|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-02 ps2017-007-04-006-029 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

29. Návrh poslanců Martina Kolovratníka, Dana Ťoka, Patrika Nachera, Milana Ferance, Kláry Dostálové, Romana Onderky, Jaroslava Foldyny, Květy Matušovské, Leo Luzara, Zdeňka Ondráčka, Radima Fialy, Heleny Langšádlové, Ondřeje Polanského, Věry Kovářové, Lukáše Černohorského, Zbyňka Stanjury a Jiřího Miholy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 76/ - prvé čtení

Date2018-03-02
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/029
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007142.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 375 • previousnext

ps2017-007-04-006-029.u1.p1.s1 29.
ps2017-007-04-006-029.u1.p1.s2 Návrh poslanců Martina Kolovratníka, Dana Ťoka, Patrika Nachera, Milana Ferance, Kláry Dostálové, Romana Onderky, Jaroslava Foldyny, Květy Matušovské, Leo Luzara, Zdeňka Ondráčka, Radima Fialy, Heleny Langšádlové, Ondřeje Polanského, Věry Kovářové, Lukáše Černohorského, Zbyňka Stanjury a Jiřího Miholy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 76/ - prvé čtení
ps2017-007-04-006-029.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 76/1.
ps2017-007-04-006-029.u1.p2.s2 Prosím, aby předložený tisk uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Martin Kolovratník.
ps2017-007-04-006-029.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-007-04-006-029.u2.p1.s1 moc děkuji za slovo.
ps2017-007-04-006-029.u2.p1.s2 Kolegyně, kolegové, přeji vám dobré odpoledne.
ps2017-007-04-006-029.u2.p1.s3 Dnes jsem v druhé funkci, ne předsedy volební komise, ale jako zástupce předkladatelů tohoto sněmovního tisku, novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, legislativy, která se týká oblasti dopravy a investiční výstavby.
ps2017-007-04-006-029.u2.p2.s1 Hned v úvodu bych tady rád řekl velké poděkování, s velkou pokorou velké poděkování, protože je to novela, kterou jsme nazvali, použiji hezký termín kolegů z klubu Pirátů, kterou jsme nazvali "hod fixem", takovou záplatou těch největších problémů, které v infrastruktuře máme, o kterých víme a které identifikují jednotliví investoři, a v prosinci jsme začali pracovat na přípravě této rychlé novely.
ps2017-007-04-006-029.u2.p2.s2 To, za co chci poděkovat a čeho si velmi vážím, je skutečnost, že se nám povedlo domluvit, troufám si tvrdit, unikátní dohodu všech poslaneckých klubů v Poslanecké sněmovně.
ps2017-007-04-006-029.u2.p2.s3 A si toho velmi vážím, protože když sám z pozice předsedy volební komise vidím, jak je politická situace složitá, jaké jsou mezi námi komplikované vztahy, tak o to víc si vážím toho, že po jednotlivých projednáváních a těch pracovních skupinách, které svolal pan ministr Dan Ťok s jednotlivými kluby v prosinci před Vánoci, a pak jsme se sešli dvakrát v lednu, že se nám nakonec povedlo domluvit mezi těmi předkladateli.
ps2017-007-04-006-029.u2.p2.s4 Nejsem tam jenom a moji kolegové z hnutí ANO, ale jsou tam zástupci sociální demokracie, kolegové z KSČM, pan předseda Radim Fiala za SPD, jsou tam kolegové Piráti, po jednom zástupci z TOP 09, STAN, ODS a KDU-ČSL.
ps2017-007-04-006-029.u2.p2.s5 A za to chci moc poděkovat kolegům, že mně a nám dali důvěru se do toho podniku pustit společně.
ps2017-007-04-006-029.u2.p2.s6 Tolik na úvod.
ps2017-007-04-006-029.u2.p3.s1 Jak to vznikalo.
ps2017-007-04-006-029.u2.p3.s2 Jak ta novela vznikla.
