|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-01 ps2017-013-08-003-109 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

109. Návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 až 2020 s výhledem na rok 2021 /sněmovní tisk 150/ - prvé čtení

Date2018-06-01
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/109
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013269.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1141 • previousnext

ps2017-013-08-003-109.u1.p1.s1 109.
ps2017-013-08-003-109.u1.p1.s2 Návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 2020 s výhledem na rok 2021 /sněmovní tisk 150/ - prvé čtení
ps2017-013-08-003-109.u1.p2.s1 Materiál postupně uvede paní ministryně obrany Karla Šlechtová a místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Martin Stropnický.
ps2017-013-08-003-109.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, máte slovo.
ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, děkuji za udělení slova.
ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s2 Předkládám vám společně s ministrem zahraničních věcí k projednání a také ke schválení Návrh na působení sil a prostředků resortu ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 2020 a do tohoto mandátu jsme dali i výhled na rok 2021.
ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s3 Tento materiál schválila vláda dne 11. dubna 2018 usnesením vlády č. 221.
ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s4 Vláda tak učinila, neboť samozřejmě z podstaty věci je naší povinností jako vlády, s důvěrou, nebo bez důvěry, včas předložit Parlamentu České republiky ke schválení návrh na působení sil v zahraničních operacích.
ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s5 Tím umožnila zajištění souladnosti takového působení s českým právním řádem, a tak i plnění závazků směrem k mezinárodním organizacím nebo zemím na bilaterálním základě.
ps2017-013-08-003-109.u2.p1.s6 O navýšení v Afghánistánu rovněž požádal v dubnu dopisem generální tajemník NATO pan Stoltenberg.
ps2017-013-08-003-109.u2.p2.s1 Předkládaný materiál, který dnes zde projednáváme, byl zpracován s ohledem na navýšení našich příspěvků ve čtyřech zahraničních operacích ještě pro druhou polovinu roku 2018, ale zároveň na potřebu schválit nový souhrnný komplexní mandát na působení v zahraničí pro roky 2019 a 2020 právě s výhledem i na rok 2021.
ps2017-013-08-003-109.u2.p2.s2 Zde bych ráda uvedla, že některé zahraniční mise končí v prosinci 2018.
ps2017-013-08-003-109.u2.p2.s3 Některé zahraniční mise, které jsou již schváleny Parlamentem České republiky, a o tom se určitě budeme bavit, končí 31. 1. 2019.
ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s1 Materiál vychází z aktuálních zahraničně-politických a také bezpečnostních priorit naší země.
ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s2 Reaguje na současnou bezpečnostní situaci, a to samozřejmě včetně boje proti terorismu, včetně potřeby omezení migrace na území státu, kde k migraci dochází, v celém světě, a reflektuje spojenecké závazky České republiky vůči NATO, Evropské unii, ale samozřejmě také OSN.
ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s3 Tento mandát navrhuje prodlužování působení v již schválených a probíhajících, a to ve většině případů zároveň dlouhodobějších operací, kterých se Česká republika účastní.
ps2017-013-08-003-109.u2.p3.s4 V tuto chvíli je tam jediná výjimka, a to je obdobné působení v rámci tzv. air policingu pobaltských zemí plánované na rok 2019.
ps2017-013-08-003-109.u2.p4.s1 Hlavním obsahem materiálu jsou tedy informace o operacích, v nichž navrhujeme jak částečné navýšení počtu vojáků, a to od poloviny roku 2018 o 275 vojáků v Afghánistánu, Iráku a Mali.
ps2017-013-08-003-109.u2.p4.s2 Tedy upozorňuji, že v Afghánistánu jsme pod hlavičkou NATO, v Iráku jsme na bilaterální spolupráci jak s Irákem, ale jsme tam pod velením Aliance, kterou vede Velká Británie, a co se týká Mali, tak ta je rozdělena na dvě části - u jedné jsme pod hlavičkou OSN a u druhé jsme pod hlavičkou Evropské unie.
