ps2017-013-09-002-117.u9.p1.s2
S přednostním právem se mi přihlásil pan ministr Plaga , ale před ním tady mám s faktickou poznámkou pana poslance Raise , takže prosím . ps2017-013-09-002-117.u9.p1.s3
Faktická poznámka má přednost . ps2017-013-09-002-117.u9.p1.s4
A než pan poslanec dorazí k hovořišti , mám tady omluvenku , která nevím , jestli už byla načtena , nicméně pan poslanec Klaus se nám omlouvá od 15.30 do 17.30 z osobních důvodů . ps2017-013-09-002-117.u9.p2.s1
Nyní prosím faktickou poznámku . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s1
Přeji dobrý den . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s2
On si zčásti odpověděl kolega Gazdík . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s3
Ten pozměňovací návrh má tři části . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s4
Se dvěma souhlasí , ta třetí je problémová . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s5
Řešila to vláda . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s6
Předpokládám , že samozřejmě přijmeme návrh Ivo Vondráka , takže tím pádem k žádnému finančnímu dramatu ve Zlínském a jiných krajích nedojde . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s7
A celé je to vlastně formální záležitost , abychom když budeme schvalovat ten pozměňovací návrh , potažmo proceduru schvalování zákona , tak abychom to rozdělili na tři části v podstatě a schvalovali to po částech . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s8
Předpokládám , že první dvě bychom schválili . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s9
Tu třetí bychom víceméně nahradili pozměňovacím návrhem kolegy Vondráka . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s10
Tak jenom to jsem chtěl k tomu dodat . ps2017-013-09-002-117.u10.p1.s11
Děkuji . ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s1
Také děkuji . ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s2
Nyní prosím pana ministra . ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s3
Připraví se místopředseda Fiala . ps2017-013-09-002-117.u11.p1.s4
Prosím , pane ministře . ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych se vyjádřil k projednávanému návrhu a zároveň úvodní části diskuse . ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s3
Pouze shrnu postoj Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy k původnímu návrhu . ps2017-013-09-002-117.u12.p1.s4
Ale on už v podstatě zazněl v tom schváleném , alespoň částečně , s výjimkou toho dvouletého odkladu , v tom už schváleném usnesení školského výboru . ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s1
Tedy co se týká přijímání dvouletých dětí do mateřské školky , školy , pardon , nejprve bych chtěl zopakovat , že Ministerstvo školství zaujalo k této novele původně neutrální stanovisko . ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s2
A skutečně , a ta diskuse , která proběhla i v rámci prvního čtení , je poměrně zásadní v tom , že automatická povinnost všech veřejných zřizovatelů poskytnout kapacitu spádově dvouletým od roku 2020 je jednak ekonomicky nesmírně náročná , v mnoha ohledech nestíhatelná . ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s3
A to , co tady už také zaznělo , ale já to považuji za nutné znovu vypíchnout , je , že samozřejmě v těch obcích chybí i personál , který by to zabezpečoval . ps2017-013-09-002-117.u12.p2.s4
To znamená , je hezké , že někomu dáme povinnost , ale když není možné ji zabezpečit , tak je z toho málo užitku . ps2017-013-09-002-117.u12.p3.s1
Co se týká už schopnosti , možnosti přijímat netříleté , já schválně nebudu říkat přímo dvouleté , tak zase už to tady zaznělo - 45 tis . dětí v letošním roce netříletých do školek chodí . ps2017-013-09-002-117.u12.p3.s2
Takže zřizovatelé se v daných obcích podle mého názoru chovají rozumně a plošná povinnost není něco , co by vyřešilo zásadní problém , který máme . ps2017-013-09-002-117.u12.p3.s3
Proto v tomto je souhlas s tím návrhem . ps2017-013-09-002-117.u12.p4.s1
Co se týká povinnosti předškolního vzdělávání . ps2017-013-09-002-117.u12.p4.s2
Já znovu opakuji , mám za to , že necelý první rok této povinnosti , přestože nějaká vstupní data z těch analýz už jsou , tak by neměl být - tady se asi neshodneme , ale to nevadí - neměl být automaticky použit tento argument , že to nefunguje po deseti měsících , k tomu , abychom tuto věc zrušili . ps2017-013-09-002-117.u12.p4.s3
