ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s5
Takže to už platí od roku 2008 . ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s6
Evropská unie teď řekla akorát to , že se to nebude týkat jenom praní špinavých peněz , ale bude se to týkat i spolupráce při mezinárodní správě daní . ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s7
Takže to je vlastně to prolomení , co nám tady říká pan kolega Kalousek . ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s8
To je podle něho v pořádku , pokud máme prolomit advokátní mlčenlivost , když budeme chránit německé , rakouské nebo francouzské daně , ale když máme chránit české daně , tak to je údajně zásah do ústavních práv . ps2017-007-08-002-049.u8.p3.s1
Takže s tím já úplně nesouhlasím a v zásadě všechny státy , které implementovaly tu směrnici DAC 5 , tak ji implementovaly tak , že se vztahuje jak na mezinárodní správu daní , tak na vnitrostátní správu daní . ps2017-007-08-002-049.u8.p3.s2
Takže v tomhle ohledu si myslím , že nejde o nic neobvyklého . ps2017-007-08-002-049.u8.p3.s3
A pokud chceme skutečně efektivně bojovat s daňovými úniky , tak je potřeba , aby se tato úprava , která už platí v zahraničí - například na Slovensku , když advokát nedá ty údaje , které se týkají výlučně obchodních transakcí , tak mu hrozí pokuta ve výši několik tisíc eur . ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s1
A chtěl jsem se tady ještě vyjádřit k podstatě té mlčenlivosti . ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s2
Vyšly články na internetu od advokáta pana Tomáše Sokola , které tvrdí , že budou muset advokáti poskytovat informace občanů o rozvodu , informace , se kterými se lidi přijdou poradit za advokátem . ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s3
K tomu je potřeba říct , že to není pravda , protože § 27 zákona proti praní špinavých peněz jednoznačně stanoví , že uchovávání údajů se nevztahuje na případy právního poradenství a nevztahuje se na případy zastupování před soudem a jiné předběžné porady . ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s4
Opravdu se vztahuje výlučně na obchodní transakce , jako je zakládání právnických osob , jako jsou finanční převody a jako jsou tyhle operace , prostřednictvím kterých dochází ke kamuflování , zastírání původu a unikání daňové povinnosti a praní špinavých peněz . ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s5
Takže ten základní argument , proč si myslím , že by tento pozměňovací návrh měl být přijat , je , že tady skutečně máme podezření na to , že jsou poměrně vysoké úniky , a doplácejí na to drobní zaměstnanci , podnikatelé , normální lidi - 99 % této populace , která nepoužívá advokátní služby k obchodním transakcím . ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s1
Ten návrh , tak jak je konstruován , je konstruován velmi opatrně , mnohem opatrněji , než ve všech ostatních evropských zemích , které implementovaly směrnici DAC 5 , jak jsem o tom mluvil . ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s2
Je tam limit 500 tis . korun daňového úniku , což znamená , že se vztahuje pouze na podezření z daňových zločinů . ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s3
Na Slovensku ? ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s4
Tam to je neomezeně . ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s5
Tam to můžou být i mnohem nižší částky . ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s6
Takže v tomhle ohledu my jsme byli velmi opatrní a zabudovali jsme do toho návrhu kontrolní mechanismy tak , abychom omezili jakékoliv možnosti zneužití . ps2017-007-08-002-049.u8.p6.s1
Když to ukážu na příkladu občana , tak občan , aby vůbec advokát tu informaci podle zákona o praní špinavých peněz uchovával a byl povinen ji poskytnout podle toho pozměňovacího návrhu , tak by muselo jít například o úschovu na nemovitost ve výši 12 , 5 mil . korun , nebo by ten člověk musel vydělávat 270 tis . korun měsíčně pravidelný příjem . ps2017-007-08-002-049.u8.p6.s2
Takže to jsou částky , že to nemůže dopadnout na běžného občana . ps2017-007-08-002-049.u8.p7.s1
Myslím si , že vzhledem k tomu , že ten návrh doporučil jak rozpočtový výbor , tak Ministerstvo financí , tak tady v Poslanecké sněmovně je snaha bojovat s daňovými úniky zejména těch velkých ryb , nikoli pouze těch malých , chtěl jsem vás poprosit , abyste ten návrh podpořili a nenechali ostatní daňové poplatníky doplácet na tyhle velké ryby . ps2017-007-08-002-049.u8.p7.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-007-08-002-049.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Michálkovi . ps2017-007-08-002-049.u9.p1.s2
Máme dvě faktické poznámky , jedna poslance Miroslava Kalouska , pak paní poslankyně Heleny Válkové . ps2017-007-08-002-049.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s2
Ve vší úctě , prostřednictvím pana předsedajícího pane předsedo Michálku , to přece není - to prolomení z roku 2008 se týká praní špinavých peněz a boje s terorismem a není koncipováno tak , že by mohl daňový úředník na základě úvahy , že možná někdy v budoucnu nebude odvedena daň , prostě tu mlčenlivost prolomit . ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s3
Ta vaše konstrukce je úplně jiná a je bezprecedentní . ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s4
Nemá smysl se odvolávat na to , co je v zákoně v roce 2008 . ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s5
To je prostě úplně jiná konstrukce . ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s1
