|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-01 ps2017-007-03-001-062 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

62. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2018-03-01
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/062
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007082.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 317 • previousnext

ps2017-007-03-001-062.u1.p1.s1 62.
ps2017-007-03-001-062.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2017-007-03-001-062.u1.p2.s1 V případě projednání tohoto bodu dříve než v hodin bychom pokračovali dalšími body dle schváleného pořadu schůze.
ps2017-007-03-001-062.u1.p2.s2 Je to na základě platného usnesení Poslanecké sněmovny č. 1342, které bylo schváleno ve čtvrtém volebním období, s tím, že by byl dán prostor k vystoupení poslankyň a poslanců na změnu schváleného pořadu 7. schůze.
ps2017-007-03-001-062.u1.p3.s1 Upozorňuji, že nejpozději do hodin je možno podat přihlášky k ústním interpelacím a v proběhne jejich losování.
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s1 Mám tady ještě jednu omluvu.
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s2 Omlouvá se z dnešního jednání v době od do pan poslanec Vít Kaňkovský.
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s3 Tak.
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s4 Pan poslanec Kubíček se hlásil...
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s5 Můžu mu dát slovo?
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s6 Ne.
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s7 Ale my nemáme otevřenou...
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s8 A v jaké roli jenom?
ps2017-007-03-001-062.u1.p4.s9 Ale teď jsou interpelace.
ps2017-007-03-001-062.u1.p5.s1 Na pořad jednání 7. schůze Poslanecké sněmovny byly předloženy celkem tři odpovědi na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-007-03-001-062.u1.p6.s1 Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o dále nejedná.
ps2017-007-03-001-062.u1.p7.s1 A nyní přistoupíme k odpovědi na písemné interpelace.
ps2017-007-03-001-062.u1.p7.s2 Ministryně financí Alena Schillerová odpověděla na interpelaci poslance Vojtěcha Munzara ve věci interpelace k výměře daní z nabytí nemovitosti.
ps2017-007-03-001-062.u1.p7.s3 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 55.
ps2017-007-03-001-062.u1.p7.s4 Nyní otvírám rozpravu.
ps2017-007-03-001-062.u1.p7.s5 Ano, pan poslanec.
ps2017-007-03-001-062.u1.p7.s6 Prosím.
ps2017-007-03-001-062.u2.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, jsem požádal o zařazení této interpelace na pořad schůze, protože jsem považoval odpověď paní ministryně, resp. Ministerstva financí za velice nedostatečnou.
ps2017-007-03-001-062.u2.p2.s1 Nejdřív vás seznámím s tím, o co se vlastně jedná.
ps2017-007-03-001-062.u2.p2.s2 Jedná se o to, že stát, resp. finanční úřady, Finanční správa, Ministerstvo financí vybíralo daň z nabytí nemovitosti nejenom z prosté ceny nemovitostí, ale i z DPH.
ps2017-007-03-001-062.u2.p2.s3 Bylo vedeno několik soudních sporů.
ps2017-007-03-001-062.u2.p2.s4 jsem se inspiroval rozhodnutím Nejvyššího správního soudu ve sporu Střelské Hoštice a odvolací finanční ředitelství, kde Nejvyšší správní soud de facto rozhodl, že dosavadní praxe Ministerstva financí a Finanční správy není správná, že by se neměly vybírat daně z nabytí nemovitostí i z DPH, ale pouze z prostých cen.
ps2017-007-03-001-062.u2.p3.s1 Přijde mi neuvěřitelné, že v odpovědi paní ministryně se objevuje následující věta: "To, že v konkrétně projednávané věci Nejvyšší správní soud rozhodl ve prospěch žalobce, poplatníka, ale ještě automaticky neznamená důvod pro závěr o plošné z nezákonnosti do doby vydaných rozhodnutí ve věci stanovení daně z nabytí nemovitosti způsobem zastávaným Finanční správou."
ps2017-007-03-001-062.u2.p3.s2 jsem si tuto větu přeložil tak, že Nejvyšší správní soud rozhodl, že Ministerstvo financí to nedělá správně, ale paní ministryně mi odpověděla, že to správně dělají, ale přesto mění svou praxi a občané si mohou požádat zpětně o... resp. podat dodatečné daňové přiznání a požádat o vrácení daně.
ps2017-007-03-001-062.u2.p4.s1 zajímalo v interpelaci, o kolik případů se jedná a jaká je celková kalkulace takto neoprávněné daně, to znamená, kolik bude stát zhruba vracet v těchto řízeních.