Dejme tomu ještě větší čas a hlavně zkusme , pokud z těch tvrdých čísel vypadává , že to nefunguje tak , jak jsme předpokládali , pojďme se podívat na způsoby a možné změny tak , aby to fungovalo , ale nemá asi smysl to takto rušit . ps2017-013-09-002-117.u12.p5.s1
O tom návazném , což je úplata za předškolní vzdělávání , tak tady samozřejmě kategoricky Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy je proti tomu , abychom zaváděli úplaty za předškolní vzdělávání . ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s1
Co se týká zmiňovaného přívěsku , tedy odložení změny financování regionálního školství o dva roky , tak skutečně potvrzuji , že v tuto chvíli na základě mnoha výjezdů pracovníků Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy do regionů , kde s řediteli detailně probíráme změnu financování , tak se jeví jako přínosné pro všechny zúčastněné strany . ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s2
A ten odklad , resp . rozložení do jednoho roku , tak aby od 1 . ledna 2020 skutečně naplno naběhlo financování nákladové , ale - i to , co tady pan kolega Gazdík říkal o problémech ve Zlínském kraji , ano , skutečně jsou . ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s3
A jedním ze způsobů , jak je překlenout - a nejde čekat dva roky , než se tato situace vyřeší , protože ta situace v některých krajích , a Zlínský mezi ně patří , je skutečně vážná . ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s4
Takže z mého pohledu je vhodný návrh pana poslance Vondráka s tím , že ale ten rok se neprováhá , z pohledu Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy , ale posílíme složku mateřských škol . ps2017-013-09-002-117.u12.p6.s5
Ale ne tak , že jim dáme povinnost , ale naopak možnost a prostředky k zafinancování těch 2 , 5 hodinových překryvů , případně k prodloužení provozní doby . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s1
Co se týká regionálních disparit a těch krajů , které na tom skutečně nejsou dobře po stránce finanční , tak navrhuji , abychom prostřednictvím rozvojového programu pomohli tu dobu k plnému spuštění nového způsobu financování překlenout přes rozvojový program . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s2
A potom , a to je zpětná vazba od ředitelů škol , oni samozřejmě potřebují náběh PHmaxů , tedy počtu hodin maximálních a nastavení té výuky skutečně si osahat na modelových příkladech . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s3
A hlavně to potřebují zavést od září . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s4
Protože od ledna nikoho nikde nahánět nebudou a zapojovat do výuky a měnit rozvrhy také nebudou . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s5
Takže z tohoto důvodu dalším nástrojem pro rok 2019 , který chceme na ministerstvu zavést , je rozvojový program , aby mohlo k postupnému náběhu dojít od září 2019 a k plnému překlopení na ten nákladový způsob financování od ledna 2020 . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s6
Proto tady vyjadřuji podporu ještě samozřejmě nepotvrzenému , ale do systému načtenému návrhu pana poslance Vondráka . ps2017-013-09-002-117.u12.p7.s7
Děkuji . ps2017-013-09-002-117.u13.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-013-09-002-117.u13.p1.s2
A přišla mi tady omluvenka . ps2017-013-09-002-117.u13.p1.s3
Takže paní poslankyně Věra Procházková se nám omlouvá dnes mezi 16.01 a půlnocí z pracovních důvodů . ps2017-013-09-002-117.u13.p2.s1
Nyní prosím pana místopředsedu Fialu , aby se ujal slova . ps2017-013-09-002-117.u14.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , já jsem k tomuto návrhu vystupoval už v prvním čtení a zdůvodňoval jsem , proč jsme přesvědčeni o tom , že je potřeba se zbavit té povinnosti , aby všechny děti musely absolvovat předškolní vzdělávání , stejně jako proč není dobré , aby školky povinně musely přijímat i dvouleté děti . ps2017-013-09-002-117.u14.p1.s2
Nechci se k tomu příliš vracet , ale mám zde příležitost reagovat jak na slova pana ministra , tak na slova pana předsedy Gazdíka , tak této příležitosti využiji . ps2017-013-09-002-117.u14.p2.s1
Jsem rád , to musím říct , že Ministerstvo školství se pod současným vedením posunulo ve svých názorech a že skutečně vidí realisticky , že povinnost přijímat dvouleté děti způsobuje spoustu problémů samozřejmě finančních , kapacitních , ale do jisté míry jde i proti smyslu toho předškolního vzdělávání a tomu , jaký mají úkol mateřské školy v našem vzdělávacím systému . ps2017-013-09-002-117.u14.p2.s2
