ps2017-012-07-003-033.u11.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové . ps2017-012-07-003-033.u11.p1.s2
Nyní pan poslanec Jan Skopeček , zatím poslední přihlášený do rozpravy . ps2017-012-07-003-033.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s1
Děkuji pěkně . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s2
Já jsem také chtěl přednést návrh na odmítnutí v prvním čtení , takže se připojuji k tomu původnímu návrhu pana kolegy Kalouska . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s3
Myslím si , že to je přesně ukázka toho , jakým způsobem chce vláda přistupovat k veřejným financím . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s4
Máme tu , nebo slyšíme řeči o tom , jak je velmi úspěšná , jak se bude chovat velmi fiskálně odpovědně . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s5
Od hnutí ANO slyšíme , že jsou vlastně pravicovou stranou , že mají velký průnik s pravicovou agendou , aby přišli v době ekonomického růstu , kdy mají generovat ve státních financí přebytky , což se jim nedaří , protože už máme schválen další rozpočet s deficitem , přestože už máme několikaletý ekonomický růst , ale ani ty deficitní rozpočty jim nestačí , oni si ještě chtějí sáhnout na peníze , které tu máme z privatizace , které tu máme z mimořádných příjmů , které do privatizačního fondu plynou z dividend státních podniků . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s6
To by přeci měly být peníze určené primárně na období krize , na období , kdy půjde ekonomika dolů , kdy bude nižší výběr daní , kdy naše veřejné výdaje budou nad tím , co dokáže v daný okamžik , kdy ekonomika bude na dně , stát vybrat . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s7
V takové chvíli si dovedu představit , že vláda přijde a poprosí Poslaneckou sněmovnu o to , že je mimořádná situace a že potřebuje dodatečné příjmy . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s8
Nerozumím tomu ale v okamžiku , kdy máme ekonomický růst , kdy před sebou máme , a mluvili jsme o tom před chvílí dlouhou dobu , kdy před sebou máme , nebo celé politické spektrum před sebou má velký úkol připravit důchodovou reformu , a je zřejmé , že pokud se ta důchodová reforma nemá dotknout stávajících důchodců , tak ji bude potřeba nějakou dobu financovat z mimořádných zdrojů . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s9
Právě proto vznikl tento fond . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s10
Právě proto tento fond existuje . ps2017-012-07-003-033.u12.p1.s11
A já vůbec nechápu vládu , nebo chtěl bych slyšet paní ministryni , proč má ambici sahat na mimořádné prostředky , u kterých vždycky stát počítal , že je bude používat na mimořádnou situaci , proč je chce do státního rozpočtu v letech , kdy se ekonomice daří a kdy i rozpočty našich veřejných financí , resp . deficity se snižují . ps2017-012-07-003-033.u12.p2.s1
Ani úplně nerozumím důvodové zprávě , která ten zákon doprovází , protože v té důvodové zprávě se můžeme dočíst , že stát má velmi vysoké závazky na řešení ekologických škod dříve privatizovaných podniků , dokonce jsou tam vyčísleny . ps2017-012-07-003-033.u12.p2.s2
Ty závazky jsou velmi vysoké . ps2017-012-07-003-033.u12.p2.s3
Je tam řečeno , že ve stávající legislativě tyto ekologické škody lze hradit právě jenom z titulu peněz , které jsou v tomto rozpočtu . ps2017-012-07-003-033.u12.p2.s4
Polovina nebo tři čtvrtě důvodové zprávy je o tom , jak je potřeba zabránit utrácení těchto peněz , protože by nemuselo být na závazky , které už jsou zasmluvněny , a stát by musel hradit pokuty . ps2017-012-07-003-033.u12.p2.s5
Dokonce tam Ministerstvo financí přichází s návrhem , že kvůli tomu přestane z tohoto účtu dotovat investiční pobídky , což je věc , se kterou já určitě souhlasím . ps2017-012-07-003-033.u12.p2.s6
Ale čteme si celou důvodovou zprávu , jak je tento fond ohrožen , co se týče cash - flow , co se týče finančních prostředků , a následně je tam poslední bod , kdy si vláda stěžuje , že v době , kdy vybírá na důchodovém pojištění více peněz , než aktuálně potřebuje na důchody utratit , tak že tyto prostředky nemůže využít a že je to hrozná chyba a proč jako tyto peníze leží někde na účtech , když by mohly být rozpuštěny do státního rozpočtu , ze kterého chce zřejmě vláda platit další úředníky navíc , protože když se podíváme na statistiku investic , tak zjistíme , že kromě přijímání dalších byrokratů ta vláda toho příliš v investicích nepředvedla . ps2017-012-07-003-033.u12.p3.s1