A znovu opakuji onu větu , která je pravdivá , ne že není pravdivá . ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s2
Tady je teď tímto pozměňovacím návrhem konstruován zásah do ústavních práv na základě úvahy , že někdy v budoucnu by nemusela být odvedena daň , a tento zásah do ústavních práv nebude mít žádnou smysluplnou kontrolu , zatímco v případě orgánů činných v trestním řízení tu smysluplnou kontrolu má . ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s3
Argumentujete - li tím , že se jedná zejména o veliké korporace , tak si vám z vlastní zkušenosti ministra financí a předsedy rozpočtového výboru troufnu říct , že to míří vedle . ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s4
Velké korporace se neschovávají za advokátní kanceláře , ty mají své Alexeje Bílky na full - time job a dělají to samy vlastními silami . ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s5
Možná to myslíte dobře , ale prostě míří to jiným směrem . ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s6
Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly . ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s1
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s2
Paní ministryně se hlásí s přednostním právem , ale mám tady ještě dvě faktické poznámky , paní ministryně . ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s3
Čili paní poslankyně Helena Válková s faktickou poznámkou , pan kolega Michálek také s faktickou poznámkou . ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s4
Paní poslankyně , máte slovo . ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s5
Prosím . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s2
Milé kolegyně , milí kolegové , jen velmi stručně . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s3
Tady bohužel celý zákon , novela daňového řádu , je v pořádku s výjimkou toho pozměňovacího návrhu právě z těch důvodů , o kterých tady bylo hovořeno . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s4
Já tedy rozhodně nejsem stoupencem bezbřehého extenzivního výkladu mlčenlivosti advokáta , daňového poradce , auditora , insolvenčního správce . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s5
Naopak . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s6
A když si přečtete to navrhované znění , tak už jenom ta jeho vágnost : " v případě zjištění skutečností nasvědčujících tomu , že ze strany daňového subjektu , kterého se údaje a dokumenty týkají , nedošlo nebo nedojde ke splnění daňové povinnosti ve výši vyšší 500 000 Kč " , to samo o sobě ve mně vzbuzuje hlubokou nedůvěru , jak se to bude ze strany správce daně vykládat a jak potom bude preparovat - a to vyvracím tedy to tvrzení , které tady před chvilkou můj předřečník , vaším prostřednictvím pan poslanec Michálek , řekl , že to všechny ostatní země implementovaly vlastně v tomto pojetí . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s7
To není vůbec pravda . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s8
Takže jsem zvědavá , jak potom to bude ten advokát nebo daňový poradce preparovat z toho spisu a oddělovat . ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s9
To prostě nejde ! ps2017-007-08-002-049.u12.p2.s1
Vy jste , milý pane kolego , vaším prostřednictvím , nikdy advokátní praxi pořádně nedělal . ps2017-007-08-002-049.u12.p2.s2
Nejde to ! ps2017-007-08-002-049.u13.p1.s1
Děkuji také za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-007-08-002-049.u13.p1.s2
Nyní pan poslanec Jakub Michálek také s faktickou poznámkou a poté přednostní právo paní ministryně financí . ps2017-007-08-002-049.u13.p1.s3
Pane předsedo , máte slovo k faktické poznámce . ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s2
Já jsem jenom chtěl věcně odpovědět na to , že v té současné úpravy jsou ty mechanismy v případě FAÚ daleko vágnější , tam nejsou žádné limity . ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s3
Tam je prostě FAÚ , když provádí šetření a potřebuje informace , tak si je vyžádá a nejsou tam žádné limity . ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s4
Takže není pravda , že bychom tady zaváděli něco , co je prostě vágnější nebo méně přísné . ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s5
Naopak , my jsme tam ten limit dali tak , aby to nikdy nemohlo dopadnout na drobné normální lidi , kteří mají příjem , který odpovídá průměrnému příjmu . ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s6
Takže FAÚ dneska , když potřebuje informace , tak podle § 24 si je vyžádá a pro ty účely praní špinavých peněz , financování terorismu - samozřejmě praní špinavých peněz taky může souviset s daňovými zločiny , protože tam se ty peníze získané daňovými zločiny legalizují , potřebuje se zajistit jakoby jejich ochrana , čistota . ps2017-007-08-002-049.u14.p2.s1
Když se podíváme na to , jak to funguje třeba ve Velké Británii , tak tam ve Velké Británii mají jeden úřad , je to prostě Her Majesty ' s Revenue , a tahle služba má velmi široké pravomoci a vyžaduje si informace jak jako FAÚ v České republice , tak si je vyžaduje jako Generální finanční ředitelství , což je ta část , o které my se bavíme , a pro všechny účely . ps2017-007-08-002-049.u14.p2.s2
Takže ve Velké Británii to mají daleko širším způsobem implementováno , tam musí ti advokáti dokonce proaktivně hlásit ty skutečnosti , které se třeba týkají zakládání trustů . ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s1
