ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s7
Buďto tedy bude nutné samozřejmě hledat prostředky na to , jak to zpoplatněné vypouštění odpadních vod uhradit , zaplatit , protože budou - li se nějak vypouštět ty vody , tak to bude všechno zpoplatněné . ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s8
Také jak měřit , zda vody vypouštěné vody z odpadních odlehčovacích komor , do jaké míry jsou znečistěné , do jaké míry tedy jsou vodami závadnými , což samozřejmě přinese významné náklady pro provozovatele čistíren , nebo budou muset velmi rychle provozovatelé čistíren zvětšit kapacitu odlehčovacích nádrží , aby se tedy i při mimořádných srážkových událostech tam ty vody vešly . ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s9
Anebo , to je třetí možnost , budou provozovatelé kanalizačních systémů nuceni budovat oddělené systémy , systémy , které odděleně svádějí srážkové vody a odděleně svádějí vody odpadní z domácností . ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s10
I tohleto samozřejmě přinese významné náklady pro provozovatele kanalizačních a vodohospodářských soustav , což samozřejmě jsou společnosti najaté nebo smluvně svázané s městy a obcemi , případně tedy v některých případech obce samotné , které si to provozují samy , a jim nic jiného nezbude než promítnout tyto náklady do ceny za vodné a stočné , kterou předepíší svým zákazníkům . ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s11
Jistě namítnete , že ten , kdo rozhoduje o výši vodného a stočného , je zastupitelstvo obce , které má ve své výlučné pravomoci výši vodného a stočného stanovit . ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s12
Ale zase na druhou stranu když provozovatel bude mít zvýšené náklady vzniklé vinou těchto nepromyšlených pozměňovacích návrhů , tak samozřejmě dobře , zastupitelstvo si schválí svým občanům , třeba ponechá vodné a stočné v původní výši , nezvedne jej , ale tím bude míň peněz na obnovu vodohospodářské infrastruktury . ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s1
Čili to jsou podle mého názoru dvě nejvýznamnější věci , které tady teď máme před sebou , o kterých musíme rozhodovat . ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s2
Musím říci , že informovanost o tomto se postupně šířila . ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s3
Výbor pro životní prostředí ještě se vyjadřoval , aniž by úplně dobře tyto věci byly známé a s těmi dotčenými orgány , dotčenými institucemi , obcemi mám na mysli a průmyslovým sektorem , prodiskutované , a tak vlastně se vyjádřil k tomu souhlasně . ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s4
A zároveň také v proceduře hlasování , kterou pan zpravodaj asi bude postupně předkládat , a já si dovolím tedy už ten první moment tady zmínit , jsou tyto návrhy v bloku návrhů předložených výborem pro životní prostředí A 1 až A 10 hlasovány jedním hlasováním . ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s5
Takto pan zpravodaj podle toho , co mu výbor uložil , navrhne . ps2017-012-02-001-048.u6.p13.s1
A já pak tedy se přihlásím ještě a vystoupím , nebo už možná to tady řeknu teď , že bych prosil o to , abychom dostali možnost jako Poslanecká sněmovna o těchto věcech hlasovat zvlášť , aby o návrzích pana poslance Schillera A 4 , A 9 a A 10 bylo hlasováno odděleně , aby tedy hlasování o bodech ps2017-012-02-001-048.u6.p13.s2
A kromě těchto zmíněných bodů proběhlo en bloc , ale body , které - tedy teď ještě se pro jistotu jednou podívám (nahlíží do písemných materiálů) , ano , A 4 , A 9 , A 10 , jestli se nepletu , pana poslance Schillera byly hlasovány zvlášť . ps2017-012-02-001-048.u6.p13.s3
Svolíte - li k tomuto vaším hlasováním , pak bude možné se pokusit tuto vzniklou situaci napravit . ps2017-012-02-001-048.u6.p14.s1
Pokud nikoliv , tak jsou zde ještě dvě cesty , jak to nějakým způsobem napravit . ps2017-012-02-001-048.u6.p14.s2
Je zde návrh pana poslance Staňka , o kterém on bude hovořit , je přihlášený do diskuse , a ten návrh by do jisté míry mohl pomoci problém čističek i těch smíšených komor řešit . ps2017-012-02-001-048.u6.p14.s3
Tak pak by samozřejmě jeho body , které myslím jsou jako body D , jestli se nepletu , to se pak dohodneme , bylo záhodno podpořit . ps2017-012-02-001-048.u6.p15.s1
A pak je ještě jedna možnost , která by mohla být v souladu s těmito dvěma . ps2017-012-02-001-048.u6.p15.s2
Zemědělský výbor na základě podnětu pana hejtmana poslance Běhounka navrhuje odložit platnost toho paragrafu , který mluví o dovážených odpadních vodách z jímek do čističek se zvlášť nebezpečnými látkami o dva roky . ps2017-012-02-001-048.u6.p15.s3
A já pak navrhuji , aby byla o stejné dva roky prodloužena platnost paragrafu , který definuje srážkové vody vtékající do smíšené kanalizace jako vody odpadní , tedy aby to bylo do roku 2021 pozastaveno . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s1
