|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-001-048 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 45/ - třetí čtení

Date2018-04-11
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/048
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012031.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 766 • previousnext

ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s7 Buďto tedy bude nutné samozřejmě hledat prostředky na to, jak to zpoplatněné vypouštění odpadních vod uhradit, zaplatit, protože budou-li se nějak vypouštět ty vody, tak to bude všechno zpoplatněné.
ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s8 Také jak měřit, zda vody vypouštěné vody z odpadních odlehčovacích komor, do jaké míry jsou znečistěné, do jaké míry tedy jsou vodami závadnými, což samozřejmě přinese významné náklady pro provozovatele čistíren, nebo budou muset velmi rychle provozovatelé čistíren zvětšit kapacitu odlehčovacích nádrží, aby se tedy i při mimořádných srážkových událostech tam ty vody vešly.
ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s9 Anebo, to je třetí možnost, budou provozovatelé kanalizačních systémů nuceni budovat oddělené systémy, systémy, které odděleně svádějí srážkové vody a odděleně svádějí vody odpadní z domácností.
ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s10 I tohleto samozřejmě přinese významné náklady pro provozovatele kanalizačních a vodohospodářských soustav, což samozřejmě jsou společnosti najaté nebo smluvně svázané s městy a obcemi, případně tedy v některých případech obce samotné, které si to provozují samy, a jim nic jiného nezbude než promítnout tyto náklady do ceny za vodné a stočné, kterou předepíší svým zákazníkům.
ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s11 Jistě namítnete, že ten, kdo rozhoduje o výši vodného a stočného, je zastupitelstvo obce, které ve své výlučné pravomoci výši vodného a stočného stanovit.
ps2017-012-02-001-048.u6.p11.s12 Ale zase na druhou stranu když provozovatel bude mít zvýšené náklady vzniklé vinou těchto nepromyšlených pozměňovacích návrhů, tak samozřejmě dobře, zastupitelstvo si schválí svým občanům, třeba ponechá vodné a stočné v původní výši, nezvedne jej, ale tím bude míň peněz na obnovu vodohospodářské infrastruktury.
ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s1 Čili to jsou podle mého názoru dvě nejvýznamnější věci, které tady teď máme před sebou, o kterých musíme rozhodovat.
ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s2 Musím říci, že informovanost o tomto se postupně šířila.
ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s3 Výbor pro životní prostředí ještě se vyjadřoval, aniž by úplně dobře tyto věci byly známé a s těmi dotčenými orgány, dotčenými institucemi, obcemi mám na mysli a průmyslovým sektorem, prodiskutované, a tak vlastně se vyjádřil k tomu souhlasně.
ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s4 A zároveň také v proceduře hlasování, kterou pan zpravodaj asi bude postupně předkládat, a si dovolím tedy ten první moment tady zmínit, jsou tyto návrhy v bloku návrhů předložených výborem pro životní prostředí A1 A10 hlasovány jedním hlasováním.
ps2017-012-02-001-048.u6.p12.s5 Takto pan zpravodaj podle toho, co mu výbor uložil, navrhne.
ps2017-012-02-001-048.u6.p13.s1 A pak tedy se přihlásím ještě a vystoupím, nebo možná to tady řeknu teď, že bych prosil o to, abychom dostali možnost jako Poslanecká sněmovna o těchto věcech hlasovat zvlášť, aby o návrzích pana poslance Schillera A4, A9 a A10 bylo hlasováno odděleně, aby tedy hlasování o bodech
ps2017-012-02-001-048.u6.p13.s2 A kromě těchto zmíněných bodů proběhlo en bloc, ale body, které - tedy teď ještě se pro jistotu jednou podívám (nahlíží do písemných materiálů), ano, A4, A9, A10, jestli se nepletu, pana poslance Schillera byly hlasovány zvlášť.
ps2017-012-02-001-048.u6.p13.s3 Svolíte-li k tomuto vaším hlasováním, pak bude možné se pokusit tuto vzniklou situaci napravit.
