ps2017-016-01-002-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-016-01-002-001.u1.p1.s2
Návrh poslanců Vojtěcha Munzara , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 77 / - druhé čtení ps2017-016-01-002-001.u1.p2.s1
Prosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-016-01-002-001.u1.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-016-01-002-001.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-016-01-002-001.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , kolegyně a kolegové , vážená vládo , dovolte mi , abych zopakoval základní teze toho našeho návrhu , který jsem tady podrobně představil v prvním čtení . ps2017-016-01-002-001.u2.p1.s3
Náš návrh je prostý . ps2017-016-01-002-001.u2.p1.s4
Klade si za cíl vrátit snížené limity pro uplatnění výdajových paušálů na úroveň dvou milionů korun , a to i při podání daňového přiznání za rok - ps2017-016-01-002-001.u3.p1.s1
Omlouvám se na chvíli , pane poslanče . ps2017-016-01-002-001.u3.p1.s2
Poprosím všechny poslance a poslankyně o klid v sále . ps2017-016-01-002-001.u3.p1.s3
Ti , kteří nutně potřebují něco probrat , nechť tak učiní v předsálí . ps2017-016-01-002-001.u3.p1.s4
Máte slovo , prosím . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s2
Já zopakuji tu větu , abych představil ten náš návrh , který je velice jednoduchý a prostý , ale myslím si , že docela zásadní . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s3
Náš návrh si klade za cíl vrátit snížené limity pro uplatnění výdajových paušálů pro osoby samostatně výdělečně činné na úroveň dvou milionů korun , a to i při podání daňového přiznání za rok 2018 . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s4
To znamená , fakticky by ke snížení z dvou milionů korun na jeden milion nedošlo . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s5
To je také důvod , proč jsme šli cestou samostatného návrhu zákona a nečekali jsme na komplexní změnu zákona o dani z příjmů . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s6
Přijmeme - li tento rok tento návrh , aby mohl i tento rok platit , pak by ve finále se to pro živnostníky de facto nezměnilo . ps2017-016-01-002-001.u4.p1.s7
A připadá mi to rozumnější udělat takto , než aby lidé nejdříve nemuseli vést daňovou evidenci , pak ji na rok museli vést a pak zase ji vést nemuseli . ps2017-016-01-002-001.u4.p2.s1
Výdajové paušály jsou možnost , kterou mohou využít malí živnostníci a podnikatelé při své činnosti . ps2017-016-01-002-001.u4.p2.s2
V takovém případě nemusí vést kompletní účetnictví , stačí evidovat příjmy , a proto je to nejjednodušší forma administrativy . ps2017-016-01-002-001.u4.p2.s3
Zároveň je to motivační , protože největší administrativní zátěží je administrativa spojená s placením daní , která demotivuje zejména mladé lidi od vstupu do podnikání . ps2017-016-01-002-001.u4.p2.s4
A naopak naším cílem by mělo být snížit tuto administrativu na minimum . ps2017-016-01-002-001.u4.p2.s5
Vlastní hodnota osob samostatně výdělečně činných je kromě toho , že okolí poskytují své služby , tak také ta hodnota je v tom , že nejsou zátěží pro náš finanční a sociální systém a zaměstnávají samy sebe . ps2017-016-01-002-001.u4.p2.s6
Z dnešního úhlu pohledu při ekonomickém boomu se to může zdát jako nepodstatné , ale až jednou přijde ekonomická recese , a ona jednou přijde , budeme rádi za každého , kdo vydělává sám na sebe a nespoléhá se na stát a na sociální systém státu . ps2017-016-01-002-001.u4.p3.s1
Pro stát se domníváme , že je to také výhodné , protože v systému výdajových paušálů stát vybere svoje zdravotní a sociální pojištění a u podnikatelů mezi limitem právě jeden milion a dva miliony korun vždy vybere pozitivní daň . ps2017-016-01-002-001.u4.p3.s2
