ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s6
Znám mnoho případů , kdy se na střední školy , na učiliště s maturitou dostávají žáci s několika dostatečnými , protože pan ředitel potřebuje kus . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s7
Sem jsme to dopracovali ! ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s8
To je důvod , proč dnes máme málo řemeslníků . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s9
To je důvod , proč vycházejí absolventi ze středních škol s maturitou , kteří nemají patřičné kompetence , ale pan ředitel dostal finance a měl kus . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s10
Uznávám , že je úplně jiný pohled ředitele soukromého gymnázia nebo ředitele velké pražské či městské školy a úplně jiný pohled je ředitele učiliště někde na venkově , ve venkovské oblasti . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s1
Pak tady máme věcný pohled . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s2
Ten systém financování na žáka vytvořil diametrální rozdíly mezi kraji . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s3
Můj Zlínský kraj je dnes na tom nejhůř v republice . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s4
Rozdíl mezi průměrným platem učitele ve Zlínském kraji a v Libereckém kraji a Středočeském kraji , kde mají momentálně nejvyšší mzdy , je v současné době více než 1 500 korun . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s5
Tedy za rok 2016 , za rok 2017 ta čísla budou ještě mnohem větší . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s6
Je to dáno lokálními specifiky , protože ani systém financování na žáka neumí dát peníze jenom na toho žáka . ps2017-012-06-012-024.u8.p4.s7
Ten systém je dán normativním financováním , to znamená , že ministerstvo určí celorepublikový normativ a pak skrze krajské normativy je krajské úřady prostřednictvím obcí třetího stupně rozdělují jednotlivým školám . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s1
I tady to není financování na žáka u všech stejné . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s2
Roky se zohledňují specifika jednotlivých škol jednotlivých oblastí . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s3
A opět , ptal jsem se úředníků Krajského úřadu Zlínského kraje , odboru školství , co by Zlínský kraj měl udělat , aby nebyl a neměl průměrnou mzdu poslední v republice . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s4
Měl by zrušit třetinu základních uměleckých škol ! ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s5
Protože samozřejmě kraj , ve kterém nejvíc dětí z populačního ročníku chodí do základních uměleckých škol , a kdy to , že jeden učitel učí jednoho žáka na housle , je bohužel výrazně dražší , než když učí třídu o 23 nebo 30 žácích , tak samozřejmě ten kraj na to doplácí . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s6
Ale my ve Zlínském kraji a myslím , že i vy všude jinde , jste rádi a jste hrdí na to , že děti navštěvují základní umělecké školy . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s7
Že je vedeme k uměleckému vzdělávání . ps2017-012-06-012-024.u8.p5.s8
Ale to bohužel normativní systém financování na žáka neumí příliš postihnout . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s1
Specifickým problémem jsou malotřídní školy . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s2
Ano , tam můžeme žádat zřizovatele , tedy malou obec , o dofinancování . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s3
A ještě specifičtějším problémem v současné době inkluze jsou školy speciální . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s4
Ptal jsem se úředníků krajského úřadu , odboru školství , co bychom měli udělat , abychom se alespoň dostali na republikový průměr . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s5
Znamenalo by to v současné nejistotě , jak s inkluzí zrušit polovinu speciálních škol . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s6
Dovedu vám tady vylíčit desítky osobních tragédií rodičů a dětí , které by se tak staly . ps2017-012-06-012-024.u8.p6.s7
Toto činí systém normativního financování . ps2017-012-06-012-024.u8.p7.s1
Paradoxní je , že zlínské školství má druhé nejlepší výsledky v republice ! ps2017-012-06-012-024.u8.p7.s2
