ps2017-016-01-002-001.u10.p9.s1
Další argument , který zazníval : nemožnost uplatňovat výdajové paušály po snížení limitu . ps2017-016-01-002-001.u10.p9.s2
Tak tady samozřejmě tento argument vůbec nechápu . ps2017-016-01-002-001.u10.p9.s3
Samotné zastropování výdajových paušálů neomezuje žádného z poplatníků , aby si uplatnil paušální výdaje , není tedy odůvodněné tvrdit , že se rozšíří skupina poplatníků , která bude moci uplatnit novou podobu paušálních výdajů . ps2017-016-01-002-001.u10.p10.s1
V podstatě co se týče určitých argumentů , které zaznívaly na spojitost limitu a plátcovství DPH , tak tady bych ještě ráda zdůraznila , že uplatnění paušálních výdajů je právo , nikoliv povinnost toho poplatníka , tzn . , že i ten poplatník , který má příjmy vyšší než jeden milion korun , může využít možnost a toto právo využít , tzn . , že limit jednoho milionu korun byl použit v kontextu vzniku povinnosti k DPH , ale není mířen pouze na plátce DPH . ps2017-016-01-002-001.u10.p10.s2
Pokud by tomu tak bylo , byla by navržena přímo taková podmínka , a taková podmínka stanovena není . ps2017-016-01-002-001.u10.p11.s1
Teď si dovolím pár čísel . ps2017-016-01-002-001.u10.p11.s2
Jenom pro zajímavost . ps2017-016-01-002-001.u10.p11.s3
Celkový počet osob samostatně výdělečně činných za rok 2016 byl 995 670 , počet OSVČ s příjmy do jednoho milionu korun byl 837 605 , takže nad jeden milion korun příjmů se to týká počtu OSVČ 158 065 , takže více než 84 % OSVČ se následné snížení stropu výdajových paušálů na jeden milion vůbec nedotklo . ps2017-016-01-002-001.u10.p12.s1
Ráda bych ještě vypíchla jednu věc . ps2017-016-01-002-001.u10.p12.s2
Nechala jsem si zpracovat od Finanční správy přehled podle NACE , tzn . podle vlastně oborů činnosti osob samostatně výdělečně činných , kdo uplatňuje tyto výdajové paušály nejvíce , které profese . ps2017-016-01-002-001.u10.p12.s3
A mohu vám je uvést . ps2017-016-01-002-001.u10.p12.s4
Mezi profese , které nejvíce uplatňují výdajové paušály , patří právní a účetní činnosti , reklama a průzkum trhu , tvůrčí umělecké a zábavní činnosti , vzdělávání , sportovní zábavná rekreační činnost , činnosti vedení podniků , poradenství v oblasti řízení , činnosti v oblasti informačních technologií . ps2017-016-01-002-001.u10.p12.s5
Takže z tohoto pohledu tam řemeslné činnosti nevidím . ps2017-016-01-002-001.u10.p13.s1
K zvýšení limitu plátcovství DPH . ps2017-016-01-002-001.u10.p13.s2
Ano , v rámci na půdě Evropské unie Evropská komise představila návrh vlastně definitivního režimu DPH a souvisejících věcí a jedna z nich je diskuse o zvýšení povinného limitu k registraci DPH . ps2017-016-01-002-001.u10.p13.s3
Ta diskuse byla zahájena zhruba . . . byla jsem náměstkyně a přímo jsme se účastnila zahájení těchto diskusí , bylo to někdy na přelomu listopadu a prosince roku 2017 . ps2017-016-01-002-001.u10.p13.s4
Debata probíhá , ale já se účastním pravidelně debat na půdě Evropské unie , bude to debata , která , samozřejmě , bude trvat ještě určitě několik let . ps2017-016-01-002-001.u10.p14.s1
O rozpočtovém dopadu navrhované změny jsem hovořila . ps2017-016-01-002-001.u10.p14.s2
A rozhodně bych si dovolila nesouhlasit s tím , že se Ministerstvo financí , zaznělo to v některých z diskusí , ne dnes , že se zaměřuje pouze na drobné podnikatele . ps2017-016-01-002-001.u10.p14.s3
V žádném případě , dnes na pořadu této schůze a uvidíme , jestli se to dostane , kdy se to začne projednávat , je daňový balíček , kde třeba je implementována jedna z velmi významných směrnic , tzv . ATAD , který právě bojuje s agresivním daňovým podnikáním , a takovýchto směrnic jsme implementovali celou řadu a přijímáme další konkrétní opatření . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s1
Ještě si na závěr dovolím na závěru jednu malou poznámku . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s2
Poplatníci s výdajovým paušálem , zazněl argument , vždy zaplatí daň . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s3
Není tomu tak . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s4
Není tomu tak , a naprosto legálním způsobem , zdůrazňuji legálním způsobem , díky velkému a robustnímu systému odpočtu od základu daně a slev na dani v celé řadě případů poplatníci uplatňující výdajové paušály nezaplatí žádnou daň . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s5
