ps2017-007-03-004-014.u1.p1.s1
14 . ps2017-007-03-004-014.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 40 / - prvé čtení ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 40 / 1 . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s2
Požádám pana místopředsedu a zástupce navrhovatelů Tomia Okamuru , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s3
Aha , pan místopředseda Okamura říká , že zástupcem navrhovatelů bude pan poslanec Rozvoral . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s4
Prosím ho tedy , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s5
Požádám o totéž , aby jako zpravodaj pro prvé čtení u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Jan Farský . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s6
Ale ten chybí . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s7
Dobře , takže budeme muset rozhodnout o změně zpravodaje . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s8
Pan předseda ústavněprávního výboru si to vezme za své . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s9
Ne , kolega Farský tady je , takže je to v pořádku . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s10
Jinak bych musel vyvolat předsedu ústavněprávního výboru . ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s11
Kolega Farský je na místě . ps2017-007-03-004-014.u1.p3.s1
Požádám tedy pana poslance Rozvorala , aby jako zástupce navrhovatelů tisk uvedl , s tím , že má nyní slovo . ps2017-007-03-004-014.u1.p3.s2
Prosím . ps2017-007-03-004-014.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-007-03-004-014.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , hnutí SPD navrhuje tento zákon , kterým se mění ústavní zákon číslo 1 / 1993 Sb . , Ústava ČR , ve znění pozdějších ústavních zákonů . ps2017-007-03-004-014.u2.p1.s3
Jedná se o úpravu článků 101 , 102 a 104 spadající pod hlavu VII Územní samospráva . ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s1
Naše hnutí SPD předložením úpravy tohoto ústavního zákona spočívající v rozšíření subjektů a jejich kompetencí ve věcech územní samosprávy chce zajistit zákonnou oporu pro následné přijetí prováděcích předpisů o přímé volbě starostů , hejtmanů a členů zastupitelstev územně samosprávných celků . ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s2
Toto je vedeno snahou vedoucí ke kvalitnější demokracii a obrodě správy věcí veřejných v ČR . ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s3
Primárně se od přímé volby očekává zdůraznění osobní odpovědnosti osoby primátora , starosty nebo hejtmana vedoucí k vyšší stabilitě systému obecních a krajských zřízení . ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s4
Sekundárně by mělo dojít k podstatnému posílení důvěry občanů tím , že se mohou aktivně podílet na správě věcí veřejných . ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s5
V neposlední míře by se měl i zvýšit zájem občanů , zúčastnit se voleb . ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s1
Současný právní stav je pro tuto navrhovanou změnu zcela nevyhovující , neboť podporuje kolektivní neodpovědnost . ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s2
Starosta či hejtman mnohdy musí prosazovat požadavky členů zastupitelstev či rady , které však za ně nenesou žádnou odpovědnost . ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s3
Navíc nepřímo volení starostové a hejtmani nemusí mít vždy podporu veřejnosti na území příslušného územního celku a ani svého zastupitelstva , a tím mají jen velmi slabý mandát k tomu , aby mohli realizovat potřebné změny ve veřejném zájmu . ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s4
Příkladů takového stavu bychom našli celou řadu . ps2017-007-03-004-014.u2.p4.s1
Ve velkých veřejnoprávních korporacích je tendence velkých politických stran přímou volbu spíše odmítat , a to z důvodu možného oslabení jejich vlivu . ps2017-007-03-004-014.u2.p4.s2
Prozatím této skutečnosti může být například zavedení přímé volby v rakouské spolkové zemi Salcbursko , kde byla přímá volba zavedena plošně , ovšem s výjimkou pro hlavní město Salcburk . ps2017-007-03-004-014.u2.p4.s3
Zde došlo k zavedení přímé volby až později . ps2017-007-03-004-014.u2.p5.s1
Zavedení přímé volby zastupitelů by mělo přispět k zvýšení participace občanů obcí na samosprávě , zvýšit důvěru občanů v samosprávu a také odstranit některé nedostatky , jako je například za prvé zásadní rozhodování pouze starosty v menších obcích , kde není volena rada obce a výkon pravomoci zastupitelstva je pouze formální ; ps2017-007-03-004-014.u2.p5.s2
za druhé , starostou obce je velmi často zvolena do funkce osoba vzešlá z koaliční dohody politických stran , a nejedná se tedy o osobu , která získala ve volbách nejvíce preferenčních hlasů ; ps2017-007-03-004-014.u2.p5.s3
za třetí , občané obce velmi často ztotožňují rozhodovací činnost rady obce a někdy i zastupitelstva s osobou starosty v obcích , kde není volena rada . ps2017-007-03-004-014.u2.p6.s1
Již nyní mají volby charakter , který se blíží fakticky přímé volbě . ps2017-007-03-004-014.u2.p6.s2
Výhody přímé volby proto spatřujeme v tom , že prostřednictvím přímé volby starosty obce , primátora statutárního města nebo hejtmana je možné vytvořit představitele samosprávy se silným politickým mandátem , který by byl pod přímou kontrolou veřejnosti . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , demokracie je nejlepší formou politického života lidské společnosti . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s2
Na tom se shodne většina politologů i politiků . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s3
S rozvojem společnosti je potřeba přizpůsobovat pravidla uplatňování demokratických principů . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s4
