ps2017-012-02-005-009.u8.p5.s1
Nebudu předjímat , že naznačený ping - pong se může ještě klidně jednou zopakovat , a nechci ani spekulovat , jakému tlaku budou všechny označené soudy vystaveny při tomto typu rozhodování nejen z hlediska věcného , nýbrž i časového . ps2017-012-02-005-009.u8.p6.s1
To znamená , že tento zcela závažný problém týkající se právní jistoty a výkonu mandátu není předkladatelem nijak řešen . ps2017-012-02-005-009.u8.p6.s2
Proto bych se rád dotázal , jestli s tím nějakým způsobem počítá v rámci budoucích úprav , anebo jestli mu tento zcela absurdní scénář , kdy vlastně ztrácíte mandát , posléze ho zase nabýváte , jste závislý na rozhodování soudu , Nejvyššího soudu , Ústavního soudu , a vlastně tím uvádíte v nejistotu voliče a může to mít dalekosáhlé důsledky i z hlediska právě třeba důvěry vlády a jiných klíčových politických rozhodnutí . ps2017-012-02-005-009.u8.p7.s1
Děkuji za odpověď . ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s2
Dalším přihlášeným v obecné rozpravě je pan poslanec Výborný . ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s3
Připraví se pan poslanec Ferjenčík . ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2017-012-02-005-009.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , milé kolegyně , vážení kolegové , rád bych se vyjádřil k předkládanému tisku . ps2017-012-02-005-009.u10.p1.s2
Úpravu ztráty mandátu z důvodu vystoupení , přechodu mezi poslaneckými kluby , tak jak to definuje v tomto smyslu návrh poslanců KSČM , hodnotím jako špatnou a rozpornou hlavně se zásadou osobního výkonu mandátu , na kterou se paradoxně odvolává i odůvodnění návrhu . ps2017-012-02-005-009.u10.p2.s1
Cituji pasáž , která tam je uvedena : " Zde je pak třeba zdůraznit , že poslanci a senátoři jsou dnem zvolení zástupci lidu , nikoliv své strany nebo některých voličů , proto musí vykonávat svůj mandát osobně , v souladu se svým slibem , tedy v zájmu všeho lidu , v souladu se zákony a svým svědomím a vědomím . " ps2017-012-02-005-009.u10.p2.s2
Konec citátu z důvodové zprávy předkladatele . ps2017-012-02-005-009.u10.p2.s3
A to je v přímém rozporu s tím , co předkládaná novela navrhuje . ps2017-012-02-005-009.u10.p3.s1
Shodně se stanoviskem vlády k obdobné novele z dílny KSČM už z roku 2014 , tehdejší sněmovní tisk číslo 188 , bych rád shrnul , že za prvé podle čl . 23 odst . 3 Ústavy je slib složený poslancem nebo senátorem formulován tak , že jeho mandát musí být vykonáván v zájmu všeho lidu a podle nejlepšího vědomí a svědomí poslance nebo senátora . ps2017-012-02-005-009.u10.p3.s2
Navržená úprava by ve svých důsledcích tento princip výrazně narušila . ps2017-012-02-005-009.u10.p4.s1
Za druhé . ps2017-012-02-005-009.u10.p4.s2
Podle čl . 26 Ústavy poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát v souladu se svým slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy . ps2017-012-02-005-009.u10.p4.s3
Opět tady je patrný rozpor . ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s1
A za třetí . ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s2
Podle čl . 9 odst . 2 Ústavy je změna podstatných náležitostí demokratického právního státu nepřípustná . ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s3
S tímto ustanovením souvisejí rovněž čl . 3 odst . 3 Listiny základních práv a svobod , podle něhož nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod , tj . včetně jeho politického smýšlení . ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s4
V čl . 15 Listiny základních práv a svobod potom je zaručena svoboda myšlení a svědomí a v neposlední řadě v čl . 22 Listiny je uvedeno , že zákonná práva všech politických práv a svobod a jejich výklad musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických stran v demokratické společnosti . ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s5
Navrhovaná právní úprava tak fakticky spočívá v postihu za změnu politického smýšlení a je s touto ústavní zásadou , tak jak ji definuje mj . i Listina základních práv a svobod , v přímém rozporu . ps2017-012-02-005-009.u10.p6.s1
Návrhu lze kromě těchto věcných výtek rovněž vytknout to , že je de facto pouze dílčí a kusý , když společně s návrhem změny Ústavy nejsou předloženy i návrhy změn jednotlivých jednacích řádů , když u vytvoření nového ústavněprávního institutu se nelze podle mého názoru spokojit s tím odůvodněním , které tam je řečeno , že institut ztráty mandátu - cituji : " pak bude specifikován v jednacích řádech obou komor Parlamentu ČR " . ps2017-012-02-005-009.u10.p6.s2
Tolik k té první části . ps2017-012-02-005-009.u10.p7.s1
Co se týká druhé části návrhu , tedy úpravy zániku mandátu poslance nebo senátora v případě , že dojde k jeho pravomocnému odsouzení k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za trestný čin spáchaný úmyslně , tak zde nelze návrhu upřít jistou racionalitu , avšak i zde je naše stanovisko spíše negativní , a to z důvodu ochrany obou komor Parlamentu a parlamentarismu . ps2017-012-02-005-009.u10.p7.s2