Zároveň systém výdajových paušálů nenutí do daňových optimalizací jako systém , kdy musíte vést účetnictví , musíte vést daňovou evidenci , a samozřejmě každý podnikatel , který k tomu bude nucen , tak se bude snažit udělat si ty náklady co nejvyšší . ps2017-016-01-002-001.u4.p3.s3
Osob samostatně výdělečně činných v naší zemí je skoro jeden milion . ps2017-016-01-002-001.u4.p3.s4
A největším problémem malého podnikání je právě administrativa a nestabilita prostředí . ps2017-016-01-002-001.u4.p3.s5
Snížením limitu naším návrhem můžeme právě těmto podnikatelům pomoct , aby nemuseli přes noc být účetními a ten svůj nejdůležitější výrobní prostředek , to znamená svůj čas , mohli věnovat na rozvoj svého podnikání a nikoliv na administrativu spojenou s placením daní . ps2017-016-01-002-001.u4.p4.s1
Dopad do rozpočtu je opravdu minimální , necelá jedna desetina procenta příjmu státního rozpočtu . ps2017-016-01-002-001.u4.p4.s2
Vláda to odhadla na 1 , 2 miliardy korun . ps2017-016-01-002-001.u4.p4.s3
My máme v materiálech jednu miliardu , takže tady je víceméně shoda . ps2017-016-01-002-001.u4.p4.s4
Přitom meziroční nárůst příjmů z rozpočtu je na úrovni nějakých 60 miliard . ps2017-016-01-002-001.u4.p4.s5
Takže opravdu nám ta jedna miliarda stojí za to , abychom komplikovali život mnoha malým podnikatelům ? ps2017-016-01-002-001.u4.p4.s6
To je otázka , na kterou dnes a při třetím čtení budeme odpovídat . ps2017-016-01-002-001.u4.p5.s1
Vláda ve svém stanovisku říká , že OSVČ stejně musí od jednoho milionu korun vést daňovou evidenci dokladů k DPH , takže je to jedno . ps2017-016-01-002-001.u4.p5.s2
Ale jedno to není , protože u velkého množství malých živnostníků ten živnostník může být plátce DPH , ale může nakupovat své služby u neplátců DPH . ps2017-016-01-002-001.u4.p5.s3
A v takovém případě výdaje nemusí evidovat v systému výdajových paušálů a neeviduje je pro DPH . ps2017-016-01-002-001.u4.p5.s4
Takže snížením ze dvou milionů na jeden milion korun k nárůstu administrativy a její časové náročnosti jednoznačně dochází . ps2017-016-01-002-001.u4.p6.s1
Protože to není jenom pouze náš návrh , ale tento návrh vychází ze stanoviska profesních svazů , Hospodářské komory , Asociace malých podnikatelů a živnostníků , Unie daňových poplatníků a dalších , tak mám prosbu na všechny , abychom toto podpořili napříč politickým spektrem . ps2017-016-01-002-001.u4.p6.s2
Já bych chtěl poděkovat rozpočtovému výboru , kde kromě zástupců hnutí ANO rozpočtový výbor podpořil a doporučil tento návrh . ps2017-016-01-002-001.u4.p6.s3
A já věřím , že nakonec se shodneme i s hnutím ANO , a prosím vás o určitou velkorysost kvůli podnikatelům . ps2017-016-01-002-001.u4.p6.s4
Nechme živnostníky v klidu pracovat a nezatěžujme je dalšími administrativními náklady . ps2017-016-01-002-001.u4.p6.s5
A k tomu vede náš návrh . ps2017-016-01-002-001.u4.p7.s1
Děkuji . ps2017-016-01-002-001.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-016-01-002-001.u5.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-016-01-002-001.u5.p1.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky číslo 77 / 2 a 77 / 3 . ps2017-016-01-002-001.u5.p1.s4
Poprosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Jan Pošvář a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-016-01-002-001.u5.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-016-01-002-001.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-016-01-002-001.u6.p1.s2
Vážení kolegové , rozpočtový výbor návrh projednal 6 . června 2018 a přijal usnesení , které naleznete jako sněmovní tisk číslo 77 / 3 , kde se píše , že po úvodním slově zástupce předkladatelů a zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby návrh schválila bez připomínek . ps2017-016-01-002-001.u6.p1.s3
Žádné pozměňovací návrhy nebyly do té doby nahrány . ps2017-016-01-002-001.u6.p1.s4
