|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-26 ps2017-016-01-006-901 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 3 a 4 /sněmovní tisky 89 a 99/

Date2018-06-26
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/901
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016010.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 170 • previousnext

ps2017-016-01-006-901.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 3 a 4 /sněmovní tisky 89 a 99/
ps2017-016-01-006-901.u1.p2.s1 Jenom pro pořádek připomínám všem poslankyním a poslancům, že jsme odhlasovali sloučení obecné rozpravy, poté se znovu musíme vrátit k jednotlivým bodům, protože ve druhém čtení se podrobná rozprava musí týkat jednotlivých bodů a nemůže být sloučena.
ps2017-016-01-006-901.u1.p2.s2 Ale nyní jsme ve sloučené obecné rozpravě, do které se přihlásil pan poslanec Kaňkovský, takže mu dávám slovo.
ps2017-016-01-006-901.u2.p1.s1 Ještě jednou dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-016-01-006-901.u2.p1.s2 ještě krátce rozvinu svůj pohled na situaci kolem poukázek dávek na živobytí, tak jak jsme je diskutovali v rámci jednání výboru pro sociální politiku a v mezidobí i s Ministerstvem práce a sociálních věcí, se spolupředkladateli, ale i s kolegyní Pastuchovou, jak vlastně ven z situace, kterou zde v tuto chvíli máme.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s1 Jak jsem řekl v úvodním slovu ke sněmovnímu tisku 99, oba ty návrhy jdou cestou výjimek.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s2 My jsme byli přesvědčeni o tom, že přece jenom tady existuje určité riziko zneužívání těchto dávek, a chápu vlastně ten cíl, který měla kolegyně Pastuchová se zavedením paušálních poukázek, aby bylo zabráněno tomu zneužívání.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s3 Bohužel krátká doba aplikace novely od minulého volebního období, resp. ta účinnost byla od prosince loňského roku, ukázala, že je zde celá řada problematických míst.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s4 tady zaznělo, že jsou problémy s distribucí poukázek.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s5 O tom jsme jednali s MPSV.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s6 Ta situace se v mezidobí zlepšila, to je potřeba přiznat.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s7 Přesto pro některé občany z menších sídel je náročnost na vyzvedávání poukázek a hlavně na jejich aplikaci potom, to znamená vyzvedávání si potom toho zboží, problematická.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s8 Vzrůstají jim náklady na cestovné.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s9 Jak zde zaznělo, celou řadu věcí nejsou schopni těmi poukázkami zaplatit.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s10 jsem mluvil o tom, že nejvíce je asi tíží náklady na bydlení.
ps2017-016-01-006-901.u2.p2.s11 To jsou skutečně prioritní náklady pro většinu potřebných obyvatel, ale jsou tam i další záležitosti, o kterých například tady mluvil kolega Roman Sklenák.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s1 Po všech konzultacích, a musím říct, že celou řadu podnětů prezentovala veřejná ochránkyně práv, ale mluví o nich i pracovníci občanských poraden a sociální pracovníci, se i mně jeví v tuto chvíli cesta výjimek jako problematická, a to říkám jako hlavní předkladatel toho tzv. konkurenčního návrhu, sněmovního tisku 99.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s2 Proto jsem přesvědčen o tom, že by nejčestnější a nejsportovnější v sportovní terminologii bylo skutečně přistoupit k tomu, o čem tady hovořil Roman Sklenák, a bude předkládat pozměňovací návrh k návratu před poslední novelizaci, to znamená, abychom zrušili to ustanovení o paušální aplikaci poukázek dávek na živobytí v rozmezí 35-65 % a vrátili se k tomu individualizovanému způsobu, který obsahovala předchozí právní úprava.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s3 Nevím, nakolik jste s všichni obeznámeni, ale možnost pracovníků úřadů práce aplikovat poukázky u nepřizpůsobivých občanů, kteří zneužívají dávky, byla obsažena v předchozí právní úpravě.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s4 To znamená, pokud bychom se vrátili k právnímu stavu před poslední novelizací, pracovníci úřadů práce mají při oprávněném podezření na zneužívání dávek možnost přistoupit k aplikaci poukázek v tom samém uvedeném rozmezí, tedy 35 65 %.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s5 jsem zjišťoval na úřadech práce, nakolik to využívali v minulém období.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s6 Informace z různých regionů se liší, nicméně pokud bychom to zprůměrovali, tak by to bylo někde mezi 5 7 %.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s7 Možná si říkáte, že je to málo.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s8 Je otázka, nakolik je to také o odvaze pracovníků úřadů práce.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s9 Myslím si, že pro není tahle situace úplně jednoduchá, nicméně ta možnost existuje.
