|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-005-035 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

35. Návrh poslanců Víta Rakušana, Petra Gazdíka, Jana Farského, Věry Kovářové, Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 123/ - prvé čtení

Date2018-05-30
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/035
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013180.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 469 • previousnext

ps2017-013-06-005-035.u1.p1.s1 35.
ps2017-013-06-005-035.u1.p1.s2 Návrh poslanců Víta Rakušana, Petra Gazdíka, Jana Farského, Věry Kovářové, Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 123/ - prvé čtení
ps2017-013-06-005-035.u1.p2.s1 Stanovisko vlády k tomuto tisku vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 123/1.
ps2017-013-06-005-035.u1.p2.s2 U stolku zpravodajů je již zástupce navrhovatelů pan poslanec Vít Rakušan, kterého prosím, aby nám předložený návrh za navrhovatele představil.
ps2017-013-06-005-035.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-06-005-035.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené členky a členové vlády České republiky, vážené kolegyně -
ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s1 se omlouvám.
ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s2 Dámy a pánové, je zde představován další návrh zákona.
ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s3 Prosím vás o klid, aby navrhovatel měl možnost vám to, co navrhuje, v odpovídající atmosféře a podmínkách představit.
ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s4 Děkuji vám.
ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s5 Prosím, pokračujte.
ps2017-013-06-005-035.u4.p1.s1 Děkuji vám, pane předsedající.
ps2017-013-06-005-035.u4.p1.s2 Tedy kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vám představil návrh zmíněných poslanců, který se týká zákona č. 183/2006 Sb.
ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s1 Dovolte mi na začátku obecný úvod.
ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s2 Všichni víme, že se nachází Česká republika v době konjunktury, že se nacházíme v době, kdy je obrovský zájem nejenom developerských společností, ale i jednotlivců, fyzických osob, stavět, kdy v současné době řešíme v České republice i velikánskou bytovou krizi, kdy se lidé jen těžko dostávají k dostupnému bydlení.
ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s3 Myslím si, že v kontextu těchto dvou řečených předpokladů bychom se měli snažit umožnit občanům v České republice nastavení takových podmínek, aby skutečně stavba, její realizace, resp. čekání na nejrůznější stavební povolení probíhala v co nejrychlejším režimu.
ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s4 Když jsem se díval na argumentaci, která padala při poslední novelizaci zákona č. 183/2006 Sb., mimochodem on platí teprve od ledna letošního roku, tak právě tímto bylo argumentováno.
ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s5 Nastavme stavební zákon tím způsobem, aby se dalo v České republice rychle stavět.
ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s6 Nyní máme tento zákon v platnosti a ono se ukazuje, že v mnoha svých bodech účel splnil, ale ukazují se i místa poslední novely, která prostě nefungují a která reálně způsobují velké problémy při snaze realizovat svůj stavební záměr.
ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s1 Tím problematickým bodem, který my vidíme, je § 96 daného zákona.
ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s2 V poslední novelizaci totiž bylo řečeno, že závazné stanovisko k územnímu řízení musí podávat odbor územního plánování obce s rozšířenou působností.
ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s3 Možná jste sami zaregistrovali, jaké praktické problémy - a bavme se skutečně o těch praktických problémech na městech a obcích - toto nařízení způsobilo.
ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s4 Asi nejkřiklavějším případem, který byl mediálně mnohokrát odprezentován, je obec Černošice, kde v současné době na závazné stanovisko tohoto orgánu územního plánování čeká žadatel o stavební řízení 55 týdnů.
ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s5 Vezměte si, že chcete stavět garáž a čekáte 55 týdnů na to, než vám úřad vydá stanovisko, zda je váš záměr v souladu s územním plánem, či není.
ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s6 Nejsou to ovšem jenom Černošice, jsou to např. Rokycany, komunikoval jsem čile s vedením města Polička a musím říci, že tyto názory se ozývají ze všech koutů naší republiky a jsou podpořeny i jasným stanoviskem Sdružení místních samospráv, ale i Svazu měst a obcí České republiky.
ps2017-013-06-005-035.u4.p4.s1 Náš návrh je velmi jednoduchý, a to, že ve zmíněném § 96 v odst. 1 dáváme větu, že k vydání je určen příslušný stavební úřad, čímž by se vypustil zcela odst. 7, kde se říká, že "závazné stanovisko, které se dostalo do rozporu s politikou územního rozvoje nebo územně plánovací dokumentací, která byla vydána po vydání závazného stanoviska, orgán, který závazné stanovisko vydal, nahradí z moci úřední novým závazným stanoviskem".
ps2017-013-06-005-035.u4.p4.s2 Tedy tento odstavec by byl zcela vypuštěn.
ps2017-013-06-005-035.u4.p5.s1 Je to návrh jednoduchý a my si uvědomujeme, že nikoli komplexní.
ps2017-013-06-005-035.u4.p5.s2 My nemáme ambici podávat v této fázi komplexní novelu stavebního zákona, který byl novelizován k 1. 1. 2018, resp. nabyl účinnosti.
ps2017-013-06-005-035.u4.p5.s3 My máme ambici odstranit z tohoto zákona jedno funkční ustanovení, které pro občany v České republice znamená nebývale dlouhé čekání na vyjádření dotčených orgánů.
ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s1 Co je za další velkým problémem, který si možná předkladatelé ani neuvědomili.
ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s2 My v současné době nemáme dostatek úředníků na obcích s rozšířenou působností, kteří by tato stanoviska vydávali.
ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s3 Mimochodem kvalifikační předpoklad pro takového pracovníka jsou tři roky praxe.
ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s4 Jako kolínský starosta vám zcela zodpovědně říkám, že do výběrového řízení na toto místo se nám nepřihlásil ani jeden člověk, který by splňoval kvalifikační předpoklady dané zákonem.
ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s5 Jsme tady přeci v situaci, kdy se snažíme vytvářet zákony, které budou pomáhat lidem v České republice.
ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s6 A netvrdím, že celá novela stavebního zákona byla špatná, ale upozorňujeme na jednu jeho objektivně nefunkční část, hovoříme z komunální praxe, která lidem v České republice znesnadňuje výrazně život.
ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s1 Vláda ve svém negativním stanovisku mimochodem uvádí, že to, že by soulad s územním plánem posuzoval úředník daného stavebního úřadu, že by tady mohlo hrozit, že bude nejednotnost praxe v daném regionu.
ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s2 Ale vždyť to přece není pravda.
ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s3 Přeci úředník z obcí z rozšířenou působností neví lépe než úředník daného stavebního úřadu v místě vydávání povolení, zda je, či není daná stavba, záměr v souladu s územním plánem.
ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s4 Důvěřujme přeci úředníkům, kteří pracují v daném regionu, držme se principu subsidiarity, že rozhodovat se co nejblíže lidem, a plňme naše závazky, které dlouhodobě ve svých volebních programech dáváme, tedy že se budeme snažit snižovat byrokratickou zátěž občanům České republiky.
ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s5 Tímto nařízením ji zvyšujeme.
ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s6 Budou se nabírat noví úředníci, možná dokonce stovky nových úředníků, zpomaluje se celý proces vydávání stavebních povolení a rozhodně nezaručí nějaká supervize obce s rozšířenou působností větší přesnost a preciznost rozhodování v oblasti územního plánování.
ps2017-013-06-005-035.u4.p8.s1 Za další namítáme -
ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s1 Omlouvám se, pane poslanče, na chvíli vás přeruším, protože podmínky pro vaše vystoupení nejsou dobré.
ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s2 Prosím i členy vlády, aby svoje porady konali mimo jednací sál, protože ruší ostatní poslance.
ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s3 Všechny ostatní prosím, aby debaty mezi sebou buďto uskutečňovali potichu, nebo ne v jednacím sále, protože zde opravdu nemůžeme poslouchat to, co pan navrhovatel říká.
ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s4 Děkuji vám.
ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s5 Prosím, pokračujte.
ps2017-013-06-005-035.u6.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u6.p1.s2 Za další jsme upozorňovali v našem předkládaném návrhu i na to, že územní plány jsou nařízením obecné povahy, které prostě spadá do samosprávné kompetence dané obce.
ps2017-013-06-005-035.u6.p1.s3 Ve chvíli, kdy daný soulad s územním plánem bude posuzovat nadřízený orgán, resp. obec s rozšířenou působností, její úředník na územním plánování, tak by se dokonce dalo mluvit o tom, že tady zasahujeme do samosprávného působení daných obcí.
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s1 Vláda hovořila o tom, že předkládá a bude předkládat s další velkou novelou stavebního zákona.
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s2 Často se mluví o tom: Vždyť ten zákon platí teprve od 1. 1.
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s3 Proč ho tak rychle měnit?
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s4 Nechme, aby chvilku fungoval v tomto znění, a potom se rozhodněme.
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s5 Ale vždyť to je nesmyslný přístup, dámy a pánové.
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s6 Pokud prostě po půl roce zjistíme, že zákon v jednom ze svých bodů nefunguje, tak ten bod vypusťme a buďme nápomocni občanům v České republice, aby mohli rychleji realizovat své stavební záměry, a umožněme jim dostupnost bydlení.
ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s7 Dělejme pro to maximum.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s1 V odpovědi vlády se dokonce uvedlo i to, že komplexní novela by měla přijít v roce 2020.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s2 Tady se tedy napřímo ptám i paní ministryně, zda skutečně necháme občany v tomto stavu, který je objektivně špatný.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s3 Podívejte se na stanoviska Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s4 Unisono hovoří o tom, že tento stav je neudržitelný, nepřijatelný.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s5 A je jedno, že je v účinnosti pouze několik měsíců.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s6 Tak pojďme to ustanovení vypustit.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s7 Stavební zákon bude jinak funkční ve znění takovém, v jakém je funkční od 1. 1. 2018.
ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s8 A jestli vláda ambici přijít s komplexnější novelou stavebního zákona, dobře, nechť si na čas, zabývá se danou materií určitě dopodrobna, a určitě jsou tam věci k vylepšování, ale jeden nefunkční odstavec, který navrhujeme vypustit, vypusťme nyní.
ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s1 Proto vás žádám, abyste minimálně tu debatu k našemu návrhu pustili do druhého čtení.
ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s2 Ono se argumentuje i tím, že tam není dostatečná provazba na další zákonná ustanovení.
ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s3 Pokud budeme upozorněni na to zcela konkrétně, což v zprávě nebylo, kde ta provazba není, tak tady místopřísežně říkám, že to do druhého čtení napravíme.
ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s4 Ale ta materie je natolik důležitá pro obce v České republice, že nepropuštění do druhého čtení znamená jisté pohrdání tím, co naše občany, obce a města v České republice v současné době objektivně trápí.
ps2017-013-06-005-035.u6.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-013-06-005-035.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u7.p1.s2 Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Milan Pour.
ps2017-013-06-005-035.u7.p1.s3 Prosím ho, aby se ujal slova.
ps2017-013-06-005-035.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé poslankyně, milí poslanci, dovolte mi, abych dnes přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-013-06-005-035.u8.p1.s2 Jedná se o sněmovní tisk číslo 123, jehož navrhovateli jsou poslanci STAN.
ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s1 Navrhovatelé navrhují úpravu ustanovení § 96b stavebního zákona.
ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s2 Toto ustanovení obsahuje výčet případů, kdy je třeba jako podklad pro rozhodnutí nebo jiný výkon v řízení vydat závazné stanovisko orgánu územního plánování.
ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s3 Ve stávajícím znění zákona je tento výčet široký, kdy se vztahuje na všechna rozhodnutí a úkony podle části III dílu 4 a 5 § 126, § 127 a § 129, nebo podle zvláštního zákona, pokud závisí na posouzení změny takovým rozhodnutím nebo úkonem vyvolané v území.
ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s4 Navrhovatelé navrhují tento výčet zúžit pouze na případy, kdy se jedná o společné povolení podle § 94j nebo rozhodnutí podle zvláštního zákona, je-li k vydání příslušný speciální stavební úřad.
ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s5 Potřebnost tohoto návrhu odůvodňují možným zásahem do samostatné působnosti obce a dále prodloužením správního řízení a zatížením územně plánovacích orgánů.
ps2017-013-06-005-035.u8.p3.s1 Navrhovatelé dále uvádějí, že lze předpokládat ochromení správních řízení a možné následné vymáhání škody způsobené nesprávným úředním postupem.
ps2017-013-06-005-035.u8.p3.s2 Podle navrhovatelů je vydání závazného stanoviska územně plánovacím orgánem opodstatněno pouze v případech společného územního a stavebního řízení, kdy bude stavebním úřadem příslušným k vedení řízení speciální stavební úřad, který nemá k dispozici územně plánovací dokumentaci a chybí mu znalost území v širších souvislostech.
ps2017-013-06-005-035.u8.p4.s1 Navrhovatelé dále navrhují zcela zrušit ustavující ustanovení § 96 písm. b) odst. 7 stavebního zákona, podle kterého je územně plánovací orgán, který stanovisko vydal, povinen nahradit takové stanovisko z moci úřední, to znamená bez návrhu v případě, pokud se dostane do rozporu s politikou územního rozvoje nebo územně plánovací dokumentací, pokud již nebylo vydáno rozhodnutí nebo jiný úkon, ke kterému bylo toto stanovisko jako podklad vydáno.
ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s1 Je třeba ještě uvést samozřejmě stanovisko vlády.
ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s2 Stanovisko vlády, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 123/1, je nesouhlasné.
ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s3 Vláda uvádí, že úprava je v účinnosti teprve od 1. 1. 2018 a opětovná změna by znamenala postup odporující zásadě právní jistoty a zásadě dobré správy.
ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s4 Navržená úprava může dle vlády ohrozit naplňování cílů a úkolů územního plánování, tedy vytváření předpokladů pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území.
ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s1 Vláda dále uvádí, že zrušení odst. 7 § 96b stavebního zákona by mohlo vést k situaci, kdy by případná změna závazného stanoviska, které by se dostalo do rozporu s politikou územního rozvoje nebo územně plánovací dokumentací, byla možná již pouze v řízení o odvolání.
ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s2 K možnému zásahu do samostatné působnosti obce vláda uvádí, že postavení obce jako subjektu rozhodujícího např. o pořízení územně plánovací dokumentace, vymezení zastavěného území nebo jako účastníka územního řízení není nijak dotčeno.
ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s3 Důvodová zpráva je dle vlády kusá a neobsahuje dostatečný rozbor předpokládaného hospodářského a finančního dosahu navrhované úpravy.
ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s4 Navrhovatelé dle vlády pomíjejí negativní dopady návrhu dané snížením koordinace záměru v území a rizikem nekonzistentního postupu stavebních úřadů.
ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s5 Vláda dále upozorňuje na legislativně technické nedostatky předloženého návrhu.
ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s1 Nyní bych také rád upozornil na důležitou věc, a to je, že v současné době je v rámci sněmovního tisku 76, což je novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, předložen pozměňovací návrh kolegy poslance Kolovratníka číslo 822, v jehož rámci se navrhuje rozšíření výčtu případů, kdy se závazné stanovisko orgánů územního plánování nevydává.
ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s2 Rovněž tento pozměňovací návrh navrhuje zrušit odstavec 7 předmětného ustanovení, tak jak tady o něm hovořil můj předřečník, tzn. prezentoval to tady předkladatel toho návrhu novely.
ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s3 Jedná se tedy o řešení totožné problematiky.
ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s4 To je třeba zdůraznit, že je to totožná problematika, takže se tady bavíme o jedné věci ve dvou případech.
ps2017-013-06-005-035.u8.p8.s1 To znamená, z tohoto důvodu navrhuji tento tisk zamítnout v prvním čtení, jelikož tuto problematiku budeme projednávat a se z části vlastně i projednává ve sněmovním tisku číslo 76.
ps2017-013-06-005-035.u8.p8.s2 Takže vám děkuji za pozornost.
ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu.

Text viewDownload CoNNL-U