ps2017-013-06-007-038.u6.p6.s2
Chci mluvit o vlastnické politice státu . ps2017-013-06-007-038.u6.p7.s1
Čili nejde o problém , který bychom řešili jenom tady v České republice , jde o problém , který je řešen mezinárodně , a dokonce je předmětem doporučení OECD . ps2017-013-06-007-038.u6.p7.s2
V rámci směrnice OECD doporučuje tato renomovaná mezinárodní organizace dobrou praxi , aby státy vytvořily specializovaný subjekt , který radí nebo připravuje nominace , což může přinést objektivitu a transparentnost do nominačního procesu . ps2017-013-06-007-038.u6.p7.s3
Stát by měl také zabezpečovat vysokou kvalifikaci a kontinuální vzdělávání členů rad . ps2017-013-06-007-038.u6.p8.s1
Pokud jde o jednotlivé státy , tak mají vždycky orgány , které jsou řekněme rigidně upraveny a které projednávají nominace . ps2017-013-06-007-038.u6.p8.s2
Z těch , které jsem si tady zpracoval a které jsou vám k dispozici ve stanovisku Parlamentního institutu k odpovědi na dotaz číslo 3281 z března 2018 , například v Dánsku jsou nominace do státních podniků schvalovány zvláštním výborem Appointment and Organisation Committee , který se skládá z předsedy vlády a vybraných ministrů , a ve výběrovém řízení na členy rady hraje důležitou roli předseda správní rady . ps2017-013-06-007-038.u6.p8.s3
Nominanti do podniků nesmějí být zaměstnanci příslušného podniku ani úředníci státní správy . ps2017-013-06-007-038.u6.p9.s1
Ve Finsku je také specializované oddělení , které to řeší , a to v gesci úřadu premiéra , a celá ta věc , která se týká nominování osob , je upravena zvláštním zákonem tak , jak to teď navrhují Piráti , a to konkrétně zákonem číslo 1368 / 2007 , o státních podílech a řízení vlastnictví . ps2017-013-06-007-038.u6.p9.s2
Takže ve Finsku je zákon upravující velmi podobnou materii , jako navrhují Piráti v nominačním zákoně , v zákoně nominačním a o vlastnické politice . ps2017-013-06-007-038.u6.p9.s3
Ty nominace provádí odbor řízení majetku v rámci úřadu předsedy vlády a připravuje je nominační výbor složený ze zástupců vlastníků největších podílů společnosti . ps2017-013-06-007-038.u6.p10.s1
Když se podíváme například na Litvu , tak tam v případě obchodních korporací doporučuje kandidáty na členy správních rad mezirezortní výběrová komise . ps2017-013-06-007-038.u6.p10.s2
Kandidáty komisi navrhuje koordinační centrum pro správu a řízení . ps2017-013-06-007-038.u6.p11.s1
Když se podíváme na Maďarsko , tak tam je specializovaná agentura , která spravuje státní majetek . ps2017-013-06-007-038.u6.p12.s1
V Německu Spolkový sněm kontroluje účasti státu prostřednictvím spolkového finančního grémia . ps2017-013-06-007-038.u6.p13.s1
Takhle bych mohl samozřejmě pokračovat dál a dál , mají to prostě i v Polsku a i ve Švédsku . ps2017-013-06-007-038.u6.p14.s1
Švédsku se chci věnovat specificky , protože tam je to velmi dobře upraveno včetně vlastnické politiky . ps2017-013-06-007-038.u6.p14.s2
Ve Švédsku proces nominace do rad je koordinován Ministerstvem pro podnikání a inovace v rámci vládních úřadů . ps2017-013-06-007-038.u6.p14.s3
Pro každou společnost je provedena analýza požadované odbornosti na základě aktivit společnosti , situace a budoucích výzev , složení rady a dokončených hodnocení rady . ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s1
Podstatné je , že ve Švédsku mají i vlastnickou politiku . ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s2
Vlastnická politika je dokument , který upravuje práva vlastníka jakožto státu . ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s3
A ten dokument by měl být upraven zákonem , protože obsahuje naprosto zásadní požadavky , věci typu , jestli chceme , aby se ČEZ rozdělil na dvě společnosti a jedna zůstala ve vlastnictví státu a druhá se zprivatizovala . ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s4
Takto zásadní rozhodnutí nemá mandát dělat pouhá vláda , dokonce v některých případech jako máme teď i bez důvěry , ale je potřeba , aby se k nim vyslovoval parlament jakožto nejvyšší reprezentativní orgán zvolený ve volbách . ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s1
Když se podíváme konkrétně na švédskou vlastnickou politiku , tak já tady mám dokument , který je z roku 2017 , vlastně nejaktuálnější vlastnická politika , která velmi , bych řekl , přesně popisuje , jak je to upraveno ve švédském modelu . ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s2