ps2017-012-02-001-048.u6.p14.s1 Pokud nikoliv, tak jsou zde ještě dvě cesty, jak to nějakým způsobem napravit.
ps2017-012-02-001-048.u6.p14.s2 Je zde návrh pana poslance Staňka, o kterém on bude hovořit, je přihlášený do diskuse, a ten návrh by do jisté míry mohl pomoci problém čističek i těch smíšených komor řešit.
ps2017-012-02-001-048.u6.p14.s3 Tak pak by samozřejmě jeho body, které myslím jsou jako body D, jestli se nepletu, to se pak dohodneme, bylo záhodno podpořit.
ps2017-012-02-001-048.u6.p15.s1 A pak je ještě jedna možnost, která by mohla být v souladu s těmito dvěma.
ps2017-012-02-001-048.u6.p15.s2 Zemědělský výbor na základě podnětu pana hejtmana poslance Běhounka navrhuje odložit platnost toho paragrafu, který mluví o dovážených odpadních vodách z jímek do čističek se zvlášť nebezpečnými látkami o dva roky.
ps2017-012-02-001-048.u6.p15.s3 A pak navrhuji, aby byla o stejné dva roky prodloužena platnost paragrafu, který definuje srážkové vody vtékající do smíšené kanalizace jako vody odpadní, tedy aby to bylo do roku 2021 pozastaveno.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s1 Čili to jsou návrhy, které pak při proceduře ještě upřesním a které samozřejmě bych rád, abychom hlasováním podpořili.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s2 vím, že se ten zákon vleče a že některá ustanovení v tom zákoně jsou ustanovení dobrá, jsou to ustanovení, která jsme tady také diskutovali, o možnostech zřizovat dětské tábory v záplavových územích, o tom používat pro školkařské výpěstky, pro školkařskou činnost vodu na zavlažování atd.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s3 To všechno jsou věci užitečné i včetně toho, že se zákon snaží dbát o čistotu našich podzemních i povrchových vod.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s4 Mluví se tam o zpoplatnění, zpoplatnění odběru podzemních vod.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s5 A jsem předložil návrh, který se mi zdá logický.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s6 Pokud je limit 6 000 kubíků jako nezpoplatněný, tak navrhuji, aby za 6 100 se platilo nikoliv za celých 6 100, ale jenom za těch odebraných 100.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s7 Ministerstvo argumentuje celou řadou jaksi věcných argumentů, že by pak samotný výběr těch poplatků přestal být ekonomicky efektivní.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s8 Dobře, to nechám na vás, tady za to nebudu nějak zvlášť bojovat.
ps2017-012-02-001-048.u6.p16.s9 Ale jsou to návrhy, které samozřejmě také určitě vy zaznamenáte a při hlasování budete zvažovat, zdali je podpořit, nebo nikoliv.
ps2017-012-02-001-048.u6.p17.s1 Dámy a pánové, velmi stručně na závěr bych rád, abychom vzali rozum do hrsti, pokusili se rozdělit hlasování o bodech A, zvážili podporu pozměňováku pana poslance Schillera, případně pak zvážili, pokud by se tak nestalo, návrh pana poslance Staňka a případně tedy pak Běhounkův a můj návrh na odložení platnosti o dva roky jako takovou poslední záchranu pro ty, řekl bych, docela složité věci.
ps2017-012-02-001-048.u6.p17.s2 V tuto chvíli děkuji za pozornost.
ps2017-012-02-001-048.u7.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2017-012-02-001-048.u7.p1.s2 A jako další se do rozpravy přihlásila paní poslankyně Dana Balcarová.
ps2017-012-02-001-048.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s1 Děkuji za udělení slova.
ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych na příkladu projednávání novely zákona o vodách představila praxi Ministerstva životního prostředí, kterou vnímám jako poměrně negativní a která se nazvat ohýbáním legislativního procesu.
ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s3 Bohužel se ukazuje, že Ministerstvo životního prostředí při prosazování svých zájmů je přes poslance ANO běžnou praxí.
ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s4 Z celkem 31 pozměňovacího návrhu je jich 17 z dílny poslanců ANO, respektive některé jsou z Ministerstva životního prostředí, jak sama řekla náměstkyně Ministerstva životního prostředí paní Peštová na výboru pro životní prostředí.
ps2017-012-02-001-048.u8.p1.s5 Některé ty pozměňovací návrhy problematické nejsou, ale například pozměňovací návrh pana poslance Schillera, tak jak o tom před chvilkou mluvil pan kolega Zahradník, je velmi zvláštní a podle způsobí v praxi mnoho problémů jenom svým nejednoznačným výkladem.
ps2017-012-02-001-048.u8.p2.s1 Na výboru se účastnili zástupci Svazu měst a obcí, kteří byli velmi rozladěni právě postupem Ministerstva životního prostředí, protože oni v rámci řádného připomínkového řízení s ministerstvem tu novelu řádně připomínkovali, říkali, že tomu věnovali hodně času, a nakonec vyjednali nějaké řešení, které pro bylo přijatelné, a nakonec právě pomocí pozměňovacího návrhu pana poslance Schillera se stalo, že se v novele zákona objevilo něco, co je pro nepřijatelné a k čemu neměli možnost se vyjádřit, a dokonce se o tom včas dovědět.
ps2017-012-02-001-048.u8.p2.s2 Na výboru byl i zástupce průmyslu a ten se vlastně vyjadřoval ve stejném duchu.
ps2017-012-02-001-048.u8.p2.s3 Tak toto oni vnímají vlastně jako obcházení možnosti jejich aktivní účasti ve vytváření legislativy nebo v jejím připomínkování.
ps2017-012-02-001-048.u8.p3.s1 Takže to jsem chtěla zmínit k praxi, která mi přijde, že je docela výrazná, a myslím, že to není úplně běžné.
ps2017-012-02-001-048.u8.p3.s2 Dívala jsem se, kolik pozměňovacích návrhů hnutí ANO podává v jiných výborech, a není to tak masivní jako právě ve výboru pro životní prostředí.
ps2017-012-02-001-048.u8.p3.s3 Takže proto mám potřebu tady na to upozornit.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s1 Potom bych ráda představila svůj pozměňovací návrh, jsem to tady jednou udělala.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s2 Jde o to, že svým pozměňovacím návrhem bych ráda vrátila právo občanů účastnit se ve stavebních řízeních o vodních dílech.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s3 Vím, že občanské spolky a vůbec veřejnost špatnou pověst v tom, že prodlužuje správní řízení.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s4 bych tady jenom ráda uvedla pár čísel, která by měla doložit, že tomu tak není, i když ta pověst, kterou jim systematicky vytvářejí někteří politici a politické strany, je tak silná, že bude těžké ji překonat.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s5 Ale myslím, že by to bylo záhodno, protože spolky tím, že jsou osobně angažované v lokalitě, kde žijí, znají místní podmínky i historii, tak můžou opravdu přispět svou účastí ve správním řízení spíš k ochraně životního prostředí, než že by něčemu bránily nebo že by naschvál do něčeho házely vidle.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s6 Myslím, že tak tomu určitě není, a chtěla bych uvést pár čísel: 95 % všech stavebních řízení proběhne bez odvolání kohokoliv z účastníků.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s7 Pouze v 5 % všech případů dojde k odvolání ze strany účastníků, což mohou být jak spolky, tak i sousedi, nebo dokonce investor, který se také často odvolá.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s8 A z těchto 5 %, kdy se subjekty účastní správních řízení, v 63 %, kdy došlo k odvolání, daly úřady těm účastníkům, kteří se odvolali, za pravdu.
