|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-23 ps2017-013-02-020-040 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

40. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/ - prvé čtení

Date2018-05-23
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/040
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013056.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 930 • previousnext

ps2017-013-02-020-040.u1.p1.s1 40.
ps2017-013-02-020-040.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/ - prvé čtení
ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se opětovně zabývali dne 20. dubna 2018 na 12. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě, odročili na další schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s2 Nyní budeme tedy pokračovat v projednávání.
ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s3 Pan ministr vnitra Lubomír Metnar, který je zástupcem navrhovatele, se ujal svého místa.
ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s4 Prosím ještě, aby se místa u stolku zpravodajů ujala paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-013-02-020-040.u1.p2.s5 To se asi nestane.
ps2017-013-02-020-040.u1.p3.s1 Je zde žádost o vystoupení s přednostním právem pana předsedy klubu Chvojky.
ps2017-013-02-020-040.u1.p3.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-013-02-020-040.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-013-02-020-040.u2.p1.s2 Ano, je to tak.
ps2017-013-02-020-040.u2.p1.s3 Kolegyně Katka Valachová bohužel musela odjet, není dobře, takže nebude moci zpravodajovat tento tisk, tudíž bychom poprosili o změnu na pozici zpravodaje a nabízím se případně . Děkuji.
ps2017-013-02-020-040.u3.p1.s1 Myslím, že tuto nabídku Poslanecká sněmovna bude akceptovat, ale musíme se k tomu vyjádřit hlasováním.
ps2017-013-02-020-040.u3.p1.s2 Tedy budeme hlasovat o tom, aby zpravodajem pro tento bod místo paní poslankyně Valachové byl pan předseda Chvojka.
ps2017-013-02-020-040.u3.p2.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-013-02-020-040.u3.p2.s2 Kdo je pro?
ps2017-013-02-020-040.u3.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-013-02-020-040.u3.p3.s1 Hlasování číslo 59, přihlášeno 172 poslanců, pro 155, proti nikdo.
ps2017-013-02-020-040.u3.p3.s2 Pan předseda Chvojka je novým zpravodajem tohoto návrhu.
ps2017-013-02-020-040.u3.p4.s1 Jsme v obecné rozpravě, protože v obecné rozpravě byl tento bod přerušen.
ps2017-013-02-020-040.u3.p4.s2 Do obecné rozpravy se s přednostním právem přihlásil pan předseda vlády Andrej Babiš.
ps2017-013-02-020-040.u3.p4.s3 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-013-02-020-040.u4.p1.s1 Děkuju za slovo.
ps2017-013-02-020-040.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, bych rád reagoval na dosud proběhlou rozpravu v prvním čtení, kdy vystoupili někteří poslanci s návrhem zamítnutí návrhu hned v prvním čtení, a rád bych tedy okomentoval tato vystoupení.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s1 Nejdřív kolega Bartoš navrhuje zamítnout v prvním čtení.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s2 Kritizuje naši vánoční systemizaci, a že bylo krátké, týdenní připomínkové řízení.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s3 Tak k tomu bych chtěl jenom říct, že my jsme změny v systemizaci na rok 2018 - byly schváleny v prosinci, byly učiněny v zájmu zefektivnění přebujelé struktury státní správy.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s4 Skutečně, naše státní správa je strašně přebujelá a byrokratická a my se snažíme s tím něco dělat.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s5 Připomínkové řízení bylo vypořádáno řádně a standardním způsobem, čemuž odpovídá i důvodová zpráva.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s6 Vypořádání připomínek není a u žádného legislativního návrhu nikdy nebylo součástí důvodové zprávy.
ps2017-013-02-020-040.u4.p2.s7 Návrhu byla naopak věnována velká pozornost, o čemž svědčí i to, že jeho projednávání vláda napoprvé přerušila a posléze se k němu vrátila.