Chci se tedy paní ministryně ptát , proč ten rozpor v důvodové zprávě , proč tři čtvrtě zprávy ukazuje , jak je potřeba ten systém , ty privatizační peníze chránit , protože jsou tam obrovské závazky na hrazení náprav ekologických škod , proč tam dokonce navrhuje i to , že například na ty investiční pobídky kvůli tomu ty peníze nepůjdou , s čímž bych já s paní ministryní souhlasil , ale následně tam přichází s návrhem , že i v době , kdy se na důchody vybere více peněz a není potřeba si do tohoto fondu sáhnout , tak vláda chce přesto ty peníze rozpustit do státního rozpočtu a zřejmě je utratit na další provozní výdaje . ps2017-012-07-003-033.u12.p3.s2
Je to ukázka naprostého diletantismu v přístupu k veřejným financím . ps2017-012-07-003-033.u12.p3.s3
Teď je přesně období , kdy bychom měli šetřit na horší časy . ps2017-012-07-003-033.u12.p3.s4
Je období , kdy bychom měli šetřit na budoucí důchodovou reformu , se kterou nedoufám , že tato vláda , ale nějaká další bezesporu přijde , a ta důchodová reforma bude stát bezesporu peníze a ty peníze je potřeba chránit . ps2017-012-07-003-033.u12.p4.s1
V důvodové zprávě si sami můžete přečíst v tom odůvodnění , které cituje , že při přípravě právních předpisů o privatizaci majetku státu v letech 1990 až 1991 se vycházelo z politickoekonomického předpokladu , že výnosy z prodeje majetku státu a majetkových účastí budou zvláštně chráněny , odděleny od státního rozpočtu a bude taxativně určeno , jak budou moci být využívány . ps2017-012-07-003-033.u12.p4.s2
Myslím si , že to byla správná a chytrá úvaha lidí , kteří připravovali privatizaci , že tu prostě bude oddělený od státního rozpočtu účet , na kterém se tyto peníze budou shromažďovat , a budou využívány s velkou opatrností a jen na věci , které mají smysl . ps2017-012-07-003-033.u12.p4.s3
Myslím si , že utrácet je na další provozní výdaje , smysl nemá a že je potřeba je šetřit . ps2017-012-07-003-033.u12.p5.s1
Proto se přihlašuji k tomu , abychom tento zákon odmítli , a prosím i kolegy z hnutí ANO , kteří jinak verbálně a mediálně mluví o tom , jak je potřeba šetřit a jak je potřeba se odpovědně chovat k veřejným financím , aby toto zamítnutí podpořili . ps2017-012-07-003-033.u12.p5.s2
Děkuji . ps2017-012-07-003-033.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Skopečkovi . ps2017-012-07-003-033.u13.p1.s2
Nejdřív mi dovolte , abych konstatoval omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny pana poslance Františka Váchy od 12 do 18 hodin . ps2017-012-07-003-033.u13.p1.s3
Nyní mám dvě přihlášky , a to pana poslance Farského a pana poslance Zbyňka Stanjury . ps2017-012-07-003-033.u13.p1.s4
A paní ministryně . ps2017-012-07-003-033.u13.p1.s5
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u14.p1.s1
Pan předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , žijeme v naprosto unikátním období výjimečného růstu , kdy ekonomika šlape , kdy firmy mají zakázky , kdy je nízká nezaměstnanost a odvody do státního rozpočtu jsou nebývalé , skutečně období , které je výborné , že trvá , ale je jisté , že nebude trvat věčně . ps2017-012-07-003-033.u14.p1.s2
V tuto dobu je vlastní každému dobrému hospodáři , že neutrácí rezervy , ale ty rezervy naopak vytváří . ps2017-012-07-003-033.u14.p1.s3
Tento krok , kdy chceme uvolňovat rezervy , které by právě pro ty chvíle , kdy bude na státním rozpočtu , aby pomohl s investicemi , aby podpořil zaměstnanost , aby rozpustil finance mezi lidi , tak využitím a vyčerpáním fondu v tuto chvíli tyto možnosti nebudou . ps2017-012-07-003-033.u14.p1.s4
Je to nezodpovědné k té blízké budoucnosti , která , ať chceme , nebo nechceme , prostě nastane . ps2017-012-07-003-033.u14.p1.s5
Ekonomické cykly fungují , a když ekonomika takhle výborně šlape , nemůžeme počítat s tím , že takto výborně bude šlapat celou dobu . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s1
Přesto evidentně máte sílu na to , aby Fond národního majetku byl rozpuštěn a jeho finance byly využity pro rozpočtové priority této vlády . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s2
Chtěl bych tady jednu připomenout a přimluvit se za ni . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s3