Dále pak zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu , což se právě stalo . ps2017-016-01-002-001.u6.p2.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-016-01-002-001.u7.p1.s1
Tak , děkuji za zprávu a otevírám obecnou rozpravu , do které je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Ferjenčík jako první . ps2017-016-01-002-001.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-016-01-002-001.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-016-01-002-001.u8.p1.s2
My ten návrh jako Piráti podporujeme . ps2017-016-01-002-001.u8.p1.s3
A já jsem chtěl doplnit kolegu Munzara - ještě pár argumentů , proč má smysl to přijmout . ps2017-016-01-002-001.u8.p1.s4
Existují už dnes podnikatelé , kteří mají příjmy vyšší než jeden milion korun , kteří nejsou plátci DPH , například pokud mají příjmy ze zahraničí a s přenesenou daňovou povinností nebo příjmy z pronájmu . ps2017-016-01-002-001.u8.p1.s5
Těch výjimek je tam víc . ps2017-016-01-002-001.u8.p1.s6
Takže existují poměrně sice malé , ale důležité skupiny občanů , kteří by ten zákon využili čistě pro to usnadnění administrativy , a není to jenom tedy otázka výše odvedených daní . ps2017-016-01-002-001.u8.p2.s1
Dále samozřejmě je ten argument , kde sice podnikatelé musí platit DPH , nicméně nebudou v případě přijetí tohoto zákona muset evidovat svoje platby neplátcům DPH , což je také významná skupina jejich vlastně byrokracie , když třeba budou jako subdodavatelsky dávat práci dalším živnostníkům , tak potom se s tím nebudou muset zatěžovat . ps2017-016-01-002-001.u8.p3.s1
A třetí , za mě nejvýznamnější argument je , že na úrovni Evropské unie v tuhle chvíli probíhá velmi živá debata o zvýšení toho limitu pro DPH celoevropsky . ps2017-016-01-002-001.u8.p3.s2
To znamená , že my bychom byli připraveni na to následně zvednout i ten limit pro dépéháčko a ten zákon by byl vlastně už jako předvoj tohohle řešení . ps2017-016-01-002-001.u8.p3.s3
Ten limit se , doufejme , zvedne . ps2017-016-01-002-001.u8.p3.s4
Má to logiku , protože ty nejmenší podnikatele to skutečně výrazně zatěžuje a v takovém případě bude tento zákon , pokud se nám ho podaří přijmout , daleko užitečnější a vzhledem k tomu , že v Evropě se to bude projednávat již v září nebo v říjnu , tak mi dává smysl , abychom to schválili . ps2017-016-01-002-001.u9.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-016-01-002-001.u9.p1.s2
Ptám se , zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu . ps2017-016-01-002-001.u9.p1.s3
Jestliže . . . ps2017-016-01-002-001.u9.p1.s4
Ano , paní ministryně , samozřejmě , že můžete . ps2017-016-01-002-001.u9.p1.s5
Nechápu , jak jsem vás mohl přehlédnout . ps2017-016-01-002-001.u9.p1.s6
Máte slovo . ps2017-016-01-002-001.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-016-01-002-001.u10.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-016-01-002-001.u10.p1.s3
Dovolte mi , abych se vyjádřila k předloženému návrhu pana poslance Munzara . ps2017-016-01-002-001.u10.p1.s4
Jde o návrh na zvýšení limitu pro uplatnění výdajů procentem z příjmů na úroveň před balíčkem 2017 , to znamená zvýšení mezního příjmu z jednoho milionu na dva miliony . ps2017-016-01-002-001.u10.p1.s5
Já bych jenom ještě pro vysvětlenou , pro vás tedy , kteří se třeba touto problematikou nezaobíráte . ps2017-016-01-002-001.u10.p2.s1
Tak my máme v České republice možnost uplatnit výdaje pro OSVČ , tedy osoby samostatně výdělečně činné , dvojím způsobem . ps2017-016-01-002-001.u10.p2.s2
První z nich je procentem z příjmů , což je teď téma , o kterém se budeme bavit , a druhý jsou skutečné výdaje . ps2017-016-01-002-001.u10.p2.s3
Procentem z příjmů , to znamená , že máme tři sazby , máme tam 40 % , 60 % a 80 % , to jsou vlastně největší výdajové paušály , které vůbec existují v rámci Evropské unie , téměř nikdo to nepoužívá . ps2017-016-01-002-001.u10.p2.s4