Přímá volba starosty obce či hejtmana je z pohledu voliče nejdemokratičtější z možností ustanovení voleného představitele obce nebo kraje . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s5
Pro voliče je jednoznačné , že jeho zájmy bude hájit člověk , na kterého přímo ukázal . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s6
Společnost chce silného , srozumitelného a čitelného vůdce , který dokáže svým charizmatem strhnout davy . ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s7
Přímou volbou hejtmanů , starostů nebo primátorů bychom tak dali občanům možnost více se podílet na správě věcí veřejných , a tím by se také zvýšil jejich občanský zájem o volby jako takové . ps2017-007-03-004-014.u2.p8.s1
Tímto vás žádám za naše hnutí SPD o propuštění návrhu zákona do druhého čtení . ps2017-007-03-004-014.u2.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-007-03-004-014.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů . ps2017-007-03-004-014.u3.p1.s2
Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Farského , aby předložil svoji zpravodajskou zprávu . ps2017-007-03-004-014.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-007-03-004-014.u4.p1.s1
Pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , tento návrh změny Ústavy , změny základního zákona ČR , byl předložen 22 . prosince 2017 s tím , že bylo vypracováno stanovisko kompatibility , které konstatuje , že není v rozporu , a vypracováno stanovisko vlády , která nám ho zaslala 25 . ledna 2018 . ps2017-007-03-004-014.u4.p1.s2
V tomto stanovisku k návrhu zákona , který sahá jenom do Ústavy , to je jedna z podstatných připomínek , která už se ve stanovisku vlády nachází , tak definuje , že se pouze ustanovuje , že starostové , ale i hejtmani budou voleni přímo , budou voleni na funkční období čtyřleté . ps2017-007-03-004-014.u4.p1.s3
Ale co vláda , řekl bych oprávněně , vytýká , tak ani v důvodové zprávě , ani v případném doprovodném zákonu o změnách zákona o obcích nebo zákona o krajích neuvádí , jakým způsobem by byli zároveň upraveny pravomoci jednotlivých vykonavatelů těchto nových práv , a pokud by pouze došlo k přímé volbě , byl posílen starosta , ale zároveň by byl posílen přímou volbou , ale nezměnilo se nic v jeho pravomocích , tak by to mohlo vyvolat , a nejspíše vyvolalo zásadní potíže v celém fungování v těchto obcích . ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s1
Zákon má také navrženu účinnost k 1 . červenci 2018 s odkazem na to , že by měl být využit už pro letošní komunální volby . ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s2
Já teď nevím , jaké přesně slovo použila vláda ve své korektnosti , ale myslím , že je to něco jako nereálné . ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s3
Protože to prostě stihnout nejde . ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s4
Je to ústavní zákon , musí projít Senátem a Senát ho musí schválit . ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s5
Tam není žádná šance přehlasování Sněmovny . ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s6
Musí vyjít ve Sbírce a musely by být připraveny i další zákony , které by reflektovaly tuto změny Ústavy , a to prostě stihnout nejde do 1 . července ani do října , kdy budou komunální volby . ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s1
To , co další konstatuje vláda , je , že vůbec neřeší tento návrh , jak by se případně odvolávali takto přímo zvolení , protože je zde jenom informace o tom , jak by byli přímo voleni . ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s2
Chybí přechodné ustanovení na to , jak by se nakládalo , kdyby to vzniklo v průběhu doby . ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s3
Nejsou určeny náklady . ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s4
A vůbec ještě není řešeno to , že tento návrh je dokonce v rozporu s Evropskou chartou místní samosprávy , která je pro ČR závazná , protože vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 181 / 1999 , a která říká , že musí být obce řízeny kolektivními orgány , a tady vychází situace , kdy by se mohlo stát , že bude řízena jenom starostou . ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s1
Negativ , která jsem tady vyjmenoval , skutečně je to stanovisko vlády plné . ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s2
Pozitivní jsem tam vlastně nenašel . ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s3
Přesto je výsledek neutrální . ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s4
A to stanovisko vlády , byť ten text , který za tím stanoviskem ho pak popírá , by spíše napovídal tomu , že by to stanovisko mělo být ze strany vlády negativní . ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s5
Má neutrální , tak ho tady přednáším . ps2017-007-03-004-014.u4.p5.s1
To je za zpravodaje v tuto chvíli všechno . ps2017-007-03-004-014.u4.p5.s2
Vidím , že diskuse bude bohatá , a k dalšímu se když tak vrátím v jednotlivých návrzích . ps2017-007-03-004-014.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , kde mám osm přihlášených a předtím ještě dvě přednostní přihlášky , místopředsedy Poslanecké sněmovny Tomia Okamury a místopředsedy Vojtěcha Pikala . ps2017-007-03-004-014.u5.p1.s2
Pan místopředseda Okamura jako první přihlášený v rozpravě s přednostním právem . ps2017-007-03-004-014.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo , pane místopředsedo . ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s1
Vážené dámy a pánové , stojíme před projednáním návrhu ústavního zákona z pera našeho hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD , které zavádí přímou volbu a potažmo i odvolatelnost starostů a hejtmanů , resp . tento zákon to umožňuje . ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s2