Všichni , jak jsme kandidovali do Poslanecké sněmovny , jsme před volbami říkali , že hlavní prioritou státu by mělo být školství , vzdělávání . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s4
Myslím si , že je dobře , že jsme to říkali , protože skutečně jediná skutečná dálnice k prosperitě je vzdělání . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s5
A pokud se tedy už mají uvolnit tyto peníze z Fondu národního majetku , nechť jdou do vzdělávání , nechť jdou do školství , protože to je ve skutečnosti to nejlepší zajištění financování důchodů . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s6
Pokud porostou mzdy dostatečně rychlým způsobem , a se vzdělanou pracovní silou samozřejmě porostou , tak to umožňuje i to , aby se ufinancoval náš průběžný důchodový systém . ps2017-012-07-003-033.u14.p2.s7
Pokud v této fázi vyčerpáme rezervy na jednorázové platby , které bychom si sice všichni přáli , a každý by samozřejmě chtěl všem potřebným přidat , ale je to krátkozraké a pro budoucnost neodpovědné . ps2017-012-07-003-033.u14.p3.s1
V tomto bych se přimlouval , pokud už tu sílu uplatníte a Fond národního majetku zrušíte , aby finance , které z toho státní rozpočet získá , šly do vzdělání , protože to je nejlepší investice , kterou můžeme udělat . ps2017-012-07-003-033.u14.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-012-07-003-033.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-07-003-033.u15.p1.s2
S přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2017-012-07-003-033.u15.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-012-07-003-033.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-07-003-033.u16.p1.s2
Dobrý den , pane premiére , milí členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové . ps2017-012-07-003-033.u16.p1.s3
Pro nás jako pro občanské demokraty není klíčové , zda zůstane zachován nebo zrušen Fond národního majetku . ps2017-012-07-003-033.u16.p1.s4
Pro nás je klíčové , co bude s těmi penězi , abychom v té debatě se nedostali do poloh , které nemáme . ps2017-012-07-003-033.u16.p1.s5
To znamená , to , že odmítáme tento návrh zákona , není tím , že chceme za každou cenu zachovat Fond národního majetku . ps2017-012-07-003-033.u16.p2.s1
A první poznámka , kterou k tomu chci říct . ps2017-012-07-003-033.u16.p2.s2
Já jsem v minulých dnech zaznamenal v médiích memorandum , které představil veřejnosti ministr dopravy , že zvažuje stomiliardový úvěr na výstavbu dopravní infrastruktury ze strany Evropské investiční banky . ps2017-012-07-003-033.u16.p2.s3
Teď pominu , že by takový velký dlouhodobý závazek neměla přijmout vláda v demisi , ale v zásadě se dá říct , že investice do infrastruktury je věc , která by měla mít politickou podporu . ps2017-012-07-003-033.u16.p2.s4
A bavme se o tom , který finanční nástroj je lepší nebo výhodnější pro Českou republiku a pro státní rozpočet . ps2017-012-07-003-033.u16.p2.s5
My jsme na takovou debatu připraveni . ps2017-012-07-003-033.u16.p3.s1
Tak kdyby například tento návrh zákona říkal " zrušíme Fond národního majetku a ty peníze použijeme do dopravní infrastruktury s plánem , jak je využít " , tak si myslím , že ta debata by byla úplně jiná . ps2017-012-07-003-033.u16.p3.s2
Druhá možnost je to , co říkal můj předřečník pan poslanec Farský , použít to ve vzdělání . ps2017-012-07-003-033.u16.p3.s3
Takže klíčová část debaty je , na co použijeme ty peníze , ne , jestli ten fond zůstane nebo nezůstane zachován i s těmi omezeními , která pro čerpání zdrojů jsou uvedena v platném zákoně . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s1
Já jsem z Moravskoslezského kraje a určitě se shodneme v tom , že staré ekologické zátěže je věc , která se musí řešit . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s2
Mám tady pár čísel . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s3
Doufám , že jsou správná . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s4
Za 27 let , kdy se to řeší , tak z celkového objemu starých ekologických zátěží stát vynaložil zhruba 61 , 6 mld . , což je 2 , 3 mld . ročně v průměru . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s5
S tím ovšem , že v posledních třech letech je čerpání zhruba na třetině toho průměru . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s6
To znamená , že dramaticky klesly výdaje státu na odstraňování starých ekologických zátěží , a to v průměru na 0 , 7 mld . ročně , tzn . za poslední tři roky je to zhruba 2 , 1 mld . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s7