ps2017-013-02-020-040.u4.p3.s1 Pokud jde o 40denní lhůtu pro případné mimořádné služební hodnocení, je tam potřeba říci, že se jedná o 40 odsloužených dnů, tedy v zásadě pracovních, tzn., že se jedná celkem o dva měsíce, kdy i v případě zákoníku práce soudy dospěly k závěru, že tato doba na odstranění vážných nedostatků ve vykonávání práce je plně dostačující.
ps2017-013-02-020-040.u4.p3.s2 Naopak, dosavadní půlrok je neadekvátně dlouhý.
ps2017-013-02-020-040.u4.p3.s3 K zamítnutí návrhu by nemělo dojít a měl by být prostor pro diskusi nad jednotlivými ustanoveními ve výborech Poslanecké sněmovny a následně v dalších čteních.
ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s1 Pan kolega Kupka taky kritizuje, že návrh by neměla předkládat vláda bez důvěry.
ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s2 My si myslíme, že to, že to předkládá vláda bez důvěry, je irelevantní, neboť stejně tak předložila i řadu dalších důležitých návrhů, které Sněmovna projednává.
ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s3 Vláda bez důvěry stejné právo předkládat návrhy zákona jako vláda s důvěrou.
ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s4 Takže návrh bude schvalovat tatáž Poslanecká sněmovna, ho předloží vláda s důvěrou, či bez .
ps2017-013-02-020-040.u4.p4.s5 A pokud bude probíhat druhé a třetí čtení, tak je tady naděje, že pravděpodobně tu bude vláda s důvěrou.
ps2017-013-02-020-040.u4.p5.s1 Pokud jde o administrativní zátěž, návrhy oproti současnému stavu naopak snižuje.
ps2017-013-02-020-040.u4.p5.s2 Služební hodnocení nebude nutno konat každoročně, ale stačí jedenkrát za tři roky.
ps2017-013-02-020-040.u4.p5.s3 Dvoukolová výběrové řízení budou efektivnější, rychlejší než tříkolová.
ps2017-013-02-020-040.u4.p6.s1 Potom pan poslanec Kupka upozorňuje na možnost zneužití výběrových řízení.
ps2017-013-02-020-040.u4.p6.s2 Riziko účelových výběrových řízení vylučuje složení zkušebních komisí, kde u vyšších postů je rovné zastoupení členů nominovaných ministrem a státním tajemníkem, možnost namítat podjatost členů komise, protokolace průběhu výběrového řízení, i tím, že všem uchazečům jsou kladeny stejné otázky apod.
ps2017-013-02-020-040.u4.p6.s3 Proti protokolu lze podat námitky, proti případné diskriminaci by navíc bylo možné se bránit i soudní cestou.
ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s1 K připomínkám pana kolegy Bartoška.
ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s2 Co se týká důvěry, tak to je stejná argumentace.
ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s3 To, že například státní tajemník nebo náměstek nemohou proti hodnocení podat námitky, je dáno tím, že ministr, ani vláda již nemají žádný nadřízený orgán.
ps2017-013-02-020-040.u4.p7.s4 To ale nebrání uplatnění opravných prostředků ve správním řízení, které na služební hodnocení bude navazovat, například řízení o snížení platu, o odvolání z funkce nebo o skončení služebního poměru, kde nadále platí principy správního řízení včetně přezkumu ve správním soudnictví.
ps2017-013-02-020-040.u4.p8.s1 Hodnocení státních tajemníků ministrem je logické, tady byla námitka, neboť ministr nejlépe, jak jeho přímí podřízení pracují.
ps2017-013-02-020-040.u4.p8.s2 Navržená úprava není nijak drsná.
