ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s2
Ale nikdy , opakuji nikdy , jsme nebojovali proti věřitelům . ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s3
Naopak , každé řešení dluhů musí směřovat k tomu , aby věřitel byl maximálně uspokojen a současně aby dlužník nebyl zničen . ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s4
V praxi to znamená zastropování úroků u všech příplatků či penále a poplatků , které se na dluhy nabalují . ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s5
Znamená to faktický zákaz a konec úrokům z úroků , ať už jsou v praxi pojmenované jakkoli . ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s6
To je podle našeho názoru nutné prosadit . ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s1
Znamená to také jasné zastropování poplatků exekutorům a také insolvenčním správcům . ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s2
Procentuální odměna nemá logiku . ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s3
Správce , který řeší stovku malých dluhů v celkové výši například sto tisíc , dostane méně než ten , kdo bude spravovat jedinou pohledávku deset milionů ? ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s4
Většina neřešitelných dluhů vzniká tím , že na stávající dluhy se nabalí násobné částky z pokut , penále a přísudků . ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s5
A ty často marginální částky udělají neřešitelný problém . ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s1
Další problém je , že lidé prioritně musí platit tyto přísudky a jistinu , tedy samotný dluh platí až nakonec . ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s2
V praxi to znamená , že dlužník je zruinovaný , všechny peníze dostává exekutor nebo insolvenční správce a věřitel nedostane nic . ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s3
To je bohužel hanebná praxe , kterou bychom měli prioritně řešit , a bohužel ani v tomto zákoně nevidím náznak systémového řešení . ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s4
V každém případě ho bereme jako dobrý pokus jít správným směrem , ale je to jen malý střípek v mozaice , který dluhové pasti neřeší systémově a v celku . ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s5
Je potřeba komplexní systémovou pomoc lidem v dluhové pasti . ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s1
Součástí řešení musí být také zákon o lichvě , tedy nastavení jasného procenta odměny za úvěr , chcete - li zastropování , od kterého je vyšší plnění lichvou . ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s2
Jak jsem říkal , tak je potřeba navrhnout také stopnutí úroků z penále ihned po soudním rozhodnutí o dluhu . ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s3
Bylo by také dobré zrušit DPH státu na exekucích a insolvenci . ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s4
A jak jsem již poznamenal , tak by bylo dobré , aby byla jistota i pro věřitele , to znamená první splácení jistiny a pak teprve poplatky a exekuční náklady . ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s5
Jenom obrátit ten systém splácení by jistě pomohlo , v návaznosti jistě také na to , že by bylo dobré zlepšit možnost , aby lidé požádali o prominutí dluhu státu , to jsou ty různé odvody , například poté , co zaplatí jistinu dluhu . ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s6
Dnes je tato možnost velmi omezena právními kličkami a termíny , kdy je možné žádat . ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s1
Samozřejmě součástí systémového řešení by měl být také návrat exekutorů do soudního systému , chcete - li zestátnění exekutorů . ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s2
To znamená , exekutor je placený soudní úředník , nikoliv podnikatel s dluhy . ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s3
K diskusi , a to jsou všechno návrhy našeho hnutí SPD , by určitě bylo i zavedení bezplatné právní pomoci pro lidi v dluhové pasti . ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s4
Myslím , že to by byl dobrý návrh , nebo bylo by dobré to prosadit . ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s5
Tak jako je ex offo právník pro pachatele trestných činů , měl by mít i dlužník skutečně za nějakých podmínek , který se nemůže dostat z dluhové pasti nebo mu reálně skutečně hrozí neřešitelná dluhová past , tak by mohl mít právo na právníka , protože všichni víme , že mnoho dluhů a exekucí narůstá díky tomu , že lidé se neumějí prostě bránit , že se v tom prostě nevyznají . ps2017-007-07-010-025.u6.p9.s1
