|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-005-035 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

35. Návrh poslanců Víta Rakušana, Petra Gazdíka, Jana Farského, Věry Kovářové, Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 123/ - prvé čtení

Date2018-05-30
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/035
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013180.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 469 • previousnext

ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s2 Do obecné rozpravy jsou přihlášeni paní poslankyně Kovářová a pan poslanec Kupka.
ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s3 Ale s přednostním právem je přihlášena paní ministryně Dostálová, které nyní dám slovo.
ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s4 Prosím, paní ministryně.
ps2017-013-06-005-035.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, tak předně bych chtěla poděkovat za to, že skutečně se snažíme ty věci řešit.
ps2017-013-06-005-035.u10.p1.s2 My samozřejmě také sedíme se starosty, také jsme si vědomi toho, a bylo to tady přesně nazváno, že nedostatkem úředníků jsme se skutečně dostali pod tlak v rámci těch závazných stanovisek.
ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s1 Na druhou stranu je tady ale potřeba se znovu vrátit ke smyslu vydávání závazných stanovisek, protože to bylo trošičku podáno jiným způsobem.
ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s2 Tím hlavním úkolem při vydávání závazného stanoviska je plnit cíl uvedený v § 18 odst. 3 stavebního zákona, kterým je koordinace využití území.
ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s3 Vlastně po novele stavebního zákona je možnost umísťovat stavby při vydání společného rozhodnutí celá řada stavebních úřadů.
ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s4 (?) Tady se znovu dostáváme do debaty: Máme stavební zákon, který je procesním zákonem, ale kromě toho stavební právo v České republice ovlivňuje 46 dotčených úřadů, atd.
ps2017-013-06-005-035.u10.p2.s5 Mezi nimi jsou tzv. čtyři speciální stavební úřady.
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s1 A o co v podstatě v celé této koordinaci jde?
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s2 Jde o to, že když bylo rozhodnuto o tom, aby se urychlilo stavební povolení a bylo tzv. jedno společné řízení, tak se ale musí někdo postarat o to, aby se to v tom území zkoordinovalo.
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s3 Protože dneska je ta situace taková - vám dám konkrétní příklady.
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s4 Kdyby například Ministerstvo dopravy vydalo s kladným stanoviskem orgánu územního plánování společné povolení na dálnici a ve stejné ploše by obecní stavební úřad umístil zemědělský areál, protože by nepotřeboval koordinující stanovisko územního plánování, to je přesně to, k čemu by došlo.
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s5 Proto tady moc apeluji na to, rozumím těm snahám, ale my jsme se snažili opravdu za účasti pana poslance Kolovratníka připravit pozměňovací návrh k čtyřistašestnáctce, tzn. k urychlení staveb, který to skutečně řeší v souladu s Ministerstvem pro místní rozvoj.
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s6 Děláme změnu ve stavebním zákoně, ale prosím, tak jak je dneska připraven tento návrh od pana poslance Rakušana, moc prosím, ne, protože to navrhované zrušení povinnosti orgánů územního plánování před vydáním rozhodnutí v prvním stupni nahradit z moci úřední závazné stanovisko, které by se dostalo do rozporu s politikou územního rozvoje nebo později vydanou územně plánovací dokumentací, by vedlo k tomu, že by případná změna takového závazného stanoviska byla možná již pouze v řízení o odvolání.
ps2017-013-06-005-035.u10.p3.s7 Tím by se celý ten proces naopak prodloužil, protože samozřejmě by ta koordinace v tom území jako takovém nebyla.
ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s1 Takže ještě jednou moc prosím o to, aby skutečně, jde o ty velké stavby, kde je to společné řízení, je to o tom, že orgány územního plánování to musejí koordinovat.
ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s2 A samozřejmě tím naším cílem, protože i my jsme si dělali namátkový průzkum, bylo zjištěno, že nejvíce žádostí se týká tzv. drobných staveb v rámci závazných stanovisek.
ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s3 Proto jsme v pozměňovacím návrhu přistoupili k tomu, kde se jasně vyspecifikovává, kde se to nevydává, to znamená, kde skutečně není povinnost těch orgánů územního plánování to dávat vždy.
ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s4 Ale znovu apeluji na to, pozměňovací návrh pana Kolovratníka je projednán s Ministerstvem pro místní rozvoj, je plně v souladu s legislativou, na rozdíl od tohoto zákona.
ps2017-013-06-005-035.u10.p4.s5 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u11.p1.s2 Na vystoupení paní ministryně budou s faktickými poznámkami reagovat páni poslanci Rakušan a Gazdík.
ps2017-013-06-005-035.u11.p1.s3 Pan poslanec Rakušan slovo.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s1 Děkuji vám, pane předsedající.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s2 Tak jsem rád, že tady zazněla jedna věc.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s3 Kdo pozorně paní ministryni poslouchal, tak ji určitě slyšel.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s4 V argumentu vlády se uvádí, že máme zachovat lidem právní jistotu a nechat tuto změnu působit dále, protože je to příliš rychlá změna.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s5 V druhé větě paní ministryně říká, že sami připravují pozměňovací návrh, a to z pera jejich vlastního poslance pana Kolovratníka.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s6 Takže tady máme první rozpor v argumentaci.
ps2017-013-06-005-035.u12.p1.s7 Přeci buď tedy říkáme, že je to v pořádku a nechme to působit, zachováme právní jistotu, anebo připravujme nějakou změnu, protože se prostě hlásíme k tomu, že je to špatně.
ps2017-013-06-005-035.u12.p2.s1 I proto říkám, že ten náš návrh - nejenom můj, ale náš - mohl být nositelem změny a mohl být tedy posunut do druhého čtení a v tom druhém čtení jsme samozřejmě mohli debatovat o jeho jednotlivých danostech a provazbě.
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s1 Dále prostě nesouhlasím s tím, že soulad s územním plánem je schopen posoudit jenom úředník na obci s rozšířenou působností.
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s2 Vážená paní ministryně, takové obci starostuji.
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s3 A řeknu vám, že úředník zavalený stovkami žádostí vám nic zodpovědně neposoudí.
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s4 Ten unavený úředník bude dělat větší chyby a větší problémy v celém tom regionu než úředník na daném stavebním úřadě.
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s5 To prostě není pravda!
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s6 To je teoretizování o něčem, co z praxe obcí neznáte.
ps2017-013-06-005-035.u12.p3.s7 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u13.p1.s2 Pan poslanec Gazdík a jeho faktická poznámka.
ps2017-013-06-005-035.u13.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, víte, kam se v posledních týdnech hnu, tak tam se kupodivu neřeší ani tak vláda, ani tak kouření, ale řeší se právě tento zákon, stavební zákon.
ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s2 Paní ministryně správně uvedla, že snahou vlády bylo zrychlit stavební řízení.
ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s3 Inu, nepovedlo se.
ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s4 Výsledkem je naprosto přesný opak.
ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s5 Stavební řízení teď jde místo týdnů do měsíců, a dokonce do let u mnohých stavebních řízení.
ps2017-013-06-005-035.u14.p1.s6 A znovu je nám říkáno, že v nějakém zákonu o urychlení výstavby dopravní infrastruktury se tady to vyřeší.
ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s1 bych, paní ministryně, i vás, milé kolegyně, milí kolegové, poprosil, abyste tento zákon nechali projít do druhého čtení, a v případě, že se ten problém vyřeší, čemuž, se přiznám, příliš nevěřím, v zákonu o výstavbě dopravní infrastruktury, tak samozřejmě ten zákon pak je bezpředmětný a není potřeba.
ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s2 Nicméně asi se všichni shodneme na tom, že teď prostě problém máme.
ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s3 A máme k němu dvě cesty.
ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s4 Prosím, nepreferujme jenom tu jednu, o které mluvila paní ministryně, protože všichni tady víme, že ve Sněmovně vypadají různé věci různě a návrhy na komplexní řešení se velmi často zvrhnou a nakonec z toho není nic.
ps2017-013-06-005-035.u14.p2.s5 A na to nic by doplatili zejména ti stavebníci a zejména ti nejmenší.
ps2017-013-06-005-035.u14.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-06-005-035.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u15.p1.s2 V obecné rozpravě nyní vystoupí paní poslankyně Kovářová, po pan poslanec Kupka.
ps2017-013-06-005-035.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s1 Děkuji za slovo, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s2 Hovoříme zde o občanech, že se jim prodlužuje vydání stavebního povolení.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s3 To je velká pravda.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s4 Naše novela řeší nejenom problémy občanů, ale také problémy obcí.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s5 Obce si podávají žádost o dotace s tím, že stavební povolení mohou doložit později.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s6 Samozřejmě mají podanou žádost o stavební povolení a myslí si, že nebude žádný problém vydat stavební povolení.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s7 Ale ouha, často čekají na stavební povolení právě díky této současné úpravě rok.
ps2017-013-06-005-035.u16.p1.s8 Těžko pak starosta vysvětluje, proč obec nedostala dotaci kvůli chybějícímu stavebnímu povolení, občané mu vyčítají nečinnost a považují nezískání stavebního povolení, resp. dotace za chybu starosty.
ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s1 Důsledky oné úpravy jsou zřejmé.
ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s2 Za prvé, obec přijde jednak o dotaci, a za druhé tím pádem nemůže postavit tolik potřebnou infrastrukturu ve své obci a to si myslím, že je škoda.
ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s3 Podobná situace zde nastala v minulém období, pokud si kolegové, kteří tady byli, vzpomínají, kdy nešťastnou úpravou došlo k tomu, že nebylo možné pokládat infrastrukturu vodovodní či kanalizaci do krajských komunikací, a tehdy došlo k tomu, že se zcela zastavila část výstavby právě oné infrastruktury, to za prvé, a za druhé obce přicházely o dotace.
ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s4 Starostové a nezávislí podali novelu zákona - a k čemu došlo?
ps2017-013-06-005-035.u16.p2.s5 Převládl zdravý rozum a došlo k tomu, že se zde v Poslanecké sněmovně zapomnělo, kdo je koalice, kdo je opozice a že ten návrh byl opoziční, a Sněmovna velkou většinou hlasů náš návrh schválila, a tak odblokovala výstavbu vodovodní a kanalizační infrastruktury.
ps2017-013-06-005-035.u16.p3.s1 Vážené dámy, vážení pánové, doufám, že i v tomto případě převládne zdravý rozum a že naši novelu propustíte do druhého čtení, a prosím vás tedy, abyste tak učinili.
ps2017-013-06-005-035.u16.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-013-06-005-035.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-06-005-035.u17.p1.s2 Na řadě je pan poslanec Kupka, připraví se pan poslanec Kolovratník.
ps2017-013-06-005-035.u17.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-06-005-035.u18.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, bych se rád zastal adresně toho, že je potřeba změnit stavební zákon tak, aby jedna z nových vážných překážek, tj. závazné stanovisko orgánu územního plánování, z toho zákona vypadla, nebo se alespoň významně zúžila.
ps2017-013-06-005-035.u18.p1.s2 A tady zaznívá i z úst paní ministryně, že to potřeba je, že to vláda slyší.
ps2017-013-06-005-035.u18.p1.s3 Tak je jasné, že dříve než za několik let, ale pokud možno okamžitě dojít k zúžení okruhu staveb, pro které je závazné stanovisko orgánu územního plánování nezbytně nutné.
ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s1 Bohužel v novele zákona, která přinesla celou změn i pozitivních, je tato závažná změna negativní.
ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s2 My jsme na to upozorňovali.
ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s3 Všichni říkáme, jak je potřeba zmenšovat byrokracii.
ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s4 Vezměte si, že jenom ve středních Čechách tato nová povinnost přinesla 150 tisíc nových úkonů ročně, nových razítek, lejster a povinností.
ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s5 To reálný negativní dopad na průběh stavebních řízení.
ps2017-013-06-005-035.u18.p2.s6 To není teorie.
ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s1 Tady opakovaně zaznívalo, že reálným výsledkem toho opatření jsou stavebníci, kteří čekají dlouhé měsíce na to, aby mohli začít realizovat svoje záměry.
ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s2 Mezi těmi stavebníky jsou samozřejmě soukromé osoby, ale jsou mezi nimi samozřejmě i instituce, obce, které potřebují realizovat co nejrychleji školy, infrastrukturu a celou řadu důležitých projektů pro své občany, a narážejí na to, že musejí pořídit závazné stanovisko orgánu územního plánování u příslušného úřadu obce s rozšířenou působností, a nejenom v okolí Prahy a v Praze, ale v celé ČR narážejí na to, že těch několik málo odborníků pro územní plánování je zahlceno neskutečným množstvím vlastně marginálních, úplně zbytečných podání, protože by tam samozřejmě takové závazné stanovisko orgánu územního plánování vůbec potřeba nebylo.
ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s3 Místo toho, abychom zlepšovali územní plánování v ČR tím, že těch několik málo odborníků na úřadech obcí s rozšířenou působností bude moci svoji pozornost věnovat přípravě a zkvalitňování územních plánů, tak v tuto chvíli vydávají opravdu zbytečná, marginální závazná stanoviska orgánů územního plánování, která v mnoha případech říkají jenom to: když nebude pršet, nezmokneme.
ps2017-013-06-005-035.u18.p3.s4 Nic významného se v těch stanoviscích nedočtete.
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s1 Pléduji za to, aby se opravdu podařilo tuto povinnost významně omezit, a zdůrazňuji, že je to zkušenost z odborů územního plánování z celé ČR.
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s2 Samozřejmě jsou místa, kde ten problém je menší, a potom jsou místa v okolí Prahy, kde ten problém je extrémně závažný a znamená opravdu zdržení pro jednotlivé stavby dokonce v řádu několika měsíců.
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s3 A o to zoufalejší je to situace, kdy stavebníci říkají: ale to přece vůbec nebylo potřeba!
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s4 Co se dozvíme od toho orgánu územního plánování?
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s5 Problém složitých zákonů v ČR bohužel znamená například i to, že máme neuvěřitelné množství orgánů státní správy.
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s6 A zatímco jiné země se vydávají tím směrem, že postupně škrtají, zmenšují ten počet, tak my jsme ho v nedávné novele stavebního zákona naopak zvýšili.
ps2017-013-06-005-035.u18.p4.s7 Myslím si, že i to je důležitý důvod k tomu, abychom se snažili to znovu omezit a opravdu zjednodušit tento důležitý správní postup.
ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s1 Poznámka k tomu, kdo by tedy měl zajistit onu koordinaci a jestli to v tomto bodě vlastně není trochu postavené na hlavu.
ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s2 Říkáme, že orgán územního plánování může mít přehled o tom, co se v území děje, a ho mít.
ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s3 Pravda je ale taková, že často tápe v tom, jaká je konkrétní situace ve vzdálené menší obci, protože prostě je to pro novinka.
ps2017-013-06-005-035.u18.p5.s4 A co je podstatné říct, ono se dokonce vlivem tohoto opatření může stát, že naopak ten moment koordinace a znalosti se z toho území vytratí prostě proto, že ten obecní stavební úřad v místě naopak nebude mít trvale kontakt s tím, co se v tom území plánuje.

Text viewDownload CoNNL-U