdu.
ps2017-016-02-011-022.u6.p14.s3 A rád bych, kdyby se debata tímto směrem neubírala.
ps2017-016-02-011-022.u6.p14.s4 Děkuji.
ps2017-016-02-011-022.u7.p1.s1 Tak.
ps2017-016-02-011-022.u7.p1.s2 děkuji zástupci navrhovatele panu poslanci Lukáši Bartoňovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-016-02-011-022.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-016-02-011-022.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-016-02-011-022.u8.p1.s2 Dámy a pánové, vážené paní ministryně, vážení páni ministři, dnes se bavíme o vztahu vodáků a alkoholu.
ps2017-016-02-011-022.u8.p1.s3 si dovolím nejdříve takový krátký historický exkurz, abych vás navnadil na projednávané téma.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s1 Rum a alkohol byl povinným kdysi vybavením námořníků.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s2 V britském Královském námořnictvu v 17. století byl dokonce určen příděl jednoho galonu piva na osobu a den.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s3 Pivo bylo postupně nahrazeno rumem.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s4 Od roku 1756 byly oficiálně příděly stanoveny na půl pinty rumu s poměrem ředění 4:1, a tak vznikl populární grog.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s5 A tento předpis zůstal nezměněn po dvě stě let.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s6 Ustoupilo se z něj, a to je důležité, nikoliv z důvodu bezpečnostních, ale disciplinárních.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s7 Přesto tato tradice zůstala s útlumem do roku 1970.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s8 A poslední denní doušek rumu byl na lodích Jejího Veličenstva podáván 31. července 1970 a tento den bývá označován jako black tot day.
ps2017-016-02-011-022.u8.p2.s9 A to je na úvod, opravdu, abych vás navnadil na projednávané téma.
ps2017-016-02-011-022.u8.p3.s1 A nyní k samotnému návrhu zákona.
ps2017-016-02-011-022.u8.p3.s2 Záměrem předkladatelů je zrušení drakonických pokut do výše 100 tis. korun pro vodáky za požití alkoholu, tabákových výrobků a návykových látek, resp. pro vůdce a členy posádky malých plavidel bez vlastního pohonu, jako jsou typicky kánoe, rafty, kajaky, pramice, vory.
ps2017-016-02-011-022.u8.p3.s3 Předkladatelé zdůrazňují, že navrhovanou právní úpravou nebude dotčena odpovědnost za škodu či újmu na zdraví, případně další odpovědnosti stanovené v jiných právních předpisech.
ps2017-016-02-011-022.u8.p4.s1 Vůdce a členové plavidla jsou nadále povinni dodržovat ostatní legislativní pravidla stanovená tímto a dalšími předpisy.
ps2017-016-02-011-022.u8.p4.s2 A to potvrzuje i vláda ve svém negativním stanovisku, která říká, cituji: " I kdyby byla změna v navržené podobě schválena, nevyloučila by zákaz požívání alkoholu a jiných návykových látek a odpovědnost za jeho porušení podle obecné úpravy včetně úpravy trestněprávní."
ps2017-016-02-011-022.u8.p4.s3 Dále vláda k návrhu vyčítá určité nepřesnosti a nedostatky ve formulacích, které by mohly vést podle vlády k nepřesnému, resp. k mnoha výkladům.
ps2017-016-02-011-022.u8.p4.s4 Konkrétně se jedná o formulaci malé plavidlo, které se nezapisuje do plavebního rejstříku, a dále dle názoru vlády řazením slov by se návrh vztahoval pouze na vůdce plavidla a nikoliv na členy posádky.
ps2017-016-02-011-022.u8.p5.s1 Na to předkladatelé reagovali, na tyto výtky, legislativní úpravou textu, kde zpřesňují plavební rejstřík na rejstřík malých plavidel a zároveň přesně vymezují okruh osob tak, aby bylo jasné, že úprava se týká jak vůdce plavidla, tak členů posádky.
ps2017-016-02-011-022.u8.p5.s2 Předpokládám, že když je tady vzneseno veto, a pokud tento návrh projde do druhého čtení, tak to bude pozměňovací návrh.
ps2017-016-02-011-022.u8.p6.s1 Zbytek stanoviska vlády je popisem škodlivosti alkoholu.
ps2017-016-02-011-022.u8.p6.s2 A to se vracíme k věcné stránce navrhovaného zákona.
ps2017-016-02-011-022.u8.p6.s3 Na to samozřejmě může mít každý svůj názor a vám tady tedy představím svůj.
ps2017-016-02-011-022.u8.p6.s4 Aby nedošlo k mýlce, podle mého názoru se nejedná o žádný generální pardon pro opilce.
ps2017-016-02-011-022.u8.p6.s5 Nepřiměřené požívání alkoholu, v jehož důsledku takový jedinec způsobí újmu a škodu na zdraví či majetku, totiž postihuje, jak jsem již řekl a také řekl předkladatel, více než jedno nařízení.
ps2017-016-02-011-022.u8.p6.s6 Kromě zákona o plavbě je to občanský i trestní zákoník a další předpisy.

Text viewDownload CoNNL-U