|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-018-034 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

34. Návrh poslanců Hany Aulické Jírovcové, Pavla Kováčika, Zdeňka Ondráčka a Leo Luzara na vydání zákona o náhradním výživném a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném) /sněmovní tisk 118/ - prvé čtení

Date2018-05-30
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/034
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013214.htm

Select a sentence

ps2017-013-06-018-034.u1.p1.s1 34.
ps2017-013-06-018-034.u1.p1.s2 Návrh poslanců Hany Aulické Jírovcové, Pavla Kováčika, Zdeňka Ondráčka a Leo Luzara na vydání zákona o náhradním výživném a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném) /sněmovní tisk 118/ - prvé čtení
ps2017-013-06-018-034.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 118/1 a poprosím paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou, která je na svém místě, aby nám návrhu uvedla.
ps2017-013-06-018-034.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-018-034.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo, za možnost uvést náš návrh.
ps2017-013-06-018-034.u2.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych i uvedla poslanecký návrh, který se týká vydání zákona o náhradním výživném a o změně dalších souvisejících zákonů, a dovolte mi, abych k tomu i řekla pár poznámek.
ps2017-013-06-018-034.u2.p2.s2 Je pro mne samozřejmě docela těžké hovořit o některých číslech nebo důvodech, které samozřejmě nás vedly k tomu, abychom předložili tento zákon, protože bych možná měla zmínit, že to není jediné volební období, kdy se snažíme tento návrh předložit, ale v minulém volebním období jsme měli snahu projednat tento návrh, a samozřejmě i po vystoupení zpravodajky k předchozímu bodu mi dovolte, abych tedy řekla jenom základní parametry, které nás vedly k předložení toho návrhu.
ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s1 I přes ekonomické příznivé údaje patří neúplné rodiny - tedy ty, v nichž je pouze jeden dospělý člen starající se o děti, které jsou na něm závislé, v našich podmínkách se jedná převážně o domácnosti žen samoživitelek - k rizikovým skupinám nejvíce ohroženým chudobou a sociálním vyloučením.
ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s2 Na tuto skutečnost poukazuje mimo jiné analýza Českého statistického úřadu vydaná počátkem roku 2015, jež se zaměřuje na život, ekonomickou situaci a finanční zázemí samoživitelek.
ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s3 Podle zde využitých evropských dat mapujících peněžní příjmy a vydání domácností za rok 2012 v jednotlivých zemích osmadvacítky je v České republice ohrožena příjmovou chudobou či sociálním vyloučením přibližně třetina domácností samoživitelek.
ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s4 Úplnost rodiny tak podle zjištění Českého statistického úřadu ovlivňuje materiální a sociální podmínky dětí výrazněji než např. počet dětí v rodině.
ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s5 Míra ohrožení osob příjmovou chudobou dosahuje v úplných rodinách se třemi a více dětmi dvakrát vyšší, než je tomu u celkové populace, a osoby v neúplných rodinách se dvěma a více dětmi jsou ohroženy dokonce čtyřikrát častěji než celková populace.
ps2017-013-06-018-034.u2.p3.s6 Podobné je to také s ukazatelem sociálního vyloučení.
ps2017-013-06-018-034.u2.p4.s1 Z těchto údajů je zřejmé, že v českém právním řádu institut náhradního výživného chybí, mimo jiné i z důvodu všeobecně nízké úrovně vymahatelnosti práva v České republice.
ps2017-013-06-018-034.u2.p5.s1 V této souvislosti je nutné zdůraznit, že v případě nezaopatřených dětí představuje neplnění vyživovací povinnosti a její nedobytnost vážný problém, spočívající v ohrožení zabezpečení jejich základních životních potřeb, ale i správného vývoje, a to jak pro finanční nedostupnost vzdělávacích, sportovních a kulturních aktivit, tak nezřídka pro maximální pracovní vytíženost pečujícího rodiče.
ps2017-013-06-018-034.u2.p5.s2 Příjmy ze zaměstnání jsou zejména v případě žen samoživitelek velmi nízké.
ps2017-013-06-018-034.u2.p5.s3 Podle posledních dat z roku 2012 připadlo v čistém na osobu v jejich domácnostech v průměru 5 215 korun měsíčně.
ps2017-013-06-018-034.u2.p6.s1 Neplacení výživného ze strany povinného rodiče je podle policejních statistik za rok 2015 druhým nejčastějším trestným činem v České republice, samozřejmě i tato čísla byla zde zmíněna.
ps2017-013-06-018-034.u2.p6.s2 Podle těchto údajů nerespektuje vyživovací povinnosti zhruba 40 procent rodičů.
ps2017-013-06-018-034.u2.p6.s3 Podle Asociace neúplných rodin dosahuje výše celorepublikového dluhu na výživném téměř 16 miliard korun.
ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s1 V předloženém znění se navrhuje poskytnout náhradní výživné jen v případech, kdy neplní vyživovací povinnosti, ohrožuje životní úroveň dítěte a rodiny, a proto se stanoví 2,9násobek životního minima rodiny jako hranice příjmu, nad niž se náhradní výživné již nebude poskytovat.
ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s2 Náhradní výživné se vyplácí v plné výši výživného stanoveného soudem u všech oprávněných osob podle stanovených věkových kategorií, nejvýše však v částce 1,2násobku částky životního minima, oprávněné osobě stanovené dle zákona o životním a existenčním minimu.
ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s3 Zároveň se v návrhu také vymezuje, kdy nejdříve vzniká nárok na náhradní výživné.
ps2017-013-06-018-034.u2.p7.s4 Podmínkou pro jeho vyplácení je stav, kdy ani po rozhodnutí soudu povinný rodič nezačne dlužné výživné uhrazovat, a to nejméně po dobu dvou po sobě jdoucích měsíců.
ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, chápu, že oba dva návrhy, i když se parametrálně v nějakých částech zásadně odlišují, a na to upozorní určitě i paní zpravodajka, bych byla ráda, kdyby se propustily oba dva návrhy prvním čtením a aby se o nich začalo hovořit na výborech.
ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s2 Myslím si - znova si vezmu do úst kolegyni zpravodajku - že je potřeba o této záležitosti hovořit.
ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s3 Myslím si, že se všichni shodneme, že není možné, aby stát neustále přihlížel na opravdu výrazně špatnou situaci některých obyvatel a především dětí, protože ta problematika se týká opravdu jenom a jenom dětí, protože jejich vlastní rodiče nejsou schopní a odpovědní platit na své děti.
ps2017-013-06-018-034.u2.p8.s4 Děkuju.
ps2017-013-06-018-034.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-013-06-018-034.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Radka Maxová.
ps2017-013-06-018-034.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-013-06-018-034.u4.p1.s2 Ano, shrnu zde oba návrhy, zásadní věci, aby bylo jasné, o čem se bavíme.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s1 Náhradní výživné se bude v podstatě vyplácet rodině, která nepřekročí 2,9 náklady životního minima, kdežto u zálohovaného je to 2,7.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s2 Nárok na náhradní výživné budete moct podat po třech měsících neplacení, plus dva měsíce budete ještě čekat na to, zdali náhodou ten, kdo neplatí, nezaplatí.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s3 U zálohovaného výživného okamžitě po dvou měsících můžete jít na úřad práce bez jakéhokoli dokladu, teď to vypadá, a žádat o zálohované výživné.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s4 Rozhodný příjem pro náhradní výživné je půlroční, pro zálohované výživné je čtvrt roku.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s5 Do výše 1,2 životních nákladů životního minima oprávněné osoby je stejné u obou návrhů.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s6 Co je rozdílné, je vlastně... doklady, nebo postup, který je potřeba pro to, abych mohla jít na úřad práce a žádat, a to poměrně velká, protože u náhradního výživného musíte prokázat povinnost, že vymáháte výživné, kdežto u zálohovaného ne, což si myslím, že je také docela zásadní.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s7 Další velký rozdíl je, že náhradní výživné paní předkladatelky se nepočítá do příjmu, pokud žádáte o dávky, kdežto zálohované ano.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s8 To je to, o čem jsem mluvila.
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s9 Rozdíl poměrně velký podle .
ps2017-013-06-018-034.u4.p2.s10 To je možná možné zamyšlení na tu nápravu předtím, než zavedeme další dávku.
ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s1 V náhradním výživném je trošku takový čertík zakopaný ohledně doby poskytování náhradního výživného.
ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s2 Paní předkladatelka se na možná bude teď zlobit, protože vám přečtu § 7 Doba poskytování náhradního výživného.
ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s3 Zaprvé - náhradní výživné se poskytuje nejdéle po dobu 12 měsíců.
ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s4 Zadruhé -
ps2017-013-06-018-034.u4.p3.s5 trvají-li důvody pro poskytování náhradního výživného po uplynutí doby uvedené v odstavci 1 a byla-li do jednoho měsíce po uplynutí této doby podána oprávněnou osobou písemná žádost o prodloužení poskytování náhradního výživného, prodlouží se poskytování náhradního výživného o dalších 12 měsíců; takto lze postupovat opakovaně.
ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s1 Takže je otázka, jak dlouho by stát vymáhal, a to vymáhání není nikde úplně jasně dáno, takže stát může platit i to výživné třeba deset let, když bude deset let neúspěšně vymáhat.
ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s2 A tady je to to samé.
ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s3 Ale tady jsem se úplně nikde nedočetla, a to je i v důvodové zprávě vlády, jestli vůbec vy chcete vymáhat, nebo nechcete, protože je rozdíl v názvosloví náhradní, to znamená bez vymáhání, a zálohované s vymáháním.
ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s4 To je další zakopaný pes, o kterém možná někteří nevíme.
