|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-22 ps2017-013-01-002-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 32/ - druhé čtení

Date2018-05-22
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013010.htm

Select a sentence

ps2017-013-01-002-007.u1.p1.s1 7.
ps2017-013-01-002-007.u1.p1.s2 Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 32/ - druhé čtení
ps2017-013-01-002-007.u1.p2.s1 Z pověření Senátu tento návrh zákona uvede pan senátor Michálek, kterého tady vítám.
ps2017-013-01-002-007.u1.p2.s2 Prosím, pane senátore, máte slovo.
ps2017-013-01-002-007.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-013-01-002-007.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh novely zákona o daních z příjmů spočívá v tom, aby byla odstraněna výjimka v § 17b písm. a).
ps2017-013-01-002-007.u2.p1.s3 Podle tohoto písmene fondy, které zaregistrují svoje akcie na burze, mohou požívat daňové zvýhodnění 5 %.
ps2017-013-01-002-007.u2.p1.s4 Tato možnost byla některými fondy zneužívána.
ps2017-013-01-002-007.u2.p1.s5 Fakticky klasické akciové společnosti měly možnost se, v uvozovkách, přebalit na takzvaný investiční fond a pouhá registrace těchto akcií jim daňové zvýhodnění umožňovala.
ps2017-013-01-002-007.u2.p1.s6 Díky tomu v roce 2016 došlo k únikům na dani z příjmu v odhadu kolem 600 mil. korun.
ps2017-013-01-002-007.u2.p2.s1 Tento návrh byl již opakovaně diskutován v rozpočtovém výboru.
ps2017-013-01-002-007.u2.p2.s2 Došlo zde k načtení pozměňovacího návrhu, který navrhuje zachování tohoto písmene, nicméně s podmínkou, aby vlastníci toho investičního fondu měli, řekněme, diverzifikovanou vlastnickou strukturu.
ps2017-013-01-002-007.u2.p2.s3 To znamená, aby žádná právnická osoba neměla podíl větší než 10 %.
ps2017-013-01-002-007.u2.p2.s4 Tato podmínka míří právě proti tomu zneužití ze strany jedné právnické osoby, nebo skupiny osob, které do těchto fondů mohly vložit nemovitosti nebo jiný majetek a tohoto daňového zvýhodnění využívat.
ps2017-013-01-002-007.u2.p3.s1 Na rozpočtovém výboru k této podmínce jak Ministerstvo financí, tak vlastně jako navrhovatel za Senát jsme zaujali neutrální stanovisko.
ps2017-013-01-002-007.u2.p3.s2 Důvod byl ten, že takto konstruovaná podmínka nevylučuje zneužití tohoto institutu ještě ze strany fyzických osob.
ps2017-013-01-002-007.u2.p3.s3 Proto by věci pomohlo, pokud by v daném pozměňovacím návrhu hned v bodě 1 byla vypuštěna ta slova "právnických osob", nicméně je samozřejmě na vašem rozhodnutí, jak definitivně ty podmínky zkonstruovat.
ps2017-013-01-002-007.u2.p4.s1 Takže zjednodušeně, cílem tohoto návrhu není nějakým způsobem omezit kolektivní investování.
ps2017-013-01-002-007.u2.p4.s2 Ten zákon v dalších písmenech umožňuje, aby klasické fondy pro veřejnost měly toto daňové zvýhodnění podobně, jako je tomu v zahraničí.
ps2017-013-01-002-007.u2.p4.s3 Jde jenom o to, aby tento institut nebyl zneužíván ze strany subjektů, které fakticky by byly pouze třeba akciovými společnostmi jednoho investora a toto daňové zvýhodnění by využívaly.
ps2017-013-01-002-007.u2.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-01-002-007.u3.p1.s1 Děkuji, pane senátore.
ps2017-013-01-002-007.u3.p1.s2 My jsme tento návrh v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu, usnesení výboru byla doručena jako tisky 32/2 4 a prosím zpravodaje příslušného výboru pana poslance Kytýra, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrh odůvodnil.
ps2017-013-01-002-007.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-013-01-002-007.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, tak jak zde v úvodním slově předkládajícího bylo zmíněno, tak skutečně tato senátní úprava zákona o dani z příjmů, byla navržena s cílem zamezit zneužití krácení daně z 19 na 5 procent.
ps2017-013-01-002-007.u4.p1.s2 Rozpočtový výbor tuto problematiku projednal na svém jednání dne 9. května 2018 s tím, že přijal doporučující usnesení s pozměňovacím návrhem, s kterým si dovolím Sněmovnu seznámit.
ps2017-013-01-002-007.u4.p2.s1 Po úvodním slově zástupce navrhovatele senátora pana Michálka, zpravodajské zprávě poslance pana Kytýra a po rozpravě rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu:
ps2017-013-01-002-007.u4.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 32, schválila ve znění následujícího pozměňovacího návrhu:
ps2017-013-01-002-007.u4.p4.s1 1. Článek
ps2017-013-01-002-007.u4.p4.s2 I včetně poznámky pod čarou zní: Článek I. V § 17b odst. 1 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 267/2014 Sb. a zákona č. 148/2016 Sb., se na konci textu písmena a) doplňuje text:
ps2017-013-01-002-007.u4.p5.s1 pokud