ps2017-007-04-006-029.u2.p3.s3 My jsme se také dohodli na tom, že nemáme ambici ji tady ve Sněmovně projednat v tzv. devadesátce, ve zrychleném čtení, ale že si chceme během března odpracovat pozměňovací návrhy a vést odbornou diskusi o tom, jak rozsáhlá by ta novela měla být a jak hluboko by měla zasahovat.
ps2017-007-04-006-029.u2.p3.s4 V kostce jde o to, že novelizujeme existující zákon, který dnes - my jsme ho měli v tom předchozím volebním období na projednávání hned dvakrát - který dnes řeší především tzv. majetkoprávní přípravu liniových staveb, přípravy liniových staveb, jsou to výkupy pozemků, věcná břemena a podobně.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s1 Kdo se o tu problematiku zajímáte, například často mediálně zmiňovaný tzv. osminásobek výkupní ceny je právě předmětem tohoto zákona.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s2 Ten podchycuje nejenom dopravní, ale také energetickou infrastrukturu a také vodní infrastrukturu.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s3 V tuto chvíli kostra toho návrhu, který jsme připravili, naše skupina předkladatelů společně s legislativci Ministerstva dopravy, v tom je to trochu netypické, v tuto chvíli je ta konstrukce taková, že za prvé zavádíme seznam, nazval bych to speciálních strategických staveb státu, je to tedy dálniční síť, nebo železniční síť, kromě konvenčních tratí i tratě vysokorychlostní.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s4 A jenom pro tyto speciální strategické stavby zavádíme, to bude nejvíce diskutováno, tzv. institut předběžné držby, tedy možnost investora vstoupit ve výjimečném případě na pozemek, pokud ta stavba stavební povolení a územní rozhodnutí, vstoupit na ten pozemek ještě předtím, než je dokončeno majetkoprávní vyrovnání.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s5 A také pro tyto speciální stavby zavádíme nové speciální úřady pro ta území rozhodnutí.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s6 Tedy sjednocujeme tu praxi v umisťování staveb.
ps2017-007-04-006-029.u2.p4.s7 V tuto chvíli uvažujeme, že by to mělo být v krajských městech.
ps2017-007-04-006-029.u2.p5.s1 Je tam potom několik dalších vylepšení, která se týkají nejenom těch speciálních staveb, ale všech.
ps2017-007-04-006-029.u2.p5.s2 Ilustračně - zavedení povinnosti strpět průzkumné a přípravné práce, povinnost pro správce dotčených sítí provádět přeložky do 12 měsíců, zvyšujeme platby za věcná břemena, zjednodušujeme doručování písemností, zavádíme tzv. pozitivní fikci u dotčených orgánů státní správy, to znamená, když úřad, úředníci holt nekonají a trvá jim to, tak nebudeme čekat a do nějaké lhůty, pokud se nevyjádří, budeme vycházet z toho, že jejich stanovisko je souhlasné.
ps2017-007-04-006-029.u2.p5.s3 To je ta základní konstrukce.
ps2017-007-04-006-029.u2.p6.s1 Co chci říci a co je důležité, nemáme v tuto chvíli ještě finální dohodu na tom, jak přesně budou ty jednotlivé body a především ty nejcitlivější formulovány.
ps2017-007-04-006-029.u2.p6.s2 Takže proběhne ještě poměrně komplikovaná, ale věřím, že bez emocí, věcná debata o tom, jak vlastně vypadat seznam těch speciálních staveb, jestli bude širší, nebo menší, užší, jestli si to třeba jenom vyzkoušíme na těch nejnutnějších, a teprve v případě úspěchu potom budeme pokračovat nějakými dalšími kroky.
ps2017-007-04-006-029.u2.p6.s3 Určitě budeme diskutovat i o přesné formulaci předběžné držby, tak abychom i minimalizovali riziko ústavních stížností, případného napadání u Ústavního soudu, ale abychom měli jistotu, že tady ze Sněmovny vybavujeme Senát návrhem, který je ústavně konformní, a víme, že Senát nebude to další projednávání vracet sem do Sněmovny.
ps2017-007-04-006-029.u2.p6.s4 A stejně tak že i případně Ústavní soud nám nebude tu konstrukci bořit.
