ps2017-012-06-001-037.u6.p15.s4
| Doposavad v České republice se kontrola Úřadu pro ochranu osobních údajů vztahovala i na státní zastupitelství. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p15.s5
| Tak jak si vylobbovávají ty jednotlivé úřady pravomoci na Ministerstvu vnitra, tak tady dochází k takovému malinkému ústavnímu posunu, že se začneme tvářit, že státní zastupitelství není v § 80, není součástí výkonné moci, ale je nějakou kvazijustiční složkou, a najednou říkáme, že soudy a státní zastupitelství jsou vyňaty z působnosti. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p15.s6
| Já myslím, že to je chyba, že určitě nemáme tuto otázku řešit v zákoně o ochraně osobních údajů, že možná se může někdy dojít k tezi, že státní zastupitelství má být posunuto do jiné hlavy Ústavy, že má být jeho postavení nějaké úplně jiné, ale vůbec nechápu, proč je to otevřeno zrovna v ochraně osobních údajů, proč zrovna tady se snažíme dojít k nějakému posunu. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p15.s7
| Budu pak ve výborech navrhovat, abychom nechali soudy, tam rozumím, ale upřímně řečeno u toho státního zastupitelství je to poměrně velmi nebezpečné. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p15.s8
| Soudy ještě navíc vedou každý svoji databázi zvlášť, nic moc tam soustřeďováno není. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p15.s9
| Ale proč by státní zastupitelství mělo být vyňato - samozřejmě ne z toho, že někdo leze do trestních spisů, ale z toho, jakým způsobem mají ochranu, jakým způsobem jsou nastavené parametry ochrany osobních údajů, kdo má vstup, jestli je logován vstup a další věci, má být samozřejmě podle mého názoru pod dohledem Úřadu na ochranu osobních údajů. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p16.s1
| Nebudu procházet už všechny dílčí problémky, to si nechám na jednání ve výborech, ale ještě bych přece jenom zmínil několik těch zásadnějších. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p16.s2
| První je postavení úřadu jako takového, kde zase jako bychom vycházeli z toho, že všechno je popsáno v evropském řízení, a dneska tady vlastně ani neříkáme, že úřad je kontrolním orgánem, neříkáme podle jakých pravidel, jestli to tedy bude podle kontrolního řádu, předpokládám, že ano, podle jakých pravidel postupuje. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p16.s3
| Navíc si myslím, že jediné, co bychom mohli pro občany této země udělat v tom řekněme umírněném náběhu GDPR - nemůžeme snížit pokuty, ty jsou opravdu stanovené centrálně, ale můžeme vytvořit proces, který povede minimálně zpočátku k tomu, že nejprve bude snaha věci spravovat a napravovat a teprve posléze a po čase a po tom, když daná osoba, která zpracovává osobní údaje, se chová nějakým způsobem dlouhodobě v rozporu s jejich ochranou, tak teprve nastupují sankce. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p16.s4
| To je jediný prostor, který podle mě nám nařízení dává. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p16.s5
| Ten tady není vůbec využit a myslím, že se máme zamyslet nad tím, jaké má být postavení úřadu, v jaké chvíli má přistupovat na pokutu a v jaké chvíli má přistupovat v první řadě k nápravě stavu. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p17.s1
| Druhá věc, tu už jsem zmiňoval, a to je otázka monokratičnosti úřadu. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p17.s2
| Já s ní zásadně nesouhlasím, pokládám ji za zásadní, zásadní chybu a omyl. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p17.s3
| Za situace, kdy úřad je zcela vyňat vlastně ze státní moci, bude rozhodovat téměř úplně všechno v otázce ochrany osobních údajů, ještě se stává oním evropským spolurozhodovatelem, který bude stanovovat i další prováděcí předpisy a výklady, tak říct - a teď úplně odhlížím od osob, já mám dosavadní ředitelku rád a pokládám ji za vysoce kompetentní osobu, úplně odhlížím od osob - ale říct, že půjdeme cestou monokratického úřadu, kde jedna osoba vlastně v oblasti ochrany osobních údajů bude zaujímat úplně centrální místo v zemi, téměř nepřezkoumatelné kromě soudu, to mi prostě připadá jako fatální chyba a měli bychom podle mého názoru mnohem spíš uvažovat o tom, jestli se nemáme blížit modelu Nejvyššího kontrolního úřadu, jestli nemá dojít k nějakému zásadnímu posílení demokratického prvku na tom úřadu, aby tam aspoň uvnitř Úřadu pro ochranu osobních údajů docházelo k nějaké diskusi, docházelo k nějakým sporům, vyříkávání si, a ne že bude jeden člověk na celou Českou republiku, který bude mít výklad ve všech věcech dohromady. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p18.s1