Na závěr bych chtěl zdůraznit , že jakákoli pomoc státu se nám určitě i ekonomický vrátí , protože lidé v exekuci , jak víme , pracují načerno , exekuce zatěžují i firmy tím pádem , lidé nemají motivaci oficiálně pracovat . ps2017-007-07-010-025.u6.p10.s1
Takže za nás , za hnutí SPD , my samozřejmě podpoříme propuštění tohoto návrhu dále , nicméně máme tady celou řadu návrhů a doufám , že v diskusi se k nějakému z nich dopracujeme , co se týče podpory napříč Poslaneckou sněmovnou . ps2017-007-07-010-025.u6.p10.s2
Děkuji . ps2017-007-07-010-025.u7.p1.s1
Také děkuji . ps2017-007-07-010-025.u7.p1.s2
Než dám slovo panu poslanci Bauerovi , tak přečtu omluvy . ps2017-007-07-010-025.u7.p1.s3
Pan poslanec Pražák se omlouvá od 16.00 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů , pan ministr Milek se omlouvá z pracovních důvodů a paní poslankyně Adámková se omlouvá od 18.00 hodin z pracovních důvodů . ps2017-007-07-010-025.u7.p2.s1
A teď už tedy prosím pana poslance Bauera a připraví se paní poslankyně Valachová . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy a pánové . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s2
Vážený pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího , ono to tady už dneska zaznělo z úst pana kolegy poslance Jana Chvojky , ale vy předkládáte totožný , identický návrh zákona , který se tady objevil již na sklonku minulého volebního období a ke kterému tady z řad mnoha institucí byla vznesena opravdu velká kritika a ke kterému se v minulosti již mnohokrát požadovaly mnohé analýzy , které jste nedodal . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s3
Pan ministr Pelikán bez důvěry projevil předložením návrhu novely insolvenčního zákona minimum pokory , podle mého názoru minimálně vůči Poslanecké sněmovně . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s4
Předkládá Parlamentu návrh , který je totožný s jeho návrhem z konce minulého volebního období . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s5
Připomínám , že již tehdy ho odmítla řada klíčových institucí . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s6
Byl podroben kritice i v prvním čtení , to tady dnes také zaznělo , a byl také přerušen v prvním čtení po rozpravě . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s7
Dovoluji si připomenout , že ani na jednu z věcných a závažných výtek , které tehdy zazněly , pan ministr nereagoval a v debatě vůbec nevystoupil . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s8
Bohužel , podle mého názoru pan ministr Pelikán nevyužil ani ten čas , kterého se mu dostalo , a v průběhu , podle mého názoru , pěti měsíců zákon ani neupravil , ani nedoplnil . ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s9
Přesto nyní posílá do legislativního procesu návrh v tom původním , identickém znění . ps2017-007-07-010-025.u8.p2.s1
Chtěl bych také říci , že již podruhé obešel Legislativní radu vlády . ps2017-007-07-010-025.u8.p2.s2
K zákonu se nekonalo meziresortní připomínkové řízení , což je s ohledem na stejné znění zákona naprosto logické , ale současně to znamená , že jsou platné připomínky uplatňované k zákonu v legislativním procesu v minulém volebním období , vážené dámy a pánové , co se z předloženého materiálu ale vůbec nedozvíme . ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s1
V předloženém návrhu zákona chybí zásadní analýzy a informace , na základě kterých by bylo možné posoudit , zda je návrh vůbec v souladu s právními , nebo ústavními pravidly v České republice , jaké budou jeho finanční náklady a zda namísto pomoci lidem ve skutečné bezvýchodné situaci nepovede k masivnímu zneužívání na úkor věřitelům . ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s2
Já osobně postrádám řádné zdůvodnění potřebnosti předložení této úpravy . ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s3
Důvodem nemůže být jen aktuální číslo lidí v dluzích ani mediální masáž podpořená některými neziskovými organizacemi . ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s4
To podle mého názoru nedává obrázek o tom , proč a jací lidé se zadlužují . ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s5
Dokonce ani nevíme , v kolika případech se ocitají v dluzích jen vlastní nezodpovědností a v kolika případech vinou objektivních příčin , které nemohou ovlivnit . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s1
