|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-005-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Vojtěcha Filipa, Zdeňka Ondráčka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 65/ - prvé čtení

Date2018-04-11
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012063.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 230 • previousnext

ps2017-012-02-005-009.u8.p5.s1 Nebudu předjímat, že naznačený ping-pong se může ještě klidně jednou zopakovat, a nechci ani spekulovat, jakému tlaku budou všechny označené soudy vystaveny při tomto typu rozhodování nejen z hlediska věcného, nýbrž i časového.
ps2017-012-02-005-009.u8.p6.s1 To znamená, že tento zcela závažný problém týkající se právní jistoty a výkonu mandátu není předkladatelem nijak řešen.
ps2017-012-02-005-009.u8.p6.s2 Proto bych se rád dotázal, jestli s tím nějakým způsobem počítá v rámci budoucích úprav, anebo jestli mu tento zcela absurdní scénář, kdy vlastně ztrácíte mandát, posléze ho zase nabýváte, jste závislý na rozhodování soudu, Nejvyššího soudu, Ústavního soudu, a vlastně tím uvádíte v nejistotu voliče a může to mít dalekosáhlé důsledky i z hlediska právě třeba důvěry vlády a jiných klíčových politických rozhodnutí.
ps2017-012-02-005-009.u8.p7.s1 Děkuji za odpověď.
ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s2 Dalším přihlášeným v obecné rozpravě je pan poslanec Výborný.
ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s3 Připraví se pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-012-02-005-009.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2017-012-02-005-009.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, rád bych se vyjádřil k předkládanému tisku.
ps2017-012-02-005-009.u10.p1.s2 Úpravu ztráty mandátu z důvodu vystoupení, přechodu mezi poslaneckými kluby, tak jak to definuje v tomto smyslu návrh poslanců KSČM, hodnotím jako špatnou a rozpornou hlavně se zásadou osobního výkonu mandátu, na kterou se paradoxně odvolává i odůvodnění návrhu.
ps2017-012-02-005-009.u10.p2.s1 Cituji pasáž, která tam je uvedena: "Zde je pak třeba zdůraznit, že poslanci a senátoři jsou dnem zvolení zástupci lidu, nikoliv své strany nebo některých voličů, proto musí vykonávat svůj mandát osobně, v souladu se svým slibem, tedy v zájmu všeho lidu, v souladu se zákony a svým svědomím a vědomím."
ps2017-012-02-005-009.u10.p2.s2 Konec citátu z důvodové zprávy předkladatele.
ps2017-012-02-005-009.u10.p2.s3 A to je v přímém rozporu s tím, co předkládaná novela navrhuje.
ps2017-012-02-005-009.u10.p3.s1 Shodně se stanoviskem vlády k obdobné novele z dílny KSČM z roku 2014, tehdejší sněmovní tisk číslo 188, bych rád shrnul, že za prvé podle čl. 23 odst. 3 Ústavy je slib složený poslancem nebo senátorem formulován tak, že jeho mandát musí být vykonáván v zájmu všeho lidu a podle nejlepšího vědomí a svědomí poslance nebo senátora.
ps2017-012-02-005-009.u10.p3.s2 Navržená úprava by ve svých důsledcích tento princip výrazně narušila.
ps2017-012-02-005-009.u10.p4.s1 Za druhé.
ps2017-012-02-005-009.u10.p4.s2 Podle čl. 26 Ústavy poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát v souladu se svým slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy.
ps2017-012-02-005-009.u10.p4.s3 Opět tady je patrný rozpor.
ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s1 A za třetí.
ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s2 Podle čl. 9 odst. 2 Ústavy je změna podstatných náležitostí demokratického právního státu nepřípustná.
ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s3 S tímto ustanovením souvisejí rovněž čl. 3 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle něhož nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod, tj. včetně jeho politického smýšlení.
ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s4 V čl. 15 Listiny základních práv a svobod potom je zaručena svoboda myšlení a svědomí a v neposlední řadě v čl. 22 Listiny je uvedeno, že zákonná práva všech politických práv a svobod a jejich výklad musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických stran v demokratické společnosti.
ps2017-012-02-005-009.u10.p5.s5 Navrhovaná právní úprava tak fakticky spočívá v postihu za změnu politického smýšlení a je s touto ústavní zásadou, tak jak ji definuje mj. i Listina základních práv a svobod, v přímém rozporu.
ps2017-012-02-005-009.u10.p6.s1 Návrhu lze kromě těchto věcných výtek rovněž vytknout to, že je de facto pouze dílčí a kusý, když společně s návrhem změny Ústavy nejsou předloženy i návrhy změn jednotlivých jednacích řádů, když u vytvoření nového ústavněprávního institutu se nelze podle mého názoru spokojit s tím odůvodněním, které tam je řečeno, že institut ztráty mandátu - cituji: "pak bude specifikován v jednacích řádech obou komor Parlamentu ČR".
ps2017-012-02-005-009.u10.p6.s2 Tolik k první části.
