ps2017-012-02-008-015.u15.p1.s2
Nemám další přihlášku do . . . ps2017-012-02-008-015.u15.p1.s3
Ano , pan poslanec Stanjura . ps2017-012-02-008-015.u15.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-012-02-008-015.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-02-008-015.u16.p1.s2
To bylo velmi úsporné navržení zamítnutí , vlastně bezdůvodné . ps2017-012-02-008-015.u16.p1.s3
Je to legitimní , a tak mi dovolte , než přistoupíme k hlasování , abyste to neměli tak jednoduché , abych se vás pokusil přesvědčit , abyste pro OSVČ něco udělali . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s1
Neustále slyším argumenty těch , kteří jsou proti snížení daní , případně proti zvýšení výdajových paušálů , že na to nejsou peníze . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s2
To je nejčastější argument . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s3
Když se podíváte do zamítavého stanoviska vlády např . k našemu návrhu na zrušení daně z nabytí nemovitosti , přišel by státní rozpočet o 11 , 5 miliardy nebo 12 miliard . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s4
Nejsou peníze , nejsou peníze , nemůžeme si to dovolit . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s5
Pak přijde vláda s opatřením , které ve veřejné dopravě má stát 6 miliard korun ročně . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s6
A na dotaz , kde na to vezmete , když pořád nejsou peníze , přijde premiér , podívá se do resortu , který sám řídil tři a půl roku , a má pro nás skvělou zprávu : Já jsem našel 170 miliard . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s7
No to je výborné ! ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s8
Máme 170 miliard díky tomu , že Andrej Babiš vypátral na ministerstvu , které sám předtím řídil . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s9
Paní ministryně tam byla náměstkyně , nevím , jestli pomáhala v hledání těch miliard , ale já to beru vážně . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s10
Máme 170 miliard , takže 6 miliard dáme na veřejnou dopravu pro soukromé dopravce a pro národního dopravce České dráhy , prostým odečtem nám zůstává 164 miliard korun . ps2017-012-02-008-015.u16.p2.s11
A když budu optimista , že tady vydržíme celé volební období , tak nám vychází 41 miliard korun českých na jeden rok , které Andrej Babiš minulý týden nalezl . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s1
A máme několik možností , co s tím uděláme . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s2
Ta nejrozumnější je snížit daně . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s3
Pokud zrušíme daň z nabytí nemovitosti , to je 10 nebo 11 miliard , zůstává nám 30 miliard ročně . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s4
Můžeme snižovat DPH . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s5
Můžeme snížit daň ze závislé činnosti . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s6
Můžeme například o dva procentní body snížit sociální odvody našim zaměstnavatelům , tj . zhruba 28 miliard , a pořád by to vyšlo , pořád máme ty nalezené peníze . ps2017-012-02-008-015.u16.p3.s7
Podívejme se . . . ps2017-012-02-008-015.u17.p1.s1
Tak , já bych vás . . . ps2017-012-02-008-015.u17.p1.s2
Ano . ps2017-012-02-008-015.u18.p1.s1
To je v pořádku , já nikam nespěchám . ps2017-012-02-008-015.u18.p2.s1
Podívejme se na tento náš návrh a já bych poprosil paní ministryni , jestli by vystoupila v rozpravě a nezkusila odhadnout dopady na rozpočet , pokud by tento návrh byl přijat . ps2017-012-02-008-015.u18.p3.s1
Slyšeli jsme , jaký je počet OSVČ ročně . ps2017-012-02-008-015.u18.p3.s2
Ne všichni využívají výdajové paušály . ps2017-012-02-008-015.u18.p3.s3
Ale můžeme si vzít - a teď už máme poměrně čerstvá data - zaplacené daně z příjmů OSVČ za rok 2017 . ps2017-012-02-008-015.u18.p3.s4
Já vím , že někteří mohou až v červnu , ale myslím , že většina podala na konci března . ps2017-012-02-008-015.u18.p3.s5
Kdybychom neměli aktuální údaje za zdaňovací období 2017 , můžeme použít zdaňovací období 2016 , tam bezesporu ty údaje máme k dispozici . ps2017-012-02-008-015.u18.p4.s1
A když se podíváte o tu takzvanou daňovou úsporu - já říkám takzvanou , protože cílem tohoto návrhu není snížit daně , ale zjednodušit byrokracii a papírování , to je klíčové , a proto byly ty výdajové paušály zavedeny , ne proto , aby byly nižší daně - , tak můžeme dostat číslo , které nám je schopno verifikovat Ministerstvo financí . ps2017-012-02-008-015.u18.p4.s2