ps2017-012-02-001-048.u8.p4.s9 To znamená, že jejich intervence v rámci správního řízení byla oprávněná, a tím pádem měla pozitivní dopad na to, co se v tom správním řízení rozhodovalo.
ps2017-012-02-001-048.u8.p5.s1 Takže bych vás požádala, jestli byste zvážili podporu mého pozměňovacího návrhu, který se snaží vrátit účast veřejnosti do správních řízení povolování vodních staveb.
ps2017-012-02-001-048.u8.p5.s2 Děkuji moc.
ps2017-012-02-001-048.u9.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2017-012-02-001-048.u9.p1.s2 Jako další je přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Jan Schiller.
ps2017-012-02-001-048.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-02-001-048.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-012-02-001-048.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, bylo tady o mně řečeno mnoho.
ps2017-012-02-001-048.u10.p1.s3 V první řadě bych se asi měl ohradit proti tomu, že jsem nějakým prostředkem životního prostředí, Ministerstva životního prostředí, že přese jsou nějaké pozměňovací návrhy.
ps2017-012-02-001-048.u10.p2.s1 V první řadě, odpadním vodám se věnuji i z profesní praxe několik let.
ps2017-012-02-001-048.u10.p2.s2 A pozměňovací návrh není pozměňovací návrh ministerstva, ale přiznávám, že jsem s ministerstvem na tomto pozměňovacím návrhu spolupracoval.
ps2017-012-02-001-048.u10.p3.s1 Je hlavně důležité říct tady některé věci, které jsou trošku opomíjeny, a všichni ti, které to pobouřilo, tak skutečně dávají argumenty, které jsou úplně scestné, a bych se to pokusil vrátit zpátky na tu rovinu, kam by to mělo patřit.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s1 Takže v první řadě je potřeba vysvětlit, že komunální čistírny odpadních vod jsou zařízení pro čištění městských odpadů, městských odpadních vod, vybavené technologií pro likvidaci splašků.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s2 Splašky, které jsou pomocí kanalizace dopravovány na komunální čistírnu, mají stejné složení jako splašky, které jsou v odpadní jímce používané u staveb pro rekreaci či bydlení.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s3 Naopak spíše obsahují větší podíl organické hmoty.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s4 To znamená, že se tento pozměňovací návrh vůbec netýká odpadních jímek, septiků a žump používaných u staveb pro rekreaci či bydlení.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s5 Ze samotného principu vzniku těchto odpadních vod jsou totiž odpadní vody právě z těch odpadních jímek a žump brány jako splaškové.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s6 Takže to je první věc, která by se tady skutečně měla říct, aby nedocházelo k tomu, že si budeme brát lidi jako rukojmí, že najednou budou platit a budou si muset dělat nějaké rozbory.
ps2017-012-02-001-048.u10.p4.s7 K tomu se ale ještě dostanu.
ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s1 Je potřeba, aby zazněly ještě další věci.
ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s2 Tento pozměňovací návrh nemění nic na skutečnosti, že odpadní vody nevyhovující kanalizačnímu řádu, to znamená ty, které nelze přímo vypouštět do kanalizace, protože pro vypouštění do kanalizace je vyžadováno jejich předčištění na úroveň kanalizačního řádu, nelze likvidovat ani přímo dovozem na čistírnu odpadních vod.
ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s3 A toto je v platnosti nyní.
ps2017-012-02-001-048.u10.p5.s4 Takže nechápu to rozčarování nad tím, že se nebudou moci odvážet vody na komunální čistírny odpadních vod.
ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s1 Dále, nic se nemění na stávající možnosti vypouštět odpadní vody s obsahem nebezpečných látek do kanalizace, pokud je to v souladu s kanalizačním řádem.
ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s2 Nic se nemění na možnosti likvidace odpadních vod na k tomu určených čistírnách průmyslových odpadních vod nebo na zařízeních pro likvidaci odpadu.
ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s3 Nic se nemění ani na možnosti likvidace odpadních vod jako odpadů na komunálních čistírnách odpadních vod za podmínek stanovených zákonem o odpadech, to znamená v režimu likvidace odpadů.
ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s4 Abych to zjednodušil: Pokud komunální čistírna odpadních vod povolení k likvidaci odpadů, tak je na to technologicky vybavená a nadále tyto vody může likvidovat ve stejném režimu, zejména však bude sledovat, v jakém množství, a bude evidovat likvidaci dle zákona o odpadech.
ps2017-012-02-001-048.u10.p6.s5 To je důležité, abychom si řekli.
ps2017-012-02-001-048.u10.p7.s1 Za druhé tady je.
ps2017-012-02-001-048.u10.p7.s2 Tento pozměňovací návrh pouze zvýrazňuje skupiny nebezpečných závadných látek, které by se na čistírnu odpadních vod neměly pro svou závažnost z hlediska možného ohrožení vod a nyní nekontrolovatelnému režimu vývozu vůbec dostávat.
ps2017-012-02-001-048.u10.p7.s3 Pozměňovací návrh dále doplnil sankční ustanovení, a to z toho důvodu, že by novelizace byla pouze vysvětlující, prohlašující a její plnění by bylo nevymahatelné.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s1 Pokud se vrátíme zpátky, nebo abychom vysvětlili skutečně, o co tady jde.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s2 Prostřednictvím komunální čistírny v žádném případě odpad, který je tam navážen, tak jak bylo prohlášeno, myslím si, že včera, že dnes tyto komunální čistírny tento odpad bez jakýchkoliv problémů běžně a spolehlivě likvidují, takže tohle bych chtěl vyvrátit - ani spolehlivě, ani běžně tyto odpady tyto čistírny nelikvidují.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s3 Je to jednoduché.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s4 Protože tyto komunální čistírny nejsou ani technologicky připraveny a upraveny na to, aby tyto vody, které obsahují látky, jako je rtuť, kadmium, zinek, měď, arzen, uran, olovo, chrom, kyanidy a další, vůbec nelikvidují.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s5 A běžně se v městských odpadních vodách nevyskytují.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s6 To znamená, že z domácností - pokud někdo řekne, že je tam nějaké savo, biocidy, že jsou tam nějaké dezinfekční prostředky, to jsou běžné věci, které se i v městských odpadních vodách, které jsou vedeny kanalizací, vyskytují.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s7 Takže není pravdou, že pokud někdo vylije savo do jímky, že ta jímka najednou obsahuje nebezpečné látky.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s8 Nebezpečné látky bude obsahovat, pokud tam bude rtuť samozřejmě.
ps2017-012-02-001-048.u10.p8.s9 Ale jak říkám, běžně se to v jímkách neobjevuje.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s1 Nejhorší na tom je, že skutečně pokud tyto odpadní vody přijdou na komunální čistírnu odpadních vod, tak se likvidují, nebo takzvaně likvidují, pouze jenom tím, že se zředí a po malých dávkách se pouštějí do čistírny.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s2 Ta čistírna si s tím neporadí.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s3 Tou čistírnou to čistě jenom proteče, teče to do potoků, řek, vodotečí, spodní vody a my ani vlastně nevíme, co vypouštíme.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s4 A tady je ten zásadní problém, protože komunální čistírny odpadních vod mají za povinnost, aby monitorovaly pouze šest emisních standardů.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s5 Je to CHSK, BSK, je to amoniakální dusík, celkový dusík, fosfor a nerozpuštěné látky.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s6 Vidíme, že nikde není dáno, že by měly kontrolovat obsah rtuti, chromu, kyanidu a takovéhle věci.
ps2017-012-02-001-048.u10.p9.s7 To znamená, že my si to v malých dávkách pouštíme do řek zpátky, aniž bychom něco kontrolovali.

Text viewDownload CoNNL-U