ps2017-013-06-005-035.u1.p1.s1
35 . ps2017-013-06-005-035.u1.p1.s2
Návrh poslanců Víta Rakušana , Petra Gazdíka , Jana Farského , Věry Kovářové , Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 183 / 2006 Sb . , o územním plánování a stavebním řádu ( stavební zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 123 / - prvé čtení ps2017-013-06-005-035.u1.p2.s1
Stanovisko vlády k tomuto tisku vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 123 / 1 . ps2017-013-06-005-035.u1.p2.s2
U stolku zpravodajů je již zástupce navrhovatelů pan poslanec Vít Rakušan , kterého prosím , aby nám předložený návrh za navrhovatele představil . ps2017-013-06-005-035.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-013-06-005-035.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené členky a členové vlády České republiky , vážené kolegyně - ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s1
Já se omlouvám . ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s2
Dámy a pánové , je zde představován další návrh zákona . ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s3
Prosím vás o klid , aby navrhovatel měl možnost vám to , co navrhuje , v odpovídající atmosféře a podmínkách představit . ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s4
Děkuji vám . ps2017-013-06-005-035.u3.p1.s5
Prosím , pokračujte . ps2017-013-06-005-035.u4.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2017-013-06-005-035.u4.p1.s2
Tedy kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych vám představil návrh zmíněných poslanců , který se týká zákona č . 183 / 2006 Sb . ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s1
Dovolte mi na začátku obecný úvod . ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s2
Všichni víme , že se nachází Česká republika v době konjunktury , že se nacházíme v době , kdy je obrovský zájem nejenom developerských společností , ale i jednotlivců , fyzických osob , stavět , kdy v současné době řešíme v České republice i velikánskou bytovou krizi , kdy se lidé jen těžko dostávají k dostupnému bydlení . ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s3
Myslím si , že v kontextu těchto dvou řečených předpokladů bychom se měli snažit umožnit občanům v České republice nastavení takových podmínek , aby skutečně stavba , její realizace , resp . čekání na nejrůznější stavební povolení probíhala v co nejrychlejším režimu . ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s4
Když jsem se díval na argumentaci , která padala při poslední novelizaci zákona č . 183 / 2006 Sb . , mimochodem on platí teprve od ledna letošního roku , tak právě tímto bylo argumentováno . ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s5
Nastavme stavební zákon tím způsobem , aby se dalo v České republice rychle stavět . ps2017-013-06-005-035.u4.p2.s6
Nyní máme tento zákon v platnosti a ono se ukazuje , že v mnoha svých bodech účel splnil , ale ukazují se i místa té poslední novely , která prostě nefungují a která reálně způsobují velké problémy při snaze realizovat svůj stavební záměr . ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s1
Tím problematickým bodem , který my vidíme , je § 96 daného zákona . ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s2
V poslední novelizaci totiž bylo řečeno , že závazné stanovisko k územnímu řízení musí podávat odbor územního plánování obce s rozšířenou působností . ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s3
Možná jste sami zaregistrovali , jaké praktické problémy - a bavme se skutečně o těch praktických problémech na městech a obcích - toto nařízení způsobilo . ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s4
Asi nejkřiklavějším případem , který byl mediálně mnohokrát odprezentován , je obec Černošice , kde v současné době na závazné stanovisko tohoto orgánu územního plánování čeká žadatel o stavební řízení 55 týdnů . ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s5
Vezměte si , že chcete stavět garáž a čekáte 55 týdnů na to , než vám úřad vydá stanovisko , zda je váš záměr v souladu s územním plánem , či není . ps2017-013-06-005-035.u4.p3.s6
Nejsou to ovšem jenom Černošice , jsou to např . Rokycany , komunikoval jsem čile s vedením města Polička a musím říci , že tyto názory se ozývají ze všech koutů naší republiky a jsou podpořeny i jasným stanoviskem Sdružení místních samospráv , ale i Svazu měst a obcí České republiky . ps2017-013-06-005-035.u4.p4.s1