Já nechci pálit od boku , ale to číslo se bezesporu bezpečně vejde asi tak na sto let pro těch nalezených 170 miliard korun . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s1
Pro ty , kterým se zdá , že výdajové paušály jsou velmi výhodné z daňového hlediska pro naše nejmenší podnikatele , mám takový příklad , který jsem jednou už použil tady z řečniště Poslanecké sněmovny . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s2
Představme si velké firmy . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s3
I ty největší . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s4
A představme si , že by měly ten nejvýhodnější daňový paušál , tj . 80 % , tzn . nemusely by vést výdaje , což je bezesporu lákavé ve velké firmě - tady vidím jednoho úspěšného velkého podnikatele , tak si asi představí , že by každý rok byl daňový základ 20 % jeho tržeb . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s5
Možná v tomto konkrétním případě se to daří , ale když se podíváte na daně a tržby našich největších podniků , tak to zdaleka není pravda , že by každý rok danily 20 % tržeb jako daňový základ . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s6
Ale když se podíváme na ten nejběžnější výdajový paušál , který není 80 % , ale 60 % , tak už se dostáváme k úvaze , že by naše střední , velké , největší podniky měly daňový základ 60 % svých tržeb , takže by danily těch 40 % . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s7
To by nám vzrostlo inkaso daně z příjmů právnických osob , že , paní ministryně ? ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s8
To by nám výrazným způsobem vzrostlo inkaso daně z příjmů právnických osob . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s9
My to nenavrhujeme . ps2017-012-02-008-015.u18.p5.s10
My si myslíme , že to zdanění je až až , zejména ty vedlejší náklady práce jsou příliš vysoké , a proto taky navrhujeme opakovaně snížení sociálních odvodů pro zaměstnavatele , aby mohli ušetřené peníze např . použít ve mzdové oblasti nebo na inovaci svých výrobních prostředků apod . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s1
Pokud tento návrh odmítnete , nebo ti , kteří budou hlasovat pro zamítnutí , tak v zásadě v našem chápání světa jsou ti , kteří chápou OSVČ jako podezřelá individua . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s2
Jsou podezřelí , protože jsou nezávislí , moc toho po státu nechtějí , to je taky podezřelé . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s3
Podívejte se , jak čerpají nemocenskou - moc ne , no to je divné . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s4
Teď byla hitem posledních dnů a týdnů debata o karenční době . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s5
Nemají dovolenou , to je taky divné a podezřelé , tak proč jim ulehčovat situaci ? ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s6
A já si myslím , že bychom jim tu situaci ulehčit mohli a současně měli . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s7
Rozpočtové dopady jsou zanedbatelné . ps2017-012-02-008-015.u18.p6.s8
Zdaleka se netýkají těch avizovaných slev na jízdné ve veřejné dopravě . ps2017-012-02-008-015.u18.p7.s1
Tak bych poprosil např . pana poslance Hniličku , kdyby nás zkusil přesvědčit , když navrhl zamítnutí , z jakých důvodů váš klub navrhuje zamítnutí . ps2017-012-02-008-015.u18.p7.s2
Protože jediný důvod , na který jsme přišli my - a můžeme se plést , a proto bych byl radši , kdyby to zdůvodnění bylo širší , resp . aspoň nějaké , protože nebylo žádné - , tak to bylo z důvodu toho , že jsou malí podnikatelé podezřelí , protože nepracují ve velkých firmách , nechtějí od toho státu mnoho . ps2017-012-02-008-015.u18.p7.s3
V zásadě chtějí jenom dvě věci : aby stát nepodnikal a současně aby jim nepřekážel v jejich podnikání . ps2017-012-02-008-015.u18.p7.s4
Tento návrh zákona , a to přiznávám , nezlepší výrazným způsobem situaci malých podnikatelů , ale zlepší alespoň trochu . ps2017-012-02-008-015.u18.p8.s1
Takže my stojíme o to , aby zákon prošel do druhého čtení , abychom mohli podrobně debatovat případné daňové dopady , které jsou skutečně minimální z hlediska celkového státního rozpočtu . ps2017-012-02-008-015.u18.p9.s1
A protože jsme všichni politici a všichni usilujeme o hlasy našich voličů , tak chci připomenout , že je to jeden milion voličů , protože všichni OSVČ jsou pravděpodobně zletilí , tudíž pravděpodobně všichni mají volební právo . ps2017-012-02-008-015.u18.p9.s2
Nevím , kolik ho využívají , ale kdyby to bylo stejně procentuálně jako ve všech ostatních sociálních skupinách , tak to bude kolem 60 % , tj . 600 tisíc voličů . ps2017-012-02-008-015.u18.p9.s3
