ps2017-013-10-010-061.u5.p1.s3
Máte slovo , pane předsedo . ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s2
Dámy a pánové , pan poslanec Munzar tady přesvědčivě argumentoval formulacemi týkajícími se koordinace hospodářských politik . ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s3
Já si myslím , že je k tomu potřeba ovšem dodat , že tyto formulace jsou v hlavě IV a vláda přistoupila k fiskálnímu kompaktu s tím , že si vyjednala výjimku , nebo uplatnila právo výjimky na hlavy III a IV , tedy v té koordinaci hospodářských politik mají výjimku a my přistoupením k této smlouvě těmito formulacemi nebudeme vázáni . ps2017-013-10-010-061.u6.p1.s4
To za prvé . ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s1
Ale především jsem chtěl mluvit o něčem jiném . ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s2
Poslanci SPD , ale i někteří jiní , hovoříme - li o této smlouvě , vždy o ní mluví jako o zásadním kroku k přijetí eura a argumentují proti přijetí eura v České republice . ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s3
S veškerou zkušeností ministra financí a dlouholetého poslance , který vyjednával a schvaloval ty či ony smlouvy , říkám zcela rozhodně , že v celém fiskálním kompaktu nenajdete jedno jediné slovo , které by nás o krůček přibližovalo k přijetí eura , ať už si to přijetí někdo z nás přeje , nebo nepřeje . ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s4
Prostě to tam není . ps2017-013-10-010-061.u6.p2.s5
A jestliže někdo argumentuje eurem , když mluví o fiskálním kompaktu , dopouští se zásadního argumentačního faulu . ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s1
Já samozřejmě vládě velmi vyčítám , že uplatnila výjimku i na hlavu III , protože holt ta hlava III je gros a jádro fiskálního kompaktu a daleko přísněji , než maastrichtská kritéria , uplatňuje některé parametry na hospodaření veřejných rozpočtů . ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s2
I tam máme výjimku . ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s3
Takže skutečně naprosto zásadní dopad přijetí této smlouvy pro realizaci hospodářské politiky vlády tady prostě není . ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s4
To je bohužel fakt . ps2017-013-10-010-061.u6.p3.s5
Já bych si přál , aby byl , ale on není . ps2017-013-10-010-061.u6.p4.s1
Zbývá ten jeden jediný argument , který je velmi zlehčován , a sice že všechny země kromě Velké Británie , která se rozhodla pro brexit , všechny ostatní země přistoupily k fiskálnímu kompaktu , byť řada z nich - Polsko , Maďarsko - si také jako vláda České republiky uplatnila výjimku na hlavy III a IV . ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s1
V politice jsou , dámy a pánové , symboly důležité . ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s2
To znamená , logicky si spousta našich partnerů z těch 26 zemí , které už přistoupily , položí otázku : Když to ti Češi nechtějí ratifikovat úplně stejně jako ti Britové , nechtějí oni nakonec taky vystoupit z té Evropské unie jako Britové ? ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s3
A já patřím k těm , kteří si nepřejí , aby si naši partneři tuhle otázku kladli , protože je to znejisťuje v jistotě , jaký my jsme vlastně partner . ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s4
Není to marginální důvod , je to zcela zásadní důvod . ps2017-013-10-010-061.u6.p5.s5
Pro tento důvod také pro to budeme hlasovat . ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s1
A ještě jednou zpátky k tomu , že tvrdím - a prosím , aby mi kdokoliv ukázal jedno písmeno v té smlouvě , které nás přibližuje euru - tak já si dovolím tvrdit , že ti , kteří jsou proti fiskálnímu kompaktu , jsou pro to , abychom vystoupili z Evropské unie . ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s2
Je to samozřejmě nesmysl , já si to nemyslím . ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s3
Ale je to argument mnohem logičtější než argument těch , kteří říkají , že přistoupením k fiskálnímu kompaktu se přibližujeme euru . ps2017-013-10-010-061.u6.p6.s4
