|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-22 ps2017-013-01-011-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 79/ - druhé čtení

Date2018-05-22
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013019.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 194 • previousnext

ps2017-013-01-011-018.u1.p1.s1 18.
ps2017-013-01-011-018.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 79/ - druhé čtení
ps2017-013-01-011-018.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán, který je u stolku zpravodajů.
ps2017-013-01-011-018.u1.p2.s2 Pan zpravodaj ústavněprávního výboru Zdeněk Ondráček je také na místě zpravodajů.
ps2017-013-01-011-018.u1.p2.s3 jenom konstatuji, že jsme návrh v prvém čtení přikázali právě ústavněprávnímu výboru jako garančnímu a usnesení výboru máte doručeno jako sněmovní tisk 79/1 a záznam výboru byl doručen jako sněmovní tisk 79/2.
ps2017-013-01-011-018.u1.p3.s1 Nyní požádám pana ministra, aby ho uvedl.
ps2017-013-01-011-018.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2017-013-01-011-018.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládaný návrh zákona je soubornou novelizací trestního zákoníku, která za primární cíl upravit naše trestní právo tak, aby odpovídalo našim již přijatým nebo přijímaným mezinárodním závazkům.
ps2017-013-01-011-018.u2.p1.s3 Čili v první řadě odstraňuje legislativní nedostatky zjištěné takzvaným Moneyvalem - Výborem expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu.
ps2017-013-01-011-018.u2.p1.s4 To jsou změny týkající se trestných činů v oblasti praní špinavých peněz.
ps2017-013-01-011-018.u2.p1.s5 Dále jde o nezbytné změny trestních předpisů potřebné k ratifikaci Istanbulské úmluvy o prevenci a potírání násilí na ženách a domácího násilí.
ps2017-013-01-011-018.u2.p1.s6 Dále jde o plnou implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady 2017/541 o boji proti terorismu a konečně o plnou implementaci závazků vyplývajících z úmluvy Rady Evropy o počítačové kriminalitě.
ps2017-013-01-011-018.u2.p2.s1 V dosavadním projednávání většina těch bodů nevzbudila zásadní kontroverzi, uvidíme, zda se dnes rozběhne nějaká diskuze, s jednou výjimkou a tou je zavedení trestného činu maření spravedlnosti, jehož cílem je chránit trestní řízení před snahou některých obhájců uvádět soud v omyl pomocí vědomě falešných důkazů, jako jsou zejména falešné nebo nepravdivé znalecké posudky nebo jinak zfalšované listiny.
ps2017-013-01-011-018.u2.p2.s2 Tam věřím, že se nám podařilo, i ve spolupráci s paní profesorkou Válkovou, upravit to znění tak, abychom se vyhnuli určitým obavám z nadužívání této nově zaváděné skutkové podstaty, a věřím, že nyní již to takový problém činit nebude.
ps2017-013-01-011-018.u2.p2.s3 Ale uvidíme v diskuzi.
ps2017-013-01-011-018.u2.p2.s4 Děkuji.
ps2017-013-01-011-018.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi a požádám zpravodaje ústavněprávního výboru pana Zdeňka Ondráčka, aby nás informoval o projednávání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-013-01-011-018.u3.p1.s2 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-013-01-011-018.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-013-01-011-018.u4.p1.s2 Vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, ústavněprávní výbor se daným materiálem zabýval na své 13. a 18. schůzi, ale na své 18. schůzi nepřijal usnesení, ale byl pouze vysloven souhlas s připomínkami poslanců a poslankyň, které byly předneseny na ústavněprávním výboru.
ps2017-013-01-011-018.u4.p1.s3 Jednalo se konkrétně o pozměňovací návrh paní profesorky Heleny Válkové, o kterém se zmiňoval pan ministr, a pana poslance Marka Bendy a také legislativně technické úpravy, které si osvojil v ústavněprávním výboru zpravodaj, viz záznam ústavněprávního výboru, který je veden jako sněmovní tisk 79/2.
