|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-13 ps2017-013-10-010-061 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

61. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii /sněmovní tisk 97/ - prvé čtení

Date2018-06-13
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/061
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013352.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 532 • previousnext

ps2017-013-10-010-061.u5.p1.s3 Máte slovo, pane předsedo.
ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s2 Dámy a pánové, pan poslanec Munzar tady přesvědčivě argumentoval formulacemi týkajícími se koordinace hospodářských politik.
ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s3 si myslím, že je k tomu potřeba ovšem dodat, že tyto formulace jsou v hlavě IV a vláda přistoupila k fiskálnímu kompaktu s tím, že si vyjednala výjimku, nebo uplatnila právo výjimky na hlavy III a IV, tedy v koordinaci hospodářských politik mají výjimku a my přistoupením k této smlouvě těmito formulacemi nebudeme vázáni.
ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s4 To za prvé.
ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s1 Ale především jsem chtěl mluvit o něčem jiném.
ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s2 Poslanci SPD, ale i někteří jiní, hovoříme-li o této smlouvě, vždy o mluví jako o zásadním kroku k přijetí eura a argumentují proti přijetí eura v České republice.
ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s3 S veškerou zkušeností ministra financí a dlouholetého poslance, který vyjednával a schvaloval ty či ony smlouvy, říkám zcela rozhodně, že v celém fiskálním kompaktu nenajdete jedno jediné slovo, které by nás o krůček přibližovalo k přijetí eura, si to přijetí někdo z nás přeje, nebo nepřeje.
ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s4 Prostě to tam není.
ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s5 A jestliže někdo argumentuje eurem, když mluví o fiskálním kompaktu, dopouští se zásadního argumentačního faulu.
ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s1 samozřejmě vládě velmi vyčítám, že uplatnila výjimku i na hlavu III, protože holt ta hlava III je gros a jádro fiskálního kompaktu a daleko přísněji, než maastrichtská kritéria, uplatňuje některé parametry na hospodaření veřejných rozpočtů.
ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s2 I tam máme výjimku.
ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s3 Takže skutečně naprosto zásadní dopad přijetí této smlouvy pro realizaci hospodářské politiky vlády tady prostě není.
ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s4 To je bohužel fakt.
ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s5 bych si přál, aby byl, ale on není.
ps2017-013-10-010-061.u6.p4.s1 Zbývá ten jeden jediný argument, který je velmi zlehčován, a sice že všechny země kromě Velké Británie, která se rozhodla pro brexit, všechny ostatní země přistoupily k fiskálnímu kompaktu, byť řada z nich - Polsko, Maďarsko - si také jako vláda České republiky uplatnila výjimku na hlavy III a IV.
ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s1 V politice jsou, dámy a pánové, symboly důležité.
ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s2 To znamená, logicky si spousta našich partnerů z těch 26 zemí, které přistoupily, položí otázku: Když to ti Češi nechtějí ratifikovat úplně stejně jako ti Britové, nechtějí oni nakonec taky vystoupit z Evropské unie jako Britové?
ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s3 A patřím k těm, kteří si nepřejí, aby si naši partneři tuhle otázku kladli, protože je to znejisťuje v jistotě, jaký my jsme vlastně partner.
ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s4 Není to marginální důvod, je to zcela zásadní důvod.
ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s5 Pro tento důvod také pro to budeme hlasovat.
ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s1 A ještě jednou zpátky k tomu, že tvrdím - a prosím, aby mi kdokoliv ukázal jedno písmeno v smlouvě, které nás přibližuje euru - tak si dovolím tvrdit, že ti, kteří jsou proti fiskálnímu kompaktu, jsou pro to, abychom vystoupili z Evropské unie.
ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s2 Je to samozřejmě nesmysl, si to nemyslím.
ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s3 Ale je to argument mnohem logičtější než argument těch, kteří říkají, že přistoupením k fiskálnímu kompaktu se přibližujeme euru.
ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s4 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u7.p1.s2 Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Válková, po pan poslanec Skopeček.
ps2017-013-10-010-061.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-10-010-061.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, se tedy konečně dostávám k tomu svému úkolu, který je naštěstí významně skromnější než ty věcné připomínky, které jsme tady před chvílí slyšeli a které tak výstižně vyjádřil, shrnul a srozumitelnou formou ozřejmil můj předřečník pan poslanec Kalousek vaším prostřednictvím, pane předsedající, a totiž k charakteru přenosu pravomocí z České republiky na Evropskou unii.
ps2017-013-10-010-061.u8.p2.s1 si myslím, že je to otázka důležitá, protože pokud ztroskotá věcná argumentace - a říkám, výrazně kvalifikovaněji to tady vyjádřil pan poslanec Kalousek -, tak jako neekonom a někdo, kdo tu věcnou problematiku záměrně nechává stranou, musím říci, že opravdu jsem nenašla v smlouvě nic, co by se dalo charakterizovat jako určitý, byť potenciální závazek nebo záměr urychlit nebo podtrhnout význam toho přistoupení nebo vstoupení do měnové unie a zavedení eura jako měny v České republice.
ps2017-013-10-010-061.u8.p2.s2 To tam skutečně není.
ps2017-013-10-010-061.u8.p2.s3 Ale pokud selže ta věcná argumentace nebo nebudete naslouchat, tak samozřejmě vždycky se ke slovu hlásí ta procedurální, v tomto případě procesní, a již jsme tady slyšeli jako jednu ze zásadních námitek, že by tato mezinárodní smlouva měla být schvalována kvalifikovanou většinou, třípětinovou většinou poslanců právě s ohledem na to, že jde o mezinárodní smlouvu, která je ratifikovaná podle článku 10a naší Ústavy a kdy dochází k přenosu pravomocí na jiné instituce, v tomto případě na evropské instituce, které potom vlastně některé ty pravomoci České republiky budou vykonávat.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s1 Myslím, že velmi fundovaný podklad pro toho, kdo by se tou problematikou chtěl více zabývat, je publikace, která vyšla zhruba před deseti lety, ani ne, asi osmi lety, Mezinárodní smlouvy v českém právu - Petr Mlsna, Jan Kněžínek - teoretická východiska sjednávání, schvalování, ratifikace, vyhlašování a aplikace.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s2 Zejména kapitola 7.2 Charakter přenosu pravomocí České republiky na Evropskou unii doporučuji vaší pozornosti, stránka 323 a následující.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s3 Protože nechci obstruovat a prodlužovat toto jednání, přesně naopak, nebudu z toho citovat a jenom shrnu, že Česká republika právě poté, co novelou Ústavy upravila ten článek tak, jak nyní zní, tak relativně přesně vymezila případy, i když se zdá, že je to velmi obecné, relativně ale dostatečně přesně vymezila případy, kdy dochází k přenosu těch pravomocí právě tím, že se musí v těch konkrétních případech na těch dokumentech, které procházejí posuzováním optikou, zda zde je třeba kvalifikované většiny či nikoliv, dokázat, že kvalifikované většiny je třeba.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s4 Co by se stalo, kdybychom použili to kritérium, že raději pro všechny případy u sporných smluv to uděláme tou kvalifikovanou většinou, schválíme, ratifikujeme, to vám můžu říci hned velmi srozumitelně - dostali bychom se mimo principy právního státu, protože bychom zpřísněný režim pro tyto účely zakotvený v Ústavě zneužívali, nadužívali ke schvalování dokumentů, které takovou proceduru nevyžadují.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s5 Čili z tohoto hlediska určitě postup, který bych nedoporučovala.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s6 A jestli si někdo z vás vzpomene, tak jsem byla ta, která vystoupila při tom, když se zahajovalo jednání o projednání této smlouvy, a řekla jsem pozor - za prvé diskontinuita, v tomto směru jsem se neztotožnila s vládní legislativou a myslím si, že i Senát by měl projednat znovu, i když je jenom obměňovaný třetinově a vlastně kontinuálně ta jeho existence na rozdíl od Poslanecké sněmovny pokračuje, takhle významnou smlouvu, nicméně současně jsem si kladla otázku, když oni to schválí kvalifikovaně, jestli my musíme také jít procedurálně tímto způsobem.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s7 Vycházejíc z naší Ústavy, po prostudování příslušné materie, odborné literatury k tomu publikované docházím k závěru - a v tomto ohledu se zase naopak ztotožňuji s vládní legislativou - abychom mohli dojít k závěru, že tato mezinárodní smlouva podléhá režimu ratifikace podle článku 10a naší Ústavy, tak by musela splňovat náležitosti, které nesplňuje.
