|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-019-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 34 a 36 /sněmovní tisky 118 a 126/

Date2018-05-30
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013216.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 254 • previousnext

ps2017-013-06-019-902.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 34 a 36 /sněmovní tisky 118 a 126/
ps2017-013-06-019-902.u1.p2.s1 Do sloučené rozpravy se jako první přihlásil pan poslanec Jan Bauer, kterému tímto dávám slovo.
ps2017-013-06-019-902.u1.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-013-06-019-902.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené dámy a pánové, jsem se zaradoval, že před malou chvílí tady byla přítomna paní ministryně práce a sociálních věcí, tak jsem měl pocit, že ji agenda zajímá.
ps2017-013-06-019-902.u2.p1.s2 Bohužel asi odběhla nebo úplně odešla.
ps2017-013-06-019-902.u2.p1.s3 Myslím si, že to je škoda, protože to je věc, která se bytostně týká Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2017-013-06-019-902.u2.p1.s4 Nicméně respektuji, že se jedná o poslanecký návrh, takže ta nepřítomnost je možná.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s1 S navrženým zákonem zálohového výživného se dostáváme do poněkud zmatečné situace, podle mého názoru.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s2 Máme na stole dvě konkurenční předlohy.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s3 Obě jsou levicové a k oběma se vláda Andreje Babiše v demisi postavila velmi opatrně.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s4 V prvním případě, to je ten komunistický návrh, návrh odmítla a vydala negativní stanovisko.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s5 Ve druhém případě, to je ten sociálně demokratický návrh, vydala neutrální stanovisko, ale v zásadě se stejnými připomínkami jako u toho prvního návrhu.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s6 Chtěl bych říci, že jde ovšem o vládu, kterou tvoří ministři hnutí ANO, které se současně k návrhu řešit náhradní výživné přihlásilo v jednáních s Českou stranou sociálně demokratickou o budoucí vládě a dokonce ho zahrnulo do návrhu jejího programového prohlášení.
ps2017-013-06-019-902.u2.p2.s7 Proto velmi zajímá, co si skutečně myslí kolegové z hnutí ANO a zda budou tyto novely, pokud je již nyní začínáme projednávat, podporovat nebo je budou obhajovat a hájit.
ps2017-013-06-019-902.u2.p3.s1 Všichni asi dobře víme, že tyto návrhy nejsou nové.
ps2017-013-06-019-902.u2.p3.s2 Zálohové výživné vehementně prosazovala již socialistická ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2017-013-06-019-902.u2.p3.s3 to v žádném případě levici nevyčítám.
ps2017-013-06-019-902.u2.p3.s4 Jestliže mnohé návrhy sociální demokracie a komunistů považuji za velký populismus, tak to v žádném případě neplatí o tomto návrhu.
ps2017-013-06-019-902.u2.p3.s5 skutečně nepovažuji tento návrh za populistický proto, protože daná agenda je opravdu velkým problémem.
ps2017-013-06-019-902.u2.p3.s6 Zákon o zálohovém výživném chce řešit skutečně existující problém, se kterým se pere obrovské množství rodičů a hlavně maminek v Česku, i když, a to je třeba říci, že ten trend je spíše pozitivní, protože podle veřejných dostupných čísel počet dlužníků výživného v posledních letech v České republice klesá.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s1 Přesto bych chtěl říci, že Občanská demokratická strana tento zákon podporovat nemůže a ani nebude.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s2 Jsme totiž přesvědčeni, že při nejlepší vůli tento zákon problém s neplatiči alimentů nevyřeší, ale dlouhodobě ho naopak přesunem na bedra státu zhorší.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s3 Zálohové výživné není nic jiného než další, nová sociální dávka.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s4 Ono to tady již z úst mých předřečníků zaznělo.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s5 Tak to nakonec říkají i autoři tohoto návrhu.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s6 Vyplácení této dávky jako náhrady za nesplnění závazků nezodpovědných otců zcela rozmělní základní princip, že dluhy se mají platit a závazky dodržovat.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s7 A mít dítě je velký závazek.
ps2017-013-06-019-902.u2.p4.s8 Rodičovskou zodpovědnost žádný zásah státu nemůže a nesmí nahrazovat.
ps2017-013-06-019-902.u2.p5.s1 Dovolím si, milé dámy a pánové, na tomto místě krátkou odbočku.
