|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-23 ps2017-013-02-002-071 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

71. Vládní návrh zákona o distribuci pojištění a zajištění /sněmovní tisk 48/ - třetí čtení

Date2018-05-23
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/071
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013039.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 275 • previousnext

ps2017-013-02-002-071.u1.p1.s1 71.
ps2017-013-02-002-071.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o distribuci pojištění a zajištění /sněmovní tisk 48/ - třetí čtení
ps2017-013-02-002-071.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně financí a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Juříček.
ps2017-013-02-002-071.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 48/3, ten byl doručen 11. dubna.
ps2017-013-02-002-071.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 48/4.
ps2017-013-02-002-071.u1.p3.s1 Zeptám se paní ministryně, zda si přeje vystoupit ještě před otevřením rozpravy.
ps2017-013-02-002-071.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-013-02-002-071.u1.p3.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-013-02-002-071.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2017-013-02-002-071.u2.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-013-02-002-071.u2.p1.s3 V návaznosti na druhé čtení sněmovního tisku a jeho následné projednání v garančním rozpočtovém výboru mi dovolte jen stručně shrnout hlavní cíle a obsah zákona.
ps2017-013-02-002-071.u2.p2.s1 Vládní návrh zákona o distribuci pojištění a zajištění představuje transpoziční normu, kterou se do našeho právního řádu implementuje evropská směrnice -
ps2017-013-02-002-071.u3.p1.s1 se velmi omlouvám, paní ministryně.
ps2017-013-02-002-071.u3.p1.s2 prosím o klid ve Sněmovně!
ps2017-013-02-002-071.u3.p1.s3 Prosím známé firmy, aby nerušily...
ps2017-013-02-002-071.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2017-013-02-002-071.u3.p1.s5 Prosím, paní ministryně, můžete pokračovat.
ps2017-013-02-002-071.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-013-02-002-071.u4.p2.s1 Implementuje evropská směrnice o distribuci pojištění.
ps2017-013-02-002-071.u4.p2.s2 Návrh zákona však také obsahuje prvky národní úpravy, která reaguje na některé specifické problémy tuzemského pojistného trhu, a jejich společným cílem je ochrana spotřebitele.
ps2017-013-02-002-071.u4.p2.s3 Těmito problémy jsou zejména poškozování klientů při sjednávání životního pojištění, problém nízké odborné kvalifikace distributorů pojištění a značně omezených současných dohledových nástrojů České národní banky coby příslušného orgánu dohledu.
ps2017-013-02-002-071.u4.p3.s1 Jádro zvýšení ochrany spotřebitele při sjednávání pojistných produktů spočívá především v posílení odpovědnosti pojišťoven a pojišťovacích zprostředkovatelů za kvalitu jejich distribuční sítě a dále v důrazu na to, aby byl klient srozumitelně a transparentně informován o podstatných aspektech pojištění, které je mu nabízeno.
ps2017-013-02-002-071.u4.p3.s2 To se týká především prodeje investičního životního pojištění, což je produkt, se kterým bývá nejvíce spojován problém tzv. přepojišťování.
ps2017-013-02-002-071.u4.p3.s3 Proto také zavádíme standardizovaný formulář, který by měl klientům umožnit se v nabídkách pojištění snáze zorientovat a vyhodnotit si lépe výhodnost daného pojistného produktu.
ps2017-013-02-002-071.u4.p4.s1 Zákon dále zavede nový standard odborné způsobilosti prodejců pojištění, a zatímco stávající systém požadavků na odbornost distributorů pojištění je postaven na formálním ověřování teoretických znalostí ze všech pojistných odvětví, nový zákon oproti tomu zdůrazňuje potřebu spíše hloubky než šíře - tzn. znalosti těch konkrétních produktů, které ten zprostředkovatel nabízí, což je nezbytné pro kvalifikované jednání se zákazníkem.
ps2017-013-02-002-071.u4.p4.s2 V důsledku toho dojde i k tomu, že se obnoví a vlastně zaktualizuje registr, který vede Česká národní banka, tak aby mohla tato Česká národní banka účinně kontrolovat zprostředkovatele pojištění, protože o nich bude mít reálný přehled.
ps2017-013-02-002-071.u4.p4.s3 O těch, kteří se skutečně pojištěním živí a vykonávají ho.
ps2017-013-02-002-071.u4.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-02-002-071.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2017-013-02-002-071.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-013-02-002-071.u5.p1.s3 Pokud chce pan zpravodaj vystoupit, prosím, máte slovo.