ps2017-007-03-001-062.u2.p4.s2 Odpověď, pokud ji mohu parafrázovat, zněla: Nevíme, protože bychom si museli přečíst kupní smlouvy při daňovém řízení.
ps2017-007-03-001-062.u2.p4.s3 - Ale paní ministryně, vy je máte, ty kupní smlouvy, vy je po poplatnících požadujete v rámci podávání přiznání k dani z nabytí nemovitosti.
ps2017-007-03-001-062.u2.p5.s1 Přijde mi rovněž neuvěřitelné, že mi ministerstvo neodpovědělo na otázku, jaký je předběžný odhad takto vybrané daně.
ps2017-007-03-001-062.u2.p5.s2 A přijde mi neuvěřitelné, že si Ministerstvo financí neudělalo zpětnou kontrolu a kalkulaci dopadu tohoto svého chybného postupu.
ps2017-007-03-001-062.u2.p5.s3 Nechce se mi úplně věřit, že kovářova kobyla chodí bosa, a proto chci zopakovat svoji otázku, o jaký počet případů se jedná a o jaké celkové finanční prostředky vybrané daně z nabytí nemovitosti z DPH se jedná, a kolik tedy ministerstvo předpokládá, že bude stát daňovým poplatníkům vracet.
ps2017-007-03-001-062.u2.p6.s1 Zajímalo zejména, jestli bude Ministerstvo financí a generální finanční úřad nějak aktivně informovat poškozené poplatníky, aby požádali o vrácení daně.
ps2017-007-03-001-062.u2.p6.s2 To bylo největším smyslem interpelace, protože jsem chtěl, aby Ministerstvo financí udělalo důraznou osvětu, tak aby lidé o tom věděli a mohli podat dodatečné daňové přiznání a aby požádali o vrácení těch peněz.
ps2017-007-03-001-062.u2.p6.s3 Odpověď však byla, že GFŘ vydalo tiskovou zprávu a že Finanční správa informovala na svých internetových stránkách.
ps2017-007-03-001-062.u2.p6.s4 A vaše odpověď, paní ministryně, byla, že je to dostatečné, to znamená, že to stačí, a to v době, kdy se každý den na nás z rádia valí reklama na účtenkovku.
ps2017-007-03-001-062.u2.p6.s5 V tomto případě asi tedy nestačí, takže účtenkovku budeme propagovat prostřednictvím rádií, inzerátů a to, že ministerstvo udělalo chybu a informovalo občany o tom, aby si mohli požádat, stačí dát pouze na stránky internetové Finanční správy.
ps2017-007-03-001-062.u2.p6.s6 Kolikrát občané na tuto stránku chodí?
ps2017-007-03-001-062.u2.p7.s1 Takže bych chtěl doplnit svou otázku, kterou jsem položil v interpelaci, z jakého důvodu je tedy důležitější informovat poplatníky daní o účtenkové loterii prostřednictvím placených inzerátů než možnost pro daňové poplatníky požádat o vrácení neoprávněně vybrané daně.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s1 Mně nestačí odpověď naznačená ve vaší písemné odpovědi na moji interpelaci, že je povinností daňového poplatníka podat nové daňové přiznání s tím, že právo přeje bdělým, tedy s tím, že daň neoprávněně vybereme, ale pozor, pššt!, radši to nikomu moc neřekneme, aby ji náhodou lidé nechtěli vrátit.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s2 Mimochodem, tato věta je obrazem poslední doby docela arogantního přístupu Finanční správy k občanům a to velmi mrzí, paní ministryně.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s3 Takhle se , paní ministryně, chovat stát?
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s4 Bude aktivně informovat občany prostřednictvím dalších komunikačních médií, nebo ne?
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s5 Stát podle být službou pro občany a je placen občany.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s6 A proto když udělá chybu, měl by o tom dostatečně a řádně informovat.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s7 se zkrátka nechci smířit s tím, že Ministerstvo financí tady neudělalo tu základní službu pro občany a například neinformuje, resp. nedělá nic pro aktivní informování občanů například jako prostřednictvím výzvy k uhrazení daně z nemovitosti.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s8 Každému chodí složenky, každému chodí dopisy.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s9 To by byl elegantní způsob, jak informovat občany o tom, že mohou podat dodatečné daňové přiznání a požádat si o vratku této daně.
ps2017-007-03-001-062.u2.p8.s10 Musím říci, že postup ministerstva mi spíše připomíná pohádku S čerty nejsou žerty - co peklo zchvátí, to nenavrátí.
