|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-13 ps2017-012-04-003-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Návrh poslanců Dominika Feriho, Miroslava Kalouska, Heleny Langšádlové, Markéty Pekarové Adamové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 86/ - prvé čtení

Date2018-04-13
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012130.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 404 • previousnext

ps2017-012-04-003-020.u1.p1.s1 20.
ps2017-012-04-003-020.u1.p1.s2 Návrh poslanců Dominika Feriho, Miroslava Kalouska, Heleny Langšádlové, Markéty Pekarové Adamové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 86/ - prvé čtení
ps2017-012-04-003-020.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 86/1.
ps2017-012-04-003-020.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Dominik Feri.
ps2017-012-04-003-020.u1.p2.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-04-003-020.u2.p1.s1 Velmi děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-04-003-020.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám hezký den a dovolte mi, abych uvedl sněmovní tisk 86, novelu zákona číslo 99/1963 Sb., občanský soudní řád.
ps2017-012-04-003-020.u2.p1.s3 Ve zkratce se říci, že se jedná o zrušení přísedících u okresních soudů v pracovních věcech.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s1 Zákon o soudech a soudcích stanovuje, jakým způsobem jsou tyto věci projednávány, jak vypadá senát.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s2 Sestává z předsedy senátu, to znamená ze soudce profesionála, a ze dvou přísedících.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s3 OSŘ, to je ten zákon, který chceme novelizovat, pak specifikuje, v jakých případech se v rámci civilního řízení u okresních soudu jedná v senátu.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s4 Jsou to věci pracovní a dále jsou to věci, u kterých to stanoví zákon.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s5 Takový zákon bohužel, nebo naštěstí nemáme, a proto je rozhodování senátu v civilním řízení omezeno na pracovní věci, pracovněprávní věci, kterých je v úhrnu přibližně asi pět procent z celkové agendy.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s6 Tento záměr není nijak nový, zabývalo se jím Ministerstvo spravedlnosti dlouhou dobu, v roce 2010, zároveň i toto Ministerstvo spravedlnosti si s myšlenkou zrušení přísedících pohrává, pohrávalo.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s7 Zmiňme třeba kapitolu z Bílé knihy justice z roku 2016, o které ale poměrně dlouhou dobu nebylo slyšet.
ps2017-012-04-003-020.u2.p2.s8 Nevím, v jakém je to stadiu, a budu rád, když to zde přítomný ministr spravedlnosti Robert Pelikán posléze vyjasní a přiblíží.
ps2017-012-04-003-020.u2.p3.s1 V každém případě, a vychází z toho i právě ona Bílá kniha justice tohoto ministerstva, byly osloveny soudy, aby podaly nějaké stanovisko, aby poreferovaly o tom, jak fungují přísedící v rámci civilního řízení a jestli je to řešení funkční, nebo jestli to je naopak řešení dávno přežité.
ps2017-012-04-003-020.u2.p3.s2 Z připomínek, které došly, se vlastně nějakým způsobem dohromady dát těch pět nejčastějších záležitostí, které jsou s přísedícími a s rolí přísedících v civilním řízení spojeny.
ps2017-012-04-003-020.u2.p3.s3 To je asi těch pět základních důvodů, proč chceme tento zákon změnit.
ps2017-012-04-003-020.u2.p4.s1 Tím prvním důvodem je, že o výkon funkce přísedícího není dlouhodobě zájem.
ps2017-012-04-003-020.u2.p4.s2 Jestli jste se někdo účastnil takového řízení, víte, že přísedící jsou velmi často již v důchodovém věku.
ps2017-012-04-003-020.u2.p4.s3 Pro vaši představu, z 5 600 přísedících, kteří v současné době působí na okresních a krajských soudech, jich 60 % je ve věku nad 60 let, dokonce významná část z nich je ve věku nad 70 let, což je maximální hranice výkonu funkce povolání soudce.
ps2017-012-04-003-020.u2.p4.s4 To znamená, že to je dlouhodobý problém.