A to není kritika , to je v podstatě konstatování legálního způsobu . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s6
Dám takový příklad . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s7
Poplatník s příjmy z řemeslné činnosti dosáhne ročních příjmů až do výše 828 tisíc , to je 69 tisíc měsíčně , tak díky stávající výši paušálních výdajů 80 % a vlivem základní slevy na dani na poplatníka , která je 24 840 , nezaplatí při sazbě daně 15 % žádnou daň z příjmu fyzických osob . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s8
Mám tady jednoduchý výpočet , protože se odečte základní sleva atd . , čili daně nula . ps2017-016-01-002-001.u10.p15.s9
To byl jenom jednoduchý příklad , že to skutečně tak není , a záleží na tom , v jaké výši může uplatňovat slevy na dani . ps2017-016-01-002-001.u10.p16.s1
Takže ze všech těch důvodů , které jsem teď konstatovala , já prostě tento návrh nepodporuji . ps2017-016-01-002-001.u10.p16.s2
Děkuji vám . ps2017-016-01-002-001.u11.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-016-01-002-001.u11.p1.s2
Do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Munzar . ps2017-016-01-002-001.u11.p1.s3
Prosím . ps2017-016-01-002-001.u12.p1.s1
Dámy a pánové , dovolte mi , abych reagoval na některé věci , které tady řekla paní ministryně . ps2017-016-01-002-001.u12.p1.s2
Ano , je to skutečně možnost , ten živnostník si může vybrat . ps2017-016-01-002-001.u12.p1.s3
Na druhou stranu uvádět tady živnostníky , kterých se náš návrh netýká , do jednoho milionu korun jako příklad , proč by se to nemělo zvýšit , mi nepřijde úplně fér . ps2017-016-01-002-001.u12.p1.s4
Já jsem tady řekl jednoznačně , že pro živnostníky mezi jedním a dvěma miliony korun , kteří mají příjmy mezi jedním a dvěma miliony korun , tak v systému daňových výdajových paušálů vždy tu daň zaplatí . ps2017-016-01-002-001.u12.p2.s1
Myslím si , že 158 tisíc lidí , pokud jsem to číslo zachytil od paní ministryně správně , není nepodstatná množina lidí . ps2017-016-01-002-001.u12.p2.s2
A pokud se bavíme o tom , a to má ve stanovisku napsané vláda , že to je výhodné pro obory a živnostníky s vyšší přidanou hodnotou , no neměli bychom snad živnostníky s vyšší přidanou hodnotou podporovat v naší republice ? ps2017-016-01-002-001.u12.p2.s3
Nebo je musíme nutit a vzít jim tu možnost se rozhodnout , zda chtějí vést daňovou evidenci , anebo jim vzít tu možnost uplatnit daňový paušál ? ps2017-016-01-002-001.u12.p2.s4
My naopak chceme toto otevřít . ps2017-016-01-002-001.u12.p2.s5
Chceme , aby měli možnost využít možnosti daňových výdajových paušálů , aby svůj čas , který je opravdu nejdůležitějším výrobním prostředkem , mohli využít na rozvoj svého podnikání a nemuseli se zabývat administrativou spojenou s placením daní . ps2017-016-01-002-001.u12.p3.s1
Jenom pro vaši informaci , administrativní zátěž spojená s placením daní České republice je zkalkulována celkem na 78 miliard korun . ps2017-016-01-002-001.u12.p4.s1
Já možná chápu paní ministryni financí , která chce , bojuje o každou korunu . ps2017-016-01-002-001.u12.p4.s2
Ale chápal bych to více , kdyby příjmy státu klesaly v době ekonomické krize . ps2017-016-01-002-001.u12.p4.s3
Ale jsme v situaci , kdy příjmy státu rostou o 60 miliard korun mezi rokem 2017 , 2018 podle návrhu státního rozpočtu , který jsme tady projednávali . ps2017-016-01-002-001.u12.p4.s4
A opravdu nám ta jedna šedesátina navýšení příjmů , ta necelá jedna desetina procenta příjmů státního rozpočtu stojí za to a stojí za to Ministerstvu financí , aby tak bojovala za ten návrh , za to snížení , které tady ani nebylo návrhem Ministerstva financí , ale bylo to tady dáno v minulém volebním období poslaneckou iniciativou bez analýzy , bez socioekonomické analýzy a bez řádné RIA ? ps2017-016-01-002-001.u12.p5.s1
Požádal bych vás právě pro ty živnostníky , abychom je nechali v klidu žít , abychom je nechali v klidu pracovat a snížili administrativní zátěž . ps2017-016-01-002-001.u12.p5.s2
Děkuju . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s2
Dovolte mi přečíst několik omluv . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s3
