|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-21 ps2017-007-08-023-056 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

56. Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016 /sněmovní tisk 28/

Date2018-03-21
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/056
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007272.htm

Select a sentence

ps2017-007-08-023-056.u1.p1.s1 56.
ps2017-007-08-023-056.u1.p1.s2 Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016 /sněmovní tisk 28/
ps2017-007-08-023-056.u1.p2.s1 Prosím pana ministra průmyslu a obchodu pana Tomáše Hünera, aby tento tisk uvedl.
ps2017-007-08-023-056.u1.p2.s2 A pan zpravodaj zaujme místo u stolku zpravodajů.
ps2017-007-08-023-056.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, předložená Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016, což je tady tato poměrně silná brožura (ukazuje), byla vypracována na základě zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s3 Zpráva v souhrnné podobě informuje o vývoji vybraných ekonomických ukazatelů malých a středních podniků v roce 2016 ve srovnání s předchozím obdobím a rovněž obsahuje informace o podporách poskytnutých malému a střednímu podnikání z národních prostředků a prostředků Evropské unie.
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s4 Zahrnuje rovněž také údaje za jednotlivá ministerstva poskytující podporu malému a střednímu podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u2.p2.s1 V roce 2016 vykonávalo podnikatelskou činnost přes 1,1 milionu právnických a fyzických osob, přičemž podíl malého a středního podnikání na celkovém počtu aktivních podnikatelských subjektů byl 99,8 %.
ps2017-007-08-023-056.u2.p2.s2 Za zmínku stojí podíl zaměstnanců malého a středního podnikání na celkovém počtu zaměstnanců celé podnikatelské sféry, který byl 59,1 %.
ps2017-007-08-023-056.u2.p3.s1 Podíl malých a středních podniků na celkovém dovozu v roce 2016 byl 39,1 % a podíl malých a středních podniků na celkovém vývozu byl 30 %.
ps2017-007-08-023-056.u2.p3.s2 Charakterem své produkce však malé a střední podniky často vstupují jako subdodavatelé velkých podniků, takže pokud velké podniky vyvážejí, vstupují tyto subdodávky do statistiky zahraničního obchodu jako vývoz velkých podniků.
ps2017-007-08-023-056.u2.p4.s1 K mírnému poklesu došlo u investic malých a středních podniků, které v roce 2016 dosáhly hodnoty 384,5 miliardy korun, což je o 16,3 milionu korun méně než v roce 2015, to je o 4,1 %.
ps2017-007-08-023-056.u2.p4.s2 Podíl malého a středního podnikání na investicích podnikatelské sféry v roce 2016 dosáhl 57,4 %, což představuje snížení oproti roku 2015 o 1,7 %.
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s1 Rád bych zmínil, že zpráva se také zabývá podpůrnými programy zaměřenými na malé a střední podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s2 Například v operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost bylo v roce 2016 rozhodnuto o dotacích pro malé a střední podnikatele ve výši 2,9 miliardy korun.
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s3 Dovolte, abych k čerpání OP PIK uvedl pár čísel.
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s4 Zatímco v předložené zprávě se uvádí čerpání v březnu 2017 pouze na úrovni 221,4 milionu korun, tak k 31. 12. stejného roku to bylo 7,99 miliardy korun.
ps2017-007-08-023-056.u2.p6.s1 Malé a střední podnikání se musí vyrovnat s velkou konkurencí, administrativní zátěží, nízkou dostupností kvalifikovaných pracovníků a zkušených manažerů.
ps2017-007-08-023-056.u2.p6.s2 Podniky vidí jako problematické rovněž zvyšující se náklady a ztížený přístup k financování, a to zejména pro nové a rozjíždějící se firmy.
ps2017-007-08-023-056.u2.p6.s3 Na základě výše uvedeného chci potvrdit závazek Ministerstva průmyslu a obchodu, že se budeme v dalším období soustředit především na podporu inovačních aktivit, exportu, oblasti energetiky, zpřístupnění rozvojového i provozního financování a na snižování administrativní zátěže podnikatelů.
ps2017-007-08-023-056.u2.p7.s1 Zcela na závěr chci informovat, že Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016 byla schválena vládou České republiky jejím usnesením č. 619 ze dne 4. září 2017.
ps2017-007-08-023-056.u2.p8.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-007-08-023-056.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-08-023-056.u3.p1.s2 Usnesení hospodářského výboru bylo doručeno jako tisk 28/1.
ps2017-007-08-023-056.u3.p1.s3 Prosím zpravodaje tohoto výboru pana poslance Munzara, aby nás informoval o jednání výboru a také přednesl návrh usnesení.
ps2017-007-08-023-056.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-007-08-023-056.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, dobrý den.
ps2017-007-08-023-056.u4.p2.s1 Malé a střední podnikání tvoří významnou součást našeho národního hospodářství.
ps2017-007-08-023-056.u4.p2.s2 Dle zprávy bylo v roce 2016 1 144 000 malých a středních podnikatelů, z toho 881 000 fyzických osob.
ps2017-007-08-023-056.u4.p2.s3 Z tohoto důvodu by nás tato zpráva měla extrémně zajímat a také nás na hospodářském výboru extrémně zajímala a věnovali jsme skoro dvě hodiny.