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s8 A v teorii se mi nejvíc líbí to kritérium obecnosti a aspekt časový, čili aspekt obecnosti, přenesení, aspekt časového omezení;
ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s9 a tyto oba dva aspekty, hlediska, chcete-li, musí platit, aby šlo o ten zpřísněný režim, aby šlo o tu mezinárodní smlouvu, kterou musíme podrobit tomu přísnějšímu schvalovacímu režimu řízení.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s1 Když bych teď přeskočila různé teoretické úvahy, tak dojdu k závěru, že je třeba zkoumat touto optikou zejména články 3, 7 a 8, kdy článek 3 stanoví povinnost zavést do vnitrostátního práva, nejlépe na ústavní úrovni, pravidlo vyrovnaných neboli přebytkových veřejných rozpočtů - jsem se poučila, že se tomu říká zlaté rozpočtové pravidlo - a pak jsou tady různé ekonomické požadavky na to, aby se to takto mohlo nazývat.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s2 A jisté zpochybnění by mohlo být pro ty, kteří si myslí, že by to mělo mít ten přísnější rámec, to, nebo ta skutečnost, že zapojení jakéhokoli unijního orgánu, tady v tomto případě jde o Evropskou komisi, v rámci mezinárodní smlouvy, k níž nepřistoupily zatím všechny členské státy Evropské unie, je přesně ten moment, který by mohl navodit přenos pravomocí.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s3 Ale když se na to podíváme, ten článek 3 svěřuje Evropské komisi některé nové kompetence, které zatím platné unijní právo neupravuje.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s4 Je to ta kompetence navrhovat harmonogram směřování ke střednědobému cíli, potom společné zásady pro zavedení mechanismů nápravy, které mají smluvní strany zavést do vnitrostátního práva.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s5 A ten přenos pravomocí by mohl být eventuálně spatřován ve skutečnosti, že je Evropské komisi svěřena ve velmi široké míře pravomoc rozhodovat o obsahu rozpočtové kázně toho příslušného smluvního státu.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s6 Ale proti tomu, a myslím, že celkem velmi přesvědčivě, je jiná skutečnost, že totiž tu rozpočtovou pravomoc budou nadále vykonávat vnitrostátní orgány podle vnitrostátních právních předpisů, protože rozpočtová pravidla jsou zakotvena na vnitrostátní úrovni.
ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s7 Čili vidíte, že na první pohled by to vypadalo, že ano, dochází, ale ve skutečnosti věcně, obsahově toto kritérium nemůže být naplněno, protože nedochází k přenosu pravomocí.
ps2017-013-10-010-061.u8.p5.s1 Pokud jde o článek 7, tak ten podle mého názoru také nepředstavuje přenos pravomocí, protože stanovisko právní služby Rady se jednou vyjádřilo, že závazek smluvních stran zachovat se v průběhu postupu vedoucího k přijetí rozhodnutí Rady, který napomůže dosahování cílů hospodářské a měnové unie, aniž by došlo k porušení procesních pravidel stanovených v zakládacích smlouvách Evropské unie, tím nedochází k obcházení hlasovacího práva podle článku 126 Smlouvy o fungování Evropské unie.
ps2017-013-10-010-061.u8.p5.s2 Naopak zde nadále platí ten režim jako v jiných mezinárodních smlouvách a nelze dovodit nikde z nějakého ustanovení, že by tady byla nějaká výjimka.
ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s1 Pardon, paní poslankyně.
ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o klid, paní poslankyně Válková možnost nás seznámit v odpovídající atmosféře se svými argumenty.
ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s3 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s4 Prosím, paní poslankyně, pokračujte.
ps2017-013-10-010-061.u10.p1.s1 také děkuji, pane předsedající.
ps2017-013-10-010-061.u10.p1.s2 V této souvislosti tedy podle mého názoru můžeme i argumentovat, že v konečném důsledku, i kdyby se jednalo o změnu hlasovací procedury zakotvené v primárním právu, nelze, a to podle našeho ústavního práva, podle Ústavního soudu České republiky, uvažovat o rozšíření unijní pravomoci, neboť změna se týká pouze způsobu hlasování, nikoli toho postupu a samotného výsledku.
ps2017-013-10-010-061.u10.p2.s1 A konečně ještě bych mohla stejným způsobem, nebo podobným způsobem, argumentovat, pokud jde o článek 8, který rovněž nepředstavuje přenos obecné soudní pravomoci na Soudní dvůr Evropské unie, ale vymezení jenom konkrétního okruhu sporů, kterými se bude moci Soudní dvůr Evropské unie zabývat, aniž by došlo k přenesení obecné soudní pravomoci.
ps2017-013-10-010-061.u10.p2.s2 Čili zase není naplněna podmínka obecnosti přenesení pravomocí, jak jsem se o tom zmínila již dříve.
ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s1 Čili závěr je, že tuto smlouvu z tohoto pohledu opravdu není snadné posoudit tak, abychom si byli jisti bez toho, že bychom ji nepodrobili relativně podrobné procesněprávní a mezinárodněprávní analýze.
ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s2 Jde o samostatnou mezinárodní smlouvu.
ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s3 Není závislá na existujícím smluvním rámci Evropské unie, byť ten samotný text smlouvy obsahuje řadu odkazů na primární i sekundární právo Evropské unie.
ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s4 Současně smlouva předpokládá, že při jejím provádění a aplikaci budou hrát unijní orgány důležitou roli, a to nás právě může mást, že dochází k přenosu některých pravomocí, ale ve skutečnosti k nim nedochází.
ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s5 Tam bychom skutečně museli prokázat, že takové přenesení pravomoci splňuje kritérium obecnosti a kritérium časové.
ps2017-013-10-010-061.u10.p4.s1 Myslím si, že pro zahájení případné debaty na toto téma by moje vystoupení mohlo skončit konstatováním, že jsem si téměř jistá, že pokud se teď v diskusi nebudou prezentovat jiné argumenty, které by vyvrátily ty závěry, zčásti dosti teoretické, ohledně charakteru této mezinárodní smlouvy sui generis a způsobu, jakým bychom ji měli schvalovat, můžeme dojít k závěru, že ji nemusíme schvalovat kvalifikovanou většinou a že hlavní důvod zůstává potvrzen, a je jím absence přenosu pravomocí na jiné mezinárodní organizace, jak by to vyžadoval článek 10a naší stavy.
ps2017-013-10-010-061.u10.p4.s2 Pokud byste tam něco našli, jsem tam samozřejmě našla takové náznaky, jde o naprosto marginální, nepatrný přenos pravomocí, který nic nemění na tom celkovém závěru.
ps2017-013-10-010-061.u10.p5.s1 bych skoro apelovala na nás, abychom skutečně zbytečně nezaváděli striktnější a přísnější režim tam, kde toho není třeba, a v případě pochybností je možné se opravdu obrátit a nastudovat si ne moc bohatou českou tuzemskou literaturu, ale co do svých závěrů velmi fundovaně zpracovanou monografii a i judikáty Ústavního soudu, které lze cum grano salis aplikovat i na tuto materii.