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s1 Vzhledem k tomu, že připomínky, se kterými ústavněprávní výbor vyslovil svůj souhlas, nebyly přijaty v usnesení, nemůžeme tento materiál pokládat za materiál schválený ústavněprávním výborem a předložit ho jako usnesení ústavněprávního výboru.
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s2 Proto jsme se po dohodě s legislativou a s ústavněprávním výborem dohodli a všechny zmíněné připomínky, s kterými vyslovil ústavněprávní výbor svůj souhlas - a znovu opakuji, jsou to připomínky, které přednesla paní profesorka Helena Válková, a v tom sněmovním tisku 79/2, v záznamu, je máte uvedeny pod bodem 1 a 3.
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s3 Poté jsou to ty legislativně technické úpravy, které si osvojil zpravodaj, tedy .
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s4 Jsou uvedeny v tom sněmovním tisku 79/2 jako bod 2 a také body 4 a 5.
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s5 A v poslední řadě to jsou připomínky, které přednesl pan poslanec Marek Benda, s nimiž ústavněprávní výbor vyslovil souhlas, a to jsou připomínky, které jsou uvedeny v bodech 6 a 7.
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s6 Všechny tyto připomínky jsem tedy po dohodě s legislativou uložil do sněmovního systému jako sněmovní dokument 786 a v podrobné rozpravě se potom k nim přihlásím.
ps2017-013-01-011-018.u4.p2.s7 Děkuji.
ps2017-013-01-011-018.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za hospodářskou zprávu.
ps2017-013-01-011-018.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-013-01-011-018.u5.p1.s3 Nyní jsou přihlášení dva poslanci.
ps2017-013-01-011-018.u5.p1.s4 Nejdříve pan poslanec Jan Chvojka, poté pan poslanec Marek Benda.
ps2017-013-01-011-018.u5.p1.s5 Požádám tedy pana poslance Jana Chvojku o jeho vystoupení.
ps2017-013-01-011-018.u5.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-01-011-018.u6.p1.s1 Hezké odpoledne, dámy a pánové.
ps2017-013-01-011-018.u6.p1.s2 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-013-01-011-018.u6.p1.s3 On to vlastně zmínil pan ministr a pan zpravodaj.
ps2017-013-01-011-018.u6.p1.s4 Ten trestní zákoník se projednával na půdě ústavněprávního výboru docela dlouho a nebyl tam žádný problém právě na ta ustanovení, která souvisí s tím novým trestním činem podle § 347a, maření spravedlnosti.
ps2017-013-01-011-018.u6.p1.s5 jsem toho názoru, že po proběhlé odborné diskuzi na půdě ústavněprávního výboru, ale i na kulatém stole, který byl svolán na základě podnětů členů ústavněprávního výboru, nebyl vznesen jediný argument, který by odůvodňoval rozšíření trestní represe mimo takzvané účastenství trestného činu do roviny svádění k němu.
ps2017-013-01-011-018.u6.p1.s6 Svádění je považováno za nezbytné trestat tam, kde hlavní skutek trestný není, to znamená například svádění k přerušení těhotenství nebo k toxikomanii a podobně.
ps2017-013-01-011-018.u6.p2.s1 Navržená úprava podle navíc není dostatečně určitá na to, aby umožňovala pouze jeden jediný výklad a aby bylo možné stejně jednoznačně předejít jejímu zneužití.
ps2017-013-01-011-018.u6.p2.s2 Odborná diskuze - a to je na tom právě to zásadní, že jde o odbornou diskuzi - se přitom jednoznačně přiklonila k závěru, že navržené ustanovení je nutné přepracovat, v jeho základu pak především zpřesnit a lépe zakotvit do systematiky trestního zákoníku.
ps2017-013-01-011-018.u6.p2.s3 Tomu výrazně napomohl pozměňovací návrh přijatý ústavněprávním výborem, avšak nikoliv důsledně, podle mého názoru.
