ps2017-007-08-023-056.u1.p1.s1
| 56. |
ps2017-007-08-023-056.u1.p1.s2
| Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016 /sněmovní tisk [28](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=28&O=8)/ |
ps2017-007-08-023-056.u1.p2.s1
| Prosím pana ministra průmyslu a obchodu pana Tomáše Hünera, aby tento tisk uvedl. |
ps2017-007-08-023-056.u1.p2.s2
| A pan zpravodaj zaujme místo u stolku zpravodajů. |
ps2017-007-08-023-056.u1.p2.s3
| Prosím. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s2
| Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, předložená Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016, což je tady tato poměrně silná brožura (ukazuje), byla vypracována na základě zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s3
| Zpráva v souhrnné podobě informuje o vývoji vybraných ekonomických ukazatelů malých a středních podniků v roce 2016 ve srovnání s předchozím obdobím a rovněž obsahuje informace o podporách poskytnutých malému a střednímu podnikání z národních prostředků a prostředků Evropské unie. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p1.s4
| Zahrnuje rovněž také údaje za jednotlivá ministerstva poskytující podporu malému a střednímu podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p2.s1
| V roce 2016 vykonávalo podnikatelskou činnost přes 1,1 milionu právnických a fyzických osob, přičemž podíl malého a středního podnikání na celkovém počtu aktivních podnikatelských subjektů byl 99,8 %. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p2.s2
| Za zmínku stojí podíl zaměstnanců malého a středního podnikání na celkovém počtu zaměstnanců celé podnikatelské sféry, který byl 59,1 %. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p3.s1
| Podíl malých a středních podniků na celkovém dovozu v roce 2016 byl 39,1 % a podíl malých a středních podniků na celkovém vývozu byl 30 %. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p3.s2
| Charakterem své produkce však malé a střední podniky často vstupují jako subdodavatelé velkých podniků, takže pokud velké podniky vyvážejí, vstupují tyto subdodávky do statistiky zahraničního obchodu jako vývoz velkých podniků. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p4.s1
| K mírnému poklesu došlo u investic malých a středních podniků, které v roce 2016 dosáhly hodnoty 384,5 miliardy korun, což je o 16,3 milionu korun méně než v roce 2015, to je o 4,1 %. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p4.s2
| Podíl malého a středního podnikání na investicích podnikatelské sféry v roce 2016 dosáhl 57,4 %, což představuje snížení oproti roku 2015 o 1,7 %. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s1
| Rád bych zmínil, že zpráva se také zabývá podpůrnými programy zaměřenými na malé a střední podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s2
| Například v operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost bylo v roce 2016 rozhodnuto o dotacích pro malé a střední podnikatele ve výši 2,9 miliardy korun. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s3
| Dovolte, abych k čerpání OP PIK uvedl pár čísel. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p5.s4
| Zatímco v předložené zprávě se uvádí čerpání v březnu 2017 pouze na úrovni 221,4 milionu korun, tak k 31. 12. stejného roku to už bylo 7,99 miliardy korun. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p6.s1
| Malé a střední podnikání se musí vyrovnat s velkou konkurencí, administrativní zátěží, nízkou dostupností kvalifikovaných pracovníků a zkušených manažerů. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p6.s2
| Podniky vidí jako problematické rovněž zvyšující se náklady a ztížený přístup k financování, a to zejména pro nové a rozjíždějící se firmy. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p6.s3
| Na základě výše uvedeného chci potvrdit závazek Ministerstva průmyslu a obchodu, že se budeme v dalším období soustředit především na podporu inovačních aktivit, exportu, oblasti energetiky, zpřístupnění rozvojového i provozního financování a na snižování administrativní zátěže podnikatelů. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p7.s1
| Zcela na závěr chci informovat, že Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016 byla schválena vládou České republiky jejím usnesením č. 619 ze dne 4. září 2017. |
ps2017-007-08-023-056.u2.p8.s1
| Děkuji vám za pozornost. |
ps2017-007-08-023-056.u3.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-007-08-023-056.u3.p1.s2
| Usnesení hospodářského výboru bylo doručeno jako tisk [28](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=28&O=8)/1. |
ps2017-007-08-023-056.u3.p1.s3
| Prosím zpravodaje tohoto výboru pana poslance Munzara, aby nás informoval o jednání výboru a také přednesl návrh usnesení. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p1.s1
| Děkuji, pane předsedající. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p1.s2
| Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, dobrý den. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p2.s1
| Malé a střední podnikání tvoří významnou součást našeho národního hospodářství. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p2.s2
| Dle zprávy bylo v roce 2016 1 144 000 malých a středních podnikatelů, z toho 881 000 fyzických osob. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p2.s3
| Z tohoto důvodu by nás tato zpráva měla extrémně zajímat a také nás na hospodářském výboru extrémně zajímala a věnovali jsme jí skoro dvě hodiny. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p3.s1