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u7.p1.s2
Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Válková , po ní pan poslanec Skopeček . ps2017-013-10-010-061.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-10-010-061.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , milí kolegové , já se tedy konečně dostávám k tomu svému úkolu , který je naštěstí významně skromnější než ty věcné připomínky , které jsme tady před chvílí slyšeli a které tak výstižně vyjádřil , shrnul a srozumitelnou formou ozřejmil můj předřečník pan poslanec Kalousek vaším prostřednictvím , pane předsedající , a totiž k charakteru přenosu pravomocí z České republiky na Evropskou unii . ps2017-013-10-010-061.u8.p2.s1
Já si myslím , že je to otázka důležitá , protože pokud ztroskotá věcná argumentace - a říkám , výrazně kvalifikovaněji to tady vyjádřil pan poslanec Kalousek - , tak já jako neekonom a někdo , kdo tu věcnou problematiku záměrně nechává stranou , musím říci , že opravdu jsem nenašla v té smlouvě nic , co by se dalo charakterizovat jako určitý , byť potenciální závazek nebo záměr urychlit nebo podtrhnout význam toho přistoupení nebo vstoupení do měnové unie a zavedení eura jako měny v České republice . ps2017-013-10-010-061.u8.p2.s2
To tam skutečně není . ps2017-013-10-010-061.u8.p2.s3
Ale pokud selže ta věcná argumentace nebo jí nebudete naslouchat , tak samozřejmě vždycky se ke slovu hlásí ta procedurální , v tomto případě procesní , a již jsme tady slyšeli jako jednu ze zásadních námitek , že by tato mezinárodní smlouva měla být schvalována kvalifikovanou většinou , třípětinovou většinou poslanců právě s ohledem na to , že jde o mezinárodní smlouvu , která je ratifikovaná podle článku 10 a naší Ústavy a kdy dochází k přenosu pravomocí na jiné instituce , v tomto případě na evropské instituce , které potom vlastně některé ty pravomoci České republiky budou vykonávat . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s1
Myslím , že velmi fundovaný podklad pro toho , kdo by se tou problematikou chtěl více zabývat , je publikace , která vyšla zhruba před deseti lety , ani ne , asi osmi lety , Mezinárodní smlouvy v českém právu - Petr Mlsna , Jan Kněžínek - teoretická východiska sjednávání , schvalování , ratifikace , vyhlašování a aplikace . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s2
Zejména kapitola 7.2 Charakter přenosu pravomocí České republiky na Evropskou unii doporučuji vaší pozornosti , stránka 323 a následující . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s3
Protože nechci obstruovat a prodlužovat toto jednání , přesně naopak , nebudu z toho citovat a jenom shrnu , že Česká republika právě poté , co novelou Ústavy upravila ten článek tak , jak nyní zní , tak relativně přesně vymezila případy , i když se zdá , že je to velmi obecné , relativně ale dostatečně přesně vymezila případy , kdy dochází k přenosu těch pravomocí právě tím , že se musí v těch konkrétních případech na těch dokumentech , které procházejí posuzováním optikou , zda zde je třeba kvalifikované většiny či nikoliv , dokázat , že té kvalifikované většiny je třeba . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s4
Co by se stalo , kdybychom použili to kritérium , že raději pro všechny případy u sporných smluv to uděláme tou kvalifikovanou většinou , schválíme , ratifikujeme , to vám můžu říci hned velmi srozumitelně - dostali bychom se mimo principy právního státu , protože bychom zpřísněný režim pro tyto účely zakotvený v Ústavě zneužívali , nadužívali ke schvalování dokumentů , které takovou proceduru nevyžadují . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s5
Čili z tohoto hlediska určitě postup , který bych nedoporučovala . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s6