ps2017-016-01-006-901.u2.p3.s10 A jsem přesvědčen o tom, že ten individualizovaný přístup, to znamená, že to nebudeme aplikovat na všechny, na ty, kteří se chovají slušně, ale bohužel jsou ve špatné sociální situaci, ale půjdeme skutečně pouze po těch zneužívačích, je správnějším řešením než to, že tady budeme vytaxovávat výjimky, kdy bohužel opravdu hrozí riziko v tom, že na některou skupinu, která je tím současným stavem diskriminována, zapomeneme.
ps2017-016-01-006-901.u2.p4.s1 Takže i budu předkládat v podrobné rozpravě k oběma sněmovním tiskům, jak 89, tak 99, návrh na vrácení se k předchozí právní úpravě, tedy podobný návrh, jaký kolegy Sklenák.
ps2017-016-01-006-901.u2.p4.s2 Protože nevím, jakým způsobem se k tomu Sněmovna postaví, tak zároveň načtu k oběma tiskům ještě některé další pozměňovací návrhy, které jdou právě tou cestou výjimek ke sněmovnímu tisku 89.
ps2017-016-01-006-901.u2.p4.s3 To znamená, k poslaneckému návrhu kolegyně Pastuchové se bude jednat o výjimky z paušální aplikace poukázek dávek na živobytí pro seniory nad 70 let, pro občany, kteří mají přiznanou invaliditu ve 3. stupni, dále pro osoby pečující o osobu blízkou a osoby, které jsou samy poživatelé příspěvku na péči ve 2. 4. stupni.
ps2017-016-01-006-901.u2.p4.s4 A k tomu našemu poslaneckému návrhu, to znamená sněmovní tisk 99, pak načtu pozměňovací návrh - a tady přiznám, že jsem se inspiroval u kolegyně Pastuchové - který by vyňal z působnosti paušálních poukázek osoby dlouhodobě hospitalizované ve zdravotnických zařízeních.
ps2017-016-01-006-901.u2.p4.s5 To byla výjimka, na kterou jsme my v naší poslanecké novele zapomněli.
ps2017-016-01-006-901.u2.p5.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, věřím, že v rámci jednání garančního výboru, který bude následovat po jednání zde ve druhém čtení, se dokážeme shodnout na takovém řešení, které tu současnou neutěšenou problematickou situaci kolem poukázek vyřeší.
ps2017-016-01-006-901.u2.p6.s1 Pokud se týká poslaneckého klubu KDU-ČSL, tak po tom všem, co jsem zde řekl, my preferujeme v tuto chvíli návrat k individualizované formě, tedy návrat před tu poslední novelizaci zákona o hmotné nouzi.
ps2017-016-01-006-901.u2.p6.s2 Jedině tak odstraníme současný diskriminační přístup k těm, kteří dávky skutečně potřebují a dávky využívají v souladu se zákonem.
ps2017-016-01-006-901.u2.p6.s3 A tady bych apeloval na Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby hledalo účinnější mechanismy kontroly a boje proti zneužívání této konkrétní dávky.
ps2017-016-01-006-901.u2.p7.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-016-01-006-901.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-016-01-006-901.u3.p1.s2 Do sloučené obecné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Šafránková.
ps2017-016-01-006-901.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-016-01-006-901.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-016-01-006-901.u4.p1.s2 Vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, protože se v podrobné rozpravě přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu k tisku 99, tak bych vás s ním teď ráda seznámila.
ps2017-016-01-006-901.u4.p2.s1 Oproti sněmovnímu tisku 99, kde je věková hranice pro nepobírání poukázek 68 let, tak měním na 65 let a přidávám matky a otce samoživitele dětí do dovršení 18. roku věku dítěte, u kterých se způsob výplaty dávky poukázkami opravňujícími k nákupu zboží ve stanovené hodnotě též nepoužije.
ps2017-016-01-006-901.u4.p2.s2 Navrhovaná změna a doplnění odst. 6 § 43 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, by měla respektovat zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, stanovený důchodový věk, což je v současné době věk 65 let.
ps2017-016-01-006-901.u4.p2.s3 Dále se doplňuje odst. 6 v § 43 o písm. f), tedy o významnou sociálně zranitelnou skupinu osob, která by rovněž neměla být adresátem možnosti čerpání a využívání poukázek příjemců příspěvku na živobytí, a to matky a otce samoživitele dětí do dovršení 18. roku věku dítěte.
