|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-21 ps2017-007-08-009-033 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 93/ - prvé čtení

Date2018-03-21
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/033
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007255.htm

Select a sentence

ps2017-007-08-009-033.u1.p1.s1 33.
ps2017-007-08-009-033.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 93/ - prvé čtení
ps2017-007-08-009-033.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-007-08-009-033.u1.p2.s2 Prosím paní ministryni, aby se ujala slova.
ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s3 Dovolte, abych vám předložila k projednání vládní návrh novely zákona o dluhopisech a změně některých dalších zákonů.
ps2017-007-08-009-033.u2.p1.s4 Důvodem předložení návrhu tohoto zákona je zejména snaha odstranit nedostatky ve stávající právní úpravě hypotečních zástavních listů a upravit některé další nedostatky dluhopisového práva, na které upozornila praxe.
ps2017-007-08-009-033.u2.p2.s1 Hypoteční zástavní listy jsou cenné papíry, které smějí emitovat pouze banky.
ps2017-007-08-009-033.u2.p2.s2 Jedná se o dluhopisy, které jsou kryty pohledávkami z hypotečních úvěrů, proto se někdy také obecně hovoří o takzvaných krytých dluhopisech.
ps2017-007-08-009-033.u2.p2.s3 Z pohledu investorů se jedná o nadprůměrně bezpečné cenné papíry a z pohledu jejich emitenta, tedy banky, představují snadný způsob, jak získat finanční prostředky pro poskytování hypotečních úvěrů za výhodných podmínek.
ps2017-007-08-009-033.u2.p3.s1 Naší snahou je především zatraktivnění emise hypotečních zástavních listů pro investory.
ps2017-007-08-009-033.u2.p3.s2 V současné legislativní podobě hypotečních zástavních listů chybějí zásadní instituty, které jsou v jiných právních řádech vyspělých států západní Evropy obvyklé, což způsobuje negativní hodnocení právního rámce pro hypoteční zástavní listy ze strany ratingových agentur a vede následně k nižší atraktivitě a nižší konkurenceschopnosti České republiky v této oblasti.
ps2017-007-08-009-033.u2.p4.s1 Ve stávající právní úpravě byly identifikovány dva zásadní nedostatky, které tato novela odstraňuje.
ps2017-007-08-009-033.u2.p4.s2 Jedná se předně o nejasný rozsah a režim hypoteční podstaty podle insolvenčního zákona, tedy o rozsah aktiv, která budou náležet do hypoteční podstaty, zejména ve vztahu ke splátkám hypotečních úvěrů po prohlášení konkurzu.
ps2017-007-08-009-033.u2.p4.s3 Dále se jedná o problematiku automatického zesplatnění závazků z hypotečních zástavních listů v případě prohlášení konkurzu na majetek emitenta, takzvaná akcelerace.
ps2017-007-08-009-033.u2.p5.s1 Novela ve snaze odstranit výše uvedené nedostatky současné právní úpravy staví najisto režim insolvenčního práva v souvislosti s krytými dluhopisy a výslovně vylučuje automatickou splatnost krytých dluhopisů v případě insolvenčního řízení a vylučuje kryté dluhopisy z majetkové podstaty.
ps2017-007-08-009-033.u2.p6.s1 Novela dále do zákona o dluhopisech doplňuje úpravu takzvaného agenta pro zajištění, což je osoba, která zastupuje zájmy vlastníků dluhopisů ve vztahu k zajištění, přičemž samotní vlastníci dluhopisů nejsou oprávněni sami jednat, a to ani v průběhu insolvenčního řízení a exekučního řízení.
ps2017-007-08-009-033.u2.p7.s1 Dále se doplňuje úprava takzvaného monitora krytých bloků, tedy osoby, která plní funkci jakéhosi dohlížitele a ve vztahu ke krytým dluhopisům kontroluje, jak emitent plní zákonné požadavky.
ps2017-007-08-009-033.u2.p8.s1 Další změnou je zavedení institutu takzvaného nuceného správce krytých bloků, což je jiná banka, jmenovaná do této funkce Českou národní bankou, která za úkol zajistit správu majetku a dluhů související s krytými dluhopisy, je-li krytí dluhopisů či řádné splácení dluhů z krytých dluhopisů ohroženo např. pro předlužení jejich emitenta nebo v případě likvidace či odnětí licence emitenta.
ps2017-007-08-009-033.u2.p9.s1 Předkládaná novela rovněž zavádí do zákona úpravu takzvaných dluhopisů se záporným výnosem či povinně konvertibilních dluhopisů.
ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s1 Předložený návrh zákona není transpoziční.
ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s2 Jedná se o národní legislativní úpravu, která však respektuje evropské právní předpisy a je plně v souladu se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z jejího členství v Evropské unii.
ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s3 Při přípravě novely jsme vycházeli ze zkušeností evropských států s rozvinutým kapitálovým trhem.
ps2017-007-08-009-033.u2.p10.s4 V rámci přípravy návrhu zákona byly zásadní otázky konzultovány se širokým okruhem dotčených subjektů, zejména s Českou bankovní asociací, Ministerstvem spravedlnosti a Českou národní bankou.