A jestli si někdo z vás vzpomene , tak já jsem byla ta , která vystoupila při tom , když se zahajovalo jednání o projednání této smlouvy , a řekla jsem pozor - za prvé diskontinuita , v tomto směru jsem se neztotožnila s vládní legislativou a myslím si , že i Senát by měl projednat znovu , i když je jenom obměňovaný třetinově a vlastně kontinuálně ta jeho existence na rozdíl od Poslanecké sněmovny pokračuje , takhle významnou smlouvu , nicméně současně jsem si kladla otázku , když oni to schválí kvalifikovaně , jestli my musíme také jít procedurálně tímto způsobem . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s7
Vycházejíc z naší Ústavy , po prostudování příslušné materie , odborné literatury k tomu publikované docházím k závěru - a v tomto ohledu se zase naopak ztotožňuji s vládní legislativou - abychom mohli dojít k závěru , že tato mezinárodní smlouva podléhá režimu ratifikace podle článku 10 a naší Ústavy , tak by musela splňovat náležitosti , které nesplňuje . ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s8
A v teorii se mi nejvíc líbí to kritérium obecnosti a aspekt časový , čili aspekt obecnosti , přenesení , aspekt časového omezení ; ps2017-013-10-010-061.u8.p3.s9
a tyto oba dva aspekty , hlediska , chcete - li , musí platit , aby šlo o ten zpřísněný režim , aby šlo o tu mezinárodní smlouvu , kterou musíme podrobit tomu přísnějšímu schvalovacímu režimu řízení . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s1
Když bych teď přeskočila různé teoretické úvahy , tak dojdu k závěru , že je třeba zkoumat touto optikou zejména články 3 , 7 a 8 , kdy článek 3 stanoví povinnost zavést do vnitrostátního práva , nejlépe na ústavní úrovni , pravidlo vyrovnaných neboli přebytkových veřejných rozpočtů - už jsem se poučila , že se tomu říká zlaté rozpočtové pravidlo - a pak jsou tady různé ekonomické požadavky na to , aby se to takto mohlo nazývat . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s2
A jisté zpochybnění by mohlo být pro ty , kteří si myslí , že by to mělo mít ten přísnější rámec , to , nebo ta skutečnost , že zapojení jakéhokoli unijního orgánu , tady v tomto případě jde o Evropskou komisi , v rámci mezinárodní smlouvy , k níž nepřistoupily zatím všechny členské státy Evropské unie , je přesně ten moment , který by mohl navodit přenos pravomocí . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s3
Ale když se na to podíváme , ten článek 3 svěřuje Evropské komisi některé nové kompetence , které zatím platné unijní právo neupravuje . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s4
Je to ta kompetence navrhovat harmonogram směřování ke střednědobému cíli , potom společné zásady pro zavedení mechanismů nápravy , které mají smluvní strany zavést do vnitrostátního práva . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s5
A ten přenos pravomocí by mohl být eventuálně spatřován ve skutečnosti , že je Evropské komisi svěřena ve velmi široké míře pravomoc rozhodovat o obsahu rozpočtové kázně toho příslušného smluvního státu . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s6
Ale proti tomu , a myslím , že celkem velmi přesvědčivě , je jiná skutečnost , že totiž tu rozpočtovou pravomoc budou nadále vykonávat vnitrostátní orgány podle vnitrostátních právních předpisů , protože rozpočtová pravidla jsou zakotvena na vnitrostátní úrovni . ps2017-013-10-010-061.u8.p4.s7
Čili už vidíte , že na první pohled by to vypadalo , že ano , dochází , ale ve skutečnosti věcně , obsahově toto kritérium nemůže být naplněno , protože nedochází k přenosu pravomocí . ps2017-013-10-010-061.u8.p5.s1
Pokud jde o článek 7 , tak ten podle mého názoru také nepředstavuje přenos pravomocí , protože stanovisko právní služby Rady se už jednou vyjádřilo , že závazek smluvních stran zachovat se v průběhu postupu vedoucího k přijetí rozhodnutí Rady , který napomůže dosahování cílů hospodářské a měnové unie , aniž by došlo k porušení procesních pravidel stanovených v zakládacích smlouvách Evropské unie , tím nedochází k obcházení hlasovacího práva podle článku 126 Smlouvy o fungování Evropské unie . ps2017-013-10-010-061.u8.p5.s2
Naopak zde nadále platí ten režim jako v jiných mezinárodních smlouvách a nelze dovodit nikde z nějakého ustanovení , že by tady byla nějaká výjimka . ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s1