Čili to jsou návrhy , které pak při té proceduře ještě upřesním a které samozřejmě bych rád , abychom hlasováním podpořili . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s2
Já vím , že se ten zákon už vleče a že některá ustanovení v tom zákoně jsou ustanovení dobrá , jsou to ustanovení , která jsme tady také diskutovali , o možnostech zřizovat dětské tábory v záplavových územích , o tom používat pro školkařské výpěstky , pro školkařskou činnost vodu na zavlažování atd . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s3
To všechno jsou věci užitečné i včetně toho , že se zákon snaží dbát o čistotu našich podzemních i povrchových vod . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s4
Mluví se tam o zpoplatnění , zpoplatnění odběru podzemních vod . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s5
A já jsem předložil návrh , který se mi zdá logický . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s6
Pokud je limit 6 000 kubíků jako nezpoplatněný , tak navrhuji , aby za 6 100 se platilo nikoliv za celých 6 100 , ale jenom za těch odebraných 100 . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s7
Ministerstvo argumentuje celou řadou jaksi věcných argumentů , že by pak samotný výběr těch poplatků přestal být ekonomicky efektivní . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s8
Dobře , to nechám na vás , tady za to nebudu nějak zvlášť bojovat . ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s9
Ale jsou to návrhy , které samozřejmě také určitě vy zaznamenáte a při hlasování budete zvažovat , zdali je podpořit , nebo nikoliv . ps2017-012-02-001-048.u6.p17.s1
Dámy a pánové , já velmi stručně na závěr bych rád , abychom vzali rozum do hrsti , pokusili se rozdělit hlasování o bodech A , zvážili podporu pozměňováku pana poslance Schillera , případně pak zvážili , pokud by se tak nestalo , návrh pana poslance Staňka a případně tedy pak Běhounkův a můj návrh na odložení platnosti o dva roky jako takovou poslední záchranu pro ty , řekl bych , docela složité věci . ps2017-012-02-001-048.u6.p17.s2
V tuto chvíli děkuji za pozornost . ps2017-012-02-001-048.u7.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2017-012-02-001-048.u7.p1.s2
A jako další se do rozpravy přihlásila paní poslankyně Dana Balcarová . ps2017-012-02-001-048.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s1
Děkuji za udělení slova . ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , ráda bych na příkladu projednávání novely zákona o vodách představila praxi Ministerstva životního prostředí , kterou vnímám jako poměrně negativní a která se dá nazvat ohýbáním legislativního procesu . ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s3
Bohužel se ukazuje , že Ministerstvo životního prostředí při prosazování svých zájmů je přes poslance ANO běžnou praxí . ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s4
Z celkem 31 pozměňovacího návrhu je jich 17 z dílny poslanců ANO , respektive některé jsou z Ministerstva životního prostředí , jak sama řekla náměstkyně Ministerstva životního prostředí paní Peštová na výboru pro životní prostředí . ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s5
Některé ty pozměňovací návrhy problematické nejsou , ale například pozměňovací návrh pana poslance Schillera , tak jak o tom před chvilkou mluvil pan kolega Zahradník , je velmi zvláštní a podle mě způsobí v praxi mnoho problémů už jenom svým nejednoznačným výkladem . ps2017-012-02-001-048.u8.p2.s1
Na výboru se účastnili zástupci Svazu měst a obcí , kteří byli velmi rozladěni právě postupem Ministerstva životního prostředí , protože oni v rámci řádného připomínkového řízení s ministerstvem tu novelu řádně připomínkovali , říkali , že tomu věnovali hodně času , a nakonec vyjednali nějaké řešení , které pro ně bylo přijatelné , a nakonec právě pomocí pozměňovacího návrhu pana poslance Schillera se stalo , že se v novele zákona objevilo něco , co je pro ně nepřijatelné a k čemu neměli možnost se vyjádřit , a dokonce se o tom včas dovědět . ps2017-012-02-001-048.u8.p2.s2
Na výboru byl i zástupce průmyslu a ten se vlastně vyjadřoval ve stejném duchu . ps2017-012-02-001-048.u8.p2.s3
Tak toto oni vnímají vlastně jako obcházení možnosti jejich aktivní účasti ve vytváření legislativy nebo v jejím připomínkování . ps2017-012-02-001-048.u8.p3.s1
Takže to jsem chtěla zmínit k té praxi , která mi přijde , že je docela výrazná , a myslím , že to není úplně běžné . ps2017-012-02-001-048.u8.p3.s2
Dívala jsem se , kolik pozměňovacích návrhů hnutí ANO podává v jiných výborech , a není to tak masivní jako právě ve výboru pro životní prostředí . ps2017-012-02-001-048.u8.p3.s3
Takže proto mám potřebu tady na to upozornit . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s1
Potom bych ráda představila svůj pozměňovací návrh , už jsem to tady jednou udělala . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s2
