ps2017-016-02-009-020.u1.p1.s1
20 . ps2017-016-02-009-020.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Grospiče , Hany Aulické Jírovcové a Pavla Kováčika na vydání zákona o zajištění právní pomoci a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o právní pomoci ) / sněmovní tisk 152 / - prvé čtení ps2017-016-02-009-020.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 152 / 1 . ps2017-016-02-009-020.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Stanislav Grospič . ps2017-016-02-009-020.u1.p2.s3
Prosím , pane poslance , máte slovo . ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s2
Vážená vládo , vážené kolegyně a kolegové . ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s3
Dovolte , abych před vás předstoupil s obhajobou návrhu zákona o zajištění právní pomoci a o změně některých souvisejících zákonů , tedy zákona o právní pomoci . ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s4
Jde o návrh zákona , se kterým jsme předstupovali coby poslanci Komunistické strany Čech a Moravy již v minulém volebním období . ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s5
A jsme si vědomi , že tehdy se část této právní úpravy již promítla do některých dalších právních předpisů , zejména do zákona o - ps2017-016-02-009-020.u3.p1.s1
Dámy a pánové , vážené poslankyně , vážení poslanci , prosím o klid , ať můžeme slyšet návrh zákona , tak jak nám ho zde předkládá pan poslanec Grospič ! ps2017-016-02-009-020.u3.p1.s2
Prosím , pokračujte . ps2017-016-02-009-020.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-016-02-009-020.u4.p2.s1
- zejména do zákona o advokacii . ps2017-016-02-009-020.u4.p2.s2
Přesto jsme si vědomi , že současná právní úprava je značně roztříštěná . ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s1
Co tedy sledujeme předložením tohoto návrhu zákona ? ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s2
Především to , že by tento zákon stanovil podmínky pro poskytování právní pomoci , jakož i podmínky pro stanovení povinnosti státu hradit náklady právního zastoupení a rozsah této povinnosti . ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s3
Za druhé , že by tímto zákonem nebyly dotčeny zvláštní právní předpisy , které zajišťují poskytování právní pomoci jiným způsobem , než stanoví tento zákon . ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s4
Podle tohoto zákona by každý za podmínek stanovených tímto zákonem měl právo na poskytování právní pomoci v řízení před obecným soudem , včetně správního soudnictví , v kasační stížnosti před Nejvyšším správním soudem , o ústavní stížnosti před Ústavním soudem , před jinými orgány , které jsou uvedeny potom v textu tohoto zákona . ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s5
A dále ten , kdo se nemůže domoci jiné právní pomoci , zejména udělení právní porady nebo sepsání listiny , a je oprávněn požádat Českou advokátní komoru , aby mu podle zvláštního právního předpisu určila k poskytnutí právních služeb advokáta . ps2017-016-02-009-020.u4.p4.s1
Právní pomocí podle tohoto zákona rozumíme a takto definujeme právní služby poskytované advokáty podle zvláštního právního předpisu . ps2017-016-02-009-020.u4.p4.s2
Náklady na takovouto poskytovanou právní pomoc podle tohoto zákona ten , kdo není schopen sám nebo zcela nebo zčásti si ji hradit za podmínek a způsobem stanoveným tímto zákonem , by potom hradil stát . ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s1
Vycházíme z toho , že právo na právní pomoc je založeno přímo ústavním pořádkem České republiky . ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s2
Podle čl . 37 odst . 2 Listiny základních práv a svobod má každý právo na právní pomoc v řízení před soudy , jinými státními orgány či orgány veřejné správy , a to od samého počátku řízení . ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s3
Podle čl . 40 odst . 3 věty třetí Listiny základních práv a svobod zákon stanoví , ve kterých případech má v trestním řízení obviněný právo na bezplatnou pomoc obhájce . ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s4
Platná právní úprava poskytování bezplatné právní pomoci v zásadě umožňuje a je též v praxi realizována . ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s5
Platná právní úprava je však roztříštěná , ne vždy jednotná a ve svých důsledcích poskytuje orgánům , které mají rozhodovat o poskytnutí bezplatné právní pomoci , tedy obhajoby , neúměrně široké uvážení . ps2017-016-02-009-020.u4.p6.s1
Nechci teď zde číst všechny tyto normy , ale je jich celkem 16 . ps2017-016-02-009-020.u4.p6.s2
Z tohoto vychází náš návrh zákona . ps2017-016-02-009-020.u4.p6.s3
Chci uvést jenom několik základních příkladů . ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s1