ps2017-013-01-002-007.u4.p6.s1 1. žádný poplatník daně z příjmu právnických osob s výjimkou Světové banky, Mezinárodního měnového fondu, Evropské investiční banky, jiné mezinárodní finanční organizace, státu, centrální banky nebo právnické osoby jimi ovládané nemá podíl na základním kapitálu tohoto investičního fondu 10 % nebo více; podíly spojených osob, které jsou poplatníky daně z příjmu právnických osob, se pro tyto účely splnění této podmínky považují za podíl jednoho poplatníka;
ps2017-013-01-002-007.u4.p6.s2 tato podmínka se považuje za splněnou i v případě, kdy je překročena povolená výše podílu na základním kapitálu po dobu kratší než polovinu zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, nebo po dobu kratší než 6 měsíců, je-li zdaňovací období delší než 12 měsíců, a
ps2017-013-01-002-007.u4.p7.s1 2. neprovozuje živnostenské podnikání za podmínek stanovených živnostenským zákonem.
ps2017-013-01-002-007.u4.p8.s1 2.
ps2017-013-01-002-007.u4.p8.s2 Za článek
ps2017-013-01-002-007.u4.p8.s3 I se vkládá nový článek II, který zní: Článek II Přechodné ustanovení: Pro daňové povinnosti u daní z příjmů za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a za zdaňovací období, které započalo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
ps2017-013-01-002-007.u4.p9.s1 Dosavadní článek II se označuje jako článek III.
ps2017-013-01-002-007.u4.p10.s1 Toto bylo usnesení rozpočtového výboru, který je garančním výborem.
ps2017-013-01-002-007.u4.p10.s2 Rozpočtový výbor navrhuje Poslanecké sněmovně, aby přijala senátní návrh ve znění tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2017-013-01-002-007.u4.p10.s3 Jako zpravodaj mohu pouze uvést, že mezi dvěma krajními mezemi, mezi původním zněním zákona a absolutním vynecháním písmena a) v ustanovení § 17b odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, se tento pozměňovací návrh v souladu s Ministerstvem financí zdá kompromisním pro zajištění, že nebude docházet ke zneužití snižování daňového základu z 19 na 5 procent, tak i z pohledu možnosti zachování registrace investičních fondů při určitých splněných podmínkách, které v této novele zákona o dani z příjmu budou uvedeny.
ps2017-013-01-002-007.u4.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-01-002-007.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-013-01-002-007.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-013-01-002-007.u5.p1.s3 Pan poslanec Lipavský, prosím.
ps2017-013-01-002-007.u6.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-013-01-002-007.u6.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-013-01-002-007.u6.p1.s3 Když jsme se dívali na pozměňovací návrhy, které jsou k tomuto zákonu, tak nás tam zaujala jedna věc a bych se chtěl prostřednictvím pana předsedajícího zeptat tamhle na pravou stranu sálu pana Stanjury, proč návrh ODS se vlastně víceméně věnuje jenom právnickým osobám a nikoliv fyzickým osobám, jestli by to mohlo být nějak více rozvedeno, protože nám to nedává moc smysl.
ps2017-013-01-002-007.u6.p1.s4 Děkuji.
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s2 Žádnou další přihlášku do obecné rozpravy nevidím, takže obecnou rozpravu končím.
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s3 Zeptám se na závěrečná slova po obecné rozpravě.
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s4 Předpokládám, že není zájem.
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s5 Není, tak otevřu rozpravu podrobnou a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s6 Pokud se nikdo nehlásí...
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s7 Pan poslanec Ferjenčík?
ps2017-013-01-002-007.u7.p1.s8 Prosím.
ps2017-013-01-002-007.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-013-01-002-007.u8.p1.s2 Mohu se přihlásit do podrobné rozpravy?
ps2017-013-01-002-007.u9.p1.s1 jsem vás vyvolal v podrobné rozpravě.
ps2017-013-01-002-007.u10.p1.s1 Bezva.
ps2017-013-01-002-007.u10.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-013-01-002-007.u10.p1.s3 tedy předkládám pozměňovací návrh k tomu pozměňovacímu návrhu Zbyňka Stanjury, respektive rozpočtového výboru, a to vypuštění těch slov "právnických osob" z § 1 toho návrhu.
ps2017-013-01-002-007.u10.p1.s4 Nevidím důvod, proč by se to mělo omezovat na právnické osoby.
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s1 Dobrá.
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s2 Tak to beru jako odůvodnění.
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s3 Dále do podrobné rozpravy?
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s4 Pokud se nikdo nehlásí, tak i podrobnou rozpravu končím.
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s5 Zeptám se na závěrečná slova, zda si pan navrhovatel nebo pan zpravodaj přejí vystoupit.
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s6 Není tomu tak.
ps2017-013-01-002-007.u11.p1.s7 Nic hlasovatelného nepadlo, takže končím druhé čtení tohoto návrhu.
ps2017-013-01-002-007.u11.p2.s1 Budeme pokračovat bodem číslo

Text viewDownload CoNNL-U