ps2017-013-02-002-071.u6.p1.s1 Dobrý den, pane předsedající, dámy a pánové.
ps2017-013-02-002-071.u6.p1.s2 Nebudu opakovat to, co říkala paní ministryně, nicméně čtyři měsíce práce, tak jsem vám všem chtěl poděkovat, protože je to naše společné dílo.
ps2017-013-02-002-071.u6.p1.s3 Je nutné si říct, že v prvním čtení jsme měli 73 pozměňovacích návrhů.
ps2017-013-02-002-071.u6.p1.s4 Snažil jsem se vyjít vstříc všem jednotlivým připomínkám a připomínkám klubů.
ps2017-013-02-002-071.u6.p1.s5 Ve druhém čtení nakonec bylo ještě 10 pozměňovacích návrhů, které měly některé vazbu právě na to první čtení, takže upravují některá první čtení.
ps2017-013-02-002-071.u6.p1.s6 A samozřejmě že jsme se sešli mnohokrát s Českou národní bankou, která je dneska vlastně ten, který registr vede.
ps2017-013-02-002-071.u6.p2.s1 Je nutné říct, že v pojištění se točí, a jsem to tady možná říkal, zhruba 330 mld. korun a že dneska různých typů distributorů je zhruba 135 tis. registrovaných u České národní banky a že reálně fungujících distributorů je zhruba 35 tis.
ps2017-013-02-002-071.u6.p2.s2 Není tady žádné omezování, ale jde spíš jenom o vyčištění, kdo skutečně reálně v distribuci pojištění funguje.
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s1 Původně Česká národní banka žádala, abychom prodloužili termín účinnosti tohoto zákona o pět měsíců.
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s2 Proč to říkám?
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s3 Protože ve vazbě na to jsme dělali některé pozměňovací návrhy.
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s4 A teď minulý týden se podařilo dojednat, že nakonec bude účinnost toho zákona jenom čtyři měsíce, že Česká národní banka stihne do těch čtyř měsíců ten registr vyčistit.
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s5 Musím říct, že se podařilo dohodnout, že přeregistrace bude za nulu, takže podnikatelé v této oblasti nebudou mít žádné zvýšené náklady, a že se podařilo snížit náklady na školení těch, kteří potřebují právě to vzdělávání, o kterých se hovořilo, na 20 tis. korun.
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s6 Takže si myslím, že trhu jsme vyšli významně vstříc.
ps2017-013-02-002-071.u6.p3.s7 Ale v čem jsme mu nevyšli vstříc, je to, že je v podstatě pět zásadních asociací, které v podstatě chtěly jako profesní komory dělat funkci České národní banky a chtěly ony samy vést tento registr, tak v tom se jim tedy nevyhovělo, protože napříč Poslaneckou sněmovnou v tom nebyla stoprocentní shoda, a proto by pokračovala Česká národní banka v registraci toho pojištění tak, jak jsem uváděl.
ps2017-013-02-002-071.u6.p4.s1 V průběhu procedury pak vám řeknu, co je potřeba udělat právě pro to, abychom sladili tisk 48 a 49 tak, jak bylo dojednáno právě s Českou národní bankou, aby ta přeregistrace netrvala pět měsíců, ale jenom čtyři měsíce, a k tomu vazbě na účinnost toho zákona.
ps2017-013-02-002-071.u6.p4.s2 vás pak provedu procedurou a doporučím to, aby to takhle zafungovalo.
ps2017-013-02-002-071.u6.p4.s3 Děkuji.
ps2017-013-02-002-071.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-02-002-071.u7.p1.s2 Teď v rozpravě pan poslanec Juránek.
ps2017-013-02-002-071.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, paní ministryně, předkladateli, kolegové, kolegyně, na prvním místě bych chtěl říct, že ta předloha, tak jak byla původně, skutečně dospěla do pozice, která je velmi dobrá, a když se vám podaří schválit pozměňovací návrhy tak, jak je bude předkládat zpravodaj.
ps2017-013-02-002-071.u8.p1.s2 To znamená, bude tam ještě změna proti tomu, co jsme dostali v materiálech, takže tam předpokládám, že ta změna bude zapracována.
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s1 Nicméně bych se s vámi chtěl podělit o to, co se na tom tak úplně nepovedlo, a to je proto, že na rozpočtovém výboru, který přijímal usnesení k bodům 48 a 49, přišel zástupce těch, kteří jsou v tom zákoně označováni jako zprostředkovatelé.
