|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-20 ps2017-012-08-006-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Návrh poslanců Marka Bendy, Ondřeje Veselého, Patrika Nachera, Mikuláše Ferjenčíka, Mariana Bojko, Leo Luzara, Dominika Feriho, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění zákona č. 183/2017 Sb. /sněmovní tisk 87/ - prvé čtení

Date2018-04-20
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012279.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 347 • previousnext

ps2017-012-08-006-021.u4.p7.s4 To je příliš krátká doba, ten zákon, prosím vás, účinnost necelých jedenáct měsíců, jak dobře víme, začal toho 30. května.
ps2017-012-08-006-021.u4.p7.s5 Takže v této věci prostě nemůžeme objektivně říct.
ps2017-012-08-006-021.u4.p7.s6 Tak jsem si vzal na pomoc studie, epidemiologické studie ze zahraničí a mám zde abstrakt z amerického časopisu s vysokým impaktem, který srovnává 57 studií mezi lety 1976 a rokem 2005, které se týkají právě těch legislativních změn a eventuální redukce nebo nárůstu spotřeby tabáku.
ps2017-012-08-006-021.u4.p7.s7 Tato studie - protože ono to není jednoduché, 57 studií dát dohromady, také není úplně jednoduché vytvořit správnou analýzu - nicméně jednoznačně poukazuje na to, že medián poklesu spotřeby tabáku je mezi 3,4 6,3 %, což je poměrně slušný výsledek.
ps2017-012-08-006-021.u4.p7.s8 A je to 57 studií, prosím vás!
ps2017-012-08-006-021.u4.p7.s9 To se nedá přece ignorovat.
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s1 Dále je zde zajímavá myšlenka navrhovatelů, a to jsou práva zaměstnanců v hospodách, že budou touto úpravou zajištěna.
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s2 No není to úplně pravda.
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s3 Kdo tam bude uklízet?
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s4 Kdo tam bude uklízet - samotní ti kuřáci?
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s5 No to těžko.
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s6 Ale dobře, je to jenom tak na okraj, je to takové pobavení.
ps2017-012-08-006-021.u4.p8.s7 Vidím, že navrhovatel z toho radost, takže jsem mu to udělal schválně, aby se nenudil.
ps2017-012-08-006-021.u4.p9.s1 Další, co navrhovatelé tvrdí.
ps2017-012-08-006-021.u4.p9.s2 Tvrdí, že jejich návrh je v souladu s ústavním pořádkem.
ps2017-012-08-006-021.u4.p9.s3 Zajímavé.
ps2017-012-08-006-021.u4.p9.s4 Zajímavý výsledek, protože všichni dobře víme, že ve středu 18. 4. vyšlo rozhodnutí Ústavního soudu týkající se senátorského návrhu na omezení toho stávajícího zákona, a tam se mluví o tom, že ta stávající, současná norma není v rozporu s ústavním pořádkem.
ps2017-012-08-006-021.u4.p9.s5 Tak tuhle otázku nechám raději na právnících, poněvadž myslím, že celý ten tisk Ústavního soudu není úplně jednoduché pro laika číst, a velice děkuji za to, že jsem měl možnost se s ním seznámit, nicméně raději bych to nechal na právnících.
ps2017-012-08-006-021.u4.p10.s1 Další je zajímavá myšlenka navrhovatelů týkající se ekonomických argumentů.
ps2017-012-08-006-021.u4.p10.s2 Stát na prodeji tabáku vydělává.
ps2017-012-08-006-021.u4.p10.s3 Z oficiálních údajů je známo, že pokud se týká daně, je to něco kolem 40 mld. korun ročně.
ps2017-012-08-006-021.u4.p10.s4 Nicméně zapomněli na to, že 100 mld. ročně vydáváme na léčbu kuřáků a jejich nemocí, které jsou spojené s kouřením tabáku, což jsou kardiovaskulární onemocnění, onemocnění onkologická, astma a onemocnění plicní jako taková, především chronická obstrukční choroba bronchopulmonální.
ps2017-012-08-006-021.u4.p10.s5 Ten nepoměr 40 a 100, dobře, vím, že peníze na zdravotní péči jdou z jiného balíku, ze zdravotního pojištění, nicméně přece jenom ten rozdíl je tady velký.
