ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s2
Do obecné rozpravy jsou přihlášeni paní poslankyně Kovářová a pan poslanec Kupka . ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s3
Ale s přednostním právem je přihlášena paní ministryně Dostálová , které nyní dám slovo . ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s4
Prosím , paní ministryně . ps2017-013-06-005-035.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , tak já předně bych chtěla poděkovat za to , že skutečně se snažíme ty věci řešit . ps2017-013-06-005-035.u10.p1.s2
My samozřejmě také sedíme se starosty , také jsme si vědomi toho , a bylo to tady přesně nazváno , že nedostatkem úředníků jsme se skutečně dostali pod tlak v rámci těch závazných stanovisek . ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s1
Na druhou stranu je tady ale potřeba se znovu vrátit ke smyslu vydávání závazných stanovisek , protože to bylo trošičku podáno jiným způsobem . ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s2
Tím hlavním úkolem při vydávání závazného stanoviska je plnit cíl uvedený v § 18 odst . 3 stavebního zákona , kterým je koordinace využití území . ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s3
Vlastně po novele stavebního zákona je možnost umísťovat stavby při vydání společného rozhodnutí celá řada stavebních úřadů . ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s4
( ? ) Tady se znovu dostáváme do té debaty : Máme stavební zákon , který je procesním zákonem , ale kromě toho stavební právo v České republice ovlivňuje 46 dotčených úřadů , atd . ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s5
Mezi nimi jsou tzv . čtyři speciální stavební úřady . ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s1
A o co v podstatě v celé této koordinaci jde ? ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s2
Jde o to , že když bylo rozhodnuto o tom , aby se urychlilo stavební povolení a bylo tzv . jedno společné řízení , tak se ale musí někdo postarat o to , aby se to v tom území zkoordinovalo . ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s3
Protože dneska je ta situace taková - já vám dám konkrétní příklady . ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s4
Kdyby například Ministerstvo dopravy vydalo s kladným stanoviskem orgánu územního plánování společné povolení na dálnici a ve stejné ploše by obecní stavební úřad umístil zemědělský areál , protože by nepotřeboval koordinující stanovisko územního plánování , to je přesně to , k čemu by došlo . ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s5
Proto já tady moc apeluji na to , rozumím těm snahám , ale my jsme se snažili opravdu za účasti pana poslance Kolovratníka připravit pozměňovací návrh k čtyřistašestnáctce , tzn . k urychlení staveb , který to skutečně řeší v souladu s Ministerstvem pro místní rozvoj . ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s6
Děláme změnu ve stavebním zákoně , ale prosím , tak jak je dneska připraven tento návrh od pana poslance Rakušana , moc prosím , ne , protože to navrhované zrušení povinnosti orgánů územního plánování před vydáním rozhodnutí v prvním stupni nahradit z moci úřední závazné stanovisko , které by se dostalo do rozporu s politikou územního rozvoje nebo později vydanou územně plánovací dokumentací , by vedlo k tomu , že by případná změna takového závazného stanoviska byla možná již pouze v řízení o odvolání . ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s7
Tím by se celý ten proces naopak prodloužil , protože samozřejmě by ta koordinace v tom území jako takovém nebyla . ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s1
Takže já ještě jednou moc prosím o to , aby skutečně , jde o ty velké stavby , kde je to společné řízení , je to o tom , že orgány územního plánování to musejí koordinovat . ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s2
A samozřejmě tím naším cílem , protože i my jsme si dělali namátkový průzkum , bylo zjištěno , že nejvíce žádostí se týká tzv . drobných staveb v rámci závazných stanovisek . ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s3
Proto jsme v pozměňovacím návrhu přistoupili k tomu , kde se jasně vyspecifikovává , kde se to nevydává , to znamená , kde skutečně není povinnost těch orgánů územního plánování to dávat vždy . ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s4
Ale znovu apeluji na to , pozměňovací návrh pana Kolovratníka je projednán s Ministerstvem pro místní rozvoj , je plně v souladu s legislativou , na rozdíl od tohoto zákona . ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s5
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u11.p1.s2
Na vystoupení paní ministryně budou s faktickými poznámkami reagovat páni poslanci Rakušan a Gazdík . ps2017-013-06-005-035.u11.p1.s3
Pan poslanec Rakušan má slovo . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s2
Tak já jsem rád , že tady zazněla jedna věc . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s3
Kdo pozorně paní ministryni poslouchal , tak ji určitě slyšel . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s4
V argumentu vlády se uvádí , že máme zachovat lidem právní jistotu a nechat tuto změnu působit dále , protože je to příliš rychlá změna . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s5
V druhé větě paní ministryně říká , že sami připravují pozměňovací návrh , a to z pera jejich vlastního poslance pana Kolovratníka . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s6
Takže tady už máme první rozpor v té argumentaci . ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s7