Náš návrh je velmi jednoduchý , a to , že ve zmíněném § 96 v odst . 1 dáváme větu , že k vydání je určen příslušný stavební úřad , čímž by se vypustil zcela odst . 7 , kde se říká , že " závazné stanovisko , které se dostalo do rozporu s politikou územního rozvoje nebo územně plánovací dokumentací , která byla vydána po vydání závazného stanoviska , orgán , který závazné stanovisko vydal , nahradí z moci úřední novým závazným stanoviskem " . ps2017-013-06-005-035.u4.p4.s2
Tedy tento odstavec by byl zcela vypuštěn . ps2017-013-06-005-035.u4.p5.s1
Je to návrh jednoduchý a my si uvědomujeme , že nikoli komplexní . ps2017-013-06-005-035.u4.p5.s2
My nemáme ambici podávat v této fázi komplexní novelu stavebního zákona , který byl novelizován k 1 . 1 . 2018 , resp . nabyl účinnosti . ps2017-013-06-005-035.u4.p5.s3
My máme ambici odstranit z tohoto zákona jedno funkční ustanovení , které pro občany v České republice znamená nebývale dlouhé čekání na vyjádření dotčených orgánů . ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s1
Co je za další velkým problémem , který si možná předkladatelé ani neuvědomili . ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s2
My v současné době nemáme dostatek úředníků na obcích s rozšířenou působností , kteří by tato stanoviska vydávali . ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s3
Mimochodem kvalifikační předpoklad pro takového pracovníka jsou tři roky praxe . ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s4
Jako kolínský starosta vám zcela zodpovědně říkám , že do výběrového řízení na toto místo se nám nepřihlásil ani jeden člověk , který by splňoval kvalifikační předpoklady dané zákonem . ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s5
Jsme tady přeci v situaci , kdy se snažíme vytvářet zákony , které budou pomáhat lidem v České republice . ps2017-013-06-005-035.u4.p6.s6
A já netvrdím , že celá novela stavebního zákona byla špatná , ale upozorňujeme na jednu jeho objektivně nefunkční část , hovoříme z komunální praxe , která lidem v České republice znesnadňuje výrazně život . ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s1
Vláda ve svém negativním stanovisku mimochodem uvádí , že to , že by soulad s územním plánem posuzoval úředník daného stavebního úřadu , že by tady mohlo hrozit , že bude nejednotnost praxe v daném regionu . ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s2
Ale vždyť to přece není pravda . ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s3
Přeci úředník z obcí z rozšířenou působností neví lépe než úředník daného stavebního úřadu v místě vydávání povolení , zda je , či není daná stavba , záměr v souladu s územním plánem . ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s4
Důvěřujme přeci úředníkům , kteří pracují v daném regionu , držme se principu subsidiarity , že rozhodovat se má co nejblíže lidem , a plňme naše závazky , které dlouhodobě ve svých volebních programech dáváme , tedy že se budeme snažit snižovat byrokratickou zátěž občanům České republiky . ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s5
Tímto nařízením ji zvyšujeme . ps2017-013-06-005-035.u4.p7.s6
Budou se nabírat noví úředníci , možná dokonce stovky nových úředníků , zpomaluje se celý proces vydávání stavebních povolení a rozhodně nezaručí nějaká supervize obce s rozšířenou působností větší přesnost a preciznost rozhodování v oblasti územního plánování . ps2017-013-06-005-035.u4.p8.s1
Za další namítáme - ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s1
Omlouvám se , pane poslanče , na chvíli vás přeruším , protože podmínky pro vaše vystoupení nejsou dobré . ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s2
Prosím i členy vlády , aby svoje porady konali mimo jednací sál , protože ruší ostatní poslance . ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s3
Všechny ostatní prosím , aby debaty mezi sebou buďto uskutečňovali potichu , nebo ne v jednacím sále , protože zde opravdu nemůžeme poslouchat to , co pan navrhovatel říká . ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s4
Děkuji vám . ps2017-013-06-005-035.u5.p1.s5
Prosím , pokračujte . ps2017-013-06-005-035.u6.p1.s1
Také děkuji . ps2017-013-06-005-035.u6.p1.s2
Za další jsme upozorňovali v našem předkládaném návrhu i na to , že územní plány jsou nařízením obecné povahy , které prostě spadá do samosprávné kompetence dané obce . ps2017-013-06-005-035.u6.p1.s3