ps2017-007-08-023-056.u4.p3.s1 Zpráva ve své analytické části popisuje postavení malého a středního podnikání pro českou ekonomiku na základě ekonomických dat zhruba na deseti stránkách, jak říkal pan ministr, z obsáhlé zprávy.
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s1 Pan ministr tady jedno číslo uvedl a ho zopakuji.
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s2 Podíl zaměstnanců malých a středních podniků na celkovém počtu zaměstnanců podnikatelské sféry v České republice v roce 2016 činil 59,1 %.
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s3 Z toho je vidět, jak je malé a střední podnikání klíčové pro tvorbu přidané hodnoty a pro zaměstnanost v naší zemi.
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s4 Zpráva popisuje podnikatelské prostředí a snižování administrativní zátěže na dvou stranách a administrativní, subvenční, exportní a regionální podporu ze strany státu na 71 stranách, tzn. na 75 % této zprávy.
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s5 se k tomu potom ještě více vyjádřím v obecné rozpravě.
ps2017-007-08-023-056.u4.p5.s1 To, jak je zestručněna v otázce administrativní zátěže podnikatelů a je velice podrobná v popisu přerozdělování, ukazuje přístup státní správy k podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u4.p5.s2 Jinými slovy, pro stát je důležitější přerozdělování než administrativní zátěž podnikatelů.
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s1 Pozitivním aspektem zprávy je detailní popis jednotlivých programů a aktivit zaměřených na podporu projektů malého a středního podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s2 Největší objemy přímé finanční podpory byly poskytnuty z operačního programu Podnikání a inovace a z operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s3 Nicméně bavíme se tady o tom, že takto bylo podpořeno zhruba 0,06 % malých a středních podnikatelů za rok 2016.
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s4 U všech popsaných podpor v této zprávě však chybí vyhodnocení efektivnosti vydaných veřejných prostředků a jejich faktický dopad do růstu ekonomiky.
ps2017-007-08-023-056.u4.p7.s1 Hospodářský výbor se na svém jednání k této zprávě zabýval tedy spíše tím, co v této zprávě chybí, a tím, co by v dalších letech takové zprávy měly obsahovat, aby se staly relevantním podkladem pro naše budoucí rozhodování a i pro rozhodování vlády a nebyly pouhým soupisem, popisem a přehledem.
ps2017-007-08-023-056.u4.p7.s2 Zpráva například neobsahuje popis dopadů významných legislativních změn v roce 2016, jako je zavedení kontrolního hlášení, zavedení první vlny EET a podobně.
ps2017-007-08-023-056.u4.p7.s3 Zpráva zároveň neobsahuje popis dopadů administrativní zátěže a kontrolní činnosti státní správy do vývoje malého a středního podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u4.p8.s1 Z tohoto důvodu přijal hospodářský výbor následující doprovodné usnesení:
ps2017-007-08-023-056.u4.p9.s1 "Hospodářský výbor
ps2017-007-08-023-056.u4.p10.s1 žádá Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby při zpracování dalších zpráv o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře rozpracovalo část týkající se podnikatelského prostředí s ohledem na meziroční srovnání administrativní zátěže podnikatelů, zpracovalo dopady nově přijaté legislativy za rok 2016 do podnikatelského prostředí, konkretizovalo počty informačních povinností podnikatelů a doplnilo vyhodnocení efektivnosti jednotlivých programů podpory malého a středního podnikání;
ps2017-007-08-023-056.u4.p11.s1 žádá Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby v oblasti podnikatelského prostředí, kde je to možné, sledovalo vývoj podnikatelského prostředí v dlouhodobých trendech 5 10 let."
ps2017-007-08-023-056.u4.p12.s1 Zpráva se k podnikatelskému prostředí a administrativní zátěži věnuje minimálně, což bylo největším hendikepem této zprávy.
ps2017-007-08-023-056.u4.p12.s2 Pouze se odkazuje na materiál Ministerstva průmyslu a obchodu Informace o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2016, ze kterého vyplývá, že celková administrativní zátěž podnikatelů vyplývající z právních předpisů a informačních povinností dopadajících na podnikatele představovala v roce 2016 neuvěřitelnou částku více než 71 miliard korun.
ps2017-007-08-023-056.u4.p12.s3 Mezi nejvíce zatěžující oblasti patří placení daní a samotné podmínky podnikání, to znamená informační povinnosti.
ps2017-007-08-023-056.u4.p13.s1 Hospodářský výbor se v diskuzi výrazně zabýval právě administrativní zátěží podnikatelů a přijal na můj návrh jako závěr své diskuze následující doprovodné usnesení: "Hospodářský výbor žádá vládu České republiky o vypracování a předložení plánu snížení administrativní zátěže podnikání na období 2018-2021."
ps2017-007-08-023-056.u4.p14.s1 Tuto věc považujeme za extrémně důležitou pro podporu podnikání a pro pozitivní vývoj malého a středního podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u4.p15.s1 I přes uvedené výhrady k obsahu zprávy hospodářský výbor doporučil vzít zprávu na vědomí, a to proto, že se nám zdálo vhodnější, aby se vláda a Ministerstvo průmyslu a obchodu věnovaly již zprávě za rok 2017 a zejména právě plánu na snížení administrativní zátěže.