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s2 Přišel pozdě.
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s3 Přišel po termínu, kdy mohou být podávány pozměňovací návrhy.
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s4 Vyslechli jsme ho a na závěr jsme ho vyprovodili slovy "přijďte příště a včas".
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s5 To se samozřejmě stává a samozřejmě vždycky musíme k nějakému času věci uzavírat.
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s6 Ovšem jsem si uvědomil, že žádné příště nebude, a tak jsem si ten zákon znovu zkusil přečíst očima těch, kteří skutečně těmi zprostředkovateli jsou, a podíval jsem se tedy na ten zákon jejich očima a pochopil jsem, že to, co jim na tom nejvíce vadí, je, že jsme šli nad rámec, a to zcela jednoznačně nad rámec evropské směrnice.
ps2017-013-02-002-071.u8.p2.s7 My jsme v rámci toho, protože to tady zní někdy jako fráze, tak to nechci říkat jako frázi, a budu proto velmi konkrétní, abychom si řekli, v čem jsme nad ten rámec šli.
ps2017-013-02-002-071.u8.p3.s1 Paní ministryně řekla, že tam ošetřujeme i nějaké české věci, to znamená, nezazněla tady jenom ta konkrétní záležitost.
ps2017-013-02-002-071.u8.p3.s2 Evropská směrnice požaduje navýšení sankcí, navýšení limitů pojištění profesní odpovědnosti pojišťovacích zprostředkovatelů, navýšení jistiny při inkasu pojistného a navýšení četnosti a délky školení, tedy jedna, dvě, tři, čtyři.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s1 Zabýval jsem se tím, co tedy požaduje ten zákon navíc.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s2 Ten zákon navíc požaduje novou registraci.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s3 To by nebylo tak zlé, jako že co se týká toho, že ta registrace není jako teď na nějakou určitou dobu, ale že ta registrace je pouze na 12 měsíců.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s4 A když se přijme pozměňovací návrh, tak to budou dva roky, 24 měsíců, tzn. i to je důležité, abychom tady tento pozměňovací návrh schválili.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s5 Nicméně tak jak to máme před sebou, tak je tam uvedeno 12 měsíců.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s6 Opakovaně potom s poplatkem, upozorňuji ovšem, to znamená, že každý rok se bude platit.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s7 A tady bych chtěl upozornit, že vlastně tím i z hlediska definice vzniká pro tuto skupinu lidí nová daň, protože to, co se platí pravidelně každý rok, tak je vlastně daňové zatížení.
ps2017-013-02-002-071.u8.p4.s8 Říkám to sice lidově, ale je to tak, jak to na ty konkrétní lidi dopadne.
ps2017-013-02-002-071.u8.p5.s1 Tedy z hlediska toho jsem si přečetl i ten zákon a tu směrnici, která mluvila o tom, že by tam nemělo být vyšší administrativní zatížení, než je v současné době, a že by tam nemělo být finanční zatížení.
ps2017-013-02-002-071.u8.p5.s2 A tyto dvě věci se nepodařilo splnit, protože v rámci České národní banky bude nutno přijmout určitý počet úředníků, kteří budou muset evidovat ty registrované, tedy administrativní náročnost se zvýší a následně se také zvýší finanční zatížení těch, kteří jsou těmi zprostředkovateli.
ps2017-013-02-002-071.u8.p6.s1 Proto chci jen říci, že je samozřejmě správné, aby se Česká národní banka zabývala těmi podstatnými věcmi, tzn. jak těmi sankcemi, tak těmi dalšími záležitostmi, které s tím probíhají, ale jsem přesvědčen, a je to tak i v programu KDU-ČSL v těchto věcech, a tam bych prosil jen o takovou pozornost, že některé věci by se měly prosadit subsidiaritou, tedy tím, aby se na ty menší, drobnější věci v tomto zákoně hledělo na řešení na nejnižší úrovni.
ps2017-013-02-002-071.u8.p6.s2 Tady se přímo nabízí, aby tady byla komora, ale nikoli komora těch pěti profesních, které nyní existují, ale aby to byla komora na principu, jako je advokátní komora.
ps2017-013-02-002-071.u8.p6.s3 Tato záležitost by byla jednak úsporou a jednak by znamenala, že se některými věcmi, těmi drobnostmi, nebude muset Česká národní banka zabývat.
ps2017-013-02-002-071.u8.p7.s1 Z tohoto důvodu tedy jenom říkám, že ten zákon lze v rámci toho, co bylo dohodnuto napříč všemi kluby, tak ten průnik je to, co zde přednese zpravodaj, takže tam jednoznačně podporuji všechny pozměňovací návrhy, které přečte zpravodaj.
ps2017-013-02-002-071.u8.p7.s2 Na druhou stranu jsem však přesvědčený o tom, že principiálně by tady tato záležitost měla být právě vedena více tou samosprávnou cestou, a to jen z takové maličkosti, že třeba Česká národní banka je vlastně ta, která by měla v současné době určit z těch 130 tisíc nebo 135 tisíc, kteří jsou nebo nejsou, a to je záležitost, kterou pro velkou pracnost nevyřešila, a jak tady zaznělo od zpravodaje, těch skutečných v tuto chvíli, kteří na základě toho zákona mají být registrováni, je někde kolem 30 nebo 35 tisíc, ale evidovaných je jich zhruba o 100 tisíc více.
ps2017-013-02-002-071.u8.p7.s3 To znamená, tady jen upozorňuji na to, že teď, když budeme všichni registrovat, tak to sice bude menší administrativní zátěž, ale pořád to bude pro tu banku větší zátěž a bude tomu muset věnovat více času než teď.
ps2017-013-02-002-071.u8.p8.s1 Protože jsem přesvědčený o tom, že toto jsou věci, kterými bychom se mohli zabývat, a že jsme v věci mohli dojít ještě dál, tak následně budu potom hlasovat proti zákonu jako celku s tím, že budu doufat, že se k záležitosti komor, bych řekl, jedné komory, tak jak je vzor v našem zákoně, v advokátní komoře, která by tomu odpovídala, tak že se k tomu vrátíme.
ps2017-013-02-002-071.u8.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-02-002-071.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-02-002-071.u9.p1.s2 Ještě než dám slovo panu zpravodaji, tak se hlásil s přednostním právem pan předseda Stanjura.
ps2017-013-02-002-071.u9.p1.s3 Tak prosím, nejprve on a potom pan zpravodaj.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s2 Nechci vést polemiku s panem zpravodajem, že na většině věcí jsme se v rozpočtovém výboru dohodli, nicméně chci upřít pozornost všech členů Poslanecké sněmovny na tisk 48/3, což jsou pozměňovací a jiné návrhy k tomuto návrhu zákona.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s3 A sami si pro sebe odpovězte, jak kvalitní byl návrh toho zákona, ke kterému je podáno 86 pozměňovacích návrhů - 86, kdy s naprostou většinou Ministerstvo financí souhlasí.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s4 Tady poslanci, rozpočtový výbor, plénum Poslanecké sněmovny napravuje mizernou práci Ministerstva financí.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s5 Kdyby byli dva, tři, kdyby to byl spor jenom o účinnost, tak to je čistě politické rozhodnutí.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s6 Ty pozměňovací návrhy vylepšují ten návrh, odstraňují rizika, a musím to tady prostě říct.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s7 Nekvalitně připravený návrh zákona.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s8 A možná bych těch 86 poslaneckých návrhů ještě omluvil, kdyby je podávali opoziční poslanci, kteří mají jiný názor než vláda.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s9 To je taky legitimní.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s10 Za to vláda vlastně nemůže.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s11 Zpětně, podívejte se, kdo podává většinu pozměňovacích návrhů.
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s12 Je to opoziční poslanec, nebo vládní poslanec?
ps2017-013-02-002-071.u10.p1.s13 Za b) je správně.
ps2017-013-02-002-071.u10.p2.s1 jsem ty pozměňovací návrhy pochválil, takže nekritizuji práci pana zpravodaje a to, že vedl ta jednání, o kterých mluvil ve svém vystoupení, a ten zákon, pokud projde, většina pozměňovacích návrhů bude určitě lepší, ale nezapomínejme na to.
ps2017-013-02-002-071.u10.p3.s1 Chtěl bych slyšet vyjádření paní ministryně, co se stalo na tom vašem ministerstvu, jak je to možné, že tolik chyb, tolik upřesnění, tolik změn je navrženo, dokonce se souhlasem Ministerstva financí.
ps2017-013-02-002-071.u10.p3.s2 Kteří úředníci to mají na starosti?
ps2017-013-02-002-071.u10.p3.s3 Jak jste je odměnila, paní ministryně, za tuto nekvalitní práci?

Text viewDownload CoNNL-U