|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-26 ps2017-016-01-009-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/ - druhé čtení

Date2018-06-26
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016014.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 236 • previousnext

ps2017-016-01-009-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-016-01-009-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/ - druhé čtení
ps2017-016-01-009-006.u1.p2.s1 Prosím paní ministryni financí Alenu Schillerovou, aby se ujala slova a tento tisk nám uvedla.
ps2017-016-01-009-006.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-016-01-009-006.u2.p1.s2 Dámy a pánové, předkládám k projednání návrh novely zákona číslo 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky, přičemž si dovolím uvést tento návrh v širších souvislostech.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s1 Uvedeným zákonem byl od 1. ledna 2006 Fond národního majetku zrušen a jeho činnost převzalo Ministerstvo financí.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s2 Zde byl pro správu majetku a financování závazků zřízen zvláštní účet a zvláštní evidence, které jsou vedeny odděleně od státního rozpočtu, a to proto, aby výnosy z privatizovaného majetku sloužily k úhradě právě těch závazků státu, které s privatizací souvisely.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s3 tehdy se nicméně připouštělo použít tyto prostředky i na jiné účely.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s4 Postupem času však tyto jiné neprivatizační účely byly těmi hlavními výdajovými tituly a navíc se k nim dílčími novelami zákona přidávaly další a další.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s5 Z privatizačních zdrojů tak byly hrazeny četné vládní projekty.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s6 Například již v roce 2007 činily investice nesouvisející s privatizací, typicky do Státního fondu dopravní infrastruktury, 21 miliard.
ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s7 O rok později to bylo dokonce téměř 34 miliard.
ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s1 Od roku 2012 byla uzákoněna možnost převádět prostředky z výnosů privatizace do státního rozpočtu.
ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s2 Často se v této souvislosti uvádí, že ty prostředky měly sloužit na krytí schodku důchodového účtu.
ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s3 Je ale třeba si uvědomit, že jakmile byly převedeny do rozpočtu, byly k nerozeznání od jiných příjmů rozpočtu, typicky daní.
ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s4 S důchodem tato problematika souvisí nepřímo, a to tak, že se nesmělo převádět více, než byl rozdíl mezi rozpočtovanými příjmy a rozpočtovanými výdaji na důchodové pojištění.
ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s5 Od roku 2012 bylo do státního rozpočtu převáděno průměrně 10 miliard ročně, a to při zachování bezpečného zůstatku na krytí privatizačních výdajů včetně nejvýznamnější ekologie.
ps2017-016-01-009-006.u2.p4.s1 Z tohoto obecného úvodu je zjevné, že celá řada argumentů, které zaznívají na odpor proti navrhované novele, je účelová a zavádějící a s těmi nejvíc nesmyslnými bych se ráda hned vypořádala.
ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s1 Za prvé.
ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s2 Nikdy nebylo účelem zvláštních účtů privatizace tvořit rezervu na horší časy.
ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s3 Ten, kdo si to myslí, se měl ozvat v roce 2002, když byly příjmy téměř 130 miliard, nebo v roce 2005, když to bylo 110 miliard.
ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s4 Ani 40 miliard z roku 2008 nebylo málo.
ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s5 Dnes, kdy jsou příjmy v podstatě omezeny na rok od roku klesající dividendu ČEZu, dále Čepra a Českého Aeroholdingu a v součtu tvoří zhruba desetinu příjmů z let 2002 či 2005 a ani ne polovinu z roku 2008, se najednou začne mluvit o rezervách státu?
ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s6 To mi nepřipadá jako udržitelný argument.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s1 Za druhé.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s2 Není ohroženo financování ekologických závazků vůči nabyvatelům privatizovaných podniků.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s3 V současném znění zákona není žádná pojistka, která by zabránila situaci, že veškeré dostupné prostředky na zvláštních účtech budou převedeny na přípravu průmyslových zón.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s4 Na ekologii by pak nezbyla ani koruna.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s5 Navrhovaná novela ale průmyslové zóny či dopravní infrastrukturu jako výdajové tituly škrtá a ponechává v podstatě jen ekologické závazky, rekultivace a to, co bytostně souvisí s privatizací.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s6 Navíc usnesením z loňského roku ukládá vláda ministru financí zajistit na ekologii nejméně 4,5 miliardy korun ročně.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s7 Jak to ministr financí zajistí?
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s8 No, nejsnáze tak, že je na těch účtech prostě nechá.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s9 A kdyby se stalo něco nepředvídatelného, jako je například prohra v privatizačním soudním sporu, i takové věci jsme zdědili, je tu nově zavedena možnost doplnění chybějících prostředků ze státního rozpočtu.
ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s10 Proto tvrdím, že plnění ekologických závazků je navrhovanou novelou řešeno mnohem lépe než doposud.
ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s1 Za třetí.
ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s2 Nejde o žádný účetní trik za účelem vylepšení bilance.
ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s3 Hlavním cílem navrhované novely je, aby prostředky, které nebudou využité na krytí privatizačních výdajů, nezůstaly na účtě nečinně ležet, ale aby mohly být smysluplně využity na investiční či sociální potřeby dle aktuálního stavu hospodářství.
ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s4 Proto je předpokládanou novelou umožněn převod těchto finančních prostředků do státního rozpočtu bez určení konkrétního účelu.
ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s5 Tento proces bude transparentní a kontrolovatelný, neboť bude podléhat standardním procesům uplatňovaným při sestavování státního rozpočtu.
ps2017-016-01-009-006.u2.p8.s1 V kostce se tedy navrhovaná novela shrnout tak, že eliminovat všechny účelové vládní výdaje a ponechat pouze výdajové tituly související se závazky z privatizace, které tak opět získají prioritu financování.
ps2017-016-01-009-006.u2.p8.s2 Zdůrazňuji, že v současné době není možné hradit privatizační výdaje z žádných jiných zdrojů.
ps2017-016-01-009-006.u2.p8.s3 Současně bude novelou umožněno efektivní a transparentní využití volných finančních prostředků.
ps2017-016-01-009-006.u2.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s2 My jsme tento návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru rozpočtovému jako garančnímu a usnesení výboru bylo doručeno jako tisk 130/1.
ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s3 Prosím zpravodaje tohoto výboru, kterým je pan poslanec Petr Vrána, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy.
ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s4 Prosím.
ps2017-016-01-009-006.u3.p2.s1 Omlouvám se, ještě se omlouvá paní ministryně Němcová, a to do hodin do konce jednacího dne.
ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vážení členové vlády, návrh novely zákona o zrušení Fondu národního majetku předložila vláda Poslanecké sněmovně dne 21. 3. 2018.
ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s3 Zástupcem navrhovatele je Ministerstvo financí.
ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s4 První čtení proběhlo 19. 4. 2018 na 12. schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s5 Návrh zákona byl usnesením číslo 212 přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s6 Doposud nebyl načten žádný pozměňovací návrh ani návrh na zamítnutí.
ps2017-016-01-009-006.u4.p2.s1 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych přednesl usnesení rozpočtového výboru z 9. schůze ze dne 6. června 2018 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky /zákon o zrušení Fondu národního majetku/, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony, sněmovní tisk 130, druhé čtení.
ps2017-016-01-009-006.u4.p3.s1 Po úvodním slově ministryně financí, zpravodajské zprávě poslance pana Vrány a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
ps2017-016-01-009-006.u4.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky /zákon o zrušení Fondu národního majetku/, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony, sněmovní tisk 130, schválila bez připomínek;
ps2017-016-01-009-006.u4.p5.s1 II. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2017-016-01-009-006.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-016-01-009-006.u5.p1.s2 Prosím pana poslance Skopečka.
ps2017-016-01-009-006.u6.p1.s1 Dobré odpoledne, děkuji za slovo.
ps2017-016-01-009-006.u6.p1.s2 Dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si navrhnout zamítnutí tohoto zákona ve třetím čtení.
ps2017-016-01-009-006.u6.p1.s3 Uvedu důvody, proč si myslím, že by to měl být správný krok.
ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s1 Paní ministryně se tady snažila vysvětlit, jak je to vlastně logická úprava, to jako logickou úpravu nevidím.
ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s2 Dodneška privatizační fond fungoval, dodneška to byla rezerva státu pro období, kdy se hospodářsky nedaří, zejména právě na deficit tzv. důchodového účtu, který se dostává do deficitu v době, kdy ekonomika nešlape, jako šlape dneska, kdy je nezaměstnanost větší, kdy nejsou takové platby odvodů do státního rozpočtu, jaké zažívá dnes tato vláda.
ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s3 Právě na toto období, na tyto účely máme privatizační fond, který se plnil jednak výnosy z privatizace, ale který se také plní každoročně dividendami ze státních podniků, tedy nejčastěji z ČEZu.
ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s4 Tyto peníze jsou zavázány, nemůže žádná vláda, ani tato, ani předchozí, ani ty předešlé, zacházet s těmito penězi, jak se to zlíbí.
ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s5 A byť paní ministryně říkala, že ty peníze byly v minulosti využity na nejrůznější dílčí výdaje, tak to sice být pravda může, nicméně ten fond existoval stále a žádná vláda si ho nedokázala zrušit zcela úplně a vždycky respektovala to, že ho každoročně naplní peníze právě buď z privatizace, nebo z dividend.
ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s6 Takže nevidím žádný důvod v době, kdy se vláda chlubí, jak roste daňové inkaso, jak rostou daňové příjmy, díky ekonomickému růstu máme dokonce i přebytek toho důchodového účtu, tak vůbec nechápu, že zrovna v této době velmi dobrého ekonomického počasí, velmi dobrých příjmů státního rozpočtu to této vládě nestačí a potřebuje si sáhnout do privatizačního fondu a utrácet peníze, které vždycky byly chápány jako peníze rezervní na nějaké mimořádné události, mimořádné výdaje státu, to byly ekologické škody, ekologická zátěž, nebo právě případný deficit penzijního systému v době ekonomické krize.
ps2017-016-01-009-006.u6.p3.s1 Koneckonců, všem nám je jasné, že náš stávající důchodový účet nebo stávající penzijní systém není udržitelný, že tak jak nám stárne populace, tak těch, kdo budou přispívat do toho průběžného systému, bude stále méně, těch, co z něj naopak čerpat budou, bude stále více.
ps2017-016-01-009-006.u6.p3.s2 Je zřejmé, že do budoucna se ten deficit bude prohlubovat.
ps2017-016-01-009-006.u6.p3.s3 Také nejde spoléhat na to, že bude neustále ekonomický růst takový, jaký máme dneska, že bude tak nízká nezaměstnanost, jakou máme dneska, a že tedy penzijní systém i bez jakýchkoli reforem, bez jakýchkoli změn můžeme v budoucnu očekávat jako přebytkový nebo vyrovnaný.
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s1 Paní ministryně říkala, že se ty peníze nikam neztratí, že budou využity efektivně, stále mluví o investicích.
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s2 bych tento krok chápal od vlády a od ministryně, která v minulých letech dokázala proinvestovat nějaké nadprůměrné, rekordní číslo, které by vyžadovalo opravdu se poklonit a vyjádřit úctu.
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s3 Nicméně když se podíváme na výše proinvestovaných peněz v uplynulých letech, tak zjišťujeme, že vláda, zejména tvořená hnutím ANO, ale i sociálními demokraty, nedokázala investovat v průměru více, než dokázaly investovat vlády v mnohem horších ekonomických podmínkách.
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s4 Čili ten argument, že to bude na investice, je falešný.
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s5 Minulá vláda nedokázala investovat více, než dokázaly investovat vlády v uplynulých letech, a je tedy zřejmé, že pokud si skutečně vláda hnutí ANO na ty peníze sáhne, tak to budou peníze utracené, projedené.
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s6 Koneckonců, šermuje se tady se slůvkem "půjde to na investice".
ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s7 No, když se podíváme na inzeráty hnutí ANO v tisku, co všechno považují za investice, tak hnutí ANO přepsalo ekonomii, přepsalo ekonomické termíny a za investici považuje dokonce i jízdné zdarma pro naše spoluobčany.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s1 No to tak, paní ministryně.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s2 je - paní ministryně se diví.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s3 Podívejte se, zeptejte se svého PR oddělení, jaké zadává inzeráty.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s4 Zjistíte, že za investice vaše PR oddělení považuje i jízdné zdarma, což samozřejmě žádnou investicí není.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s5 Investice jasnou definici.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s6 Tohle je hra s termíny a snaha oblbnout voliče.
ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s7 A na takovéto výdaje, které prostě budou projedeny, nechci posílat vládě další peníze, které vždycky byly chráněny tím zákonem, vždycky byly na období nějakých mimořádných událostí.
ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s1 Tato vláda nedokáže hospodařit šetrně, což vidíme i v návrhu státního rozpočtu na příští rok, vidíme to i v realitě hospodaření předchozích let.
ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s2 Nedokáže investovat, čili nepotřebuje žádné další, dodatečné peníze.
ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s3 Samotný ekonomický růst přináší nebývalé peníze navíc, to by v jejím rozhazování mělo stačit.
ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s4 Nedopusťme, aby mohla rozhazovat i peníze, které by měly sloužit budoucnosti této země třeba na penzijní reformu.
ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s5 Prosím o to, abyste tento návrh zákona odmítli ve třetím čtení, což navrhuji.
ps2017-016-01-009-006.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-016-01-009-006.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-016-01-009-006.u7.p1.s2 Pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, v zásadě musím souhlasit se svým předřečníkem.
ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s3 S tím návrhem na zamítnutí se ztotožňuji, nicméně v tom návrhu vnímáme určitá pozitiva, kde vláda navrhuje omezit ten seznam kapitol, do kterých se ty peníze mohou přesouvat.
ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s4 A co nám právě vadí, je možnost, aby vláda používala ty peníze na zvláštních účtech privatizace jako běžný příjem státního rozpočtu, což ostatně navrhuje i na příští rok, to znamená, že ten deficit 50 miliard, kterým se vláda dneska ohání, je ve skutečnosti 70 miliard, protože 20 miliard, které jsme měli, se teď utratí z tohoto fondu.
ps2017-016-01-009-006.u8.p2.s1 Z tohoto důvodu navrhuji pozměňovací návrh, který načtu v podrobné rozpravě, kterým bych zrušil ten paragraf, který umožňuje vládě tyto peníze libovolně převádět do státního rozpočtu.
ps2017-016-01-009-006.u8.p3.s1 My máme za to, že jednorázové příjmy mají sloužit na jednorázové výdaje.

Text viewDownload CoNNL-U