Jsem rád , že se tady stanovisko ministerstva skutečně posunulo , a i na základě toho věřím , že se nám podaří tuto chybu napravit . ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s1
U toho předškolního vzdělávání , které je povinné pro všechny , tam bych panu ministrovi jenom řekl , že to , co se teď děje a co ukazují data za ten první rok , tak to jsme předvídali my , kteří jsme nebyli pro ten návrh . ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s2
A i jsme tady argumentovali , že přesně to se stane . ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s3
A ono se to nezmění . ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s4
Prostě způsobili jsme to , že rodinám , které z dobrých důvodů neposílají děti do mateřské školy , dokážou je dobře připravit na základní školní docházku , mají pro to nejrůznější důvody , maminka je na mateřské s menším dítětem , vyhovuje to , věnují se prarodiče , těch důvodů jsou tisíce - tak tomuto malému procentu rodin jsme mimořádným způsobem zkomplikovali situaci . ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s5
A stejně ta tři procenta , nebo dvě , nebo čtyři , nebo kolik jich je těch dětí ze sociálně znevýhodněných nebo z rodin , které tam ty děti neposílají , i když ti , kteří to prosazovali , je tam chtěli dostat , tak ty jsme stejně nedonutili k tomu , aby ty děti posílali do školky . ps2017-013-09-002-117.u14.p3.s6
A i to jsme tady říkali a předvídali , protože to ukazuje zkušenost a bylo zjevné , že to tak dopadne . ps2017-013-09-002-117.u14.p4.s1
Takže si myslím , že mnohem rozumnější by bylo , zvlášť v situaci , kdy naprostá většina dětí , i když to nebyla povinnost , absolvovala předškolní vzdělávání nebo chodila ten poslední rok do mateřské školy , kdybychom to znovu zdobrovolnili . ps2017-013-09-002-117.u14.p4.s2
Nic bychom nepokazili , žádný sociální problém bychom nezpůsobili , jenom bychom zjednodušili život řadě rodin , které se dokážou o dítě postarat tak , že ho dobře připraví na základní školu , aniž by chodilo do mateřské školy . ps2017-013-09-002-117.u14.p5.s1
Ale dovolte mi dotknout se ještě té otázky financování , protože tady si dovolím nesouhlasit se svým vzácným kolegou panem předsedou Gazdíkem . ps2017-013-09-002-117.u14.p5.s2
Nemyslím si , že ty problémy , které má Zlínský kraj , ale které jsou obecně problémy českého školství , a to je rozdíl ve financování školství mezi kraji , že to je způsobeno tím financováním na žáka a že se to odstraní tím nákladovým financováním . ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s1
Tak za prvé bych chtěl říct , že když navrhujeme odklad reformy financování , tak já tento návrh podporuji ne proto , že si myslím , že ta reforma je špatně připravena - což je , nedostatečně připravena . ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s2
Ale já ten návrh na odklad podporuji , protože si myslím , že ta reforma je špatná a jde špatným směrem a nebude dobře fungovat a nebude fungovat ve prospěch českého školství . ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s3
Já nesouhlasím s ideou té reformy . ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s4
Nákladové financování , tak jak je to tady nastaveno , je špatný systém . ps2017-013-09-002-117.u14.p6.s5
A když už ho nemůžeme zrušit , protože na to není dostatečná politická vůle , tak si myslím , že je rozumné , abychom ho co nejdále odložili a umožnili všem , aby to nejenom dobře připravili , ale hlavně přehodnotili svůj postoj . ps2017-013-09-002-117.u14.p7.s1
Myslím si , že mnohem správnější je financování , které směřuje k nějakému normativu na žáka . ps2017-013-09-002-117.u14.p7.s2
Samozřejmě ne v nějaké naivní , primitivní , mechanické formě , ale s různými koeficienty , velmi jednoduchými a transparentními , které třeba umožní to , abychom mohli udržet školy v malých obcích , což je nepochybně zájem nás všech . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s1
Ale chci zde uvést ještě jeden argument . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s2
Jeden z problémů českého školství dlouhodobě jsou rozdíly v penězích , které jdou na žáka v jednotlivých regionech . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s3
A ty rozdíly jsou docela výrazné a nejsou ničím odůvodněny . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s4