ps2017-007-04-006-029.u2.p6.s5 Takže tohle budeme velmi pečlivě ještě zvažovat a upravovat.
ps2017-007-04-006-029.u2.p7.s1 Tím se ve svém úvodním slově dostávám i k tomu poslednímu.
ps2017-007-04-006-029.u2.p7.s2 My jsme se dohodli na pracovní skupině, která se odvíjí přibližně od hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu.
ps2017-007-04-006-029.u2.p7.s3 Teď po prvním čtení budeme mít ještě další pracovní schůzky, kde právě budeme hledat tu maximální možnou shodu.
ps2017-007-04-006-029.u2.p7.s4 Termíny jsou takové, že se chceme sejít příští týden ve čtvrtek 8. března, neformálně, pouze pracovně, tedy bez nějakého zasedání výboru nebo podvýboru.
ps2017-007-04-006-029.u2.p7.s5 Do 21. března potom bychom chtěli finálně uzavřít své představy a návrhy, nechat se k nim vyjádřit Ministerstvo dopravy a finální hlasování garančního hospodářského výboru o tom tzv. výborovém pozměňovacím návrhu by mělo proběhnout 28. března.
ps2017-007-04-006-029.u2.p7.s6 Pokud se nám, kolegyně a kolegové, podaří udržet tuto dohodu, tak pak by bylo možné v dubnu, na dubnové schůzi, zkrátit lhůtu mezi druhým a třetím čtením pouze na sedm dnů a vlastně během dvou týdnů tedy novelu dokončit.
ps2017-007-04-006-029.u2.p8.s1 Tady vás chci i veřejně na plénu přes mikrofon poprosit, pokud kdokoli z vás, je nás tu 200 poslanců, kdy každý samozřejmě můžeme dát svůj návrh, máme nějaký nápad nebo dostanete nějaký podnět, tak vás chci poprosit, jestli to bude možné, a je to ode opravdu pokorná prosba, abyste neměli ambici k těm individuálním pozměňovacím návrhům, ale abyste nám je do toho 21. března doručili, ideálně přes kolegy ve svých klubech, kteří jsou mezi těmi navrhovateli, abychom to mohli zapracovat do toho společného návrhu, abychom opravdu byli jednotní.
ps2017-007-04-006-029.u2.p9.s1 Takže tolik úvodní slovo a děkuji za pozornost.
ps2017-007-04-006-029.u3.p1.s1 Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Martinu Kolovratníkovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ivan Adamec.
ps2017-007-04-006-029.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-007-04-006-029.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-04-006-029.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, se pokusím tady navázat na zástupce předkladatelů pana poslance Kolovratníka v tom, co tady říkal.
ps2017-007-04-006-029.u4.p1.s3 nejsem podepsán jako navrhovatel jenom proto, protože jsem byl na služební cestě a nestihl jsem to.
ps2017-007-04-006-029.u4.p1.s4 Jinak jsem také ten, který toto vnímá jako pozitivní krok.
ps2017-007-04-006-029.u4.p2.s1 Možná bych zabrousil do historie toho minulého období, protože pan navrhovatel to tady zmiňoval.
ps2017-007-04-006-029.u4.p2.s2 Je potřeba říci, že při druhém otevření čtyřistašestnáctky došlo k tomu, že pozměňovací návrh, který víceméně jakoby přicházel z Ministerstva dopravy, ale byl podán poslanci, se pokoušel řešit problematiku předběžné držby tehdy, nicméně nám na tom vadilo - a myslím si, že to bude předmětem dalších diskusí - to, že ten návrh byl příliš široký.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s1 Je potřeba si uvědomit, že tento návrh zákona zasahuje do vlastnických práv a to je podle problém, se kterým se musíme porovnat.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s2 Je to problém, který určitě bude posuzovat Ústavní soud, a nechci tady být tím, kdo říká dopředu, že to tak bude, ale myslím si, že řada dotčených vlastníků to samozřejmě zkusí.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s3 A problém toho širokého pojetí, že by to měly být všechny sítě TEN-T, to jsou sítě, které vlastně jsou evropské silnice, evropské železnice, tak nám, zástupcům Občanské demokratické strany, připadala ta síť velmi široká.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s4 Budujeme tu stát vlastníků, měli bychom ctít vlastnická práva.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s5 A na druhé straně máme tady zájem státu, zájem obecné veřejnosti, na tom, abychom tady stavěli liniové stavby, a ukazuje se po těch letech, co jsme vstoupili do demokratického období, že toto vůbec není jednoduchá záležitost.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s6 Dneska jsme ve stavu, kdy máme peníze na výkupy, stavbu, a nemáme vlastně hotová přípravná řízení.