Dále mi podle mého názoru chybí analýza dopadů na věřitele a podnikatelské prostředí obecně . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s2
V postavení věřitelů nejsou jen finanční nebo bankovní instituce , jsou to i firmy poskytující služby a zboží , jsou to sdružení vlastníků bytů , obce a mnoho dalších . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s3
Považuji za nemyslitelné , abychom se rozhodovali o tak zásadní věci , jako je promíjení dluhů , bez zmíněné analýzy . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s4
Nevíme , kolik by nás nový systém oddlužení podle představ pana ministra Pelikána stál . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s5
Respektive to nevíme přesně . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s6
I při velmi konzervativním odhadu nových žádostí o oddlužení a se znalostí průměrných nákladů na správu a vedení jednoho oddlužení se ale dostaneme k částkám v řádu miliard . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s7
Nejde přitom jen o celkové náklady státu na oddlužení lidí v dluzích , ale také o záruku na odměnách insolvenčních správců . ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s8
Pro pana ministra to není nic nového , protože s dotazy na dopady do rozpočtu byl konfrontován již před rokem a bohužel , tak jak jsem viděl na stenozáznamu , na ně nereagoval . ps2017-007-07-010-025.u8.p5.s1
Myslím si , že nejsem sám , koho by zajímaly dopady na rozpočet , a tak jak jsem opět ze stenozáznamu viděl , s tímto dotazem se dokonce vyjádřil tehdejší ministr financí , současný premiér bez důvěry Andrej Babiš , a já si dovolím citovat jeho tehdejší požadavek : Požadujeme doplnit , že všechny údaje vyvolané přijetím předloženého návrhu budou pokryty v rámci narozpočtovaných prostředků a stávajícího personálního zabezpečení kapitoly Ministerstva spravedlnosti . ps2017-007-07-010-025.u8.p5.s2
Chtěl bych se proto zeptat , zda je toto zajištěno . ps2017-007-07-010-025.u8.p5.s3
A pokud ne , jak budou výdaje v souvislosti s předkládaným návrhem pokryty . ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s1
Není úplně zřejmé , jaké dopady by měl zákon v předloženém znění na práci soudů . ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s2
Ty by měly mnohem důkladněji posuzovat vůli dlužníků plnit své povinnosti a splácet dluhy . ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s3
Opakovaně byla vyjádřena obava , že dojde k přetížení soudů a řízení se bude prodlužovat . ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s4
Je podle mého názoru pravděpodobné , že insolvenční soudy začnou zčásti pod zvýšeným tlakem nespokojených věřitelů přísněji posuzovat splnění podmínek pro povolení , schválení a trvání oddlužení . ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s5
Snad ještě horší variantou je naopak stav , kdy by se právě pod tíhou nových žádostí o insolvenci začalo postupovat ryze formálně , protože na víc nebude soudcům zbývat čas . ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s6
Soudě podle veřejně dostupných stanovisek nejde o planou obavu , protože na toto riziko upozorňují samotní soudci , tak jak jsme mohli všichni v médiích vidět . ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s1
V neposlední řadě mě udivilo konstatování předkladatele , že nová pravidla insolvencí nebudou mít dopady na obce , resp . územně správní celky . ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s2
Podle mého názoru a podle mých zkušeností je opak naopak pravdou . ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s3
Města a obce České republiky a jimi zřizované či zakládané právnické osoby patří mezi významnou skupinu věřitelů . ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s4
Obcím vzniká celá řada pohledávek za poskytování veřejných služeb , ať už za nájemné , nebo odpady . ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s5
Obce jsou navíc s ohledem na charakter poskytovaných služeb věřitel nedobrovolný . ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s6
Já se přiznám , že nemám oficiálně statistiky , jak na tom přibližně 6 200 obcí a měst v České republice je , ale myslím si , že to je podle mého názoru i pro tento segment závažná věc . ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s1
Vážené dámy a pánové , vážené kolegyně a kolegové , z věcného hlediska považuji návrh za špatný a nespravedlivý k těm , kteří své dluhy splácejí . ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s2