Tak pojďte společně s námi něco udělat pro těch 600 tisíc voličů . ps2017-012-02-008-015.u18.p9.s4
Děkuji . ps2017-012-02-008-015.u19.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2017-012-02-008-015.u19.p1.s2
Nyní přečtu omluvu . ps2017-012-02-008-015.u19.p1.s3
Z jednání Sněmovny se omlouvají od 17.15 do 18.30 z osobních důvodů pan poslanec David Kasal , mezi 17 . a 19 . hodinou z důvodu jednání pan poslanec František Elfmark , mezi 18 . a 19 . hodinou z pracovních důvodů pan poslanec Miloslav Janulík a dnes od 18 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů paní poslankyně Květa Matušovská . ps2017-012-02-008-015.u19.p2.s1
Takže nyní mám do obecné rozpravy ještě jednu osobu . . . ps2017-012-02-008-015.u19.p2.s2
Teď se přihlásila paní ministryně , takže pan poslanec Ferjenčík . . . ps2017-012-02-008-015.u19.p2.s3
Tak jestli , paní ministryně , využijete přednostního práva ? ps2017-012-02-008-015.u19.p2.s4
Tak počkáte . ps2017-012-02-008-015.u19.p2.s5
Takže pan poslanec Ferjenčík . ps2017-012-02-008-015.u19.p2.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-012-02-008-015.u20.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-02-008-015.u20.p1.s2
My jako klub Pirátů podporujeme snížení byrokracie pro živnostníky . ps2017-012-02-008-015.u20.p1.s3
Myslíme si , že toto je krok správným směrem . ps2017-012-02-008-015.u20.p1.s4
Otázka je samozřejmě ten dopad ve chvíli , kdy větší komplikace jsou EET , kontrolní hlášení a související byrokracie . ps2017-012-02-008-015.u20.p1.s5
Ale i tento menší krok považujeme za rozumný . ps2017-012-02-008-015.u20.p1.s6
Ten rozpočtový dopad vzhledem k tomu , jak v tuhle chvíli rostou i daňové výnosy ve všech oblastech , podle nás je tak malý , že to za tu úlevu těm živnostníkům stojí , a proto ten návrh podporujeme . ps2017-012-02-008-015.u21.p1.s1
Tak děkuji . ps2017-012-02-008-015.u21.p1.s2
A nyní mám tady žádost v obecné rozpravě paní ministryně Aleny Schillerové . ps2017-012-02-008-015.u21.p1.s3
Prosím , paní ministryně . ps2017-012-02-008-015.u22.p1.s1
Nepřijdu s dvěma miliardama . ps2017-012-02-008-015.u22.p1.s2
Dobrý den . ps2017-012-02-008-015.u22.p1.s3
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-012-02-008-015.u22.p1.s4
Dámy a pánové . ps2017-012-02-008-015.u22.p2.s1
Já vám to jenom vysvětlím , pane předsedo Stanjuro , že mícháte hrušky s jabkama . ps2017-012-02-008-015.u22.p2.s2
Pokusím se . ps2017-012-02-008-015.u22.p2.s3
Nejdřív k historii , jak vznikla tato právní úprava , kterou máme v podstatě v zákoně o dani z příjmů od 1 . ledna 2018 . ps2017-012-02-008-015.u22.p2.s4
Já byla už u toho , takže já si to pamatuji naprosto jasně . ps2017-012-02-008-015.u22.p3.s1
Koaliční vláda bývalá - přišli s tím zástupci KDU - ČSL , ti tady dneska nevystupovali - přišla s návrhem , že chce vrátit tzv . paušalistům slevu na děti a manželku . ps2017-012-02-008-015.u22.p3.s2
Úkol , který dostalo Ministerstvo financí , když jsem tam v té době byla v pozici náměstkyně ministra pro daně a cla , zněl vyhovět , protože tam hrozily různé další spory . ps2017-012-02-008-015.u22.p3.s3
Vyhovět , ale přijít s rozpočtově neutrálním řešením . ps2017-012-02-008-015.u22.p3.s4
Zázraky neumíme , takže se přišlo s řešením - kdyby se vrátily slevy na manželku a děti tzv . paušalistům , tzn . těm , kteří uplatňují výdajové paušály , myšleno tedy výdaje procentem z příjmů , které dosahují určitého stropu , tak by to činilo 2 , 5 mld . přesně . ps2017-012-02-008-015.u22.p3.s5
Mám ta čísla v hlavě , takže si je velice dobře pamatuji . ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s1
To bylo v podstatě v rámci koalice neprojednatelné . ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s2
Nikdo z bývalé koalice tady dnes nevystupoval . ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s3
Takže jsme přišli s návrhem snížit strop na milion korun . ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s4
Proč ? ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s5
Protože milion korun je hranice , kdy vzniká povinné plátcovství DPH , to znamená , kdy pro toho poplatníka , potažmo následně plátce , vzniká povinnost vést celou řadu evidencí a celou řadu dalších administrativních povinností . ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s6
To znamená , že hlavní smysl , který mělo opatření spočívající ve výdajových paušálech , tak v podstatě se ztrácí , protože smyslem výdajových paušálů je právě zjednodušit administrativní náročnost . ps2017-012-02-008-015.u22.p4.s7
A to bylo jediné , na čem se na platformě bývalé koalice dalo domluvit .