|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-004-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení

Date2018-04-11
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012052.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 681 • previousnext

ps2017-012-02-004-008.u1.p1.s1 8.
ps2017-012-02-004-008.u1.p1.s2 Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s1 Opět požádám o přítomnost jak zástupce navrhovatelů, tak zpravodaje.
ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s2 Budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s3 Do rozpravy je nyní přihlášen s řádnou přihláškou pan poslanec Milan Pour, kterému udělím slovo.
ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s4 Připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s5 Ještě požádám sněmovnu o klid.
ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s6 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-02-004-008.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, v posledních třech měsících jsem se setkal jako starosta Milovic a poslanec s řadou podnětů a připomínek prostřednictvím osobních jednání, e-mailů i telefonických rozhovorů týkajících se předškolního vzdělávání.
ps2017-012-02-004-008.u2.p1.s2 Bohužel z toho je patrné a zřejmé, že toto téma stejně jako téma inkluze na základních školách patří mezi palčivá témata, která je třeba řešit.
ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s1 V lednu 2018 podala skupina poslanců v čele s poslancem Václavem Klausem ml. návrh novely školského zákona.
ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s2 To, zda předložený návrh splňuje potřebné informace a formální náležitosti, posoudila vláda ve svém stanovisku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s3 Na tomto místě bych se však rád vyjádřil k zamýšlenému obsahu tohoto návrhu, kterým je zrušení povinné předškolní docházky pro děti od pátého roku věku a zrušení povinnosti přijímat do předškolního vzdělávání děti již od dvou let věku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s4 S názory pana poslance Václava Klause ml. jakožto názory odborníka na problematiku školství v převážné míře souhlasím, avšak pro jejich potvrzení jsem se ještě setkal s těmi, kteří do této problematiky mohou vnést jistě ten nejkvalifikovanější pohled, a to jsou právě ředitelky a učitelky v mateřských školách.
ps2017-012-02-004-008.u2.p3.s1 Nejdříve mi dovolte, abych se zmínil krátce ve svém komentáři k povinné předškolní docházce pro děti od pátého roku věku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s1 Děti, které v daném školním roce dovrší šest let svého věku, tedy takzvaní předškoláci, jsou do mateřských škol již řadu let přijímány přednostně, a to vzhledem k nastavení kritérií pro přijímání do mateřské školy.
ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s2 Na rozdíl od ostatních rodiče těchto dětí neplatí úhradu za vzdělávání, to znamená školné, platí pouze stravu.
ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s3 Do školky v důsledku toho chodí naprostá většina předškolních dětí.
ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s4 Od září 2017 došlo k zavedení povinné školní docházky i pro předškoláky.
ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s5 Cílem mělo být donutit rodiče, kteří předškoláky do školky nepřihlásili, k tomu, aby své děti alespoň v posledním roce do školky dali.
ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s6 Školkám tím tedy vždy, takzvané spádové školce a také obcím, přibyla značná administrativa, která zčásti zahrnuje téměř detektivní pátrání po tom, zda všechny děti příslušného věku jsou zapsány v některém předškolním zařízení.
ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s1 S povinnou docházkou bylo nutné zavést povinnost rodičů omlouvat nepřítomnost dítěte, tak jak to známe ze základních škol.
ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s2 Nicméně pravidla pro toto omlouvání centrálně nastavená nebyla, a tak se s tím každá mateřská školka musela vyrovnat sama, v důsledku čehož jsou podmínky pro omlouvání dětí v různých školkách různé.
ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s3 Některé školky požadují omluvenku od lékaře pro omluvení nepřítomnosti delší stanoveného počtu dní, avšak někteří lékaři údajně odmítají taková potvrzení vydat s odkazem na to, že to není jejich zákonná povinnost.
ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s4 Školkám tedy v této fázi přibyla administrativa spojená s evidencí omluv a případným hlášením neomluvených dětí na OSPOD.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s1 Právní úprava však zároveň umožňuje rodičům, kteří dítě nechtějí do školky přes zavedení povinné předškolní docházky umisťovat, aby oznámili spádové mateřské škole, že budou své dítě vzdělávat individuálně.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s2 V takovém případě je potom dítě podrobeno přezkoušení, pro které opět však neexistují stanovená pravidla, a je tedy zase na konkrétní školce, případně paní učitelce, jak k tomu přistoupí.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s3 Důležitým faktem je ovšem to, že pro děti, které jsou vzdělávány doma, musí být ve školce drženo místo.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s4 Je tady zapsáno jako docházející, a to pro případ, že dojde k naplnění podmínek pro ukončení individuálního vzdělávání.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s5 V takovém případě by mělo následující den nastoupit k řádné docházce.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s6 Mateřským školám tedy opět přibyla administrativa související s evidencí doma vzdělávaných dětí a s jejich přezkušováním.
ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s7 Doma vzdělávané děti, které do školky nechodí, navíc zabírají místo jiným dětem, které potom nemohou být do školky přijaty, přestože jejich rodiče o to zájem mají.
ps2017-012-02-004-008.u2.p7.s1 Výsledkem takto zavedené povinné předškolní docházky je tedy značný nárůst administrativy pro mateřské školy, která z velké části dopadá právě na učitelky, jejichž hlavní náplní práce by ale mělo být děti vzdělávat.
ps2017-012-02-004-008.u2.p7.s2 Přitom rodiče, kteří děti do mateřské školy vodit nechtějí, mohou využít možnosti blíže neupraveného domácího vzdělávání, avšak na místa těchto dětí není možné přijmout dítě rodičů, kteří by o docházku svého dítěte v mateřské školce stáli.
ps2017-012-02-004-008.u2.p7.s3 Rodiče ostatních předškoláků jsou potom nuceni absenci svého dítěte omlouvat.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s1 Ještě se zmíním o povinném přijímání dětí již od dvou let věku k docházce v mateřské škole.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s2 Povinné přijímání dětí, které dovršily dvou let věku, tedy dětí o rok mladších, než je tomu zpravidla nyní, k docházce do mateřské školy je záležitostí, která rovněž komplikuje provoz mateřských škol.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s3 V dřívější době byly do mateřských škol přijímány děti, které dovršily tří let věku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s4 Mladší děti, u nichž bylo třeba zajistit, aby se o měl během dne kdo postarat, například z důvodu zaměstnání rodičů, navštěvovaly speciální zdravotnické zařízení, jesle.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s5 Tato hranice tří let věku svoje odůvodnění ve fyzickém a psychickém vývoji dítěte.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s6 Děti mladší tří let mají zcela jiné potřeby a možnosti než děti starší tří let.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s7 O tom tady od ostatních předřečníků byla celá řada názorů a faktů.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s8 Mateřské školy jsou zařízení vzdělávací a jejich prioritním úkolem je děti vzdělávat.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s9 Znovu zdůrazňuji: děti vzdělávat.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s10 Dvouleté děti však nemají ještě potřebu být vzdělávány, tyto děti mají být opečovávány a vychovávány.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s11 V mateřské škole platí určitý denní rytmus a režim, který průměrné dvouleté dítě není schopno přijmout.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s12 Takto malé děti nejsou schopny spolupracovat, mnohdy nejsou soběstačné v sebeobsluze, se jedná o převlékání, používání toalety apod.
ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s13 Aktivity, které starší děti vykonávají, je nezaujmou, nerozumějí jim, nebaví je to, a tedy starší děti ruší, v horším případě jim ubližují, jako je například házení hraček apod.
ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s1 V případě, že je těchto dětí ve třídě omezený počet, například zpravidla jeden, dva, lze namítnout, že pro tyto děti je možné využít chůvu.
ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s2 Tato námitka je však platná pouze v omezeném rozsahu.
ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s3 I dítě s chůvou bude v nějakém rozsahu ostatní děti rušit.
ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s4 Navíc samotná přítomnost chůvy stejně jako asistentů pedagoga přirozeně konkuruje roli učitelky jako toho, kdo kolektiv řídí.
ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s5 Největším problémem však je, že pokud je chůva nepřítomná z důvodu pracovní neschopnosti, péče o své vlastní nemocné dítě a v jiných případech, v takovém případě není možné nechat malé dítě rodičům doma, tedy povinnost péče o toto dítě, případně děti, je přenesena potom na paní učitelku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s6 Ta se potom nemůže plně věnovat ostatním dětem, tedy v samotném důsledku musí nutně dojít k zhoršení vzdělávání poskytovaného starším dětem.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s1 Další otázkou, nepříliš často veřejně diskutovanou, je snižující se motivace učitelek mateřských škol své zaměstnání vykonávat.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s2 Učitelky v mateřských školách studovaly předškolní vzdělávání dětí nejčastěji právě proto, že chtěly vzdělávat předškolní děti.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s3 Tato náplň práce však prochází postupem času řadou proměn, které vyžadují stále větší časovou dotaci učitelek pro plnění administrativních úkolů.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s4 Učitelky se nyní musejí vypořádat s dětmi zařazenými do docházky v rámci inkluze, což je zvláště u mentálně postižených dětí velice psychicky náročné.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s5 Množí se i počet cizinců, se kterými je obtížnější komunikace.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s6 Zasažení denního režimu mateřských škol docházkou dvouletých dětí, u které lze předpokládat, že od září 2020, kdy příslušná úprava vstoupit v platnost, bude početná, znamená pro řadu učitelek tu pověstnou poslední kapku, která bude znamenat ukončení jejich práce učitelky.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s7 Bohužel již v dnešní době se školky potýkají s nedostatkem kvalifikovaných učitelek.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s8 Obdobně jako v případě praktických lékařů i učitelky v mateřských školách jsou z velké části ženy v důchodovém věku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s9 Přísun nových sil do mateřských škol je velice obtížný.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s10 Absolventky středních pedagogických škol do praxe nenastupují, a pokud nastoupí, často nevydrží práci vykonávat dlouho a odcházejí.
ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s11 Toto je další problém, který bude nutné výhledově řešit, nicméně řešení této problematiky by již přesahovalo rámec tohoto příspěvku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p11.s1 Málo zdůrazňovaným, ale rovněž závažným problémem je materiální vybavení mateřských škol.
ps2017-012-02-004-008.u2.p11.s2 Vybavení mateřských škol je certifikováno pro děti od tří let věku.
ps2017-012-02-004-008.u2.p11.s3 Jedná se zejména o venkovní prvky: houpačky, prolézačky, klouzačky.
ps2017-012-02-004-008.u3.p1.s1 Pane poslanče, vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2017-012-02-004-008.u3.p1.s2 si myslím, že je možné ještě do hodin tady jednat opravdu tak, aby každý, kdo mluví, komu bylo uděleno slovo, mohl svůj přednes uvést v opravdu důstojném prostředí.
ps2017-012-02-004-008.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-012-02-004-008.u3.p2.s1 Pokračujte.
ps2017-012-02-004-008.u4.p1.s1 také děkuji panu předsedajícímu.
ps2017-012-02-004-008.u4.p1.s2 Budu pokračovat.
ps2017-012-02-004-008.u4.p2.s1 Nicméně i vybavení uvnitř mateřských škol je určeno primárně dětem starším tří let, se jedná o hračky, nebo například sanitu v koupelnách.
ps2017-012-02-004-008.u4.p2.s2 V případě, že dojde ke zranění dítěte mladšího tří let na zahradě školy při užívání prvků certifikovaných pro děti starší tří let, nebude mateřská škola moci uplatnit žádný nárok vůči výrobci takového prvku.
ps2017-012-02-004-008.u4.p2.s3 Vybavení školek stojí zřizovatele nemalé finanční částky, potřebám dvouletých dětí však nemusí toto vybavení odpovídat a často jim ani neodpovídá.
ps2017-012-02-004-008.u4.p3.s1 Z výše uvedeného jednoznačně plyne, že pro péči o dvouleté děti by měla být zřízena speciální zařízení, kde bude prostředí, ale i personální obsazení odpovídat dětem tohoto typu věku.
ps2017-012-02-004-008.u4.p3.s2 V dnešní době funguje řada soukromých mateřských škol, kde je možné péči o mladší děti zajistit, stejně tak jako v řadě měst existují i soukromé jesle.
ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s1 V rámci diskuse nad tímto problémem se nyní častěji než dříve ozývají názory, že důvodem pro snížení hranice pro přijímání dětí do mateřských škol o rok bylo pomoci matkám samoživitelkám, které si docházku dítěte do těchto soukromých zařízení nemohou dovolit.
ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s2 Pokud tady skutečně existuje takováto společensky žádoucí objednávka, potom je dle mého názoru třeba tento problém řešit zřízením specializovaných zařízení z veřejných zdrojů, jakými by byly třeba v úvodu zmiňované jesle.
ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s3 Není však možné ani vhodné tento problém přesunout na mateřské školy, které byly zřízeny za účelem vzdělávání.
ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s4 Je si třeba uvědomit, že konečným výsledkem je, že kromě výše popsaných problémů, zejména doručení méně kvalitní služby, což je vzdělávání těm, pro které jsou školky zřízeny primárně, tedy dětem starším tří let.
ps2017-012-02-004-008.u4.p5.s1 Ze všech uvedených důvodů tedy zastávám názor, že zákonná úprava obsažená v zákoně č. 178/2016 Sb. zavazující mateřské školy přijímat k docházce děti ve věku již od dvou let, jejichž účinnost je naplánována na 1. září 2020, by měla být zrušena.
ps2017-012-02-004-008.u4.p5.s2 Pokud dospějeme po provedení potřebných analýz k závěru, že garance možnosti umísťovat děti mladší tří let mimo rodinu je žádoucí a potřebná, potom se domnívám, že je třeba hledat možnosti, jak tyto děti umístit do specializovaných zařízení jeslového typu, která budou odpovídat jejich potřebám a nebudou znamenat zhoršení úrovně doposud poskytovaných vzdělávacích služeb dětem starším.
ps2017-012-02-004-008.u4.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-012-02-004-008.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Milanu Pourovi za jeho vystoupení.
ps2017-012-02-004-008.u5.p1.s2 A ještě než udělím slovo paní kolegyni Valachové, tak mi dovolte, abych přečetl omluvy došlé předsedovi Sněmovny.
ps2017-012-02-004-008.u5.p1.s3 Od do hodin se omlouvá pan poslanec Rostislav Vyzula ze zdravotních důvodů, ministr dopravy Dan Ťok se omlouvá od do konce jednacího dne z pracovních důvodů, paní poslankyně Monika Jarošová od do konce jednacího dne a paní poslankyně Věra Adámková od do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-012-02-004-008.u5.p2.s1 Nyní tedy vystoupení paní poslankyně Valachové.
ps2017-012-02-004-008.u5.p2.s2 Připraví se paní kolegyně Matušovská.
ps2017-012-02-004-008.u5.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěla bych ještě doplnit několik informací, které zatím v rozpravě nezazněly a pokládám je pro rozhodnutí Poslanecké sněmovny za důležité.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s2 Na základě odborného nezávislého reprezentativního výzkumu víme, že většina občanů v České republice vítá a podporuje, souhlasí s povinným předškolním vzděláváním.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s3 Na základě stejného reprezentativního nezávislého výzkumu, podotýkám Akademie věd, víme, že většina občanů v České republice souhlasí a podporuje předškolní vzdělávání dětí mladších tří let.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s4 To jsou fakta.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s5 to beru tak, že to je úkol pro nás politiky na tuto poptávku zareagovat.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s6 Ale samozřejmě ne na úkor paní učitelek.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s7 Ne na úkor toho, že se nebudeme zabývat již existujícími aktuálními podmínkami v mateřských školách.
ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s8 To je pravda.

Text viewDownload CoNNL-U