ps2017-013-06-004-032.u1.p1.s1
32 . ps2017-013-06-004-032.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Čižinského , Lukáše Bartoně , Václava Klause , Kateřiny Valachové , Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 115 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-013-06-004-032.u1.p2.s1
Byl zde návrh , abychom tento zákon projednávali podle § 90 odst . 2 , nicméně je zde předloženo veto 61 poslance poslaneckého klubu ANO , tudíž tento návrh podle § 90 odst . 2 projednávat nemůžeme . ps2017-013-06-004-032.u1.p2.s2
Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 115 / 1 . ps2017-013-06-004-032.u1.p3.s1
Nyní prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů , pan poslanec Jan Čižinský . ps2017-013-06-004-032.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s2
Jsou dvě děti , Mařenka a Pepíček . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s3
Mařenka se narodila v červnu , Pepíček se narodil v září . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s4
Mařenka se může dostat do přípravných tříd základních škol , ale Pepíček se v praxi do těch přípravných tříd , i když by pro něj byly vhodné , nikdy nedostane , protože nesplní podmínky . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s5
A sice ty podmínky jsou dvě . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s6
Za prvé stanovisko pedagogicko - psychologické poradny a za druhé odklad . ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s7
A Pepíček , protože je narozen v září , odklad nedostane , když je mu téměř šest , a za rok už je mu zase . . . kdyby dostal odklad , tak pak by šel do školy , když mu bude téměř osm . ps2017-013-06-004-032.u2.p2.s1
To znamená , máme tady čtvrtinu dětí , pro které institut přípravných tříd v tuto chvíli není dostupný , a je to proto , že v úpravě zákona vypadlo slovo " přednostně " , a sice že děti do přípravných tříd základních škol jsou přijímány tak , že mají stanovisko pedagogicko - psychologické poradny a jsou přednostně přijímáni ti s odkladem , což znamená , že Pepíček , který je narozen v září , se do té přípravné třídy také může dostat . ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s1
Dámy a pánové , navrhuji jenom toto slůvko přednostně do zákona opět vložit , je to návrat k původnímu znění . ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s2
Ta podpora byla víceméně napříč kluby , protože stávající stav vede i k tomu , že v některých školách není dostatek dětí , aby třída byla otevřena , třeba chybí jedno dítě . ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s3
To dítě by tam mohlo chodit , pedagogicko - psychologická poradna se domnívá , že by bylo dobré , aby tam chodilo , ale odklad nedostane , protože mu nebylo šest let . ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s4
Domnívám se , že stanovisko vlády je nedorozumění , protože přípravné třídy fungovaly lépe , když to slovo přednostně tam bylo . ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s5
V těchto dnech probíhají zápisy a to slůvko přednostně tam velmi chybí . ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s6
I proto , že tam to slůvko není , tak i ti , pro které je ta třída vhodná , se tam nedostanou z toho důvodu , že není možné doplnit třeba jedno dvě děti právě těmi dětmi , které nedostanou odklad . ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s1
Bylo argumentováno také segregací . ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s2
Uvědomme si ale , že to důležité slovo mají naše pedagogicko - psychologické poradny . ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s3
To znamená , náš stát na to má vliv , pedagogicko - psychologická poradna říká , jestli to je , nebo není pro to konkrétní dítě vhodné . ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s4
To znamená , to stanovisko se nedá obejít a vlastně to stanovisko určuje , které dítě se do přípravné třídy základní školy dostává . ps2017-013-06-004-032.u2.p5.s1
Dámy a pánové , apeluji na vás , abyste to slůvko přednostně tam opět vrátili , protože umožníte čtvrtině dětí , aby se do těch přípravných tříd vůbec dostaly , když jsou pro ně vhodné podle naší pedagogicko - psychologické poradny , a umožníte i dětem , pro něž se teď ta třída neotevře , aby ředitelé mohli třeba jedno dvě děti doplnit právě z těch dětí , které jsou pětileté a odklad nikdy nedostanou . ps2017-013-06-004-032.u2.p5.s2
Děkuji . ps2017-013-06-004-032.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Čižinskému , který uvedl návrh jako zástupce navrhovatelů . ps2017-013-06-004-032.u3.p1.s2
Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková , prosím ji , aby se ujala slova . ps2017-013-06-004-032.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo , paní zpravodajko . ps2017-013-06-004-032.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-004-032.u4.p1.s2
