ps2017-012-06-011-038.u1.p1.s1
38 . ps2017-012-06-011-038.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zpracování osobních údajů / sněmovní tisk 139 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-012-06-011-038.u1.p2.s1
Je zde navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení , tedy podle § 90 odst . 2 . ps2017-012-06-011-038.u1.p2.s2
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Lubomír Metnar . ps2017-012-06-011-038.u1.p2.s3
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2017-012-06-011-038.u2.p1.s1
Ještě jednou vám děkuji , pane předsedající . ps2017-012-06-011-038.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , tento návrh byl zpracován Ministerstvem vnitra ve spolupráci s řadou ministerstev , zejména s ministerstvy dopravy , spravedlnosti , financí . ps2017-012-06-011-038.u2.p1.s3
Tímto návrhem také dokončujeme úkol převzatý po minulé vládě . ps2017-012-06-011-038.u2.p2.s1
Zatímco zákon o zpracování osobních údajů upravuje obecné výjimky z obecného nařízení o ochraně osobních údajů a další upřesnění , ve změnovém zákoně se provádějí dílčí a cílené výjimky z GDPR v rámci specifických předpisů . ps2017-012-06-011-038.u2.p2.s2
Tím je dosaženo větší právní jistoty a více vyvážené ochrany osobních údajů . ps2017-012-06-011-038.u2.p2.s3
To platí o většině novelizovaných zákonů . ps2017-012-06-011-038.u2.p3.s1
Změnový zákon taky obsahuje novely implementující ty části směrnice o ochraně osobních údajů v trestněprávní oblasti , které nelze řešit společně pro všechny příslušné spravující orgány , zejména proto , že jejich povahy , úkoly , struktura nebo postupy se liší . ps2017-012-06-011-038.u2.p3.s2
To se týká zejména novely zákonů o bezpečnostních složkách a předpisů v trestněprávní oblasti . ps2017-012-06-011-038.u2.p3.s3
V neposlední řadě změnový zákon implementuje do zákona o policii a zákona o civilním letectví evropskou směrnici o využívání údajů jmenné evidence cestujících v letecké dopravě pod zkratkou PNR za účelem boje proti terorismu . ps2017-012-06-011-038.u2.p4.s1
Rovněž u tohoto návrhu bych chtěl jménem vlády požádat stejně jako v předešlém bodě o schválení postupu podle § 90 odst . 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , tedy o vyslovení souhlasu s návrhem zákona v prvním čtení , neboť obecné nařízení o ochraně osobních údajů , jak už tady několikrát zaznělo , vstoupí v účinnost 25 . května letošního roku . ps2017-012-06-011-038.u2.p4.s2
Děkuji . ps2017-012-06-011-038.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře , a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Marek Benda . ps2017-012-06-011-038.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-012-06-011-038.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení páni ministři , vážené dámy , vážení pánové , opět to udělám stejně jako v minulém bodě , nejprve vystupuji jako místopředseda poslaneckého klubu za předsedu , který zde není přítomen , a sděluji , že jménem stejných klubů , tzn . STAN , TOP 09 , KDU - ČSL , Piráti , ODS a sociální demokracie , vetujeme projednávání podle § 90 . ps2017-012-06-011-038.u4.p1.s2
Nedává vůbec žádný smysl , abychom toto projednávali ve zrychlenějším režimu než to předchozí . ps2017-012-06-011-038.u4.p2.s1
A poté , co jsem dokončil tento svůj projev jako místopředseda klubu , bych s dovolením přešel na projev zpravodajský . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s1
Jestli ten hlavní zákon byl trochu složitý a lehce nesrozumitelný , tak to , co nám tedy Ministerstvo vnitra předkládá jako tu tzv . prováděčku - a zase to není vina pana ministra , vím , že je to víc na legislativě a na dalších - to už je úplně nesrozumitelné . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s2
Já jsem fakt něco zákonů načetl za svůj život . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s3
Ale míra chaotičnosti tohoto tisku je naprosto nebývalá . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s4
Nejedná se zdaleka jenom o promítnutí věcí bezprostředně vyplývajících z ochrany osobních údajů do ostatních tisků (zákonů) . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s5