ps2017-012-04-003-020.u2.p4.s5 Ostatně i proto ministerstvo naznalo, že je potřeba nějakým způsobem tento systém revidovat.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s1 Dalším důvodem je, že řada přísedících k tomuto přistupuje poměrně velmi liknavě.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s2 Nepovažují svoji roli za nic zásadního.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s3 Přistupují k tomu velmi formálně, a co je větším problémem, je skutečnost, že se vůbec nedostavují občas bez omluvy k jednotlivým jednáním.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s4 Dokonce jsem zaznamenal případ kárného řízení, který vedl kárný senát Nejvyššího správního soudu, a týkalo se to toho, že mělo být nařízeno jednání v hodin, ale bohužel nebyl přítomný žádný z přísedících, a v situaci soudkyně zjevně asi v dobré víře rozeslala posléze rozsudky bez toho, aby byl podepsán protokol atd., bylo s tím poměrně dost nemilého a nešťastného.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s5 Takže to je poměrně zásadní problém.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s6 A je s tím spojený i problém kolize například.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s7 Byly s tím i zkušenosti u Ústavního soudu týkající se s právem na zákonného soudce podle Listiny, kdy se soudy občas snažily rozšířit ten seznam, nebo to neurčovaly rozvrhem práce, kde je přísedící.
ps2017-012-04-003-020.u2.p5.s8 Takže to je druhá poznámka.
ps2017-012-04-003-020.u2.p6.s1 Třetí poznámka se týká účasti přísedících ve smyslu jejich aktivity u soudu.
ps2017-012-04-003-020.u2.p6.s2 Jsou mnozí, kteří k tomu přistupují velmi zodpovědně, velmi aktivně a jsou si vědomi toho, že v rámci právě toho senátu dva mohou přehlasovat jednoho.
ps2017-012-04-003-020.u2.p6.s3 To znamená, dva soudci z lidu, dva laici, dva přísedící mohou přehlasovat předsedu soudu.
ps2017-012-04-003-020.u2.p6.s4 Takových případů je dost, řekněme odborně vzdělaných a schopných přísedících, ale není to vždycky pravidlem, většinou je ta role opravdu velmi pasivní.
ps2017-012-04-003-020.u2.p7.s1 A s tím souvisí přespřílišná neodbornost.
ps2017-012-04-003-020.u2.p7.s2 Přísedící nemá ze své podstaty být někdo, kdo diplom z právnické fakulty.
ps2017-012-04-003-020.u2.p7.s3 to být původní záměr, někdo, kdo jistým způsobem dodává takovou laickou spravedlnost, kdo odstraňuje soudcovskou hrubost, ale z těch případů, které se zaznamenaly, se ukazuje, že soudce, předseda senátu, musí mnohdy poučovat nad míru ty přísedící a ti jsou vlastně pouze v jeho vleku.
ps2017-012-04-003-020.u2.p8.s1 Posledním důvodem, a jsem to trošku naznačil předtím, je to, že soudce nemůže vydat žádné rozhodnutí.
ps2017-012-04-003-020.u2.p8.s2 To znamená, nemůže žalobu odmítnout, nemůže vydat platební rozkaz, aniž by byli přítomni přísedící, a ve chvíli, když tam nesedí, když tam nejsou, tak se to řízení vleče.
ps2017-012-04-003-020.u2.p8.s3 Ostatně, to je ten z těch hlavních důvodů.
ps2017-012-04-003-020.u2.p8.s4 To znamená, v dílčích případech může toto odstranění podle nás přežitého ustanovení zrychlit soudní řízení.
ps2017-012-04-003-020.u2.p9.s1 Tolik v úvodu a těším se na rozpravu.
ps2017-012-04-003-020.u2.p9.s2 Děkuji.
ps2017-012-04-003-020.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci.
ps2017-012-04-003-020.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Blažek.
ps2017-012-04-003-020.u3.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-04-003-020.u4.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-012-04-003-020.u4.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-012-04-003-020.u4.p1.s3 Myslím, že vše bylo řečeno.
