|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-10 ps2017-012-01-008-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení

Date2018-04-10
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012018.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 864 • previousnext

ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s1 Řekněme si dva typy rodičů, které to může velikým způsobem otravovat.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s2 Zaprvé řekněme rodiny sociálně ne silné, které bydlí daleko od střediskové obce někde za lesem.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s3 Maminka je sama doma, malinké dvouleté dítě a tohle pětileté, mají tam hospodářství, nebo kýho čerta, nevím.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s4 A tatínek v šest ráno jediným autem jede do práce.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s5 Tohle je třeba rodina, kde ty děti jsou normálně doma a jdou pak do školy v šesti letech, ale podle této novely ta paní tedy musí vzít obě dvě děti a převézt je do střediskové obce, aby dítě splnilo povinnou předškolní docházku.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s6 Ještě většinou jede nějaký školní autobus, ale ten je tam odveze a zpátky jede ve dvě, takže pak tam bloumá po střediskové obci s tím dvouletým.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s7 Jsou i takovéhle případy.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s8 Prostě lidi, kterým komplikujeme život.
ps2017-012-01-008-008.u4.p11.s9 A proč?
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s1 A pak jsou lidé řekněme zase sociálně silní, kteří třeba cestují, nebo nevím...
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s2 K nám do školy chodil Karel Gott.
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s3 Tak představa, že by jeli, když holčičce bude pět let, někam do ciziny nebo na hory a tam trávili hezké chvíle, než ještě dítě půjde do školy - je spousta lidí, kteří pracují, jsou v cizině, a vy jim vlastně dáte tu nutnost, že je povinná škola od pěti.
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s4 O rok jim to posunete.
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s5 Zkomplikuje jim to život, zkomplikuje jim to rodinný život a otázka je proč.
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s6 Kvalita vzdělávání se tím nijak nezvýšila na výstupu, který máme.
ps2017-012-01-008-008.u4.p12.s7 Takže to je druhá část týkající se povinné školky.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s1 Třetí část je to placení.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s2 nechci - brod je ještě daleko, tady ta podpora byla nejmenší, když jsem o tom mluvil.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s3 Ale uvědomme si, že máme bezplatné vzdělávání, v tom jsme všichni zajedno, státní školy zadarmo, ale nemáme bezplatné školky, nemáme bezplatné předškolní vzdělávání.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s4 Když se to zavedlo, si to dobře pamatuji, protože mám čtyři děti, tak tomu nejstaršímu bylo akorát pět a holčice bylo 3,5, takže za Vojtíška jsme platit přestali a Kačence se zvýšil ten poplatek asi o 200 korun.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s5 Takže to stejně zaplatí ti tříletí, čtyřletí, nebo to zaplatí obce, nebo to zaplatíte vy jako daňoví poplatníci.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s6 Ono není nic zadarmo.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s7 Je to miliarda korun, která je v tom systému.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s8 Školky by je dokázaly využít atd. atd.
ps2017-012-01-008-008.u4.p13.s9 Takže to je věc týkající se financování.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s1 Zmíním tedy na závěr jenom nějaká podpůrná stanoviska.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s2 Zaprvé musím zmínit: Navržená úprava - ta moje - je slučitelná s právem EU.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s3 To je důležité.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s4 Vyjádření České školní inspekce: Začlenění dvouletých dětí do předškolního vzdělávání nepodporují podmínky, ve kterých se většina škol nachází, heterogenní třídy mateřských škol vykazují problematické materiální vybavení, které klade vysoké nároky na zajištění bezpečnosti i kvality vzdělávání dvouletých dětí.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s5 Pedagogové nejsou a nejsou metodicky připraveni.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s6 Stanovisko Rady města Brna, stanovisko Sdružení měst a obcí podporující, stanovisko měst a obcí Plzeňského kraje, petice 15 tisíc učitelek mateřských škol atd. atd.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s7 Asi vás nebudu zdržovat, když tak ještě v diskuzi se budeme navzájem tady umlacovat argumenty a počty.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s8 Řada školských asociací.
ps2017-012-01-008-008.u4.p14.s9 Takže zkrátka je to věc, která zasluhuje vaší pozornosti, je vhodná k opravě, je vhodná ke zjednodušení školského systému.
ps2017-012-01-008-008.u4.p15.s1 To je asi ode na úvod všechno.
ps2017-012-01-008-008.u4.p15.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-012-01-008-008.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Václavu Klausovi a požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Lukáše Bartoně, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-012-01-008-008.u5.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předložená úprava řeší vlastně tři oblasti.
ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s3 První je povinná předškolní docházka, jak bylo řečeno.
ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s4 Druhá je povinnost školek přijímat dvouleté děti a třetí je úplata za poskytování nepovinného předškolního vzdělávání.
ps2017-012-01-008-008.u6.p1.s5 Všechny tyto tři body vzbudily velkou diskuzi.
ps2017-012-01-008-008.u6.p2.s1 Vláda projednala tento návrh a zaujala stanovisko nesouhlasné.
ps2017-012-01-008-008.u6.p2.s2 Zatímco první dva body, tedy zrušení § 34, je návrat do původního stavu, tak úplata za poskytování nepovinného předškolního vzdělávání je přidání něčeho navíc.
ps2017-012-01-008-008.u6.p3.s1 Toť za vše.
ps2017-012-01-008-008.u6.p3.s2 Vidím, že je přihlášeno mnoho lidí do rozpravy.
ps2017-012-01-008-008.u7.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji, a můžu tedy otevřít obecnou rozpravu.
ps2017-012-01-008-008.u7.p1.s2 Jako první se hlásí paní poslankyně Tereza Hyťhová.
ps2017-012-01-008-008.u7.p1.s3 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, situace, která se po zavedení povinného posledního roku předškolní výchovy vyvinula v oblasti administrativní náročnosti, je naprosto neúnosná.
ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s2 Dříve využívalo poslední rok před školou služby mateřské školy více než 90 % rodičů.
ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s3 Využívali to komfortně podle potřeby.
ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s4 Někdy všech pět dnů v týdnu, jindy dali některý den děti k babičce nebo zvolili jiný rodinný program.
ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s5 Dnes probíhá administrativa mezi rodiči a mateřskou školou.
ps2017-012-01-008-008.u8.p1.s6 Řeší se omlouvání a pedagogickým pracovníkům přibyly administrativní povinnosti.
ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s1 Samozřejmě nelze zpochybnit význam předškolního vzdělávání.
ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s2 Z předchozí praxe je však zřejmé, že si to uvědomuje drtivá většina rodičů.
ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s3 V případech, kdy dojde k situaci, že dítě není zralé v šesti letech na nástup do základní školy, existuje dnes systém přípravných tříd na základních školách, kde mohou tento hendikep dohnat.
ps2017-012-01-008-008.u8.p2.s4 Z výše uvedených důvodů je také zřejmé, že zavedení povinného posledního roku mateřské školy bylo zbytečné a snížilo to komfort spolupráce mezi rodiči a mateřskou školou.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s1 Druhým problémem je zavedení obligatorní, tedy zákonné, povinnosti pro mateřské školy přijímat děti od dvou let věku.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s2 Zde je třeba říct, že naprosto nezpochybňuji toto řešení v případě, kdy to zváží zřizovatelé mateřských škol na základě nízkých podmínek a zájmu rodičů.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s3 Je ale sporné tuto povinnost zavést ze zákona, neboť přináší zásadní změnu do práce mateřských škol.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s4 Dvouleté dítě vyžaduje nikoliv předškolní vzdělávání, ale péči.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s5 Je to skupina dětí, která bude vyžadovat plošně stavební a technické úpravy v mateřských školách, oddělené vybavení vhodné pro děti od dvou let věku, a bude to znamenat změnu v personálním zajištění práce mateřských škol.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s6 Je tady otázka, proč tuto věc ukládat plošně a nenechat to na rozhodnutí zřizovatelů, především obcí a měst, které vychází z konkrétních podmínek.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s7 jinak vycházím také ze své vlastní zkušenosti, jelikož jsem sama v rámci praxe učila v mateřské škole i na základní škole, takže opravdu vím, o čem mluvím.
ps2017-012-01-008-008.u8.p3.s8 Děkuji.
ps2017-012-01-008-008.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Tereze Hyťhové.
ps2017-012-01-008-008.u9.p1.s2 Nyní se slova ujme pan poslanec Martin Baxa, připraví se paní poslankyně Majerová.