| Ještě dvě poznámky, poslední k této části, pak se budu zabývat tou další. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p18.s2
| Oprávnění úřadu na přístup k informacím, § 56, kde je činěna, a správně, v souladu s evropskou legislativou jistá výluka pro advokacii. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p18.s3
| Bohužel už se na tuto výluku nemyslí u ostatních chráněných profesí, které jsou vázány mlčenlivostí vůči svým klientům, ať už jsou to daňoví poradci, notáři a další. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p18.s4
| Myslím si, že i tady bychom ještě měli přemýšlet o tom, jestli ta výluka je dostatečná, pokud se vztahuje jenom na advokáty. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p19.s1
| A pak § 57, mlčenlivost zaměstnanců úřadu. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p19.s2
| Kromě toho, že mě nesmírně pobavilo, že místopředseda a zaměstnanci úřadu jsou vázáni mlčenlivostí, ale z nějakého důvodu není vázán předseda. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p19.s3
| Tam vůbec nechápu a nenašel jsem ani v důvodové zprávě, proč není mlčenlivostí vázán předseda, nebo jestli to znamená, že předseda může komukoli cokoli sdělovat. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p19.s4
| Ale předpokládám, že to je jenom nějaká písařská chyba nebo že to vychází z nějakého nařízení, které jsem ještě nestačil důkladně dočíst. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p19.s5
| Ale, a to pokládám za mnohem zásadnější, v odstavci druhém je, že "povinnosti mlčenlivosti se nelze dovolávat vůči úřadu, orgánu činném v trestním řízení nebo soudu". |
ps2017-012-06-001-037.u6.p19.s6
| To je v pořádku, ale "jde-li o osobní údaje, nelze se povinnosti mlčenlivosti dovolávat ani vůči subjektu údajů". |
ps2017-012-06-001-037.u6.p20.s1
| Já tedy opravdu nerozumím, co se tím chce říci. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p20.s2
| Ale jestli to znamená, že ten, kdo se obrátí na úřad, tak se vůči němu pak úřad pak nemůže dovolávat povinnosti mlčenlivosti, a já se obávám, že ten výklad by byl takový, pak je to samozřejmě fatální prolomení všech těch ostatních mlčenlivostí, protože pak se v tom trestním řízení úplně v klidu obrátím na Úřad pro ochranu osobních údajů, zeptám se, jestli je proti mně něco vedeno, on to zjistí a bude mi to muset na základě tohoto ustanovení sdělit. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p20.s3
| To bych pokládal jako za velikánský průlom. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p21.s1
| Takže končím. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p21.s2
| Myslím, že návrh zákona musíme v nějaké podobě přijmout. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p21.s3
| Myslím, že nás s ním čeká ještě mimořádné množství práce. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p21.s4
| Proto jsem také vetoval ono projednávání podle § 90. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p21.s5
| Velmi nedoporučuji, abychom vůbec zkracovali lhůtu. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p21.s6
| Dokonce bych spíš přemýšlel o tom, jestli lhůta pro projednání nemá být prodloužena, a věřím, že kromě ústavněprávního výboru, věřím, budou navrženy i další výbory, aby se tím zabývaly, protože ta věc opravdu není vůbec snadná a jednoduchá a některé věci se tam podle mého názoru dají ještě opravit. |
ps2017-012-06-001-037.u6.p22.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p1.s1
| Já také děkuji zpravodaji. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p1.s2
| Než budeme pokračovat, tak tu mám nějaké omluvenky, s kterými bych vás chtěl seznámit. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p1.s3