Všechny rezorty se tam pokusily si propašovat řešení ještě jiných problémů . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s6
A dokonce se jim to občas nepodařilo , ale přesto už to nebylo promítnuto . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s7
Například na ukázku strana 82 důvodové zprávy tvrdí , že návrh policejního zákona , návrh novely zákona o policii , rovněž zpřesňuje stávající problematiku vykázání osoby žijící ve společné domácnosti v případech domácího násilí , a to i s ohledem na právo dítěte žijícího v takové domácnosti . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s8
To samé na stejné straně - návrh zákona také novelizuje zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů , nově by měla Generální inspekce bezpečnostních sborů disponovat některými pravomocemi obdobnými pravomocím policie . ps2017-012-06-011-038.u4.p3.s9
Problém je , že toto je v důvodové zprávě , ale už to není v textu zákona , protože v průběhu projednávání na vládních orgánech to vypadlo , bylo to promítnuto do té speciální části důvodové zprávy , ale nebylo to už promítnuto do důvodové zprávy jako takové . ps2017-012-06-011-038.u4.p4.s1
Stejně tak dochází k velikému nešvaru , a tím se samozřejmě budeme muset technicky zabývat na ústavněprávním výboru , že vláda začíná ve svých návrzích přečíslovávat paragrafy stávajícího zákona . ps2017-012-06-011-038.u4.p4.s2
Pak to vypadá , když procházíte předložený text , že v některých zákonech - například v zákoně o vězeňské službě , ale i v dalších - najednou vzniknou nové paragrafy , a teprve když to postupně čtete a studujete , zjistíte , že ony nevznikly , že se jenom změnila jejich čísla , a proto jsou tam uvedené znova . ps2017-012-06-011-038.u4.p4.s3
To já pokládám za velmi nešťastné už z hlediska rozhodování soudů , které samozřejmě v judikatuře odkazují na ustálené číslo paragrafu , a pokud se mi to takhle v průběhu času rozchází , tak dochází k velikým problémům . ps2017-012-06-011-038.u4.p4.s4
A myslím si , že by Legislativní rada vlády měla opustit tento nešvar a že by opravdu čísla paragrafů měla zůstávat stejná . ps2017-012-06-011-038.u4.p4.s5
To jsou ty technické výhrady , které bych měl . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s1
Nyní několik věcných výhrad , které bych rád zmínil . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s2
První a možná nejzásadnější pro mě je otázka , proč v těch výjimkách , které jsou stanovené pro jednotlivé druhy zpracování osobních údajů , jsou pro veřejnou správu a pro nějakou možnost veřejné správy zachovat si údaje i údaje , které jsou zpochybněny , proč jsou voleny dvě odlišné formulace . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s3
Rozumím tomu , že když sbírám na důchodové pojištění , na zdravotní pojištění , na daně , na spoustu dalších věcí , tak že samozřejmě není možné uplatňovat všechna pravidla , která se jinak vztahují na sběr osobních údajů , není možné , abych si navrhoval jejich libovolnou úpravu , není možné být zapomenut a další věci . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s4
Ale například na straně 6 změna zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení volí formulaci , že pokud dojde ke zpochybnění osobních údajů , písmeno a ) - § 13 odst . 2 písmeno a ) - označí vhodným způsobem osobní údaje , jejichž přesnost byla popřena nebo proti jejichž zpracování byla vznesena námitka , a tyto osobní údaje dále zpracovávají i bez souhlasu subjektů údajů . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s5
A to je formulace v sociálním zabezpečení . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s6
Tato formulace je pak v několika dalších paragrafech . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s7
Ale k mému překvapení formulace na straně 14 v části 7 , změně zákona o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření , je najednou formulace : ministerstvo nemusí omezit jejich zpracování v případě , že subjekt údajů popírá jejich přesnost nebo vznesl námitku proti tomuto zpracování . ps2017-012-06-011-038.u4.p5.s8