ps2017-012-04-003-020.u4.p1.s4 Vládní stanovisko asi odůvodní pan ministr Pelikán, předpokládám.
ps2017-012-04-003-020.u4.p1.s5 Protože ten mladý muž, pokud byste ho nepoznali, tak to je pan ministr Pelikán, protože když v vládě není Bělobrádek, tak tam musí být aspoň holobrádek, jak vidím nový image.
ps2017-012-04-003-020.u4.p2.s1 myslím, že vládní stanovisko řekne pan ministr a za navrhovatele to bylo vyčerpávající.
ps2017-012-04-003-020.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2017-012-04-003-020.u5.p1.s1 Děkuji zpravodaji panu poslanci Pavlu Blažkovi.
ps2017-012-04-003-020.u5.p1.s2 Nyní otevírám obecnou rozpravu, kde mám dva přihlášené.
ps2017-012-04-003-020.u5.p1.s3 A teď se musím zeptat pana předsedy Chvojky, zdali s přednostním právem, nebo řádně, protože je pan ministr Pelikán.
ps2017-012-04-003-020.u5.p1.s4 Takže využijete svého přednostního práva před panem ministrem.
ps2017-012-04-003-020.u5.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-04-003-020.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-012-04-003-020.u6.p1.s2 se omlouvám panu ministrovi Pelikánovi, ale opravdu jsem se hlásil dřív než on.
ps2017-012-04-003-020.u6.p1.s3 A myslím si, že zčásti, nebo z velké většiny budu říkat to, co on možná také bude říkat, takže pak může doplnit.
ps2017-012-04-003-020.u6.p2.s1 bych chtěl reagovat na ten návrh kolegy Feriho a dalších, který se týká toho, že se zruší funkce přísedících u soudu v pracovněprávních věcech.
ps2017-012-04-003-020.u6.p2.s2 bych se chtěl přiznat k jedné věci.
ps2017-012-04-003-020.u6.p2.s3 Z celého právního řádu a z celého právního systému mám nejradši právo pracovní.
ps2017-012-04-003-020.u6.p2.s4 Mně vždycky přišlo, že to je právo, se kterým se člověk v reálném životě, mimo práva občanského samozřejmě, potýká nejvíce.
ps2017-012-04-003-020.u6.p3.s1 Většina z nás chodí a naši příbuzní chodí, nebo chodili, nebo budou chodit do zaměstnání, které je regulováno pracovním právem.
ps2017-012-04-003-020.u6.p3.s2 Samozřejmě v rámci pracovněprávních vztahů dochází k různým sporům, to máte neplatnost výpovědi z pracovního poměru, či nějaká žaloba, která se týká např. nevyplacení mzdy, těch sporů je hodně.
ps2017-012-04-003-020.u6.p3.s3 A smysl tenkrát toho, proč jsou přísedící v řízení o pracovněprávních sporech ustaveni do rozhodování těchto sporů, je přece velmi jednoduchý.
ps2017-012-04-003-020.u6.p3.s4 Je tady potřeba, aby byl zakotven laický prvek, který u jiných věcí zakotven být nemusí.
ps2017-012-04-003-020.u6.p3.s5 A si myslím, že je velmi dobře, že tam institut toho laického prvku je.
ps2017-012-04-003-020.u6.p4.s1 To, co říkal kolega Feri, s tím naprosto souhlasím, že tam jsou jenom staří.
ps2017-012-04-003-020.u6.p4.s2 Ale to neznamená, že je na tom něco špatného, že jsou ve funkci přísedících jenom staří lidé.
ps2017-012-04-003-020.u6.p4.s3 Problém je, a možná na to by mohl odpovědět pan ministr, že přísedící jsou velmi chabě odměňováni.