Jde o to , že svým pozměňovacím návrhem bych ráda vrátila právo občanů účastnit se ve stavebních řízeních o vodních dílech . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s3
Vím , že občanské spolky a vůbec veřejnost má špatnou pověst v tom , že prodlužuje správní řízení . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s4
Já bych tady jenom ráda uvedla pár čísel , která by měla doložit , že tomu tak není , i když ta pověst , kterou jim systematicky vytvářejí někteří politici a politické strany , je tak silná , že bude těžké ji překonat . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s5
Ale myslím , že by to bylo záhodno , protože spolky tím , že jsou osobně angažované v lokalitě , kde žijí , znají místní podmínky i historii , tak můžou opravdu přispět svou účastí ve správním řízení spíš k ochraně životního prostředí , než že by něčemu bránily nebo že by naschvál do něčeho házely vidle . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s6
Myslím , že tak tomu určitě není , a chtěla bych uvést pár čísel : 95 % všech stavebních řízení proběhne bez odvolání kohokoliv z účastníků . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s7
Pouze v 5 % všech případů dojde k odvolání ze strany účastníků , což mohou být jak spolky , tak i sousedi , nebo dokonce investor , který se také často odvolá . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s8
A z těchto 5 % , kdy se subjekty účastní správních řízení , v 63 % , kdy došlo k odvolání , daly úřady těm účastníkům , kteří se odvolali , za pravdu . ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s9
To znamená , že jejich intervence v rámci správního řízení byla oprávněná , a tím pádem měla pozitivní dopad na to , co se v tom správním řízení rozhodovalo . ps2017-012-02-001-048.u8.p5.s1
Takže já bych vás požádala , jestli byste zvážili podporu mého pozměňovacího návrhu , který se snaží vrátit účast veřejnosti do správních řízení povolování vodních staveb . ps2017-012-02-001-048.u8.p5.s2
Děkuji moc . ps2017-012-02-001-048.u9.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2017-012-02-001-048.u9.p1.s2
Jako další je přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Jan Schiller . ps2017-012-02-001-048.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-012-02-001-048.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-012-02-001-048.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , bylo tady o mně řečeno mnoho . ps2017-012-02-001-048.u10.p1.s3
V první řadě bych se asi měl ohradit proti tomu , že jsem nějakým prostředkem životního prostředí , Ministerstva životního prostředí , že přese mě jsou nějaké pozměňovací návrhy . ps2017-012-02-001-048.u10.p2.s1
V první řadě , odpadním vodám se věnuji i z profesní praxe už několik let . ps2017-012-02-001-048.u10.p2.s2
A pozměňovací návrh není pozměňovací návrh ministerstva , ale přiznávám , že jsem s ministerstvem na tomto pozměňovacím návrhu spolupracoval . ps2017-012-02-001-048.u10.p3.s1
Je hlavně důležité říct tady některé věci , které jsou trošku opomíjeny , a všichni ti , které to pobouřilo , tak skutečně dávají argumenty , které jsou úplně scestné , a já bych se to pokusil vrátit zpátky na tu rovinu , kam by to mělo patřit . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s1
Takže v první řadě je potřeba vysvětlit , že komunální čistírny odpadních vod jsou zařízení pro čištění městských odpadů , městských odpadních vod , vybavené technologií pro likvidaci splašků . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s2
Splašky , které jsou pomocí kanalizace dopravovány na komunální čistírnu , mají stejné složení jako splašky , které jsou v odpadní jímce používané u staveb pro rekreaci či bydlení . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s3
Naopak spíše obsahují větší podíl organické hmoty . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s4
To znamená , že se tento pozměňovací návrh vůbec netýká odpadních jímek , septiků a žump používaných u staveb pro rekreaci či bydlení . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s5
Ze samotného principu vzniku těchto odpadních vod jsou totiž odpadní vody právě z těch odpadních jímek a žump brány jako splaškové . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s6
Takže to je první věc , která by se tady skutečně měla říct , aby nedocházelo k tomu , že si budeme brát lidi jako rukojmí , že najednou budou platit a budou si muset dělat nějaké rozbory . ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s7
K tomu se ale ještě dostanu . ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s1
Je potřeba , aby zazněly ještě další věci . ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s2