Přeci buď tedy říkáme , že je to v pořádku a nechme to působit , ať zachováme právní jistotu , anebo připravujme nějakou změnu , protože se prostě hlásíme k tomu , že je to špatně . ps2017-013-06-005-035.u12.p2.s1
I proto říkám , že ten náš návrh - nejenom můj , ale náš - mohl být nositelem té změny a mohl být tedy posunut do druhého čtení a v tom druhém čtení jsme samozřejmě mohli debatovat o jeho jednotlivých danostech a provazbě . ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s1
Dále prostě nesouhlasím s tím , že soulad s územním plánem je schopen posoudit jenom úředník na obci s rozšířenou působností . ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s2
Vážená paní ministryně , já takové obci starostuji . ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s3
A řeknu vám , že úředník zavalený stovkami žádostí vám nic zodpovědně neposoudí . ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s4
Ten unavený úředník bude dělat větší chyby a větší problémy v celém tom regionu než úředník na daném stavebním úřadě . ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s5
To prostě není pravda ! ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s6
To je teoretizování o něčem , co z praxe obcí neznáte . ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s7
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u13.p1.s2
Pan poslanec Gazdík a jeho faktická poznámka . ps2017-013-06-005-035.u13.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , víte , kam se v posledních týdnech hnu , tak tam se kupodivu neřeší ani tak vláda , ani tak kouření , ale řeší se právě tento zákon , stavební zákon . ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s2
Paní ministryně správně uvedla , že snahou vlády bylo zrychlit stavební řízení . ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s3
Inu , nepovedlo se . ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s4
Výsledkem je naprosto přesný opak . ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s5
Stavební řízení teď jde místo týdnů do měsíců , a dokonce do let u mnohých stavebních řízení . ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s6
A znovu je nám říkáno , že v nějakém zákonu o urychlení výstavby dopravní infrastruktury se tady to vyřeší . ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s1
Já bych , paní ministryně , i vás , milé kolegyně , milí kolegové , poprosil , abyste tento zákon nechali projít do druhého čtení , a v případě , že se ten problém vyřeší , čemuž , se přiznám , příliš nevěřím , v zákonu o výstavbě dopravní infrastruktury , tak samozřejmě ten zákon pak je bezpředmětný a není potřeba . ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s2
Nicméně asi se všichni shodneme na tom , že teď prostě problém máme . ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s3
A máme k němu dvě cesty . ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s4
Prosím , nepreferujme jenom tu jednu , o které mluvila paní ministryně , protože všichni tady víme , že ve Sněmovně vypadají různé věci různě a návrhy na komplexní řešení se velmi často zvrhnou a nakonec z toho není nic . ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s5
A na to nic by doplatili zejména ti stavebníci a zejména ti nejmenší . ps2017-013-06-005-035.u14.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-013-06-005-035.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u15.p1.s2
V obecné rozpravě nyní vystoupí paní poslankyně Kovářová , po ní pan poslanec Kupka . ps2017-013-06-005-035.u15.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s2
Hovoříme zde o občanech , že se jim prodlužuje vydání stavebního povolení . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s3
To je velká pravda . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s4
Naše novela řeší nejenom problémy občanů , ale také problémy obcí . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s5
Obce si podávají žádost o dotace s tím , že stavební povolení mohou doložit později . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s6
Samozřejmě mají podanou žádost o stavební povolení a myslí si , že nebude žádný problém vydat stavební povolení . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s7
Ale ouha , často čekají na stavební povolení právě díky této současné úpravě až rok . ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s8
Těžko pak starosta vysvětluje , proč obec nedostala dotaci kvůli chybějícímu stavebnímu povolení , občané mu vyčítají nečinnost a považují nezískání stavebního povolení , resp . dotace za chybu starosty . ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s1
Důsledky oné úpravy jsou zřejmé . ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s2
Za prvé , obec přijde jednak o dotaci , a za druhé tím pádem nemůže postavit tolik potřebnou infrastrukturu ve své obci a to si myslím , že je škoda . ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s3
Podobná situace zde nastala v minulém období , pokud si kolegové , kteří tady byli , vzpomínají , kdy nešťastnou úpravou došlo k tomu , že nebylo možné pokládat infrastrukturu vodovodní či kanalizaci do krajských komunikací , a tehdy došlo k tomu , že se zcela zastavila část výstavby právě oné infrastruktury , to za prvé , a za druhé obce přicházely o dotace . ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s4
Starostové a nezávislí podali novelu zákona - a k čemu došlo ? ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s5
Převládl zdravý rozum a došlo k tomu , že se zde v Poslanecké sněmovně zapomnělo , kdo je koalice , kdo je opozice a že ten návrh byl opoziční , a Sněmovna velkou většinou hlasů náš návrh schválila , a tak odblokovala výstavbu vodovodní a kanalizační infrastruktury . ps2017-013-06-005-035.u16.p3.s1