Takže dnes jsme v situaci - a tam souhlasím s tím , že to v pořádku není a do budoucna by nám to způsobovalo řadu problémů - dnes jsme skutečně v situaci , že na tentýž obor , třída se stejným počtem žáků v různých krajích , dostane ta škola na žáka různé finanční prostředky . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s5
To je neodůvodněné a je to problematické . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s6
Je to problematické proto , že už teď se potýkáme s rozdíly ve výstupech , v kvalitě vzdělávání mezi jednotlivými kraji . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s7
Je to jeden z výrazných deficitů , nevýhod , problémů českého vzdělávacího systému . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s8
Podle některých analýz a srovnávání ty rozdíly ve znalostech mezi jednotlivými regiony tvoří až 1 , 5 roku školní docházky , což by nás všechny mělo zneklidňovat . ps2017-013-09-002-117.u14.p8.s9
A samozřejmě se nemůžeme spokojit se situací , že tyto rozdíly jsou nebo mohou být podporovány nevhodným systémem financování . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s1
Proto já souhlasím s tím , že ten systém je potřeba změnit a že není možné udržovat ty rozdíly mezi financováním jednotlivých regionů . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s2
Ale cesta , která byla zvolena , není dobrá . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s3
A jak se tady ukazuje , tak ti , kteří tu reformu připravovali , nebyli ani schopni ji připravit tak , aby mohla být dobře spuštěna . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s4
Z tohoto hlediska , když už ji - znovu opakuji - nemůžeme zrušit a věnovat se reformě , která by byla mnohem jednodušší a rozumnější , a to je jít cestou těch normativů , tak za opravdu dobré řešení pokládám to , abychom spuštění reformy odložili a věnovali se její důkladné přípravě , popř . i přehodnocení těch základních parametrů , na kterých je postavena . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s5
Protože jinak nejenom že neodstraníme rozdíly ve financování mezi kraji , ale ještě způsobíme to , že ten systém bude neefektivní , nebude dostatečně podporovat kvalitu a nepovede k tomu , že vzdělání našich žáků , našich dětí , což musí být náš cíl , bude lepší . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s6
Podle mě to ta reforma nezajišťuje a jenom způsobíme v celém systému další komplikace , další neefektivitu , další snižování požadavků na kvalitu . ps2017-013-09-002-117.u14.p9.s7
A to si myslím , že není v zájmu nás všech . ps2017-013-09-002-117.u14.p10.s1
Takže pokud se můžeme domluvit alespoň na tom , že tu reformu odložíme , tak si myslím , že by to byla dobrá domluva a že by tady Poslanecká sněmovna udělala něco rozumného a opravdu něco ve prospěch vzdělávacího systému v České republice . ps2017-013-09-002-117.u15.p1.s1
Tak já děkuji a mám tady s faktickou poznámkou pana poslance Gazdíka , po něm je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Bartoň . ps2017-013-09-002-117.u15.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s1
Já mám faktickou poznámku k panu ctěnému místopředsedovi Fialovi , kterého si opravdu lidsky vážím . ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s2
Nicméně k jeho závěru bych se chtěl zeptat na jednu otázku . ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s3
V případě , že většina politických stran , včetně Občanské demokratické strany , se shoduje na tom , že by učitelům mělo být přidáno , tak já bych chtěl vědět , jaké má pan profesor Fiala řešení . ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s4
V případě , že bude přidáno , tak minimálně ve čtyřech krajích už díky financování na žáka příští rok nebudou pomocí krajských normativů moci zákonným způsobem kraje rozdělit peníze ani na tarify , natožpak na nadtarifní složky . ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s5
Už teď je průměrný osobní příplatek učitele ve Zlínském kraji 81 korun díky financování na žáka ! ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s6
A v případě , že se platy zvýší o 10 % , což si bezesporu všichni přejeme , tak se dostaneme pod tarif . ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s7
Takže se stane , že kraje nebudou moci rozdělovat finance ani na tarify ! ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s8
Jak to máme řešit , prosím ? ps2017-013-09-002-117.u16.p1.s9
Děkuji . ps2017-013-09-002-117.u17.p1.s1
Já také děkuji .