ps2017-013-05-005-046.u1.p1.s1
46 . ps2017-013-05-005-046.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č . 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 170 / - prvé čtení ps2017-013-05-005-046.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Lubomír Metnar . ps2017-013-05-005-046.u1.p3.s1
Já počkám , než vás vyzvu , abyste se ujal slova , až se nám sněmovna uklidní . ps2017-013-05-005-046.u1.p3.s2
Prosím všechny kolegy , aby diskuse přesunuli do předsálí , stejně tak případné telefonáty nebo jiné činnosti , které nesouvisí s projednávaným tiskem . ps2017-013-05-005-046.u1.p4.s1
Pane ministře , stačí vám to takto ? ps2017-013-05-005-046.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-013-05-005-046.u2.p1.s2
Ještě jednou , vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací . ps2017-013-05-005-046.u2.p1.s3
Jeho účelem je transponovat směrnici o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru do českého právního řádu . ps2017-013-05-005-046.u2.p1.s4
Cílem této směrnice je pak zajištění přístupnějších internetových stránek a mobilních aplikací napříč celou Evropskou unií . ps2017-013-05-005-046.u2.p1.s5
Navrhovaný zákon má tedy zajistit přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací všem jejich uživatelům , zejména však osobám se zdravotním postižením . ps2017-013-05-005-046.u2.p1.s6
Internetové stránky a mobilní aplikace musí být pro své uživatele vnímatelné , ovladatelné , srozumitelné a stabilní . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s1
Návrh zákona definuje povinné subjekty , na něž se povinnost zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací vztahuje . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s2
Jsou jimi stát , územní samosprávné celky , další právnické osoby veřejného práva a jejich dceřiné společnosti a konečně kvalifikovaní správci systémů elektronické identifikace . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s3
Stanovuje samotné zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s4
Upravuje institut nepřiměřené zátěže . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s5
Přístupnost bude nutno zajistit pouze v té míře , která povinnému subjektu nezpůsobí nepřiměřenou zátěž . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s6
Upravuje prohlášení o přístupnosti . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s7
Zakotvuje proceduru vyřizování podnětů v případě , že přístupnost není zajištěna . ps2017-013-05-005-046.u2.p2.s8
Stanoví působnost Ministerstva vnitra a konečně obsahuje související legislativně technickou změnu zákona o informačních systémech veřejné správy . ps2017-013-05-005-046.u2.p3.s1
Zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací se přitom realizuje na základě požadavků obsažených v příslušných normách Evropské unie , na které je návrh zákona odkazován . ps2017-013-05-005-046.u2.p3.s2
Tímto postupem bude zajištěno , že internetové stránky a mobilní aplikace povinných subjektů budou zcela v souladu s evropskými požadavky . ps2017-013-05-005-046.u2.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-013-05-005-046.u3.p1.s1
Také děkuji . ps2017-013-05-005-046.u3.p1.s2
Prosím pana zpravodaje , kterým je Ondřej Profant , aby se ujal slova . ps2017-013-05-005-046.u4.p1.s1
Vážení kolegové , právo na přístupnost informací a služeb je obecně zakotveno zejména v Úmluvě o právech osob se zdravotním postižením , protože primárně těch se to týká . ps2017-013-05-005-046.u4.p1.s2
V současnosti je tato přístupnost , tedy možnost alternativně se dobrat k obsahu , upravena vyhláškou č . 64 / 2008 Sb . , ale tato právní úprava se nevztahuje na všechny subjekty , na které dopadá již zmíněná směrnice , kterou zde transponujeme . ps2017-013-05-005-046.u4.p1.s3
Taktéž neupravuje řadu úprav a povinností , které jsou uvedeny ve směrnici . ps2017-013-05-005-046.u4.p2.s1