Takže prosím nemluvme o tom , že to je protiústavní . ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s2
Já jsem přesvědčen o tom , že Ústavní soud to smete , tuhle stížnost , jako smetl celou řadu dalších stížností . ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s3
Ostatně když se podíváte na rozpravy , které se vedly v minulosti , tak v roce 2003 Tomáš Sokol prohlásil , že vlastně ten zákon , návrhy na novelizaci zákona proti praní špinavých peněz jsou protiústavní a že to tady nebylo od dob komunismu . ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s4
A víte , kdo to tehdy předkládal , tu úpravu proti praní špinavých peněz v roce 2003 a koho obviňovali , že se vrací do . . . ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s5
Byl to Pavel Rychetský , předseda Ústavního soudu . ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s6
Takže jestli . . . ps2017-007-08-002-049.u15.p1.s1
Prosím dodržujte jednací řád , pane předsedo ! ps2017-007-08-002-049.u15.p1.s2
Ještě jedna faktická poznámka paní poslankyně Válkové , potom s přednostním právem paní ministryně . ps2017-007-08-002-049.u15.p1.s3
Prosím , paní kolegyně , máte slovo . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s1
Já asi nevyužiji ani ten čas . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s2
Doporučuji vaším prostřednictvím panu kolegovi Michálkovi , aby se ještě seznámil přesně , co bylo upraveno tím prolomením mlčenlivosti ve vztahu k FAÚ v souvislosti s legalizací , resp . bojem s legalizací výnosů z trestné činnosti . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s3
Tam je to sevřené zase určitými skutkovými podstatami , jednáním , které je popsané . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s4
Takže to nemůžeme srovnávat . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s5
A samozřejmě že to vyvolalo určité znepokojení , ale právě proto , že je to omezené na určité typy přesně konkrétně vymezeného trestného jednání , tak lze s tím žít . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s6
Tady , jak jsem četla citaci vašeho pozměňovacího návrhu , prostřednictvím pana předsedajícího , tak je to příliš vágní a směřuje to do budoucnosti . ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s7
A už v teorii práva jsme se učili , že jednání , která by měla být trestná do budoucna , trpí právě v porovnání s tím testem proporcionality tím nedostatkem ústavnosti . ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s1
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s2
Ještě , paní ministryně , posečkejte . ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s3
Tak kolega Benda ruší svou faktickou poznámku , je řádně přihlášen . ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s4
Paní ministryně s přednostním právem . ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s2
Dámy a pánové , dobrý den . ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s3
Dívám se , bohužel není tady pan předseda Kalousek . ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s4
To je škoda , protože já jsem chtěla vyložit , že to tak není , jak on uvádí . ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s5
Takže stručně , budu se snažit být naprosto věcná a jasná . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s1
Jak je to teď . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s2
Máme zákon o praní špinavých peněz , který tady máme asi od roku 2008 nebo 2009 , pokud se nemýlím , a v něm je uveden okruh povinných osob . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s3
Současně je tam uveden okruh údajů , které tyto povinné osoby musí sdělovat Finančnímu analytickému úřadu . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s4
Čili v tomto směru jsou karty dávno rozdány . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s5
Směrnice DAC pouze říká , že do budoucna tyto osoby a tyto informace - nic nového , žádné nové osoby , žádné nové informace - budou poskytovat správcům daně pro účely mezinárodní spolupráce při správě daní . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s6
My jsme se rozhodli implementovat do daňového řádu proto , že jsme chtěli - a takto byl vlastně náš původní návrh z dílny Ministerstva financí předložen do legislativního procesu - že jsme chtěli rovné podmínky , a netajili jsme to . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s7
To je skutečně pravda , my jsme od začátku otevřeně říkali , že jdeme nad rámec implementace a že to má svoji logiku , protože když tu informaci má dostat německý , rakouský , italský správce daně , proč ji nemá dostat český správce daně . ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s8
Takto jsme k tomu přistupovali . ps2017-007-08-002-049.u18.p3.s1
Současně si dovolím ještě uvést , že ten zákon AML , zákon o praní špinavých peněz , který tu máme tak strašně dávno , a byl schválen za úplně jiných ministrů a jinou Poslaneckou sněmovnou a roky tu platí , tak ten striktně zakazuje požadovat informace nebo uvádět informace , které by se dotkly nedotknutelného advokátního tajemství , to znamená , které se týkají právního zastoupení , trestního řízení , a naopak tam říká , které informace se uvádět mohou , třeba o zprostředkování . ps2017-007-08-002-049.u18.p3.s2
To znamená , když advokát bude vědět o tom , že se zprostředkoval obchod kvůli praní špinavých peněz , tak by ty informace uvést měl . ps2017-007-08-002-049.u18.p4.s1
Já jsem se rozhodla , udělám tak za chvíli , že podpořím návrh pana poslance Michálka , a to z prostého důvodu .