Absolutně mi není jasné , proč se volí odlišné formulace při státní správě údajů , které musí být nadále spravovány , anebo co ta odlišná formulace , a důvodová zpráva to nijak nevysvětluje , co ta odlišná formulace má v reálném světě znamenat . ps2017-012-06-011-038.u4.p6.s1
Další námitka tady už byla částečně vznesena paní poslankyní Valachovou . ps2017-012-06-011-038.u4.p6.s2
Týká se části 8 novely zákona o Ústavním soudu , kde z méně pochopitelných důvodů se náhle má stát Úřad pro ochranu osobních údajů místem , na které se povinně musí obracet Ústavní soud s žádostí o vyjádření ve věcech , které se týkají ochrany osobních údajů . ps2017-012-06-011-038.u4.p6.s3
Pokládáme to za nesrozumitelné . ps2017-012-06-011-038.u4.p6.s4
Není přesně důvodu , aby se tak stalo . ps2017-012-06-011-038.u4.p7.s1
Dále jsem již zmiňoval u obecného zákona , ale tady je to samozřejmě důkladně promítnuto , onu problematiku státního zastupitelství a toho , jestli se budeme tvářit , že se jedná o justiční orgán , nebo se jedná o orgán , který podléhá běžnému dohledu Úřadu pro ochranu osobních údajů . ps2017-012-06-011-038.u4.p7.s2
Já bych se samozřejmě přikláněl k té druhé variantě . ps2017-012-06-011-038.u4.p7.s3
Nemyslím si , že by mělo státní zastupitelství kontrolovat samo sebe . ps2017-012-06-011-038.u4.p7.s4
Ale kromě toho , že vznáším tuto pochybnost , vznáším ještě mnohem zásadnější pochybnost , a to k § 12 k zákona o státním zastupitelství , kde je náhle povoleno , když připustíme , že si státní zastupitelství spravuje všechno samo , že ani Úřad pro ochranu osobních údajů nemá právo dohledu , tak najednou § 12 k připustí , že na základě písemné dohody státního zastupitelství a ministerstva může funkci pověřence pro ochranu osobních údajů vykonávat pověřenec ministerstva . ps2017-012-06-011-038.u4.p7.s5
Tak buď se snažíme , aby to tedy bylo striktně odděleno , ale představa toho , že pověřenec Ministerstva spravedlnosti mi vykonává současně pověřence pro státní zastupitelství , a pak je to tam samozřejmě ještě jednou , to samé , promítnuto v policii ; tu bych pokládal za naopak velmi nešťastnou a vedoucí úplně obráceným směrem a jenom takovou snahu za každou cenu promítnout evropskou směrnici zcela zbytečně . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s1
Tak tohle jsou asi . . . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s2
Myslím , že můžu pak až v dílčím projednávání na výboru poukázat na ty další zásadnější problémy , které se zákona dotýkají . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s3
Ale ještě jedna věc , která mě tam zaujala , které jsem také vůbec nerozuměl , a dokonce si vůbec nejsem jist , jestli to není nějaký zásadní omyl - zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů , část 26 . na straně 54 připouští , že Generální inspekce bezpečnostních sborů nějaké údaje vymaže , za jakých okolností je nevymaže , a pak najednou řekne : před výmazem inspekce osobní údaje předá Policii České republiky , pokud to neohrozí plnění úkolů inspekce . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s4
Absolutně nechápu , proč se to tam dostalo . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s5
Co to má znamenat ? ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s6
Proč by inspekce , která kontroluje policii , měla najednou předávat nějaké osobní údaje , které držela , policii v okamžiku , kdy ona sama je má vymazat ? ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s7
Důvodová zpráva zase k tomu neříká dostatečně zřetelně , abych byl schopen rozpoznat , co se tím myslelo . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s8
Ale vnímal jsem to jako problém . ps2017-012-06-011-038.u4.p8.s9
Spíš se tím snažím bohužel ukázat , že některé věci v prováděcím zákoně směřují nad rámec provedení GDPR , nad rámec provedení toho zákona , který jsme projednávali jako minulý bod , a že se budeme muset zabývat tím , kde se tam pokusily resorty a jejich resortní legislativy propašovat nějaké drobné miny , které mají směřovat někam jinam než k ochraně osobních údajů . ps2017-012-06-011-038.u4.p9.s1
