|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-21 ps2017-007-08-002-049 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

49. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - třetí čtení

Date2018-03-21
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/049
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007233.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1220 • previousnext

ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s5 Takže to platí od roku 2008.
ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s6 Evropská unie teď řekla akorát to, že se to nebude týkat jenom praní špinavých peněz, ale bude se to týkat i spolupráce při mezinárodní správě daní.
ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s7 Takže to je vlastně to prolomení, co nám tady říká pan kolega Kalousek.
ps2017-007-08-002-049.u8.p2.s8 To je podle něho v pořádku, pokud máme prolomit advokátní mlčenlivost, když budeme chránit německé, rakouské nebo francouzské daně, ale když máme chránit české daně, tak to je údajně zásah do ústavních práv.
ps2017-007-08-002-049.u8.p3.s1 Takže s tím úplně nesouhlasím a v zásadě všechny státy, které implementovaly tu směrnici DAC 5, tak ji implementovaly tak, že se vztahuje jak na mezinárodní správu daní, tak na vnitrostátní správu daní.
ps2017-007-08-002-049.u8.p3.s2 Takže v tomhle ohledu si myslím, že nejde o nic neobvyklého.
ps2017-007-08-002-049.u8.p3.s3 A pokud chceme skutečně efektivně bojovat s daňovými úniky, tak je potřeba, aby se tato úprava, která platí v zahraničí - například na Slovensku, když advokát nedá ty údaje, které se týkají výlučně obchodních transakcí, tak mu hrozí pokuta ve výši několik tisíc eur.
ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s1 A chtěl jsem se tady ještě vyjádřit k podstatě mlčenlivosti.
ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s2 Vyšly články na internetu od advokáta pana Tomáše Sokola, které tvrdí, že budou muset advokáti poskytovat informace občanů o rozvodu, informace, se kterými se lidi přijdou poradit za advokátem.
ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s3 K tomu je potřeba říct, že to není pravda, protože § 27 zákona proti praní špinavých peněz jednoznačně stanoví, že uchovávání údajů se nevztahuje na případy právního poradenství a nevztahuje se na případy zastupování před soudem a jiné předběžné porady.
ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s4 Opravdu se vztahuje výlučně na obchodní transakce, jako je zakládání právnických osob, jako jsou finanční převody a jako jsou tyhle operace, prostřednictvím kterých dochází ke kamuflování, zastírání původu a unikání daňové povinnosti a praní špinavých peněz.
ps2017-007-08-002-049.u8.p4.s5 Takže ten základní argument, proč si myslím, že by tento pozměňovací návrh měl být přijat, je, že tady skutečně máme podezření na to, že jsou poměrně vysoké úniky, a doplácejí na to drobní zaměstnanci, podnikatelé, normální lidi - 99 % této populace, která nepoužívá advokátní služby k obchodním transakcím.
ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s1 Ten návrh, tak jak je konstruován, je konstruován velmi opatrně, mnohem opatrněji, než ve všech ostatních evropských zemích, které implementovaly směrnici DAC 5, jak jsem o tom mluvil.
ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s2 Je tam limit 500 tis. korun daňového úniku, což znamená, že se vztahuje pouze na podezření z daňových zločinů.
ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s3 Na Slovensku?
ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s4 Tam to je neomezeně.
ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s5 Tam to můžou být i mnohem nižší částky.
ps2017-007-08-002-049.u8.p5.s6 Takže v tomhle ohledu my jsme byli velmi opatrní a zabudovali jsme do toho návrhu kontrolní mechanismy tak, abychom omezili jakékoliv možnosti zneužití.
ps2017-007-08-002-049.u8.p6.s1 Když to ukážu na příkladu občana, tak občan, aby vůbec advokát tu informaci podle zákona o praní špinavých peněz uchovával a byl povinen ji poskytnout podle toho pozměňovacího návrhu, tak by muselo jít například o úschovu na nemovitost ve výši 12,5 mil. korun, nebo by ten člověk musel vydělávat 270 tis. korun měsíčně pravidelný příjem.
