|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-02 ps2017-007-04-002-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Návrh Zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 54/ - prvé čtení

Date2018-03-02
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007133.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 180 • previousnext

ps2017-007-04-002-018.u1.p1.s1 18.
ps2017-007-04-002-018.u1.p1.s2 Návrh Zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 54/ - prvé čtení
ps2017-007-04-002-018.u1.p2.s1 Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 54/1.
ps2017-007-04-002-018.u1.p2.s2 Vítám mezi námi pana hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického.
ps2017-007-04-002-018.u1.p2.s3 Dobrý den, pane hejtmane.
ps2017-007-04-002-018.u1.p2.s4 Z pověření zastupitelstva také tento návrh uvede.
ps2017-007-04-002-018.u1.p2.s5 A děkuji, paní poslankyně Zuzana Ožanová, která je zpravodajkou pro prvé čtení, zaujala místo u stolku zpravodajů a tedy bod mohu zahájit.
ps2017-007-04-002-018.u1.p3.s1 Pane hejtmane, hned jak se situace v sále uklidní a kolegové diskuse, které se netýkají zákona č. 500, přenesou do předsálí...
ps2017-007-04-002-018.u1.p3.s2 Vážené paní kolegyně, páni kolegové, znovu žádám Poslaneckou sněmovnu o klid, aby pan hejtman Netolický mohl uvést v důstojné atmosféře změnu správního řádu.
ps2017-007-04-002-018.u1.p3.s3 Děkuji.
ps2017-007-04-002-018.u1.p4.s1 Pane hejtmane, prosím, máte slovo.
ps2017-007-04-002-018.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi velmi stručně po tak důležitém bodu uvést naši poměrně jednoduchou, ale nesmírně důležitou novelu správního řádu, a to konkrétně § 14, který se týká podjatosti.
ps2017-007-04-002-018.u2.p1.s2 Tento problém, který naše veřejná správa zažívá po celé období, kdy u nás je aplikován spojený model územní veřejné správy, se v praxi nazývá problém takzvané systémové podjatosti, kdy úředníci územních samosprávných celků rozhodují o věci dané obce, kde jsou oni zaměstnanci orgánu obce, tedy obecního úřadu.
ps2017-007-04-002-018.u2.p1.s3 Protože tento problém je opravdu velice složitý a je často diskutovaný i na úrovni soudů - máme několik judikátů Nejvyššího správního soudu, a dokonce právě Nejvyšší správní soud měl názorový vývoj k této problematice, kdy v roce 2004 nejprve tvrdil ve svém rozšířeném senátu, že se nejedná o žádnou podjatost a zákon, resp. zákonodárce při tom, když územní veřejnou správu založil na tzv. spojeném modelu, kdy územní samosprávné celky vykonávají přenesenou a samostatnou působnost, tak musel předpokládat, že k takovýmto případům bude docházet.
ps2017-007-04-002-018.u2.p1.s4 Na druhou stranu následně v roce 2012 ovšem poupravil svoje stanovisko a podjatost de facto vyslovil.
ps2017-007-04-002-018.u2.p2.s1 My jako územní samosprávné celky jsme na toto téma hovořili s Ministerstvem vnitra jako s gesčním ministerstvem a došli jsme k názoru, že je potřeba jednou provždy tuto diskusi otevřít, a otevíráme ji právě tímto návrhem, který jsme předložili.
ps2017-007-04-002-018.u2.p2.s2 Chci říci, že tento návrh byl projednán na úrovni Asociace krajů a v tomto jednotlivá zastupitelstva přijala usnesení, že podporují náš návrh, tedy návrh Pardubického kraje.
ps2017-007-04-002-018.u2.p3.s1 Myslím si, že v rámci úvodního slova toto stačí.
ps2017-007-04-002-018.u2.p3.s2 Ta novela je poměrně jednoduchá, ale zdůrazňuji, že nesmírně důležitá pro celý systém fungování územní veřejné správy u nás, tedy pro obce a kraje.
ps2017-007-04-002-018.u2.p3.s3 A vás samozřejmě všechny prosím o podporu našeho návrhu.