Listina základních práv a svobod v čl . 37 zakotvuje právo každého na právní pomoc v řízení před soudy , jinými státními orgány či orgány veřejné správy , a to od počátku řízení , rovnost všech účastníků řízení v průběhu řízení . ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s2
Dále v čl . 40 stanoví právo obviněného , aby mu byl poskytnut čas a možnost k přípravě obhajoby a aby se mohl hájit sám nebo prostřednictvím obhájce . ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s3
Jestliže si obviněný obhájce nezvolí , ačkoliv ho podle zákona mít musí , bude mu ustanoven soudem . ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s4
Dále v témž článku Listina zakotvuje , že zákon stanoví , v kterých případech má obviněný právo na bezplatnou pomoc obhájce . ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s5
V čl . 42 potom mimo jiné stanoví , že cizinci požívají v České republice lidských práv a základních svobod zaručených Listinou , pokud nejsou přiznána výslovně občanům . ps2017-016-02-009-020.u4.p8.s1
Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod potom v čl . 6 stanoví , že každý má právo na to , aby jeho záležitost byla spravedlivě , veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem , zřízeným zákonem , který rozhodne o jeho občanských právech nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoli trestního obvinění proti němu . ps2017-016-02-009-020.u4.p8.s2
Rozsudek musí být vyhlášen veřejně , avšak tisk a veřejnost mohou být vyloučeny buď po dobu celého , nebo části procesu v zájmu mravnosti , veřejného pořádku nebo národní bezpečnosti v demokratické společnosti , nebo když to vyžadují zájmy nezletilých nebo ochrana soukromého života účastníků anebo v rozsahu považovaném soudem za zcela nezbytný , pokud by vzhledem ke zvláštním okolnostem veřejnost řízení mohla být na újmu zájmům spravedlnosti . ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s1
Já se omlouvám , pane poslanče . ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s2
Znovu vyzývám všechny přítomné poslankyně a poslance k tomu , aby zde vytvořili důstojnou atmosféru pro projednávání tohoto návrhu . ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s3
Jsme v situaci , kdy už ani já neslyším to , co pan navrhovatel zde přednáší . ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2017-016-02-009-020.u6.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-016-02-009-020.u6.p2.s1
Dále v čl . 6 úmluva stanoví minimální práva každého , kdo je obviněn z trestného činu . ps2017-016-02-009-020.u6.p2.s2
Na to navazuje Úmluva o právním postavení uprchlíků , která v čl . 16 nazvaném Přístup k soudům , podle něhož má uprchlík zaručen svobodný přístup ke všem soudům na území smluvních států a má dále právo na území smluvního státu , ve kterém má trvalý pobyt , na stejné zacházení , jakého se dostává vlastním občanům tohoto státu v otázkách svobodného přístupu k soudům , včetně právní pomoci a vyjmutí z cautio judicatum solvi , tedy záruky , že odsouzený splní to , k čemu byl odsouzen . ps2017-016-02-009-020.u6.p2.s3
V jiných smluvních státech , než kde je uprchlík trvale usídlen , musí užívat stejného zacházení v případech zmíněných v odstavci 2 této úmluvy jako státní příslušníci příslušné země jeho trvalého pobytu . ps2017-016-02-009-020.u6.p3.s1
Je zde i Mezinárodní pakt o občanských a politických právech . ps2017-016-02-009-020.u6.p3.s2
Je zde Evropská úmluva o předávání žádostí o právní pomoci . ps2017-016-02-009-020.u6.p3.s3
A jsou zde v celé řadě další speciální právní úpravy ustanovené v našem právním řádu , jak jsem již hovořil , v celkem 16 právních předpisech . ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s1
Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy . ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s2
Potom předpokládá návrh zákona , že by měl upravit právo na poskytnutí právní pomoci , bezplatnou právní pomoc a novelizovat zákony , které již úpravu a právní pomoc upravují , tak , aby jejich ustanovení nekolidovala s novým zákonem . ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s3
Nebude s ohledem na specifičnost trestního řízení dopadat na zástupce stanovené ex offo v případech nutné obhajoby v trestním řízení a dál na zmocněnce poškozeného v trestním řízení . ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s4
Toto je výjimka , která není v tomto návrhu zákona obsažena . ps2017-016-02-009-020.u6.p5.s1
Účelem zákona by mělo být vytvoření systému poskytování právní pomoci a zabezpečení jejího poskytování v rozsahu stanoveném zákonem , tj . bezplatná právní pomoc by neměla být poskytována fyzickým osobám a právnickým osobám , které v důsledku materiální potřebnosti nemohou využívat právní služby k tomu , aby mohly řádně uplatnit a ochránit svá práva , a které prokážou (řekl pokrátí) také jejich majetkové poměry odůvodňující zajištění právní pomoci na náklady státu . ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s1
