|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-002-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení

Date2018-04-11
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012042.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 600 • previousnext

ps2017-012-02-002-008.u1.p1.s1 8.
ps2017-012-02-002-008.u1.p1.s2 Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s1 Tento bod byl včera přerušen.
ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s2 Budeme pokračovat v obecné rozpravě.
ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s3 Prosím pana poslance Munzara.
ps2017-012-02-002-008.u1.p2.s4 Pan poslanec vystoupil včera, to znamená, že prosím pana poslance Kupku.
ps2017-012-02-002-008.u1.p3.s1 Prosím o klid ve Sněmovně!
ps2017-012-02-002-008.u1.p3.s2 Prosím, sledujme vystoupení řečníka.
ps2017-012-02-002-008.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající -
ps2017-012-02-002-008.u3.p1.s1 se omlouvám.
ps2017-012-02-002-008.u3.p1.s2 Ještě jednou prosím o klid!
ps2017-012-02-002-008.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-012-02-002-008.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, se vrátím ke včerejšímu vystoupení paní kolegyně Valachové, když hovořila o tom, proč prosadila ono garantované místo v mateřských školkách pro dvouleté děti, jinými slovy povinnost zřizovatelů zajistit, aby dvouleté děti mohly být do mateřských školek přijímány.
ps2017-012-02-002-008.u4.p1.s2 Zmínila, že to je takový zdvižený prst směrem od vlády k obcím a ke všem, aby to nenechali ležet ladem a připravovali mateřské školy na to, že budou schopny dvouleté děti bez problému přijímat.
ps2017-012-02-002-008.u4.p2.s1 No, velká otázka je, jaký prst to byl zdvižený.
ps2017-012-02-002-008.u4.p2.s2 Navíc si nemyslím, že by vláda měla fungovat tak, že bude obcím a městům hrozit a že je tímhle způsobem bude ponoukat k tomu, aby plnily povinnosti, které samy od sebe plní, protože to mají prostě ve své náplni činnosti a to každá samospráva samozřejmě především jako svůj závazek vůči voličům.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s1 Zarazilo , že tam několikrát paní exministryně použila údaje nejen poněkud zavádějící, ale naprosto chybné.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s2 Zmínila například, že v současných mateřských školkách činí poměr dětí mladších tří let po předškolácích druhou nejpočetnější skupinu.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s3 Cituji téměř doslova ze stenoprotokolu.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s4 Skutečnost je ale dost významně odlišná, protože dětí mladších tří let v minulém školním roce bylo v mateřských školách 45 tisíc.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s5 Dětí tříletých bylo 91 tisíc, dětí čtyřletých 100 tisíc a dětí pětiletých 106 tisíc.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s6 Zmýlila se tedy o nějakých 100 %.
ps2017-012-02-002-008.u4.p3.s7 Řekl bych, že to je poměrně významný omyl s ohledem na to, že resort měla na starosti.
ps2017-012-02-002-008.u4.p4.s1 bych rád přinesl několik vážných důvodů, několik vážných pohledů na to, proč je namístě toto ustanovení školského zákona zrušit, proč je chybné a proč staví zřizovatele, ale také ředitele mateřských škol, ale také učitelky mateřských škol, ale také rodiče, a dokonce i děti do velmi komplikované, nebo dokonce neřešitelné situace.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s1 Na úvod pohled zřizovatele.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s2 Pohled zřizovatele, který se dotýká okolí mnoha velkých měst.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s3 Ten soubor nepochybně čítá desítky stovky obcí, kde v posledních letech v souvislosti s demografickým vývojem dělali starostové, místostarostové a zastupitelé, co mohli, aby rozšířili kapacity svých mateřských škol.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s4 Využili všech možných nástrojů, zadlužili se, zastavěli pozemky, které ještě vůbec bylo možné zastavět, a teď si mohli po mnoha letech práce oddechnout, setřít pot z čela a říci: Konečně jsme se dostali do situace, kdy tu povinnost máme jakžtakž splněnou.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s5 A ejhle - objeví se nová podoba školského zákona a řekne jim: Přestože jste udělali, co jste mohli, dostali jste se na limit svých možností, tak tady máte novou povinnost.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s6 To je situace pro každého, kdo se ocitl někdy v samosprávě, opravdu víc než zdvižený prst.
ps2017-012-02-002-008.u4.p5.s7 A nemyslím tím teď prostředníček, resp. nemyslím tím teď ukazováček.
ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s1 Příběh ředitelů mateřských škol a učitelek mateřských škol.
ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s2 Starají se ve třídě řekněme o nějakých 25 dětí, některé dokonce o víc.
ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s3 A snaží se - protože je nepodezírám, a bylo by zlé je podezírat z něčeho jiného - nabídnout vzdělání dětem v co nejlepší podobě, v co nejlepší kvalitě.
ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s4 Snaží se navíc výchovu a vzdělávání, protože to ředitelka a učitelka mateřské školy řeší, nabídnout také v co nejindividuálnější možné podobě.
ps2017-012-02-002-008.u4.p6.s5 A najednou by měla řešit ve třídě, kde jsou tříleté, někde dokonce v kombinaci čtyřleté a pětileté děti, protože tak zněla doporučení Ministerstva školství, aby pokud možno se dařilo mixovat věk dětí v jednotlivých třídách mateřských škol, tak najednou se tam setká s dětmi, které jsou mladší tří let a mají jiné hygienické návyky, zaznělo to tady opakovaně, některé z nich například ještě používají plenky, samozřejmě mají jiné nároky na odpočinek.
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s1 Jak se vypořádat s tím, když větší část třídy si chce hrát, je plná energie, ale jiné děti samozřejmě by raději šly spát nebo si někam do koutku odpočinout?
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s2 Jak zajistí to, aby pro všechny byly zajištěné bezpečné podmínky?
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s3 A samozřejmě jiné jsou také nároky na stravování.
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s4 Potom další významné aspekty, které možná budou víc trápit paní ředitelku.
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s5 Většina hraček atesty od tří let.
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s6 Jak zajistit, aby se takové hračky těm dvouletým ve stejné třídě do rukou nedostaly?
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s7 A samozřejmě jiné jsou nároky i na stavební podobu mateřských školek, na umístění umyvadel, záchodů atd.
ps2017-012-02-002-008.u4.p7.s8 Norem je v oblasti vzdělávání tolik, že když je to možné postihnout jenom pro ten základní věkový okruh dětí, je to složité, natož když je třeba kombinovat ještě prostor a prostředí pro děti mladší tří let.
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s1 Příběh rodičů.
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s2 Teď mohou počítat s tím, že se obce přece o dvouleté děti postarají, že to musí zajistit, a tak samozřejmě, protože přece žijí v právním státě, předpokládají, že to obce nějak zajistí, a ocitnou se v situaci, kdy si tak upraví životní program, řeknou si "teď se o dítě postará obec a můžu plánovat svůj život".
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s3 A najednou dopadne tvrdá realita i na toho rodiče, protože ta obec, i kdyby se rozkrájela, nebude schopna zajistit mateřskou školku pro dvouleté děti.
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s4 Prostě to nebude možné.
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s5 Všechny možnosti vyčerpala.
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s6 Situace, která se opravdu komplikovaně řeší.
ps2017-012-02-002-008.u4.p8.s7 Starosta bude dělat, co bude umět, stejně dobré řešení, dobré východisko pro toho rodiče nenajde.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s1 Nebavíme se o tom, že by individuálně, podle konkrétních individuálních možností, nebylo možné dítě mladší tří let do mateřské školy přijmout.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s2 Bavíme se o tom, jestli školský zákon obsahovat tuhle povinnost, hlava nehlava.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s3 Jestli bez ohledu na to, v jakém se ocitáme stavu, jak jsou na to připraveny mateřské školky, jaká je reálná situace na straně pedagogického sboru, jestli tohle je prostě možné zajistit.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s4 A tvrdím, že není a že to nebude na mnoha místech v České republice, i kdyby se rozkrájeli ministři, kdyby se rozkrájeli starostové a ředitelky škol, že to prostě v tom roce 2020 nebude možné zařídit.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s5 Prostě to nepůjde pro zcela konkrétní faktické podmínky.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s6 A v okamžiku, kdy zákon tímto způsobem odporuje realitě, tak je přece něco špatně.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s7 V ten okamžik dělá nešťastnými opravdu širokou škálu lidí, kteří přes veškerou dobrou vůli se s tím zákonem prostě vypořádat nemůžou.
ps2017-012-02-002-008.u4.p9.s8 No to je přece dobrý důvod na to, abychom takové ustanovení zákona okamžitě zrušili, protože přece není v zájmu právního státu, aby postavil tolik lidí do neřešitelné a fakticky nezákonné situace.
ps2017-012-02-002-008.u4.p10.s1 Znovu se vracím k tomu původnímu obratu paní ministryně, která říkala, že to měl být takový zdvižený prst nade všemi.
ps2017-012-02-002-008.u4.p10.s2 Tak znovu apeluji na to, aby vláda do budoucna neplánovala to, že bude zdvihat nějaký prst, protože to k ničemu dobrému nevede.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s1 Poslední poznámka se týká povinného předškolního vzdělávání, toho povinného posledního roku předškolní výchovy, předškolního vzdělávání.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s2 Podle všeho hlavním argumentem bylo, že zvláště v sociálně vyloučených lokalitách je složité zajistit, aby děti opravdu do škol chodily, a tak geniální řešení znamenalo: tak tu povinnost rozšíříme o rok.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s3 Hledáme řešení pro to, aby chodilo víc dětí do škol, tak nemusí respektovat jenom devítiletou školní povinnou docházku, ale dokonce desetiletou.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s4 No to se přece míjí terč.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s5 Tím posouváme věkovou hranici.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s6 Nezajišťujeme to, že v sociálně vyloučených lokalitách bychom připravili děti lépe na to, aby mohly nastoupit do prvních tříd základních škol.