A podle závazků z 90 . let zůstává nevypořádáno něco kolem 90 mld . ps2017-012-07-003-033.u16.p4.s8
Rozumím výhradám , že to číslo není správné , že je příliš vysoké , já to číslo neobhajuji , nicméně ta částka je opravdu vysoká . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s1
Mimo jiné se zdroje z Fondu národního majetku používaly na odstranění starých ekologických zátěží . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s2
Je to ve smlouvách mezi státem a nabyvateli majetku . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s3
Těch smluv bylo (několik slov nesrozumitelných) 260 . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s4
Myslím , že po změně majetkových struktur je jich přes 300 . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s5
A co je na tom důležité , že soutěž na odstranění ekologické zátěže nemůže dělat a nedělá a nesmí dělat nabyvatel majetku , ale stát , resp . Ministerstvo financí . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s6
Pokud bychom postupovali tím tempem jako v posledních třech letech , tak čirou matematikou nám vyjde , že staré ekologické zátěže odstraníme do roku 2100 . ps2017-012-07-003-033.u16.p5.s7
To si myslím , že nikdo z nás nechce . ps2017-012-07-003-033.u16.p6.s1
A jedna z otázek , která se nabízí u tohoto návrhu zákona : jak se bude financovat odstranění starých ekologických škod ? ps2017-012-07-003-033.u16.p6.s2
Jaká je vlastně strategie státu ? ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s1
Já rozumím , že v roce 2018 ten pohled je jiný než na začátku 90 . let . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s2
Ale nějakou strategii by ten stát měl zvolit . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s3
A měl by vědět , jak se dostat k tomu , aby staré ekologické zátěže byly odstraněny . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s4
Nic takového návrh zákona nepřináší . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s5
Spíš to vzbuzuje obavy , že v příštích letech , až budeme klást otázky , a jedno , ze které politické strany a ze kterého regionu , co bude stát dělat s odstraňováním starých ekologických zátěží , tak odpovědí může být : nejsou na to peníze . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s6
A to , že to nebyla priorita , je vidět i na tom čerpání v minulých třech letech . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s7
Já samozřejmě neznám důvody , proč to bylo tak nízké . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s8
Možná jsou objektivní důvody , že v těch letech to byla necelá třičtvrtěmiliarda v průměru . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s9
To opravdu nechci kritizovat . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s10
Ale fakt je takový , že za poslední tři roky 2 , 1 mld . a zůstávají desítky miliard nevyřešených ekologických zátěží . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s11
A to ještě v té statistice není DIAMO a závazky , které řeší DIAMO . ps2017-012-07-003-033.u16.p7.s12
To je ještě další kapitola v celé té problematice . ps2017-012-07-003-033.u16.p8.s1
Takže podle našeho názoru je lepší v této chvíli ten fond nerušit , vést politickou debatu , jak ty prostředky využít , vést politickou debatu o tom , zda rozšířit možnosti využití těch peněz , aby ten zákon nebyl tak striktní . ps2017-012-07-003-033.u16.p8.s2
To všechno se dá . ps2017-012-07-003-033.u16.p8.s3
Ale podle našeho názoru se to nedá udělat ve druhém čtení . ps2017-012-07-003-033.u16.p8.s4
Podle mě musí předcházet nějaká širší dohoda , delší plán , jak u těch ekologických zátěží , třeba u financování dopravní infrastruktury , odhadnout budoucí příjmy , které logicky klesají do fondu , a tuhle otázku řešit v celých souvislostech . ps2017-012-07-003-033.u16.p8.s5
Jinak ten fond vyprázdníme , peníze se uvolní letos nebo příští rok , ale otázka financování ekologických zátěží či dopravní infrastruktury nebo vzdělávání zůstane bez odpovědí . ps2017-012-07-003-033.u16.p9.s1
A kdybych chtěl popichovat pana premiéra , jako že asi chci , tak mu řeknu : Vy jste před několika týdny řekl , že jste našel 170 mld . v rozpočtu . ps2017-012-07-003-033.u16.p9.s2
No tak to , co je v tom Fondu národního majetku , určitě letos nepotřebujete .