ps2017-016-01-006-901.u4.p3.s1 Hlavním důvodem je skutečnost, že poukázky v hmotné nouzi se nepřijímají ve všech obchodech.
ps2017-016-01-006-901.u4.p3.s2 Poukázky lze uplatňovat pouze v síti prodejen nasmlouvaných dodavateli typizovaných poukázek a z toho plynou i další vynaložené náklady na dopravu nejen za nákupem nezbytných potravin pro osoby uvedené v navrhovaném odst. 6.
ps2017-016-01-006-901.u4.p3.s3 Zejména se tak děje v malých obcích.
ps2017-016-01-006-901.u4.p3.s4 U otců samoživitelů a matek samoživitelek z tohoto dále vyplývá i ten fakt, že v případě nemožnosti uplatnitelnosti poukázky ve své obci vznikne další problém, například nutnost dojíždění na nákup i s malým dítětem, v případě nemoci dítěte nemožnost nákupu a s tím spojené další vynaložené náklady za dopravu.
ps2017-016-01-006-901.u4.p4.s1 U důchodců a invalidních důchodců je mnohdy přeprava pro nutný nákup do větší obce nebo města velikou zátěží, nejen z důvodů dalších vynaložených finančních prostředků, ale taková přeprava je často i technicky nemožná.
ps2017-016-01-006-901.u4.p4.s2 Protože často si představme důchodce, že mají sníženou pohyblivost, jsou nemocní a je to opravdu pro komplikované.
ps2017-016-01-006-901.u4.p4.s3 V případě používání poukázek v nasmlouvaných obchodech dochází i ke společenskému znevýhodňování těchto osob, důchodců, invalidních důchodců, otců, matek samoživitelek z hlediska častých nevhodných komentářů, se kterými se setkávají ve frontách na pokladnách.
ps2017-016-01-006-901.u4.p5.s1 Dalším zásadním problémem je skutečnost, že v případě nevyužití celé hodnoty poukázky zbylá hodnota poukázky propadne, jak uvádějí sami prodejci, ale i matky a otcové samoživitelé z vlastních zkušeností.
ps2017-016-01-006-901.u4.p5.s2 Problémy s uplatněním těchto poukázek jsou i v případě nákupů léků a některých potravinových doplňků.
ps2017-016-01-006-901.u4.p5.s3 Zejména u důchodců, invalidních důchodců, otců samoživitelů a matek samoživitelek se předpokládat, že se jedná o zcela nezbytnou potřebu a pobírání poukázek v hmotné nouzi tuto potřebu jednoznačně ztěžuje, nebo přímo znemožňuje.
ps2017-016-01-006-901.u4.p6.s1 Prosím vás tedy o podporu tohoto návrhu.
ps2017-016-01-006-901.u4.p6.s2 Děkuji.
ps2017-016-01-006-901.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-016-01-006-901.u5.p1.s2 Dále v obecné rozpravě, sloučené obecné rozpravě, vystoupí paní poslankyně Richterová.
ps2017-016-01-006-901.u5.p1.s3 vás mezitím, než přijde k řečništi, seznámím s omluvami.
ps2017-016-01-006-901.u5.p1.s4 Pan poslanec Ladislav Okleštěk se omlouvá z jednání od do z pracovních důvodů, pan poslanec Robert Králíček od do z pracovních důvodů a pan poslanec Tomáš Vymazal z pracovních důvodů od hodin do konce jednacího dne.
ps2017-016-01-006-901.u5.p2.s1 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-016-01-006-901.u6.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2017-016-01-006-901.u6.p1.s2 Myslím, že tady většina věcí byla řečena.
ps2017-016-01-006-901.u6.p1.s3 Ale možná ještě nebylo řečeno takové to hlavní, co zvažujeme.
ps2017-016-01-006-901.u6.p1.s4 Opravdu obrovský problém mají samoživitelé.
ps2017-016-01-006-901.u6.p1.s5 Přesně tady ty konkrétní příklady, jak třeba lidi posílali, třeba když mají partnery... třeba přítelkyně, která je samoživitelka, vychovává dvě děti z předchozího vztahu a dostává tyto poukázky, tak ti noví partneři vidí, jaká je situace, že ty obchody to neberou, že vlastně je to velký problém, když je potřeba platit obědy apod.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s1 Ale myslím si, že tohle je přesně příklad toho, kdy vlastně nemůžeme donekonečna se snažit vyjmenovávat, jaké skupiny lidí by neměly dostávat ty poukázky.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s2 Jaké skupiny lidí, buď jsou v situaci nezaviněně, nebo nemá opravdu smysl nějakým způsobem lustrovat, co si za ty peníze, za ty prostředky koupí nebo ne.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s3 A dostáváme se k tomu, kde je ta hranice.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s4 Co ještě máme lustrovat, co ještě máme kontrolovat.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s5 A to tady dneska v téhle diskusi myslím ještě nezaznělo, že my zkrátka...
