|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-27 ps2017-016-02-009-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové a Pavla Kováčika na vydání zákona o zajištění právní pomoci a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o právní pomoci) /sněmovní tisk 152/ - prvé čtení

Date2018-06-27
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016044.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 115 • previousnext

ps2017-016-02-009-020.u1.p1.s1 20.
ps2017-016-02-009-020.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové a Pavla Kováčika na vydání zákona o zajištění právní pomoci a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o právní pomoci) /sněmovní tisk 152/ - prvé čtení
ps2017-016-02-009-020.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 152/1.
ps2017-016-02-009-020.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Stanislav Grospič.
ps2017-016-02-009-020.u1.p2.s3 Prosím, pane poslance, máte slovo.
ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s2 Vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové.
ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s3 Dovolte, abych před vás předstoupil s obhajobou návrhu zákona o zajištění právní pomoci a o změně některých souvisejících zákonů, tedy zákona o právní pomoci.
ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s4 Jde o návrh zákona, se kterým jsme předstupovali coby poslanci Komunistické strany Čech a Moravy již v minulém volebním období.
ps2017-016-02-009-020.u2.p1.s5 A jsme si vědomi, že tehdy se část této právní úpravy již promítla do některých dalších právních předpisů, zejména do zákona o -
ps2017-016-02-009-020.u3.p1.s1 Dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, prosím o klid, můžeme slyšet návrh zákona, tak jak nám ho zde předkládá pan poslanec Grospič!
ps2017-016-02-009-020.u3.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2017-016-02-009-020.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-016-02-009-020.u4.p2.s1 - zejména do zákona o advokacii.
ps2017-016-02-009-020.u4.p2.s2 Přesto jsme si vědomi, že současná právní úprava je značně roztříštěná.
ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s1 Co tedy sledujeme předložením tohoto návrhu zákona?
ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s2 Především to, že by tento zákon stanovil podmínky pro poskytování právní pomoci, jakož i podmínky pro stanovení povinnosti státu hradit náklady právního zastoupení a rozsah této povinnosti.
ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s3 Za druhé, že by tímto zákonem nebyly dotčeny zvláštní právní předpisy, které zajišťují poskytování právní pomoci jiným způsobem, než stanoví tento zákon.
ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s4 Podle tohoto zákona by každý za podmínek stanovených tímto zákonem měl právo na poskytování právní pomoci v řízení před obecným soudem, včetně správního soudnictví, v kasační stížnosti před Nejvyšším správním soudem, o ústavní stížnosti před Ústavním soudem, před jinými orgány, které jsou uvedeny potom v textu tohoto zákona.
ps2017-016-02-009-020.u4.p3.s5 A dále ten, kdo se nemůže domoci jiné právní pomoci, zejména udělení právní porady nebo sepsání listiny, a je oprávněn požádat Českou advokátní komoru, aby mu podle zvláštního právního předpisu určila k poskytnutí právních služeb advokáta.
ps2017-016-02-009-020.u4.p4.s1 Právní pomocí podle tohoto zákona rozumíme a takto definujeme právní služby poskytované advokáty podle zvláštního právního předpisu.
ps2017-016-02-009-020.u4.p4.s2 Náklady na takovouto poskytovanou právní pomoc podle tohoto zákona ten, kdo není schopen sám nebo zcela nebo zčásti si ji hradit za podmínek a způsobem stanoveným tímto zákonem, by potom hradil stát.
ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s1 Vycházíme z toho, že právo na právní pomoc je založeno přímo ústavním pořádkem České republiky.
ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s2 Podle čl. 37 odst. 2 Listiny základních práv a svobod každý právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány či orgány veřejné správy, a to od samého počátku řízení.
ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s3 Podle čl. 40 odst. 3 věty třetí Listiny základních práv a svobod zákon stanoví, ve kterých případech v trestním řízení obviněný právo na bezplatnou pomoc obhájce.
ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s4 Platná právní úprava poskytování bezplatné právní pomoci v zásadě umožňuje a je též v praxi realizována.
ps2017-016-02-009-020.u4.p5.s5 Platná právní úprava je však roztříštěná, ne vždy jednotná a ve svých důsledcích poskytuje orgánům, které mají rozhodovat o poskytnutí bezplatné právní pomoci, tedy obhajoby, neúměrně široké uvážení.
ps2017-016-02-009-020.u4.p6.s1 Nechci teď zde číst všechny tyto normy, ale je jich celkem 16.
ps2017-016-02-009-020.u4.p6.s2 Z tohoto vychází náš návrh zákona.
ps2017-016-02-009-020.u4.p6.s3 Chci uvést jenom několik základních příkladů.
ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s1 Listina základních práv a svobod v čl. 37 zakotvuje právo každého na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení, rovnost všech účastníků řízení v průběhu řízení.
ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s2 Dále v čl. 40 stanoví právo obviněného, aby mu byl poskytnut čas a možnost k přípravě obhajoby a aby se mohl hájit sám nebo prostřednictvím obhájce.
ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s3 Jestliže si obviněný obhájce nezvolí, ačkoliv ho podle zákona mít musí, bude mu ustanoven soudem.
ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s4 Dále v témž článku Listina zakotvuje, že zákon stanoví, v kterých případech obviněný právo na bezplatnou pomoc obhájce.
ps2017-016-02-009-020.u4.p7.s5 V čl. 42 potom mimo jiné stanoví, že cizinci požívají v České republice lidských práv a základních svobod zaručených Listinou, pokud nejsou přiznána výslovně občanům.
ps2017-016-02-009-020.u4.p8.s1 Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod potom v čl. 6 stanoví, že každý právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských právech nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoli trestního obvinění proti němu.
ps2017-016-02-009-020.u4.p8.s2 Rozsudek musí být vyhlášen veřejně, avšak tisk a veřejnost mohou být vyloučeny buď po dobu celého, nebo části procesu v zájmu mravnosti, veřejného pořádku nebo národní bezpečnosti v demokratické společnosti, nebo když to vyžadují zájmy nezletilých nebo ochrana soukromého života účastníků anebo v rozsahu považovaném soudem za zcela nezbytný, pokud by vzhledem ke zvláštním okolnostem veřejnost řízení mohla být na újmu zájmům spravedlnosti.
ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče.
ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s2 Znovu vyzývám všechny přítomné poslankyně a poslance k tomu, aby zde vytvořili důstojnou atmosféru pro projednávání tohoto návrhu.
ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s3 Jsme v situaci, kdy ani neslyším to, co pan navrhovatel zde přednáší.
ps2017-016-02-009-020.u5.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-016-02-009-020.u6.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-016-02-009-020.u6.p2.s1 Dále v čl. 6 úmluva stanoví minimální práva každého, kdo je obviněn z trestného činu.
ps2017-016-02-009-020.u6.p2.s2 Na to navazuje Úmluva o právním postavení uprchlíků, která v čl. 16 nazvaném Přístup k soudům, podle něhož uprchlík zaručen svobodný přístup ke všem soudům na území smluvních států a dále právo na území smluvního státu, ve kterém trvalý pobyt, na stejné zacházení, jakého se dostává vlastním občanům tohoto státu v otázkách svobodného přístupu k soudům, včetně právní pomoci a vyjmutí z cautio judicatum solvi, tedy záruky, že odsouzený splní to, k čemu byl odsouzen.
ps2017-016-02-009-020.u6.p2.s3 V jiných smluvních státech, než kde je uprchlík trvale usídlen, musí užívat stejného zacházení v případech zmíněných v odstavci 2 této úmluvy jako státní příslušníci příslušné země jeho trvalého pobytu.
ps2017-016-02-009-020.u6.p3.s1 Je zde i Mezinárodní pakt o občanských a politických právech.
ps2017-016-02-009-020.u6.p3.s2 Je zde Evropská úmluva o předávání žádostí o právní pomoci.
ps2017-016-02-009-020.u6.p3.s3 A jsou zde v celé řadě další speciální právní úpravy ustanovené v našem právním řádu, jak jsem již hovořil, v celkem 16 právních předpisech.
ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s1 Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy.
ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s2 Potom předpokládá návrh zákona, že by měl upravit právo na poskytnutí právní pomoci, bezplatnou právní pomoc a novelizovat zákony, které již úpravu a právní pomoc upravují, tak, aby jejich ustanovení nekolidovala s novým zákonem.
ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s3 Nebude s ohledem na specifičnost trestního řízení dopadat na zástupce stanovené ex offo v případech nutné obhajoby v trestním řízení a dál na zmocněnce poškozeného v trestním řízení.
ps2017-016-02-009-020.u6.p4.s4 Toto je výjimka, která není v tomto návrhu zákona obsažena.
ps2017-016-02-009-020.u6.p5.s1 Účelem zákona by mělo být vytvoření systému poskytování právní pomoci a zabezpečení jejího poskytování v rozsahu stanoveném zákonem, tj. bezplatná právní pomoc by neměla být poskytována fyzickým osobám a právnickým osobám, které v důsledku materiální potřebnosti nemohou využívat právní služby k tomu, aby mohly řádně uplatnit a ochránit svá práva, a které prokážou (řekl pokrátí)také jejich majetkové poměry odůvodňující zajištění právní pomoci na náklady státu.
ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s1 Tento zákon je také spojen s určitou identifikací rizik spojených s nečinností.
ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s2 Nečinnost v tomto případě by znamenala zachování dosavadní právní úpravy zajištění právní pomoci a bezplatné právní pomoci jednotlivými právními předpisy.
ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s3 Tento stav vede v současné době k tomu, že právní pomoc je poskytována nesystematicky, čímž se ztěžuje a znepřehledňuje její dostupnost pro žadatele, nejsou stanovena dostatečně transparentní pravidla, neexistuje jednotný systém pro poskytování právní pomoci, což komplikuje nežádoucí odlišnou rozhodovací praxi v této oblasti.
ps2017-016-02-009-020.u6.p6.s4 Neexistuje také centrální přehled o poskytování bezplatné právní pomoci, chybí úprava zajišťování právní pomoci v rozhodčím řízení.
ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s1 Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty vychází ze současného stavu poskytování bezplatné právní pomoci v soudním řízení a je připravován tak, aby si ke své realizaci nevyžádal zvýšené náklady na státní rozpočet a ostatní rozpočty veřejné správy ani potřebu dalších zaměstnanců vyplácených z těchto rozpočtů.
ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s2 Vyhodnocení dopadů na státní rozpočet vychází především z toho, že i současná právní úprava umožňuje poskytování bezplatné právní pomoci v řízení před soudy, která je nyní hrazena z rozpočtových prostředků.
ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s3 Navrhovaná úprava v zásadě nerozšiřuje přístup - s výjimkou rozhodčího řízení - k bezplatné právní pomoci hrazené státem, ale sleduje především sjednocení platné úpravy a širší informovanost účastníků o možnostech jejího poskytování.
ps2017-016-02-009-020.u6.p7.s4 Na druhé straně však také nelze odhadnout případný nárůst žádostí o bezplatnou právní pomoc a z toho plynoucí mnohé další finanční dopady.
ps2017-016-02-009-020.u6.p8.s1 Kdybychom chtěli zhodnotit další dopady, zejména sociální dopady včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny, jsou díky sjednocení stávající roztříštěné úpravy a stanovení poučovací povinnosti jednoznačně pozitivní.
ps2017-016-02-009-020.u6.p8.s2 Navrhovaná úprava tedy nezhoršuje postavení mužů a žen a nijak nezasahuje do ochrany soukromí a osobních údajů.
ps2017-016-02-009-020.u6.p8.s3 Nevytváří korupční rizika a nemá dopad na podnikatelské prostředí.
ps2017-016-02-009-020.u6.p9.s1 Chtěl bych na závěr říci, že jsme si vědomi stanoviska vlády, které není pozitivní k předložené novele návrhu zákona.
ps2017-016-02-009-020.u6.p9.s2 Ale chtěl bych vás poprosit, aby tato Sněmovna projevila dostatek vůle k propuštění tohoto zákona do druhého čtení, abychom mohli rozvinout širokou diskusi tak jako v minulém volebním období a našli konsenzus, který by vedl ke sjednocení úpravy poskytování nezbytné právní pomoci tak, aby tato úprava byla sjednocena a přes odlišnost a specifičnost trestního řízení byla srozumitelná, jednoznačná a plně plnila svůj účel ve vztahu k občanům, kteří ji naléhavě potřebují.
ps2017-016-02-009-020.u6.p9.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-016-02-009-020.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Grospičovi jako zástupci navrhovatele.
ps2017-016-02-009-020.u7.p1.s2 Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-016-02-009-020.u7.p1.s3 Prosím ji nyní, aby se ujala slova.
ps2017-016-02-009-020.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, moje role nebude snadná, protože na jedné straně ta norma je potřebná, v minulém volebním období jsme svůj slib nesplnili, že zavedeme bezplatnou právní pomoc, která by měla sloužit osobám, jejichž...
ps2017-016-02-009-020.u8.p1.s2 říká se tomu materiální potřebnost, prostě nemají finanční prostředky na zajištění své obhajoby v odborné kvalitě, jakou by potřebovali.
ps2017-016-02-009-020.u8.p1.s3 Takže z tohoto hlediska účel normy i její koncepce - ano.
ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s1 Rozhodně to, co říkal zástupce předkladatelů, je pravda, protože současná právní úprava je roztříštěná, není úplná a samozřejmě zdaleka i teď po těch novelizacích, které zmínil, není dostatečná a myslím, že toho zákona je třeba.
ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s2 Na druhé straně jsou tam věci, které sice lze odstranit v rámci druhého čtení, když v důvodové zprávě se dočtete, že se bezplatná právní pomoc zajistit, se poskytnout právnickým i fyzickým osobám a explicitně, tuším, že to je v § 5...
ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s3 Ne, v § 5 písm. f) se naopak výslovně píše, že být právnická osoba vyloučena, že nelze právě právnické osobě takovou pomoc poskytnout.
ps2017-016-02-009-020.u8.p2.s4 Takže to jsou takové maličkosti, i když mají věcný charakter, které by bylo možné v tom druhém čtení odstranit.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s1 To, co považuji za podstatnější, jsou dvě věci.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s2 Opravdu otevřeně - a to oceňuji - tady byla zmíněna ta aktualizace.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s3 Prostřednictvím novely zákona o advokacii došlo k rozšíření bezplatné právní pomoci i stanovení nových podmínek pro jejich poskytování.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s4 A tady bylo zmíněno, že tato aktualizace byla vzata v úvahu, nicméně, jak musím konstatovat, v předloženém návrhu zákona se neprojevila.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s5 Alespoň zatím neprojevila.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s6 by jako zpravodajku za vás, poslankyně a poslance, zajímalo, jak se staví k této podobě navrhovaného zákona Česká advokátní komora.
ps2017-016-02-009-020.u8.p3.s7 Zajímalo by , jaké stanovisko zaujme nová ministryně spravedlnosti, která neměla možnost a která bude mít za úkol takovou normu v nejlepší možné kvalitě posunout, představit a obhájit, resp. podpořit v Poslanecké sněmovně.
ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s1 Čili protože nechci tuto normu navrhnout s ohledem na některé její vady k zamítnutí, nechci, aby se vracela předkladatelům k přepracování nyní, tak bych navrhla přerušení do příští schůze Poslanecké sněmovny se zdůvodněním, že nová ministryně spravedlnosti by se s normou, která bude jistě tvořit významnou část její legislativy, byť by nebyla z jejího pera, anebo také možná ano, pokud k tomu zaujme stejně negativní stanovisko jako bývalý ministr spravedlnosti, které bude reprezentovat na vládě, a přesvědčí zbývající členy, že předloží sama lepší návrh, tak aby tu možnost dostala.
ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s2 Je to jedna z norem, která potom bude, nebo nebude hodnocena v souvislosti s jejím řízením resortu, třeba i v tom smyslu, že hlasovala pro přijetí normy, která není kvalitní.
ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s3 bych pro toto znění, tak jak je předloženo, ruku zvednout nemohla.
ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s4 Nicméně bych ráda nechala ještě možnost pro novou vládu, aby ten návrh posoudila, příp. nezměnila svůj názor, pokud Poslanecká sněmovna samozřejmě dospěje k názoru, že tento postup je korektní.
ps2017-016-02-009-020.u8.p4.s5 Také by zajímal názor představitelů České advokátní komory.
ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s1 V případě, že dojdete k závěru, že tento postup podle vašeho přesvědčení není optimální, tak bych navrhla vrácení normy k přepracování.
ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s2 Ale říkám, jako první krok bych ještě dala této velmi potřebné právní úpravě šanci.
ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s3 A zajímal by názor těch dvou reprezentantů, jednak advokátního stavu a jednak nové vlády.
ps2017-016-02-009-020.u8.p5.s4 Děkuji.
ps2017-016-02-009-020.u9.p1.s1 Paní poslankyně, rozumím tomu tak, že jste podala procedurální návrh na přerušení do...
ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s1 jsem podala návrh na přerušení do příští, hned příští schůze.
ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s2 Tady není příliš co řešit, ale dneska byla jmenovaná nová ministryně.
ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s3 Příští schůze bude začátkem září.
ps2017-016-02-009-020.u10.p1.s4 Čili návrh na přerušení projednávání této normy do začátku září, nikoliv samozřejmě do příštího týdne, ale do příští schůze.
ps2017-016-02-009-020.u11.p1.s1 jenom pro pořádek musím upozornit, že příští schůze se bude konat 11. července, tak jak byla dnes svolána.
ps2017-016-02-009-020.u11.p1.s2 Takže pokud navrhujete, aby to bylo přerušeno do zářijové schůze, tak o tom můžeme takto hlasovat.

Text viewDownload CoNNL-U