Jsou to lidé , kteří raději osekávají všechny své náklady a žijí doslova z ruky do pusy jen proto , že nechtějí spadnout do exekuce nebo procházet procesem oddlužení . ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s3
Takoví lidé se snaží svá , třeba nesprávná , rozhodnutí v minulosti napravit , nevyžadují záchranné sítě . ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s4
Jsou často v mnohem svízelnější situaci než ti , kteří se spoléhají na to , že je někdo z bryndy nakonec vytáhne . ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s5
Oproti tomu přichází ministr Pelikán s návrhem , který de facto znamená plošnou dluhovou amnestii pro všechny , kteří své dluhy splácet nezvládají , ale také třeba ani splácet nechtějí . ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s6
A obávám se , že zákon , tak jak je napsaný , vůbec nezaručuje , že bude možné mezi těmito dvěma skupinami rozlišovat . ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s1
Já vím , že na tomto místě se jistě pan ministr ohradí . ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s2
Opakovaně , tak jak jsem slyšel , veřejně odmítl tvrzení , že se jedná o dluhovou amnestii . ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s3
Podle něj prý stát namísto posílání sociálních dávek pomůže dlužníkům z pasti a ti začnou pracovat a poctivě splácet veškerý svůj výdělek věřitelům . ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s4
Já se akorát ptám , kde jsou záruky a motivace pro ty lidi , aby pracovali legálně a své závazky plnili . ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s5
Já to v předloženém zákoně bohužel nevidím . ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s6
Naopak se zdá , že lepším řešením bude pro mnoho problematických dlužníků zůstat v šedé zóně , to tady dnes také již zaznělo , výdělky nepřiznávat a dál čerpat sociální dávky . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s1
Vážené dámy a pánové , závěrem . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s2
Máme tady před sebou návrh , s nímž řada klíčových institucí v České republice vyjádřila nesouhlas . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s3
Nemáme k dispozici analýzy současného stavu a neexistují , nebo spíše existují pochybnosti o dopadech navrhovaných změn . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s4
Navíc v zásadě každá politická strana avizovala , že bude chtít zákon ve Sněmovně přepsat . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s5
Ovšem samozřejmě každá podle svých představ . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s6
Podle mého názoru tak reálně hrozí , že namísto špatných změn projde Sněmovnou jejich ještě horší verze . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s7
Proto podpořím návrh na zamítnutí , případně návrh na vrácení předkladateli k přepracování . ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s8
Pokud nebudou tyto návrhy schváleny a zákon bude přikázán k projednání ve výborech , navrhuji , aby se jím zabýval s ohledem na zmíněné širší souvislosti sociální výbor a výbor hospodářský . ps2017-007-07-010-025.u8.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s2
Je to tedy návrh na přikázání ještě výboru sociálnímu . ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s3
Nicméně návrh na zamítnutí nebo na vrácení nepadl . ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s4
Vy jste pouze řekl , že ho případně podpoříte , rozumím tomu správně ? ps2017-007-07-010-025.u9.p2.s1
Prosím , paní poslankyně Valachová , potom pan poslanec Výborný . ps2017-007-07-010-025.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi několik slov k předloženému návrhu . ps2017-007-07-010-025.u10.p1.s2
Novela insolvenčního zákona bezpochyby může být dokonalejší , na druhé straně je nutné si přiznat , že pokud takřka milion lidí je v dluhové pasti , tak je jasné , že to není jen tak pro nic za nic , že by to byl milion nezodpovědných jedinců , ale že i samotné prostředí , společnost , procesy např . dříve umožněných nebankovních půjček , predátorské praktiky inkasních společností , nedostatečná ochrana v oblasti spotřebitele , toto všechno způsobilo , stejně jako řekněme změna společenských poměrů a nedostatečná finanční gramotnost občanů , že řada občanů se nikoli v nepoctivém záměru dostala do dluhové pasti .