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s6 Asi řada z nás cítí nějakou zodpovědnost v situaci, kdy přerozdělujeme veřejné prostředky, a skutečně spousta lidí, kteří jsou na příjmové hranici nízko, cítí nespravedlnost.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s7 Cítí se špatně, když vidí, jak někteří lidé, kteří žijí na dávkách, s tím nakládají.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s8 Tohle tady nezaznělo, že my se musíme snažit vyrovnat tenhle pocit nespravedlnosti.
ps2017-016-01-006-901.u6.p2.s9 Jen si myslím, že to správné opatření nejsou poukázky, ale správné opatření je skutečně mnohem širší podpora těch druhých nejchudších, těch nízkopříjmových lidí, kteří mají reálné problémy utáhnout svůj život ze svých mezd a platů a potom si právě říkají, jestli jim to snažení stojí za to, když někdo jiný třeba právě díky státní podpoře na tom není zas o tolik hůř.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s1 Ale prosím vás, to je takové to poměřování lidí, kteří jsou na tom všichni relativně špatně.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s2 Jejich život bychom si nepřáli.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s3 A ti vlastně si zaslouží nějakou podporu, obě skupiny.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s4 tady zaznělo, jak kvete černý trh.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s5 Zaznělo tady, jaké marže vydavatelé poukázek mají.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s6 A jenom v téhle rozpravě, kde se víceméně opakují argumenty, co zazněly v prvním čtení, bych ráda zdůraznila, že v situaci, kdy skutečně ti vydavatelé poukázek si berou marži 7 12 %, tak zejména obchodníkům na malých obcích nezbývá, z čeho mít vlastní zisk.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s7 A právě potom na těch nejmenších obcích je ta dostupnost tak špatná.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s8 Takže tohle je prostě systémový problém.
ps2017-016-01-006-901.u6.p3.s9 Jste-li z malé obce, tak v podstatě jste v případě pobírání těchto poukázek, systémově diskriminovaní.
ps2017-016-01-006-901.u6.p4.s1 To by bylo na obecnou rozpravu za , za Piráty vše.
ps2017-016-01-006-901.u6.p4.s2 Děkuji.
ps2017-016-01-006-901.u7.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2017-016-01-006-901.u7.p1.s2 Hlásí se ještě někdo do sloučené obecné rozpravy?
ps2017-016-01-006-901.u7.p1.s3 Pokud tomu tak není, tak sloučenou obecnou rozpravu k sněmovnímu tisku 89, 99, končím.
ps2017-016-01-006-901.u7.p1.s4 Ptám se na závěrečná slova.
ps2017-016-01-006-901.u7.p1.s5 Ano, paní poslankyně Pastuchová jako zástupkyně navrhovatele zájem o závěrečné slovo.
ps2017-016-01-006-901.u7.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2017-016-01-006-901.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-016-01-006-901.u8.p1.s2 budu krátce reagovat, protože myslím, že bude reagovat i paní zpravodajka.
ps2017-016-01-006-901.u8.p1.s3 si stále stojím za tím, že tento zákon měl smysl, smysl.
ps2017-016-01-006-901.u8.p1.s4 A všichni volají po tom, se dávky nezneužívají.
ps2017-016-01-006-901.u8.p1.s5 My jsme pro to něco udělali, ale vlastně jak bylo řečeno, tak každý si najde cestičku, a proto to všechno zrušíme a nebudeme dělat nic.
ps2017-016-01-006-901.u8.p2.s1 Chtěla jsem se vyjádřit ke kolegovi Sklenákovi prostřednictvím pana předsedajícího.
ps2017-016-01-006-901.u8.p2.s2 On na to odpověděl pan kolega Kaňkovský, kolik dávek bylo (nebylo?)vyplaceno v době, kdy se to mohlo vyplácet.
ps2017-016-01-006-901.u8.p2.s3 Pět procent.

Text viewDownload CoNNL-U