|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-004-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 115/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-05-30
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013177.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 267 • previousnext

ps2017-013-06-004-032.u1.p1.s1 32.
ps2017-013-06-004-032.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 115/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-013-06-004-032.u1.p2.s1 Byl zde návrh, abychom tento zákon projednávali podle § 90 odst. 2, nicméně je zde předloženo veto 61 poslance poslaneckého klubu ANO, tudíž tento návrh podle § 90 odst. 2 projednávat nemůžeme.
ps2017-013-06-004-032.u1.p2.s2 Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 115/1.
ps2017-013-06-004-032.u1.p3.s1 Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů, pan poslanec Jan Čižinský.
ps2017-013-06-004-032.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s2 Jsou dvě děti, Mařenka a Pepíček.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s3 Mařenka se narodila v červnu, Pepíček se narodil v září.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s4 Mařenka se může dostat do přípravných tříd základních škol, ale Pepíček se v praxi do těch přípravných tříd, i když by pro něj byly vhodné, nikdy nedostane, protože nesplní podmínky.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s5 A sice ty podmínky jsou dvě.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s6 Za prvé stanovisko pedagogicko-psychologické poradny a za druhé odklad.
ps2017-013-06-004-032.u2.p1.s7 A Pepíček, protože je narozen v září, odklad nedostane, když je mu téměř šest, a za rok je mu zase... kdyby dostal odklad, tak pak by šel do školy, když mu bude téměř osm.
ps2017-013-06-004-032.u2.p2.s1 To znamená, máme tady čtvrtinu dětí, pro které institut přípravných tříd v tuto chvíli není dostupný, a je to proto, že v úpravě zákona vypadlo slovo "přednostně", a sice že děti do přípravných tříd základních škol jsou přijímány tak, že mají stanovisko pedagogicko-psychologické poradny a jsou přednostně přijímáni ti s odkladem, což znamená, že Pepíček, který je narozen v září, se do přípravné třídy také může dostat.
ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s1 Dámy a pánové, navrhuji jenom toto slůvko přednostně do zákona opět vložit, je to návrat k původnímu znění.
ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s2 Ta podpora byla víceméně napříč kluby, protože stávající stav vede i k tomu, že v některých školách není dostatek dětí, aby třída byla otevřena, třeba chybí jedno dítě.
ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s3 To dítě by tam mohlo chodit, pedagogicko-psychologická poradna se domnívá, že by bylo dobré, aby tam chodilo, ale odklad nedostane, protože mu nebylo šest let.
ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s4 Domnívám se, že stanovisko vlády je nedorozumění, protože přípravné třídy fungovaly lépe, když to slovo přednostně tam bylo.
ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s5 V těchto dnech probíhají zápisy a to slůvko přednostně tam velmi chybí.
ps2017-013-06-004-032.u2.p3.s6 I proto, že tam to slůvko není, tak i ti, pro které je ta třída vhodná, se tam nedostanou z toho důvodu, že není možné doplnit třeba jedno dvě děti právě těmi dětmi, které nedostanou odklad.
ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s1 Bylo argumentováno také segregací.
ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s2 Uvědomme si ale, že to důležité slovo mají naše pedagogicko-psychologické poradny.
ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s3 To znamená, náš stát na to vliv, pedagogicko-psychologická poradna říká, jestli to je, nebo není pro to konkrétní dítě vhodné.
ps2017-013-06-004-032.u2.p4.s4 To znamená, to stanovisko se nedá obejít a vlastně to stanovisko určuje, které dítě se do přípravné třídy základní školy dostává.
ps2017-013-06-004-032.u2.p5.s1 Dámy a pánové, apeluji na vás, abyste to slůvko přednostně tam opět vrátili, protože umožníte čtvrtině dětí, aby se do těch přípravných tříd vůbec dostaly, když jsou pro vhodné podle naší pedagogicko-psychologické poradny, a umožníte i dětem, pro něž se teď ta třída neotevře, aby ředitelé mohli třeba jedno dvě děti doplnit právě z těch dětí, které jsou pětileté a odklad nikdy nedostanou.
ps2017-013-06-004-032.u2.p5.s2 Děkuji.
ps2017-013-06-004-032.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Čižinskému, který uvedl návrh jako zástupce navrhovatelů.
ps2017-013-06-004-032.u3.p1.s2 Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková, prosím ji, aby se ujala slova.
ps2017-013-06-004-032.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo, paní zpravodajko.
ps2017-013-06-004-032.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-004-032.u4.p1.s2 Kolega Čižinský to výborně popsal a ilustroval, takže k tomu nemám více co dodat, protože byla dokonale popsána situace, jaká je a kam se to vrátit, a proto doporučuji propustit do druhého čtení.
ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které není nikdo přihlášen.
ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s2 Ptám se, zda se někdo hlásí z místa do obecné rozpravy.
ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s3 Není tomu tak, takže obecnou...
ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s4 Omlouvám se, přehlédl jsem pana poslance Raise.
ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s5 Takže neukončuji obecnou rozpravu, stále probíhá.
ps2017-013-06-004-032.u5.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s2 bych jenom zdůraznil tu skutečnost, že ten zákon platí asi osm nebo devět měsíců, ano, platí od 1. září 2017.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s3 A druhá věc je to, že ten návrh, tak jak jste nakonec říkal vy sám, by měl být doplněn o nějaké empirické výsledky, o nějaké výsledky z pedagogických poraden.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s4 Tam, pokud jsem to četl, tak tam je nějaký názor, že jste hovořili s pár řediteli škol a že ti mají tenhleten názor, co máte vy.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s5 Čili si myslím, a v tom se tedy zastávám vlády, že by to chtělo skutečně nějakou seriózní analýzu a pak teprve k tomu přijít.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s6 Čili si myslím, že je to předčasné.
ps2017-013-06-004-032.u6.p1.s7 Děkuji.
ps2017-013-06-004-032.u7.p1.s1 S faktickými poznámkami budou reagovat pan poslanec Staněk a pan poslanec Čižinský, v tomto pořadí.
ps2017-013-06-004-032.u7.p1.s2 Takže pan poslanec Staněk.
ps2017-013-06-004-032.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi jenom krátkou faktickou poznámku k návrhu tohoto zákona.
ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s3 se plně ztotožňuji se stanoviskem vlády České republiky jednak v části, která je uvedena a týká se krátkého působení samotného zákona, a tudíž toho, že by bylo dobré, abychom mu dali ještě šanci.
ps2017-013-06-004-032.u8.p1.s4 jsme se bavili v jiných případech, že velmi často a velmi brzy se některé věci novelizují.
ps2017-013-06-004-032.u8.p2.s1 A za druhé, ta druhá část hovoří - nebo tam mám připomínku k důvodové zprávě, protože ty informace, které jsou poskytovány jako empirické, se týkají pouze skutečně jednoho malého okruhu.
ps2017-013-06-004-032.u8.p2.s2 Vy tam uvádíte, že je to zjištěno v Praze.
ps2017-013-06-004-032.u8.p2.s3 Ale jsou náznaky a jsou informace, které říkají, že to otevření, které vy navrhujete, je mnohonásobně širší a nebude to určeno jenom tomu Pepíčkovi, o kterém jste mluvil, ale hrozí tam, že to otevření bude mnohem větší.
ps2017-013-06-004-032.u8.p3.s1 A třetí poznámka je, že mateřské školy mají skutečně plnit svoji roli a ne jinak.
ps2017-013-06-004-032.u8.p3.s2 dokonce zvažuji podání návrhu na zamítnutí tohoto zákona.
ps2017-013-06-004-032.u8.p3.s3 A navrhuji tedy, aby zákon byl zamítnut.
ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s1 Ano, stačí to takto.
ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s2 Poznamenal jsem si návrh na zamítnutí, který přednesl pan poslanec Staněk.
ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s3 Následuje faktická poznámka, se kterou vystoupí pan poslanec Čižinský, po něm s faktickou poznámkou paní poslankyně Kovářová.
ps2017-013-06-004-032.u9.p1.s4 Prosím máte slovo.
ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s1 Rád bych zareagoval na předřečníky.
ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s2 Tak jak je to nyní napsáno v zákoně, znamená, že čtvrtina dětí se vůbec nemůže do přípravných tříd dostat.
ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s3 Jsou to prostě všechny děti, které jsou narozeny v září prosinci.
ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s4 Na to nepotřebujeme žádnou studii.
ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s5 Prostě víme, že čtvrtině dětí upíráme přístup do přípravných tříd základních škol z důvodu jejich narození.
ps2017-013-06-004-032.u10.p1.s6 To znamená, diskriminujeme tady čtvrtinu dětí, které se narodí v naší zemi.
ps2017-013-06-004-032.u10.p2.s1 Ten zákon platil od 1. září, ale se samozřejmě projevil, protože jak platil od 1. září, tak ředitelé škol museli podle něj přijímat děti.
ps2017-013-06-004-032.u10.p2.s2 A ten vliv byl jednoznačně negativní.
ps2017-013-06-004-032.u10.p2.s3 Takže upřímně řečeno vůbec nerozumím tomu, proč někdo volá po dopadech, když všechny děti narozené v září prosinci jsou diskriminovány a do přípravných tříd přesto, že by pro byly vhodné, se nikdy nemohou dostat.
ps2017-013-06-004-032.u11.p1.s1 Paní poslankyně Kovářová a její faktická poznámka.
ps2017-013-06-004-032.u11.p1.s2 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, nejsem sice expertem na školství, ale z vlastní zkušenosti vím, jak vypadají, co se týče věku, první třídy.
ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s2 Dostávají se tam děti šestileté a zároveň osmileté.
ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s3 Myslím, že ty šestileté děti nemohou konkurovat těm osmiletým a mají být na stejné úrovni.
ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s4 Nechci říci, že pak ty šestileté děti nestačí těm osmiletým, a to je oprávněné.
ps2017-013-06-004-032.u12.p1.s5 Proto si myslím, že je potřeba toto téma otevřít, diskutovat, a proto my jako Starostové a nezávislí propustíme tento návrh do druhého čtení.
ps2017-013-06-004-032.u13.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2017-013-06-004-032.u13.p1.s2 Do obecné rozpravy je přihlášen pan ministr Plaga.
ps2017-013-06-004-032.u13.p1.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-013-06-004-032.u14.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2017-013-06-004-032.u14.p1.s2 Paní poslankyně, páni poslanci, nebudu opakovat ty argumenty, které řekl pan poslanec Rais.
ps2017-013-06-004-032.u14.p1.s3 Jenom bych se rád vyjádřil k některým věcem, které padly v důvodové zprávě.
ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s1 Za Ministerstvo školství nesouhlasíme s argumentací, že je zcela opomíjena skupina dětí narozených od září do prosince kalendářního roku, které mají takzvaný odklad věkem.
ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s2 Děti, které jsou narozené po posledním srpnu daného školního roku, procesem povinného předškolního vzdělávání v mateřské škole ještě neprošly, tudíž přípravná třída nemá návaznost na cíle, kompetence, vzdělávací obsah a oblasti, na nichž je povinné předškolní vzdělávání v mateřské škole postaveno.
ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s3 Tyhle děti sice mohou k takzvanému předčasnému zápisu k povinné školní docházce, avšak musí se jednat o děti již celkově vyzrálé a zpravidla děti nadané, nebo mimořádně nadané.
ps2017-013-06-004-032.u14.p2.s4 Tudíž jestli se dle vyjádření v důvodové zprávě děti v mateřské škole nudí, jedná se právě o děti takové, které mohou povinnou školní docházku předčasně zahájit.
ps2017-013-06-004-032.u14.p3.s1 Rovněž si dovolím nesouhlasit s tvrzením, které se nachází v odůvodnění, že tento poznatek z praxe potvrzuje také průzkum, který navrhovatel provedl v únoru 2018 mezi řediteli pražských základních škol a který ukázal, že přibližně čtyři pětiny ředitelů navrhovanou změnu školského zákona podporují.
ps2017-013-06-004-032.u14.p3.s2 Dle mého názoru se jedná o docela zkreslený, respektive malý vzorek s lokálním a úzkým zaměřením na Prahu a motivace ředitelů spočívá často v zájmu zajištění naplněnosti a následného otevření přípravné třídy.
ps2017-013-06-004-032.u14.p4.s1 Skutečně něco tady běží osm měsíců, což je poslední přípravná třída předškolky, a my se tady snažíme zpátky mixovat ten systém dohromady.
ps2017-013-06-004-032.u14.p4.s2 jsem za to, abychom skutečně vyčkali, rozhodli se na základě tvrdých dat, a ne skákali zleva doprava.
ps2017-013-06-004-032.u14.p5.s1 Pokud se ještě vrátím k tomu, že v důvodové zprávě je uvedeno, že mateřská škola pro není motivační, zvlášť ve smíšených třídách, ve kterých zejména v menších obcích běžně bývají i dvouleté děti, nudí se zde, ztrácejí zde svůj potenciál a motivaci pro výuku, tak je nutné říct, že povinností mateřské školy je organizačně nastavit podmínky ke vzdělávání všech dětí, což musí být nastaveno ve školním vzdělávacím programu.
ps2017-013-06-004-032.u14.p5.s2 Takže i toto odůvodnění je dle mého názoru zavádějící, nebo minimálně zkreslující.
ps2017-013-06-004-032.u14.p6.s1 Takže moje stanovisko jako ministra školství je negativní.
ps2017-013-06-004-032.u14.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-06-004-032.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-004-032.u15.p1.s2 S faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Čižinský.
ps2017-013-06-004-032.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-004-032.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-004-032.u16.p1.s2 Rád bych jenom zareagoval na pana ministra.

Text viewDownload CoNNL-U