ps2017-012-04-003-020.u6.p4.s4 Tam je mizivá odměna za výkon této podle velmi důležité funkce a to je možná i problém, proč tam jsou jenom tito starší lidé, kteří jsou jinak na důchodu a v podstatě to mají jako koníček.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s1 Chtěl bych říci, že navrhuji, aby tento návrh byl zamítnut v prvním čtení.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s2 si myslím, že tak jak konstatovala vládní legislativa, že za prvé není koncepční, tzn. proč rušíme funkci přísedících u těch pracovněprávních sporů - říkáme, že jsou tam staří lidé, což si nemyslím, že je problém a že je to k ničemu, a zároveň je necháváme v těch trestních věcech.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s3 Takže to je nesystémovost, nelogika toho návrhu.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s4 A za druhé si myslím, že funkce přísedících v pracovněprávních sporech by bylo dobré zachovat, že je to dobrá věc.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s5 Přísedící podle mého názoru v pracovněprávních sporech mohou vnést do rozhodování soudů určitý vhled do reality.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s6 Soudce totiž - a to nemyslím nějak zle - po dvaceti letech sezení na soudu a souzení vůbec nemusí tušit, jaká je praxe v soukromých firmách, a to by mohli vědět právě ti přísedící.
ps2017-012-04-003-020.u6.p5.s7 To je vlastně jejich hlavním smyslem, aby do soudního řízení vnesli svoji životní zkušenost.
ps2017-012-04-003-020.u6.p6.s1 Dámy a pánové, jak jsem říkal, navrhuji, aby byl návrh zamítnut, a děkuji za pozornost.
ps2017-012-04-003-020.u7.p1.s1 Registruji návrh na zamítnutí od pana poslance Chvojky.
ps2017-012-04-003-020.u7.p1.s2 A nyní s přednostním právem pan ministr Robert Pelikán.
ps2017-012-04-003-020.u7.p1.s3 Pardon, mám tady faktické poznámky.
ps2017-012-04-003-020.u7.p1.s4 To se tedy omlouvám, ale tady mi naskočila faktická poznámka.
ps2017-012-04-003-020.u7.p1.s5 Prosím, takže pan poslanec Feri a následně tady mám faktickou poznámku od pana poslance Františka Váchy.
ps2017-012-04-003-020.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-04-003-020.u8.p1.s2 Pan ministr to pak jistě vyčerpávajícím způsobem odůvodní.
ps2017-012-04-003-020.u8.p1.s3 Dovolím si zareagovat.
ps2017-012-04-003-020.u8.p2.s1 Naprosto souhlasím s panem předsedou Chvojkou, že je potřeba přísedící lépe ohodnotit.
ps2017-012-04-003-020.u8.p2.s2 A když tento návrh projde, tak se rozšíří trochu prostor, protože okresní soudy spotřebují, nebo vyžadují největší množství přísedících, ty krajské, to jsou drobné proti tomu.
ps2017-012-04-003-020.u8.p2.s3 Když se tato agenda ubere, tak pak bude nutnost méně přísedících a třeba o to více se budou moct zvýšit odměny přísedících, které jsou opravdu tristní.
ps2017-012-04-003-020.u8.p2.s4 Děkuji panu ministru Pelikánovi, že se snažil nápravě nějakým způsobem prospět.
ps2017-012-04-003-020.u8.p3.s1 A ještě, jestli to stihnu tedy v čase, tak pracovněprávní vztahy vyvěrají, nebo jsou založeny vztahem mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.
ps2017-012-04-003-020.u8.p3.s2 A je nutné zmínit, že naprostá většina přísedících jsou spíše zaměstnanci než zástupci zaměstnavatelů.
ps2017-012-04-003-020.u8.p3.s3 Ostatně v rámci debat o zrušení přísedících na okresních soudech v civilu se mnohokrát poukazovalo na zahraniční úpravu, kdy je tam zástupce zaměstnavatelů a zástupce zaměstnanců.
ps2017-012-04-003-020.u8.p3.s4 To nepovažuji za úplně šťastné z důvodu, že by to vytvářelo další zástupce zaměstnanců, další zástupce zaměstnavatelů a celé řízení by to jenom komplikovalo.

Text viewDownload CoNNL-U