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s1 Zkusme se také trošku podívat na medicínu.
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s2 vím, že autoři návrhu se medicínským dopadem nijak nezabývali, spíš je to tady technická stránka těch kuřáren a potom také se hodně mluví a myslím, že se ještě bude mluvit, o svobodě podnikání a svobodě individuální.
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s3 Nicméně zkusme se podívat na to, jestli ten zákaz od 30. května měl vůbec nějaký efekt ve zdravotnictví na zdraví lidu.
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s4 Protože čeho se to týká, ten zákaz?
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s5 Týká se zákona o ochraně zdraví.
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s6 To je o ochraně zdraví, to není na podporu podnikání.
ps2017-012-08-006-021.u4.p11.s7 To je ochrana zdraví.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s1 Pokud se týká těch zdravotních hledisek, tak samozřejmě za tak krátkou dobu nemůžeme mít všechna epidemiologická data.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s2 Ale Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky nedávno na konferenci uvedl krásné příklady toho a vybral ty příklady z Národního registru hospitalizovaných, tedy ze solidního zdroje, a hodnotil tam hospitalizace pro onemocnění akutního rázu, jako akutní srdeční infarkt, anginu pectoris, ischemickou chorobu srdeční, astma, a zjistil, že za pětiměsíční období minulého roku od července do listopadu, pokud porovnal počty hospitalizací s rokem 2016 a 2017, tak po zavedení po účinnosti zákona o omezení kouření tabáku došlo k poklesu více jak 9 400 hospitalizací jenom v tomto krátkém pětiměsíčním období.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s3 vím, že samozřejmě budou namítat navrhovatelé, že není jasno, jestli je to v důsledku kouření, nebo stresu, nebo jiných genetických nebo vrozených záležitostí.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s4 To je pochopitelné.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s5 Ale vzhledem k tomu, že tato onemocnění se vyskytují nejvíce u kuřáků, tak si řekněme, že to může být třeba 50 % hospitalizací nebo 40 % a z těchto 50 % řekněme, že 10 nebo 15 bylo opravdu život zachraňujících.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s6 No nestojí to za to?
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s7 Tolik životů zachránit?
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s8 A pokud se týká pochopitelně těch záležitostí chronických onemocnění, jako jsou i onkologická onemocnění, četná onkologická onemocnění, to není jenom onemocnění rakovinou plic nebo dutiny ústní, ale je to i žaludek, slinivka, tlusté střevo, onemocnění nádorem jater, nebo renální, močový měchýř atd.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s9 Tak tam samozřejmě nemůžeme očekávat data během jedenácti měsíců.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s10 My je můžeme zhodnotit tak minimálně za pět částečně, lépe za deset let, na což ukazují i studie ze zahraničí.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s11 A tady takovou jednu studii, metaanalýzu od britských autorů mám k dispozici.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s12 Ta provádí metaanalýzu 18 studií, kde signifikantně uvádí, signifikantně dochází k redukci akutního infarktu myokardu.