A zastropováno to bylo limitem původně dva miliony , vlastně do celkové částky dva miliony , nyní to bylo přijato od loňského roku na částku jeden milion korun . ps2017-016-01-002-001.u10.p2.s5
A návrh pánů poslanců směřuje k tomu vrátit to na to zastropování dvou milionů . ps2017-016-01-002-001.u10.p2.s6
A pořád je to ale volba toho poplatníka , jestli si zvolí skutečné výdaje , nebo tzv . výdajové paušály . ps2017-016-01-002-001.u10.p3.s1
V podstatě ten důvod , proč se přistoupilo ke snížení stropu na jeden milion , a já si to pamatuji , protože už jsem v té době byla náměstkyní ministra financí , byl jednoduchý : protože se chtěla vrátit těmto tzv . paušalistům možnost uplatnit slevu na manželku a děti , kterou vlastně v té době (uplatnit) nemohli , a hledala se nějaká optimální i fiskálně nejšetrnější forma , a proto se zvolila tato kombinace . ps2017-016-01-002-001.u10.p3.s2
Vrátila se možnost uplatnit slevu na manželku a děti a současně se snížil ten strop na částku jeden milion korun . ps2017-016-01-002-001.u10.p3.s3
Po dobu jednoho roku jsme ponechali poplatníkům možnost výběru , tzn . mohli se rozhodnout , jestli budou uplatňovat paušální strop do částky dva miliony bez možnosti uplatnit slevu na manželku a děti , nebo jestli budou uplatňovat strop milion s možností uplatnit si slevu na manželku a děti . ps2017-016-01-002-001.u10.p3.s4
Pro zajímavost , mám celou řadu zpracovaných příkladů , tedy v té době , kdy jsme úpravu přijímali , jsme si zpracovali , kde do nějakého příjmu asi 1 800 000 byl výhodnější ten nový způsob , tzn . uplatnění si slevy , a následně tedy po využití stropu do milionu korun . ps2017-016-01-002-001.u10.p4.s1
Negativní dopad tohoto návrhu na veřejné rozpočty je 1 , 2 miliardy u daně z příjmů fyzických osob , tedy na státní rozpočet , a na rozpočty obcí a krajů ve výši 0 , 3 miliardy . ps2017-016-01-002-001.u10.p4.s2
To je samozřejmě jednoznačně stanovisko , které musím zohlednit . ps2017-016-01-002-001.u10.p4.s3
Dívá se tady na mě pan hejtman , určitě mi rozumí . ps2017-016-01-002-001.u10.p5.s1
Důvodem , proč se zavedly kdysi paušální výdaje , bylo snížení a zjednodušení administrativy drobným podnikatelům , která byla spojena s podnikáním . ps2017-016-01-002-001.u10.p5.s2
Ano , to skutečně zjednodušuje administrativu v případě , že se uplatní výdajové paušály , ale pak to dává smysl s tím limitem do výše jeden milion korun , protože to je rozhodná hranice pro povinné plátcovství DPH , tzn . , že pokud vlastně někdo má příjmy do milionu korun , tak se stává povinně plátcem DPH , a tím pádem de facto už toto kritérium padá , protože on stejně má určité povinnosti právě podle zákona o DPH vést si evidenci pro účely DPH a mít tedy připravené odpovídající administrativní zázemí . ps2017-016-01-002-001.u10.p6.s1
Nebudu už tady probírat vlastně genezi vývoje a dovolím si spíš reagovat na argumenty , které zaznívaly v průběhu jednání v Poslanecké sněmovně a následně i v rozpočtovém výboru . ps2017-016-01-002-001.u10.p7.s1
Zazníval tam argument , že snížení limitu vlastně souvisí s nutností vést účetnictví . ps2017-016-01-002-001.u10.p7.s2
To samozřejmě nesouvisí , protože poplatník , který uplatňuje skutečné výdaje procentem příjmů , tak on si vede , i osoba samostatně výdělečně činná , pouze daňovou evidenci a při uplatnění výdajových paušálů je nutno , aby vedl záznamy o příjmech a pohledávkách . ps2017-016-01-002-001.u10.p7.s3
Ta povinnost vést účetnictví je upravena zákonem o účetnictví nezávisle , a nemá tedy na toto v žádném případě vliv a on má pouze tuto povinnost . ps2017-016-01-002-001.u10.p8.s1
Dalším důvodem bylo , a ten jsem už vysvětlila , že jsme sledovali vlastně shodnou hranici pro plátcovství DPH .