| Zpráva ve své analytické části popisuje postavení malého a středního podnikání pro českou ekonomiku na základě ekonomických dat zhruba na deseti stránkách, jak říkal pan ministr, z té obsáhlé zprávy. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s1
| Pan ministr tady jedno číslo uvedl a já ho zopakuji. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s2
| Podíl zaměstnanců malých a středních podniků na celkovém počtu zaměstnanců podnikatelské sféry v České republice v roce 2016 činil 59,1 %. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s3
| Z toho je vidět, jak je malé a střední podnikání klíčové pro tvorbu přidané hodnoty a pro zaměstnanost v naší zemi. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s4
| Zpráva popisuje podnikatelské prostředí a snižování administrativní zátěže na dvou stranách a administrativní, subvenční, exportní a regionální podporu ze strany státu na 71 stranách, tzn. na 75 % této zprávy. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p4.s5
| Já se k tomu potom ještě více vyjádřím v obecné rozpravě. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p5.s1
| To, jak je zestručněna v otázce administrativní zátěže podnikatelů a je velice podrobná v popisu přerozdělování, ukazuje přístup státní správy k podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p5.s2
| Jinými slovy, pro stát je důležitější přerozdělování než administrativní zátěž podnikatelů. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s1
| Pozitivním aspektem zprávy je detailní popis jednotlivých programů a aktivit zaměřených na podporu projektů malého a středního podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s2
| Největší objemy přímé finanční podpory byly poskytnuty z operačního programu Podnikání a inovace a z operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s3
| Nicméně bavíme se tady o tom, že takto bylo podpořeno zhruba 0,06 % malých a středních podnikatelů za rok 2016. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p6.s4
| U všech popsaných podpor v této zprávě však chybí vyhodnocení efektivnosti vydaných veřejných prostředků a jejich faktický dopad do růstu ekonomiky. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p7.s1
| Hospodářský výbor se na svém jednání k této zprávě zabýval tedy spíše tím, co v této zprávě chybí, a tím, co by v dalších letech takové zprávy měly obsahovat, aby se staly relevantním podkladem pro naše budoucí rozhodování a i pro rozhodování vlády a nebyly pouhým soupisem, popisem a přehledem. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p7.s2
| Zpráva například neobsahuje popis dopadů významných legislativních změn v roce 2016, jako je zavedení kontrolního hlášení, zavedení první vlny EET a podobně. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p7.s3
| Zpráva zároveň neobsahuje popis dopadů administrativní zátěže a kontrolní činnosti státní správy do vývoje malého a středního podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p8.s1
| Z tohoto důvodu přijal hospodářský výbor následující doprovodné usnesení: |
ps2017-007-08-023-056.u4.p9.s1
| "Hospodářský výbor |
ps2017-007-08-023-056.u4.p10.s1
| žádá Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby při zpracování dalších zpráv o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře rozpracovalo část týkající se podnikatelského prostředí s ohledem na meziroční srovnání administrativní zátěže podnikatelů, zpracovalo dopady nově přijaté legislativy za rok 2016 do podnikatelského prostředí, konkretizovalo počty informačních povinností podnikatelů a doplnilo vyhodnocení efektivnosti jednotlivých programů podpory malého a středního podnikání; |
ps2017-007-08-023-056.u4.p11.s1
| žádá Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby v oblasti podnikatelského prostředí, kde je to možné, sledovalo vývoj podnikatelského prostředí v dlouhodobých trendech 5 až 10 let." |
ps2017-007-08-023-056.u4.p12.s1
| Zpráva se k podnikatelskému prostředí a administrativní zátěži věnuje minimálně, což bylo největším hendikepem této zprávy. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p12.s2
| Pouze se odkazuje na materiál Ministerstva průmyslu a obchodu Informace o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2016, ze kterého vyplývá, že celková administrativní zátěž podnikatelů vyplývající z právních předpisů a informačních povinností dopadajících na podnikatele představovala v roce 2016 neuvěřitelnou částku více než 71 miliard korun. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p12.s3
| Mezi nejvíce zatěžující oblasti patří placení daní a samotné podmínky podnikání, to znamená informační povinnosti. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p13.s1
| Hospodářský výbor se v diskuzi výrazně zabýval právě administrativní zátěží podnikatelů a přijal na můj návrh jako závěr své diskuze následující doprovodné usnesení: "Hospodářský výbor žádá vládu České republiky o vypracování a předložení plánu snížení administrativní zátěže podnikání na období 2018-2021." |
ps2017-007-08-023-056.u4.p14.s1
| Tuto věc považujeme za extrémně důležitou pro podporu podnikání a pro pozitivní vývoj malého a středního podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p15.s1
| I přes uvedené výhrady k obsahu zprávy hospodářský výbor doporučil vzít zprávu na vědomí, a to proto, že se nám zdálo vhodnější, aby se vláda a Ministerstvo průmyslu a obchodu věnovaly již zprávě za rok 2017 a zejména právě plánu na snížení administrativní zátěže. |