Je - li však vůle tuto úpravu přijmout , a tady bych chtěl říci , že nelze si nevšimnout , že společenská poptávka a veřejná diskuze na toto téma zde je , hovořil o tom i pan zpravodaj , tak se domnívám , že je vhodnější spíše upravit podmínky volitelnosti poslance a senátora v tom smyslu , že volitelný není ten , kdo byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin a tento trest dosud nevykonal , přičemž ztráta volitelnosti by znamenala jak překážku pro zvolení , tak i důvod pro zánik již existujícího mandátu podle čl . 25 písm . d ) Ústavy ČR . ps2017-012-02-005-009.u10.p8.s1
Proto poslanci KDU - ČSL tento návrh nepodpoří . ps2017-012-02-005-009.u10.p8.s2
Děkuji . ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci za vystoupení . ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s2
Přeji hezké odpoledne . ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s3
A jako dalšího mám přihlášeného do obecné rozpravy pana poslance Ferjenčíka . ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s2
Dvě poznámky . ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s3
Já souhlasím , že to přeběhlictví je vážný problém , a chápu voliče , kteří jsou oprávněně rozhořčeni například v případech , jako nastal v Praze , kdy zastupitelka za TOP 09 výměnou za dozorčí radu v městské firmě přešla ke koalici a vlastně do klubu ČSSD . ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s4
To je samozřejmě skandální situace . ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s5
Lidem to oprávněně vadí a vadí jim to , i když se podobné věci dějí ve Sněmovně . ps2017-012-02-005-009.u12.p2.s1
Na druhou stranu úplně stejný problém je , když se naopak ta strana zpronevěří svému programu a ten jednotlivec , co odchází , je jeden z mála , co ten původní program ctí . ps2017-012-02-005-009.u12.p2.s2
Takže tady je deklarována teze , že se má chránit to , co chtěl volič , ale ten proces je obousměrný . ps2017-012-02-005-009.u12.p2.s3
To znamená , můžou nastat i situace , kdy poslanec zcela v souladu se svým svědomím i v souladu s předvolebním programem se dostane do konfliktu se svou stranou , a to , že by za to měl být trestán , podle mě vůbec není vhodné . ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s2
Tady mám jednu faktickou poznámku . ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s3
Pan poslanec Janulík . ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s2
Já na margo svého předřečníka . ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s3
On uváděl situaci , kdy se jednotlivec dostane do postavení , že tedy celá strana se odchýlí od toho . ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s4
To bych , pane kolego , prostřednictvím pana předsedajícího , spíš viděl jako neklamnou známku psychiatrického onemocnění , protože pokud jednotlivec tvrdí , že všichni ostatní jsou blázni , většinou bývá blázen sám . ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s5
Děkuji . ps2017-012-02-005-009.u15.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-012-02-005-009.u15.p1.s2
A mám tady další faktickou poznámku - pan poslanec Ferjenčík . ps2017-012-02-005-009.u15.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-02-005-009.u16.p1.s1
Tak když třeba předseda té dané strany před volbami říká , s kým nepůjdou do koalice , a pak se do té koalice chystají , tak on s tím zcela logicky nemusí souhlasit a blázen to být nemusí . ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s2
A do obecné rozpravy mám pana poslance Marka Bendu . ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s4
Prosím . ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , už toho hodně zaznělo , tak se pokusím být stručný . ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s2
Kromě toho , že jsem nezaznamenal , jestli zazněl návrh na zamítnutí daného návrhu zákona , pokud se tak nestalo , tak tak činím já . ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s3
Navrhuji , abychom toto zamítli a nezabývali se tím dále . ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s4
Možná myšlenka ať se nosí případně do ústavní komise , ale připadá mi zbytečné se trápit s touto ústavní změnou , která stejně nemá šanci projít . ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s1
Já bych snad jenom dvě teze . ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s2
Obě ty části jsou špatně . ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s3
I ztráta mandátu , která bude ponechána na běžný jednací řád , je podle mého názoru fatálně špatně bez ohledu na to , co si myslíme o přeběhlictví nebo nepřeběhlictví . ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s4
Já si myslím , že taková situace nemá vést ke ztrátě mandátu , že to je holt prostě problematika těch politických stran , které tam takové lidi nanominovaly , těch lidí , kteří se nechali nanominovat , těch lidí , kteří se nějakým způsobem zachovali . ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s5
Už je asi nemá nikdo nikdy příště volit . ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s6