ps2017-007-03-001-062.u2.p9.s1 Tím bych zakončil své úvodní vystoupení k této interpelaci.
ps2017-007-03-001-062.u2.p9.s2 Požádal bych, paní ministryně, zda byste mi odpověděla.
ps2017-007-03-001-062.u2.p9.s3 Mým smyslem není ani peskovat ministerstvo za to, že předtím udělalo chybný postup, co se týká výběru daně z nabytí nemovitosti, ale opravdu mi vadí, že neinformujete řádně občany o tom, že si mohou podat dodatečné daňové přiznání.
ps2017-007-03-001-062.u2.p9.s4 Děkuji.
ps2017-007-03-001-062.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Vojtěchu Munzarovi.
ps2017-007-03-001-062.u3.p1.s2 Paní ministryně financí Alena Schillerová slovo.
ps2017-007-03-001-062.u3.p1.s3 Prosím, paní ministryně.
ps2017-007-03-001-062.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-007-03-001-062.u4.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové, dobrý den, pane poslanče Munzare.
ps2017-007-03-001-062.u4.p1.s3 Začnu otázkou: Vy jste nečetl tu moji odpověď?
ps2017-007-03-001-062.u4.p1.s4 Nebo jste ji četl velmi povrchně, nebo těm věcem prostě nerozumíte.
ps2017-007-03-001-062.u4.p1.s5 Takže mi dovolte, abych je uvedla na pravou míru.
ps2017-007-03-001-062.u4.p1.s6 Nebudu číst svoji odpověď, to je zbytečné, protože ji máte všichni k dispozici, takže se budu držet prostě faktů, jak ty věci byly.
ps2017-007-03-001-062.u4.p2.s1 Právní úprava, o které mluvíte, byla provedena zákonným opatřením Senátu - to bylo tenkrát to období, kdy vlastně musel nastoupit Senát - číslo 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí - dovolte, dále budu používat jenom termín zákonné opatření.
ps2017-007-03-001-062.u4.p2.s2 Poplatník dle § 2 tohoto zákonného opatření ve znění účinném do 31. 10. 2016, jde-li o nabytí koupí nebo směnou, je poplatníkem daně převodce vlastnického práva k nemovité věci, pokud se převodce nedohodne s nabyvatelem, že poplatníkem je nabyvatel.
ps2017-007-03-001-062.u4.p2.s3 Taková byla úprava.
ps2017-007-03-001-062.u4.p2.s4 My jsme tehdy navrhovali, Ministerstvo financí, aby to byl nabyvatel, jako je tomu nyní, ale prostě byla tam ta možnost dohody.
ps2017-007-03-001-062.u4.p2.s5 Dělalo to v praxi neskutečné problémy.
ps2017-007-03-001-062.u4.p3.s1 Poplatníkem dle § 2 zákonného opatření ve znění od 1. 11. 2016 je nabyvatel, jak jsem to uvedla teď.
ps2017-007-03-001-062.u4.p4.s1 Sjednanou cenou podle § 13 zákonného opatření se pro účely daně z nabytí nemovitých věcí rozumí úplata za nabytí vlastnického práva k nemovité věci.
ps2017-007-03-001-062.u4.p4.s2 Důvodová zpráva k tomuto § 13 - dovolím si citovat - jasně říká: Sjednaná cena je celkovou cenou včetně daně z přidané hodnoty.
ps2017-007-03-001-062.u4.p5.s1 Úplata dle § 4 odst. 1 - nezlobte se, pane předsedo Stanjuro, zase budu citovat paragrafy, ale tentokrát to opravdu jinak nejde - úplatou se rozumí částka v peněžních prostředcích nebo hodnota nepeněžního plnění, které mají být nebo jsou poskytnuty za přijaté plnění.
ps2017-007-03-001-062.u4.p5.s2 Tolik citace z tehdy právní úpravy.
ps2017-007-03-001-062.u4.p6.s1 A teď k rozsudkům Nejvyššího správního soudu a k jejich závěrům.
ps2017-007-03-001-062.u4.p6.s2 Nejdříve rozsudek číslo 4 Afs 88/2017 - 35 ze dne 28. 6. 2017, čili bavíme se vlastně o době loňského roku, pak rozsudek - ještě si dovolím doplnit - č. j. 7 Afs 301/2016 - 70 ze dne 22. 8. 2017.
ps2017-007-03-001-062.u4.p6.s3 Předmětem posuzování bylo, že poplatník je převodcem, a otázka, zda DPH je či není součástí základu daně z nabytí nemovitých věcí určeného podle ceny sjednané.