ps2017-013-06-019-902.u2.p5.s2 Není to tak dávno, co jsem na jednom ze seminářů k sociálnímu bydlení slyšel naříkat jednoho pána v bytové nouzi, který si stěžoval, že mu z tak malého příjmu strhávají nehorázně 3 000 korun na děti.
ps2017-013-06-019-902.u2.p5.s3 A přiznávám se, že jsem v tuto chvíli s tímto pánem v žádném případě nesoucítil.
ps2017-013-06-019-902.u2.p5.s4 Alimenty přece nejsou peníze určené pro rozmařilé matky, ale jsou to finance, které jsou určeny pro dítě.
ps2017-013-06-019-902.u2.p5.s5 A je povinností dotyčného se o děti postarat a zajistit je.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s1 Pokud někdo neplatí výživné, porušuje prostě podmínky stanovené zákonem a v takovém případě mají zasáhnout soudy.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s2 Exekutiva se předloženým návrhem zcela mimo systém vlamuje do soukromých vztahů, resp. do vztahu mezi občanem a soudní mocí.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s3 Pokud by měl stát něco řešit, tak je to lepší vymahatelnost práva.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s4 Pokud víme, že systém vymáhání výživného u někoho selhává, měla by se zpřísnit pravidla.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s5 Stát však cestu, jak legislativními kroky zlepšit vymahatelnost výživného soukromoprávní cestou, naprosto nehledá, a vůbec to nedělá tento návrh.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s6 Předkladatel by o prospěšnosti předložené normy přesvědčil jen za předpokladu, že by doložil, že stát bude umět finance z nezodpovědných rodičů dostat a vymoci.
ps2017-013-06-019-902.u2.p6.s7 Jenže tento návrh žádné nové páky na chronické neplatiče alimentů v žádném případě neobsahuje.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s1 Také si dovolím ještě několik konkrétních připomínek.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s2 Je třeba říci, že návrh zákona si klade za cíl pomáhat maminkám v obtížné životní situaci, nepomáhá ale všem rovně.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s3 Stát podle představ sociálních demokratů přebrat zodpovědnost jen v případech, kdy příjem oprávněné osoby nepřesahuje 2,7násobku částky životního minima podle zákona o životním a existenčním minimu.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s4 Přiznám se, že nevím, jak tato hranice byla stanovena, ale jejím důsledkem budou maminky rozděleny na dvě skupiny.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s5 Jedny budou mít nárok na zálohované výživné a druhé, v očích sociálních demokratů asi ty bohatší, se budou muset zařídit podle sebe, stejně jako to dělaly doposud.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s6 Zálohové výživné se zcela jistě bude zneužívat, podle mého názoru, jak na straně těch, kteří platit mají a neplatí, tak na straně těch, kteří budou o zálohové výživné žádat a dokládat nárok na jeho přidělení.
ps2017-013-06-019-902.u2.p7.s7 Pojistky v zákoně nevidím vůbec žádné.
ps2017-013-06-019-902.u2.p8.s1 bych nechtěl v této chvíli rozvádět finanční náklady, se kterými předkladatel počítá, ale každopádně i při tom střízlivějším odhadu se jedná o stamiliony korun s minimální návratností.
ps2017-013-06-019-902.u2.p8.s2 Z úřadů práce dělá návrh nové vymahače, aniž by řešil, jak při stávajícím personálním obsazení a rostoucí agendě budou pracovníci úřadů práce takovou činnost stíhat.
ps2017-013-06-019-902.u2.p8.s3 Předkladatelům zákona bych proto doporučil nějaký úřad práce navštívit a zeptat se jeho zaměstnanců, co si o nové roli vymahačů vlastně myslí.
ps2017-013-06-019-902.u2.p9.s1 Na závěr, milé dámy a pánové, chci zmínit, že záměr kritizují dokonce i neziskové organizace, které se pomoci maminkám v nouzi dlouhodobě věnují, a to zdaleka nejen Asociace neúplných rodin, která provozuje úspěšný projekt Vaše výživné a pro kterou je navrhovaný zákon logicky konkurencí.
ps2017-013-06-019-902.u2.p9.s2 Osobně bych byl ale raději, kdyby rodinám s pomocí advokátů a exekutorů dál pomáhaly tyto profesionálně pracující organizace, než abychom sňali z nezodpovědných rodičů veškerou zodpovědnost a v zásadě ke zneužívání systému vyzvali i ty, kteří se doposud chovali velmi slušně.
ps2017-013-06-019-902.u2.p9.s3 Z těchto důvodů předkládám návrh na zamítnutí.