Ale abychom z toho vyvozovali ztrátu mandátu , že jsem se například rozešel se stranou , která mě nominovala , a zejména za situace , kdy ještě máme jakoby preferenční hlasy a mnozí se sem dostávají z nevolitelných pozic opravu sami za sebe , tak to už mi připadá pak jako zcela absurdní . ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s1
Současně ale už jenom ta představa , že to ponechám na běžný zákon , který by mohl běžnou většinou v této Sněmovně stanovit , za jakých okolností se mandát ztrácí , a když koukám tady na pana kolegu , tak mohu stanovit úplně absurdní podmínky . ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s2
Nechám se oholit , ztratím mandát . ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s3
A bylo by to běžným zákonem . ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s4
To se mi zdá obtížně myslitelné . ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s1
Stejně tak druhá část týkající se pravomocného odsouzení za úmyslný trestný čin . ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s2
Myslím si , že je to minimálně také sporné , jestli to má znít v této podobě . ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s3
Mnohokrát se v této Sněmovně vedla diskuze o tom , za jakých okolností , jestli to musí být úmyslný trestný čin , jestli má být trest odnětí svobody . ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s4
Ale pokud to mají světové parlamenty nějak upravené , někdy je to samozřejmě součástí výroku o trestu , například nemožnost získat veřejné pozice nebo je nadále zastávat , to v České republice možné není . ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s1
Ve většině případů , kdy to tak je , je to řešené tak , že o tom pak ještě rozhoduje nějakým způsobem , a to kvalifikovanou většinou , ta komora . ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s2
Že pokud mám odsouzení ať už za úmyslný , nebo neúmyslný , ať už k podmíněnému nebo nepodmíněnému trestu odnětí svobody , tak pak třeba třípětinovou většinou ta komora může říct ano , ta osoba , například proto , že je odsouzená na tři roky , a už se sem nikdy nepodívá . ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s3
Anebo také , že ten čin byl tak nemorální , že zbaví . ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s4
Ale bývá to kvalifikovaná většina právě , aby se zabránilo tomu , že si takhle vládní koalice vyřizuje účty z opozicí , nebo obráceně , když má opozice víc než vládní koalice , což se , jak vidíme , stát může a zřejmě se v tomhle volebním období bude dít stále , Ale myslím si , že prostě toto ustanovení , které to říká takto striktně jenom v případě odsouzení za úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody , vyvolá více komplikací než užitku . ps2017-012-02-005-009.u18.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-012-02-005-009.u19.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-02-005-009.u19.p1.s2
A to byl poslední přihlášený řečník do obecné rozpravy . ps2017-012-02-005-009.u19.p1.s3
Dovoluji si přečíst také jednu omluvu o neúčasti pana ministra spravedlnosti Roberta Pelikána dnes do konce jednacího dne z naléhavých pracovních důvodů . ps2017-012-02-005-009.u19.p2.s1
Ještě jsem tedy neukončil obecnou rozpravu , takže vám dám prostor na faktickou poznámku . ps2017-012-02-005-009.u19.p2.s2
Paní profesorka Válková . ps2017-012-02-005-009.u19.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s2
Já jsem měla potřebu , milé kolegyně , milí kolegové , vyjádřit tedy svoje stanovisko k tomu významnému návrhu ústavní povahy právě proto , že si myslím , že řada z nás ten jeden důvod vnímá jako racionální a dobře pochopitelný . ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s3
Mám na mysli samozřejmě ten důvod , kdy je někdo odsouzený k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za spáchání úmyslného trestného činu . ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s4
Takže bych chtěla říci v podstatě za naše poslance hnutí ANO , že v tomto ohledu většinově bychom souhlasili . ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s5
Nicméně . . . ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s6
takže bych možná nebyla tak přísná , jak tady můj předřečník , vaším prostřednictvím , pane předsedající , pan poslanec Benda upozorňoval na ty odlišné právní úpravy a na potřebu kvalifikované většiny . ps2017-012-02-005-009.u20.p2.s1
Ale ten prvý důvod , to přeběhlictví , by trochu měnilo i ústavní systém , nebo významně měnilo i ústavní systém , tak jak ho máme teď nastavený , a proto budeme hlasovat proti . ps2017-012-02-005-009.u20.p2.s2
Takže ten druhý důvod by byl pro nás akceptovatelný , ten prvý důvod nikoliv . ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s1
Tak , děkuji . ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s2
A nemám již nikoho dalšího přihlášeného , takže končím obecnou rozpravu . ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s3
Táži se navrhovatele a zpravodaje , zdali mají zájem o závěrečná slova . ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s4
Máte . ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s5
Já tedy požádám navrhovatele pana poslance Stanislava Grospiče , aby se ujal slova .