|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

24. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 102/ - prvé čtení

Date2018-04-18
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/024
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012199.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 665 • previousnext

ps2017-012-06-012-024.u1.p1.s1 24.
ps2017-012-06-012-024.u1.p1.s2 Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 102/ - prvé čtení
ps2017-012-06-012-024.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 102/1.
ps2017-012-06-012-024.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-012-06-012-024.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s1 Dámy a pánové, dobré odpoledne.
ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s2 Dovolte, abych po vzrušených debatách personálních sem vrátil téma ryze odborné, školské a důležité.
ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s3 Rovnou řeknu, že je to důležitější novela, než byly školky.
ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s4 Byť není tak chytlavá, protože u školek máte každý ve svém volebním obvodu řadu paní učitelek, co za vámi chodily rozzuřené, a tak se to dostalo v pořadí důležitosti u vás poměrně vysoko.
ps2017-012-06-012-024.u3.p1.s1 Dámy a pánové, prosím o klid, se můžeme věnovat projednávání tohoto návrhu!
ps2017-012-06-012-024.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, pokračujte.
ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s1 Školský zákon je zanesen spoustou byrokracie, nesmyslů, ideologických projektů, nejen inkluze.
ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s2 Mimochodem, zítra v interpelaci načtu, nebo požádám pana ministra o změnu inkluzivní vyhlášky.
ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s3 A řekněme si jasně, jsou tam věci, které se dají opravit rychle, pamlsková vyhláška a podobné nesmysly, nějaký osvícený ministr zavelí.
ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s4 Jsou tam ovšem věci, které můžou trvat i 15 a více let.
ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s5 Když zrušíme praktické školy, to může trvat léta.
ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s6 Něco podobného je, když naprosto revolučně změníme způsob financování, tedy to, jakým způsobem peníze daňových poplatníků míří do škol.
ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s1 Reforma financování byla protlačena politickou silou v minulém volebním období.
ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s2 dnes se ukazuje, což někteří z nás říkali, ale byli jsme ukřičeni, že to přinese finanční rozvrat, že to přinese obrovské problémy, že nejsou spočteny náklady, že to vznáší spoustu otázek.
ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s3 Myslím, že pan ministr tato slova v další rozpravě potvrdí.
ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s4 Přinese to hyperinflaci nákladů.
ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s5 Velice se divím, že tuto moji novelu nepředkládá paní ministryně financí.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s1 Teď jde.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s2 Vybíráme čím dál více peněz, poslední rok 160 mld. korun vás, daňových poplatníků, tj. 70 tisíc na rodinu, nebo ještě více.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s3 Rychle to roste.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s4 Skoro to evokuje otázku, jak jsme to před deseti lety mohli vydržet.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s5 Ale teď jde o to, jak tento poměrně nemalý objem peněz dostat do škol.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s6 Regionálního školství se tedy týká asi 120 mld.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s7 Na to existují v jádru dva základní způsoby.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s8 Jeden, který jaksi se snaží reflektovat potřeby škol, nazvěme ho nákladový, anebo systém normativní.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s9 Nákladový systém fungoval poměrně úspěšně třeba za komunismu, protože vyžaduje velice silnou centrální autoritu.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s10 Vyžaduje autoritu, která rozhodne: tady škola nebude, tady také nebude, tady bude a bude tam přesně 36 dětí na třídu, pan učitel učí 22 hodin atd. atd.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s11 Když někde škola není na sídlišti, tak se postaví.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s12 Když zase někde školy přebývají, tak se škrtem pera zruší a nikdo ani necekne, silná centrální autorita to zařídí.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s13 Takto skutečně české školství fungovalo před listopadem 1989.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s14 A řekněme si bez ideologie, ten systém byl relativně stabilní, centrální autorita fungovala.
ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s15 V současnosti centrum nemá takovouto sílu ani omylem vůči krajům, vůči samosprávným obcím, čili je naprosto iluzorní, aby takovýmto způsobem se systém mohl chovat.
ps2017-012-06-012-024.u4.p4.s1 A máme druhý základní princip, který říká, že máme 120 mld., máme asi milion a půl dětí, když to vydělíme, vyjde 80 tisíc, ušetříme na děti s postižením, tak třeba 60 tisíc všem pošleme do školy, kterou navštěvuje.
ps2017-012-06-012-024.u4.p4.s2 To je ten systém - v krátkosti - normativní.
ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s1 Důležitá věc je, že cokoliv mezi těmito dvěma systémy je kočkopes, který nemůže z povahy věci nikdy fungovat.
ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s2 Novela, která byla přijata v minulém volebním období, je samozřejmě velký krok k tomu nákladovému financování.
ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s3 Takové to každému podle jeho potřeb, každý podle svých schopností, ale bez centrální autority.
ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s4 Čili dnes se ozývají hlasy, jestli bude potřeba navíc 13 mld., nebo 30 mld., neuvěřitelná čísla, která tato novela může přinést.
ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s5 Ideje jako platba na třídu, platba na hodiny, PHmax - ta celá věc je tak složitá, že tomu rozumí pár lidí v republice, vlastně jde.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s1 Co nastane a proč se to zhroutí?
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s2 Dokud jsme financovali plus minus s ohledem na to, kolik škola žáků, tak plné školy měly peníze a prázdné školy měly peněz relativně málo.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s3 Kraje jim to nějak různě dorovnávaly, sanovaly je.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s4 Nyní, když bude kritérium počet odučených hodin a náklady a podobné věci, tak samozřejmě ta kritéria splní všichni.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s5 Předkladatelé minulé novely slibovali plným školám, že o nic nepřijdou - OK, a poloprázdné školy tedy dostanou to samé.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s6 To přináší prostě dvacet třicet miliard korun, které v tom systému nejsou.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s7 Systém to nemá, čili plným školám se ubere.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s8 teď se velice zuřivě bouří Asociace ředitelů gymnázií, která protestuje proti této novele apod.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s9 Realitou bude chaos.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s10 Velice rychle zažijeme to, co jsme zažívali ve zdravotnictví - noční zasedání vlády apod., kde v systému chybí peníze, a horko těžko se to bude zachraňovat a přisypávat do systému, aby se systém nezhroutil.
ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s11 úplně vidím ty situace, jak se tady napříč politickým spektrem sejdou severomoravští poslanci, že tam je situace nejhorší, a budeme tady zuřivě hlasovat, co kam kde dřív poslat.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s1 Čili moje výzva nebo moje novela říká pouze toto: Odložme tento nebezpečný experiment o deset let, zaveďme skutečně reálnou odbornou debatu, politickou debatu, vyjasněme si, jakým směrem se chceme vydat, a nepouštějme do škol tento nebezpečný experiment.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s2 Není tajemstvím, že vláda bez ohledu na moji iniciativu se sama snažila, nebo ministr školství, odložit náběh tohoto opatření.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s3 Z nějakých nejvyšších politických kruhů to bylo zastaveno, ale čas na vážnou a odbornou politickou debatu je skutečně potřeba.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s4 Tohle skutečně není legrace.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s5 A pakliže to dneska zkusíte zastavit, tak vina nebude na lidech, co to předložili a protlačili v minulém volebním období, to budou vaši ministři, vaše ministryně financí, která s tím bude žít a která problémům ve školách bude čelit.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s6 Čili berte to jako podanou ruku, a odbornou.
ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s7 Odložme to, veďme reálnou debatu, a se většinově shodneme, tak něco v tom školství můžeme měnit.
ps2017-012-06-012-024.u4.p8.s1 Více jistě v diskuzi, protože je spousta řečníků, takže ještě budu reagovat.
ps2017-012-06-012-024.u4.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s2 Než dám slovo panu zpravodaji, tak je tu přihláška...
ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s3 Není, dobře.
ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s4 Pan předseda Kováčik se teď nehlásí s přednostním právem a zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Ivo Vondrák.
ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, není pochyb o tom, že počátkem 90. let naše školství, především to regionální, nebylo vůbec špatné.
ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s3 A po letech jsme se dostali do situace, kdybych tedy použil eufemismu, že naše školství je v nelichotivém stavu, a proto bylo nutné nějakým způsobem připravit reformu, o jejíž podstatě jste možná tady něco slyšeli.
ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s4 bych tady dodal to, že si myslím, že normativní systém financování je ten, který nepomáhá kvalitě.
ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s5 Je to způsob, který je jednoduchý z pohledu rozdělování, ale vůbec neodráží nákladovou část, a dokonce vedl k velkému problému nerovnoměrnosti financování nebo odměňování učitelů v různých krajích.
ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s6 Myslím si, že přijetí reformy bylo nutným krokem, a myslím si, že je nejvyšší čas s naším školstvím v tomto smyslu něco udělat.
ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s1 V čem spočívá problém kvality?
ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s2 Samozřejmě v okamžiku, kdy dostává škola peníze podle počtu žáků, tak samozřejmě nastává hon za studentem a v podstatě naplňování tříd, které vede k tomu, že máme poměr počtu žáků na pedagoga nepříznivý, navíc samozřejmě školy mají tendenci přijímat do studia i takové studenty a žáky, kteří v podstatě potom nebudou schopni splnit požadavky na takovéto studium.
ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s3 A také za třetí vzniká velký problém, tady to můžu potvrdit jakožto i hejtman, že existují obory, které díky tomu nemůžeme otevřít, protože jsou nenaplněné, a pak se nám nedostávají řemeslníci a odbory profesní činnosti, které v podstatě chybí na trhu práce.
ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s4 Takže si myslím, že reforma je nutná.
ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s1 My jsme si toho byli vědomi, a teď budu mluvit za člověka, který současně předsedá i školské komisi Asociace krajů, že je třeba vyjednat způsob, jak tu reformu naplnit a implementovat, protože nepochybně potřebuje více peněz, než se původně předpokládalo.
ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s2 Vytvořili jsme jakousi pracovní skupinu, která se tím zabývá.
ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s3 Ta se setkala i s panem ministrem školství a shodli jsme se na tom, že pokud budou na reformu peníze, což znamená příští rok cca 10-11 mld. navíc, pak je dobré okamžitě, nebo bych řekl žádoucí okamžitě reformu započít.
ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s4 Pokud takovéto prostředky nebudou, pak samozřejmě by hrozilo nebezpečí, a tam jsme se bavili právě o tom jednom roku případného prodloužení.
ps2017-012-06-012-024.u6.p4.s1 Vzhledem k tomu, že tento příslib navýšení rozpočtu tady je, tak jsme se všichni shodli na tom i v rámci Asociace krajů, že nebudeme reformu odkládat a budeme ji naopak ihned implementovat, protože právě ty dopady na kvalitu jsou zcela zjevné, řekl bych explicitní.
ps2017-012-06-012-024.u6.p5.s1 Takže dámy a pánové, domnívám se, že těch deset let odložení, obávám se, neznamená odložení, ale zrušení reformy, a si myslím, že naše školství si to skutečně nemůže dovolit.
ps2017-012-06-012-024.u6.p5.s2 Děkuji.
ps2017-012-06-012-024.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-012-06-012-024.u7.p1.s2 V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je řada přihlášených, ale s přednostním právem se předtím přihlásil pan předseda Gazdík.
ps2017-012-06-012-024.u7.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-012-06-012-024.u8.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2017-012-06-012-024.u8.p1.s2 Tento zákon je možná mnohem důležitější, než si myslíte.
ps2017-012-06-012-024.u8.p1.s3 Protože pokud projde, tak si dovoluji říct, že to znamená likvidaci regionálního školství v České republice.
ps2017-012-06-012-024.u8.p2.s1 Snaha o to změnit financování školství a změnit filozofii financování školství z financování na žáka, z financování takzvaně na učební jednotku, je velmi stará.
ps2017-012-06-012-024.u8.p2.s2 Postupně se odkládá od roku 2011 různými ministry a jsem velmi rád, že ten zákon je v současné době účinný a od 1. ledna 2019 bude i platný, doufám.
ps2017-012-06-012-024.u8.p2.s3 Pokud dnes zamítneme tento návrh zákona.
ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s1 vám řeknu dva jasné důvody, proč si myslím, že bychom měli tento návrh zákona zamítnout.
ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s2 Jednak je ten důvod filozofický, nebo ideový.
ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s3 V současné době naše školství produkuje kusy.
ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s4 Ředitele nezajímá, jestli je žák vzdělaný nebo vychovaný, jestli kompetence.
ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s5 Ředitele zajímá, že kus.

Text viewDownload CoNNL-U