ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s1
Řekněme si dva typy rodičů , které to může velikým způsobem otravovat . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s2
Zaprvé řekněme rodiny sociálně ne silné , které bydlí daleko od střediskové obce někde za lesem . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s3
Maminka je sama doma , má malinké dvouleté dítě a má tohle pětileté , mají tam hospodářství , nebo kýho čerta , nevím . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s4
A tatínek v šest ráno jediným autem jede do práce . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s5
Tohle je třeba rodina , kde ty děti jsou normálně doma a jdou až pak do školy v šesti letech , ale podle této novely ta paní tedy musí vzít obě dvě děti a převézt je do střediskové obce , aby dítě splnilo povinnou předškolní docházku . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s6
Ještě většinou jede nějaký školní autobus , ale ten je tam odveze a zpátky jede ve dvě , takže pak tam bloumá po střediskové obci s tím dvouletým . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s7
Jsou i takovéhle případy . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s8
Prostě lidi , kterým komplikujeme život . ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s9
A proč ? ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s1
A pak jsou lidé řekněme zase sociálně silní , kteří třeba cestují , nebo já nevím . . . ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s2
K nám do školy chodil Karel Gott . ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s3
Tak představa , že by jeli , když holčičce bude pět let , někam do ciziny nebo na hory a tam trávili hezké chvíle , než ještě dítě půjde do školy - je spousta lidí , kteří pracují , jsou v cizině , a vy jim vlastně dáte tu nutnost , že už je povinná škola od pěti . ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s4
O rok jim to posunete . ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s5
Zkomplikuje jim to život , zkomplikuje jim to rodinný život a otázka je proč . ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s6
Kvalita vzdělávání se tím nijak nezvýšila na výstupu , který máme . ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s7
Takže to je druhá část týkající se povinné školky . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s1
Třetí část je to placení . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s2
Já nechci - brod je ještě daleko , tady ta podpora byla nejmenší , když jsem o tom mluvil . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s3
Ale uvědomme si , že máme bezplatné vzdělávání , v tom jsme všichni zajedno , státní školy zadarmo , ale nemáme bezplatné školky , nemáme bezplatné předškolní vzdělávání . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s4
Když se to zavedlo , já si to dobře pamatuji , protože mám čtyři děti , tak tomu nejstaršímu bylo akorát pět a holčice bylo 3 , 5 , takže za Vojtíška jsme platit přestali a Kačence se zvýšil ten poplatek asi o 200 korun . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s5
Takže to stejně zaplatí ti tříletí , čtyřletí , nebo to zaplatí obce , nebo to zaplatíte vy jako daňoví poplatníci . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s6
Ono není nic zadarmo . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s7
Je to miliarda korun , která je v tom systému . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s8
Školky by je dokázaly využít atd . atd . ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s9
Takže to je věc týkající se financování . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s1
Zmíním už tedy na závěr jenom nějaká podpůrná stanoviska . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s2
Zaprvé musím zmínit : Navržená úprava - ta moje - je slučitelná s právem EU . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s3
To je důležité . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s4
Vyjádření České školní inspekce : Začlenění dvouletých dětí do předškolního vzdělávání nepodporují podmínky , ve kterých se většina škol nachází , heterogenní třídy mateřských škol vykazují problematické materiální vybavení , které klade vysoké nároky na zajištění bezpečnosti i kvality vzdělávání dvouletých dětí . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s5
Pedagogové nejsou a nejsou metodicky připraveni . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s6
Stanovisko Rady města Brna , stanovisko Sdružení měst a obcí podporující , stanovisko měst a obcí Plzeňského kraje , petice 15 tisíc učitelek mateřských škol atd . atd . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s7
Asi vás nebudu zdržovat , když tak ještě v diskuzi se budeme navzájem tady umlacovat argumenty a počty . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s8
Řada školských asociací . ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s9