Kolega Čižinský to výborně popsal a ilustroval , takže já k tomu nemám více co dodat , protože byla dokonale popsána situace , jaká je a kam se to má vrátit , a proto doporučuji propustit do druhého čtení . ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s1
Děkuji a otevírám obecnou rozpravu , do které není nikdo přihlášen . ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s2
Ptám se , zda se někdo hlásí z místa do obecné rozpravy . ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s3
Není tomu tak , takže obecnou . . . ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s4
Omlouvám se , přehlédl jsem pana poslance Raise . ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s5
Takže neukončuji obecnou rozpravu , stále probíhá . ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s2
Já bych jenom zdůraznil tu skutečnost , že ten zákon platí asi osm nebo devět měsíců , ano , platí od 1 . září 2017 . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s3
A druhá věc je to , že ten návrh , tak jak jste nakonec říkal vy sám , by měl být doplněn o nějaké empirické výsledky , o nějaké výsledky z pedagogických poraden . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s4
Tam , pokud jsem to četl , tak tam je nějaký názor , že jste hovořili s pár řediteli škol a že ti mají tenhleten názor , co máte vy . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s5
Čili já si myslím , a v tom se tedy zastávám vlády , že by to chtělo skutečně nějakou seriózní analýzu a pak teprve k tomu přijít . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s6
Čili já si myslím , že je to předčasné . ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s7
Děkuji . ps2017-013-06-004-032.u7.p1.s1
S faktickými poznámkami budou reagovat pan poslanec Staněk a pan poslanec Čižinský , v tomto pořadí . ps2017-013-06-004-032.u7.p1.s2
Takže pan poslanec Staněk . ps2017-013-06-004-032.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi jenom krátkou faktickou poznámku k návrhu tohoto zákona . ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s3
Já se plně ztotožňuji se stanoviskem vlády České republiky jednak v té části , která je uvedena a týká se krátkého působení samotného zákona , a tudíž toho , že by bylo dobré , abychom mu dali ještě šanci . ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s4
Už jsme se bavili v jiných případech , že velmi často a velmi brzy se některé věci novelizují . ps2017-013-06-004-032.u8.p2.s1
A za druhé , ta druhá část hovoří - nebo já tam mám připomínku k té důvodové zprávě , protože ty informace , které jsou poskytovány jako empirické , se týkají pouze skutečně jednoho malého okruhu . ps2017-013-06-004-032.u8.p2.s2
Vy tam uvádíte , že je to zjištěno v Praze . ps2017-013-06-004-032.u8.p2.s3
Ale jsou náznaky a jsou informace , které říkají , že to otevření , které vy navrhujete , je mnohonásobně širší a nebude to určeno jenom tomu Pepíčkovi , o kterém jste mluvil , ale hrozí tam , že to otevření bude mnohem větší . ps2017-013-06-004-032.u8.p3.s1
A třetí poznámka je , že mateřské školy mají skutečně plnit svoji roli a ne jinak . ps2017-013-06-004-032.u8.p3.s2
Já dokonce zvažuji podání návrhu na zamítnutí tohoto zákona . ps2017-013-06-004-032.u8.p3.s3
A navrhuji tedy , aby zákon byl zamítnut . ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s1
Ano , stačí to takto . ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s2
Poznamenal jsem si návrh na zamítnutí , který přednesl pan poslanec Staněk . ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s3
Následuje faktická poznámka , se kterou vystoupí pan poslanec Čižinský , po něm s faktickou poznámkou paní poslankyně Kovářová . ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s4
Prosím máte slovo . ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s1
Rád bych zareagoval na předřečníky . ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s2
Tak jak je to nyní napsáno v zákoně , znamená , že čtvrtina dětí se vůbec nemůže do přípravných tříd dostat . ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s3
Jsou to prostě všechny děti , které jsou narozeny v září až prosinci . ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s4
Na to nepotřebujeme žádnou studii . ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s5
Prostě víme , že čtvrtině dětí upíráme přístup do přípravných tříd základních škol z důvodu jejich narození . ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s6
To znamená , diskriminujeme tady čtvrtinu dětí , které se narodí v naší zemi . ps2017-013-06-004-032.u10.p2.s1
Ten zákon platil od 1 . září , ale už se samozřejmě projevil , protože jak platil od 1 . září , tak ředitelé škol museli podle něj přijímat děti . ps2017-013-06-004-032.u10.p2.s2