ps2017-007-04-002-018.u2.p3.s4 Děkuji.
ps2017-007-04-002-018.u3.p1.s1 Děkuji panu hejtmanu Martinu Netolickému a požádám zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Zuzanu Ožanovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-007-04-002-018.u3.p1.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-007-04-002-018.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s1 Ještě ne.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s2 vás přeruším, paní kolegyně, ještě než jste začala.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s3 Vážené paní kolegyně, páni kolegové, žádám vás o to, abyste nechali zpravodajku přednést její zpravodajskou zprávu.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s4 Pokud diskutujete jiné téma, než je správní řád, tak prosím v předsálí.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s5 Pokud chcete diskutovat otázku správního řádu, přihlaste se do rozpravy.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s6 Děkuji.
ps2017-007-04-002-018.u5.p1.s7 Můžete.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s2 Vážená vládo, vážení kolegové, vážené kolegyně, předkladatel návrhu již rozvedl důvody předložení svého návrhu.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s3 Navrhovaná novela se snaží vyřešit opomenutou úpravu systémové podjatosti.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s4 Reaguje na praxi a stávající judikaturu Nejvyššího správního soudu, přičemž upřesňuje předpoklady pro vyslovení podjatosti úřední osoby.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s5 V řízení bývá namítáno, že zaměstnavatel zájem na výsledku řízení, jelikož pokuta je příjmem jeho rozpočtu.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s6 Dále bývá například namítáno, že příslušný úředník dostává od obce, státu a podobně plat, proto je podjatý.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s7 Dle předloženého návrhu podjatostí není služební poměr nebo pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah ke státnímu nebo územnímu samosprávnému celku.
ps2017-007-04-002-018.u6.p1.s8 Důsledkem přijetí navrhované úpravy by měl být výrazný pokles námitek podjatosti, zejména námitek systémové podjatosti, což povede k efektivnějšímu a rychlejšímu rozhodování správních orgánů.
ps2017-007-04-002-018.u6.p2.s1 Stanovisko vlády je k tomuto návrhu neutrální.
ps2017-007-04-002-018.u6.p2.s2 Ve svém stanovisku upozorňuje vláda na skutečnosti, které by měly být zohledněny, a navrhovanou úpravu považuje za nedostatečnou.
ps2017-007-04-002-018.u6.p2.s3 I přes neutrální stanovisko vlády doporučuji postoupení předloženého návrhu do dalšího čtení s možností nalezení úpravy, která by reflektovala na úskalí uvedená ve stanovisku vlády.
ps2017-007-04-002-018.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu.
ps2017-007-04-002-018.u7.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-007-04-002-018.u7.p1.s3 Jako první je přihlášena paní poslankyně Vildumetzová a uděluji slovo.
ps2017-007-04-002-018.u7.p1.s4 Prosím.
ps2017-007-04-002-018.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-007-04-002-018.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážený pane hejtmane, vážené kolegyně, vážené kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřila ke sněmovnímu tisku číslo 54, k problematice takzvané systémové podjatosti, jejímž předkladatelem je zastupitelstvo Pardubického kraje.
ps2017-007-04-002-018.u8.p1.s3 Cílem této novely je vyřešit problém takzvané systémové podjatosti, aby tento institut již nebyl častým důvodem vzniku procesních obstrukcí, jak tomu je doposud, nejčastěji u stavebních řízení a u řízení v oblasti životního prostředí.
ps2017-007-04-002-018.u8.p1.s4 Předložená novela správního řádu a řešení problému systémové podjatosti, jejímž důsledkem by mělo být snížení počtu případů předání věci jiným než původně místně příslušným orgánům, což povede k efektivnějšímu a rychlejšímu rozhodování správních orgánů.
ps2017-007-04-002-018.u8.p2.s1 Vláda, tak jak bylo řečeno, k předloženému návrhu zaujala neutrální stanovisko, ale ztotožňuje se záměrem řešení problematiky takzvané systémové podjatosti v rámci správního řádu, avšak předložené znění nepovažuje za dostatečné.