Jednou z těchto povinností je přístupnost mobilních aplikací . ps2017-013-05-005-046.u4.p2.s2
To totiž není zatím moc velké téma a zatím se tím nikdo moc nezabýval , nicméně tak jak na to pamatuje směrnice , si myslím , že to je velmi rozumné . ps2017-013-05-005-046.u4.p2.s3
Týká se to až roku 2021 , kdy si myslím , že to už bude velké téma , aby mobilní aplikace veřejné správy byly přístupné . ps2017-013-05-005-046.u4.p3.s1
Tento zákon z reálných problémů řeší právě přístupnost mobilních aplikací , vylepšuje přístupnost webových stránek například o takové prvky , jako je Captcha , která je dnes mnohdy zcela nepřístupná pro osoby s nějakým postižením , a eliminuje již staré technologie typu Flash nebo Silverlite . ps2017-013-05-005-046.u4.p3.s2
Dotýká se to celé řady subjektů , de facto všech veřejných subjektů , s jednou výjimkou , o které ještě budu mluvit . ps2017-013-05-005-046.u4.p3.s3
Ze známých informačních systémů se to dotýká například portálu veřejné správy , eSbírky , daňových portálů , datových schránek . ps2017-013-05-005-046.u4.p4.s1
Celkově mám z tohoto návrhu pozitivní dojem . ps2017-013-05-005-046.u4.p4.s2
Myslím si , že Evropská unie v tomto případě ví , co dělá . ps2017-013-05-005-046.u4.p4.s3
Nicméně mám i nějaké obavy , a to je hlavně § 7 , nepřiměřená zátěž , protože mně to spíše přijde , že to je nepřiměřená možnost se vyhnout dané povinnosti , protože velmi zjednodušeně řečeno stačí říci " nám to způsobuje nepřiměřenou zátěž , proto my tento zákon nebudeme dodržovat " , což mi nepřipadá dobré . ps2017-013-05-005-046.u4.p5.s1
Dále si nejsem úplně jistý vyjmutím veřejnoprávních médií , což je jediný okruh subjektů , který je vyjmut . ps2017-013-05-005-046.u4.p5.s2
Evropská směrnice to zcela jasně zdůvodňuje tím , že se na ně bude vztahovat jiná směrnice , nicméně otázka je , kdy ta směrnice bude . ps2017-013-05-005-046.u4.p5.s3
Na druhou stranu si umím představit , že tento zákon by v současnosti médiím opravdu mohl v tomto rozsahu způsobit nějakou potíž , nicméně rád bych ještě toto téma určitě otevřel na výborech , což si myslím , že je také vhodné místo pro nějakou obsáhlejší debatu . ps2017-013-05-005-046.u4.p6.s1
Doporučuji vám pustit tento zákon prvním čtením . ps2017-013-05-005-046.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-013-05-005-046.u5.p1.s2
Než otevřu rozpravu , tak tady mám nějaké omluvenky . ps2017-013-05-005-046.u5.p1.s3
Pan poslanec Michálek se nám omlouvá po zbytek dne z pracovních důvodů , pan poslanec Strýček se nám omlouvá po zbytek dne také z pracovních důvodů a paní poslankyně Maxová se nám omlouvá od 18 hodin do konce dnešního jednacího dne ze zdravotních důvodů . ps2017-013-05-005-046.u5.p2.s1
Nyní otevírám rozpravu , do které nemám přihlášky . ps2017-013-05-005-046.u5.p2.s2
Hlásí se pan poslanec Feri . ps2017-013-05-005-046.u5.p2.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-013-05-005-046.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-013-05-005-046.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní členové vlády , děkuji panu ministrovi a ministerstvu , že poměrně detailně zpracovali dopady na rozpočty jednotlivých dotčených subjektů , ale rád bych se zeptal , kdo je bude hradit , jestli s tím ministerstvo nějakým způsobem počítá doplňkově . ps2017-013-05-005-046.u6.p1.s3
Ta částka pro jednotlivé subjekty jistě není asi nějaká zcela zásadní , nicméně celkově by to mohlo představovat poměrně velký zásek , u vysokých škol by to mohly být statisíce . ps2017-013-05-005-046.u6.p1.s4
Jestli je s tím nějakým způsobem počítáno . ps2017-013-05-005-046.u6.p1.s5
Díky . ps2017-013-05-005-046.u7.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-013-05-005-046.u7.p1.s2
Ještě opravím omluvenku . ps2017-013-05-005-046.u7.p1.s3
Pan poslanec Strýček se nám omlouvá až od 18.15 hodin . ps2017-013-05-005-046.u7.p2.s1