ps2017-007-08-023-056.u4.p15.s2
| Z tohoto důvodu jsme přijali v hospodářském výboru citovaná doprovodná usnesení, se kterými jsem vás seznámil, a tedy hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky následující usnesení, které přečtu v podrobné rozpravě. |
ps2017-007-08-023-056.u5.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-007-08-023-056.u5.p1.s2
| Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásil pan zpravodaj, tak pokud je připraven, může vystoupit. |
ps2017-007-08-023-056.u5.p1.s3
| Další přihlášky nemám. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p1.s1
| Já jsem si vzal ještě jednou slovo, protože jsou věci, které jako zpravodaj nemůžu říct, ale sám za sebe je říci chci. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s1
| Zpráva o malém a středním podnikání, to je tento svazek. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s2
| Většina toho svazku se týká dotací - jak moc se přerozděluje, kolik peněz se bere daňovým poplatníkům na jednotlivé projekty - bez vyhodnocení efektivnosti. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s3
| Z této zprávy toto (ukazuje jeden list papíru)se věnuje tomu nejdůležitějšímu - administrativní zátěži malého a středního podnikání. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s4
| Podle mého názoru, dámy a pánové, my musíme změnit myšlení státní správy. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p2.s5
| Je to úkol této Poslanecké sněmovny, je to úkol podle mě i hospodářského výboru a podvýboru pro podnikatelské prostředí, abychom změnili přístup, protože dotace skutečně čerpá veliké minimum podnikatelů a nemůže se na dotacích stavět ekonomický rozvoj malého a středního podnikání, ale musíme zachovat svobodu podnikání, snížit regulace, snížit informační povinnosti, snížit administrativní zátěž, aby malé a střední podniky, které jsou páteří našeho národního hospodářství, aby se mohly samy rozvíjet a podnikatelé se mohli věnovat tomu, čemu mají, to znamená službám pro své okolí. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s1
| My po podnikatelích chceme, aby byl účetními, daňaři, právníky, inspektory bezpečnosti práce a podobně. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s2
| Když přijde kontrola, tak každý úředník zná do detailu povinnosti ze svého oboru, a my chceme po podnikatelích, aby toto vše znali také a navíc k tomu nám nabízeli své nejlepší služby. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s3
| Když půjdete ke kadeřníkovi, nebudete se ptát, jestli umí daně nebo jestli zná bezpečnost práce, ale jestli vás dokáže dobře ostříhat. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p3.s4
| Takže nejdříve bychom po nich měli chtít ty nejlepší služby. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s1
| Zpráva, kterou jsem tady načetl, je jen soupis. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s2
| Sice velice podrobný, ale pořád jenom soupis dotačních programů. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s3
| Přitom podpora malému a střednímu podnikání je skutečně zejména ve snížení administrativní a byrokratické zátěže. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p4.s4
| Doufám, že vláda bez ohledu na své finální složení nám předloží plán snížení administrativní zátěže tak, jak se usnesl na svém jednání hospodářský výbor, a zejména začne plnit plán snížení administrativní zátěže, protože to naše ekonomika a malé a střední podnikání potřebuje jako sůl. |
ps2017-007-08-023-056.u6.p5.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s2
| Další přihlášky do obecné rozpravy nemám, ale mám tu faktickou poznámku pana poslance Dolejše. |
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s3
| Stahuje, tak já ho odmažou, a pokud nejsou přihlášky do obecné rozpravy, tak ji končím. |
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s4
| Zeptám se na závěrečná slova po obecné rozpravě. |
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s5
| Není zájem. |
ps2017-007-08-023-056.u7.p1.s6
| Otevírám podrobnou rozpravu a prosím pana zpravodaje. |
ps2017-007-08-023-056.u8.p1.s1
| Návrh hospodářského výboru zní takto: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí Zprávu o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2016." |
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s2
| Další přihlášky do podrobné rozpravy nemám, budeme tedy hlasovat. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s3
| Ještě se zeptám na závěrečná slova, ale předpokládám, že všechno bylo řečeno. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s4
| Je tomu tak. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p1.s5
| A návrh usnesení zazněl na mikrofon. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p2.s1
| Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s návrhem usnesení. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p2.s2
| Kdo je proti? |
ps2017-007-08-023-056.u9.p3.s1
| Je to [hlasování číslo 147](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=67505), přihlášeno je 153, pro 141, proti nikdo. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p3.s2
| Tento návrh byl přijat. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p4.s1
| A já končím bod 56. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p4.s2
| Děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p5.s1
| Bod 57. |
ps2017-007-08-023-056.u9.p5.s2
| Tím je |