ps2017-007-03-001-062.u4.p7.s1 Závěr Nejvyššího správního soudu byl, že možné jsou oba výklady - cituji z rozsudku.
ps2017-007-03-001-062.u4.p7.s2 Aplikace zásady in dubio mitius, a proto výklad ve prospěch poplatníka.
ps2017-007-03-001-062.u4.p7.s3 Závěr Nejvyššího správního soudu: DPH není součástí sjednané ceny.
ps2017-007-03-001-062.u4.p8.s1 Takže Nejvyšší správní soud připustil obojí, ale řekl, že se musí jít v pochybnostech ve prospěch poplatníka, a proto řekl, že není součástí.
ps2017-007-03-001-062.u4.p8.s2 Samozřejmě, v konkrétní věci okamžitě zavázal Finanční správu, aby takto konala.
ps2017-007-03-001-062.u4.p8.s3 Byl to první rozsudek svého druhu a Finanční správa - a vím, že Ministerstvo financí, jsem v době byla jako náměstkyně, takže jsme to velmi aktivně konzultovali, byli jsme na jednání na Nejvyšším správním soudě, protože se rozsudek zabýval pouze - a ten následný také, byla jsem u toho, takže vím, o čem mluvím - zcela věcně a zcela prakticky postavením převodce, nikoliv nabyvatele.
ps2017-007-03-001-062.u4.p8.s4 A Finanční správa řeší ty problémy ve vztahu k převodcům i k nabyvatelům, takže potřebovali jsme si vyjasnit, resp. Finanční správa, ale spolupracovala na tom s věcným útvarem Ministerstva financí, protože se jedná o zcela zásadní změnu správní praxe, jestli se takto postavit k těm věcem i u nabyvatele.
ps2017-007-03-001-062.u4.p8.s5 Proto proběhla schůzka na Nejvyšším správním soudě, kde samozřejmě Nejvyšší správní soud nás nemohl nějakým způsobem instruovat metodicky, protože je to nezávislý soud, ale prostě ta debata byla velmi věcná a nám velmi pomohla.
ps2017-007-03-001-062.u4.p9.s1 Postup Finanční správy v návaznosti na rozsudky Nejvyššího správního soudu je třeba posuzovat s ohledem na tzv. temporální účinky, které mají rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.
ps2017-007-03-001-062.u4.p9.s2 To znamená, do doby rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je postup Finanční správy legitimní.
ps2017-007-03-001-062.u4.p9.s3 Vydaným rozhodnutím svědčí presumpce správnosti.
ps2017-007-03-001-062.u4.p9.s4 To je běžný postup.
ps2017-007-03-001-062.u4.p9.s5 To je podstata temporálních účinků.
ps2017-007-03-001-062.u4.p9.s6 O temporálních účincích hovořil Nejvyšší správní soud v řadě svých rozhodnutí.
ps2017-007-03-001-062.u4.p10.s1 Nicméně od rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, tedy od toho data, které jsem před chvílí citovala, v roce 2017, se začalo okamžitě postupovat tak, aby se zohlednily závěry Nejvyššího správního soudu.
ps2017-007-03-001-062.u4.p10.s2 1. září 2017 vydala Finanční správa organizační opatření, kde sjednotila postup finančních úřadů v případech, kdy poplatníkem je převodce a sjednaná cena zahrnovala DPH.
ps2017-007-03-001-062.u4.p10.s3 To znamená, instruovala všechny finanční úřady v zemi, aby postupovaly následně takto.
ps2017-007-03-001-062.u4.p10.s4 Tam, kde daňové řízení nebylo ukončeno, zohlednit okamžitě závěry soudu, přestože to rozhodnutí v době bylo jenom jedno a většinou se čeká na konstantní judikaturu správních soudů.
ps2017-007-03-001-062.u4.p10.s5 A za druhé, daňové řízení, kde bylo ukončeno, umožnit podání dodatečných daňových přiznání, a naložit tak s přeplatkem dle daňového řádu.
ps2017-007-03-001-062.u4.p10.s6 Čili ho vrátit, případně použít na nedoplatky, což je legitimní postup.
ps2017-007-03-001-062.u4.p11.s1 U temporálních účinků je to hodně nad rámec, ta možnost podat dodatečné daňové přiznání.
ps2017-007-03-001-062.u4.p11.s2 Přesto Finanční správa k tomu přistoupila.

Text viewDownload CoNNL-U