ps2017-013-06-018-034.u4.p4.s5 Což jsou pro jako zpravodajku docela zásadní věci, že v podstatě tam není doba na to zálohované výživné nebo náhradní výživné nijak omezena.
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s1 Kdybych teď měla citovat samozřejmě stanovisko vlády, tak tady k tomu návrhu vláda daleko více připomínek a předkladatelé to samozřejmě vědí.
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s2 Pro je důležité sdělení vlády, která upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje některé věcné a legislativní nedostatky.
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s3 Z nich upozorňuje zejména na tyto: V § 3 odst. 1 písmeno b) návrhu zákona se předpokládá, že oprávněná osoba podá návrh na výkon rozhodnutí po uplynutí tří měsíců po sobě jdoucích, byť povinnost platit výživné není povinnou osobou plněna.
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s4 Návrh na výkon rozhodnutí však lze podle současné platné úpravy podat již po prvním měsíci neplacení.
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s5 - Takže proč tedy ten rodič bude čekat tak dlouho?
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s6 Možná důvodem je, abychom ušetřili peníze státu, a pak ještě dva měsíce vlastně, když nebude platit, atd.
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s7 Ale když současná právní úprava umožňuje rodičům, kterým není placeno, podat návrh na výkon rozhodnutí po měsíci, tak proč tedy budeme čekat tři?
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s8 Aby ten dluh byl ještě větší?
ps2017-013-06-018-034.u4.p5.s9 Ale tady právě je to lidské hledisko, které plně chápu.
ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s1 Dalším nedostatkem této právní úpravy je i to, že to není v souladu samozřejmě s Evropskou unií.
ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s2 Teď to nemohu najít.
ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s3 Ale tam je téma trvalé bydliště, nebo trvalý pobyt, protože to není v souladu se sociálním balíčkem Evropské unie.
ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s4 Ale to jistě předkladatelé vědí.
ps2017-013-06-018-034.u4.p6.s5 A samozřejmě také doba, odkdy by tento zákon platil, protože 1. 1. je, se říci, poměrně šibeniční termín.
ps2017-013-06-018-034.u4.p7.s1 Takže kdybych mohla říci k oběma návrhům - nepodporuji ani jeden.
ps2017-013-06-018-034.u4.p7.s2 Budu sledovat hodně diskusi, rozpravu.
ps2017-013-06-018-034.u4.p8.s1 A ještě bych se chtěla zeptat předkladatelů zálohovaného výživného, když veškeré povinnosti vlastně s vymáháním výživného, s tím, že by měl i úřad práce dávat návrhy na exekuce, na soud, na soudní exekutory, zdali i stát bude dávat po čtyřech nezaplacených výživných trestní oznámení na neplatiče, jestli tedy stát bude řešit i tuto trestněprávní rovinu, což je také docela zásadní.
ps2017-013-06-018-034.u4.p8.s2 Děkuji.
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s1 Děkuji vám za velmi podrobnou zprávu, paní zpravodajko.
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s2 A nyní tedy dojde k tomu...
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s3 Přivolám kolegy, aby nás posílili v našem snažení.
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s4 Budeme tedy hlasovat podle § 54 odst. 8 jednacího řádu o sloučení dvou bodů a společném projednávání.
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s5 Budeme slučovat bod číslo 36, tedy zákon o zálohovaném výživném, a bod 34, zákon o náhradním výživném.
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s6 Poté proběhne společná rozprava k oběma těmto bodům.
ps2017-013-06-018-034.u5.p1.s7 Ještě dáme kolegům chviličku.
ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s1 Zopakuji, budeme hlasovat o sloučení dvou bodů - zálohovaného výživného a náhradního výživného.
ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s2 Eviduji žádost o odhlášení všech.
ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s3 Sám jsem to udělat nemohl.
ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s4 Takže teď vám vyhovím a prosím vás o opětovné přihlášení.
ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s5 Snad se počet hlasujících ustálí.
ps2017-013-06-018-034.u5.p2.s6 Je nás 100, 105, 104...
ps2017-013-06-018-034.u5.p3.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro sloučení těchto bodů.
ps2017-013-06-018-034.u5.p3.s2 Kdo je proti?
ps2017-013-06-018-034.u5.p4.s1 Hlasování číslo 155, přihlášeno je 117, pro 116, proti nikdo.
ps2017-013-06-018-034.u5.p4.s2 Tento návrh byl přijat.
ps2017-013-06-018-034.u5.p4.s3 Děkuji.
ps2017-013-06-018-034.u5.p5.s1 Dovolte mi ještě přečíst omluvy.
ps2017-013-06-018-034.u5.p5.s2 Omlouvá se paní poslankyně Golasowská od do konce dnešního jednání.
ps2017-013-06-018-034.u5.p5.s3 A omlouvá se pan poslanec Karel Krejza mezi 17. a 19. hodinou z osobních důvodů.
ps2017-013-06-018-034.u5.p6.s1 Nyní budeme pokračovat sloučenou rozpravou.

Text viewDownload CoNNL-U