ps2017-013-08-003-109.u2.p4.s3 Zároveň se to týká působení ozbrojených sil České republiky v následujících dvou letech, jak jsem již dvakrát zmínila, s výhledem na rok 2021.
ps2017-013-08-003-109.u2.p5.s1 Ministerstvo obrany přistoupilo k takto komplexnímu mandátu, aby Poslanecká sněmovna, ale zároveň Senát České republiky, respektive ústavní činitelé věděli jakousi predikci ohledně plánování zahraničních misí do zahraničí na další roky a Ministerstvo obrany ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí nepředkládalo každý půlrok nebo každé dva tři měsíce Poslanecké sněmovně a následně Senátu ad hoc mise, kde zjistíme, že je potřeba nějaké změny.
ps2017-013-08-003-109.u2.p5.s2 Takže v tuto chvíli před vámi leží komplexní mandát v podstatě na dva roky a samozřejmě pro nás by bylo velkou výhodou, pokud tento mandát by byl takto schválen.
ps2017-013-08-003-109.u2.p6.s1 Každá konkrétní operace je vyhodnocena samozřejmě i z pohledu politicko-bezpečnostní situace v daném státě, v dané zemi, kde naši vojáci působí, materiál je doplněn také o informace o dosavadním zapojení našich ozbrojených sil v dané zemi či operacích.
ps2017-013-08-003-109.u2.p6.s2 Samozřejmě jsem připravena následně reagovat na veškeré dotazy, které mohou z vaší strany přijít.
ps2017-013-08-003-109.u2.p7.s1 Zde bych ráda zmínila naše priority, jimž předkládaný materiál odpovídá, a to je tedy navýšení vojenské přítomnosti, tzn. navýšení počtu vojáků na žádost vedení NATO, na žádost našich bilaterálních partnerů např. v Iráku a zároveň v rámci OSN a Evropské unie v Mali a zároveň samozřejmě se jedná o působení na východním křídle Aliance.
ps2017-013-08-003-109.u2.p8.s1 Předpokládaný objem finančních prostředků je vyčíslen v tomto mandátu, který dnes projednáváme.
ps2017-013-08-003-109.u2.p8.s2 zde jenom stručně zopakuji, že v roce 2018 se jedná přibližně o 2,11 mld. , v roce 2019 2,4 mld. a v roce 2020 se odhaduje na 2,34 mld. .
ps2017-013-08-003-109.u2.p9.s1 Co se týče právního aspektu mandátu, tak zde mohu říci, že všechny předpokládané i navrhované zahraniční mise, operace jsou v souladu s mezinárodním právem, s právem České republiky samozřejmě na prvním místě.
ps2017-013-08-003-109.u2.p9.s2 Materiál je také zcela v souladu se závazky vyplývajících z členství České republiky v mezinárodních organizacích, a to především: NATO, Evropská unie a OSN.
ps2017-013-08-003-109.u2.p9.s3 A samozřejmě vše je v souladu s bezpečnostní strategií České republiky, obrannou strategií České republiky a našimi zahraničněpolitickými bezpečnostními prioritami.
ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s1 Na závěr bych ráda podotkla, že navrhovaný rozsah působení v zahraničních operacích je vedle posílení bezpečnosti naší země i výrazem ochoty a připravenosti České republiky nadále se aktivně zapojovat do zajišťování mezinárodní bezpečnosti.
ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s2 Jako člen NATO samozřejmě musíme dodržovat i principy vzniku, respektive zapojení České republiky do NATO.
ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s3 Samozřejmě to činí z České republiky velice důvěryhodného partnera pro ostatní státy, pod kterými i naši vojáci samozřejmě slouží.
ps2017-013-08-003-109.u2.p10.s4 To, co máte před sebou, se jedná z naší strany o naprosto vyvážený mandát, a to pod hlavičkou NATO, OSN i Evropské unie.
ps2017-013-08-003-109.u2.p11.s1 Zde bych ráda ještě na závěr zmínila, že tento materiál prošel vládou, prošel i výborem pro zahraniční a bezpečnostní záležitosti Senátu České republiky, následně prošel plénem Senátu, čili tato Poslanecká sněmovna, plénum Poslanecké sněmovny je poslední, kde by tento mandát měl být a je projednáván.
ps2017-013-08-003-109.u2.p11.s2 Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny k němu nezaujal žádné stanovisko.
ps2017-013-08-003-109.u2.p12.s1 Děkuji za možnost úvodní řeči, jsem připravena na veškeré dotazy.
ps2017-013-08-003-109.u3.p1.s1 vám děkuji a poprosím, aby se slova ujal pan ministr zahraničních věcí.
ps2017-013-08-003-109.u3.p1.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s1 vám děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dobrý den.
ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s3 Navážu na slova, která právě dozněla z úst ministryně obrany.
ps2017-013-08-003-109.u4.p1.s4 V něčem se možná budeme malinko překrývat, ale v některých případech opakování neuškodí.
ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s1 Jsem pevně přesvědčen, že Česká republika musí prokázat, že je důvěryhodným, předvídatelným a aktivním spojencem v NATO a partnerem a aktérem mezinárodního společenství, který je připraven se aktivně podílet na společné obraně i zajišťování mezinárodní bezpečnosti a stability.
ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s2 Jedním z výrazů tohoto úsilí je právě předkládaný návrh na vyslání sil a prostředků Armády České republiky.
ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s3 Navrhované účely, místa operace i počty našich sil navržených k vyslání pro roky 1918 1920 jsou realistické a navazují na naše dosavadní angažmá.
ps2017-013-08-003-109.u4.p2.s4 Odrážejí naše možnosti, závazky, zahraničněpolitické a bezpečnostní zájmy i potřeby vycházející z celkové mezinárodní bezpečnostní situace.
ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s1 V rámci navrhovaného mandátu se chceme podílet na posilování kolektivní obrany Aliance, a to účastí v pohotovostních silách NATO Response Force, v posílené předsunuté přítomnosti, takzvané eFP, a pomoci při ochraně vzdušného prostoru v Pobaltí i ve velitelské struktuře NATO.
ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s2 Podpoříme též alianční boj proti terorismu a projekci stability v případě zvlášť Afghánistánu, Iráku, Kosova.
ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s3 Počítáme s pokračující účastí v operacích v blízkovýchodním regionu i mimo koaliční nebo alianční rámec v UNDOF na Golanech a MFO na Sinaji.
ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s4 To je ta pozorovatelská mise.
ps2017-013-08-003-109.u4.p3.s5 Posílíme i naše zapojení v Africe, a to v misích EU, to je ta výcviková EUTM, o které mluvila paní ministryně, i OSN v Mali, to je ta mise MINUSMA, resp. v regionu v Sahelu, který je velmi citlivý, naše podpora je důležitá jak v boji s terorismem, tak při bezpečnostní stabilizaci, která přímý vliv na snížení potenciálu nelegální migrace.
ps2017-013-08-003-109.u4.p4.s1 Zdůrazňuji, že všechny operace, v nichž jsme nebo budeme zapojeni, mají jasný právní základ, buď mandát Rady bezpečnosti OSN, nebo souhlas hostitelské země, již v rámci kolektivní alianční obrany, což je Pobaltí, či na dvoustranném základě, což je případ Iráku.
ps2017-013-08-003-109.u4.p4.s2 věřím, že Sněmovna mandát schválí, abychom v delegaci vedené prezidentem Zemanem na červencovém summitu NATO v Bruselu mohli našim spojencům potvrdit jak náš podíl na společné obraně, tak příspěvky v boji proti terorismu, resp. v projekci stability.
