|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-007-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Návrh poslanců Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše, Jiřího Miholy, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona o výběru osob do řídících a kontrolních orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu a vlastnické politice státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 129/ - prvé čtení

Date2018-05-30
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013190.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 539 • previousnext

ps2017-013-06-007-038.u6.p6.s2 Chci mluvit o vlastnické politice státu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p7.s1 Čili nejde o problém, který bychom řešili jenom tady v České republice, jde o problém, který je řešen mezinárodně, a dokonce je předmětem doporučení OECD.
ps2017-013-06-007-038.u6.p7.s2 V rámci směrnice OECD doporučuje tato renomovaná mezinárodní organizace dobrou praxi, aby státy vytvořily specializovaný subjekt, který radí nebo připravuje nominace, což může přinést objektivitu a transparentnost do nominačního procesu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p7.s3 Stát by měl také zabezpečovat vysokou kvalifikaci a kontinuální vzdělávání členů rad.
ps2017-013-06-007-038.u6.p8.s1 Pokud jde o jednotlivé státy, tak mají vždycky orgány, které jsou řekněme rigidně upraveny a které projednávají nominace.
ps2017-013-06-007-038.u6.p8.s2 Z těch, které jsem si tady zpracoval a které jsou vám k dispozici ve stanovisku Parlamentního institutu k odpovědi na dotaz číslo 3281 z března 2018, například v Dánsku jsou nominace do státních podniků schvalovány zvláštním výborem Appointment and Organisation Committee, který se skládá z předsedy vlády a vybraných ministrů, a ve výběrovém řízení na členy rady hraje důležitou roli předseda správní rady.
ps2017-013-06-007-038.u6.p8.s3 Nominanti do podniků nesmějí být zaměstnanci příslušného podniku ani úředníci státní správy.
ps2017-013-06-007-038.u6.p9.s1 Ve Finsku je také specializované oddělení, které to řeší, a to v gesci úřadu premiéra, a celá ta věc, která se týká nominování osob, je upravena zvláštním zákonem tak, jak to teď navrhují Piráti, a to konkrétně zákonem číslo 1368/2007, o státních podílech a řízení vlastnictví.
ps2017-013-06-007-038.u6.p9.s2 Takže ve Finsku je zákon upravující velmi podobnou materii, jako navrhují Piráti v nominačním zákoně, v zákoně nominačním a o vlastnické politice.
ps2017-013-06-007-038.u6.p9.s3 Ty nominace provádí odbor řízení majetku v rámci úřadu předsedy vlády a připravuje je nominační výbor složený ze zástupců vlastníků největších podílů společnosti.
ps2017-013-06-007-038.u6.p10.s1 Když se podíváme například na Litvu, tak tam v případě obchodních korporací doporučuje kandidáty na členy správních rad mezirezortní výběrová komise.
ps2017-013-06-007-038.u6.p10.s2 Kandidáty komisi navrhuje koordinační centrum pro správu a řízení.
ps2017-013-06-007-038.u6.p11.s1 Když se podíváme na Maďarsko, tak tam je specializovaná agentura, která spravuje státní majetek.
ps2017-013-06-007-038.u6.p12.s1 V Německu Spolkový sněm kontroluje účasti státu prostřednictvím spolkového finančního grémia.
ps2017-013-06-007-038.u6.p13.s1 Takhle bych mohl samozřejmě pokračovat dál a dál, mají to prostě i v Polsku a i ve Švédsku.
ps2017-013-06-007-038.u6.p14.s1 Švédsku se chci věnovat specificky, protože tam je to velmi dobře upraveno včetně vlastnické politiky.
ps2017-013-06-007-038.u6.p14.s2 Ve Švédsku proces nominace do rad je koordinován Ministerstvem pro podnikání a inovace v rámci vládních úřadů.
ps2017-013-06-007-038.u6.p14.s3 Pro každou společnost je provedena analýza požadované odbornosti na základě aktivit společnosti, situace a budoucích výzev, složení rady a dokončených hodnocení rady.
ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s1 Podstatné je, že ve Švédsku mají i vlastnickou politiku.
ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s2 Vlastnická politika je dokument, který upravuje práva vlastníka jakožto státu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s3 A ten dokument by měl být upraven zákonem, protože obsahuje naprosto zásadní požadavky, věci typu, jestli chceme, aby se ČEZ rozdělil na dvě společnosti a jedna zůstala ve vlastnictví státu a druhá se zprivatizovala.
ps2017-013-06-007-038.u6.p15.s4 Takto zásadní rozhodnutí nemá mandát dělat pouhá vláda, dokonce v některých případech jako máme teď i bez důvěry, ale je potřeba, aby se k nim vyslovoval parlament jakožto nejvyšší reprezentativní orgán zvolený ve volbách.
ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s1 Když se podíváme konkrétně na švédskou vlastnickou politiku, tak tady mám dokument, který je z roku 2017, vlastně nejaktuálnější vlastnická politika, která velmi, bych řekl, přesně popisuje, jak je to upraveno ve švédském modelu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s2 My jsme tady byli kritizováni vládou za to, že chceme, aby zásadní rozhodnutí, jako je třeba privatizace části ČEZu, schvalovala Poslanecká sněmovna, aby se tady veřejně projednaly, protože jednání vlády může být neveřejné.
ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s3 Kdybychom měli vlastnickou politiku v době divoké privatizace, tak nemuselo dojít k případům, jako je OKD, kdy prostě vláda nezodpovědně rozprodala akcie a umožnila převzetí podílů do soukromých rukou a následné tunelování této společnosti.
ps2017-013-06-007-038.u6.p16.s4 To všechno jsme mohli zamezit, kdybychom měli vlastnickou politiku.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s1 Podívejme se tedy na to, jak to upravují ve Švédsku ve státní vlastnické politice.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s2 Tam v bodu 2.1 se píše, že podle čl. 9 odst. 8 švédské ústavy je oprávněna se státním majetkem nakládat vláda, a to s určitými výjimkami.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s3 Podle čl. 9 odst. 9 ústavy parlament rozhoduje o zásadách správy a nakládání se státním majetkem.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s4 Ustanovení o nabývání a převodu majetku včetně akcií a majetkových účastí v obchodních účastech jsou obsažena v zákoně o státním rozpočtu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s5 Podle čl. 8 odst. 3 zákona o státním rozpočtu může vláda nabývat akcie nebo majetková práva nebo jiným způsobem navyšovat státní účast nebo vlastnictví ve společnosti pouze se souhlasem parlamentu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s6 Vláda také nesmí poskytnout kapitál společnosti bez souhlasu parlamentu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s7 Podle čl. 8 odst. 4 zákona o státním rozpočtu nesmí prodejem nebo jiným způsobem snížit majetkovou účast ve společnostech, kde stát drží polovinu nebo nadpoloviční většinu hlasovacích práv, aniž by předem získal souhlas parlamentu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s8 Navíc se souhlas parlamentu požaduje při podstatných změnách předmětu podnikání státních firem.
ps2017-013-06-007-038.u6.p17.s9 Souhlas parlamentu však není požadován pro výplatu dividendy, protože jde o součást běžné správy.
ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s1 Takže tady máme příklad toho, jak to může fungovat tak, že parlament se vyjadřuje k těm opravdu zásadním rozhodnutím.
ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s2 Není tedy pravda to, co říká vláda, že to musí zůstat pouze v kompetencích vlády, aby vláda, navíc bez důvěry, mohla rozprodávat majetkové účasti České republiky s tím, že možná za tři roky dojde k nějaké politické odpovědnosti.
ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s3 My si myslíme, že takhle zásadní rozhodnutí, strategická rozhodnutí, by měl projednávat i parlament.
ps2017-013-06-007-038.u6.p18.s4 Ostatně když to porovnáme s jinými věcmi, které tady projednáváme, tak si myslím, že je nehoráznost, že taková zásadní rozhodnutí, jako může být třeba privatizace ČEZu, se na program Poslanecké sněmovny nedostanou.
ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s1 A nyní bych se dostal...
ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s2 Ještě jsem chtěl říct jiný příklad, jak to funguje například ve Finsku.
ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s3 Ve Finsku mají velmi přehledně uspořádány státní firmy a mají tam také zvláštní zákon 1368/2007, který definuje pravomoci vlády a parlamentu, pokud jde o rozhodnutí, která se týkají státní kontroly v ovládané společnosti.
ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s4 Například parlament rozhoduje, pokud jde o společnosti, pokud se stát vzdát stoprocentního vlastnictví nebo ovládání, čili 50,1 % dané akciové společnosti.
ps2017-013-06-007-038.u6.p19.s5 Takže vidíme z mezinárodního srovnání, že jsou země, ve kterých parlament kontrolní pravomoci vůči vládě, tak aby nedocházelo ke zneužití výkonné pravomoci.
ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s1 A nyní bych se dostal k situaci v ČR.
ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s2 V ČR existuje na základě usnesení vlády orgán, který doporučuje nominace, jeho doporučení jsou nezávazná.
ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s3 V jeho čele stojí pan Augustin, šéf Úřadu vlády, který dříve figuroval v politické straně SPOZ prezidenta Miloše Zemana.
ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s4 Takže tímto způsobem jsou vybíráni nominanti do státních podniků.
ps2017-013-06-007-038.u6.p20.s5 Ostatně hnutí ANO samo připouští, že ta situace není ideální.
ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s1 Když se podíváme do návrhu strategie vlastnické politiky státu z roku 2016, kterou předkládalo Ministerstvo financí ČR, tak se tam uvádí, že i přes značný pozitivní posun nelze konstatovat, že problematika nominačního procesu je vyřešena.
ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s2 Jednak za dobu své existence výbor neinicioval, aby ze strany ministerstev došlo k vytvoření profilů na jednotlivé pozice členů dozorčích rad, a jednak celý proces nominací zůstal do jisté míry netransparentní a formální.
ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s3 Takže samotná vláda říká, že současný systém je do jisté míry netransparentní a formální, že výbor pro nominace neposuzuje ty základní věci, podle kterých by si normální zdravý člověk, řádný hospodář vybíral lidi do řízení akciové společnosti, kterou vlastní.
ps2017-013-06-007-038.u6.p21.s4 A z toho vyplývají i selhání, ke kterým došlo v minulosti, o kterých jsem mluvil, kdy výbor pro personální nominace doporučil, protože si nevyžádal dostatečné informace o střetu zájmů, člověka, který byl, řekněme, v dodavatelském vztahu nebo působil ve společnosti, která byla v dodavatelském vztahu vůči společnosti Lesy ČR.
ps2017-013-06-007-038.u6.p22.s1 Takže vidíme, že současná úprava není transparentní a že je potřeba, aby se to zásadně změnilo.
ps2017-013-06-007-038.u6.p22.s2 Ostatně Ministerstvo financí v návaznosti na programové prohlášení vlády připravilo v minulém volebním období věcný záměr zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu.
ps2017-013-06-007-038.u6.p22.s3 Tento návrh ovšem neprošel vládou, a tudíž nebyl přijat, a my nechceme ohrozit další osud této země tím, že to ponecháme na vládě a na vládním handrkování, když tady máme připraven návrh, který vychází z dokumentu, který byl projednán předtím v připomínkovém řízení, a pouze jsme tam upravili několik kontrolních mechanismů, protože vláda samozřejmě předložila to, co vyhovuje vládě, ale nikoliv to, co vyhovuje řádné správě země, čili aby v případě těch nejzásadnějších kroků měl kontrolní pravomoc parlament.
ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s1 Vážené dámy a pánové, máme teď jedinečnou možnost v historii této země konečně něco udělat s problémem politických trafik.
ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s2 doufám, že to nedopadne jako dříve, když hnutí ANO zablokovalo, aby zákon o registru smluv, jeho rozšíření na společnost ČEZ, byl zařazen na jednání Poslanecké sněmovny, ale že konečně, když tu možnost ukázat to hlasováním, tak najevo, že je potřeba s těmi politickými trafikami něco dělat, a že tento návrh podpoří, tak aby se mohl dostat do dalšího čtení.
ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s3 Pokud nějaké své vlastní zlepšovací návrhy, pokud nechce, aby parlament kontroloval činnost vlády, ale aby si vláda schvalovala sama vlastnickou politiku, tak to může uplatnit ve druhém čtení.
ps2017-013-06-007-038.u6.p23.s4 Ale nemyslím si, že by bylo správné a v souladu s volebním programem a sliby voličům, aby tento návrh zařízla.
ps2017-013-06-007-038.u6.p24.s1 Děkuji vám za pozornost a za podporu nominačního zákona, který připravili Piráti a který předkládají s celou řadou dalších poslaneckých klubů.
ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Michálkovi.
ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s2 Dobré poledne, vážené paní a pánové.
ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s3 Budeme pokračovat, a to dvěma faktickými poznámkami, nejdříve pan poslanec Martínek s faktickou poznámkou a poté s faktickou poznámkou pan předseda klubu ANO Faltýnek.
ps2017-013-06-007-038.u7.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-013-06-007-038.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-007-038.u8.p1.s2 bych chtěl jen poopravit pana kolegu poslance zpravodaje Luzara, který vlastně říkal, že je tady více návrhů, které se prolínají, což úplně pravda není, protože vlastně ten návrh ANO byl stažen a vláda v tuto chvíli žádný vlastní návrh neřeší, takže de facto to je jediný nosný návrh k této problematice, a i proto bychom byli rádi, kdyby se stal vlastně takovým návrhem, který bude ve druhém čtení řešit konsenzus, na kterém se shodne nějaká většina.
ps2017-013-06-007-038.u8.p1.s3 Děkuji.
ps2017-013-06-007-038.u9.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-013-06-007-038.u9.p1.s2 Nyní faktická poznámka pana poslance Jaroslava Faltýnka.
ps2017-013-06-007-038.u9.p1.s3 Pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s2 bych chtěl v rámci své faktické poznámky pouze poprosit vaším prostřednictvím pana kolegu Michálka, předsedu klubu Pirátů, aby používal správné informace, nikoliv nesprávné.
ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s3 On tady hovořil o jednom příkladu konfliktu zájmů a padlo tady jméno Tomáš Vrba.
ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s4 Pro informaci všech - kdo je to Tomáš Vrba?
ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s5 Tomáš Vrba je již osm let ředitelem Lesů města Prostějova - ředitel Lesů města Prostějova, pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího - a podařilo se mu zdvacetinásobit hospodářský výsledek této společnosti.
ps2017-013-06-007-038.u10.p1.s6 Je to stoprocentně vlastněná společnost městem Prostějovem.
ps2017-013-06-007-038.u10.p2.s1 Ano, ve společnosti Less & Forest, o které jste hovořil, která skončila v insolvenci, pracoval jako manažer, byl to ředitel nějakého závodu na Moravě a odešel z této společnosti rok před vyhlášením této insolvence.
ps2017-013-06-007-038.u10.p2.s2 Takže jenom aby bylo jasno, aby tady padaly jasné a konkrétní informace, pane kolego.
ps2017-013-06-007-038.u10.p2.s3 Děkuji.
ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Faltýnkovi za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s2 Nyní pan poslanec Kalous a pak tady mám poznámku, že chce vystoupit pan předseda vlády.
ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s3 Pan poslanec Kalous.
ps2017-013-06-007-038.u11.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče, k faktické poznámce.
ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s2 Dámy a pánové, nikdo samozřejmě nezpochybňuje potřebu nastavit ještě transparentnější pravidla fungování státních podniků včetně nominací do řídících a kontrolních orgánů státních firem.
ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s3 To skutečně nikdo nezpochybňuje.
ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s4 Na druhé straně je třeba zdůraznit, že za každý podnik s majetkovým podílem státu odpovídá konkrétní ministerstvo.
ps2017-013-06-007-038.u12.p1.s5 Každý podnik svého vlastníka a ten přece odpovědnost za tu akciovou společnost nebo státní podnik.
ps2017-013-06-007-038.u12.p2.s1 Tento návrh Pirátů by zaváděl například institut neplatnosti volby nebo jmenování, a to v případě nedodržení nominačního postupu.
ps2017-013-06-007-038.u12.p2.s2 Prakticky může nastat situace, že ministr někoho jmenuje a po roce někdo platnost toho jmenování zpochybní, soud rozhodne, že jmenování bylo neplatné, a se ptám, jestli úkony, které učinil ten konkrétní člověk, a těch úkonů mohou být desítky denně, budou neplatné.
ps2017-013-06-007-038.u12.p3.s1 Dále nesouhlasím s tím, aby vlastnickou politiku státu schvalovala Poslanecká sněmovna, protože skutečně se podle mého názoru jedná o zásah do kompetencí jednotlivých ministerstev, tedy moci výkonné.
ps2017-013-06-007-038.u12.p3.s2 nechci a podle nechce nikdo, aby se ze státních firem staly jakési pobočky Poslanecké sněmovny.
ps2017-013-06-007-038.u12.p3.s3 Navíc i samotní předkladatelé tohoto zákona uznávají, že schvalování vlastnické politiky státu Poslaneckou sněmovnou je nestandardní.
ps2017-013-06-007-038.u12.p4.s1 Návrh nominačního zákona by podle mého názoru měla předložit vláda, a tedy navrhuji návrh tohoto zákona zamítnout v prvním čtení.
ps2017-013-06-007-038.u12.p4.s2 Děkuji.
ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci Kalousovi.
ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s2 Nyní dvě faktické poznámky - pan poslanec Válek a pan poslanec Martínek.
ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s3 Nejdříve pan poslanec Válek, byl rychlejší.
ps2017-013-06-007-038.u13.p1.s4 V pořádku.

Text viewDownload CoNNL-U