I při tomto systému financování ti žáci nejsou nekvalitní a u těch položek , kde se to dá srovnat , ať jsou to přijímací zkoušky z češtiny a z matematiky či všeobecného základu , nebo výsledky maturit , je zlínské školství jedno z nejlepších v zemi v těchto krajích . ps2017-012-06-012-024.u8.p7.s3
Nedovedu si představit , že by systém , ve kterém letos chybí ve všech krajích pro tento rok díky financování na žáka - v současné době Asociace krajů vyčíslila , že chybí 2 , 1 mld . korun , které i když pan ministr získá , a já doufám , že od Ministerstva financí získá , tak v rámci současného zákona financování na žáka , za který tento navržený zákon tak pléduje , bude velmi obtížné to těm krajům , aby se ty regionální disparity vyrovnaly , nějakým způsobem dát . ps2017-012-06-012-024.u8.p8.s1
Prosím , zamítněme tento návrh zákona . ps2017-012-06-012-024.u8.p8.s2
Zamítněme jej , protože jinak zrušíme regionální školství , jinak budeme dále snižovat kvalitu a vytvářet kusy , nikoliv kompetentní , vychované a vzdělané jedince . ps2017-012-06-012-024.u8.p8.s3
Podávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona . ps2017-012-06-012-024.u8.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-012-06-012-024.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci a nyní tady mám dvě faktické poznámky . ps2017-012-06-012-024.u9.p1.s2
Takže prvního mám pana poslance Václava Klause . ps2017-012-06-012-024.u9.p1.s3
Takže prosím . ps2017-012-06-012-024.u9.p1.s4
A připraví se na faktickou poznámku pan poslanec Karel Rais . ps2017-012-06-012-024.u9.p1.s5
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s1
Tak to byla klasická ukázka toho , když někdo neví , o čem hovoří . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s2
Likvidaci regionálního školství neudělal systém financování . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s3
To dělá inkluze , byrokracie , ideologické pomatenosti , to , že peníze nekončí u učitelů . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s4
Normativní financování nijak nesouvisí se ZUŠ . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s5
Ředitele nezajímá nějaký kus . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s6
Já jsem na rozdíl od vás byl ředitel . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s7
Ředitel , který přijímá slabé žáky , kteří tam nemají co dělat , to jsou fakt ty školy , kde polovina žáků neodmaturuje deset let po sobě . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s8
Máme desítky takových škol a český školský systém a inspekce je nezavírá . ps2017-012-06-012-024.u10.p1.s9
To jsou ty problémy . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s1
Abych řekl něco , s čím souhlasím . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s2
Já nehájím ten systém , tak jak funguje teď . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s3
A v čem se shoduji s předkladateli minulého zákona , je to , že jeden z největších problémů je , že kraje si z těch peněz berou a sanují své málo naplněné a neúspěšné školy . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s4
To je to , na co jste správně upozorňoval , že normativ je jiný na žáka na Chebsku , jiný je na Jablunkovsku , jiný je všude jinde . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s5
Čili to je to , po čem volám , abychom otevřeli diskuzi a abychom tam zavedli spravedlnost , že dítě v Jablunkově jako v Aši má stejnou hodnotu , a zkusili to napravit . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s6
Čili já nepléduji po tom paskvilu , jakým to české školství bylo vedeno , ale to , co připravujete , ty platby na hodiny a podobné nesmysly , to je ještě tisíckrát horší a přivede to chaos a finanční rozvrat . ps2017-012-06-012-024.u10.p2.s7
To je to , o čem mluvím . ps2017-012-06-012-024.u10.p3.s1
Pana předřečníka zpravodaje bych opravil . ps2017-012-06-012-024.u10.p3.s2
Ten nový systém o kvalitě nikterak nehovoří . ps2017-012-06-012-024.u10.p3.s3
Čili my tady nebojujeme jako normativní financování , nebo nějaká kvalita , protože ten systém , co má naběhnout , tam o kvalitě není ani řádek . ps2017-012-06-012-024.u10.p3.s4
To je čistě více nákladové financování dle " potřeb škol " . ps2017-012-06-012-024.u10.p3.s5
Děkuji . ps2017-012-06-012-024.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-06-012-024.u11.p1.s2
A další faktickou poznámku má pan poslanec Karel Rais . ps2017-012-06-012-024.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s2