My jsme tady byli kritizováni vládou za to , že chceme , aby zásadní rozhodnutí , jako je třeba privatizace části ČEZu , schvalovala Poslanecká sněmovna , aby se tady veřejně projednaly , protože jednání vlády může být neveřejné . ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s3
Kdybychom měli vlastnickou politiku v době divoké privatizace , tak nemuselo dojít k případům , jako je OKD , kdy prostě vláda nezodpovědně rozprodala akcie a umožnila převzetí podílů do soukromých rukou a následné tunelování této společnosti . ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s4
To všechno jsme mohli zamezit , kdybychom měli vlastnickou politiku . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s1
Podívejme se tedy na to , jak to upravují ve Švédsku ve státní vlastnické politice . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s2
Tam v bodu 2.1 se píše , že podle čl . 9 odst . 8 švédské ústavy je oprávněna se státním majetkem nakládat vláda , a to s určitými výjimkami . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s3
Podle čl . 9 odst . 9 ústavy parlament rozhoduje o zásadách správy a nakládání se státním majetkem . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s4
Ustanovení o nabývání a převodu majetku včetně akcií a majetkových účastí v obchodních účastech jsou obsažena v zákoně o státním rozpočtu . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s5
Podle čl . 8 odst . 3 zákona o státním rozpočtu může vláda nabývat akcie nebo majetková práva nebo jiným způsobem navyšovat státní účast nebo vlastnictví ve společnosti pouze se souhlasem parlamentu . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s6
Vláda také nesmí poskytnout kapitál společnosti bez souhlasu parlamentu . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s7
Podle čl . 8 odst . 4 zákona o státním rozpočtu nesmí prodejem nebo jiným způsobem snížit majetkovou účast ve společnostech , kde stát drží polovinu nebo nadpoloviční většinu hlasovacích práv , aniž by předem získal souhlas parlamentu . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s8
Navíc se souhlas parlamentu požaduje při podstatných změnách předmětu podnikání státních firem . ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s9
Souhlas parlamentu však není požadován pro výplatu dividendy , protože jde o součást běžné správy . ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s1
Takže tady máme příklad toho , jak to může fungovat tak , že parlament se vyjadřuje k těm opravdu zásadním rozhodnutím . ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s2
Není tedy pravda to , co říká vláda , že to musí zůstat pouze v kompetencích vlády , aby vláda , navíc bez důvěry , mohla rozprodávat majetkové účasti České republiky s tím , že možná za tři roky dojde k nějaké politické odpovědnosti . ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s3
My si myslíme , že takhle zásadní rozhodnutí , strategická rozhodnutí , by měl projednávat i parlament . ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s4
Ostatně když to porovnáme s jinými věcmi , které tady projednáváme , tak si myslím , že je nehoráznost , že taková zásadní rozhodnutí , jako může být třeba privatizace ČEZu , se na program Poslanecké sněmovny nedostanou . ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s1
A nyní bych se dostal . . . ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s2
Ještě jsem chtěl říct jiný příklad , jak to funguje například ve Finsku . ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s3
Ve Finsku mají velmi přehledně uspořádány státní firmy a mají tam také zvláštní zákon 1368 / 2007 , který definuje pravomoci vlády a parlamentu , pokud jde o rozhodnutí , která se týkají státní kontroly v ovládané společnosti . ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s4
Například parlament rozhoduje , pokud jde o společnosti , pokud se má stát vzdát stoprocentního vlastnictví nebo ovládání , čili 50 , 1 % dané akciové společnosti . ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s5
Takže vidíme z mezinárodního srovnání , že jsou země , ve kterých parlament má kontrolní pravomoci vůči vládě , tak aby nedocházelo ke zneužití výkonné pravomoci . ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s1
A nyní bych se dostal k situaci v ČR . ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s2
V ČR existuje na základě usnesení vlády orgán , který doporučuje nominace , jeho doporučení jsou nezávazná . ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s3
V jeho čele stojí pan Augustin , šéf Úřadu vlády , který dříve figuroval v politické straně SPOZ prezidenta Miloše Zemana . ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s4
Takže tímto způsobem jsou vybíráni nominanti do státních podniků . ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s5
Ostatně hnutí ANO samo připouští , že ta situace není ideální . ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s1
Když se podíváme do návrhu strategie vlastnické politiky státu z roku 2016 , kterou předkládalo Ministerstvo financí ČR , tak se tam uvádí , že i přes značný pozitivní posun nelze konstatovat , že problematika nominačního procesu je vyřešena . ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s2
Jednak za dobu své existence výbor neinicioval , aby ze strany ministerstev došlo k vytvoření profilů na jednotlivé pozice členů dozorčích rad , a jednak celý proces nominací zůstal do jisté míry netransparentní a formální . ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s3
Takže samotná vláda říká , že současný systém je do jisté míry netransparentní a formální , že výbor pro nominace neposuzuje ty základní věci , podle kterých by si normální zdravý člověk , řádný hospodář vybíral lidi do řízení akciové společnosti , kterou vlastní . ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s4
A z toho vyplývají i selhání , ke kterým došlo v minulosti , o kterých jsem mluvil , kdy výbor pro personální nominace doporučil , protože si nevyžádal dostatečné informace o střetu zájmů , člověka , který byl , řekněme , v dodavatelském vztahu nebo působil ve společnosti , která byla v dodavatelském vztahu vůči společnosti Lesy ČR . ps2017-013-06-007-038.u6.p22.s1
Takže vidíme , že současná úprava není transparentní a že je potřeba , aby se to zásadně změnilo . ps2017-013-06-007-038.u6.p22.s2
Ostatně Ministerstvo financí v návaznosti na programové prohlášení vlády připravilo v minulém volebním období věcný záměr zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu . ps2017-013-06-007-038.u6.p22.s3
Tento návrh ovšem neprošel vládou , a tudíž nebyl přijat , a my nechceme ohrozit další osud této země tím , že to ponecháme na vládě a na vládním handrkování , když tady máme připraven návrh , který vychází už z dokumentu , který byl projednán předtím v připomínkovém řízení , a pouze jsme tam upravili několik kontrolních mechanismů , protože vláda samozřejmě předložila to , co vyhovuje vládě , ale nikoliv to , co vyhovuje řádné správě země , čili aby v případě těch nejzásadnějších kroků měl kontrolní pravomoc parlament . ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s1
Vážené dámy a pánové , máme teď jedinečnou možnost v historii této země konečně něco udělat s problémem politických trafik . ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s2
Já doufám , že to nedopadne jako dříve , když hnutí ANO zablokovalo , aby zákon o registru smluv , jeho rozšíření na společnost ČEZ , byl zařazen na jednání Poslanecké sněmovny , ale že konečně , když má tu možnost ukázat to hlasováním , tak dá najevo , že je potřeba s těmi politickými trafikami něco dělat , a že tento návrh podpoří , tak aby se mohl dostat do dalšího čtení . ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s3
Pokud má nějaké své vlastní zlepšovací návrhy , pokud nechce , aby parlament kontroloval činnost vlády , ale aby si vláda schvalovala sama vlastnickou politiku , tak to může uplatnit ve druhém čtení . ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s4
Ale nemyslím si , že by bylo správné a v souladu s volebním programem a sliby voličům , aby tento návrh zařízla . ps2017-013-06-007-038.u6.p24.s1
Děkuji vám za pozornost a za podporu nominačního zákona , který připravili Piráti a který předkládají s celou řadou dalších poslaneckých klubů . ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Michálkovi . ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s2
Dobré poledne , vážené paní a pánové . ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s3
Budeme pokračovat , a to dvěma faktickými poznámkami , nejdříve pan poslanec Martínek s faktickou poznámkou a poté s faktickou poznámkou pan předseda klubu ANO Faltýnek . ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2017-013-06-007-038.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u8.p1.s2