ps2017-007-08-009-033.u2.p11.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-007-08-009-033.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2017-007-08-009-033.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Dolejš.
ps2017-007-08-009-033.u3.p1.s3 Máte slovo, pane zpravodaji.
ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s2 Milé kolegyně a kolegové, hezké odpoledne přeji všem.
ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s3 Paní ministryně vás seznámila poměrně zevrubně s tím, co tato předloha představuje.
ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s4 Pochopitelně když uslyšíte slova hypoteční zástavní listy, tak si určitě představíte celý ten problém, který představuje náš celý hypoteční sektor a který na sebe pochopitelně váže i jistá makroekonomická rizika.
ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s5 Znáte možná i diskuzi, která se vede mezi Českou národní bankou a hypotečními institucemi, pokud jde o regulace hypoték.
ps2017-007-08-009-033.u4.p1.s6 Tato myšlenka se možná vrátí do Sněmovny daleko později.
ps2017-007-08-009-033.u4.p2.s1 Tento návrh zákona je sice co do papírů poměrně obšírný, také se na něm pracovalo určitou dobu, ale týká se skutečně jenom vybraných záležitostí počínaje zpřesněním pojmového aparátu a pak, řekněme, precizací určitých režimů a procesů, o kterých mluvila paní ministryně.
ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s1 Nechci to zbytečně extendovat, jenom upozorním na to, že hypoteční zástavní listy jsou určitým produktem, který se vyvíjel.
ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s2 Když jsme začínali v roce 2002, tak jsme měli v oběhu kolem 30 mld. - za 30 mld. korun těchto instrumentů.
ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s3 Pokud jde o uplynulé období, řekněme rok 2016, tak toho již bylo za půl bilionu.
ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s4 Takže vidíte, že to přece jenom svůj význam , a složitost normy, tedy spíše právní složitost, ale pochopitelně i praktická, se promítá i do toho, že musela být provedena úprava i navazujících právních norem, tedy že určité úpravy se dosahují nejen tou novou úpravou zákona o těchto instrumentech, ale promítne se to jak do OSŘ, tak do stavebního spoření, Státního fondu rozvoje bydlení, podnikání na kapitálovém trhu, správních poplatků, insolvenčního zákona a také zákona o ozdravných postupech, který vznikl v době finanční krize.
ps2017-007-08-009-033.u4.p3.s5 Takže to spíš na doplnění.
ps2017-007-08-009-033.u4.p4.s1 Je to tedy materiál poměrně obsáhlý, takže předpokládám, že je naším společným zájmem ho řádně a v klidu projednat tak, abychom na jeho konci mohli být pyšní na to, že jsme nevyrobili žádný legislativní zmetek a že jsme pomohli tomuto segmentu finančního sektoru.
ps2017-007-08-009-033.u4.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které není nikdo přihlášený, ani nevidím nikoho, že by se hlásil.
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s3 Takže obecnou rozpravu končím.
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s4 Ptám se paní ministryně a pana zpravodaje, zda mají zájem o závěrečné slovo?
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s5 Nemají.
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s6 Samozřejmě nezazněl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí.
ps2017-007-08-009-033.u5.p1.s7 Takže se budeme zabývat přikázáním výborům k projednání.
ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s1 Nejprve rozhodneme o garančním výboru.
ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s2 Je zde návrh organizačního výboru přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s3 Navrhuje prosím někdo, aby byl garančním výborem jiný výbor?
ps2017-007-08-009-033.u5.p2.s4 Takovýto návrh nevidím.
ps2017-007-08-009-033.u5.p3.s1 Takže budeme hlasovat o tom, že garančním výborem bude rozpočtový výbor.
ps2017-007-08-009-033.u5.p4.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-007-08-009-033.u5.p4.s2 Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku.
ps2017-007-08-009-033.u5.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s1 Hlasování číslo 125.
ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s2 Přihlášeno je 171 poslanců, pro 131, proti nikdo.
ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s3 Návrh byl přijat.
ps2017-007-08-009-033.u5.p5.s4 Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s1 Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru.
ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s2 Navrhuje prosím někdo z paní poslankyň a pánů poslanců nějaký jiný výbor?
ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s3 Nenavrhuje.
ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s4 A protože nezazněl ani návrh na zkrácení či prodloužení lhůty, končím první čtení projednávání tohoto bodu.
ps2017-007-08-009-033.u5.p6.s5 Děkuji paní ministryni a panu zpravodaji.
ps2017-007-08-009-033.u5.p7.s1 Dalším bodem je bod číslo

Text viewDownload CoNNL-U