| Takže omlouvá se nám pan poslanec Pour z dnešního jednání, a to od hodin. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p1.s4
| Omlouvá se nám paní ministryně Schillerová z pracovních důvodů dnes - celý den podle všeho. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p1.s5
| Omlouvá se nám pan poslanec Milan Chovanec z dnešního jednacího dne z důvodu zahraniční cesty. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p1.s6
| Omlouvá se nám paní poslankyně Šafránková z celého jednání ze zdravotních důvodů a omlouvá se nám pan poslanec Václav Klaus od hodin do hodin z pracovních důvodů. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p2.s1
| Než otevřu rozpravu, tak se s přednostním právem hlásil pan poslanec Michálek, nevím, jestli to bylo do rozpravy, nebo před rozpravou. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p2.s2
| Do rozpravy s přednostním právem. |
ps2017-012-06-001-037.u7.p2.s3
| V tom případě tedy otevírám rozpravu a vyzývám pana poslance Michálka s přednostním právem. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p1.s2
| Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych aspoň krátce shrnul některé své postoje k tomuto zásadnímu dokumentu, který navazuje na obecné nařízení o ochraně osobních údajů. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s1
| Já myslím, že se tady všichni shodneme v tom, že ochrana osobních údajů je důležitá věc, a v tomto konkrétním případě je problém spíš v té implementaci, kterou připravila vláda. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s2
| Problém je v tom, že je předkládána pozdě, jak už tady zaznělo, a v podstatě to, že byla předložena pozdě, nás i tlačí do toho, že výsledný zákon nabude účinnosti až několik měsíců poté, co nabude účinnosti samotné nařízení. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s3
| Myslím, že to je dost problematické, že stavíme řadu lidí a podnikatelů do této situace. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s4
| Já jsem navrhoval na grémiu, aby to bylo zařazeno už na minulou schůzi. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s5
| Bohužel tento návrh nezískal podporu. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s6
| Nicméně musíme se s tím nějak popasovat. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p2.s7
| A souhlasím s tím názorem, že je potřeba to projednat řádně, protože jde opravdu o velmi rozsáhlé dva předpisy, sněmovní tisk [138 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=138&O=8)a [139](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=139&O=8). |
ps2017-012-06-001-037.u8.p3.s1
| Myslím, že všichni jsme zaznamenali obavy mezi veřejností. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p3.s2
| Bojí se toho novináři, podnikatelé. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p3.s3
| Dokonce i když jsme byli navštívit nejvyšší soudy, tak i soudci nejvyšších soudů se bojí obecného nařízení. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p3.s4
| Takže obavy, které tam jsou, a nechci hodnotit, jestli jsou důvodné, nebo nejsou, tak určitě se s nimi musíme vypořádat. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p4.s1
| Co vzbuzuje obavy, je i ten poměrně velký katalog různých doplňků, který se připojil k tomu návrhu, který má zjevně za cíl třeba vylepšit zákon o svobodném přístupu k informacím ve sněmovním tisku [139 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=139&O=8)a který začleňuje výjimky, které vzešly z různých resortů. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p4.s2
| To znamená, v rámci připomínkového řízení si tam v podstatě každý resort doplnil to, co ho zrovna trápilo, a vznikl tím spíš takový nástroj, kterým by se stošestka vykastrovala, což si myslím, že není úplně dobrá věc. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p5.s1
| Myslím, že v některých ohledech ten návrh - a teď se tady budu odlišovat od pana kolegy Bendy - úplně neodpovídá realitě, pokud jde třeba o věkovou hranici, od které je požadován souhlas mladého člověka, který používá internet, s tím, aby se přihlásil do nějaké webové služby, a nemůže se tam přihlásit, aniž by mu dal souhlas jeho zákonný zástupce. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p5.s2