ps2017-012-01-008-008.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-012-01-008-008.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-01-008-008.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, chtěl bych z tohoto místa jednoznačně podpořit návrh novely školského zákona, který předložila skupina poslanců ODS a který se týká především předškolního vzdělávání.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s1 Začnu s povinným posledním rokem školky.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s2 To byl experiment, který se podle našeho očekávání neosvědčil, a teď je čas vrátit zákonnou úpravu zpět k normálu.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s3 Zkušenosti s fungováním této úpravy především ukazují, že se minul svým cílem.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s4 Zavedení této povinnosti přineslo rodičům i školkám jen zbytečný nárůst administrativy, který na straně pracovníků školek samozřejmě jde na úkor pedagogické činnosti, která být a je základem a podstatou celého školského systému.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s5 Navíc je i principiálně nepřijatelné, aby byly z důvodu, že určitá menší část dětí není připravena na vstup do školy, v uvozovkách potrestány plošně všechny ty děti a jejich rodiče, které naopak se vstupem do školy problém nemají.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s6 A to nemluvím o svobodě volby rodičů rozhodnout o způsobu předškolní výchovy svých dětí.
ps2017-012-01-008-008.u10.p2.s7 Namísto účinné individuální pomoci dětem, které potřebují speciální podporu v přípravě na povinnou školní docházku, bylo tedy zvoleno plošné rádoby řešení, které by mělo být jednoznačně zrušeno.
ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s1 A nyní bych se rád vyjádřil k povinnosti školek přijímat již dvouleté děti.
ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s2 Samozřejmě chápu, že pro některé rodiny a rodiče může představovat zásadní problém skloubení výchovy dětí a nástupu do práce, a to především z ekonomických důvodů.
ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s3 To nikdo nezpochybňuje.
ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s4 Tento problém ale podle našeho názoru nelze řešit zbrkle jediným škrtnutím zákonodárcova pera, jak to udělala minulá novela školského zákona.
ps2017-012-01-008-008.u10.p3.s5 Není možné přijímat zákony způsobem, kdy si nad problémem jen umyjeme ruce a nás nezajímá, jak nová norma dopadne na reálný život v naší zemi, což se v tomto případě bohužel stalo.
ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s1 Svůj názor bych chtěl jako poslanec zvolený za Plzeňský kraj podložit stanoviskem Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje, které sdružuje bezmála 190 obcí našeho regionu.
ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s2 Stanovisko samospráv je v tomto ohledu jednoznačné.
ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s3 Obce podporují zrušení povinnosti, protože tato změna nebyla připravena.
ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s4 Minulá vládní koalice nemyslela na to, že školky nejsou na tuto změnu připravené a obce logicky nemohou v tak rychlém termínu přizpůsobit svá zařízení na vstup dvouletých dětí, které mají logicky jiné potřeby než děti starší.
ps2017-012-01-008-008.u10.p4.s5 Obce navíc na řešení tohoto problému nedostaly žádné mimořádné prostředky od státu a opět se na hrnou nové povinnosti, aniž by se v pražském parlamentu přemýšlelo, jak se to v praxi ve všech koutech naší země udělá.
ps2017-012-01-008-008.u10.p5.s1 Zdůraznit bych také chtěl fakt, že navrhované řešení považuji za ideální i v tom, že sice ruší povinnost školek dvouleté děti přijímat, ale zároveň možnost docházky těchto dětí nadále umožňuje.
ps2017-012-01-008-008.u10.p5.s2 Návrh proto podpořím a chci jen apelovat, abychom se brzy věnovali otázce péče o dvouleté děti a zlepšily se například podmínky dětských skupin.
ps2017-012-01-008-008.u10.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-012-01-008-008.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Maxovi.
ps2017-012-01-008-008.u11.p1.s2 A ještě než udělím slovo paní poslankyni Majerové, přečtu došlé omluvy předsedovi Poslanecké sněmovny, a to pana poslance Pavla Pustějovského a paní poslankyně Margity Balaštíkové, kteří se omlouvají od 18.15.
ps2017-012-01-008-008.u11.p2.s1 Nyní prosím paní poslankyni Majerovou a připraví se pan poslanec Jiří Mihola.
ps2017-012-01-008-008.u11.p2.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-012-01-008-008.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-01-008-008.u12.p1.s2 Hezké odpoledne, vážené dámy a pánové.
ps2017-012-01-008-008.u12.p1.s3 bych ráda k této změně, která vzbuzuje širokou pozornost veřejnosti, řekla něco ze své samotné osobní zkušenosti.

Text viewDownload CoNNL-U