Pardon , paní poslankyně . ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s2
Dámy a pánové , prosím o klid , ať má paní poslankyně Válková možnost nás seznámit v odpovídající atmosféře se svými argumenty . ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s3
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u9.p1.s4
Prosím , paní poslankyně , pokračujte . ps2017-013-10-010-061.u10.p1.s1
Já také děkuji , pane předsedající . ps2017-013-10-010-061.u10.p1.s2
V této souvislosti tedy podle mého názoru můžeme i argumentovat , že v konečném důsledku , i kdyby se jednalo o změnu hlasovací procedury zakotvené v primárním právu , nelze , a to podle našeho ústavního práva , podle Ústavního soudu České republiky , uvažovat o rozšíření unijní pravomoci , neboť změna se týká pouze způsobu hlasování , nikoli toho postupu a samotného výsledku . ps2017-013-10-010-061.u10.p2.s1
A konečně ještě bych mohla stejným způsobem , nebo podobným způsobem , argumentovat , pokud jde o článek 8 , který rovněž nepředstavuje přenos obecné soudní pravomoci na Soudní dvůr Evropské unie , ale vymezení jenom konkrétního okruhu sporů , kterými se bude moci Soudní dvůr Evropské unie zabývat , aniž by došlo k přenesení té obecné soudní pravomoci . ps2017-013-10-010-061.u10.p2.s2
Čili zase není naplněna podmínka obecnosti přenesení pravomocí , jak jsem se o tom zmínila již dříve . ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s1
Čili závěr je , že tuto smlouvu z tohoto pohledu opravdu není snadné posoudit tak , abychom si byli jisti bez toho , že bychom ji nepodrobili relativně podrobné procesněprávní a mezinárodněprávní analýze . ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s2
Jde o samostatnou mezinárodní smlouvu . ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s3
Není závislá na existujícím smluvním rámci Evropské unie , byť ten samotný text smlouvy obsahuje řadu odkazů na primární i sekundární právo Evropské unie . ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s4
Současně smlouva předpokládá , že při jejím provádění a aplikaci budou hrát unijní orgány důležitou roli , a to nás právě může mást , že dochází k přenosu některých pravomocí , ale ve skutečnosti k nim nedochází . ps2017-013-10-010-061.u10.p3.s5
Tam bychom skutečně museli prokázat , že takové přenesení pravomoci splňuje kritérium obecnosti a kritérium časové . ps2017-013-10-010-061.u10.p4.s1
Myslím si , že pro zahájení případné debaty na toto téma by moje vystoupení mohlo skončit konstatováním , že jsem si téměř jistá , že pokud se teď v diskusi nebudou prezentovat jiné argumenty , které by vyvrátily ty závěry , zčásti dosti teoretické , ohledně charakteru této mezinárodní smlouvy sui generis a způsobu , jakým bychom ji měli schvalovat , můžeme dojít k závěru , že ji nemusíme schvalovat kvalifikovanou většinou a že hlavní důvod zůstává potvrzen , a je jím absence přenosu pravomocí na jiné mezinárodní organizace , jak by to vyžadoval článek 10 a naší stavy . ps2017-013-10-010-061.u10.p4.s2
Pokud byste tam něco našli , já jsem tam samozřejmě našla takové náznaky , jde o naprosto marginální , nepatrný přenos pravomocí , který nic nemění na tom celkovém závěru . ps2017-013-10-010-061.u10.p5.s1
Já bych skoro apelovala na nás , abychom skutečně zbytečně nezaváděli striktnější a přísnější režim tam , kde toho není třeba , a v případě pochybností je možné se opravdu obrátit a nastudovat si ne moc bohatou českou tuzemskou literaturu , ale co do svých závěrů velmi fundovaně zpracovanou monografii a i judikáty Ústavního soudu , které lze cum grano salis aplikovat i na tuto materii . ps2017-013-10-010-061.u10.p5.s2
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u11.p1.s2
Faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Václav Klaus , po něm vystoupí s přednostním právem pan předseda Radim Fiala a po něm v obecné rozpravě pan poslanec Skopeček . ps2017-013-10-010-061.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s1
Dobrý den . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s2