ps2017-007-04-002-018.u8.p2.s2 Ministerstvo vnitra, které tento zákon ve své kompetenci, návrh podporuje s tím, že vznesené námitky je možné řešit v dalším průběhu legislativního procesu.
ps2017-007-04-002-018.u8.p2.s3 Tento postoj byl potvrzen podle těch informací, které mám, i na schůzce s panem hejtmanem Netolickým na půdě Ministerstva vnitra 12. února 2018.
ps2017-007-04-002-018.u8.p3.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, text návrhu zákona schválila, tak jak bylo řečeno, jednomyslně Rada Asociace krajů.
ps2017-007-04-002-018.u8.p3.s2 K této zákonodárné iniciativě se připojila většina krajů usnesením svých zastupitelstev a podporu Svazu měst a obcí České republiky.
ps2017-007-04-002-018.u8.p4.s1 Na závěr mi dovolte říci, že si určitě všichni přejeme, aby správní řízení byla rychlá a efektivní, a jsem přesvědčena o tom, že si to přejí i naši občané.
ps2017-007-04-002-018.u8.p4.s2 Zdlouhavá řízení jsou pro nepochopitelná a pro nás nevysvětlitelná.
ps2017-007-04-002-018.u8.p4.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-007-04-002-018.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Vildumetzové.
ps2017-007-04-002-018.u9.p1.s2 A pokračujeme v rozpravě, pan poslanec Adamec se hlásí do rozpravy.
ps2017-007-04-002-018.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-007-04-002-018.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-04-002-018.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, tuto iniciativu krajů a Pardubického kraje samozřejmě vítám, protože ono to tak možná na první pohled nevypadá, ale ta systémová podjatost se stala takovou řekl bych velmi problematickou záležitostí.
ps2017-007-04-002-018.u10.p1.s3 A co říkala tady kolegyně Vildumetzová, tak vůbec není pravda, že někteří občané si přejí, aby ta řízení byla rychlá, efektivní.
ps2017-007-04-002-018.u10.p1.s4 Právě že si to nepřejí, tak se takhle chovají, to si řekněme na rovinu.
ps2017-007-04-002-018.u10.p2.s1 vám řeknu příklad.
ps2017-007-04-002-018.u10.p2.s2 Město Dvůr Králové nad Labem, a doufám, že tady můžu svobodně hovořit, požádalo město Trutnov, odbor životního prostředí, aby místo jejich odboru životního prostředí rozhodl, že město může pokácet alej stromů, které prostě překážely, byly v nevyhovujícím stavu, jenom právě proto, že se obávalo systémové podjatosti.
ps2017-007-04-002-018.u10.p2.s3 Takže ono je to skutečně o tom, že máme typy občanů ve svých městech, ve svých krajích, kteří prostě nechtějí, aby ta správní řízení proběhla v zákonně krátkém čase, protože oni bojují proti těm rozhodnutím, častokrát velmi nesystémově, pro nepochopitelně, pro řadu z nás, kteří jsme v komunální politice, nepochopitelně, ale bohužel, máme je tu a je potřeba toto jednou provždy odstranit.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s1 Musím tedy říct, že opravdu je to problém.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s2 Ale jiná situace je, a na to chci upozornit, stalo se v jednom nejmenovaném krajském městě, to si odvoďte kde, že město, magistrát chtěl rekonstruovat své velké náměstí.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s3 No a samozřejmě ne všichni jsou zastánci rekonstrukce.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s4 My občané ano, protože když tam přijdete, tak máte pocit, že v některých místech si můžete zlomit nohu, večer, když půjdete z návštěvy nějakého restauračního zařízení, tak je to opravdu o život a o zdraví.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s5 No a bohužel ta systémová podjatost tam padla a soud rozhodl, že je v pořádku, protože bohužel dotyčný úředník, možná to byl volený zastupitel, možná to byl pan primátor, nechci ho tady očerňovat, si dopisoval s vedoucím stavebního úřadu a říkal, že to potřebují, něco v tomhle duchu, že to je sice krásné, že by to bylo potřeba, ale samozřejmě soud rozhodl v neprospěch pak magistrátu, protože samozřejmě starosta, primátor vůbec toto nesmí konat.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s6 Jak je právní řízení, tak zapomeňte, komunální politici, že do toho můžete něco říkat.
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s7 Zapomeňte!
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s8 Jak to uděláte, tak se vystavujete nejenom řekl bych přestupkovému řízení, ale dokonce trestnímu postihu!
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s9 To je něco úplně jiného!
ps2017-007-04-002-018.u10.p3.s10 A právě proto, že tyto případy se množily, toho prvního typu, kde to vlastně nemá žádnou logiku, protože před lety jsme si tady řekli, že chceme smíšený model veřejné správy, to znamená samospráva, výkon státní správy jsou na jednom úřadě, je to pověřený úřad městský nebo je to kraj, jeho úřad.
ps2017-007-04-002-018.u10.p4.s1 Takže toto je potřeba ošetřit, protože opravdu podle mne je to nesystémové, je to drahé, zbytečné zdlouhavé.
ps2017-007-04-002-018.u10.p4.s2 A pak bychom se také mohli dočkat jednoho takového modelu, že naše správní úřady umístěné v budově našeho úřadu, města, nebo kraje, budou zpracovávat problémy jiných krajů, jiných obcí.
ps2017-007-04-002-018.u10.p4.s3 A dámy a pánové, řekněme si na rovinu, chce to někdo z nás?
ps2017-007-04-002-018.u10.p4.s4 myslím, že ne.
ps2017-007-04-002-018.u10.p4.s5 Podpořme to a pojďme dál.
ps2017-007-04-002-018.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi za jeho vystoupení a ptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy.
ps2017-007-04-002-018.u11.p1.s2 Nikoho nevidím, mohu rozpravu tedy ukončit.
ps2017-007-04-002-018.u11.p1.s3 Aha, pardon, pan poslanec Jakub Michálek.
ps2017-007-04-002-018.u11.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-007-04-002-018.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-007-04-002-018.u12.p1.s2 jsem se hlásil písemně, ale zjevně to neprobublalo na tabuli.
ps2017-007-04-002-018.u12.p1.s3 Takže jsem se přihlásil i rukou.
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s1 Mně tohle řešení problému systémové podjatosti, na který upozorňuje Ústavní soud, přijde, jako že se budeme tvářit, že žádná podjatost neexistuje.
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s2 Řada z vás seděla v těch úřadech městských, krajských a všichni velmi dobře víte, že ten, kdo stojí v čele obce, tak také úkoluje tajemníka, nebo ten, kdo stojí v čele magistrátu, primátorka, úkoluje ředitele magistrátu nebo krajského úřadu, hejtman úkoluje.
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s3 A tento člověk je potom v čele toho samotného úřadu, který zase úkoluje.
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s4 Samozřejmě nemůže úkolovat v oblasti samostatné působnosti.
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s5 Ale jak to funguje reálně?
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s6 Když mu stanoví odměnu?
ps2017-007-04-002-018.u12.p2.s7 Tedy pardon, nemůže úkolovat přenesení působnosti v oblasti státní správy, to je samozřejmě zakázáno, ale v reálu to někdy ani není úplně třeba a řada z vás, kteří tam seděli, tak víte, že se stačí správně podívat, a úředníci mnohdy konají ještě mnohem horlivěji, než když to člověk vůbec neřeší.
ps2017-007-04-002-018.u12.p3.s1 Takže ta samotná věc, že ten úředník je placen samosprávným celkem, který zároveň rozhoduje ve své vlastní věci, je přece absolutně nepřijatelná.
ps2017-007-04-002-018.u12.p3.s2 Tam dokonce se citují v důvodové zprávě případy, že úřad vede přestupkové řízení, obecní úřad vede přestupkové řízení, ve kterém ta obec samotná je obviněným.
ps2017-007-04-002-018.u12.p3.s3 A jiné případy, to čtu samozřejmě ty nejdůležitější, kvůli kterým se to dělá, jsou ta stavební řízení, kdy obec chce něco postavit a rozhoduje si v tom stavebním řízení, ve kterém jsou ovšem i další účastníci, ti takzvaní normální občané.

Text viewDownload CoNNL-U