Já bych navázal na předřečníky , zejména kolegu Gazdíka a kolegu Vondráka . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s3
O financování regionálního školství se v podstatě vedou už několik let diskuze , jestli dát přednost financování přes hlavu , nebo přes hodiny . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s4
Takže o tom bych nerad hovořil . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s5
Ale díval jsem se do toho zákona , do důvodové zprávy , nebo do toho návrhu zákona . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s6
Mě tam překvapuje těch deset let odkladu , který , cituji téměř , myslím si , že to tam tak je , že využijeme na vážnou odbornou a politickou debatu na toto téma . ps2017-012-06-012-024.u12.p1.s7
Životnost poslance je rozhodně menší , než deset let a domnívám se , že tak jak to tady naznačil pan kolega Vondrák , že jde pouze o to , že tím vlastně zabíjíme jakékoliv reformy . ps2017-012-06-012-024.u12.p2.s1
Čili přihlásil bych se víceméně k tomu , co říkal kolega Gazdík , a dávám tady procedurální návrh na zamítnutí návrhu tohoto zákona v prvním čtení . ps2017-012-06-012-024.u12.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-012-06-012-024.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-06-012-024.u13.p1.s2
A nyní tedy , ano , tak tady máme další faktické poznámky . ps2017-012-06-012-024.u13.p1.s3
Takže paní poslankyně Valachová a připraví se na faktickou poznámku pan poslanec Klaus a následně pan poslanec Pojezdný . ps2017-012-06-012-024.u13.p1.s4
Tak , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-012-06-012-024.u14.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , chtěla bych jenom naopak přisvědčit k pravdivosti tvrzení kolegů ze STAN . ps2017-012-06-012-024.u14.p1.s2
Ano , pokud nezměníme systém financování škol , jsou unikátní systémy našeho školství , jako jsou základní umělecké školy nebo speciální školy , ohroženy . ps2017-012-06-012-024.u14.p2.s1
A ke speciálním školám jenom poznámku , protože si dokážu představit další reakci . ps2017-012-06-012-024.u14.p2.s2
Počty dětí ve speciálních školách , byť jsou unikátní , a unikátní programy a chceme je zachovat a vždycky jsme je chtěli zachovat a nikdy jsme je nechtěli narušit , tak v případě speciálních škol padají počty dětí od roku 2005 . ps2017-012-06-012-024.u14.p2.s3
Potřebujeme jiný způsob financování , než je přístup k dětem jako ke kusům , které nosí ve svém batůžku balíček bankovek . ps2017-012-06-012-024.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-06-012-024.u15.p1.s2
Teď přečtu omluvy . ps2017-012-06-012-024.u15.p1.s3
Mám tady omluvu od pana poslance Jana Richtera od 16.00 hodin do konce jednacího dne a dále tady mám omluvu ministra dopravy Dana Ťoka , a to od 17.10 do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-012-06-012-024.u15.p2.s1
S další faktickou poznámkou pan poslanec Václav Klaus . ps2017-012-06-012-024.u15.p2.s2
Prosím . ps2017-012-06-012-024.u15.p2.s3
Ano , máte další . ps2017-012-06-012-024.u15.p2.s4
Prosím ps2017-012-06-012-024.u16.p1.s1
Faktická poznámka . ps2017-012-06-012-024.u16.p1.s2
Rád bych zareagoval na pana Raise , který podpořil , aby se už udělala ta reforma . ps2017-012-06-012-024.u16.p1.s3
Víte , jeden z největších problémů českého regionálního školství jsou neustálé reformy . ps2017-012-06-012-024.u16.p1.s4
My jsme zavedli RVP , revolučně jsme reformovali něco , co desítky let fungovalo . ps2017-012-06-012-024.u16.p1.s5
Teď je zase další reforma . ps2017-012-06-012-024.u16.p1.s6
Takže jakoby ta mantra , že každá reforma je z povahy věci dobrá , to prostě tak není . ps2017-012-06-012-024.u16.p2.s1
Jinak tedy máte pravdu , ten odklad je myšlen tak . ps2017-012-06-012-024.u16.p2.s2
Já jsem zásadní odpůrce tohoto způsobu financování , protože způsobí rozvrat . ps2017-012-06-012-024.u16.p2.s3
Jestli tedy chcete něco , tak udělejte ten striktně nákladový , odeberte jakoukoli kompetenci krajům , skutečně to řešte seshora , ten systém bude nějak fungovat , já s tím nebudu souhlasit díky svému ideovému přesvědčení , ale bude funkční . ps2017-012-06-012-024.u16.p2.s4
To , co vznikne takhle , funkční nebude . ps2017-012-06-012-024.u16.p2.s5
To je ta moje hlavní námitka , kterou proti tomu vedu . ps2017-012-06-012-024.u16.p2.s6
Děkuji .