| Řeknu svůj osobní příklad. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p5.s3
| Já jsem tzv. na internetu od 9 let a můžu vás ujistit, že mě nikdy žádný takovýto formulář nezastavil mezi 9 a 15 lety, abych se přihlásil do nějaké webové služby - internetového fóra a nějaké podobné služby. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p5.s4
| Takže pokud stanovíme tu hranici extrémně vysoko na nějakých 15 letech, tak jediné co děláme, je, že vytváříme právní předpis, který bude velmi daleko od reality a nebude obecnou veřejností dodržován, protože bude už na první pohled považován za nesmyslný. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p5.s5
| Takže tady si myslím, že bychom se měli nad tím zamyslet, jestli tu hranici nesnížit řekněme k té nižší hranici, kterou uvádí obecné nařízení, kolem těch 13 let. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p5.s6
| Tam se to aspoň dá nějakým způsobem odůvodnit. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s1
| Další problém, na který jsme narazili v tom předkladu, který bychom byli rádi, aby se jím zabýval ústavněprávní výbor, je, že v předkládaném návrhu jsou velmi málo diferencovány sankce. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s2
| A je to věc, kterou už jsem probíral s panem ministrem. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s3
| Pokud tam dáme sankci 10 milionů, která bude platit na úplně všechny typy přestupků, tak si myslím, že tady zavádíme vlastně takový endemit, něco, co není v žádné jiné správněprávní úpravě. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s4
| Když se podíváte do jiných zákonů, tak je tam velmi pečlivě upraveno, za jaké přestupky hrozí sankce, do jaké hranice, například z pohledu rozsahu, závažnosti apod. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s5
| Já samozřejmě vím, že Úřad pro ochranu osobních údajů má metodiku, kterou se řídí, a že ty sankce se snaží ukládat tak, aby nedávaly desetimilionové pokuty za drobné prohřešky. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s6
| Ale i tak si myslím, že úkolem nás zákonodárců je připravit tu úpravu tak, aby se například obce nemusely bát a nebyly v panice, že dostanou desetimilionovou pokutu za nějaký řekněme bagatelní delikt. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p6.s7
| Samozřejmě pro případy závažných úniků osobních údajů, ať už jsou to ty v mediálním prostoru zmiňované úniky, které souvisí s Facebookem, velkými sociálními sítěmi, úniky účtů, hesel, úniky v bankách, pokud vzniknou nedbalostí daného subjektu, tak samozřejmě ty vysoké hranice jsou zcela namístě a tady musíme osobní údaje veřejnosti přísně chránit. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p7.s1
| Ještě bych se chtěl dotknout otázky kompetence Úřadu pro ochranu osobních údajů, protože předkládaný návrh v § 52 úřad vlastně nově zřizuje a definuje jeho působnost. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p8.s1
| Otázka, které se chci věnovat, navazuje už na poměrně delikátní otázku kolize základních práv, o které tady mluvil zpravodaj Marek Benda. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p8.s2
| Máme tady například základní právo na soukromí, které je vlastně meritem tohoto návrhu, a pak jsou tady další základní práva, která jsou konkurenční vůči tomuto právu, a je třeba velmi bedlivě hledat vyváženost mezi těmito základními právy. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p8.s3
| Konkrétně třeba tady zazněly příklady práva na informace, které může být v kolizi se základním právem na ochranu osobních údajů, například pokud se poskytují osobní údaje některých osob v některých případech, pokud tak zákon o svobodném přístupu k informacím stanoví. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p9.s1
| Já si myslím, že je velmi neblahé, že už přibližně deset let se tady potýkáme s tím, že úprava v oblasti práva na informace je naprosto roztříštěná, protože v podstatě každý úřad si to vykládá po svém, pak se to dostává ke správním soudům, jimiž jsou krajské soudy v prvním stupni, a máme tady prostě celou řadu různých právních názorů a trvá velmi pomalu, než se sjednotí třeba judikatura nebo názory na nějakou oblast, a přetahují se tam potom ochránci osobních údajů a ti, kteří zastávají, že by se měly údaje poskytovat. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p9.s2