Ve chvíli , kdy daný soulad s územním plánem bude posuzovat nadřízený orgán , resp . obec s rozšířenou působností , její úředník na územním plánování , tak by se dokonce dalo mluvit o tom , že tady zasahujeme do samosprávného působení daných obcí . ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s1
Vláda hovořila o tom , že předkládá a bude předkládat s další velkou novelou stavebního zákona . ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s2
Často se mluví o tom : Vždyť ten zákon platí teprve od 1 . 1 . ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s3
Proč ho tak rychle měnit ? ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s4
Nechme , aby chvilku fungoval v tomto znění , a potom se rozhodněme . ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s5
Ale vždyť to je nesmyslný přístup , dámy a pánové . ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s6
Pokud prostě po půl roce zjistíme , že zákon v jednom ze svých bodů nefunguje , tak ten bod vypusťme a buďme nápomocni občanům v České republice , aby mohli rychleji realizovat své stavební záměry , a umožněme jim dostupnost bydlení . ps2017-013-06-005-035.u6.p2.s7
Dělejme pro to maximum . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s1
V odpovědi vlády se dokonce uvedlo i to , že komplexní novela by měla přijít v roce 2020 . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s2
Tady se tedy napřímo ptám i paní ministryně , zda skutečně necháme občany v tomto stavu , který je objektivně špatný . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s3
Podívejte se na stanoviska Svazu měst a obcí ČR , Sdružení místních samospráv . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s4
Unisono hovoří o tom , že tento stav je neudržitelný , nepřijatelný . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s5
A je jedno , že je v účinnosti pouze několik měsíců . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s6
Tak pojďme to ustanovení vypustit . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s7
Stavební zákon bude jinak funkční ve znění takovém , v jakém je funkční od 1 . 1 . 2018 . ps2017-013-06-005-035.u6.p3.s8
A jestli má vláda ambici přijít s komplexnější novelou stavebního zákona , dobře , nechť si dá na čas , zabývá se danou materií určitě dopodrobna , a určitě jsou tam věci k vylepšování , ale jeden nefunkční odstavec , který navrhujeme vypustit , vypusťme už nyní . ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s1
Proto vás žádám , abyste minimálně tu debatu k našemu návrhu pustili do druhého čtení . ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s2
Ono se argumentuje i tím , že tam není dostatečná provazba na další zákonná ustanovení . ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s3
Pokud budeme upozorněni na to zcela konkrétně , což v té zprávě nebylo , kde ta provazba není , tak já tady místopřísežně říkám , že to do druhého čtení napravíme . ps2017-013-06-005-035.u6.p4.s4
Ale ta materie je natolik důležitá pro obce v České republice , že nepropuštění do druhého čtení znamená jisté pohrdání tím , co naše občany , obce a města v České republice v současné době objektivně trápí . ps2017-013-06-005-035.u6.p5.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-013-06-005-035.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-06-005-035.u7.p1.s2
Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Milan Pour . ps2017-013-06-005-035.u7.p1.s3
Prosím ho , aby se ujal slova . ps2017-013-06-005-035.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé poslankyně , milí poslanci , dovolte mi , abych dnes přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 183 / 2006 Sb . , o územním plánování a stavebním řádu , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-013-06-005-035.u8.p1.s2
Jedná se o sněmovní tisk číslo 123 , jehož navrhovateli jsou poslanci STAN . ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s1
Navrhovatelé navrhují úpravu ustanovení § 96 b stavebního zákona . ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s2
Toto ustanovení obsahuje výčet případů , kdy je třeba jako podklad pro rozhodnutí nebo jiný výkon v řízení vydat závazné stanovisko orgánu územního plánování . ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s3
Ve stávajícím znění zákona je tento výčet široký , kdy se vztahuje na všechna rozhodnutí a úkony podle části III dílu 4 a 5 § 126 , § 127 a § 129 , nebo podle zvláštního zákona , pokud závisí na posouzení změny takovým rozhodnutím nebo úkonem vyvolané v území . ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s4