ps2017-013-08-003-109.u4.p5.s1 Pro tento rok je aktuální posílení zejména v alianční misi Resolute support v Afghánistánu, kde posilují všichni účastníci operace, aby Tálibán pochopil, že vojensky nezvítězí, a zapojil se do národního usmíření.
ps2017-013-08-003-109.u4.p5.s2 Posílit potřebujeme i v Iráku, kde dosud přispíváme koaliční operací Inherent resolve a kde Aliance připravuje novou nebojovou výcvikovou misi.
ps2017-013-08-003-109.u4.p5.s3 Souhlas Sněmovny žádáme i pro posílení v Africe, kde naše účast ve zmíněné výcvikové misi EU v Mali je součástí širšího úsilí EU o pomoc a stabilizaci Sahelu, kde nebezpečně sílí islámský terorismus, který spolu s kmenovým násilím generuje již zmíněnou nelegální migraci.
ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s1 Vláda předkládá souhrnný mandát, který dává Parlamentu celkový a podrobný obraz našich plánů, jenž mu náleží.
ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s2 Nechtěli jsme čekat či předkládat návrhy po částech nebo třeba ve spěchu někdy na podzim.
ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s3 Rovněž potřebujeme včas připravit vojáky do misí pro plnění jejich úkolů.
ps2017-013-08-003-109.u4.p6.s4 Pro to vše jsme vládní návrh předložili co nejdříve a ve vší transparenci a očekáváme jeho seriózní a spravedlivé posouzení, které vezme v úvahu naše závazky, důvěryhodnost země i mezinárodní situaci.
ps2017-013-08-003-109.u4.p7.s1 Rád bych ještě na závěr zdůraznil, že prakticky v případě všech těchto misí tady existuje přímá a konkrétní vazba na úsilí stabilizovat právě ty oblasti, ze kterých pochází migrační potenciál.
ps2017-013-08-003-109.u4.p8.s1 A dále ještě na úplný závěr si dovolím vás požádat o souhlas s tímto materiálem, je vláda, která nemá důvěru této Poslanecké sněmovny, protože jsem pevně přesvědčený, že závazky, které jsou tady formulovány, je potřeba plnit právě třeba proto, že procházíme určitou vnitropolitickou turbulencí, a to, abychom vzkázali jasným slovem a jasnou dikcí směrem k našim partnerům, že přesto jsme schopni těchto nadčasových závazků dostát se ctí, že tento vzkaz je nesmírně důležitý.
ps2017-013-08-003-109.u4.p8.s2 Děkuji.
ps2017-013-08-003-109.u5.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-013-08-003-109.u5.p1.s2 Výbor pro obranu tento tisk projednal a předložil záznam, ten byl doručen jako tisk 150/1.
ps2017-013-08-003-109.u5.p1.s3 Prosím zpravodaje výboru pana poslance Ratiborského, aby nás informoval o jednání výboru.
ps2017-013-08-003-109.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-013-08-003-109.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s projednáváním sněmovního tisku č. 150, Návrhu na působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 2020 s výhledem na rok 2021, na 10. schůzi výboru pro obranu konané dne 9. května 2018.
ps2017-013-08-003-109.u6.p1.s3 O jednání výboru byl vyhotoven následující záznam, který je uložen v systému pod číslem 150/1.
ps2017-013-08-003-109.u6.p2.s1 Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení ministryně obrany Ing. Karly Šlechtové, náčelníka Generálního štábu Armády České republiky generálporučíka Ing. Aleše Opaty, zpravodajské zprávě poslance Michala Ratiborského a po rozpravě
ps2017-013-08-003-109.u6.p3.s1 I. projednal Návrh na působení sil a prostředků Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2018 2020 s výhledem na rok 2021, sněmovní tisk č. 150, a návrh usnesení nebyl v závěrečném hlasování přijat;
ps2017-013-08-003-109.u6.p4.s1 II. pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky;
ps2017-013-08-003-109.u6.p5.s1 III. ukládá předsedkyni výboru, aby předložila usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
ps2017-013-08-003-109.u6.p6.s1 Pane předsedající, rád bych se následně přihlásil na závěr podrobné rozpravy a načetl návrh usnesení, o kterém bychom měli hlasovat.