Takže zkrátka je to věc , která zasluhuje vaší pozornosti , je vhodná k opravě , je vhodná ke zjednodušení školského systému . ps2017-012-01-008-008.u4.p15.s1
To je asi ode mě na úvod všechno . ps2017-012-01-008-008.u4.p15.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-012-01-008-008.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Václavu Klausovi a požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Lukáše Bartoně , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2017-012-01-008-008.u5.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předložená úprava řeší vlastně tři oblasti . ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s3
První je povinná předškolní docházka , jak už bylo řečeno . ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s4
Druhá je povinnost školek přijímat dvouleté děti a třetí je úplata za poskytování nepovinného předškolního vzdělávání . ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s5
Všechny tyto tři body vzbudily velkou diskuzi . ps2017-012-01-008-008.u6.p2.s1
Vláda projednala tento návrh a zaujala stanovisko nesouhlasné . ps2017-012-01-008-008.u6.p2.s2
Zatímco první dva body , tedy zrušení § 34 , je návrat do původního stavu , tak úplata za poskytování nepovinného předškolního vzdělávání je přidání něčeho navíc . ps2017-012-01-008-008.u6.p3.s1
Toť za mě vše . ps2017-012-01-008-008.u6.p3.s2
Vidím , že je přihlášeno mnoho lidí do rozpravy . ps2017-012-01-008-008.u7.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji , a můžu tedy otevřít obecnou rozpravu . ps2017-012-01-008-008.u7.p1.s2
Jako první se hlásí paní poslankyně Tereza Hyťhová . ps2017-012-01-008-008.u7.p1.s3
Paní poslankyně , máte slovo . ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové , situace , která se po zavedení povinného posledního roku předškolní výchovy vyvinula v oblasti administrativní náročnosti , je naprosto neúnosná . ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s2
Dříve využívalo poslední rok před školou služby mateřské školy více než 90 % rodičů . ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s3
Využívali to komfortně podle potřeby . ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s4
Někdy všech pět dnů v týdnu , jindy dali některý den děti k babičce nebo zvolili jiný rodinný program . ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s5
Dnes probíhá administrativa mezi rodiči a mateřskou školou . ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s6
Řeší se omlouvání a pedagogickým pracovníkům přibyly administrativní povinnosti . ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s1
Samozřejmě nelze zpochybnit význam předškolního vzdělávání . ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s2
Z předchozí praxe je však zřejmé , že si to uvědomuje drtivá většina rodičů . ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s3
V případech , kdy dojde k situaci , že dítě není zralé v šesti letech na nástup do základní školy , existuje dnes systém přípravných tříd na základních školách , kde mohou tento hendikep dohnat . ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s4
Z výše uvedených důvodů je také zřejmé , že zavedení povinného posledního roku mateřské školy bylo zbytečné a snížilo to komfort spolupráce mezi rodiči a mateřskou školou . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s1
Druhým problémem je zavedení obligatorní , tedy zákonné , povinnosti pro mateřské školy přijímat děti od dvou let věku . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s2
Zde je třeba říct , že naprosto nezpochybňuji toto řešení v případě , kdy to zváží zřizovatelé mateřských škol na základě nízkých podmínek a zájmu rodičů . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s3
Je ale sporné tuto povinnost zavést ze zákona , neboť přináší zásadní změnu do práce mateřských škol . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s4
Dvouleté dítě vyžaduje nikoliv předškolní vzdělávání , ale péči . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s5
Je to skupina dětí , která bude vyžadovat plošně stavební a technické úpravy v mateřských školách , oddělené vybavení vhodné pro děti už od dvou let věku , a bude to znamenat změnu v personálním zajištění práce mateřských škol . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s6
Je tady otázka , proč tuto věc ukládat plošně a nenechat to na rozhodnutí zřizovatelů , především obcí a měst , které vychází z konkrétních podmínek . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s7
Já jinak vycházím také ze své vlastní zkušenosti , jelikož jsem sama v rámci praxe učila v mateřské škole i na základní škole , takže opravdu vím , o čem mluvím . ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s8
Děkuji . ps2017-012-01-008-008.u9.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Tereze Hyťhové . ps2017-012-01-008-008.u9.p1.s2
Nyní se slova ujme pan poslanec Martin Baxa , připraví se paní poslankyně Majerová . ps2017-012-01-008-008.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-01-008-008.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-01-008-008.u10.p1.s2
