|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-006-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 69/ - prvé čtení

Date2018-04-11
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012066.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 161 • previousnext

ps2017-012-02-006-010.u1.p1.s1 10.
ps2017-012-02-006-010.u1.p1.s2 Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 69/ - prvé čtení
ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 69/1.
ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s2 bych...
ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s3 tady je napsáno, že navrhovatel bych měl být osobně, nicméně my máme návrh na to, aby navrhovatelem byl pan poslanec Radek Rozvoral.
ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s4 Takže bychom přistoupili k hlasování, zdali souhlasíme s tím, že by byla změna navrhovatele...
ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s5 Není to potřeba, u navrhovatele ne.
ps2017-012-02-006-010.u1.p2.s6 Dobře, u zpravodaje, pardon, ano.
ps2017-012-02-006-010.u1.p3.s1 Takže bych poprosil pana poslance Radka Rozvorala, zdali by za navrhovatele představil předložený návrh.
ps2017-012-02-006-010.u1.p3.s2 Prosím.
ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, naše hnutí SPD předkládá úpravu zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, která je vedena snahou definovat jednoznačně povinnost zainteresovaných subjektů pečovat řádně o majetek státu, to znamená vystupovat v roli řádného hospodáře.
ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s3 Stávající zákony nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby podle § 127 nového trestního zákoníku, čímž se myslí jak funkcionář, obvykle volený politik, tak také úředník jako nestranný odborník.
ps2017-012-02-006-010.u2.p1.s4 V tom je odlišnost od členů orgánů soukromoprávních právnických osob, od spolků po akciové společnosti.
ps2017-012-02-006-010.u2.p2.s1 Právník a vysokoškolský pedagog prof. Bejček ve své definici péče řádného hospodáře zdůrazňuje patřičnou odbornost a loajalitu k zájmům společnosti.
ps2017-012-02-006-010.u2.p2.s2 Loajalitu považuje za součást péče řádného hospodáře a klade důraz na to, aby byl prospěch společnosti vždy nadřazen prospěchu vlastnímu.
ps2017-012-02-006-010.u2.p2.s3 Uznávaná vědecká osobnost v oboru obchodní právo prof. Černá k tomu dodává, že pro řádný výkon funkce člena představenstva se vyžaduje taková míra a kvalita péče o záležitosti společnosti, kterou vynaloží pečlivý a řádně jednající hospodář.
ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s1 Konkrétní obsah povinnosti vykonávat funkci s péčí řádného hospodáře je věcí výkladu a zahrnuje svědomitost a obezřetnost při plnění funkce, odborné řízení společnosti, které v sobě nese i schopnost rozpoznat potřebu odborného posouzení projednávané záležitosti jiným specialistou, protože každý člen představenstva nemusí být odborníkem ve všech oblastech činnosti společnosti.
ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s2 Důležité pojmové atributy péče řádného hospodáře jsou například vymezeny v zákoně o obchodních korporacích a patří mezi pečlivost, potřebné znalosti, podnikatelské rozhodování, dobrá víra, rozumný předpoklad, informované jednání, jednání v obhajitelném zájmu obchodní korporace a nezbytná loajalita.
ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s3 Dalšími atributy jsou povinnosti hospodaření a odpovědnost při hospodaření s majetkem státu.
ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s4 Majetek státu musí být využíván účelně a hospodárně, k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností.
ps2017-012-02-006-010.u2.p3.s5 Organizační složka si počíná tak, aby svým jednání majetek nepoškozovala a neodůvodněně nesnižovala jeho rozsah a hodnotu anebo výnos z tohoto majetku.
ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s1 Stanovení odpovědnosti za škody při hospodaření s majetkem státu je další důležitou složkou dobré správy a ochrany majetku a mělo by být samozřejmostí.
ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s2 Odpovědnost můžeme rozdělit do dvou kategorií.
ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s3 Za prvé, odpovědnost za porušení povinností při hospodaření s majetkem státu.
ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s4 Zde se jedná jednak o odpovědnost fyzických osob a jednak o odpovědnost organizačních složek státu a státních organizací.
ps2017-012-02-006-010.u2.p4.s5 Za druhé, odpovědnost za škodu, konkrétně odpovědnost za škodu vzniklou státu a odpovědnost za škodu vzniklou zaměstnancům a třetím osobám.
ps2017-012-02-006-010.u2.p5.s1 Řádný hospodář činí právní úkony týkající se spravování státního majetku odpovědně a svědomitě a stejným způsobem pečuje o státní majetek, jako kdyby šlo o majetek jeho vlastní, ale s rezignací na své osobní zájmy, pokud by se mohly křížit se zájmy zastupujícího objektu.
ps2017-012-02-006-010.u2.p5.s2 Tímto návrhem zákona chceme jasně a jednoznačně definovat odpovědnost odpovědných, aby tito řádně pečovali o majetek státu, a tím vystupovali v roli řádného hospodáře.
ps2017-012-02-006-010.u2.p5.s3 Takže vás za naše hnutí SPD prosím o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení.
ps2017-012-02-006-010.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-012-02-006-010.u3.p1.s1 Děkuji panu navrhovateli.
ps2017-012-02-006-010.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Řehounek.
ps2017-012-02-006-010.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, na mně je, abych tady okomentoval předložený návrh, sněmovní tisk 69, novelu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s1 Stávající zákony podle předkladatelů nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby podle § 127 nového trestního zákoníku, čímž se myslí jak funkcionář, obvykle volený politik, tak úředník.
ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s2 V tom je odlišnost od členů orgánů soukromoprávních právnických osob, od spolků po akciové společnosti, kterým tuto povinnost ukládá občanský zákoník.
ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s3 V tomto tisku tedy navrhovatelé navrhují do základních povinností při hospodaření s majetkem státu zakotvit, že majetek musí organizační složka, vedoucí organizační složky nebo vedoucí zaměstnanec, ale i osoby jimi pověřené v rozsahu jim svěřené pravomoci zvláštním právním předpisem nebo interním aktem řízení spravovat vždy s péčí řádného hospodáře.
ps2017-012-02-006-010.u4.p2.s4 Předkladatelé také argumentují řadou závěrů NKÚ, ve kterých konstatoval nehospodárné a neúčelné nakládání s majetkem a peněžními prostředky státu.
ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s1 V minulém volebním období byly podobné návrhy předkládány a byly odmítnuty jako nadbytečné a nesystémové.
ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s2 Platná právní úprava hospodaření s majetkem státu úpravu péče o uvedený majetek obsahuje.
ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s3 V § 47 zákona o majetku České republiky je stanoven požadavek odborné péče, která je dle mého názoru na kvalitativně vyšší úrovni než předkladateli prosazovaná péče řádného hospodáře, avšak další zákony v oblasti nakládání se státním majetkem, jako je zákon o rozpočtových pravidlech a především zákon o finanční kontrole, ukládají státním orgánům nakládat se státním majetkem hospodárně, účelně a efektivně.
ps2017-012-02-006-010.u4.p3.s4 Upravena je také odpovědnost fyzických osob, na které se tyto požadavky vztahují, neboť podle § 47 odst. 2 zákona o majetku České republiky tyto osoby odpovídají za porušení stanovených povinností a za škodu, která tím státu vznikla v rozsahu trestněprávních, pracovněprávních a občanskoprávních předpisů.
ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s1 Ze subjektivního pohledu lze těžko posuzovat, který výraz větší právní sílu a větší právní vymahatelnost.
ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s2 Obrat péče řádného hospodáře obsahují výše zmíněné zákony, a proto návrh předkladatelů můžeme vnímat jako takový, který povede ke sladění pojmosloví v souvisejících právních předpisech.
ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s3 Navrhovaná úprava dle mého nemůže sama o sobě vést k vyřešení problému, na který předkladatelé poukazují.
ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s4 Z tohoto důvodu by bylo dobré se dané problematice ještě dále a detailněji věnovat, a proto doporučuji posunout daný tisk do druhého čtení.
ps2017-012-02-006-010.u4.p4.s5 Děkuji.
ps2017-012-02-006-010.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-02-006-010.u5.p1.s2 tímto otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-012-02-006-010.u5.p1.s3 Jelikož bych rád vystoupil, tak poprosím pana místopředsedu Pikala o krátké vystřídání.
ps2017-012-02-006-010.u6.p1.s1 Opět dobré odpoledne.
ps2017-012-02-006-010.u6.p1.s2 Prosím tedy s přednostním právem pana místopředsedu Tomia Okamuru.
ps2017-012-02-006-010.u7.p1.s1 Vážené dámy a pánové, dovolte mi krátce představit náš návrh zákona o majetku České republiky.
ps2017-012-02-006-010.u7.p1.s2 Jedná se v podstatě o to, že cílem tohoto návrhu je, abychom osobám, které spravují majetek či finanční prostředky České republiky nebo veřejné peníze, veřejný majetek, uložili také povinnost spravovat je s takzvanou péčí řádného hospodáře.
ps2017-012-02-006-010.u7.p1.s3 Je to termín, který je samozřejmě všeobecně známý, nicméně stávající zákony právě v sektoru správy státního majetku a veřejných prostředků nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby, čímž myslíme právě různé funkcionáře apod.
ps2017-012-02-006-010.u7.p2.s1 Je sice pravdou, že na první pohled je tato problematika již legislativně upravena, nicméně bohužel a zcela prokazatelně málo viditelným a z mnoha ohledů nejednoznačným způsobem, který dává mnoho prostoru ke spekulacím a zejména reálné neefektivitě při vymáhání náhrady škody při nehospodárném nakládání se svěřeným majetkem nebo finančními prostředky státu, o dovozování odpovědnosti za nepatřičný a namnoze nezákonný postup ani nemluvě.
ps2017-012-02-006-010.u7.p2.s2 Z daného důvodu se domníváme, že předkládaný návrh není duplicitní, což také uvedu vzápětí na konkrétních příkladech, ale naopak upřesňuje velice vhodně a jasně konkretizuje současnou stávající zákonnou úpravu.
ps2017-012-02-006-010.u7.p3.s1 Nutnost přijmout upřesnění stávající zákonné úpravy tak, aby skutečně ten, kdo pečovat o veřejné prostředky, mluvím samozřejmě o exekutivě, a o majetek tak, aby skutečně tato povinnost byla upřesněna, ukazuje celá řada kauz z minulosti.
ps2017-012-02-006-010.u7.p3.s2 A tyto kauzy stále probíhají a otevírají se nové a nové, řeší je Nejvyšší kontrolní úřad, Policie České republiky, a u takových kauz nebyla zcela zřejmá na základě stávající legislativy, nebyla možnost zcela jasně určit odpovědnost jednotlivých odpovědných osob, ale i organizací a účastníků těchto vztahů.
ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s1 Když dám příklad - a podívejme se na kontrolní činnost Nejvyššího kontrolního úřadu a na závěry této kontrolní činnosti, ze kterých se zjevně a konkrétně ukazuje, že došlo k nehospodárnému a bezúčelnému nakládání při hospodaření s majetkem státu a peněžními prostředky státu.
ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s2 Je to například, když se podíváme na kontrolní akci číslo 16/04 u Ministerstva zdravotnictví v souvislosti s činností dlouhodobě ztrátového státního podniku BALMED Praha, nebo kontrolní akci číslo 15/25 u Ministerstva zahraničních věcí, které nepostupovalo hospodárně a účelně při uplatňování práv státu jako vlastníka nemovitostí se škodou nejméně 2,2 miliony korun, anebo kontrolní akci číslo 15/30 u zařízení služeb Ministerstva vnitra, kde takzvaným bezúplatným poskytováním služeb v rámci resortu Ministerstva vnitra České republiky nebyl v souladu s rozpočtovými pravidly a takto nastavený systém přímo nevytvářel podmínky pro hospodárné využití peněžních prostředků státu, což v důsledku znamenalo snížení výše možného nájmu o 8 milionů korun.
ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s3 A v tomto výčtu bych mohl pokračovat, kdy byla na základě zjištění nálezů Nejvyššího kontrolního úřadu způsobena škoda zcela prokazatelně v řádu milionů korun, co se týče nakládání majetku a peněžních prostředků státu, ale díky právě současné nejasné právní úpravě bylo vše skončeno toliko nálezem Nejvyššího kontrolního úřadu bez postižení konkrétních, ale vždy odpovědných osob.
ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s4 A to je ten problém, že si myslíme, že by ty osoby, které přímo hospodaří s peněžními prostředky nebo s majetkem státu, měly mít hmotnou odpovědnost.
ps2017-012-02-006-010.u7.p4.s5 A je to zcela běžné z jakéhokoliv normálního privátního pracovněprávního vztahu a i v dalších podobných oblastech.
ps2017-012-02-006-010.u7.p5.s1 Takže při aplikaci našeho návrhu, pakliže by tato celkem jednoduchá novela zákona vstoupila v platnost, tak by byla zjištěná pochybení neoddiskutovatelná s možností efektivního nejenom řešení s odpovědnými osobami, ale i jasnou vymahatelností sekundární povinnosti těchto osob.
ps2017-012-02-006-010.u7.p5.s2 Dozajista to přinese i tolik žádanou prevenci před stále častěji zjištěnými případy neúčelného a nehospodárného nakládání s majetkem a peněžními prostředky státu, pakliže by byla jasněji dovoditelná přímá odpovědnost toho člověka, co to měl na starosti.
ps2017-012-02-006-010.u7.p6.s1 Co se týče pojmu péče řádného hospodáře, tak tady bych rád dodal, že taková péče zahrnuje nejen péči o majetek, aby na něm nevznikla škoda jeho úbytkem či znehodnocením, ale také aby došlo ke zhodnocení majetku naopak a k jeho rozmnožení v maximální možné míře, jaká je momentálně dosažitelná.
ps2017-012-02-006-010.u7.p6.s2 Rovněž tento termín péče řádného hospodáře zahrnuje povinnost loajálního jednání v zájmu právnické osoby a vystupování za ni.
ps2017-012-02-006-010.u7.p6.s3 Což víme, že v současné době je to také problematický moment, kdy se tady stále objevují různé kauzy, kde právě to loajální jednání a v zájmu osoby, v tomto případě státu, není třeba někdy dostatečné a k této povinnosti v podstatě se těžko dostáváme.
ps2017-012-02-006-010.u7.p7.s1 Jinak co se týče - ještě když rozvinu trošku ten termín péče řádného hospodáře, tak samozřejmě se za to, že jedná nedbale i ten, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky.
ps2017-012-02-006-010.u7.p7.s2 Neboli to je velice důležitý okamžik, na který se příliš nepoukazuje, ale bych na něj rád poukázal, že je důležité, aby v pozicích a ve funkcích, kde dochází k hospodaření se státními prostředky nebo s majetkem, skutečně byli odborníci a nebyli tam nějací třeba nominanti, nechci říci jací, ale prostě nominanti, kteří tu odbornost nesplňují, takže v podstatě kdyby ta péče řádného hospodáře zde byla, tak v podstatě ten, kdo by nebyl odborně zdatný, a přesto by takovou funkci přijímal nebo by nějakým způsobem chtěl vykonávat takovou funkci a byl by si vědom toho, že není způsobilý, tak je to porušení péče řádného hospodáře.
ps2017-012-02-006-010.u7.p7.s3 A to si myslím, že je také důležitý okamžik, kde můžeme zvýšit odbornost, odbornost lidí, kteří hospodaří s veřejnými prostředky.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s1 Postup s péčí řádného hospodáře nepředpokládá vybavení odbornými znalostmi, které souvisejí s uvedenou funkcí.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s2 To je z dikce toho termínu.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s3 Zahrnuje pouze povinnost rozpoznat, že je nutná pomoc profesionála, takže speciálně kvalifikované osoby, a takovou pomoc zajistit.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s4 Takže i když tu péči řádného hospodáře uložíme, tak to stále nechává dostatečné mantinely k práci.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s5 Ale důležité je, že finálním výsledkem je ta odbornost, finálním výsledkem je ta profesionalita.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s6 Takže se nemusíme obávat, že bychom nějak tady zužovali mantinely tak, že by potom nebylo třeba koho nalézt nebo že by v podstatě nebyl, kdo by tu činnost třeba vykonával.