Navrhovatelé navrhují tento výčet zúžit pouze na případy , kdy se jedná o společné povolení podle § 94 j nebo rozhodnutí podle zvláštního zákona , je - li k vydání příslušný speciální stavební úřad . ps2017-013-06-005-035.u8.p2.s5
Potřebnost tohoto návrhu odůvodňují možným zásahem do samostatné působnosti obce a dále prodloužením správního řízení a zatížením územně plánovacích orgánů . ps2017-013-06-005-035.u8.p3.s1
Navrhovatelé dále uvádějí , že lze předpokládat ochromení správních řízení a možné následné vymáhání škody způsobené nesprávným úředním postupem . ps2017-013-06-005-035.u8.p3.s2
Podle navrhovatelů je vydání závazného stanoviska územně plánovacím orgánem opodstatněno pouze v případech společného územního a stavebního řízení , kdy bude stavebním úřadem příslušným k vedení řízení speciální stavební úřad , který nemá k dispozici územně plánovací dokumentaci a chybí mu znalost území v širších souvislostech . ps2017-013-06-005-035.u8.p4.s1
Navrhovatelé dále navrhují zcela zrušit ustavující ustanovení § 96 písm . b ) odst . 7 stavebního zákona , podle kterého je územně plánovací orgán , který stanovisko vydal , povinen nahradit takové stanovisko z moci úřední , to znamená bez návrhu v případě , pokud se dostane do rozporu s politikou územního rozvoje nebo územně plánovací dokumentací , pokud již nebylo vydáno rozhodnutí nebo jiný úkon , ke kterému bylo toto stanovisko jako podklad vydáno . ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s1
Je třeba ještě uvést samozřejmě stanovisko vlády . ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s2
Stanovisko vlády , které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 123 / 1 , je nesouhlasné . ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s3
Vláda uvádí , že úprava je v účinnosti teprve od 1 . 1 . 2018 a opětovná změna by znamenala postup odporující zásadě právní jistoty a zásadě dobré správy . ps2017-013-06-005-035.u8.p5.s4
Navržená úprava může dle vlády ohrozit naplňování cílů a úkolů územního plánování , tedy vytváření předpokladů pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území . ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s1
Vláda dále uvádí , že zrušení odst . 7 § 96 b stavebního zákona by mohlo vést k situaci , kdy by případná změna závazného stanoviska , které by se dostalo do rozporu s politikou územního rozvoje nebo územně plánovací dokumentací , byla možná již pouze v řízení o odvolání . ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s2
K možnému zásahu do samostatné působnosti obce vláda uvádí , že postavení obce jako subjektu rozhodujícího např . o pořízení územně plánovací dokumentace , vymezení zastavěného území nebo jako účastníka územního řízení není nijak dotčeno . ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s3
Důvodová zpráva je dle vlády kusá a neobsahuje dostatečný rozbor předpokládaného hospodářského a finančního dosahu navrhované úpravy . ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s4
Navrhovatelé dle vlády pomíjejí negativní dopady návrhu dané snížením koordinace záměru v území a rizikem nekonzistentního postupu stavebních úřadů . ps2017-013-06-005-035.u8.p6.s5
Vláda dále upozorňuje na legislativně technické nedostatky předloženého návrhu . ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s1
Nyní bych také rád upozornil na důležitou věc , a to je , že v současné době je v rámci sněmovního tisku 76 , což je novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury , předložen pozměňovací návrh kolegy poslance Kolovratníka číslo 822 , v jehož rámci se navrhuje rozšíření výčtu případů , kdy se závazné stanovisko orgánů územního plánování nevydává . ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s2
Rovněž tento pozměňovací návrh navrhuje zrušit odstavec 7 předmětného ustanovení , tak jak tady o něm hovořil můj předřečník , tzn . prezentoval to tady předkladatel toho návrhu novely . ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s3
Jedná se tedy o řešení totožné problematiky . ps2017-013-06-005-035.u8.p7.s4
To je třeba zdůraznit , že je to totožná problematika , takže se tady bavíme o jedné věci ve dvou případech . ps2017-013-06-005-035.u8.p8.s1
To znamená , z tohoto důvodu navrhuji tento tisk zamítnout v prvním čtení , jelikož tuto problematiku budeme projednávat a už se z části vlastně i projednává ve sněmovním tisku číslo 76 . ps2017-013-06-005-035.u8.p8.s2
Takže vám děkuji za pozornost . ps2017-013-06-005-035.u9.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu .