|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-19 ps2017-012-07-003-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/ - prvé čtení

Date2018-04-19
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012230.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 550 • previousnext

ps2017-012-07-003-033.u1.p1.s1 33.
ps2017-012-07-003-033.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/ - prvé čtení
ps2017-012-07-003-033.u1.p2.s1 Požádám paní ministryni - je u stolku zpravodajů, bude bod uvádět.
ps2017-012-07-003-033.u1.p2.s2 Požádám pana poslance Vránu, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-012-07-003-033.u1.p3.s1 Ještě než dám slovo paní ministryni, konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to pana poslance Jana Farského od do konce jednacího dne, pana poslance Juchelky od do z pracovních důvodů a od do hodin pana poslance Nachera, který se omlouvá z důvodu práce v regionu.
ps2017-012-07-003-033.u1.p4.s1 Nyní slovo paní ministryně financí České republiky Alena Schillerová.
ps2017-012-07-003-033.u1.p4.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-07-003-033.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-07-003-033.u2.p1.s2 Ještě jednou dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-012-07-003-033.u2.p2.s1 Dovolte, abych vás seznámila s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky, tzv. zákon o zrušení Fondu národního majetku.
ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s1 Hlavním cílem zákona, který je účinný od 1. ledna 2006, bylo zajistit převedení majetků a závazků spravovaných Fondem národního majetku České republiky, které vznikly z privatizace podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, na stát, konkrétně na Ministerstvo financí.
ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s2 Podle § 4 tohoto zákona existují zvláštní účty privatizace, které slouží ke správě výnosů z prodeje privatizovaného majetku a ze zisku z účasti státu v obchodních společnostech.
ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s3 V dnešní době jde zejména o společnost ČEZ, Čepro, MERO a Český Aeroholding.
ps2017-012-07-003-033.u2.p3.s4 Tyto účty jsou podřízeny souhrnnému účtu a nejsou součástí státního rozpočtu.
ps2017-012-07-003-033.u2.p4.s1 Nakládání s prostředky zvláštních účtů privatizace je taxativně vymezeno v § 5 odst. 3 zákona o zrušení Fondu národního majetku a právě tento paragraf je předmětem návrhu předkládané novely.
ps2017-012-07-003-033.u2.p5.s1 Účelem úpravy § 5 odst. 3 je
ps2017-012-07-003-033.u2.p6.s1 1. vypuštění částí zákona, které již pozbyly věcného opodstatnění, neboť nebyly dlouhodobě využívány, např. možnost převodu finančních prostředků na Státní fond dopravní infrastruktury nebo převod na Státní fond rozvoje bydlení.
ps2017-012-07-003-033.u2.p6.s2 Dále byly vypuštěny ty výdajové tituly, které přímo nesouvisí s procesem privatizace a lze je financovat z jiných zdrojů, např. byla zrušena možnost financování výstavby průmyslových zón nebo možnost výdajů na úhradu nákladů spojených se záchranou klenotů naší národní identity.
ps2017-012-07-003-033.u2.p7.s1 2. V § 5 odst. 3 písm. c) bod 5 je dána podmínka pro převod prostředků ze zvláštních účtů do státního rozpočtu na úhradu deficitu důchodového systému, avšak od druhé poloviny roku 2017 nelze tuto podmínku naplnit.
ps2017-012-07-003-033.u2.p7.s2 Odstranění této podmínky uvolní převody privatizačních prostředků do státního rozpočtu.
ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s1 3.
ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s2 Zdrojem příjmů zvláštního účtu je výnos z prodeje privatizovaného majetku a zisk z dividend společností, ve kterých stát podíl.
ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s3 Pro případ, že by příjmy zvláštního účtu nebyly schopny pokrýt zákonné požadavky a smluvní závazky vyplývající z privatizačního procesu, např. na ekologické závazky, umožňuje návrh novely převod prostředků ze státního rozpočtu na zvláštní účty privatizace.
ps2017-012-07-003-033.u2.p8.s4 Aktuální stav zvláštního účtu je 21 miliard korun, přičemž tzv. vázané prostředky, tzn. určené na držení jistin veřejných zakázek, krytí smluvně ekologických závazků a nutný zůstatek pro financování zvláštního účtu do inkasa dividend, představují aktuálně asi 6,5 miliardy korun.
ps2017-012-07-003-033.u2.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-012-07-003-033.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí České republiky Aleně Schillerové.
ps2017-012-07-003-033.u3.p1.s2 Slova se ujme pan zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Vrána.
ps2017-012-07-003-033.u3.p1.s3 Máte slovo, pane zpravodaji.
ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s2 Dobré dopoledne, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s3 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky, popsala vyčerpávajícím způsobem paní ministryně Schillerová.
ps2017-012-07-003-033.u4.p1.s4 Nicméně mi dovolte zopakovat a zdůraznit základní smysl návrhu, ve kterém jsou implementovány závěry z usnesení vlády č. 610 ze dne 4. září 2017.
ps2017-012-07-003-033.u4.p2.s1 Cílem návrhu je eliminace rizik spojených s nedostatkem prostředků na zvláštních účtech privatizace, odstranění přebytečných výdajových titulů ze zvláštních účtů privatizace, které nebyly nikdy využity, umožnění převodu potřebného množství financí ze zdrojů státního rozpočtu v případě nedostatku finančních prostředků na zvláštních účtech privatizace a umožnění převodu všech zbytkových prostředků hospodaření zvláštních účtů privatizace do státního rozpočtu.
ps2017-012-07-003-033.u4.p3.s1 Vážené dámy, vážení pánové, děkuji za pozornost a dovoluji si vás poprosit o propuštění návrhu zákona do druhého čtení.
ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu.
ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím čtyři přihlášky.
ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s3 S přednostním právem začne svým vystoupením pan poslanec Miroslav Kalousek, připraví se pan kolega Ferjenčík.
ps2017-012-07-003-033.u5.p1.s4 Prosím pane předsedo, máte slovo.
ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s2 Dámy a pánové, řekněme si otevřeně, že ani tak nejde dnes o příjmy z privatizace, protože ty jsou minimální, ale jde o poměrně pravidelné dividendy především z ČEZu, ale i z ČEPRO, MERO, zisk z Budvaru - nevím, na co jsem zapomněl.
ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2017-012-07-003-033.u6.p1.s4 Paní ministryně to v koláčovém grafu, takže může potvrdit slova.
ps2017-012-07-003-033.u6.p2.s1 Ne náhodou zákonodárce v minulosti chtěl, aby tyto prostředky mohly být zapojeny do důchodového účtu jenom v situaci, kdy je důchodový účet v deficitu, abychom je nezapojovali v okamžiku, kdy je důchodový účet v přebytku.
ps2017-012-07-003-033.u6.p2.s2 Důchodový účet v přebytku je vždycky, když se ekonomice mimořádně daří, je málo nezaměstnaných, rostou platy - tak logicky se dostává důchodový účet do přebytku.
ps2017-012-07-003-033.u6.p2.s3 Je to proto, abychom tyto prostředky, pokud se ekonomice daří, směřovali do investiční aktivity, nikoliv do transferů obyvatelstvu.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s1 zdůrazňuji, že nemám nic proti zvýšení důchodů, o kterém jsme tady hovořili v minulém bodě, ale jsem přesvědčen, že prostředky na zvýšení důchodů měla vláda najít v bilanci státního rozpočtu a nehledat je dodatečně na privatizačním účtu.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s2 Ono totiž příští rok bude potřeba také valorizovat, přespříští rok bude potřeba také valorizovat a nemůžeme počítat s trvale udržitelným růstem.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s3 Něco takového v tržní ekonomice není možné.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s4 Co budeme dělat, se ekonomický cyklus obrátí a dostaneme se do recese?
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s5 teď je investiční politika vlády, troufnu si říct, velmi nezodpovědná.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s6 Vláda sice objíždí regiony, slibuje hory, doly, černý les v každém kraji, jak budou silnice, jak budou školy, školky, jak bude všechno, ale otevřeně si řekněme, že v letošním roce, v roce mimořádné konjunktury, vláda investuje o 24 mld. méně, než jsme např. investovali my v roce 2012 v době ekonomické krize.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s7 Protože ty skutečné vládní priority jsou někde jinde.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s8 Když to vezmu na procento k celkovým výdajům, tak zatímco v tom roce 2012, v době krize, to znamená mnohem vyšší nezaměstnanosti, mnohem více povinných dávek souvisejících s nezaměstnaností, jsme dokázali investovat téměř 10 % celkových výdajů na investice, tak vláda v roce letošním, v době mimořádné konjunktury, investuje, jak již jsem řekl, o 24 mld. méně, což je něco málo přes 6 % celkových výdajů státního rozpočtu, což je dramaticky nízké číslo.
ps2017-012-07-003-033.u6.p3.s9 V okamžiku, kdy budou převedeny prostředky z privatizačního fondu do prosté bilance státního rozpočtu, tak se tohle nepříznivé číslo ještě mírně sníží.
ps2017-012-07-003-033.u6.p4.s1 Z těchto důvodů, které jsem řekl, jsem přesvědčen, že není žádný racionální důvod převádět tyto prostředky na účely transferů obyvatelstvu, ale ponechat je na investiční aktivitu, a navrhuji zamítnutí v prvním čtení.
ps2017-012-07-003-033.u6.p4.s2 Děkuji.
ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi.
ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s2 Poznamenal jsem návrh na zamítnutí.
ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s3 Budeme pokračovat vystoupením pana poslance Ferjenčíka.
ps2017-012-07-003-033.u7.p1.s4 Ještě předtím, než dorazí, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to omluvu pana poslance Jakuba Michálka od z pracovních důvodů do konce jednacího dne.
ps2017-012-07-003-033.u7.p2.s1 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-07-003-033.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-07-003-033.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, tento návrh velmi dobře ilustruje, co se děje, když legislativu iniciuje PR oddělení pana Babiše místo toho, aby vznikla na základě nějaké potřeby.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s1 Pan Babiš chce vypadat dobře v médiích, tak zvyšuje důchody.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s2 To je logické.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s3 On to sliboval před volbami, nikdo mu to ani nezazlívá, nikdo ani nenavrhl ten zákon zamítnout.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s4 Budiž.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s5 Současně ale pan Babiš chce v médiích vypadat dobře, tak potřebuje mít rozpočet v černých číslech, důchodový účet v černých číslech.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s6 Ale ty peníze tam reálně nejsou.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s7 No tak vymyslel to, že se vezmou peníze, které jsou určené na investice, dosypou se do státního rozpočtu jako běžný příjem, on bude v černých a zase se pochlubí, že je skvělý hospodář, který zase šel po chodbě na Ministerstvu financí a našel několik miliard.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s8 To je přesně, co dělá tenhle zákon.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s9 Ten zákon normálně umožňuje financovat dokonce i ty důchody, akorát nejprve by musel pan Babiš přiznat, že to přivedl do minusu, že dostal ten systém do červených čísel.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s10 A to by musel přiznat předtím, než by bylo možné tam následně ty peníze z příjmů státních firem zahrnout.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s11 Ale místo toho, aby to přiznal, tak je tam chce zahrnout dopředu, aby byl jakoby v černých.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s12 Ale je to jenom účetní trik.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s13 Úplně stejný účetní trik, jako když vzal peníze z rezerv a přisypal je do státního rozpočtu, zase aby snížil státní dluh.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s14 Úplně stejný účetní trik, jako dělá v celé řadě dalších oblastí.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s15 A my jako Piráti nesouhlasíme s tím, aby se politika státu určovala na nějakém PR oddělení politické strany a aby se zákony dělaly proto, aby mohl být proveden nějaký účetní trik.
ps2017-012-07-003-033.u8.p2.s16 Proto s tímto zákonem naprosto nesouhlasíme.
ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s1 My máme za to, že jednorázové příjmy státních firem nebo to, co zbylo z privatizace, mají sloužit na jednorázové výdaje.
ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s2 Je naprosto logické, aby když stát nějaký mimořádný příjem, aby to utratil způsobem, který bude jednorázový a který bude zase nějakým způsobem mimořádně uplatnitelný, třeba přinese nějaký výnos v budoucnosti.
ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s3 Sypat tyhle peníze do státního rozpočtu jako běžný příjem je podle nás naprostý nesmysl.
ps2017-012-07-003-033.u8.p3.s4 Navíc hrozí, že nebude dost peněz na odstraňování ekologických zátěží, což podle nás je daleko důležitější, než aby pan Babiš vypadal v tisku dobře, se bude hlásit, jak dopadl státní rozpočet.
ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s1 Takže skutečně tenhle zákon je podle nás naprosto účelový.
ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s2 Je to za cílem účetních triků.
ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s3 Nesouhlasíme s tím a myslíme si, že příjmy z privatizace a příjmy z výnosů státních firem se mají využívat velmi obezřetně, jednorázově, nejlépe na investice.
ps2017-012-07-003-033.u8.p4.s4 Podporujeme návrh na zamítnutí.
ps2017-012-07-003-033.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi.
ps2017-012-07-003-033.u9.p1.s2 Nyní paní poslankyně Věra Kovářová, připraví se pan kolega Skopeček.
ps2017-012-07-003-033.u9.p1.s3 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-012-07-003-033.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-07-003-033.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se i jménem klubu Starostů a nezávislých vyjádřila k oné novele zákona.
ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s1 Tato novela řeší situaci, kdy chce zjednodušit přesun peněz z privatizačního účtu do státního rozpočtu, a zároveň ruší některé vazby, např. na Státní fond dopravní infrastruktury.
ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s2 Podle našeho názoru to není správné.
ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s3 Naopak takovouto vazbu by bylo třeba ještě prohloubit a nechat možnost přesunout ony prostředky do Státního fondu dopravní infrastruktury.
ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s4 Stav dopravní infrastruktury je totiž takový, jaký je, a bez dostatečných prostředků se nezlepší, a to s ohledem na jeho zásadní význam pro rozvoj ekonomiky.
ps2017-012-07-003-033.u10.p2.s5 A mělo by to být prioritou.
ps2017-012-07-003-033.u10.p3.s1 Ostatně zaznělo to i z úst ekonoma Aleše Michla, který je poradcem předsedy vlády a ministryně financí, který říká, že v době růstu je nezbytné investovat do infrastruktury, což je důležité pro náš hospodářský růst.
ps2017-012-07-003-033.u10.p3.s2 Proto nás velmi překvapuje, že v době růstu vláda nechce vytvářet rezervy na horší časy a chce je využívat jednorázově na potřeby, které velmi rychle narůstají a kdy jeden nápad střídá druhý.
ps2017-012-07-003-033.u10.p3.s3 Proto si myslíme, že je nutné vytvářet rezervy na horší časy, to zaprvé, anebo investovat do infrastruktury, což je důležité pro náš hospodářský růst, a připojujeme se k návrhu, který zde padl, a to je návrh na zamítnutí.

Text viewDownload CoNNL-U