Vážené dámy , vážení pánové , doufám , že i v tomto případě převládne zdravý rozum a že naši novelu propustíte do druhého čtení , a prosím vás tedy , abyste tak učinili . ps2017-013-06-005-035.u16.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-013-06-005-035.u17.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u17.p1.s2
Na řadě je pan poslanec Kupka , připraví se pan poslanec Kolovratník . ps2017-013-06-005-035.u17.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-013-06-005-035.u18.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já bych se rád zastal adresně toho , že je potřeba změnit stavební zákon tak , aby jedna z nových vážných překážek , tj . závazné stanovisko orgánu územního plánování , z toho zákona vypadla , nebo se alespoň významně zúžila . ps2017-013-06-005-035.u18.p1.s2
A tady zaznívá i z úst paní ministryně , že to potřeba je , že to vláda slyší . ps2017-013-06-005-035.u18.p1.s3
Tak je jasné , že dříve než za několik let , ale pokud možno okamžitě má dojít k zúžení okruhu staveb , pro které je závazné stanovisko orgánu územního plánování nezbytně nutné . ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s1
Bohužel v té novele zákona , která přinesla celou změn i pozitivních , je tato závažná změna negativní . ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s2
My jsme na to upozorňovali . ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s3
Všichni říkáme , jak je potřeba zmenšovat byrokracii . ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s4
Vezměte si , že jenom ve středních Čechách tato nová povinnost přinesla 150 tisíc nových úkonů ročně , nových razítek , lejster a povinností . ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s5
To má reálný negativní dopad na průběh stavebních řízení . ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s6
To není teorie . ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s1
Tady opakovaně zaznívalo , že reálným výsledkem toho opatření jsou stavebníci , kteří čekají dlouhé měsíce na to , aby mohli začít realizovat svoje záměry . ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s2
Mezi těmi stavebníky jsou samozřejmě soukromé osoby , ale jsou mezi nimi samozřejmě i instituce , obce , které potřebují realizovat co nejrychleji školy , infrastrukturu a celou řadu důležitých projektů pro své občany , a narážejí na to , že musejí pořídit závazné stanovisko orgánu územního plánování u příslušného úřadu obce s rozšířenou působností , a nejenom v okolí Prahy a v Praze , ale v celé ČR narážejí na to , že těch několik málo odborníků pro územní plánování je zahlceno neskutečným množstvím vlastně marginálních , úplně zbytečných podání , protože by tam samozřejmě takové závazné stanovisko orgánu územního plánování vůbec potřeba nebylo . ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s3
Místo toho , abychom zlepšovali územní plánování v ČR tím , že těch několik málo odborníků na úřadech obcí s rozšířenou působností bude moci svoji pozornost věnovat přípravě a zkvalitňování územních plánů , tak v tuto chvíli vydávají opravdu zbytečná , marginální závazná stanoviska orgánů územního plánování , která v mnoha případech říkají jenom to : když nebude pršet , nezmokneme . ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s4
Nic významného se v těch stanoviscích nedočtete . ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s1
Pléduji za to , aby se opravdu podařilo tuto povinnost významně omezit , a zdůrazňuji , že je to zkušenost z odborů územního plánování z celé ČR . ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s2
Samozřejmě jsou místa , kde ten problém je menší , a potom jsou místa v okolí Prahy , kde ten problém je extrémně závažný a znamená opravdu zdržení pro jednotlivé stavby dokonce v řádu několika měsíců . ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s3
A o to zoufalejší je to situace , kdy stavebníci říkají : ale to přece vůbec nebylo potřeba ! ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s4
Co se dozvíme od toho orgánu územního plánování ? ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s5
Problém složitých zákonů v ČR bohužel znamená například i to , že máme neuvěřitelné množství orgánů státní správy . ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s6
A zatímco jiné země se vydávají tím směrem , že postupně škrtají , zmenšují ten počet , tak my jsme ho v nedávné novele stavebního zákona naopak zvýšili . ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s7
Myslím si , že i to je důležitý důvod k tomu , abychom se snažili to znovu omezit a opravdu zjednodušit tento důležitý správní postup . ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s1
Poznámka k tomu , kdo by tedy měl zajistit onu koordinaci a jestli to už v tomto bodě vlastně není trochu postavené na hlavu . ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s2
Říkáme , že orgán územního plánování může mít přehled o tom , co se v území děje , a má ho mít . ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s3
Pravda je ale taková , že často tápe v tom , jaká je konkrétní situace ve vzdálené menší obci , protože prostě je to pro ně novinka . ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s4
A co je podstatné říct , ono se dokonce vlivem tohoto opatření může stát , že naopak ten moment koordinace a znalosti se z toho území vytratí prostě proto , že ten obecní stavební úřad v místě naopak nebude mít trvale kontakt s tím , co se v tom území plánuje .