ps2017-012-08-006-021.u4.p12.s13 Takže opět nějaké informace můžeme mít, ale opravdu po nějaké delší době.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s1 Takže to bychom měli trochu medicínu.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s2 Ještě přece jenom vás zatížím trochou medicíny.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s3 jsem pak díky paní profesorce Králíkové se dostal k poměrně objemnému svazku (ukazuje plénu písemný materiál)Cochranovy analýzy 77 studií z celého světa, kde se uvádějí všechny možné parametry, všechny možné parametry, jako je právě to riziko pasivního kouření, nárůst nebo pokles kuřáků a potom také samozřejmě spotřeby tabáku.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s4 Není opět jednoduché všechny zanalyzovat a nebudu vás unavovat tady tou metaanalýzou, poněvadž je to objemné.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s5 Nejsou to podrobné výsledky všech studií, je to jenom v takové poloabstraktní normě.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s6 Nicméně je to u kdykoliv k dispozici a vás seznámím jenom se závěry.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s7 Tato analýza se zabývala tedy 77 studiemi z 21 zemí, 12 jich bylo z Evropy, jako Belgie, Itálie, Španělsko atd., potom to byly Spojené státy, Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Hongkong, Argentina, Panama, Uruguay - myslím, že velmi dobře to zvolili z hlediska toho návyku kouření.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s8 Všechny ty studie vedly k tomuto: zákaz kouření vede ke snížení kardiovaskulárních onemocnění, onemocnění plic, nádorových onemocnění, poklesu kouřících těhotných žen, redukuje jak riziko pro pasivní, tak pro aktivní kuřáky.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s9 Prosím vás, to je nesmírně důležitá věc.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s10 My se tady stále bavíme o tom, že je to ochrana jenom pasivního kouření, ale ve skutečnosti zákazy v těchto zemích vedly i k tomu, že docházelo k ochraně kuřáků.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s11 No a závěrem potom vedou také k poklesu úmrtnosti na onemocnění spojená s kouřením tabáku.
ps2017-012-08-006-021.u4.p13.s12 Takže v podstatě dopad nějakých legislativních změn na zákaz kouření tabáku tady je prokazatelně evidentní.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s1 Navrhovatelé rovněž tvrdí, že okolní země mají také zákazy kouření tabáku, ale k tomu mají výjimky.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s2 No, je otázka, které země zrovna chtějí zde preferovat, ale nicméně víme dobře, že úplný zákaz kouření je v 55 zemích, do roku 2016 to bylo prosím, v 55 zemích.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s3 Další přibývají.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s4 Zajímavý příklad je například Španělsko.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s5 Ve Španělsku byly výjimky, dospělo se k tomu, že tam není ten efekt zákazu kouření, a proto se ty výjimky zrušily.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s6 A pak se ten efekt jasně prokázal.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s7 Často je jmenováno Německo.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s8 Jenomže Německo je tvořeno jednotlivými suverénními zeměmi, ve většině těch zemí je úplný zákaz kouření v restauracích a barech.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s9 V některých ale, to je pravda, jsou výjimky, a to tak - například my jsme byli se zdravotním výborem v Německu, tak jsme zjistili, že prostě v některých zemích si může samotná ta země určit, nebo nejenom ta země, ale i obec si může určit, jestli tam budou kuřácké prostory, nebo nebudou.
ps2017-012-08-006-021.u4.p14.s10 Takže ani to Německo prostě, s tím se nedá argumentovat.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s1 Pak je tady často zmiňovaná otázka Rakouska.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s2 Víme dobře, že to byla záležitost, která zde v minulém období byla hodně skloňována, a měl platit v Rakousku úplný zákaz v tomto roce, myslím od května.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s3 Nicméně volby to změnily a volební program pravicové strany svobodných měl ve svém volebním programu zákaz tady tohoto zákazu.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s4 Takže pravděpodobně k tomu asi nedojde.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s5 Nicméně teď vidíme, že v Rakousku je velmi silný akademický odpor, velmi silná iniciativa.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s6 Mají tam petici, která přes 500 tisíc podpisů, aby ten zákaz, úplný zákaz kouření byl přece jenom zaveden.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s7 Uvidíme, jak to dopadne.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s8 Je to politováníhodné zatím, ale prostě je to politika.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s9 To je jenom o politice.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s10 To není o zdravém rozumu.