ps2017-012-02-002-008.u4.p11.s7 To řešíme jiný problém, než o kterém se mluví.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s1 Na závěr.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s2 jsem, sice nerad, otevíral takovou malou kancelář pro napravování rozšířených omylů.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s3 Vlastně mrzí, že předkladatelka toho zákona a bývalá ministryně školství opravdu použila nepřesné, ale fatálně nepřesné údaje o tom, kolik dětí v jednotlivých věkových skupinách navštěvuje mateřské školy.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s4 Abych doplnil patřičné údaje, čerpal jsem z oficiálního dokumentu, z Ročenky výroční zprávy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kde ty údaje je možné dohledat právě za předchozí školní rok.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s5 Pevně doufám, že v debatě, která je pořád věcná, budou vítězit fakta a že se nám podaří tohle nedopatření, tenhle možná ideologický, nesmyslný počin ze zákona školského vyloučit a odbřemenit tak spoustě mateřských škol, spoustě zřizovatelů.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s6 A samozřejmě že se nemá zastavit zlepšování podmínek pro dětské skupiny, kde jsme schopni hledat lepší řešení než v případě mateřských škol i pro dvouleté děti, že se nezastaví konkrétní kroky pro to, aby rodiče dvouletých dětí, kteří by chtěli do práce, tak aby našli řešení.
ps2017-012-02-002-008.u4.p12.s7 Ale cesta nevede přes školský zákon, přes další mus, přes řešení hlava nehlava, které všechny přivádí opravdu do neřešitelné, nezákonné a nepříjemné situace.
ps2017-012-02-002-008.u4.p13.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-012-02-002-008.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-02-002-008.u5.p1.s2 Faktická poznámka, paní poslankyně Valachová.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vaším prostřednictvím ke kolegovi Kupkovi.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s2 Samozřejmě se omlouvám.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s3 Tak jak on to teď řekl na mikrofon z hlediska těch dvou skupin, tak opravdu řekl pravdu a jenom jsem reagovala na vícero otázek z diskuse.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s4 Rozhodně to nebyl úmyslný omyl z strany.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s5 Jenom to chci zpřesnit.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s6 V případě pětiletých dětí, to je ta největší skupina, vlastně v posledním roce došlo k tomu, že se zvýšil ten poměr onoho ročníku zhruba z 91 % na 97 % a potom právě nejrychleji z jednotlivých ročníků ten poměr dvouletých před třemi lety z 35 % na nynějších zhruba 45 %.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s7 Ti ostatní tříletí a čtyřletí zůstávají zhruba stejní.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s8 Tak jenom bych to chtěla vysvětlit, jak jsem to myslela.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s9 Jinak tak jak on to opravdu řekl, tak je to pravda.
ps2017-012-02-002-008.u6.p1.s10 Omlouvám se.
ps2017-012-02-002-008.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-02-002-008.u7.p1.s2 Další faktická není, takže prosím pana poslance Staňka a připraví se pan poslanec Výborný.
ps2017-012-02-002-008.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-012-02-002-008.u8.p1.s2 Musím opět konstatovat, že za mimořádného zájmu kolegů a kolegyň napříč politickým spektrem projednáváme návrh novely školského zákona.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci a vaším prostřednictvím, pane předsedající, i vážená paní poslankyně Černochová, v říjnu tohoto roku tomu bude pouhých osm let, co jsem v komunální politice.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s2 Takže se s paní poslankyní Černochovou a jejími dvaceti lety v komunální politice opravdu nemohu měřit.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s3 Také nemohu trumfnout její úspěchy, k nimž bezesporu gratuluji.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s4 Chtěl bych vám, paní poslankyně Černochová, prostřednictvím pana předsedajícího prozradit, že i statutární město Olomouc spravuje dětské jesle.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s5 Kapacita jesliček, které mají v současné době dvě oddělení, je 35 míst, takže o 15 dětí v oddělení mladších batolat pečují tři dětské sestry, oddělení starších batolat je pro 20 dětí, o které se starají další dvě dětské sestry.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s6 Odbornou péči provádí registrované všeobecné sestry se specializací dětská sestra s dlouholetou praxí.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s7 Každé oddělení dvě vybavené herny, ložnice, sociální zařízení, pro pobyt dětí venku využíváme jeslovou zahradu, kde si hrají děti v dřevěném domečku, vláčku, na skluzavce ve tvaru žabičky i na pískovišti, které je kryto pergolou.
ps2017-012-02-002-008.u8.p2.s8 Za pobyt v jeslích se ale platí v měsíčních intervalech, částka se skládá ze stravného a provozních nákladů.

Text viewDownload CoNNL-U