ps2017-013-01-011-018.u6.p2.s4 Proto si dovoluji předložit pozměňovací návrh, ke kterému se potom přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
ps2017-013-01-011-018.u6.p3.s1 Ten pozměňovací návrh tři body.
ps2017-013-01-011-018.u6.p4.s1 V části první článku I v dosavadním bodě 42 se v § 347a odst. 1 za slovo "kterém" vkládají slova "prohlásí, že je pravý, ".
ps2017-013-01-011-018.u6.p5.s1 Část druhá - v části první článku I v dosavadním bodě 42 se v § 347a odst. 2 vypouští a dosavadní odstavce č. 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3.
ps2017-013-01-011-018.u6.p6.s1 A část třetí - v části druhé se v bodě 8 slova "maření spravedlnosti podle § 347a odst. 3 a 4 trestního zákoníku" vypouštějí.
ps2017-013-01-011-018.u6.p7.s1 Děkuji a k návrhu se přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
ps2017-013-01-011-018.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Janu Chvojkovi.
ps2017-013-01-011-018.u7.p1.s2 Nyní faktická poznámka pana poslance Ondřeje Benešíka.
ps2017-013-01-011-018.u7.p1.s3 Požádám o strpení kolegu Bendu.
ps2017-013-01-011-018.u7.p1.s4 Faktická poznámka, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-01-011-018.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-013-01-011-018.u8.p1.s2 Jenom velmi stručně.
ps2017-013-01-011-018.u8.p1.s3 Zaznělo tady slovní spojení Istanbulská úmluva.
ps2017-013-01-011-018.u8.p1.s4 Jak jistě víte, KDU-ČSL je proti ratifikaci této úmluvy, nicméně je proti (pro?)zpřísnění a zpřesnění paragrafů, které potírají násilí na ženách.
ps2017-013-01-011-018.u8.p1.s5 si myslím, že toto je přesně ta cesta.
ps2017-013-01-011-018.u8.p1.s6 My nemusíme přijímat Istanbulskou úmluvu jako celkovou, jako tuto smlouvu, která obsahuje pozitivní, ale také velmi nebezpečné a negativní ustanovení, ale můžeme náš právní řád zpřísňovat a skutečně efektivně bojovat proti násilí na ženách a komkoliv jiném i bez toho, aniž bychom ji museli přijmout.
ps2017-013-01-011-018.u8.p2.s1 Takže v tom kontextu, že zaznělo, že se přichystáme na její ratifikaci, záleží na Poslanecké sněmovně, Senátu a prezidentovi, jestli ji budeme ratifikovat.
ps2017-013-01-011-018.u8.p2.s2 My jsme jako strana zásadně proti, nicméně jsme pro to, abychom i dobré věci, které budou zpřesňovat a zpřísňovat násilí na komkoliv včetně na ženách, implementovali tímto způsobem, to znamená úpravou našeho stávajícího právního řádu zpřísňováním a zpřesňováním, nikoliv ratifikací úmluvy, která obsahuje i nebezpečné a škodlivé záležitosti.
ps2017-013-01-011-018.u8.p2.s3 Děkuji.
ps2017-013-01-011-018.u9.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce a nyní tedy pan poslanec Marek Benda v řádné přihlášce v obecné rozpravě.
ps2017-013-01-011-018.u9.p1.s2 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-013-01-011-018.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, paní ministryně, dámy a pánové, nejprve využiji toho, že tady stojím u toho řečnického pultu, k nekonečným diskusím o faktických poznámkách, kde například v tuto chvíli měl pan předsedající krásnou možnost odebrat slovo mému předřečníkovi, protože nereagoval na průběh rozpravy, ale na to, co zaznělo v úvodním slově pana ministra, a uplatňoval k tomu věcné stanovisko.