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , milí kolegové , chtěl bych z tohoto místa jednoznačně podpořit návrh novely školského zákona , který předložila skupina poslanců ODS a který se týká především předškolního vzdělávání . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s1
Začnu s povinným posledním rokem školky . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s2
To byl experiment , který se podle našeho očekávání neosvědčil , a už teď je čas vrátit zákonnou úpravu zpět k normálu . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s3
Zkušenosti s fungováním této úpravy především ukazují , že se minul svým cílem . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s4
Zavedení této povinnosti přineslo rodičům i školkám jen zbytečný nárůst administrativy , který na straně pracovníků školek samozřejmě jde na úkor pedagogické činnosti , která má být a je základem a podstatou celého školského systému . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s5
Navíc je i principiálně nepřijatelné , aby byly z důvodu , že určitá menší část dětí není připravena na vstup do školy , v uvozovkách potrestány plošně všechny ty děti a jejich rodiče , které naopak se vstupem do školy problém nemají . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s6
A to nemluvím o svobodě volby rodičů rozhodnout o způsobu předškolní výchovy svých dětí . ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s7
Namísto účinné individuální pomoci dětem , které potřebují speciální podporu v přípravě na povinnou školní docházku , bylo tedy zvoleno plošné rádoby řešení , které by mělo být jednoznačně zrušeno . ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s1
A nyní bych se rád vyjádřil k povinnosti školek přijímat již dvouleté děti . ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s2
Samozřejmě chápu , že pro některé rodiny a rodiče může představovat zásadní problém skloubení výchovy dětí a nástupu do práce , a to především z ekonomických důvodů . ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s3
To nikdo nezpochybňuje . ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s4
Tento problém ale podle našeho názoru nelze řešit zbrkle jediným škrtnutím zákonodárcova pera , jak to udělala minulá novela školského zákona . ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s5
Není možné přijímat zákony způsobem , kdy si nad problémem jen umyjeme ruce a už nás nezajímá , jak nová norma dopadne na reálný život v naší zemi , což se v tomto případě bohužel stalo . ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s1
Svůj názor bych chtěl jako poslanec zvolený za Plzeňský kraj podložit stanoviskem Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje , které sdružuje bezmála 190 obcí našeho regionu . ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s2
Stanovisko samospráv je v tomto ohledu jednoznačné . ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s3
Obce podporují zrušení povinnosti , protože tato změna nebyla připravena . ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s4
Minulá vládní koalice nemyslela na to , že školky nejsou na tuto změnu připravené a obce logicky nemohou v tak rychlém termínu přizpůsobit svá zařízení na vstup dvouletých dětí , které mají logicky jiné potřeby než děti starší . ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s5
Obce navíc na řešení tohoto problému nedostaly žádné mimořádné prostředky od státu a opět se na ně hrnou nové povinnosti , aniž by se v pražském parlamentu přemýšlelo , jak se to v praxi ve všech koutech naší země udělá . ps2017-012-01-008-008.u10.p5.s1
Zdůraznit bych také chtěl fakt , že navrhované řešení považuji za ideální i v tom , že sice ruší povinnost školek dvouleté děti přijímat , ale zároveň možnost docházky těchto dětí nadále umožňuje . ps2017-012-01-008-008.u10.p5.s2
Návrh proto podpořím a chci jen apelovat , abychom se brzy věnovali otázce péče o dvouleté děti a zlepšily se například podmínky dětských skupin . ps2017-012-01-008-008.u10.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-012-01-008-008.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Maxovi . ps2017-012-01-008-008.u11.p1.s2
A ještě než udělím slovo paní poslankyni Majerové , přečtu došlé omluvy předsedovi Poslanecké sněmovny , a to pana poslance Pavla Pustějovského a paní poslankyně Margity Balaštíkové , kteří se omlouvají od 18.15 . ps2017-012-01-008-008.u11.p2.s1
Nyní prosím paní poslankyni Majerovou a připraví se pan poslanec Jiří Mihola . ps2017-012-01-008-008.u11.p2.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-012-01-008-008.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-01-008-008.u12.p1.s2
Hezké odpoledne , vážené dámy a pánové . ps2017-012-01-008-008.u12.p1.s3
Já bych ráda k této změně , která vzbuzuje širokou pozornost veřejnosti , řekla něco ze své samotné osobní zkušenosti .