Omlouvá se pan poslanec Jan Richter 26 . 6 . mezi 18 . a 20 . hodinou ze zdravotních důvodů . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s4
Omlouvá se pan poslanec Dominik Feri mezi 18.30 a 19.00 z pracovních důvodů . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s5
Omlouvá se pan poslanec Jiří Běhounek v době od 15.30 do 18.00 z pracovních důvodů . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s6
Omlouvá se pan poslanec Lubomír Zaorálek , a to v době od 26 . do 29 . 6 . z důvodu zahraniční cesty . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s7
Omlouvá se pan poslanec Ondřej Benešík z dnešního jednání od 14 do 15 hodin . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s8
Omlouvá se pan poslanec Milan Pour od 18.30 do konce jednání z pracovních důvodů . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s9
Omlouvá se pan předseda vlády od 15 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-016-01-002-001.u13.p1.s10
Omlouvá se paní poslankyně Monika Jarošová od 16 hodin ze zdravotních důvodů . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s1
Ptám se , zda má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s2
Nikoho nevidím , obecnou rozpravu končím . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s3
Ptám se na případná závěrečná slova . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s4
Není tomu tak . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s5
Žádný návrh na vrácení nepadl . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s6
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám , že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny . ps2017-016-01-002-001.u13.p2.s7
V podrobné rozpravě se hlásí pan poslanec Jan Volný . ps2017-016-01-002-001.u14.p1.s1
Dobrý den , pane předsedající , kolegové a kolegyně . ps2017-016-01-002-001.u14.p1.s2
Chtěl bych tímto požádat ctěnou Sněmovnu a načíst svoji žádost , abychom v rámci třetího čtení hlasovali o zamítnutí tohoto poslaneckého návrhu v rámci třetího čtení . ps2017-016-01-002-001.u14.p2.s1
Odůvodnění je takové . ps2017-016-01-002-001.u14.p2.s2
Slyšeli jsme od paní ministryně , že toto vrácení na původní čísla , to znamená , pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího , my v současné době nikomu nic nebereme , my pouze chceme vrátit z milionu na dva miliony tu částku , ale už nemluvíme o tom , že v rámci toho , když se snižovala z dvou milionů na milion , se vrátil ten odpočet na děti a na manželku , což bylo taky obrovsky pozitivní pro naše podnikatele . ps2017-016-01-002-001.u14.p2.s3
A opravdu , nemaťme veřejnost tím , že tímto šikanujeme malé živnostníky . ps2017-016-01-002-001.u14.p2.s4
Slyšeli jsme od paní ministryně , že se to týká především podnikatelů , kteří nejsou malými živnostníky . ps2017-016-01-002-001.u14.p2.s5
Osobně jsem neslyšel , a mezi těmi lidmi chodím , jezdím , diskutuji , že by nějaký malý živnostník po roce 2016 , kdy jsme schválili to snížení paušálu , s tím měl nějaké problémy . ps2017-016-01-002-001.u14.p3.s1
A v neposlední řadě chci jenom připomenout , že ty paušály , byť jsou bohulibé , protože opravdu v určité míře i těm nejmenším snižují tu administrativu , ale je to anomálie v Evropě , a tenkrát , když se to zavádělo , si dobře pamatuji , že se mluvilo o tom , že je to dočasné , než se vymyslí něco jednoduššího , jak těm podnikatelům pomůžeme . ps2017-016-01-002-001.u14.p3.s2
Pojďme přemýšlet o té globální možnosti tu administrativu pro ty nejmenší podnikatele snížit a nevracejme to , co se před rokem ustanovilo . ps2017-016-01-002-001.u14.p3.s3
Děkuji . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s2
Ptám se , kdo další má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě k tomuto bodu . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s3
Nikoho nevidím . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s4
Končím podrobnou rozpravu . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s5
Nezaznamenal jsem návrhy na vrácení garančnímu výboru k novému projednání , na zkrácení lhůty pro třetí čtení ani návrh , aby se garanční výbor návrhem nezabýval . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s6
Tím jsme tedy vyčerpali vše , co se týče tohoto bodu , a končím druhé čtení . ps2017-016-01-002-001.u15.p1.s7
Děkuji . ps2017-016-01-002-001.u15.p2.s1
Otevírám další bod