ps2017-007-04-006-029.u4.p3.s7 To znamená, nemáme stavební povolení.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s1 musím říct, že ano, je pravda to, že jsme se sešli, že se scházíme, ale představa, že to bude bez emocí, tak tu nesdílím.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s2 Emoce přijdou v okamžiku, když se podíváme do tabulky, která je přílohou návrhu tohoto zákona.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s3 A bude to legitimní, budeme se muset o tom dohadovat.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s4 My si myslíme, že to množství projektů by mělo být minimální, protože čím víc jich bude, tím větší je šance na to, že se dostaneme do problémů se zástupci, se soudci Ústavního soudu.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s5 to vnímám tak, že je to velmi řekl bych třaskavá záležitosti a je potřeba k tomu přistupovat velmi citlivě.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s6 Chápu to, že obchvaty, metro, že bychom všichni chtěli všechno touhle formou řešit, ale znova opakuji, my jsme státem vlastníků, nebo se tak snažíme aspoň chovat, a měli bychom ctít vlastnická práva a toto bychom měli vždycky posuzovat velmi obezřetně a opatrně.
ps2017-007-04-006-029.u4.p4.s7 Takže musím říct, že tehdy to tady neprošlo, dostali jsme se trošičku do konfliktu s panem ministrem dopravy tehdy, kdy jsem říkal, že takto to dělat nejde, a vůbec ne pozměňovacím návrhem, a že ta síť je příliš široká.
ps2017-007-04-006-029.u4.p5.s1 Teď máme před sebou návrh, který ta skupina připravovala, a máme tady kostru, kterou máte před sebou.
ps2017-007-04-006-029.u4.p5.s2 musím říct, že podle ten směr cesty stavíme správně, protože nakonec podívejme se do okolních států Evropy.
ps2017-007-04-006-029.u4.p5.s3 Nikdo nepochybuje o tom, že Spolková republika Německo je státem vlastníků a že to je demokratický stát.
ps2017-007-04-006-029.u4.p5.s4 Oni to mají hodně dávno.
ps2017-007-04-006-029.u4.p5.s5 Ale nebudu chodit k mocnému sousedovi, stačí se podívat do sousedního Polska nebo na sousední Slovensko, kde se k tomuto kroku odhodlali před námi a s úspěchem ho využívají.
ps2017-007-04-006-029.u4.p6.s1 Na druhé straně musím říct, že toto je ale jedna část problémů, které na těch liniových stavbách budeme řešit.
ps2017-007-04-006-029.u4.p6.s2 Nevyřeší nám to všechno, prostě budeme muset holt absolvovat všechna ta řízení podle stavebního zákona.
ps2017-007-04-006-029.u4.p6.s3 jsem to tady říkal, že ten stavební zákon v tomto případě spoustu úskalí, aktivity různých aktivistů - nechci je tady jmenovat, abych na někoho náhodou nezapomněl, protože bych je rád označil, kdo hájí víc zájmy někoho jiného než občanů České republiky.
ps2017-007-04-006-029.u4.p6.s4 Tak oni mají dobré právníky, mají dobrý právní servis a každou chybu víceméně využijí k tomu, aby přípravu stavby zastavili.
ps2017-007-04-006-029.u4.p6.s5 Takže tady nás čeká ještě velká práce.
ps2017-007-04-006-029.u4.p6.s6 Nicméně musím říct, že toto je první krok a je to test toho, jak jsme schopni si s tímto problémem v této fázi poradit.