ps2017-013-02-020-040.u4.p8.s3 Například nový slovenský služební zákon umožňuje vládě státní tajemníky odvolat kdykoliv, zatímco u nás je to pořád vázáno na nedostatečnou kvalitu jejich práce.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s1 Připomínky ke kariérnímu řádu.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s2 Kariérní řád není narušen, neboť lidé z oblasti mimo veřejnou správu jsou do výběrových řízení na představené připuštěni ve druhém kole.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s3 Pokud se tedy v prvním kole najde vhodný uchazeč, bude služební místo obsazeno v souladu s principy kariérního řádu.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s4 Teprve pokud se vhodný kandidát nenajde, přistupuje se k druhému kolu, kde se již mohou zúčastnit i osoby z oblasti mimo veřejnou správu.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s5 To, že se ve druhém kole požaduje mírně kratší praxe, je dáno tím, aby se vůbec někoho podařilo vybrat.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s6 Platí, že v prvním kole nikdo vhodný s potřebnou praxí vůbec nebyl vybrán, podmínky praxe v druhém kole navíc platí pro všechny uchazeče stejné, a lidé z byznysu tedy nejsou zvýhodněni oproti těm z veřejné sféry.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s7 Druhá kola jsou obecně nastavena tak, aby umožnila přihlásit se více uchazečům, když se v prvním kole z méně uchazečů nepodařilo vybrat.
ps2017-013-02-020-040.u4.p9.s8 Takže i po novele bude pořád výběr představených plně transparentní.
ps2017-013-02-020-040.u4.p10.s1 My jsme to projednávali na vládě několikrát, bylo to konzultováno i s Evropskou komisí, takže bych byl strašně rád, kdybychom tento návrh novely přijali, abychom skutečně mohli efektivněji řídit naši státní správu.
ps2017-013-02-020-040.u4.p10.s2 Děkuji.
ps2017-013-02-020-040.u5.p1.s1 Děkuji, pane premiére.
ps2017-013-02-020-040.u5.p1.s2 Do obecné rozpravy je dále přihlášen pan předseda Bartoš.
ps2017-013-02-020-040.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s1 Dobré odpoledne, dámy a pánové.
ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s2 bych chtěl možná reagovat na tu poslední část, která tady zazněla z úst pana premiéra.
ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s3 Skutečně my jsme v prvních čteních i na dubnové schůzi hovořili o tom, že v momentě, kdy jsou odejiti různí lidé ze státní správy, z manažerských pozic, tak se nám nelíbí sahat v tuto chvíli prioritně na služební zákon a ještě si v podstatě zefektivňovat možnost, jak ve velmi krátké době někoho odvolat z funkce, resp. ho propustit, i tím, že se přiostřuje ta škála, protože dokud bylo hodnocení 1 4 a 4 neuspěl, je to 25 %;
ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s4 když máte 1 5, 4 5 neuspěl, tak se vám to procento, kterým můžete negativně hodnotit toho úředníka, zdvihá.
ps2017-013-02-020-040.u6.p1.s5 Ale je tam řada takovýchto věcí.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s1 Pan premiér zde hovořil i o tom, že tato věc byla konzultována s Evropskou komisí.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s2 Patnáctého tohoto měsíce byly i zveřejněny závěry Komise a náměstek ministra vnitra pro státní službu Josef Postránecký dostal dopis, v němž Evropská komise kritizuje právě tyto body.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s3 Je to skutečně to rozvolnění v druhém kole, je to ta jednoduchost, resp. krátká doba na vypořádání těch změn.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s4 Zároveň, a to tady také zaznělo, i nedostatečné dodání analýz, na základě kterých jsou tyto změny v tom návrhu prováděny.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s5 My jsme se bavili o důvodové zprávě, která zazněla, ale tady proběhlo něco jiného.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s6 Zde probíhalo dotazníkové šetření na vládě směrem k institucím, kterých se tento zákon týká, a my jsme se bavili se zástupci některých úřadů ve státní správě, kteří hovořili o tom, že oni k tomu měli výhrady a tyto výhrady nebyly zohledněny.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s7 Proto jsme se dotazovali právě na to, jestli toto dotazníkové řízení - ne potom to sedmidenní kolečko, resp. týdenní na vládě - bylo postačující a jestli ty připomínky byly zohledněny.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s8 Podle našeho názoru nikoliv.