ps2017-012-08-006-021.u4.p15.s11 To není zdravý rozum, to je politika.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s1 K těm zemím tedy nic dalšího, ale chtěl bych ještě, pravděpodobně možná to teď nechám, ale otázka svobody kuřáků a svobody podnikání je rovněž zajímavá.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s2 A teď, dnes myslím právě, dostali jste všichni na stůl rychlý průzkum o protikuřáckém zákonu agentury STEM, kde necelých 70 % respondentů se kloní k tomu, že stávající norma je v pořádku, že jim nevadí.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s3 Ale co je zajímavé, když se zeptáte samotných kuřáků nebo takových těch příležitostných kuřáků, zda kouření znamená svobodu, zda to tedy je svoboda, tak 70 %, a to jsou zase výsledky, myslím, z Univerzity Karlovy, 70 % jich řekne, že nikoli.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s4 Oni by raději nekouřili.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s5 Ale přestat kouřit není jednoduché.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s6 Je to náročné.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s7 Kdo tomu jednou propadl, dobře, že to není jednoduché.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s8 O svobodě se můžeme bavit, jak tady opakovaně zmiňovaná svoboda, kde končí, kde začíná atd., ale svobodu si nemůžeme představovat jako chaos, anarchii.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s9 Řeknu si: žiji ve svobodné zemi a pojedu po dálnici 200kilometrovou rychlostí?
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s10 No můžu, ale s jakými odpovědnostmi, s jakými dopady?
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s11 A chceme to, aby takovéto dopady existovaly, aby vůbec nastaly?
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s12 Ne.
ps2017-012-08-006-021.u4.p16.s13 Tak se prostě musím podvolit tomu, že na dálnici se může jet jenom 130kilometrovou rychlostí, i když auto by sneslo více.
ps2017-012-08-006-021.u4.p17.s1 Ale pokud se týká samotné svobody, tak myslím, že i v tom vyjádření Ústavního soudu je o tom zmínka, že zákaz nezasahuje svobodu kuřáků absolutně, neboť stále mají možnost kouřit v mnoha prostorách, a to jsou např. ty zahrádky nebo i jiná místa.
ps2017-012-08-006-021.u4.p17.s2 Pokud se svobody týká, že jestli někdo pochybuje o tom, že Spojené státy nejsou svobodné, a přitom tam existuje takovýto zákaz kouření, kde si nezapálíte v parku, kdyby bylo co bylo, a ještě za to budete pokutováni, na to můžete vzít jed, tak prostě pak to je těžké.
ps2017-012-08-006-021.u4.p18.s1 Asi bych pravděpodobně v této fázi teď z hlediska zpravodajské zprávy skončil s tím, že vás chci upozornit na to, co tady bylo řečeno, že stanovisko vlády je negativní k tomuto tisku.
ps2017-012-08-006-021.u4.p18.s2 jako zpravodaj navrhnu zamítnutí v prvním čtení, poněvadž stávající norma stojí za to.
ps2017-012-08-006-021.u4.p18.s3 Stojí to za ty životy, které jsou uchráněny, a myslím si, že není důvodu, proč ji měnit, i když bych ji změnil spíš opačným směrem.
ps2017-012-08-006-021.u4.p18.s4 Ale to je všechno zatím a děkuji za pozornost.
ps2017-012-08-006-021.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-08-006-021.u5.p1.s2 Prosím zpravodaje, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, do konce jednání nám zbývá nějakých 18 minut, mám tady 12 osob přihlášených do rozpravy, ale předtím mám ještě přihlášeného s přednostním právem pana místopředsedu Okamuru.
ps2017-012-08-006-021.u5.p1.s3 Tím otevírám i obecnou rozpravu.
ps2017-012-08-006-021.u6.p1.s1 Tak vážené dámy a pánové, dovolte mi taky, abych se vyjádřil k tomuto návrhu na novelu tzv. protikuřáckého zákona.
ps2017-012-08-006-021.u6.p1.s2 Jsem spolunavrhovatelem tohoto zákona, takže samozřejmě stanovisko je z tohoto pohledu zřejmé.

Text viewDownload CoNNL-U