Já bych chtěl jen poopravit pana kolegu poslance zpravodaje Luzara , který vlastně říkal , že je tady více návrhů , které se prolínají , což úplně pravda není , protože vlastně ten návrh ANO byl stažen a vláda v tuto chvíli žádný vlastní návrh neřeší , takže de facto to je jediný nosný návrh k této problematice , a i proto bychom byli rádi , kdyby se stal vlastně takovým návrhem , který bude ve druhém čtení řešit konsenzus , na kterém se shodne nějaká většina . ps2017-013-06-007-038.u8.p1.s3
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u9.p1.s1
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-013-06-007-038.u9.p1.s2
Nyní faktická poznámka pana poslance Jaroslava Faltýnka . ps2017-013-06-007-038.u9.p1.s3
Pane předsedo , máte slovo k faktické poznámce . ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s2
Já bych chtěl v rámci své faktické poznámky pouze poprosit vaším prostřednictvím pana kolegu Michálka , předsedu klubu Pirátů , aby používal správné informace , nikoliv nesprávné . ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s3
On tady hovořil o jednom příkladu konfliktu zájmů a padlo tady jméno Tomáš Vrba . ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s4
Pro informaci všech - kdo je to Tomáš Vrba ? ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s5
Tomáš Vrba je již osm let ředitelem Lesů města Prostějova - ředitel Lesů města Prostějova , pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího - a podařilo se mu zdvacetinásobit hospodářský výsledek této společnosti . ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s6
Je to stoprocentně vlastněná společnost městem Prostějovem . ps2017-013-06-007-038.u10.p2.s1
Ano , ve společnosti Less & Forest , o které jste hovořil , která skončila v insolvenci , pracoval jako manažer , byl to ředitel nějakého závodu na Moravě a odešel z této společnosti rok před vyhlášením této insolvence . ps2017-013-06-007-038.u10.p2.s2
Takže jenom aby bylo jasno , aby tady padaly jasné a konkrétní informace , pane kolego . ps2017-013-06-007-038.u10.p2.s3
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Faltýnkovi za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s2
Nyní pan poslanec Kalous a pak tady mám poznámku , že chce vystoupit pan předseda vlády . ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s3
Pan poslanec Kalous . ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče , k faktické poznámce . ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s2
Dámy a pánové , nikdo samozřejmě nezpochybňuje potřebu nastavit ještě transparentnější pravidla fungování státních podniků včetně nominací do řídících a kontrolních orgánů státních firem . ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s3
To skutečně nikdo nezpochybňuje . ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s4
Na druhé straně je třeba zdůraznit , že za každý podnik s majetkovým podílem státu odpovídá konkrétní ministerstvo . ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s5
Každý podnik má svého vlastníka a ten má přece odpovědnost za tu akciovou společnost nebo státní podnik . ps2017-013-06-007-038.u12.p2.s1
Tento návrh Pirátů by zaváděl například institut neplatnosti volby nebo jmenování , a to v případě nedodržení nominačního postupu . ps2017-013-06-007-038.u12.p2.s2
Prakticky může nastat situace , že ministr někoho jmenuje a po roce někdo platnost toho jmenování zpochybní , soud rozhodne , že jmenování bylo neplatné , a já se ptám , jestli úkony , které učinil ten konkrétní člověk , a těch úkonů mohou být desítky denně , budou neplatné . ps2017-013-06-007-038.u12.p3.s1
Dále nesouhlasím s tím , aby vlastnickou politiku státu schvalovala Poslanecká sněmovna , protože skutečně se podle mého názoru jedná o zásah do kompetencí jednotlivých ministerstev , tedy moci výkonné . ps2017-013-06-007-038.u12.p3.s2
Já nechci a podle mě nechce nikdo , aby se ze státních firem staly jakési pobočky Poslanecké sněmovny . ps2017-013-06-007-038.u12.p3.s3
Navíc i samotní předkladatelé tohoto zákona uznávají , že schvalování vlastnické politiky státu Poslaneckou sněmovnou je nestandardní . ps2017-013-06-007-038.u12.p4.s1
Návrh nominačního zákona by podle mého názoru měla předložit vláda , a já tedy navrhuji návrh tohoto zákona zamítnout v prvním čtení . ps2017-013-06-007-038.u12.p4.s2
Děkuji . ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kalousovi . ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s2
Nyní dvě faktické poznámky - pan poslanec Válek a pan poslanec Martínek . ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s3
Nejdříve pan poslanec Válek , byl rychlejší . ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s4
V pořádku .