|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-20 ps2017-007-07-010-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 71/ - prvé čtení

Date2018-03-20
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007214.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 976 • previousnext

ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s2 Ale nikdy, opakuji nikdy, jsme nebojovali proti věřitelům.
ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s3 Naopak, každé řešení dluhů musí směřovat k tomu, aby věřitel byl maximálně uspokojen a současně aby dlužník nebyl zničen.
ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s4 V praxi to znamená zastropování úroků u všech příplatků či penále a poplatků, které se na dluhy nabalují.
ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s5 Znamená to faktický zákaz a konec úrokům z úroků, jsou v praxi pojmenované jakkoli.
ps2017-007-07-010-025.u6.p4.s6 To je podle našeho názoru nutné prosadit.
ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s1 Znamená to také jasné zastropování poplatků exekutorům a také insolvenčním správcům.
ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s2 Procentuální odměna nemá logiku.
ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s3 Správce, který řeší stovku malých dluhů v celkové výši například sto tisíc, dostane méně než ten, kdo bude spravovat jedinou pohledávku deset milionů?
ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s4 Většina neřešitelných dluhů vzniká tím, že na stávající dluhy se nabalí násobné částky z pokut, penále a přísudků.
ps2017-007-07-010-025.u6.p5.s5 A ty často marginální částky udělají neřešitelný problém.
ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s1 Další problém je, že lidé prioritně musí platit tyto přísudky a jistinu, tedy samotný dluh platí nakonec.
ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s2 V praxi to znamená, že dlužník je zruinovaný, všechny peníze dostává exekutor nebo insolvenční správce a věřitel nedostane nic.
ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s3 To je bohužel hanebná praxe, kterou bychom měli prioritně řešit, a bohužel ani v tomto zákoně nevidím náznak systémového řešení.
ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s4 V každém případě ho bereme jako dobrý pokus jít správným směrem, ale je to jen malý střípek v mozaice, který dluhové pasti neřeší systémově a v celku.
ps2017-007-07-010-025.u6.p6.s5 Je potřeba komplexní systémovou pomoc lidem v dluhové pasti.
ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s1 Součástí řešení musí být také zákon o lichvě, tedy nastavení jasného procenta odměny za úvěr, chcete-li zastropování, od kterého je vyšší plnění lichvou.
ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s2 Jak jsem říkal, tak je potřeba navrhnout také stopnutí úroků z penále ihned po soudním rozhodnutí o dluhu.
ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s3 Bylo by také dobré zrušit DPH státu na exekucích a insolvenci.
ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s4 A jak jsem již poznamenal, tak by bylo dobré, aby byla jistota i pro věřitele, to znamená první splácení jistiny a pak teprve poplatky a exekuční náklady.
ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s5 Jenom obrátit ten systém splácení by jistě pomohlo, v návaznosti jistě také na to, že by bylo dobré zlepšit možnost, aby lidé požádali o prominutí dluhu státu, to jsou ty různé odvody, například poté, co zaplatí jistinu dluhu.
ps2017-007-07-010-025.u6.p7.s6 Dnes je tato možnost velmi omezena právními kličkami a termíny, kdy je možné žádat.
ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s1 Samozřejmě součástí systémového řešení by měl být také návrat exekutorů do soudního systému, chcete-li zestátnění exekutorů.
ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s2 To znamená, exekutor je placený soudní úředník, nikoliv podnikatel s dluhy.
ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s3 K diskusi, a to jsou všechno návrhy našeho hnutí SPD, by určitě bylo i zavedení bezplatné právní pomoci pro lidi v dluhové pasti.
ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s4 Myslím, že to by byl dobrý návrh, nebo bylo by dobré to prosadit.
ps2017-007-07-010-025.u6.p8.s5 Tak jako je ex offo právník pro pachatele trestných činů, měl by mít i dlužník skutečně za nějakých podmínek, který se nemůže dostat z dluhové pasti nebo mu reálně skutečně hrozí neřešitelná dluhová past, tak by mohl mít právo na právníka, protože všichni víme, že mnoho dluhů a exekucí narůstá díky tomu, že lidé se neumějí prostě bránit, že se v tom prostě nevyznají.
ps2017-007-07-010-025.u6.p9.s1 Na závěr bych chtěl zdůraznit, že jakákoli pomoc státu se nám určitě i ekonomický vrátí, protože lidé v exekuci, jak víme, pracují načerno, exekuce zatěžují i firmy tím pádem, lidé nemají motivaci oficiálně pracovat.