ps2017-007-08-002-049.u8.p6.s2 Takže to jsou částky, že to nemůže dopadnout na běžného občana.
ps2017-007-08-002-049.u8.p7.s1 Myslím si, že vzhledem k tomu, že ten návrh doporučil jak rozpočtový výbor, tak Ministerstvo financí, tak tady v Poslanecké sněmovně je snaha bojovat s daňovými úniky zejména těch velkých ryb, nikoli pouze těch malých, chtěl jsem vás poprosit, abyste ten návrh podpořili a nenechali ostatní daňové poplatníky doplácet na tyhle velké ryby.
ps2017-007-08-002-049.u8.p7.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-08-002-049.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Michálkovi.
ps2017-007-08-002-049.u9.p1.s2 Máme dvě faktické poznámky, jedna poslance Miroslava Kalouska, pak paní poslankyně Heleny Válkové.
ps2017-007-08-002-049.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s2 Ve vší úctě, prostřednictvím pana předsedajícího pane předsedo Michálku, to přece není - to prolomení z roku 2008 se týká praní špinavých peněz a boje s terorismem a není koncipováno tak, že by mohl daňový úředník na základě úvahy, že možná někdy v budoucnu nebude odvedena daň, prostě tu mlčenlivost prolomit.
ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s3 Ta vaše konstrukce je úplně jiná a je bezprecedentní.
ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s4 Nemá smysl se odvolávat na to, co je v zákoně v roce 2008.
ps2017-007-08-002-049.u10.p1.s5 To je prostě úplně jiná konstrukce.
ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s1 A znovu opakuji onu větu, která je pravdivá, ne že není pravdivá.
ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s2 Tady je teď tímto pozměňovacím návrhem konstruován zásah do ústavních práv na základě úvahy, že někdy v budoucnu by nemusela být odvedena daň, a tento zásah do ústavních práv nebude mít žádnou smysluplnou kontrolu, zatímco v případě orgánů činných v trestním řízení tu smysluplnou kontrolu .
ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s3 Argumentujete-li tím, že se jedná zejména o veliké korporace, tak si vám z vlastní zkušenosti ministra financí a předsedy rozpočtového výboru troufnu říct, že to míří vedle.
ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s4 Velké korporace se neschovávají za advokátní kanceláře, ty mají své Alexeje Bílky na full-time job a dělají to samy vlastními silami.
ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s5 Možná to myslíte dobře, ale prostě míří to jiným směrem.
ps2017-007-08-002-049.u10.p2.s6 Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly.
ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s2 Paní ministryně se hlásí s přednostním právem, ale mám tady ještě dvě faktické poznámky, paní ministryně.
ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s3 Čili paní poslankyně Helena Válková s faktickou poznámkou, pan kolega Michálek také s faktickou poznámkou.
ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s4 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-007-08-002-049.u11.p1.s5 Prosím.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, jen velmi stručně.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s3 Tady bohužel celý zákon, novela daňového řádu, je v pořádku s výjimkou toho pozměňovacího návrhu právě z těch důvodů, o kterých tady bylo hovořeno.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s4 tedy rozhodně nejsem stoupencem bezbřehého extenzivního výkladu mlčenlivosti advokáta, daňového poradce, auditora, insolvenčního správce.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s5 Naopak.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s6 A když si přečtete to navrhované znění, tak jenom ta jeho vágnost: "v případě zjištění skutečností nasvědčujících tomu, že ze strany daňového subjektu, kterého se údaje a dokumenty týkají, nedošlo nebo nedojde ke splnění daňové povinnosti ve výši vyšší 500 000 ", to samo o sobě ve mně vzbuzuje hlubokou nedůvěru, jak se to bude ze strany správce daně vykládat a jak potom bude preparovat - a to vyvracím tedy to tvrzení, které tady před chvilkou můj předřečník, vaším prostřednictvím pan poslanec Michálek, řekl, že to všechny ostatní země implementovaly vlastně v tomto pojetí.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s7 To není vůbec pravda.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s8 Takže jsem zvědavá, jak potom to bude ten advokát nebo daňový poradce preparovat z toho spisu a oddělovat.