Tento zákon je také spojen s určitou identifikací rizik spojených s nečinností . ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s2
Nečinnost v tomto případě by znamenala zachování dosavadní právní úpravy zajištění právní pomoci a bezplatné právní pomoci jednotlivými právními předpisy . ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s3
Tento stav vede v současné době k tomu , že právní pomoc je poskytována nesystematicky , čímž se ztěžuje a znepřehledňuje její dostupnost pro žadatele , nejsou stanovena dostatečně transparentní pravidla , neexistuje jednotný systém pro poskytování právní pomoci , což komplikuje nežádoucí odlišnou rozhodovací praxi v této oblasti . ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s4
Neexistuje také centrální přehled o poskytování bezplatné právní pomoci , chybí úprava zajišťování právní pomoci v rozhodčím řízení . ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s1
Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty vychází ze současného stavu poskytování bezplatné právní pomoci v soudním řízení a je připravován tak , aby si ke své realizaci nevyžádal zvýšené náklady na státní rozpočet a ostatní rozpočty veřejné správy ani potřebu dalších zaměstnanců vyplácených z těchto rozpočtů . ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s2
Vyhodnocení dopadů na státní rozpočet vychází především z toho , že i současná právní úprava umožňuje poskytování bezplatné právní pomoci v řízení před soudy , která je nyní hrazena z rozpočtových prostředků . ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s3
Navrhovaná úprava v zásadě nerozšiřuje přístup - s výjimkou rozhodčího řízení - k bezplatné právní pomoci hrazené státem , ale sleduje především sjednocení platné úpravy a širší informovanost účastníků o možnostech jejího poskytování . ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s4
Na druhé straně však také nelze odhadnout případný nárůst žádostí o bezplatnou právní pomoc a z toho plynoucí mnohé další finanční dopady . ps2017-016-02-009-020.u6.p8.s1
Kdybychom chtěli zhodnotit další dopady , zejména sociální dopady včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel , zejména osoby sociálně slabé , osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny , jsou díky sjednocení stávající roztříštěné úpravy a stanovení poučovací povinnosti jednoznačně pozitivní . ps2017-016-02-009-020.u6.p8.s2
Navrhovaná úprava tedy nezhoršuje postavení mužů a žen a nijak nezasahuje do ochrany soukromí a osobních údajů . ps2017-016-02-009-020.u6.p8.s3
Nevytváří korupční rizika a nemá dopad na podnikatelské prostředí . ps2017-016-02-009-020.u6.p9.s1
Chtěl bych na závěr říci , že jsme si vědomi stanoviska vlády , které není pozitivní k předložené novele návrhu zákona . ps2017-016-02-009-020.u6.p9.s2
Ale chtěl bych vás poprosit , aby tato Sněmovna projevila dostatek vůle k propuštění tohoto zákona do druhého čtení , abychom mohli rozvinout širokou diskusi tak jako v minulém volebním období a našli konsenzus , který by vedl ke sjednocení úpravy poskytování nezbytné právní pomoci tak , aby tato úprava byla sjednocena a přes odlišnost a specifičnost trestního řízení byla srozumitelná , jednoznačná a plně plnila svůj účel ve vztahu k občanům , kteří ji naléhavě potřebují . ps2017-016-02-009-020.u6.p9.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-016-02-009-020.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Grospičovi jako zástupci navrhovatele . ps2017-016-02-009-020.u7.p1.s2
Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Helena Válková . ps2017-016-02-009-020.u7.p1.s3
Prosím ji nyní , aby se ujala slova . ps2017-016-02-009-020.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , milé kolegyně , milí kolegové , moje role nebude snadná , protože na jedné straně ta norma je potřebná , v minulém volebním období jsme svůj slib nesplnili , že zavedeme bezplatnou právní pomoc , která by měla sloužit osobám , jejichž . . . ps2017-016-02-009-020.u8.p1.s2
říká se tomu materiální potřebnost , prostě nemají finanční prostředky na zajištění své obhajoby v té odborné kvalitě , jakou by potřebovali . ps2017-016-02-009-020.u8.p1.s3
Takže z tohoto hlediska účel normy i její koncepce - ano . ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s1
Rozhodně to , co říkal zástupce předkladatelů , je pravda , protože současná právní úprava je roztříštěná , není úplná a samozřejmě zdaleka i teď po těch novelizacích , které zmínil , není dostatečná a myslím , že toho zákona je třeba . ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s2
