|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-02-28 ps2017-007-02-010-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 45/ - druhé čtení

Date2018-02-28
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007051.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 378 • previousnext

ps2017-007-02-010-002.u1.p1.s1 2.
ps2017-007-02-010-002.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 45/ - druhé čtení
ps2017-007-02-010-002.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2017-007-02-010-002.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s1 Tak, velmi děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s2 Kolegyně, kolegové, budu stručný, protože nebudu opakovat to, co jsem říkal v prvním čtení, kdy jsem uváděl, myslím, poměrně obsáhle ten vládní návrh novely zákona o vodách.
ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s3 Tak snad jenom stručně připomenu, že kromě toho, že transponuje příslušnou rámcovou směrnici o vodách, která byla nedostatečně implementována a týkala se především zhoršování stavu vodních útvarů povrchové nebo podzemní vody, a možnost, jak na to reagovat, tak jsme tuhle tu novelu využili i tomu, abychom třeba výrazně omezili administraci, pardon administrativu nebo byrokracii v oblasti poplatků, čímž jsme vyšli vstříc i závěrům ekoauditu.
ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s4 Rovněž dochází třeba k přenosu správy poplatků z české inspekce, která by měla hrát především kontrolní roli, na Státní fond životního prostředí.
ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s5 Upřesňuje se definice odpadních vod a další věci s tím související.
ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s1 Na výborech, jak na garančním výboru pro životní prostředí, tak i na zemědělském výboru, potom proběhla k této novele velmi obsáhlá debata s celou řadou pozměňovacích návrhů, které byly více či méně kreativní, a to vůbec nemyslím ironicky.
ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s2 Myslím si, že kolegové, kteří budou vystupovat za chvilku, k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům budou hovořit, takže bych je teď určitě nechtěl hodnotit.
ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s3 V mezidobí přišlo několik dalších pozměňovacích návrhů, které byly načteny tedy zcela nedávno, takže na vlastně ani ještě nemáme úplně reakci.
ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s4 Ale jsem za tu debatu rád a určitě jsem na ni teď připraven.
ps2017-007-02-010-002.u2.p3.s1 Děkuji vám.
ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán zemědělskému výboru, usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 45/1-3.
ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s3 Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro životní prostředí a zároveň zpravodaj zemědělského výboru pan poslanec Karel Tureček, informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy také odůvodnil.
ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s4 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s2 Kolegyně a kolegové, bych vás rád informoval, že dne 14. února garanční výbor pro životní prostředí projednal vládní návrh zákona o vodách č. 254/2001 Sb. a přijal usnesení, v němž doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s3 bych jenom ve stručnosti představil ty pozměňovací návrhy.
ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s4 Ony se opakovaly z minulé předlohy, kdy se vodní zákon v minulém volebním období se nestačil projednat.
ps2017-007-02-010-002.u4.p2.s1 Jednak výbor pro životní prostředí přijal pozměňovací návrhy k § 30 a k § 102, které se týkají problematiky hospodaření v pásmech hygienické ochrany a případné možnosti kompenzace za omezení, která vyplývají v rámci nařízení o omezení hospodaření v pásmech hygienické ochrany.
ps2017-007-02-010-002.u4.p3.s1 Dále výbor pro životní prostředí přijal pozměňovací návrh k § 67, který umožňuje v omezeném režimu zřizovat tábory, stanové tábory, v záplavových územích, a dále přijal pozměňovací návrhy jednak legislativně technického charakteru a jednak k § 89 a 49, řešící problematiku úpravy odpadních vod v odlehčovacích komorách či úpravy likvidace dovážené odpadní vody na čistírny odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u4.p3.s2 Takže tolik k usnesení výboru pro životní prostředí.
ps2017-007-02-010-002.u4.p4.s1 Den předtím, 13. února, projednal tento sněmovní tisk 45 zemědělský výbor, který přijal usnesení, v němž doporučuje Poslanecké sněmovně návrh schválit taktéž ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2017-007-02-010-002.u4.p4.s2 Samozřejmě se ty pozměňovací návrhy soustředily jednak na totožnou problematiku týkající se § 30, § 102 - to je to hospodaření v pásmech hygienické ochrany, dále § 67 - to je problematika stanovení zřizování stanových táborů, a dále přijal nad rámec pozměňovacích návrhů, které již nejsou shodné s výborem pro životní prostředí, pozměňovací návrh, který řeší přechodné ustanovení u bezodtokových jímek, kdy stanovuje přechodné období do 31. 12. 2021, a dále je to vypuštění možnosti osvobození odběru povrchové vody za účelem chlazení.
ps2017-007-02-010-002.u4.p5.s1 Takže tolik, řekl bych, k projednání v těchto dvou výborech Poslanecké sněmovny návrhu zákona.