Tento pozměňovací návrh nemění nic na skutečnosti , že odpadní vody nevyhovující kanalizačnímu řádu , to znamená ty , které nelze přímo vypouštět do kanalizace , protože pro vypouštění do kanalizace je vyžadováno jejich předčištění na úroveň kanalizačního řádu , nelze likvidovat ani přímo dovozem na čistírnu odpadních vod . ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s3
A toto je v platnosti už nyní . ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s4
Takže nechápu to rozčarování nad tím , že se nebudou moci odvážet vody na komunální čistírny odpadních vod . ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s1
Dále , nic se nemění na stávající možnosti vypouštět odpadní vody s obsahem nebezpečných látek do kanalizace , pokud je to v souladu s kanalizačním řádem . ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s2
Nic se nemění na možnosti likvidace odpadních vod na k tomu určených čistírnách průmyslových odpadních vod nebo na zařízeních pro likvidaci odpadu . ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s3
Nic se nemění ani na možnosti likvidace odpadních vod jako odpadů na komunálních čistírnách odpadních vod za podmínek stanovených zákonem o odpadech , to znamená v režimu likvidace odpadů . ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s4
Abych to zjednodušil : Pokud má komunální čistírna odpadních vod povolení k likvidaci odpadů , tak je na to technologicky vybavená a nadále tyto vody může likvidovat ve stejném režimu , zejména však bude sledovat , v jakém množství , a bude evidovat likvidaci dle zákona o odpadech . ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s5
To je důležité , abychom si řekli . ps2017-012-02-001-048.u10.p7.s1
Za druhé tady je . ps2017-012-02-001-048.u10.p7.s2
Tento pozměňovací návrh pouze zvýrazňuje skupiny nebezpečných závadných látek , které by se na čistírnu odpadních vod neměly pro svou závažnost z hlediska možného ohrožení vod a nyní nekontrolovatelnému režimu vývozu vůbec dostávat . ps2017-012-02-001-048.u10.p7.s3
Pozměňovací návrh dále doplnil sankční ustanovení , a to z toho důvodu , že by novelizace byla pouze vysvětlující , prohlašující a její plnění by bylo nevymahatelné . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s1
Pokud se vrátíme zpátky , nebo abychom vysvětlili skutečně , o co tady jde . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s2
Prostřednictvím komunální čistírny v žádném případě odpad , který je tam navážen , tak jak bylo prohlášeno , myslím si , že včera , že dnes tyto komunální čistírny tento odpad bez jakýchkoliv problémů běžně a spolehlivě likvidují , takže tohle bych chtěl vyvrátit - ani spolehlivě , ani běžně tyto odpady tyto čistírny nelikvidují . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s3
Je to jednoduché . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s4
Protože tyto komunální čistírny nejsou ani technologicky připraveny a upraveny na to , aby tyto vody , které obsahují látky , jako je rtuť , kadmium , zinek , měď , arzen , uran , olovo , chrom , kyanidy a další , vůbec nelikvidují . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s5
A běžně se v městských odpadních vodách nevyskytují . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s6
To znamená , že z domácností - pokud někdo řekne , že je tam nějaké savo , biocidy , že jsou tam nějaké dezinfekční prostředky , to jsou běžné věci , které se i v městských odpadních vodách , které jsou vedeny kanalizací , vyskytují . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s7
Takže není pravdou , že pokud někdo vylije savo do jímky , že ta jímka najednou obsahuje nebezpečné látky . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s8
Nebezpečné látky bude obsahovat , pokud tam bude rtuť samozřejmě . ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s9
Ale jak říkám , běžně se to v jímkách neobjevuje . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s1
Nejhorší na tom je , že skutečně pokud tyto odpadní vody přijdou na komunální čistírnu odpadních vod , tak se likvidují , nebo takzvaně likvidují , pouze jenom tím , že se zředí a po malých dávkách se pouštějí do čistírny . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s2
Ta čistírna si s tím neporadí . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s3
Tou čistírnou to čistě jenom proteče , teče to do potoků , řek , vodotečí , spodní vody a my ani vlastně nevíme , co vypouštíme . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s4
A tady je ten zásadní problém , protože komunální čistírny odpadních vod mají za povinnost , aby monitorovaly pouze šest emisních standardů . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s5
Je to CHSK , BSK , je to amoniakální dusík , celkový dusík , fosfor a nerozpuštěné látky . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s6
Vidíme , že nikde není dáno , že by měly kontrolovat obsah rtuti , chromu , kyanidu a takovéhle věci . ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s7
To znamená , že my si to v malých dávkách pouštíme do řek zpátky , aniž bychom něco kontrolovali .