ps2017-007-08-002-049.u12.p1.s9 To prostě nejde!
ps2017-007-08-002-049.u12.p2.s1 Vy jste, milý pane kolego, vaším prostřednictvím, nikdy advokátní praxi pořádně nedělal.
ps2017-007-08-002-049.u12.p2.s2 Nejde to!
ps2017-007-08-002-049.u13.p1.s1 Děkuji také za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-007-08-002-049.u13.p1.s2 Nyní pan poslanec Jakub Michálek také s faktickou poznámkou a poté přednostní právo paní ministryně financí.
ps2017-007-08-002-049.u13.p1.s3 Pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s2 jsem jenom chtěl věcně odpovědět na to, že v současné úpravy jsou ty mechanismy v případě FAÚ daleko vágnější, tam nejsou žádné limity.
ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s3 Tam je prostě FAÚ, když provádí šetření a potřebuje informace, tak si je vyžádá a nejsou tam žádné limity.
ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s4 Takže není pravda, že bychom tady zaváděli něco, co je prostě vágnější nebo méně přísné.
ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s5 Naopak, my jsme tam ten limit dali tak, aby to nikdy nemohlo dopadnout na drobné normální lidi, kteří mají příjem, který odpovídá průměrnému příjmu.
ps2017-007-08-002-049.u14.p1.s6 Takže FAÚ dneska, když potřebuje informace, tak podle § 24 si je vyžádá a pro ty účely praní špinavých peněz, financování terorismu - samozřejmě praní špinavých peněz taky může souviset s daňovými zločiny, protože tam se ty peníze získané daňovými zločiny legalizují, potřebuje se zajistit jakoby jejich ochrana, čistota.
ps2017-007-08-002-049.u14.p2.s1 Když se podíváme na to, jak to funguje třeba ve Velké Británii, tak tam ve Velké Británii mají jeden úřad, je to prostě Her Majesty's Revenue, a tahle služba velmi široké pravomoci a vyžaduje si informace jak jako FAÚ v České republice, tak si je vyžaduje jako Generální finanční ředitelství, což je ta část, o které my se bavíme, a pro všechny účely.
ps2017-007-08-002-049.u14.p2.s2 Takže ve Velké Británii to mají daleko širším způsobem implementováno, tam musí ti advokáti dokonce proaktivně hlásit ty skutečnosti, které se třeba týkají zakládání trustů.
ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s1 Takže prosím nemluvme o tom, že to je protiústavní.
ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s2 jsem přesvědčen o tom, že Ústavní soud to smete, tuhle stížnost, jako smetl celou řadu dalších stížností.
ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s3 Ostatně když se podíváte na rozpravy, které se vedly v minulosti, tak v roce 2003 Tomáš Sokol prohlásil, že vlastně ten zákon, návrhy na novelizaci zákona proti praní špinavých peněz jsou protiústavní a že to tady nebylo od dob komunismu.
ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s4 A víte, kdo to tehdy předkládal, tu úpravu proti praní špinavých peněz v roce 2003 a koho obviňovali, že se vrací do...
ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s5 Byl to Pavel Rychetský, předseda Ústavního soudu.
ps2017-007-08-002-049.u14.p3.s6 Takže jestli...
ps2017-007-08-002-049.u15.p1.s1 Prosím dodržujte jednací řád, pane předsedo!
ps2017-007-08-002-049.u15.p1.s2 Ještě jedna faktická poznámka paní poslankyně Válkové, potom s přednostním právem paní ministryně.
ps2017-007-08-002-049.u15.p1.s3 Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s1 asi nevyužiji ani ten čas.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s2 Doporučuji vaším prostřednictvím panu kolegovi Michálkovi, aby se ještě seznámil přesně, co bylo upraveno tím prolomením mlčenlivosti ve vztahu k FAÚ v souvislosti s legalizací, resp. bojem s legalizací výnosů z trestné činnosti.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s3 Tam je to sevřené zase určitými skutkovými podstatami, jednáním, které je popsané.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s4 Takže to nemůžeme srovnávat.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s5 A samozřejmě že to vyvolalo určité znepokojení, ale právě proto, že je to omezené na určité typy přesně konkrétně vymezeného trestného jednání, tak lze s tím žít.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s6 Tady, jak jsem četla citaci vašeho pozměňovacího návrhu, prostřednictvím pana předsedajícího, tak je to příliš vágní a směřuje to do budoucnosti.
ps2017-007-08-002-049.u16.p1.s7 A v teorii práva jsme se učili, že jednání, která by měla být trestná do budoucna, trpí právě v porovnání s tím testem proporcionality tím nedostatkem ústavnosti.
ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s2 Ještě, paní ministryně, posečkejte.
ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s3 Tak kolega Benda ruší svou faktickou poznámku, je řádně přihlášen.
ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s4 Paní ministryně s přednostním právem.
ps2017-007-08-002-049.u17.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s2 Dámy a pánové, dobrý den.
ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s3 Dívám se, bohužel není tady pan předseda Kalousek.
ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s4 To je škoda, protože jsem chtěla vyložit, že to tak není, jak on uvádí.
ps2017-007-08-002-049.u18.p1.s5 Takže stručně, budu se snažit být naprosto věcná a jasná.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s1 Jak je to teď.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s2 Máme zákon o praní špinavých peněz, který tady máme asi od roku 2008 nebo 2009, pokud se nemýlím, a v něm je uveden okruh povinných osob.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s3 Současně je tam uveden okruh údajů, které tyto povinné osoby musí sdělovat Finančnímu analytickému úřadu.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s4 Čili v tomto směru jsou karty dávno rozdány.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s5 Směrnice DAC pouze říká, že do budoucna tyto osoby a tyto informace - nic nového, žádné nové osoby, žádné nové informace - budou poskytovat správcům daně pro účely mezinárodní spolupráce při správě daní.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s6 My jsme se rozhodli implementovat do daňového řádu proto, že jsme chtěli - a takto byl vlastně náš původní návrh z dílny Ministerstva financí předložen do legislativního procesu - že jsme chtěli rovné podmínky, a netajili jsme to.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s7 To je skutečně pravda, my jsme od začátku otevřeně říkali, že jdeme nad rámec implementace a že to svoji logiku, protože když tu informaci dostat německý, rakouský, italský správce daně, proč ji nemá dostat český správce daně.
ps2017-007-08-002-049.u18.p2.s8 Takto jsme k tomu přistupovali.
ps2017-007-08-002-049.u18.p3.s1 Současně si dovolím ještě uvést, že ten zákon AML, zákon o praní špinavých peněz, který tu máme tak strašně dávno, a byl schválen za úplně jiných ministrů a jinou Poslaneckou sněmovnou a roky tu platí, tak ten striktně zakazuje požadovat informace nebo uvádět informace, které by se dotkly nedotknutelného advokátního tajemství, to znamená, které se týkají právního zastoupení, trestního řízení, a naopak tam říká, které informace se uvádět mohou, třeba o zprostředkování.
ps2017-007-08-002-049.u18.p3.s2 To znamená, když advokát bude vědět o tom, že se zprostředkoval obchod kvůli praní špinavých peněz, tak by ty informace uvést měl.
ps2017-007-08-002-049.u18.p4.s1 jsem se rozhodla, udělám tak za chvíli, že podpořím návrh pana poslance Michálka, a to z prostého důvodu.

Text viewDownload CoNNL-U