Děkuji vám za pozornost a doporučuji , aby návrh zákona byl přikázán ústavněprávnímu výboru jako garančnímu , a skoro bych se klonil k tomu , aby byl přikázán i všem těm ostatním , protože naopak v řadě věcí , které se dotýkají těch jednotlivých , ať už zdravotnické problematiky , problematiky obcí a další , je důležitější tato prováděcí legislativa než ten původní zákon , který de facto řeší jenom některé vybrané pasáže . ps2017-012-06-011-038.u4.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-012-06-011-038.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-012-06-011-038.u5.p1.s2
Konstatuji tedy , že v souladu s § 90 odst . 3 jednacího řádu bylo podáno veto hned šesti poslaneckých klubů , což znamená , že nemůžeme projednávat tento návrh zákona podle § 90 odst . 2 a zákon projde standardním procesem všemi třemi čteními . ps2017-012-06-011-038.u5.p2.s1
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-012-06-011-038.u5.p2.s2
Do obecné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Adámková . ps2017-012-06-011-038.u5.p2.s3
Než sem přijde , tak vás seznámím s omluvami . ps2017-012-06-011-038.u5.p2.s4
Z pracovních důvodů se v době od 11 do 19 hodin z jednání Poslanecké sněmovny dne 19 . 4 . omlouvá pan poslanec Kalous . ps2017-012-06-011-038.u5.p2.s5
A pan poslanec Skopeček ruší svoji omluvu z dnešního jednání od 15.30 z důvodu pracovní zahraniční cesty , je tedy přítomen . ps2017-012-06-011-038.u5.p3.s1
Nyní má slovo paní poslankyně Adámková , která zahájí obecnou rozpravu . ps2017-012-06-011-038.u5.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s2
Dámy a pánové , v posledních větách , které řekl můj předřečník , pan poslanec Benda , zaznělo to , co bych chtěla říci . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s3
Je tady problém , který si pravděpodobně na první pohled člověk neuvědomí , a to jsou třeba naši občané vojáci , kteří jsou v misích v zahraničí . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s4
A tam je velmi důležité mít velmi dobře ošetřený celý sled událostí , který je , který potom tady nebyl úplně jasně , nebo není v návrhu zákona jasně proveden . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s5
Takže já opravdu prosím o přiřazení i tohoto tisku do zdravotního výboru jako dalšího výboru . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s6
Nebudu se dále tím zabývat . ps2017-012-06-011-038.u6.p1.s7
Děkuji . ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s1
Ano , děkuji . ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s2
Hlásí se někdo další do obecné rozpravy ? ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s3
Není tomu tak , tak obecnou rozpravu končím a ptám se na závěrečná slova . ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s4
Má zájem pan ministr ? ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s5
Nemá zájem . ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s6
Pan zpravodaj ? ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s7
Také nemá zájem o závěrečné slovo . ps2017-012-06-011-038.u7.p1.s8
Nezazněl návrh na zamítnutí ani vrácení navrhovateli , proto se budeme nyní zabývat přikázáním návrhu výborům k projednání . ps2017-012-06-011-038.u7.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-012-06-011-038.u7.p2.s2
Budeme o tom tedy nyní hlasovat . ps2017-012-06-011-038.u7.p3.s1
Znovu opakuji , protože přicházejí některé paní poslankyně , páni poslanci , hlasujeme teď o tom , že přikážeme tento návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-012-06-011-038.u7.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-012-06-011-038.u7.p4.s2
Kdo je pro ? ps2017-012-06-011-038.u7.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-012-06-011-038.u7.p5.s1
Hlasování číslo 97 , přihlášeno 159 poslanců , pro 145 , proti nebyl nikdo . ps2017-012-06-011-038.u7.p5.s2
Návrh byl přijat a znamená to , že garančním výborem pro projednání tohoto návrhu bude ústavněprávní výbor . ps2017-012-06-011-038.u7.p6.s1
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh jako dalšímu výboru k projednání petičnímu výboru . ps2017-012-06-011-038.u7.p6.s2
Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu . ps2017-012-06-011-038.u7.p6.s3
Zahajuji hlasování . ps2017-012-06-011-038.u7.p6.s4
Kdo je pro ? ps2017-012-06-011-038.u7.p6.s5
Kdo je proti ?