Na druhé straně jsou tam věci , které sice lze odstranit v rámci druhého čtení , když v důvodové zprávě se dočtete , že se bezplatná právní pomoc má zajistit , má se poskytnout právnickým i fyzickým osobám a explicitně , tuším , že to je v § 5 . . . ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s3
Ne , v § 5 písm . f ) se naopak výslovně píše , že má být právnická osoba vyloučena , že nelze právě právnické osobě takovou pomoc poskytnout . ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s4
Takže to jsou takové maličkosti , i když mají věcný charakter , které by bylo možné v tom druhém čtení odstranit . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s1
To , co já považuji za podstatnější , jsou dvě věci . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s2
Opravdu otevřeně - a to oceňuji - tady byla zmíněna ta aktualizace . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s3
Prostřednictvím novely zákona o advokacii došlo k rozšíření bezplatné právní pomoci i stanovení nových podmínek pro jejich poskytování . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s4
A tady bylo zmíněno , že tato aktualizace byla vzata v úvahu , nicméně , jak musím konstatovat , v předloženém návrhu zákona se neprojevila . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s5
Alespoň zatím neprojevila . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s6
Mě by jako zpravodajku za vás , poslankyně a poslance , zajímalo , jak se staví k této podobě navrhovaného zákona Česká advokátní komora . ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s7
Zajímalo by mě , jaké stanovisko zaujme nová ministryně spravedlnosti , která neměla možnost a která bude mít za úkol takovou normu v nejlepší možné kvalitě posunout , představit a obhájit , resp . podpořit v Poslanecké sněmovně . ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s1
Čili protože nechci tuto normu navrhnout s ohledem na některé její vady k zamítnutí , nechci , aby se vracela předkladatelům k přepracování nyní , tak bych navrhla přerušení do příští schůze Poslanecké sněmovny se zdůvodněním , že nová ministryně spravedlnosti by se s normou , která bude jistě tvořit významnou část její legislativy , byť by nebyla z jejího pera , anebo také možná ano , pokud k tomu zaujme stejně negativní stanovisko jako bývalý ministr spravedlnosti , které bude reprezentovat na vládě , a přesvědčí zbývající členy , že předloží sama lepší návrh , tak aby tu možnost dostala . ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s2
Je to jedna z norem , která potom bude , nebo nebude hodnocena v souvislosti s jejím řízením resortu , třeba i v tom smyslu , že hlasovala pro přijetí normy , která není kvalitní . ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s3
Já bych pro toto znění , tak jak je předloženo , ruku zvednout nemohla . ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s4
Nicméně bych ráda nechala ještě možnost pro novou vládu , aby ten návrh posoudila , příp . nezměnila svůj názor , pokud Poslanecká sněmovna samozřejmě dospěje k názoru , že tento postup je korektní . ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s5
Také by mě zajímal názor představitelů České advokátní komory . ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s1
V případě , že dojdete k závěru , že tento postup podle vašeho přesvědčení není optimální , tak bych navrhla vrácení té normy k přepracování . ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s2
Ale říkám , jako první krok bych ještě dala této velmi potřebné právní úpravě šanci . ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s3
A zajímal by mě názor těch dvou reprezentantů , jednak advokátního stavu a jednak nové vlády . ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s4
Děkuji . ps2017-016-02-009-020.u9.p1.s1
Paní poslankyně , rozumím tomu tak , že jste podala procedurální návrh na přerušení do . . . ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s1
Já jsem podala návrh na přerušení do příští , hned příští schůze . ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s2
Tady není příliš co řešit , ale dneska byla jmenovaná nová ministryně . ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s3
Příští schůze bude začátkem září . ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s4
Čili návrh na přerušení projednávání této normy do začátku září , nikoliv samozřejmě do příštího týdne , ale do příští schůze . ps2017-016-02-009-020.u11.p1.s1
Já jenom pro pořádek musím upozornit , že příští schůze se bude konat 11 . července , tak jak byla dnes svolána . ps2017-016-02-009-020.u11.p1.s2
Takže pokud navrhujete , aby to bylo přerušeno do zářijové schůze , tak o tom můžeme takto hlasovat .