Teď se tedy ptám , jestli jsou ještě nějaké další přihlášky do rozpravy . ps2017-013-05-005-046.u7.p2.s2
Nevypadá to tak , takže já rozpravu končím a prosím o případná závěrečná slova . ps2017-013-05-005-046.u7.p2.s3
Nejdříve prosím navrhovatele , jestli má zájem . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s2
Dámy a pánové , rád bych ještě odpověděl na dotaz , který tady byl . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s3
Předpokládá se , že náklady na internetovou stránku budou podle vyspělosti a stavu té stránky od nuly až maximálně po 18 tisíc . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s4
Je tam poměrně hrubý rozptyl případných nákladů spojených de facto s aplikací tohoto zákona a uvedení do designového stavu těchto stránek , tak jak de facto to ty evropské normy vyžadují . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s5
Momentálně je záměr postaven tak , že náklady půjdou za povinnými subjekty . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s6
Ministerstvo vnitra nemá toto v rozpočtu a nepočítalo s variantou , že by de facto hradilo tuto úpravu internetových stránek . ps2017-013-05-005-046.u8.p1.s7
Děkuji . ps2017-013-05-005-046.u9.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-013-05-005-046.u9.p1.s2
Zpravodaj má také zájem o závěrečné slovo , takže prosím . ps2017-013-05-005-046.u10.p1.s1
Já si také dovolím odpovědět panu poslanci Ferimu . ps2017-013-05-005-046.u10.p1.s2
Tento předpis , jak ho transponuje česká legislativa , nebo tento návrh , se odkazuje na evropské doporučení , které se odkazuje na zcela běžně používané standardy webových aplikací a mobilních aplikací . ps2017-013-05-005-046.u10.p1.s3
Čili každý slušný vývojář se jimi již dnes řídí . ps2017-013-05-005-046.u10.p1.s4
Myslím si , že u velkých systémů , které se pro správu obsahu , jako je Wordpress , Drupal , Joomla , používají , tak jsou všechny podmínky de facto automaticky splněny , takže by to nemělo dělat u rozumných aplikací žádné velké náklady . ps2017-013-05-005-046.u10.p1.s5
Problém bude ten , kde někdo má něco velmi speciálního . ps2017-013-05-005-046.u10.p1.s6
To většinou znamená , že je to ve spoustě ohledů velmi nefunkční . ps2017-013-05-005-046.u11.p1.s1
Tak já děkuji . ps2017-013-05-005-046.u11.p1.s2
To byla závěrečná slova . ps2017-013-05-005-046.u11.p1.s3
Nyní přistoupíme k hlasování . ps2017-013-05-005-046.u11.p1.s4
Svolám kolegy do sálu . ps2017-013-05-005-046.u11.p1.s5
Návrh na vrácení k přepracování či zamítnutí nebyl podán , takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-013-05-005-046.u11.p1.s6
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2017-013-05-005-046.u11.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-013-05-005-046.u11.p2.s2
Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu ? ps2017-013-05-005-046.u11.p2.s3
Nevypadá to tak , takže přistoupíme k hlasování . ps2017-013-05-005-046.u11.p3.s1
Zahajuji hlasování a ptám se tedy , kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu . ps2017-013-05-005-046.u11.p3.s2
Kdo je proti ? ps2017-013-05-005-046.u11.p3.s3
Děkuji . ps2017-013-05-005-046.u11.p4.s1
V hlasování číslo 132 bylo přihlášeno 167 poslanců , pro 142 , proti nikdo . ps2017-013-05-005-046.u11.p4.s2
Návrh byl přijat . ps2017-013-05-005-046.u11.p4.s3
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-013-05-005-046.u11.p5.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2017-013-05-005-046.u11.p5.s2
Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání ? ps2017-013-05-005-046.u11.p5.s3
Není tomu tak . ps2017-013-05-005-046.u11.p5.s4
V tom případě projednávání končím . ps2017-013-05-005-046.u11.p5.s5
Budeme se návrhem zabývat potom později v druhém čtení . ps2017-013-05-005-046.u11.p5.s6
Děkuji navrhovateli a zpravodaji a posuneme se dál . ps2017-013-05-005-046.u11.p6.s1
Nyní začíná blok prvních čtení . ps2017-013-05-005-046.u11.p6.s2
První je tedy bod číslo