ps2017-007-02-010-002.u4.p5.s2 bych ještě na úvod chtěl signalizovat, že v podrobné rozpravě přednesu návrh podle § 95 odst. 1, kdy bych navrhl zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na do sedmi dní.
ps2017-007-02-010-002.u4.p5.s3 Děkuji.
ps2017-007-02-010-002.u5.p1.s1 Děkuji, pane poslanče, a otevírám obecnou rozpravu, do které jsou v tuto chvíli přihlášeni čtyři poslanci.
ps2017-007-02-010-002.u5.p1.s2 Jako první pan poslanec Staněk, po něm se připraví paní poslankyně Vrecionová.
ps2017-007-02-010-002.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-007-02-010-002.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-007-02-010-002.u6.p1.s2 Vážené paní poslankyně a páni poslanci, přihlásil jsem se do obecné rozpravy ze dvou, respektive tří důvodů.
ps2017-007-02-010-002.u6.p1.s3 Nicméně impulsem se pro mne stal ve výboru pro životní prostředí předložený pozměňovací návrh pana poslance Schillera.
ps2017-007-02-010-002.u6.p2.s1 Předložený návrh zdánlivě pod environmentálním zájmem zajišťuje, aby komunální čističky odpadních vod nemohly přijímat vody s obsahem nebezpečných látek.
ps2017-007-02-010-002.u6.p2.s2 V odůvodnění nazývá návrh navážené odpadní vody záměrně průmyslovými odpady s cílem vyvolat dojem, že tyto odpadní vody na komunální čističky odpadních vod skutečně nepatří.
ps2017-007-02-010-002.u6.p2.s3 Tím však zcela opomíjí fakt, že ke klasifikaci odpadních vod dochází u živnostníků a producentů s konkrétním typem výroby dle § 5 zákona o odpadech a cílená kontrolní činnost v této oblasti dle § 6 zákona o odpadech přináleží České inspekci životního prostředí podléhající Ministerstvu životního prostředí, a tak opomíjí i fakt, že příjem těchto vod je regulován na komunálních čističkách odpadních vod v rámci provozních řádů, které musí být v plném souladu s vydanými vodoprávními rozhodnutími.
ps2017-007-02-010-002.u6.p3.s1 Fakticky návrh dopadá na tři základní skupiny odpadních vod, u nichž neexistuje v současnosti jakákoliv alternativa, jak s nimi nakládat, pokud nepočítáme přímé spalování.
ps2017-007-02-010-002.u6.p4.s1 Za prvé jde o přímo produkované odpadní vody živnostníky či průmyslovými podniky, obsahující nebezpečné závadné látky, které díky nadlimitnímu znečištění nemohou být vypouštěny do kanalizace.
ps2017-007-02-010-002.u6.p4.s2 Jedná se o odpadní vody z různých průmyslových výrob, které nesplňují charakter kapalných odpadů, kdy podnik či živnostník nemá, nevlastní či neprovozuje konkrétní průmyslovou čistírnu odpadních vod a dostupné průmyslové čističky odpadních vod nemají kapacitu či odpovídající úroveň čištění konkrétních odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p4.s3 Ve všech těchto případech je jednoznačně vhodnější vodu odvést ke zpracování do komunální čističky odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p5.s1 Za druhé jde o odpadní vody ze zařízení na úpravu odpadů, kde odpadní vody se zbytkovým obsahem vznikají při zpracování kapalných odpadů dle stávajícího povolení, nejčastěji jde o integrované povolení.
ps2017-007-02-010-002.u6.p5.s2 Tyto odpadní vody ve většině případů není možno přímo vypouštět do kanalizace a je nutné jejich dočištění řízeným dávkováním do procesu komunální čistírny odpadních vod tak, aby nedošlo k narušení procesu čištění a zároveň (došlo?)i (ke?)kvalitnímu dočištění, a to v souladu s platným vodoprávním povolením pro konkrétní čističku odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p6.s1 A za třetí jde o skládkové vody.
ps2017-007-02-010-002.u6.p6.s2 Většinou se jedná o vody ze sanací starých ekologických zátěží, které jsou čištěny na lokalitě mobilní sanační stanicí a pak dále vypouštěny na komunální čističky odpadních vod k dočištění.
ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s1 Mezi nejexponovanější komunální čističky odpadních vod, kterých se návrh dotkne, patří zejména čističky odpadních vod Pardubice, Praha, Otrokovice, Ústí nad Labem, Ostrava a dále čističky odpadních vod Plzeň, Havlíčkův Brod či Brno.
ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s2 Předložený pozměňovací návrh pana poslance se stává nástrojem, který způsobí absolutní kolaps v oblasti externího zpracování odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s3 Pokud by i pouze jediná výše vyjmenovaná čistička dostala zákaz tyto odpadní vody přijímat, reálně neexistuje alternativa.
ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s4 Podniky by musely vody vypouštět opět do kanalizace s návazným porušováním limitu a byl by narušen ustálený systém, který je funkční a kdy jsou vody kontrolovány, přebírány a odváženy ke zpracování přímo do čističek odpadních vod s návazným hodnocením kvality vypouštěných odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s1 Tento návrh s dalšími souběžnými zatíženími v oblasti environmentální legislativy se může stát dalším pomyslným hřebíčkem do rakve českého průmyslu a odvětví odpadového hospodářství.
ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s2 Namátkou: Nejvyšší poplatky za skladování nebezpečných odpadů, brzký zákaz skladování ostatních komunálních odpadů v roce 2024 a spalovny či recyklační zařízení, která se nebudují, a není dopracována legislativa.
ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s3 Dále klesající ceny recyklace plastů související s embargy do Číny a více a více vyvstávající problém, co s nimi.
ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s4 Dále aktuální emisní limity, přísnější a přísnější pro energetiku, což jsou další náklady, a navíc návrh tohoto opatření v oblasti odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p9.s1 Je možné, aby bylo osobním zájmem předkladatele takto závazně zatížit již tak zkoušený průmyslový sektor v České republice?
ps2017-007-02-010-002.u6.p9.s2 Nebo je zájmem donutit průmyslové podniky pod tlakem takovýchto pseudokoncepčních změn, aby své odpadní vody či kapalné odpady, které jsou dále upravené díky neúnosným poplatkům, zaorávaly za podniky, zalévaly je odpadními vodami, které nebude kam dávat, a překrývaly je plasty, které nebude mít kdo recyklovat?
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s1 Kvalifikace uvedeného problému představuje na základě výše vyjmenovaných skupin více než 1 000 tun za den, tedy 400 000 metrů krychlových za rok, což z množství odpadních vod vyčištěných na komunálních čističkách odpadních vod představuje pouze čtyři setiny procenta z celkového množství čištěných odpadních vod.
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s2 Na druhou stranu by v případě například termální likvidace těchto odpadních vod představoval nárůst nákladovosti pro průmysl ročně o jednu miliardu korun.
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s3 Dopady návrhů jsou nepředstavitelné.
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s4 Předkladatel totiž vůbec nezvážil, kam by se odpadní vody namísto komunálních čističek odpadních vod vozily.
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s5 Neexistují pro žádné alternativní provozy, technologie ani průmyslové či chemické čistírny odpadních vod, které jsou naopak častým producentem a potřebují samy dočišťovat.
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s6 A právě ve snaze zabránit těmto nepředstavitelným dopadům či jejich důsledky eliminovat budu v případě přijetí pozměňovacího návrhu pana Schillera předkládat svůj pozměňovací návrh, nicméně věřím, že bude bezpředmětný, neboť zvítězí zdravý rozum a návrh pana kolegy poslance nebude přijat.
ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s7 Ale co víme o cestách zdravého rozumu, kudy ty se zrovna vedou?
ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s1 Druhý důvod pro vystoupení je již mnohem prozaičtější.
ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s2 Obrátili se na ovocní, okrasní a lesní školkaři s tím, abych tlumočil jejich názor a podpořil jejich několikaletou snahu o novelu vodního zákona, konkrétně § 101, spočívající v tom, aby nebylo čerpání povrchové vody pro zavlažování školkařské produkce zpoplatněno.
ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s3 Činím tak touto cestou zejména proto, že v mezirezortním připomínkovém řízení nebyl osloven Svaz školkařů České republiky, Sdružení lesních školkařů a Školkařský svaz ovocnářské unie.
ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s4 Chtěl bych zdůraznit, že producenti školkařských výpěstků nechtějí nijak měnit nově navržená nařízení, ale při příležitosti projednávání vodního zákona požadují upravit § 101, jehož aktuální nejednoznačný výklad je znevýhodňuje oproti jiným pěstitelům.
ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s5 Dle zákona o zemědělství spadají školky do zemědělské výroby, ale z důvodu absence vysvětlení pojmu "zemědělská plodina" se na aktuálně nevztahuje výjimka pro bezplatné čerpání povrchových vod na vyrovnávání vláhového deficitu, které právě řeší zmiňovaný § 101.
ps2017-007-02-010-002.u6.p12.s1 Z tohoto důvodu se po dlouhodobé komunikaci s Ministerstvem zemědělství jeví jako nejjednodušší řešení zpřesnit nařízení v odstavci 4 doplněním slov "včetně školkařských výpěstků".