ps2017-013-02-020-040.u6.p2.s9 Takže ten verdikt nebo dopis Evropské komise šel i tím směrem, že neexistuje dostatek relevantních analýz, které by podložily tyto navrhované změny.
ps2017-013-02-020-040.u6.p3.s1 My jsme byli smířlivější k první části, ale personální situace, tak jak ji sledujeme z médií, nebyla tak vyhrocená.
ps2017-013-02-020-040.u6.p3.s2 Proto vrátit vládě k přepracování, což byl ten první návrh, který jsme zvažovali i s kolegy třeba z dalších klubů, jsme skutečně zpřísnili a navrhujeme v prvním čtení tento návrh zamítnout.
ps2017-013-02-020-040.u6.p3.s3 Děkuji.
ps2017-013-02-020-040.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-02-020-040.u7.p1.s2 Do rozpravy je dále přihlášen pan zpravodaj Chvojka.
ps2017-013-02-020-040.u7.p1.s3 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-013-02-020-040.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-013-02-020-040.u8.p1.s2 Nechci zneužívat role zpravodaje, jsem se přihlásil jako poslanec, který chce říci svůj názor na novelu tohoto zákona, resp. ne svůj názor, ale názor Odborového svazu státních orgánů a organizací, který dnes poslal stanovisko k návrhu, resp. k novele zákona o státní službě.
ps2017-013-02-020-040.u8.p1.s3 Myslím si, že ten odborový orgán, resp. svaz je velmi důležitý, sdružuje mnoho tisíc lidí, kteří pracují ve státních orgánech a organizacích, a proto by bylo dobré si vyslechnout, jaký názor tento Odborový svaz státních orgánů a organizací na tuto novelu.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s1 Takže cituji: "Odborový svaz stáních orgánů a organizací nesouhlasí s návrhem novely zákona o státní službě, který je projednáván jako sněmovní tisk číslo 132.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s2 Ačkoliv neodmítáme všechny změny v návrhu obsažené, novela jako celek představuje nebezpečí destabilizace a posílení politického vlivu na státní službu a jako takovou ji i nadále odmítáme.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s3 Navržené změny v obsazování služebních míst představených mohou znamenat možnost zásadních zásahů do depolitizace a oddělení politického a odborného vedení služebních úřadů.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s4 Umožňují snadněji a také v kratších časových intervalech představené odvolat, zmírňují se požadavky na odbornou praxi nových uchazečů a návrhy změn se týkají všech úrovní řízení včetně vedoucích oddělení.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s5 Změny služebního hodnocení, zejména opuštění principu jeho výročního provádění, považujeme za netransparentní, neefektivní a pro státní zaměstnance nevýhodné a nedůstojné.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s6 Takto navržená právní úprava oslabuje postavení státního zaměstnance a jeho nezávislost," což - teď jdu mimo to, co říká odborový svaz - je samozřejmě proti tomu, co jsme před třemi roky tímto zákonem sledovali.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s7 "Bez projednání se sociálními partnery bylo do návrhu zařazeno ustanovení, které upravuje projednání a informování státních zaměstnanců, resp. jejich zástupců.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s8 Navržená změna znehodnocuje vztah mezi odborovou organizací a služebním úřadem a nechává na libovůli jednotlivých úřadů, kdo a na jaké úrovni bude se zástupci státních zaměstnanců jednat.
ps2017-013-02-020-040.u8.p2.s9 To považujeme za nedůstojné."
ps2017-013-02-020-040.u8.p3.s1 Závěr Odborového svazu státních orgánů a organizací: "S ohledem na uspěchanou přípravu, zásadní nedostatky návrhu a jeho potenciálně velmi problematické dopady vyzýváme jednotlivé poslanecké kluby, aby důkladně zvážily podporu pro tento návrh."
ps2017-013-02-020-040.u8.p3.s2 Přičemž pokud mohu mluvit za klub ČSSD, tak my budeme hlasovat pro zamítnutí tohoto návrhu v prvním čtení.
ps2017-013-02-020-040.u8.p3.s3 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U