Považujeme náš návrh mj . také za první krok směřující k odvolatelnosti politiků . ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s3
Tak jako všechny zákony předkládané naším hnutím SPD , nejde tady o nějakou politickou účelovku , ale o návrh , který si vynutilo poznání v praxi . ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s4
Navrhujeme tuto novelu Ústavy s přesvědčením , že následné přijetí prováděcích předpisů o přímé volbě starostů , hejtmanů a členů zastupitelstev územně samosprávných celků povede ke kvalitnější demokracii a obrodě správy věcí veřejných v ČR . ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s5
Od přímé volby si také slibujeme zdůraznění větší osobní odpovědnosti osoby primátora , starosty nebo hejtmana . ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s6
Navíc dojde k podstatnému posílení důvěry občanů , kterým se tak vrátí nutný pocit a zájem , že se podílejí na správě věcí veřejných a skutečně o nich sami rozhodují , což by mělo podstatně zvýšit volební účasti . ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s1
Před mnoha lety jsme po setkání se starosty zaznamenali problém , který je spojoval bez ohledu na obec nebo politickou příslušnost . ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s2
Ve volbách vítězní starostové si stěžovali na nestabilitu a nejistotu s tím , že byť třeba vyhráli volby , tak jsou závislí na zastupitelstvu a v praxi nemohou plnit svůj volební program , ale plní zadání zastupitelstva , které je může kdykoliv z minuty na minutu odvolat . ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s3
Pochopitelně ten stav ještě také z jiného pohledu můžeme pojmenovat . ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s4
S tím má zkušenosti typicky třeba hnutí ANO , že vyhrálo dokonce volby v krajích , vyhráli mnoho starostů , ale pak byli odsunuti . ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s5
Odsunuti , protože se domluvil druhý , třetí , čtvrtý v pořadí , anebo stejně tak na obci nebo v kraji , a přestože si občané přáli , aby kraj vedl vítěz , tak k tomu reálně nedošlo . ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s6
Takže z různých pohledů mají s tímto zkušenosti všechny možné politické strany . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s1
Podle studie Proměny městských zastupitelstev v evropské perspektivě podporuje zavedení přímé volby starostů , ale i hejtmanů přibližně 75 % dotazovaných zastupitelů v České republice . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s2
V anketě pořádané Ministerstvem vnitra mezi starosty jednotlivých obcí se pro přímou volbu vyslovilo 65 % starostů , kteří odpověděli . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s3
Pochopitelně dalším příkladem , jak potřebné jsou změny , je pražská radnice a opakující se řekl bych výměny primátorů , kdy se primátorem občas stává člověk , kterého lidé za primátora nevolili . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s4
To ovšem není jen specialita Prahy , jen je nejvíc vidět . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s5
Celá Evropa přitom už dnes standardně volí starosty , hejtmany , primátory přímo , a přímo je dokonce občané i odvolávají . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s6
Tento druh volby je znám ze států , jako je Itálie , Portugalsko , Řecko , Kypr , Slovinsko , Slovensko , Polsko , Rumunsko , Bulharsko , Ukrajina , Makedonie nebo Albánie , a v případě hejtmanů i v již výše zmíněných státech Evropské unie . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s7
Přímá volba se aplikuje například i ve Velké Británii , kde o způsobu volby rozhodují občané v referendu . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s8
Dále v Německu a Rakousku se užívá přímá volba v celé řadě spolkových zemí . ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s9
V Norsku a Maďarsku je přímá volba v obcích do deseti tisíc obyvatel . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s1
Pro Českou republiku jsou velmi důležité poznatky , které byly získány po zavedení přímé volby na Slovensku . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s2
V některých parametrech by mohl být slovenský model inspirativní pro Českou republiku , neboť se dotýká jak starostů , tak i hejtmanů . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s3
Za jednoznačné pozitivum ze slovenské zkušenosti lze označit , že funkce starostů je individuálním postem a stojí v tomto smyslu pod výraznější kontrolou občanů , kteří ho mohou z funkce odvolat . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s4
Z praxe rovněž vyplývá jednodušší a pružnější správa obce . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s5
Obdobně lze hodnotit i funkci předsedy samosprávného kraje , ekvivalent hejtmana . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s6
Právě poslední volby do samosprávných krajů na Slovensku ukázaly , že přímá volba je i efektivní širokou občanskou pojistkou proti případným negativním celospolečenským jevům , jak se ukázalo na případu Banskobystrického kraje , kde nebyl znovu zvolen Marian Kotleba z Lidové strany Naše Slovensko . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s7
Rovněž v Polsku se konstatují nezpochybnitelná pozitiva přímé volby starostů . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s8
Tím je především vyšší míra zapojení občanů do správy obce a jejich vyšší zájem o místní záležitosti . ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s9
Předpokládané postavení starosty s sebou nese i nároky na osobnost starosty .