ps2017-013-08-003-109.u6.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-08-003-109.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-08-003-109.u7.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-013-08-003-109.u7.p1.s3 Nejprve s přednostním právem pan místopředseda Fiala.
ps2017-013-08-003-109.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte mi vysvětlit pozici Občanské demokratické strany k tomuto tématu, říct kroky, které ODS v této věci udělala, a postup, kterým se budeme řídit.
ps2017-013-08-003-109.u8.p1.s2 Podrobnější vysvětlení naší pozice s některými odbornými aspekty potom ve svém vystoupení představí paní poslankyně Černochová.
ps2017-013-08-003-109.u8.p1.s3 se omezím na politické souvislosti, politicky kontext a politické dopady našeho rozhodování.
ps2017-013-08-003-109.u8.p2.s1 Své vystoupení shrnu do pěti bodů.
ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s1 Za prvé chci říci, že nejsme v normální situaci, ale jsme v nejdelší politické krizi po listopadu 1989 a formálním příznakem této krize je, že zde máme vládu v demisi, vládu bez důvěry, a to rekordně dlouhou dobu.
ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s2 A ta čísla ani nejsou tak důležitá, jako je podstatné to, proč je tato vláda bez důvěry tak dlouhou dobu ve funkci.
ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s3 Není to proto, že by tu existovaly nějaké objektivní okolnosti, ale je to jednoduše proto, že prezident republiky a jím vybraný premiér mají... nebo považují všechno možné za přednější než usilovat o vládu s důvěrou.
ps2017-013-08-003-109.u8.p3.s4 A samozřejmě je tu také podstatný faktor pro rozhodování v této věci, jak zásadní roli hrají v této krizi komunisté, o které se tato hra do značné míry opírá.
ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s1 Za druhé chci říci, že zásadním stanoviskem ODS je, že vláda bez důvěry dělat pouze to, co jsem nazval svítit a topit a nic jiného, protože na nic jiného nemá ústavní mandát.
ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s2 Řeči o tom, že Ústava nerozlišuje vládu s důvěrou a vládu bez důvěry, jsou, promiňte mi, dětinské a účelové.
ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s3 Rozdíl mezi vládou bez důvěry a vládou s důvěrou není v Ústavě napsáno mimo jiné proto, že by bylo hanbou psát do Ústavy takovou samozřejmost, kterou každý začínající politik a vlastně každý rozumný člověk musí chápat.
ps2017-013-08-003-109.u8.p4.s4 Takže nám tu návrh na vyslání do misí předkládá vláda, která podle našeho názoru takovouto věc nemá dělat.
ps2017-013-08-003-109.u8.p5.s1 Za třetí zde máme situaci, která zde nikdy v minulosti nebyla, a to je stanovisko, resp. neexistující doporučující stanovisko výboru.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s1 Za čtvrté chci říci, že základní pozice ODS je, že podporujeme všechny mise, které jsou v souladu s naší zahraniční politikou.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s2 Všechny mise podporujeme bez ohledu na postavení v koalici nebo v opozici.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s3 Neděláme z toho politiku.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s4 Nevydíráme řádně stanovené vlády.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s5 Neklademe si podmínky.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s6 Neděláme žádný nátlak ani v situaci, kdy by to bylo řekněme možné.
ps2017-013-08-003-109.u8.p6.s7 Zahraničněpolitický zájem státu stojí pro nás nade všechno a podle toho postupujeme.
ps2017-013-08-003-109.u8.p7.s1 A konečně za páté chci říci, že nás hluboce znepokojuje, kam nechalo hnutí ANO dospět stav politických věcí v České republice.

Text viewDownload CoNNL-U