ps2017-012-02-006-010.u7.p8.s7 Je proto nutné apelovat na to, aby stát, jeho organizační složky a organizace zastupovali profesionálové, neboť těm standard profesionála zůstává.
ps2017-012-02-006-010.u7.p9.s1 A úplně nakonec bych rád zhodnotil předpokládaný finanční a hospodářský dosah, zejména na státní rozpočet, potažmo rozpočty krajů a obcí.
ps2017-012-02-006-010.u7.p9.s2 Tak pochopitelně vychází z podstaty, z principu našeho návrhu, ten dopad na státní rozpočet, případně rozpočty krajů a obcí bude doslova pozitivní.
ps2017-012-02-006-010.u7.p9.s3 Nemůže být v žádném případě negativní, protože bude pozitivní zejména v efektivitě hospodárnosti při nakládání se svěřeným majetkem státu, hospodaření se svěřenými finančními prostředky, ale i v jednoznačnosti a také v lepší efektivitě při náhradě a vymáhání škod způsobených nehospodárným nakládáním s majetkem a veřejnými finančními prostředky.
ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s1 Jinak jsem zaznamenal malinko, když jsem to diskutoval s některými poslanci z jiných stran, že někdo měl dojem, že ten návrh není třeba dostatečně dobře připraven.
ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s2 Tak jsem vás chtěl ubezpečit, že je, protože tento návrh prošel jak legislativním odborem Poslanecké sněmovny, tak Parlamentním institutem.
ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s3 Takže dvojmo byl konzultován, takže je zcela legislativně správný a není potřeba pochybovat o legislativní správnosti.
ps2017-012-02-006-010.u7.p10.s4 Je to pouze o diskusi v politické rovině.
ps2017-012-02-006-010.u7.p11.s1 Takže bych vás chtěl tímto požádat o podporu a pojďme diskutovat i případné úpravy, kdyby někdo měl chuť v rámci druhého čtení.
ps2017-012-02-006-010.u7.p11.s2 A my jsme samozřejmě absolutně otevřeni diskusi, protože myslím, že je to zájem všech, abychom tu úpravu zpřesnili.
ps2017-012-02-006-010.u7.p12.s1 Děkuji.
ps2017-012-02-006-010.u8.p1.s1 také děkuji a jediná přihláška, kterou mám, ze sálu se mi hlásil pan poslanec Michálek.
ps2017-012-02-006-010.u8.p1.s2 Takže prosím.
ps2017-012-02-006-010.u9.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-012-02-006-010.u9.p1.s2 Vážené paní kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych i za klub Pirátů konstatoval, že jedním z programových bodů, které jsme chtěli prosadit, je osobní zodpovědnost politiků a úředníků za práci, kterou vykonávají ve veřejném sektoru.
ps2017-012-02-006-010.u9.p1.s3 Proto obecně tu myšlenku podporujeme, ačkoliv to zpracování si myslím, že ještě projde ve druhém čtení poměrně velkou sadou pozměňovacích návrhů.
ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s1 A chtěl jsem říct ještě jednu věc, která se týká osobní zkušenosti, jak v reálu vypadá ta odpovědnost politiků nebo úředníků.
ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s2 Zjistil jsem totiž na schůzce s předsedou Nejvyššího kontrolního úřadu, jak v reálu funguje takzvaný regres.
ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s3 Pokud stát uloží pokutu některému úřadu například kvůli tomu, že poruší pravidla v oblasti zadávání veřejných zakázek a způsobí škodu, tak ve výsledku judikatura dospěla k závěru, aspoň tak to říká předseda Nejvyššího kontrolního úřadu, že vlastně žádná škoda nevznikla, protože stát si platí tu škodu z jedné kapsy do druhé, a tudíž není možné ani po tom konečném úředníkovi vymáhat škodu.
ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s4 To mi přijde jako nesmysl.
ps2017-012-02-006-010.u9.p2.s5 A pokud jsou různé právní názory na tuto otázku, tak bychom se tomu měli věnovat i při dalším zpracování zákona ve druhém čtení.
ps2017-012-02-006-010.u9.p3.s1 bych byl rád, aby v tomto bylo zcela jasno.

Text viewDownload CoNNL-U