| Měli jsme tady případ, kdy Nejvyšší správní soud rozhodl, nebo vydal nějaký názor na poskytování údajů o platech, následně na to reagoval Úřad pro ochranu osobních údajů, Ministerstvo vnitra, pak zase přišel s dalším názorem Ústavní soud. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p9.s3
| Já si myslím, že v případě té delikátní otázky, té kolize základních práv by bylo nejjednodušší, kdyby to řešil prostě jeden úřad, který by se tomu věnoval. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p9.s4
| Ten úřad už tady máme, je to Úřad pro ochranu osobních údajů, tak se pojďme zamyslet na tím, jestli by nebylo vhodnější svěřit mu i tu otázku řekněme metodického vedení, nějakého dohledu v oblasti poskytování informací, tak aby ty kolize byly vyřešeny ideálně už na tomto úřadě a ten úřad propagoval svůj právní názor se stejnou vahou i do celé státní správy. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p10.s1
| Takže v tomto ohledu plánuji navrhnout pozměňovací návrh, který bude rozšiřovat § 52, který stanoví kompetenci Úřadu pro ochranu osobních údajů tak, aby tam byla řešena i otázka kolize práva na ochranu osobních údajů a práva na informace, tak abychom zajistili skutečnou vymahatelnost práva na informace, aby se ten úřad držel judikatury správních soudů a vůbec aby ten zákon naplnil svůj účel. |
ps2017-012-06-001-037.u8.p10.s2
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-012-06-001-037.u9.p1.s1
| Také děkuji. |
ps2017-012-06-001-037.u9.p1.s2
| V tuto chvíli tady nemám další přednostní práva, takže budeme postupovat normálně podle přihlášek. |
ps2017-012-06-001-037.u9.p1.s3
| To znamená, prosím paní poslankyni Věru Kovářovou a připraví se pan poslanec Jiří Valenta. |
ps2017-012-06-001-037.u9.p1.s4
| Prosím, paní poslankyně. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p1.s2
| Vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že po panu zpravodaji Bendovi je těžké vystoupit, protože on řadu problémů, o kterých jsem chtěla hovořit, již zmínil. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p1.s3
| Proto uvedu pouze dva body, ke kterým se chci vyjádřit k onomu sněmovnímu tisku. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p2.s1
| Vláda věděla dva roky, že obecné nařízení začne platit 25. 5. Bohužel návrh zákona o zpracování osobních údajů předkládá do Sněmovny teprve nyní. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p2.s2
| Z úst pana zpravodaje zaznělo, že určitý díl viny padá na předchozího ministra vnitra. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p2.s3
| Vzhledem k tomu, jak ona záležitost spěchá, mě překvapilo, že nebyl tento bod zařazen již minulý týden. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p2.s4
| Jak říkal pan předseda Michálek, že navrhoval jeho zařazení, proto jsme navrhli na grémiu zařazení napevno na dnešek my jako klub Starostů a nezávislých. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p2.s5
| Jsem ráda, že se k onomu bodu dnes můžeme vyjádřit. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s1
| Co způsobilo ono zpoždění zákona o zpracování osobních údajů? |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s2
| Především to vyvolalo paniku mezi obcemi. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s3
| A především to byla obava z obrovských pokut, které by se valily na obce. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s4
| Proto je třeba se ptát, čím se liší rakouské úřady od těch českých, že v jejich případě bylo možné využít zmírnění v případě pokut udělovaných obcí, které nařízení GDPR nabízí? |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s5
| To je otázka, na kterou bych ráda znala odpověď. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s6
| Něco podobného se mohlo podařit i u nás. |
ps2017-012-06-001-037.u10.p3.s7
| Sdružení místních samospráv vyjednalo s panem ministrem Metnarem, že pokuty u obcí budou zmírněny. |