ps2017-012-02-005-009.u10.p7.s1 Co se týká druhé části návrhu, tedy úpravy zániku mandátu poslance nebo senátora v případě, že dojde k jeho pravomocnému odsouzení k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za trestný čin spáchaný úmyslně, tak zde nelze návrhu upřít jistou racionalitu, avšak i zde je naše stanovisko spíše negativní, a to z důvodu ochrany obou komor Parlamentu a parlamentarismu.
ps2017-012-02-005-009.u10.p7.s2 Je-li však vůle tuto úpravu přijmout, a tady bych chtěl říci, že nelze si nevšimnout, že společenská poptávka a veřejná diskuze na toto téma zde je, hovořil o tom i pan zpravodaj, tak se domnívám, že je vhodnější spíše upravit podmínky volitelnosti poslance a senátora v tom smyslu, že volitelný není ten, kdo byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin a tento trest dosud nevykonal, přičemž ztráta volitelnosti by znamenala jak překážku pro zvolení, tak i důvod pro zánik již existujícího mandátu podle čl. 25 písm. d) Ústavy ČR.
ps2017-012-02-005-009.u10.p8.s1 Proto poslanci KDU-ČSL tento návrh nepodpoří.
ps2017-012-02-005-009.u10.p8.s2 Děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci za vystoupení.
ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s2 Přeji hezké odpoledne.
ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s3 A jako dalšího mám přihlášeného do obecné rozpravy pana poslance Ferjenčíka.
ps2017-012-02-005-009.u11.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s2 Dvě poznámky.
ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s3 souhlasím, že to přeběhlictví je vážný problém, a chápu voliče, kteří jsou oprávněně rozhořčeni například v případech, jako nastal v Praze, kdy zastupitelka za TOP 09 výměnou za dozorčí radu v městské firmě přešla ke koalici a vlastně do klubu ČSSD.
ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s4 To je samozřejmě skandální situace.
ps2017-012-02-005-009.u12.p1.s5 Lidem to oprávněně vadí a vadí jim to, i když se podobné věci dějí ve Sněmovně.
ps2017-012-02-005-009.u12.p2.s1 Na druhou stranu úplně stejný problém je, když se naopak ta strana zpronevěří svému programu a ten jednotlivec, co odchází, je jeden z mála, co ten původní program ctí.
ps2017-012-02-005-009.u12.p2.s2 Takže tady je deklarována teze, že se chránit to, co chtěl volič, ale ten proces je obousměrný.
ps2017-012-02-005-009.u12.p2.s3 To znamená, můžou nastat i situace, kdy poslanec zcela v souladu se svým svědomím i v souladu s předvolebním programem se dostane do konfliktu se svou stranou, a to, že by za to měl být trestán, podle vůbec není vhodné.
ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s2 Tady mám jednu faktickou poznámku.
ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s3 Pan poslanec Janulík.
ps2017-012-02-005-009.u13.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s2 na margo svého předřečníka.
ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s3 On uváděl situaci, kdy se jednotlivec dostane do postavení, že tedy celá strana se odchýlí od toho.
ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s4 To bych, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, spíš viděl jako neklamnou známku psychiatrického onemocnění, protože pokud jednotlivec tvrdí, že všichni ostatní jsou blázni, většinou bývá blázen sám.
ps2017-012-02-005-009.u14.p1.s5 Děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u15.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-012-02-005-009.u15.p1.s2 A mám tady další faktickou poznámku - pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-012-02-005-009.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u16.p1.s1 Tak když třeba předseda dané strany před volbami říká, s kým nepůjdou do koalice, a pak se do koalice chystají, tak on s tím zcela logicky nemusí souhlasit a blázen to být nemusí.
ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s2 A do obecné rozpravy mám pana poslance Marka Bendu.
ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u17.p1.s4 Prosím.
ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, toho hodně zaznělo, tak se pokusím být stručný.
ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s2 Kromě toho, že jsem nezaznamenal, jestli zazněl návrh na zamítnutí daného návrhu zákona, pokud se tak nestalo, tak tak činím .
ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s3 Navrhuji, abychom toto zamítli a nezabývali se tím dále.
ps2017-012-02-005-009.u18.p1.s4 Možná myšlenka se nosí případně do ústavní komise, ale připadá mi zbytečné se trápit s touto ústavní změnou, která stejně nemá šanci projít.
ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s1 bych snad jenom dvě teze.
ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s2 Obě ty části jsou špatně.
ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s3 I ztráta mandátu, která bude ponechána na běžný jednací řád, je podle mého názoru fatálně špatně bez ohledu na to, co si myslíme o přeběhlictví nebo nepřeběhlictví.
ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s4 si myslím, že taková situace nemá vést ke ztrátě mandátu, že to je holt prostě problematika těch politických stran, které tam takové lidi nanominovaly, těch lidí, kteří se nechali nanominovat, těch lidí, kteří se nějakým způsobem zachovali.
ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s5 je asi nemá nikdo nikdy příště volit.
ps2017-012-02-005-009.u18.p2.s6 Ale abychom z toho vyvozovali ztrátu mandátu, že jsem se například rozešel se stranou, která nominovala, a zejména za situace, kdy ještě máme jakoby preferenční hlasy a mnozí se sem dostávají z nevolitelných pozic opravu sami za sebe, tak to mi připadá pak jako zcela absurdní.
ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s1 Současně ale jenom ta představa, že to ponechám na běžný zákon, který by mohl běžnou většinou v této Sněmovně stanovit, za jakých okolností se mandát ztrácí, a když koukám tady na pana kolegu, tak mohu stanovit úplně absurdní podmínky.
ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s2 Nechám se oholit, ztratím mandát.
ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s3 A bylo by to běžným zákonem.
ps2017-012-02-005-009.u18.p3.s4 To se mi zdá obtížně myslitelné.
ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s1 Stejně tak druhá část týkající se pravomocného odsouzení za úmyslný trestný čin.
ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s2 Myslím si, že je to minimálně také sporné, jestli to znít v této podobě.
ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s3 Mnohokrát se v této Sněmovně vedla diskuze o tom, za jakých okolností, jestli to musí být úmyslný trestný čin, jestli být trest odnětí svobody.
ps2017-012-02-005-009.u18.p4.s4 Ale pokud to mají světové parlamenty nějak upravené, někdy je to samozřejmě součástí výroku o trestu, například nemožnost získat veřejné pozice nebo je nadále zastávat, to v České republice možné není.
ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s1 Ve většině případů, kdy to tak je, je to řešené tak, že o tom pak ještě rozhoduje nějakým způsobem, a to kvalifikovanou většinou, ta komora.
ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s2 Že pokud mám odsouzení za úmyslný, nebo neúmyslný, k podmíněnému nebo nepodmíněnému trestu odnětí svobody, tak pak třeba třípětinovou většinou ta komora může říct ano, ta osoba, například proto, že je odsouzená na tři roky, a se sem nikdy nepodívá.
ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s3 Anebo také, že ten čin byl tak nemorální, že zbaví.
ps2017-012-02-005-009.u18.p5.s4 Ale bývá to kvalifikovaná většina právě, aby se zabránilo tomu, že si takhle vládní koalice vyřizuje účty z opozicí, nebo obráceně, když opozice víc než vládní koalice, což se, jak vidíme, stát může a zřejmě se v tomhle volebním období bude dít stále, Ale myslím si, že prostě toto ustanovení, které to říká takto striktně jenom v případě odsouzení za úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, vyvolá více komplikací než užitku.
ps2017-012-02-005-009.u18.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-012-02-005-009.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u19.p1.s2 A to byl poslední přihlášený řečník do obecné rozpravy.
ps2017-012-02-005-009.u19.p1.s3 Dovoluji si přečíst také jednu omluvu o neúčasti pana ministra spravedlnosti Roberta Pelikána dnes do konce jednacího dne z naléhavých pracovních důvodů.
ps2017-012-02-005-009.u19.p2.s1 Ještě jsem tedy neukončil obecnou rozpravu, takže vám dám prostor na faktickou poznámku.
ps2017-012-02-005-009.u19.p2.s2 Paní profesorka Válková.
ps2017-012-02-005-009.u19.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s2 jsem měla potřebu, milé kolegyně, milí kolegové, vyjádřit tedy svoje stanovisko k tomu významnému návrhu ústavní povahy právě proto, že si myslím, že řada z nás ten jeden důvod vnímá jako racionální a dobře pochopitelný.
ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s3 Mám na mysli samozřejmě ten důvod, kdy je někdo odsouzený k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za spáchání úmyslného trestného činu.
ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s4 Takže bych chtěla říci v podstatě za naše poslance hnutí ANO, že v tomto ohledu většinově bychom souhlasili.
ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s5 Nicméně...
ps2017-012-02-005-009.u20.p1.s6 takže bych možná nebyla tak přísná, jak tady můj předřečník, vaším prostřednictvím, pane předsedající, pan poslanec Benda upozorňoval na ty odlišné právní úpravy a na potřebu kvalifikované většiny.
ps2017-012-02-005-009.u20.p2.s1 Ale ten prvý důvod, to přeběhlictví, by trochu měnilo i ústavní systém, nebo významně měnilo i ústavní systém, tak jak ho máme teď nastavený, a proto budeme hlasovat proti.
ps2017-012-02-005-009.u20.p2.s2 Takže ten druhý důvod by byl pro nás akceptovatelný, ten prvý důvod nikoliv.
ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s1 Tak, děkuji.
ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s2 A nemám již nikoho dalšího přihlášeného, takže končím obecnou rozpravu.
ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s3 Táži se navrhovatele a zpravodaje, zdali mají zájem o závěrečná slova.
ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s4 Máte.
ps2017-012-02-005-009.u21.p1.s5 tedy požádám navrhovatele pana poslance Stanislava Grospiče, aby se ujal slova.

Text viewDownload CoNNL-U