|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-01 ps2017-007-03-004-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 40/ - prvé čtení

Date2018-03-01
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007088.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 841 • previousnext

ps2017-007-03-004-014.u1.p1.s1 14.
ps2017-007-03-004-014.u1.p1.s2 Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 40/ - prvé čtení
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 40/1.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s2 Požádám pana místopředsedu a zástupce navrhovatelů Tomia Okamuru, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s3 Aha, pan místopředseda Okamura říká, že zástupcem navrhovatelů bude pan poslanec Rozvoral.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s4 Prosím ho tedy, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s5 Požádám o totéž, aby jako zpravodaj pro prvé čtení u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Jan Farský.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s6 Ale ten chybí.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s7 Dobře, takže budeme muset rozhodnout o změně zpravodaje.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s8 Pan předseda ústavněprávního výboru si to vezme za své.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s9 Ne, kolega Farský tady je, takže je to v pořádku.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s10 Jinak bych musel vyvolat předsedu ústavněprávního výboru.
ps2017-007-03-004-014.u1.p2.s11 Kolega Farský je na místě.
ps2017-007-03-004-014.u1.p3.s1 Požádám tedy pana poslance Rozvorala, aby jako zástupce navrhovatelů tisk uvedl, s tím, že nyní slovo.
ps2017-007-03-004-014.u1.p3.s2 Prosím.
ps2017-007-03-004-014.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-007-03-004-014.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, hnutí SPD navrhuje tento zákon, kterým se mění ústavní zákon číslo 1/1993 Sb., Ústava ČR, ve znění pozdějších ústavních zákonů.
ps2017-007-03-004-014.u2.p1.s3 Jedná se o úpravu článků 101, 102 a 104 spadající pod hlavu VII Územní samospráva.
ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s1 Naše hnutí SPD předložením úpravy tohoto ústavního zákona spočívající v rozšíření subjektů a jejich kompetencí ve věcech územní samosprávy chce zajistit zákonnou oporu pro následné přijetí prováděcích předpisů o přímé volbě starostů, hejtmanů a členů zastupitelstev územně samosprávných celků.
ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s2 Toto je vedeno snahou vedoucí ke kvalitnější demokracii a obrodě správy věcí veřejných v ČR.
ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s3 Primárně se od přímé volby očekává zdůraznění osobní odpovědnosti osoby primátora, starosty nebo hejtmana vedoucí k vyšší stabilitě systému obecních a krajských zřízení.
ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s4 Sekundárně by mělo dojít k podstatnému posílení důvěry občanů tím, že se mohou aktivně podílet na správě věcí veřejných.
ps2017-007-03-004-014.u2.p2.s5 V neposlední míře by se měl i zvýšit zájem občanů, zúčastnit se voleb.
ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s1 Současný právní stav je pro tuto navrhovanou změnu zcela nevyhovující, neboť podporuje kolektivní neodpovědnost.
ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s2 Starosta či hejtman mnohdy musí prosazovat požadavky členů zastupitelstev či rady, které však za nenesou žádnou odpovědnost.
ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s3 Navíc nepřímo volení starostové a hejtmani nemusí mít vždy podporu veřejnosti na území příslušného územního celku a ani svého zastupitelstva, a tím mají jen velmi slabý mandát k tomu, aby mohli realizovat potřebné změny ve veřejném zájmu.
ps2017-007-03-004-014.u2.p3.s4 Příkladů takového stavu bychom našli celou řadu.
ps2017-007-03-004-014.u2.p4.s1 Ve velkých veřejnoprávních korporacích je tendence velkých politických stran přímou volbu spíše odmítat, a to z důvodu možného oslabení jejich vlivu.
ps2017-007-03-004-014.u2.p4.s2 Prozatím této skutečnosti může být například zavedení přímé volby v rakouské spolkové zemi Salcbursko, kde byla přímá volba zavedena plošně, ovšem s výjimkou pro hlavní město Salcburk.
ps2017-007-03-004-014.u2.p4.s3 Zde došlo k zavedení přímé volby později.