ps2017-013-06-019-902.u2.p9.s4 A pokud máme sloučenou rozpravu, týká se to jak sněmovního tisku číslo 118, což je návrh komunistické strany, tak i sněmovního tisku číslo 126, což je návrh České strany sociálně demokratické.
ps2017-013-06-019-902.u2.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-06-019-902.u3.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2017-013-06-019-902.u3.p1.s2 Jenom si dovolím upozornit, že jsme sloučili rozpravu.
ps2017-013-06-019-902.u3.p1.s3 Ale v případě, že by někdo měl nějaký návrh, zkrácení, prodloužení, vrácení, tak vždy je třeba přesně označit, ke kterému tisku se ten návrh vztahuje.
ps2017-013-06-019-902.u3.p1.s4 To nebylo na vás, to je obecně poučení do rozpravy.
ps2017-013-06-019-902.u3.p2.s1 Jako další je přihlášena... ne, moment, mám tu faktickou poznámku pana poslance Černohorského.
ps2017-013-06-019-902.u3.p2.s2 Prosím.
ps2017-013-06-019-902.u4.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-013-06-019-902.u4.p1.s2 jsem chtěl jenom požádat: My tady permanentně mluvíme o v podstatě maminkách, kterým tatínkové neplatí výživné, ale mně teď zrovna píší, abychom , nemám to slovo genderově vyvážené, nerad to používám, ale abychom mysleli třeba i na ty otce a ne jen na maminky, protože je opravdu spousta otců, kteří nedostávají výživné od matek.
ps2017-013-06-019-902.u4.p1.s3 Děkuji.
ps2017-013-06-019-902.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-019-902.u5.p1.s2 Budeme tedy pokračovat řádnými přihláškami.
ps2017-013-06-019-902.u5.p1.s3 A je to paní poslankyně Adamová Pekarová.
ps2017-013-06-019-902.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-019-902.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-013-06-019-902.u6.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte i mně pár slov, byť tady mnohé zaznělo a musím souhlasit jak s výtkami, které tady velmi podrobně představila paní zpravodajka, tak také se svým předřečníkem, mám na mysli tedy pana kolegu Bauera, ale vlastně souhlasím i s předřečníkem s tou poznámkou, protože je to asi 90 ku 10 procentuálně a jsou samozřejmě i neplatičky, ženy, které neplatí výživné.
ps2017-013-06-019-902.u6.p2.s1 Nicméně budu zejména k návrhu výživného náhradního, ale i zálohového velmi kritická.
ps2017-013-06-019-902.u6.p2.s2 A ty výtky se vlastně dají krásně identifikovat na takovém pravolevém vidění světa, které nás tedy mnohé odlišuje od sebe, prostě podle toho, jak vnímáme, jakou měrou stát ještě přebírat odpovědnost z jednotlivce na sebe a jakou měrou se sám za sebe a za své nejbližší starat jednotlivec.
ps2017-013-06-019-902.u6.p2.s3 jsem tedy určitě zastáncem toho, že pokud to opravdu není nezbytně nutné, tak se starat každý sám nejen o sebe, ale i o své nejbližší.
ps2017-013-06-019-902.u6.p2.s4 A kdo jiný než děti jsou ty, které bychom měli zaopatřit a vůči kterým máme cítit největší zodpovědnost.
ps2017-013-06-019-902.u6.p2.s5 Takže rozhodně nejsem příznivcem toho, abychom za ty nezodpovědné přejímali břímě na zbytek společnosti, na ty, kteří také musí nějakým způsobem své děti obstarat, žijí v rodině úplné, nebo neúplné.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s1 Rozhodně v dnešní době se nedá říci, že by Česká republika nedisponovala sociálním systémem, který tvoří záchrannou síť.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s2 Naopak my máme velmi masivní sociální systém.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s3 Je to více než 25 různých sociálních dávek, které jsou určené pro různé sociální situace, problémy, se kterými se občané potýkají.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s4 A určitě v nich najdeme takové dávky, které jsou určené právě i neúplným rodinám, které jsou určené těm, kteří jsou v tíživé životní situaci a potřebují např. pomoc s úhradou svých nákladů bydlení nebo příspěvek na živobytí.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s5 Prostě celá řada dávek tady existuje a na bychom měli být schopni se směřovat v případě, že tou příčinou, proč se někdo dostane do tíživé životní situace, je právě nezodpovědnost bývalého partnera či partnerky.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s6 Takže rozhodně nejsem pro to, abychom ten systém doplňovali o další sociální dávku, abychom tedy bobtnali v tomto směru a dávali další povinnosti úřadům, najímali další úředníky, kteří budou za přerozdělování peněz zodpovědní.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s7 Ale naopak vychytejme v případě, že víme, že je někde chyba v současném systému přiznávání dávek, tyto mouchy a nezavádějme kvůli tomu dávky nové.