Já jsem chtěl reagovat na pana poslance Kalouska , ale mezitím tady vystoupila s dlouhou řečí paní poslankyně . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s3
Kromě rétorického cvičení jsem zaznamenal v projevu pana poslance Kalouska , že vlastně není důležité , jestli ten zákon je ve prospěch České republiky a našich občanů , ale že to klíčové je , co si o nás pomyslí partneři z Evropské unie . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s4
Tak já bych si dovolil říct : Ne . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s5
Toto je svébytná Sněmovna , my jsme zodpovědní svým voličům a této republice a nikoliv něčemu , co si o nás někdo pomyslí z nějakých jiných státních nebo nadstátních útvarů . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s6
Navíc jsem si jist , že lidé v Polsku , Maďarsku , na Slovensku , v Itálii by třeba ten vztah k tomu měli podobný . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s7
Čili vy se spíš bojíte toho , co tomu řeknou jisté elity v jednom nejmenovaném evropském velkoměstě . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s8
Tohle je věc , která mě tak jako lehce vytočila , že jsem se zmáčkl faktickou připomínku , protože takhle přistupovat k zákonům mně skutečně přijde neuvěřitelné , protože bychom se měli zodpovídat nám , České republice , a to by mělo být nadřazené všemu , nikoliv tomu , co si o nás pomyslí partneři , a proto pro to všichni hlasujte . ps2017-013-10-010-061.u12.p1.s9
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u13.p1.s1
Pan předseda Kalousek vystoupí s faktickou poznámkou . ps2017-013-10-010-061.u13.p1.s2
Máte slovo . ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s1
Mě mrzí , že vytáčím kolegy , nicméně přesto mám za to , že to , co si o nás myslí naši spojenci ve dvou klíčových spojeneckých svazcích , ve kterých jsme , tedy Evropská unie a Severoatlantická aliance , tak pokud o nás smýšlí dobře , je to v bytostném národním zájmu České republiky . ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s2
A pokud o nás nesmýšlí dobře , tak tím podle mého názoru ohrožujeme bytostný národní zájem České republiky . ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s3
Je otázka , co si definujeme jako národní zájem . ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s4
Proto také říkám , že když pan prezident pronáší některé své výroky , naposledy v kauze novičok , ohrožuje národní zájem České republiky , byť je to samozřejmě naše bytostně vlastní věc . ps2017-013-10-010-061.u14.p1.s5
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u15.p1.s2
S přednostním právem pan předseda Radim Fiala . ps2017-013-10-010-061.u15.p1.s3
Máte slovo . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , ani já samozřejmě nemohu souhlasit s tím , co tady řekl pan poslanec Kalousek . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s3
A aniž bych chtěl , to , co tady teď budu říkat , se samozřejmě týká a je v naprostém rozporu s tím , co tady zaznělo . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s4
V otázce fiskálního paktu je nutné mluvit zcela jasně k podstatě věci . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s5
Celý tento návrh je součástí salámové metody vtahování České republiky do eurozóny . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s6
Samozřejmě že tam není ani slovo o euru , ale všechny země , které jsou v eurozóně , musely schválit fiskální pakt . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s7
Je to základní podmínka vstupu do eurozóny . ps2017-013-10-010-061.u16.p1.s8
To euro tam není napsáno , to je až ten poslední krok , který by nás samozřejmě čekal . ps2017-013-10-010-061.u16.p2.s1
Samozřejmě že naše hnutí Svoboda a přímá demokracie připouští pouze jedinou metodu přijetí eura Českou republikou a tou je samozřejmě referendum . ps2017-013-10-010-061.u16.p2.s2
Ne aby o tom rozhodla koaliční vláda nebo nekoaliční vláda , nebo dokonce vláda v demisi , ale aby o tom rozhodli všichni občané , protože to je cesta , ze které se už lze těžko vrátit k vlastní měně .