|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-12 ps2017-013-09-002-117 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

117. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - druhé čtení

Date2018-06-12
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/117
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013307.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 615 • previousnext

ps2017-013-09-002-117.u9.p1.s2 S přednostním právem se mi přihlásil pan ministr Plaga, ale před ním tady mám s faktickou poznámkou pana poslance Raise, takže prosím.
ps2017-013-09-002-117.u9.p1.s3 Faktická poznámka přednost.
ps2017-013-09-002-117.u9.p1.s4 A než pan poslanec dorazí k hovořišti, mám tady omluvenku, která nevím, jestli byla načtena, nicméně pan poslanec Klaus se nám omlouvá od do z osobních důvodů.
ps2017-013-09-002-117.u9.p2.s1 Nyní prosím faktickou poznámku.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s1 Přeji dobrý den.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s2 On si zčásti odpověděl kolega Gazdík.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s3 Ten pozměňovací návrh tři části.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s4 Se dvěma souhlasí, ta třetí je problémová.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s5 Řešila to vláda.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s6 Předpokládám, že samozřejmě přijmeme návrh Ivo Vondráka, takže tím pádem k žádnému finančnímu dramatu ve Zlínském a jiných krajích nedojde.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s7 A celé je to vlastně formální záležitost, abychom když budeme schvalovat ten pozměňovací návrh, potažmo proceduru schvalování zákona, tak abychom to rozdělili na tři části v podstatě a schvalovali to po částech.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s8 Předpokládám, že první dvě bychom schválili.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s9 Tu třetí bychom víceméně nahradili pozměňovacím návrhem kolegy Vondráka.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s10 Tak jenom to jsem chtěl k tomu dodat.
ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s11 Děkuji.
ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s2 Nyní prosím pana ministra.
ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s3 Připraví se místopředseda Fiala.
ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s4 Prosím, pane ministře.
ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřil k projednávanému návrhu a zároveň úvodní části diskuse.
ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s3 Pouze shrnu postoj Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k původnímu návrhu.
ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s4 Ale on v podstatě zazněl v tom schváleném, alespoň částečně, s výjimkou toho dvouletého odkladu, v tom schváleném usnesení školského výboru.
ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s1 Tedy co se týká přijímání dvouletých dětí do mateřské školky, školy, pardon, nejprve bych chtěl zopakovat, že Ministerstvo školství zaujalo k této novele původně neutrální stanovisko.
ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s2 A skutečně, a ta diskuse, která proběhla i v rámci prvního čtení, je poměrně zásadní v tom, že automatická povinnost všech veřejných zřizovatelů poskytnout kapacitu spádově dvouletým od roku 2020 je jednak ekonomicky nesmírně náročná, v mnoha ohledech nestíhatelná.
ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s3 A to, co tady také zaznělo, ale to považuji za nutné znovu vypíchnout, je, že samozřejmě v těch obcích chybí i personál, který by to zabezpečoval.
ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s4 To znamená, je hezké, že někomu dáme povinnost, ale když není možné ji zabezpečit, tak je z toho málo užitku.
ps2017-013-09-002-117.u12.p3.s1 Co se týká schopnosti, možnosti přijímat netříleté, schválně nebudu říkat přímo dvouleté, tak zase to tady zaznělo - 45 tis. dětí v letošním roce netříletých do školek chodí.
ps2017-013-09-002-117.u12.p3.s2 Takže zřizovatelé se v daných obcích podle mého názoru chovají rozumně a plošná povinnost není něco, co by vyřešilo zásadní problém, který máme.
ps2017-013-09-002-117.u12.p3.s3 Proto v tomto je souhlas s tím návrhem.
ps2017-013-09-002-117.u12.p4.s1 Co se týká povinnosti předškolního vzdělávání.
ps2017-013-09-002-117.u12.p4.s2 znovu opakuji, mám za to, že necelý první rok této povinnosti, přestože nějaká vstupní data z těch analýz jsou, tak by neměl být - tady se asi neshodneme, ale to nevadí - neměl být automaticky použit tento argument, že to nefunguje po deseti měsících, k tomu, abychom tuto věc zrušili.
ps2017-013-09-002-117.u12.p4.s3 Dejme tomu ještě větší čas a hlavně zkusme, pokud z těch tvrdých čísel vypadává, že to nefunguje tak, jak jsme předpokládali, pojďme se podívat na způsoby a možné změny tak, aby to fungovalo, ale nemá asi smysl to takto rušit.
ps2017-013-09-002-117.u12.p5.s1 O tom návazném, což je úplata za předškolní vzdělávání, tak tady samozřejmě kategoricky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je proti tomu, abychom zaváděli úplaty za předškolní vzdělávání.
ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s1 Co se týká zmiňovaného přívěsku, tedy odložení změny financování regionálního školství o dva roky, tak skutečně potvrzuji, že v tuto chvíli na základě mnoha výjezdů pracovníků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do regionů, kde s řediteli detailně probíráme změnu financování, tak se jeví jako přínosné pro všechny zúčastněné strany.
ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s2 A ten odklad, resp. rozložení do jednoho roku, tak aby od 1. ledna 2020 skutečně naplno naběhlo financování nákladové, ale - i to, co tady pan kolega Gazdík říkal o problémech ve Zlínském kraji, ano, skutečně jsou.
ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s3 A jedním ze způsobů, jak je překlenout - a nejde čekat dva roky, než se tato situace vyřeší, protože ta situace v některých krajích, a Zlínský mezi patří, je skutečně vážná.
ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s4 Takže z mého pohledu je vhodný návrh pana poslance Vondráka s tím, že ale ten rok se neprováhá, z pohledu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ale posílíme složku mateřských škol.
ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s5 Ale ne tak, že jim dáme povinnost, ale naopak možnost a prostředky k zafinancování těch 2,5hodinových překryvů, případně k prodloužení provozní doby.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s1 Co se týká regionálních disparit a těch krajů, které na tom skutečně nejsou dobře po stránce finanční, tak navrhuji, abychom prostřednictvím rozvojového programu pomohli tu dobu k plnému spuštění nového způsobu financování překlenout přes rozvojový program.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s2 A potom, a to je zpětná vazba od ředitelů škol, oni samozřejmě potřebují náběh PHmaxů, tedy počtu hodin maximálních a nastavení výuky skutečně si osahat na modelových příkladech.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s3 A hlavně to potřebují zavést od září.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s4 Protože od ledna nikoho nikde nahánět nebudou a zapojovat do výuky a měnit rozvrhy také nebudou.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s5 Takže z tohoto důvodu dalším nástrojem pro rok 2019, který chceme na ministerstvu zavést, je rozvojový program, aby mohlo k postupnému náběhu dojít od září 2019 a k plnému překlopení na ten nákladový způsob financování od ledna 2020.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s6 Proto tady vyjadřuji podporu ještě samozřejmě nepotvrzenému, ale do systému načtenému návrhu pana poslance Vondráka.
ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s7 Děkuji.
ps2017-013-09-002-117.u13.p1.s1 také děkuji.
ps2017-013-09-002-117.u13.p1.s2 A přišla mi tady omluvenka.
ps2017-013-09-002-117.u13.p1.s3 Takže paní poslankyně Věra Procházková se nám omlouvá dnes mezi a půlnocí z pracovních důvodů.
ps2017-013-09-002-117.u13.p2.s1 Nyní prosím pana místopředsedu Fialu, aby se ujal slova.
ps2017-013-09-002-117.u14.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem k tomuto návrhu vystupoval v prvním čtení a zdůvodňoval jsem, proč jsme přesvědčeni o tom, že je potřeba se zbavit povinnosti, aby všechny děti musely absolvovat předškolní vzdělávání, stejně jako proč není dobré, aby školky povinně musely přijímat i dvouleté děti.
ps2017-013-09-002-117.u14.p1.s2 Nechci se k tomu příliš vracet, ale mám zde příležitost reagovat jak na slova pana ministra, tak na slova pana předsedy Gazdíka, tak této příležitosti využiji.
ps2017-013-09-002-117.u14.p2.s1 Jsem rád, to musím říct, že Ministerstvo školství se pod současným vedením posunulo ve svých názorech a že skutečně vidí realisticky, že povinnost přijímat dvouleté děti způsobuje spoustu problémů samozřejmě finančních, kapacitních, ale do jisté míry jde i proti smyslu toho předškolního vzdělávání a tomu, jaký mají úkol mateřské školy v našem vzdělávacím systému.
ps2017-013-09-002-117.u14.p2.s2 Jsem rád, že se tady stanovisko ministerstva skutečně posunulo, a i na základě toho věřím, že se nám podaří tuto chybu napravit.
ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s1 U toho předškolního vzdělávání, které je povinné pro všechny, tam bych panu ministrovi jenom řekl, že to, co se teď děje a co ukazují data za ten první rok, tak to jsme předvídali my, kteří jsme nebyli pro ten návrh.
ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s2 A i jsme tady argumentovali, že přesně to se stane.
ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s3 A ono se to nezmění.
ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s4 Prostě způsobili jsme to, že rodinám, které z dobrých důvodů neposílají děti do mateřské školy, dokážou je dobře připravit na základní školní docházku, mají pro to nejrůznější důvody, maminka je na mateřské s menším dítětem, vyhovuje to, věnují se prarodiče, těch důvodů jsou tisíce - tak tomuto malému procentu rodin jsme mimořádným způsobem zkomplikovali situaci.
ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s5 A stejně ta tři procenta, nebo dvě, nebo čtyři, nebo kolik jich je těch dětí ze sociálně znevýhodněných nebo z rodin, které tam ty děti neposílají, i když ti, kteří to prosazovali, je tam chtěli dostat, tak ty jsme stejně nedonutili k tomu, aby ty děti posílali do školky.
ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s6 A i to jsme tady říkali a předvídali, protože to ukazuje zkušenost a bylo zjevné, že to tak dopadne.
ps2017-013-09-002-117.u14.p4.s1 Takže si myslím, že mnohem rozumnější by bylo, zvlášť v situaci, kdy naprostá většina dětí, i když to nebyla povinnost, absolvovala předškolní vzdělávání nebo chodila ten poslední rok do mateřské školy, kdybychom to znovu zdobrovolnili.
ps2017-013-09-002-117.u14.p4.s2 Nic bychom nepokazili, žádný sociální problém bychom nezpůsobili, jenom bychom zjednodušili život řadě rodin, které se dokážou o dítě postarat tak, že ho dobře připraví na základní školu, aniž by chodilo do mateřské školy.
ps2017-013-09-002-117.u14.p5.s1 Ale dovolte mi dotknout se ještě otázky financování, protože tady si dovolím nesouhlasit se svým vzácným kolegou panem předsedou Gazdíkem.
ps2017-013-09-002-117.u14.p5.s2 Nemyslím si, že ty problémy, které Zlínský kraj, ale které jsou obecně problémy českého školství, a to je rozdíl ve financování školství mezi kraji, že to je způsobeno tím financováním na žáka a že se to odstraní tím nákladovým financováním.
ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s1 Tak za prvé bych chtěl říct, že když navrhujeme odklad reformy financování, tak tento návrh podporuji ne proto, že si myslím, že ta reforma je špatně připravena - což je, nedostatečně připravena.
ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s2 Ale ten návrh na odklad podporuji, protože si myslím, že ta reforma je špatná a jde špatným směrem a nebude dobře fungovat a nebude fungovat ve prospěch českého školství.
ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s3 nesouhlasím s ideou reformy.
ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s4 Nákladové financování, tak jak je to tady nastaveno, je špatný systém.
ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s5 A když ho nemůžeme zrušit, protože na to není dostatečná politická vůle, tak si myslím, že je rozumné, abychom ho co nejdále odložili a umožnili všem, aby to nejenom dobře připravili, ale hlavně přehodnotili svůj postoj.
ps2017-013-09-002-117.u14.p7.s1 Myslím si, že mnohem správnější je financování, které směřuje k nějakému normativu na žáka.