ps2017-013-06-019-902.u6.p3.s8 se to týká toho, co tady zmiňovala paní zpravodajka, tedy neplacené výživné počítané jako příjem, který placený byl, a tudíž ten žadatel dávku pak nesplní, povinnost, kterou , resp. podmínky, které jsou stanoveny a které ho tedy limitují v tom, aby měl nárok dosáhnout na danou dávku, je to jakákoli z nich.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s1 Sami předkladatelé vlastně uznávají, že vymožitelnost práva je v současné době opravdu velmi nízká.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s2 To je to řekněme pravicové vidění na problematice, že my jsme tady povinni zajistit takové fungování státu, takový právní stát a takové fungování vymahatelnosti spravedlnosti u nás, že nebude nutné hasit ty požáry, které jsou právě formou nové dávky, a zalepováním těchto děr, ale naopak řešit příčinu a tou je právě nízká vymahatelnost.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s3 S tím se samozřejmě nehne ani z týdne na týden či z měsíce na měsíc, to je dlouhodobý proces.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s4 A určitě v tomto směru jsme měli možnost hodně co udělat.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s5 Na druhou stranu opravdu nepřichází od předkladatelů jakákoli nová iniciativa, která by k lepší vymahatelnosti vedla.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s6 A naopak - tedy alespoň u toho zálohového výživného, u druhého návrhu - se tím předkladatelé ani nezačali zabývat, nezabývají, tak vlastně říká, že 10 %, což je opravdu tristní, 10 % je opravdu velmi málo, se podaří případně vymoci.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s7 A jsem skeptická vůči tomu, jestli i těch 10 % je opravdu reálných, protože si velmi dobře pamatuji diskusi v minulém volebním období nad tímto návrhem zákona, který tehdy přicházel z vlády.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s8 A tehdy v původním návrhu bylo dokonce jenom 5 %, což mi přijde realističtější.
ps2017-013-06-019-902.u6.p4.s9 postupně při projednávání to upravili předkladatelé na 10 %.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s1 Takže sami předkladatelé v tomto směru vidí ten hlavní problém, který tady máme.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s2 A jsem v tomto v souladu, že je to vymožitelnost práva.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s3 Na to se soustřeďme.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s4 Je to také prevence, kterou bychom mohli tady do toho zařadit, prevence samotného neplacení výživného, protože bohužel v některých případech, a není to úplně zřídka, je problémem samotný počátek v tom rozvodovém řízení, kdy výše alimentů je velkým svárem mezi těmi dvěma partnery, bývalými v tu chvíli nebo rozvádějícími se, a vyřizují si skrze neplacení výživného někteří bohužel i účty s tím bývalým partnerem, byť tedy nejvíce poškozené je samozřejmě dítě.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s5 Ale pokud chceme v tomto směru něco udělat, tak také existují nástroje, které se osvědčují, je to např. tzv. cochemská praxe, která je i na některých soudech v České republice využívaná, a ukazuje se, že je opravdu dobrým prostředkem pro to, aby vůbec samotné rozvodové řízení mělo co nejmenší dopady na dítě, o které by nám mělo jít především, a to je také třeba jeden z těch způsobů, jak se do budoucna vyhnout tomu problému vyřizování si účtů skrze neplacení výživného.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s6 Další určitě, co se shodneme, je rychlejší projednávání takovýchto případů, samotného opatrovnického řízení, ale také následně případů vymáhání výživného, protože tam si myslím, že by opravdu měla být sledována tady ta problematika na soudech jako prioritní.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s7 Posílit soudy, které se tomu věnují, posílit jak personálně, aby byli schopní soudci třeba společně s asistenty, které k tomu potřebuji, se problematice opravdu věnovat prioritně atd.
ps2017-013-06-019-902.u6.p5.s8 Takže celá řada věcí, které by se měly řešit v otázce Ministerstva spravedlnosti, tedy v této části, a určitě celá řada věcí, které se mohou týkat prevence.

Text viewDownload CoNNL-U