A ten vliv byl jednoznačně negativní . ps2017-013-06-004-032.u10.p2.s3
Takže já upřímně řečeno vůbec nerozumím tomu , proč někdo volá po dopadech , když všechny děti narozené v září až prosinci jsou diskriminovány a do přípravných tříd přesto , že by pro ně byly vhodné , se nikdy nemohou dostat . ps2017-013-06-004-032.u11.p1.s1
Paní poslankyně Kovářová a její faktická poznámka . ps2017-013-06-004-032.u11.p1.s2
Máte slovo , paní poslankyně . ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , nejsem sice expertem na školství , ale z vlastní zkušenosti vím , jak vypadají , co se týče věku , první třídy . ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s2
Dostávají se tam děti šestileté a zároveň osmileté . ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s3
Myslím , že ty šestileté děti nemohou konkurovat těm osmiletým a mají být na stejné úrovni . ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s4
Nechci říci , že pak ty šestileté děti nestačí těm osmiletým , a to je oprávněné . ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s5
Proto si myslím , že je potřeba toto téma otevřít , diskutovat , a proto my jako Starostové a nezávislí propustíme tento návrh do druhého čtení . ps2017-013-06-004-032.u13.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2017-013-06-004-032.u13.p1.s2
Do obecné rozpravy je přihlášen pan ministr Plaga . ps2017-013-06-004-032.u13.p1.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-013-06-004-032.u14.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2017-013-06-004-032.u14.p1.s2
Paní poslankyně , páni poslanci , já nebudu opakovat ty argumenty , které řekl pan poslanec Rais . ps2017-013-06-004-032.u14.p1.s3
Jenom bych se rád vyjádřil k některým věcem , které padly v důvodové zprávě . ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s1
Za Ministerstvo školství nesouhlasíme s argumentací , že je zcela opomíjena skupina dětí narozených od září do prosince kalendářního roku , které mají takzvaný odklad věkem . ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s2
Děti , které jsou narozené po posledním srpnu daného školního roku , procesem povinného předškolního vzdělávání v mateřské škole ještě neprošly , tudíž přípravná třída nemá návaznost na cíle , kompetence , vzdělávací obsah a oblasti , na nichž je povinné předškolní vzdělávání v mateřské škole postaveno . ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s3
Tyhle děti sice mohou k takzvanému předčasnému zápisu k povinné školní docházce , avšak musí se jednat o děti již celkově vyzrálé a zpravidla děti nadané , nebo mimořádně nadané . ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s4
Tudíž jestli se dle vyjádření v důvodové zprávě děti v mateřské škole nudí , jedná se právě o děti takové , které mohou povinnou školní docházku předčasně zahájit . ps2017-013-06-004-032.u14.p3.s1
Rovněž si dovolím nesouhlasit s tvrzením , které se nachází v odůvodnění , že tento poznatek z praxe potvrzuje také průzkum , který navrhovatel provedl v únoru 2018 mezi řediteli pražských základních škol a který ukázal , že přibližně čtyři pětiny ředitelů navrhovanou změnu školského zákona podporují . ps2017-013-06-004-032.u14.p3.s2
Dle mého názoru se jedná o docela zkreslený , respektive malý vzorek s lokálním a úzkým zaměřením na Prahu a motivace ředitelů spočívá často v zájmu zajištění naplněnosti a následného otevření přípravné třídy . ps2017-013-06-004-032.u14.p4.s1
Skutečně něco tady běží osm měsíců , což je poslední přípravná třída předškolky , a my se tady snažíme zpátky mixovat ten systém dohromady . ps2017-013-06-004-032.u14.p4.s2
Já jsem za to , abychom skutečně vyčkali , rozhodli se na základě tvrdých dat , a ne skákali zleva doprava . ps2017-013-06-004-032.u14.p5.s1
Pokud se ještě vrátím k tomu , že v důvodové zprávě je uvedeno , že mateřská škola už pro ně není motivační , zvlášť ve smíšených třídách , ve kterých zejména v menších obcích běžně bývají i dvouleté děti , nudí se zde , ztrácejí zde svůj potenciál a motivaci pro výuku , tak je nutné říct , že povinností mateřské školy je organizačně nastavit podmínky ke vzdělávání všech dětí , což musí být nastaveno ve školním vzdělávacím programu . ps2017-013-06-004-032.u14.p5.s2
Takže i toto odůvodnění je dle mého názoru zavádějící , nebo minimálně zkreslující . ps2017-013-06-004-032.u14.p6.s1
Takže moje stanovisko jako ministra školství je negativní . ps2017-013-06-004-032.u14.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-013-06-004-032.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-004-032.u15.p1.s2
S faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Čižinský . ps2017-013-06-004-032.u15.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-06-004-032.u16.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-004-032.u16.p1.s2
Rád bych jenom zareagoval na pana ministra .