ps2017-013-09-002-117.u14.p7.s2 Samozřejmě ne v nějaké naivní, primitivní, mechanické formě, ale s různými koeficienty, velmi jednoduchými a transparentními, které třeba umožní to, abychom mohli udržet školy v malých obcích, což je nepochybně zájem nás všech.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s1 Ale chci zde uvést ještě jeden argument.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s2 Jeden z problémů českého školství dlouhodobě jsou rozdíly v penězích, které jdou na žáka v jednotlivých regionech.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s3 A ty rozdíly jsou docela výrazné a nejsou ničím odůvodněny.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s4 Takže dnes jsme v situaci - a tam souhlasím s tím, že to v pořádku není a do budoucna by nám to způsobovalo řadu problémů - dnes jsme skutečně v situaci, že na tentýž obor, třída se stejným počtem žáků v různých krajích, dostane ta škola na žáka různé finanční prostředky.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s5 To je neodůvodněné a je to problematické.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s6 Je to problematické proto, že teď se potýkáme s rozdíly ve výstupech, v kvalitě vzdělávání mezi jednotlivými kraji.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s7 Je to jeden z výrazných deficitů, nevýhod, problémů českého vzdělávacího systému.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s8 Podle některých analýz a srovnávání ty rozdíly ve znalostech mezi jednotlivými regiony tvoří 1,5 roku školní docházky, což by nás všechny mělo zneklidňovat.
ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s9 A samozřejmě se nemůžeme spokojit se situací, že tyto rozdíly jsou nebo mohou být podporovány nevhodným systémem financování.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s1 Proto souhlasím s tím, že ten systém je potřeba změnit a že není možné udržovat ty rozdíly mezi financováním jednotlivých regionů.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s2 Ale cesta, která byla zvolena, není dobrá.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s3 A jak se tady ukazuje, tak ti, kteří tu reformu připravovali, nebyli ani schopni ji připravit tak, aby mohla být dobře spuštěna.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s4 Z tohoto hlediska, když ji - znovu opakuji - nemůžeme zrušit a věnovat se reformě, která by byla mnohem jednodušší a rozumnější, a to je jít cestou těch normativů, tak za opravdu dobré řešení pokládám to, abychom spuštění reformy odložili a věnovali se její důkladné přípravě, popř. i přehodnocení těch základních parametrů, na kterých je postavena.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s5 Protože jinak nejenom že neodstraníme rozdíly ve financování mezi kraji, ale ještě způsobíme to, že ten systém bude neefektivní, nebude dostatečně podporovat kvalitu a nepovede k tomu, že vzdělání našich žáků, našich dětí, což musí být náš cíl, bude lepší.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s6 Podle to ta reforma nezajišťuje a jenom způsobíme v celém systému další komplikace, další neefektivitu, další snižování požadavků na kvalitu.
ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s7 A to si myslím, že není v zájmu nás všech.
ps2017-013-09-002-117.u14.p10.s1 Takže pokud se můžeme domluvit alespoň na tom, že tu reformu odložíme, tak si myslím, že by to byla dobrá domluva a že by tady Poslanecká sněmovna udělala něco rozumného a opravdu něco ve prospěch vzdělávacího systému v České republice.
ps2017-013-09-002-117.u15.p1.s1 Tak děkuji a mám tady s faktickou poznámkou pana poslance Gazdíka, po něm je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Bartoň.
ps2017-013-09-002-117.u15.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s1 mám faktickou poznámku k panu ctěnému místopředsedovi Fialovi, kterého si opravdu lidsky vážím.
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s2 Nicméně k jeho závěru bych se chtěl zeptat na jednu otázku.
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s3 V případě, že většina politických stran, včetně Občanské demokratické strany, se shoduje na tom, že by učitelům mělo být přidáno, tak bych chtěl vědět, jaké pan profesor Fiala řešení.
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s4 V případě, že bude přidáno, tak minimálně ve čtyřech krajích díky financování na žáka příští rok nebudou pomocí krajských normativů moci zákonným způsobem kraje rozdělit peníze ani na tarify, natožpak na nadtarifní složky.
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s5 teď je průměrný osobní příplatek učitele ve Zlínském kraji 81 korun díky financování na žáka!
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s6 A v případě, že se platy zvýší o 10 %, což si bezesporu všichni přejeme, tak se dostaneme pod tarif.
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s7 Takže se stane, že kraje nebudou moci rozdělovat finance ani na tarify!
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s8 Jak to máme řešit, prosím?
ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s9 Děkuji.
ps2017-013-09-002-117.u17.p1.s1 také děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U