ps2017-007-08-023-056.u4.p15.s2 Z tohoto důvodu jsme přijali v hospodářském výboru citovaná doprovodná usnesení, se kterými jsem vás seznámil, a tedy hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky následující usnesení, které přečtu v podrobné rozpravě.
ps2017-007-08-023-056.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-08-023-056.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásil pan zpravodaj, tak pokud je připraven, může vystoupit.
ps2017-007-08-023-056.u5.p1.s3 Další přihlášky nemám.
ps2017-007-08-023-056.u6.p1.s1 jsem si vzal ještě jednou slovo, protože jsou věci, které jako zpravodaj nemůžu říct, ale sám za sebe je říci chci.
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s1 Zpráva o malém a středním podnikání, to je tento svazek.
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s2 Většina toho svazku se týká dotací - jak moc se přerozděluje, kolik peněz se bere daňovým poplatníkům na jednotlivé projekty - bez vyhodnocení efektivnosti.
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s3 Z této zprávy toto (ukazuje jeden list papíru)se věnuje tomu nejdůležitějšímu - administrativní zátěži malého a středního podnikání.
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s4 Podle mého názoru, dámy a pánové, my musíme změnit myšlení státní správy.
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s5 Je to úkol této Poslanecké sněmovny, je to úkol podle i hospodářského výboru a podvýboru pro podnikatelské prostředí, abychom změnili přístup, protože dotace skutečně čerpá veliké minimum podnikatelů a nemůže se na dotacích stavět ekonomický rozvoj malého a středního podnikání, ale musíme zachovat svobodu podnikání, snížit regulace, snížit informační povinnosti, snížit administrativní zátěž, aby malé a střední podniky, které jsou páteří našeho národního hospodářství, aby se mohly samy rozvíjet a podnikatelé se mohli věnovat tomu, čemu mají, to znamená službám pro své okolí.
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s1 My po podnikatelích chceme, aby byl účetními, daňaři, právníky, inspektory bezpečnosti práce a podobně.
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s2 Když přijde kontrola, tak každý úředník zná do detailu povinnosti ze svého oboru, a my chceme po podnikatelích, aby toto vše znali také a navíc k tomu nám nabízeli své nejlepší služby.
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s3 Když půjdete ke kadeřníkovi, nebudete se ptát, jestli umí daně nebo jestli zná bezpečnost práce, ale jestli vás dokáže dobře ostříhat.
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s4 Takže nejdříve bychom po nich měli chtít ty nejlepší služby.
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s1 Zpráva, kterou jsem tady načetl, je jen soupis.
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s2 Sice velice podrobný, ale pořád jenom soupis dotačních programů.
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s3 Přitom podpora malému a střednímu podnikání je skutečně zejména ve snížení administrativní a byrokratické zátěže.
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s4 Doufám, že vláda bez ohledu na své finální složení nám předloží plán snížení administrativní zátěže tak, jak se usnesl na svém jednání hospodářský výbor, a zejména začne plnit plán snížení administrativní zátěže, protože to naše ekonomika a malé a střední podnikání potřebuje jako sůl.
ps2017-007-08-023-056.u6.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s2 Další přihlášky do obecné rozpravy nemám, ale mám tu faktickou poznámku pana poslance Dolejše.
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s3 Stahuje, tak ho odmažou, a pokud nejsou přihlášky do obecné rozpravy, tak ji končím.
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s4 Zeptám se na závěrečná slova po obecné rozpravě.
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s5 Není zájem.
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s6 Otevírám podrobnou rozpravu a prosím pana zpravodaje.
ps2017-007-08-023-056.u8.p1.s1 Návrh hospodářského výboru zní takto: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí Zprávu o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016."
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s2 Další přihlášky do podrobné rozpravy nemám, budeme tedy hlasovat.
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s3 Ještě se zeptám na závěrečná slova, ale předpokládám, že všechno bylo řečeno.
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s4 Je tomu tak.
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s5 A návrh usnesení zazněl na mikrofon.
ps2017-007-08-023-056.u9.p2.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s návrhem usnesení.
ps2017-007-08-023-056.u9.p2.s2 Kdo je proti?
ps2017-007-08-023-056.u9.p3.s1 Je to hlasování číslo 147, přihlášeno je 153, pro 141, proti nikdo.
ps2017-007-08-023-056.u9.p3.s2 Tento návrh byl přijat.
ps2017-007-08-023-056.u9.p4.s1 A končím bod 56.
ps2017-007-08-023-056.u9.p4.s2 Děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.
ps2017-007-08-023-056.u9.p5.s1 Bod 57.
ps2017-007-08-023-056.u9.p5.s2 Tím je

Text viewDownload CoNNL-U