ps2017-013-10-010-061.u10.p5.s2 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u11.p1.s2 Faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Václav Klaus, po něm vystoupí s přednostním právem pan předseda Radim Fiala a po něm v obecné rozpravě pan poslanec Skopeček.
ps2017-013-10-010-061.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s2 jsem chtěl reagovat na pana poslance Kalouska, ale mezitím tady vystoupila s dlouhou řečí paní poslankyně.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s3 Kromě rétorického cvičení jsem zaznamenal v projevu pana poslance Kalouska, že vlastně není důležité, jestli ten zákon je ve prospěch České republiky a našich občanů, ale že to klíčové je, co si o nás pomyslí partneři z Evropské unie.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s4 Tak bych si dovolil říct: Ne.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s5 Toto je svébytná Sněmovna, my jsme zodpovědní svým voličům a této republice a nikoliv něčemu, co si o nás někdo pomyslí z nějakých jiných státních nebo nadstátních útvarů.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s6 Navíc jsem si jist, že lidé v Polsku, Maďarsku, na Slovensku, v Itálii by třeba ten vztah k tomu měli podobný.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s7 Čili vy se spíš bojíte toho, co tomu řeknou jisté elity v jednom nejmenovaném evropském velkoměstě.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s8 Tohle je věc, která tak jako lehce vytočila, že jsem se zmáčkl faktickou připomínku, protože takhle přistupovat k zákonům mně skutečně přijde neuvěřitelné, protože bychom se měli zodpovídat nám, České republice, a to by mělo být nadřazené všemu, nikoliv tomu, co si o nás pomyslí partneři, a proto pro to všichni hlasujte.
ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s9 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u13.p1.s1 Pan předseda Kalousek vystoupí s faktickou poznámkou.
ps2017-013-10-010-061.u13.p1.s2 Máte slovo.
ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s1 mrzí, že vytáčím kolegy, nicméně přesto mám za to, že to, co si o nás myslí naši spojenci ve dvou klíčových spojeneckých svazcích, ve kterých jsme, tedy Evropská unie a Severoatlantická aliance, tak pokud o nás smýšlí dobře, je to v bytostném národním zájmu České republiky.
ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s2 A pokud o nás nesmýšlí dobře, tak tím podle mého názoru ohrožujeme bytostný národní zájem České republiky.
ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s3 Je otázka, co si definujeme jako národní zájem.
ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s4 Proto také říkám, že když pan prezident pronáší některé své výroky, naposledy v kauze novičok, ohrožuje národní zájem České republiky, byť je to samozřejmě naše bytostně vlastní věc.
ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s5 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u15.p1.s2 S přednostním právem pan předseda Radim Fiala.
ps2017-013-10-010-061.u15.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, ani samozřejmě nemohu souhlasit s tím, co tady řekl pan poslanec Kalousek.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s3 A aniž bych chtěl, to, co tady teď budu říkat, se samozřejmě týká a je v naprostém rozporu s tím, co tady zaznělo.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s4 V otázce fiskálního paktu je nutné mluvit zcela jasně k podstatě věci.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s5 Celý tento návrh je součástí salámové metody vtahování České republiky do eurozóny.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s6 Samozřejmě že tam není ani slovo o euru, ale všechny země, které jsou v eurozóně, musely schválit fiskální pakt.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s7 Je to základní podmínka vstupu do eurozóny.
ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s8 To euro tam není napsáno, to je ten poslední krok, který by nás samozřejmě čekal.
ps2017-013-10-010-061.u16.p2.s1 Samozřejmě že naše hnutí Svoboda a přímá demokracie připouští pouze jedinou metodu přijetí eura Českou republikou a tou je samozřejmě referendum.
ps2017-013-10-010-061.u16.p2.s2 Ne aby o tom rozhodla koaliční vláda nebo nekoaliční vláda, nebo dokonce vláda v demisi, ale aby o tom rozhodli všichni občané, protože to je cesta, ze které se lze těžko vrátit k vlastní měně.

Text viewDownload CoNNL-U