ps2017-007-04-006-029.u4.p7.s1 Jinak co se týká doprovodné tabulky, tak vám řeknu, jak to nakonec dopadne, a chci před tím trochu varovat a chci, abychom zachovali chladnou hlavu, protože to bude tak, že nakonec to možná skončí hlasováním o jednotlivých stavbách, které v první etapě zařadíme do tabulky přílohy.
ps2017-007-04-006-029.u4.p7.s2 No a prostě ta stavba, mimo ty hlavní stavby samozřejmě, které jsou jasné, na kterých se shodneme, které jsou mimochodem v tomto návrhu vyjmenované teď, tak každá další stavba se bude posuzovat většinou většiny ve Sněmovně.
ps2017-007-04-006-029.u4.p7.s3 Samozřejmě je potřeba také pamatovat na to, že tento návrh zákona půjde do Senátu a že pak tento návrh zákona bude podepisovat pan prezident.
ps2017-007-04-006-029.u4.p7.s4 A co je důležité, je potřeba si uvědomit, že určitě, určitě bude muset podstoupit zkoušku ohněm, jak se říká, že tento návrh zákona, nebo tento zákon bude určitě posuzovat i Ústavní soud, protože těch zájmů vedlejších - ne všichni chtějí ty dálnice, rychlostní železnice nebo železnice stavět.
ps2017-007-04-006-029.u4.p7.s5 Zájem těchto lidí prostě bude takto projeven.
ps2017-007-04-006-029.u4.p8.s1 Takže z zpravodajské zprávy všechno, se pak samozřejmě vyjádřím k proběhlé rozpravě.
ps2017-007-04-006-029.u4.p8.s2 Myslím si, že by bylo dobré tento návrh zákona propustit do dalších čtení a s garančním výborem, hospodářským výborem Parlamentu České republiky.
ps2017-007-04-006-029.u4.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-04-006-029.u5.p1.s1 Děkuji zpravodaji pro prvé čtení, panu poslanci Ivanu Adamcovi.
ps2017-007-04-006-029.u5.p1.s2 A nyní otvírám obecnou rozpravu.
ps2017-007-04-006-029.u5.p1.s3 A tady mám jednu přihlášku paní poslankyně...
ps2017-007-04-006-029.u5.p1.s4 Tak tedy vy máte přednostní právo, tak chcete jít první?
ps2017-007-04-006-029.u5.p1.s5 Takže pan předseda poslaneckého klubu ODS, pan poslanec Stanjura, jako první.
ps2017-007-04-006-029.u5.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2017-007-04-006-029.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-007-04-006-029.u6.p1.s2 jsem pod tím návrhem také podepsán a současně říkám, že i při tom podpisu jsem Martinu Kolovratníkovi říkal, že mám problém s přílohou k tomu zákonu.
ps2017-007-04-006-029.u6.p1.s3 Nicméně chtěli jsme ukázat dobrou vůli.
ps2017-007-04-006-029.u6.p1.s4 Z opozice jsme připraveni racionálně jednat a racionálně se dohadovat na dobrých řešeních pro Českou republiku.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s1 můj předřečník pan zpravodaj Ivan Adamec říkal, že se jedná o omezení vlastnického práva.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s2 Když to trošku zjednoduším, říkáme tomu předběžná držba.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s3 Je to také trošku matoucí.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s4 Chceme stavět na pozemcích, které nejsou naše, když budu mluvit za Českou republiku a za stát.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s5 To je princip, který popírá nedotknutelnost soukromého vlastnictví.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s6 Současně jako občanští demokraté říkáme, že si umíme představit, že v odůvodněných případech veřejný zájem převyšuje ten individuální zájem.
ps2017-007-04-006-029.u6.p2.s7 Proto jsme také přistoupili k tomu jednání a proto jsme se účastnili a účastníme se těch jednání.
ps2017-007-04-006-029.u6.p3.s1 Ale když se podíváme na tu přílohu, tak je příliš široká.

Text viewDownload CoNNL-U