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s1 Školkařské výpěstky jsou pěstovány především pro tuzemské využití, a to jak pro lesy, tak pro krajinu.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s2 Lesy mají významnou hospodářskou funkci, ale i díky mimoprodukčním funkcím lesního porostu a dalších výsadeb v krajině, jako je vodohospodářská, klimatická či sociálně rekreační, tato zeleň vysoký celospolečenský význam.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s3 Přibližně 85 % lesních porostů je po těžbě zalesněno takzvanou umělou obnovou, sadebním materiálem ze školek.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s4 Závlahová voda čerpaná z povrchových zdrojů se ve školkách využívá především při pěstování malých rostlin nebo pro zálivku čerstvě přesazených rostlin ve školce.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s5 Závlahy také slouží při ochraně produkce před jarními mrazy, které se v posledních letech objevují téměř každoročně.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s6 Z toho vyplývá, že se nezavlažuje celoročně a odčerpaná voda se díky běžnému koloběhu v půdě dostane z větší části zpět do vodotečí.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s7 Také není nijak znehodnocena, např. na rozdíl od čerpání vody na přípravu technického sněhu, které také spadá do výjimek pro bezplatné čerpání vody.
ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s8 Škody způsobené suchem v posledních letech školkaře stejně jako ostatní pěstitele nevýslovně poznamenávají a se předpokládat, že takovýchto klimatických extrémů bude přibývat.
ps2017-007-02-010-002.u6.p14.s1 Z těchto důvodů se ztotožňuji s požadavkem školkařů na nutnost zpřesnit nařízení v § 101 tak, aby byl jeho výklad jasný a producenti školkařských výpěstků měli stejné podmínky pro čerpání povrchových vod jako ostatní pěstitelé zemědělských plodin.
ps2017-007-02-010-002.u6.p14.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-02-010-002.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-02-010-002.u7.p1.s2 Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Vrecionová, po bude mít slovo pan poslanec Kott.
ps2017-007-02-010-002.u7.p1.s3 Prosím, paní poslankyně.
ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, přeji vám pěkné odpoledne nebo začátek dnešního odpoledne.
ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s3 Chtěla bych na začátek říci, že myslím, že je veliká škoda, že v případě tohoto zákona si Sněmovna schválila projednání ve zkrácené lhůtě, protože jde o velice komplikovanou materii.
ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s4 I pan ministr sám řekl, že vlastně je tady připraveno velké množství pozměňovacích návrhů, a ten zákon je opravdu velmi komplikovaný, složitý a je tam i řada problematických věcí.
ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s5 Myslím, že právě nebylo vhodné odhlasovat si tu zkrácenou lhůtu.
ps2017-007-02-010-002.u8.p2.s1 Dovolte mi tedy jenom okomentovat tady některé - protože tu základní materii pan ministr zhruba shrnul - některé pozměňovací návrhy.
ps2017-007-02-010-002.u8.p2.s2 Nejdříve pozměňovací návrh, ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě, ale trošku k němu něco řeknu a pak nebudu zdržovat.
ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s1 Jde o velice jednoduchý pozměňovací návrh, který jsme s kolegy napsali a který řeší výnos z poplatků za odebrané množství podzemní vody, který podle stávajícího zákona je rozdělen: z 50 % jde příjem rozpočtu příslušného kraje a z 50 % je příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí.
ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s2 My bychom byli velice rádi, aby došlo k takové drobné úpravě, aby 10 % z celkové částky se stalo příjmem rozpočtu obcí a tím potom 45 % příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí a 45 % by zůstávalo kraji.
ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s3 Jde o to, že vlastně ty obce, na jejichž území, v jejichž katastru se uskutečňuje odběr podzemní vody, jsou velmi dotčeny touto skutečností, jsou omezeny na svém rozvoji a při svém hospodaření, protože zpravidla tyto podzemní vody jsou vlastně chráněny ochranným pásmem, a myslíme si a jsme pevně přesvědčeni o tom, že vlastně by mělo jít o přirozenou záležitost, která, když ty obce jsou omezeny z důvodu vyšších společenských zájmů, tak by měly obdržet alespoň nějakou náhradu.
ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s4 Takže bych vás potom poprosila o podporu tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2017-007-02-010-002.u8.p4.s1 O těch školkách tady nechci již mluvit, o tom mluvil můj předřečník.
ps2017-007-02-010-002.u8.p4.s2 Pan kolega Zahradník také předkládá pozměňovací návrh v tomto duchu, který bych byla velice ráda, abychom podpořili.
ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s1 Potom je tady další pozměňovací návrh, který předkládáme také spolu s kolegou Honzou Zahradníkem a který on podrobně jistě okomentuje.
ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s2 Tady jde o to, že bychom velmi rádi zanechali ve vodním toku takové množství vody, aby bylo možno tu řeku používat k rekreačním účelům.
ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s3 V současné době dochází k takovému problému, že např. majitelé malých vodních elektráren si vlastně odvádějí část vody z vodního toku pro své potřeby a říční koryta zůstávají často, nebo v některých úsecích, s velmi malým množstvím vody a není potom možné po vodě plout.
ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s4 Takže to si myslíme.

Text viewDownload CoNNL-U