ps2017-013-01-011-018.u10.p1.s2 Protože si tady tak často říkáme, jak bychom ty faktické poznámky neměli zneužívat, tak ono by možná stačilo, kdyby předsedající byli na nás občas trochu přísnější a požadovali dodržování zákona o jednacím řádu, a pak bychom se nepředbíhali s různými vstupy, faktickými poznámkami.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s1 jsem se ale přihlásil, abych k tomuto návrhu zákona uplatnil některé věcné argumenty a současně přišel s jedním procedurálním návrhem, který řeknu rovnou na začátku, aby byla možnost se sejít.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s2 Navrhuji, abychom na konci obecné rozpravy rozhodli o tom, že tento návrh zákona vrátíme ústavněprávnímu výboru k novému projednání.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s3 Myslím si, že se bohužel nepodařilo nalézt dostatečně rozumné a vyvážené stanovisko v nejcitlivější věci, kterou je právě ono vznešeně nazvané maření spravedlnosti, které sice vypadá, že by potenciálně mohlo vést k tomu, že budeme stíhat trestné činy předkládání nepravdivých důkazů, nepravdivého tvrzení před soudem, současně ale - a ústavněprávní výbor na to dělal poměrně rozsáhlý kulatý stůl, na kterém byli zástupci všech právních stavů a profesí, a musím říci, že (k) maření spravedlnosti v podobě předložené Ministerstvem spravedlnosti se hlásili pouze státní zástupci, no tam se nedivím, pro ty je to vítaný způsob boje proti svým oponentům, advokátům, nebo těm stíhaným, a jeden ze soudců Nejvyššího soudu.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s4 Všichni ostatní vyslovovali nad zněním, včetně představitelů Nejvyššího soudu, advokacie a dalších, vyslovovali velké pochybnosti, jestli je rozumné v této podobě implementovat to, co se vznešeně nazývá maření spravedlnosti.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s5 Jestli to v řadě případů nepovede k fakticitě toho, že dojde k prodloužení těch procesů, zejména civilních procesů.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s6 Protože si představme civilní proces, do kterého bude vnesena pochybnost o tom, jestli některý z předložených důkazů, který tam byl předložen, není falešný nebo nenaplňuje tuhle skutkovou podstatu.
ps2017-013-01-011-018.u10.p2.s7 Doposavad platilo, že samozřejmě soud byl schopen rozhodnout o tom, jestli ten důkaz pokládá za správný, nebo nesprávný, ale civilní soud nemůže rozhodnout o tom, jak dopadne trestní řízení.
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s1 Prostě se domnívám, že to je velmi komplikovaná otázka.
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s2 případně navrhnu, abychom to celé vypustili a vrátili se k tomu někdy v budoucnu, protože si nemyslím, že to je věc, která v žádném případě spěchá.
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s3 Ale pokud chceme věc projednat, tak si myslím, že projednání, které skončilo na ústavněprávním výboru, bohužel nedostatečně reflektovalo všechny námitky, které zazněly z řad odborné veřejnosti, nedostatečně reflektovalo obavy i advokátů, které - zcela otevřeně říkám, tam ty obavy panují a existují, jestli v takové situaci není tím, kdo předkládá soudu, jakémukoliv soudu předkládá důkaz, který dává obviněný, nebo účastník řízení, tak ten, kdo ho předkládá soudu je fakticky ten advokát.
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s4 Bude muset advokát před každým předložením důkazu položit otázku svému klientovi: můžete mi podepsat, že mi dáváte pravý důkaz?
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s5 Nebo mu hrozí, že v některých situacích bude obviněn, respektive bude proti němu zahájeno trestní stíhání?
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s6 Myslím si, že tam prostě bohužel těch komplikací je příliš mnoho.