ps2017-007-03-004-014.u2.p5.s1 Zavedení přímé volby zastupitelů by mělo přispět k zvýšení participace občanů obcí na samosprávě, zvýšit důvěru občanů v samosprávu a také odstranit některé nedostatky, jako je například za prvé zásadní rozhodování pouze starosty v menších obcích, kde není volena rada obce a výkon pravomoci zastupitelstva je pouze formální;
ps2017-007-03-004-014.u2.p5.s2 za druhé, starostou obce je velmi často zvolena do funkce osoba vzešlá z koaliční dohody politických stran, a nejedná se tedy o osobu, která získala ve volbách nejvíce preferenčních hlasů;
ps2017-007-03-004-014.u2.p5.s3 za třetí, občané obce velmi často ztotožňují rozhodovací činnost rady obce a někdy i zastupitelstva s osobou starosty v obcích, kde není volena rada.
ps2017-007-03-004-014.u2.p6.s1 Již nyní mají volby charakter, který se blíží fakticky přímé volbě.
ps2017-007-03-004-014.u2.p6.s2 Výhody přímé volby proto spatřujeme v tom, že prostřednictvím přímé volby starosty obce, primátora statutárního města nebo hejtmana je možné vytvořit představitele samosprávy se silným politickým mandátem, který by byl pod přímou kontrolou veřejnosti.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, demokracie je nejlepší formou politického života lidské společnosti.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s2 Na tom se shodne většina politologů i politiků.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s3 S rozvojem společnosti je potřeba přizpůsobovat pravidla uplatňování demokratických principů.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s4 Přímá volba starosty obce či hejtmana je z pohledu voliče nejdemokratičtější z možností ustanovení voleného představitele obce nebo kraje.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s5 Pro voliče je jednoznačné, že jeho zájmy bude hájit člověk, na kterého přímo ukázal.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s6 Společnost chce silného, srozumitelného a čitelného vůdce, který dokáže svým charizmatem strhnout davy.
ps2017-007-03-004-014.u2.p7.s7 Přímou volbou hejtmanů, starostů nebo primátorů bychom tak dali občanům možnost více se podílet na správě věcí veřejných, a tím by se také zvýšil jejich občanský zájem o volby jako takové.
ps2017-007-03-004-014.u2.p8.s1 Tímto vás žádám za naše hnutí SPD o propuštění návrhu zákona do druhého čtení.
ps2017-007-03-004-014.u2.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-03-004-014.u3.p1.s1 Děkuji zástupci navrhovatelů.
ps2017-007-03-004-014.u3.p1.s2 Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Farského, aby předložil svoji zpravodajskou zprávu.
ps2017-007-03-004-014.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-007-03-004-014.u4.p1.s1 Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, tento návrh změny Ústavy, změny základního zákona ČR, byl předložen 22. prosince 2017 s tím, že bylo vypracováno stanovisko kompatibility, které konstatuje, že není v rozporu, a vypracováno stanovisko vlády, která nám ho zaslala 25. ledna 2018.
ps2017-007-03-004-014.u4.p1.s2 V tomto stanovisku k návrhu zákona, který sahá jenom do Ústavy, to je jedna z podstatných připomínek, která se ve stanovisku vlády nachází, tak definuje, že se pouze ustanovuje, že starostové, ale i hejtmani budou voleni přímo, budou voleni na funkční období čtyřleté.
ps2017-007-03-004-014.u4.p1.s3 Ale co vláda, řekl bych oprávněně, vytýká, tak ani v důvodové zprávě, ani v případném doprovodném zákonu o změnách zákona o obcích nebo zákona o krajích neuvádí, jakým způsobem by byli zároveň upraveny pravomoci jednotlivých vykonavatelů těchto nových práv, a pokud by pouze došlo k přímé volbě, byl posílen starosta, ale zároveň by byl posílen přímou volbou, ale nezměnilo se nic v jeho pravomocích, tak by to mohlo vyvolat, a nejspíše vyvolalo zásadní potíže v celém fungování v těchto obcích.
ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s1 Zákon také navrženu účinnost k 1. červenci 2018 s odkazem na to, že by měl být využit pro letošní komunální volby.
ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s2 teď nevím, jaké přesně slovo použila vláda ve své korektnosti, ale myslím, že je to něco jako nereálné.
ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s3 Protože to prostě stihnout nejde.
ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s4 Je to ústavní zákon, musí projít Senátem a Senát ho musí schválit.
ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s5 Tam není žádná šance přehlasování Sněmovny.
ps2017-007-03-004-014.u4.p2.s6 Musí vyjít ve Sbírce a musely by být připraveny i další zákony, které by reflektovaly tuto změny Ústavy, a to prostě stihnout nejde do 1. července ani do října, kdy budou komunální volby.
ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s1 To, co další konstatuje vláda, je, že vůbec neřeší tento návrh, jak by se případně odvolávali takto přímo zvolení, protože je zde jenom informace o tom, jak by byli přímo voleni.
ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s2 Chybí přechodné ustanovení na to, jak by se nakládalo, kdyby to vzniklo v průběhu doby.
ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s3 Nejsou určeny náklady.
ps2017-007-03-004-014.u4.p3.s4 A vůbec ještě není řešeno to, že tento návrh je dokonce v rozporu s Evropskou chartou místní samosprávy, která je pro ČR závazná, protože vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 181/1999, a která říká, že musí být obce řízeny kolektivními orgány, a tady vychází situace, kdy by se mohlo stát, že bude řízena jenom starostou.
ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s1 Negativ, která jsem tady vyjmenoval, skutečně je to stanovisko vlády plné.
ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s2 Pozitivní jsem tam vlastně nenašel.
ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s3 Přesto je výsledek neutrální.
ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s4 A to stanovisko vlády, byť ten text, který za tím stanoviskem ho pak popírá, by spíše napovídal tomu, že by to stanovisko mělo být ze strany vlády negativní.
ps2017-007-03-004-014.u4.p4.s5 neutrální, tak ho tady přednáším.
ps2017-007-03-004-014.u4.p5.s1 To je za zpravodaje v tuto chvíli všechno.
ps2017-007-03-004-014.u4.p5.s2 Vidím, že diskuse bude bohatá, a k dalšímu se když tak vrátím v jednotlivých návrzích.
ps2017-007-03-004-014.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, kde mám osm přihlášených a předtím ještě dvě přednostní přihlášky, místopředsedy Poslanecké sněmovny Tomia Okamury a místopředsedy Vojtěcha Pikala.
ps2017-007-03-004-014.u5.p1.s2 Pan místopředseda Okamura jako první přihlášený v rozpravě s přednostním právem.
ps2017-007-03-004-014.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo, pane místopředsedo.
ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, stojíme před projednáním návrhu ústavního zákona z pera našeho hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD, které zavádí přímou volbu a potažmo i odvolatelnost starostů a hejtmanů, resp. tento zákon to umožňuje.
ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s2 Považujeme náš návrh mj. také za první krok směřující k odvolatelnosti politiků.
ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s3 Tak jako všechny zákony předkládané naším hnutím SPD, nejde tady o nějakou politickou účelovku, ale o návrh, který si vynutilo poznání v praxi.
ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s4 Navrhujeme tuto novelu Ústavy s přesvědčením, že následné přijetí prováděcích předpisů o přímé volbě starostů, hejtmanů a členů zastupitelstev územně samosprávných celků povede ke kvalitnější demokracii a obrodě správy věcí veřejných v ČR.
ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s5 Od přímé volby si také slibujeme zdůraznění větší osobní odpovědnosti osoby primátora, starosty nebo hejtmana.
ps2017-007-03-004-014.u6.p1.s6 Navíc dojde k podstatnému posílení důvěry občanů, kterým se tak vrátí nutný pocit a zájem, že se podílejí na správě věcí veřejných a skutečně o nich sami rozhodují, což by mělo podstatně zvýšit volební účasti.
ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s1 Před mnoha lety jsme po setkání se starosty zaznamenali problém, který je spojoval bez ohledu na obec nebo politickou příslušnost.
ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s2 Ve volbách vítězní starostové si stěžovali na nestabilitu a nejistotu s tím, že byť třeba vyhráli volby, tak jsou závislí na zastupitelstvu a v praxi nemohou plnit svůj volební program, ale plní zadání zastupitelstva, které je může kdykoliv z minuty na minutu odvolat.
ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s3 Pochopitelně ten stav ještě také z jiného pohledu můžeme pojmenovat.
ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s4 S tím zkušenosti typicky třeba hnutí ANO, že vyhrálo dokonce volby v krajích, vyhráli mnoho starostů, ale pak byli odsunuti.
ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s5 Odsunuti, protože se domluvil druhý, třetí, čtvrtý v pořadí, anebo stejně tak na obci nebo v kraji, a přestože si občané přáli, aby kraj vedl vítěz, tak k tomu reálně nedošlo.
ps2017-007-03-004-014.u6.p2.s6 Takže z různých pohledů mají s tímto zkušenosti všechny možné politické strany.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s1 Podle studie Proměny městských zastupitelstev v evropské perspektivě podporuje zavedení přímé volby starostů, ale i hejtmanů přibližně 75 % dotazovaných zastupitelů v České republice.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s2 V anketě pořádané Ministerstvem vnitra mezi starosty jednotlivých obcí se pro přímou volbu vyslovilo 65 % starostů, kteří odpověděli.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s3 Pochopitelně dalším příkladem, jak potřebné jsou změny, je pražská radnice a opakující se řekl bych výměny primátorů, kdy se primátorem občas stává člověk, kterého lidé za primátora nevolili.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s4 To ovšem není jen specialita Prahy, jen je nejvíc vidět.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s5 Celá Evropa přitom dnes standardně volí starosty, hejtmany, primátory přímo, a přímo je dokonce občané i odvolávají.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s6 Tento druh volby je znám ze států, jako je Itálie, Portugalsko, Řecko, Kypr, Slovinsko, Slovensko, Polsko, Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Makedonie nebo Albánie, a v případě hejtmanů i v již výše zmíněných státech Evropské unie.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s7 Přímá volba se aplikuje například i ve Velké Británii, kde o způsobu volby rozhodují občané v referendu.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s8 Dále v Německu a Rakousku se užívá přímá volba v celé řadě spolkových zemí.
ps2017-007-03-004-014.u6.p3.s9 V Norsku a Maďarsku je přímá volba v obcích do deseti tisíc obyvatel.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s1 Pro Českou republiku jsou velmi důležité poznatky, které byly získány po zavedení přímé volby na Slovensku.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s2 V některých parametrech by mohl být slovenský model inspirativní pro Českou republiku, neboť se dotýká jak starostů, tak i hejtmanů.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s3 Za jednoznačné pozitivum ze slovenské zkušenosti lze označit, že funkce starostů je individuálním postem a stojí v tomto smyslu pod výraznější kontrolou občanů, kteří ho mohou z funkce odvolat.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s4 Z praxe rovněž vyplývá jednodušší a pružnější správa obce.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s5 Obdobně lze hodnotit i funkci předsedy samosprávného kraje, ekvivalent hejtmana.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s6 Právě poslední volby do samosprávných krajů na Slovensku ukázaly, že přímá volba je i efektivní širokou občanskou pojistkou proti případným negativním celospolečenským jevům, jak se ukázalo na případu Banskobystrického kraje, kde nebyl znovu zvolen Marian Kotleba z Lidové strany Naše Slovensko.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s7 Rovněž v Polsku se konstatují nezpochybnitelná pozitiva přímé volby starostů.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s8 Tím je především vyšší míra zapojení občanů do správy obce a jejich vyšší zájem o místní záležitosti.
ps2017-007-03-004-014.u6.p4.s9 Předpokládané postavení starosty s sebou nese i nároky na osobnost starosty.

Text viewDownload CoNNL-U