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s7 Těch případů, které by to mohlo vyřešit, je intenzivně málo.
ps2017-013-01-011-018.u10.p3.s8 Pan ministr tady zmiňoval znalecké posudky, ale nepravdivý znalecký posudek je dneska trestným činem.
ps2017-013-01-011-018.u10.p4.s1 Navíc zůstává samozřejmě problém také s možností práva na obhajobu, kde se sice řeklo, změna, kterou přinesla paní poslankyně Válková, říká, že se musí jednat o listinný důkaz, ale typicky právo na obhajobu, kde mám právo, a zatím se to vždycky tak respektovalo - pokud se snažím dokázat, že nemám být za takový trestný čin, ze kterého jsem viněn, odsouzen, tak mám právo soudu i lhát.
ps2017-013-01-011-018.u10.p4.s2 Soud mi musí beze vší pochybnosti prokázat, že jsem viníkem.
ps2017-013-01-011-018.u10.p4.s3 Můžu říkat: jsem tam v těch pět hodin, kdy tu paní zapíchli, nebyl.
ps2017-013-01-011-018.u10.p4.s4 Ale když předložím svůj diář, ve kterém budu mít napsáno "v pět hodin byl na poliklinice" a ukáže se později, že ten diář jsem si vyrobil poté, co se skutek stal, tak možná osvobodí za zapíchnutí paní, ale obviní z předložení falešného důkazu a maření spravedlnosti.
ps2017-013-01-011-018.u10.p5.s1 Prostě se domnívám, že to je velká komplikace.
ps2017-013-01-011-018.u10.p5.s2 Nechci to vyhodit úplně celé, ale navrhuji, abychom se na konci obecné rozpravy - protože jinak přednesu své návrhy v podrobné rozpravě - hlasováním rozhodli o tom, že vracíme návrh zákona ústavněprávnímu výboru k novému projednání, aby se zejména tato pasáž dala doladit a dala upravit.
ps2017-013-01-011-018.u10.p5.s3 Pokud by se tak nestalo, tak jenom avizuji, že kromě návrhů týkajících se maření spravedlnosti přednesu ještě jeden návrh, a to k části možnosti beztrestnosti v případě nabízení nebo poskytnutí úplatku.
ps2017-013-01-011-018.u10.p5.s4 Jedná se zase o věc, která byla v této Sněmovně projednávána před dvěma lety.
ps2017-013-01-011-018.u10.p5.s5 Ministerstvo spravedlnosti přineslo tento návrh již v roce 2016, na návrh tehdejšího předsedy ústavněprávního výboru, pana kolegy Tejce, bylo to poskytnutí úplatku vypuštěno, protože pokládáme v takové situaci beztrestnost za nesprávnou, a dokonce s otazníkem, jestli ne v rozporu s našimi mezinárodními závazky.
ps2017-013-01-011-018.u10.p5.s6 Myslím si, že je to zase věc, kterou bychom měli ještě zvážit, jestli se znovu chceme vracet do něčeho, co jsme tady před časem rozhodovali.
ps2017-013-01-011-018.u10.p6.s1 Tolik aspoň stručně v tuto chvíli a prosím, aby se pak na závěr obecné rozpravy o mém návrhu hlasovalo.
ps2017-013-01-011-018.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Marku Bendovi.
ps2017-013-01-011-018.u11.p1.s2 I tu výtku přijímám.
ps2017-013-01-011-018.u11.p1.s3 Je pravda, že jsem měl vzít slovo panu kolegovi Benešíkovi, protože to bylo věcné vystoupení, nikoliv reakce na vystoupení.
ps2017-013-01-011-018.u11.p2.s1 Nyní s řádnou přihláškou pan kolega Petr Sadovský a samozřejmě na konci obecné rozpravy ten návrh eviduji.
ps2017-013-01-011-018.u11.p2.s2 Pan zpravodaj jistě taky.
ps2017-013-01-011-018.u11.p2.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-01-011-018.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-01-011-018.u12.p1.s2 Kolegyně, kolegové, si dovoluji předložit pozměňovací návrh, který v podstatě jenom prodlužuje promlčecí dobu u činů spočívajících v sexuálním násilí, nuceném sňatku, mrzačení ženských pohlavních orgánů, násilném přerušení těhotenství či násilné sterilizaci tak, aby bylo možné zahájit trestní řízení i poté, co oběť dosáhne zletilosti.

Text viewDownload CoNNL-U