ps2017-007-07-010-025.u6.p10.s1 Takže za nás, za hnutí SPD, my samozřejmě podpoříme propuštění tohoto návrhu dále, nicméně máme tady celou řadu návrhů a doufám, že v diskusi se k nějakému z nich dopracujeme, co se týče podpory napříč Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-007-07-010-025.u6.p10.s2 Děkuji.
ps2017-007-07-010-025.u7.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-007-07-010-025.u7.p1.s2 Než dám slovo panu poslanci Bauerovi, tak přečtu omluvy.
ps2017-007-07-010-025.u7.p1.s3 Pan poslanec Pražák se omlouvá od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan ministr Milek se omlouvá z pracovních důvodů a paní poslankyně Adámková se omlouvá od hodin z pracovních důvodů.
ps2017-007-07-010-025.u7.p2.s1 A teď tedy prosím pana poslance Bauera a připraví se paní poslankyně Valachová.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s2 Vážený pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího, ono to tady dneska zaznělo z úst pana kolegy poslance Jana Chvojky, ale vy předkládáte totožný, identický návrh zákona, který se tady objevil již na sklonku minulého volebního období a ke kterému tady z řad mnoha institucí byla vznesena opravdu velká kritika a ke kterému se v minulosti již mnohokrát požadovaly mnohé analýzy, které jste nedodal.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s3 Pan ministr Pelikán bez důvěry projevil předložením návrhu novely insolvenčního zákona minimum pokory, podle mého názoru minimálně vůči Poslanecké sněmovně.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s4 Předkládá Parlamentu návrh, který je totožný s jeho návrhem z konce minulého volebního období.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s5 Připomínám, že již tehdy ho odmítla řada klíčových institucí.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s6 Byl podroben kritice i v prvním čtení, to tady dnes také zaznělo, a byl také přerušen v prvním čtení po rozpravě.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s7 Dovoluji si připomenout, že ani na jednu z věcných a závažných výtek, které tehdy zazněly, pan ministr nereagoval a v debatě vůbec nevystoupil.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s8 Bohužel, podle mého názoru pan ministr Pelikán nevyužil ani ten čas, kterého se mu dostalo, a v průběhu, podle mého názoru, pěti měsíců zákon ani neupravil, ani nedoplnil.
ps2017-007-07-010-025.u8.p1.s9 Přesto nyní posílá do legislativního procesu návrh v tom původním, identickém znění.
ps2017-007-07-010-025.u8.p2.s1 Chtěl bych také říci, že již podruhé obešel Legislativní radu vlády.
ps2017-007-07-010-025.u8.p2.s2 K zákonu se nekonalo meziresortní připomínkové řízení, což je s ohledem na stejné znění zákona naprosto logické, ale současně to znamená, že jsou platné připomínky uplatňované k zákonu v legislativním procesu v minulém volebním období, vážené dámy a pánové, co se z předloženého materiálu ale vůbec nedozvíme.
ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s1 V předloženém návrhu zákona chybí zásadní analýzy a informace, na základě kterých by bylo možné posoudit, zda je návrh vůbec v souladu s právními, nebo ústavními pravidly v České republice, jaké budou jeho finanční náklady a zda namísto pomoci lidem ve skutečné bezvýchodné situaci nepovede k masivnímu zneužívání na úkor věřitelům.
ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s2 osobně postrádám řádné zdůvodnění potřebnosti předložení této úpravy.
ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s3 Důvodem nemůže být jen aktuální číslo lidí v dluzích ani mediální masáž podpořená některými neziskovými organizacemi.
ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s4 To podle mého názoru nedává obrázek o tom, proč a jací lidé se zadlužují.
ps2017-007-07-010-025.u8.p3.s5 Dokonce ani nevíme, v kolika případech se ocitají v dluzích jen vlastní nezodpovědností a v kolika případech vinou objektivních příčin, které nemohou ovlivnit.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s1 Dále mi podle mého názoru chybí analýza dopadů na věřitele a podnikatelské prostředí obecně.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s2 V postavení věřitelů nejsou jen finanční nebo bankovní instituce, jsou to i firmy poskytující služby a zboží, jsou to sdružení vlastníků bytů, obce a mnoho dalších.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s3 Považuji za nemyslitelné, abychom se rozhodovali o tak zásadní věci, jako je promíjení dluhů, bez zmíněné analýzy.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s4 Nevíme, kolik by nás nový systém oddlužení podle představ pana ministra Pelikána stál.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s5 Respektive to nevíme přesně.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s6 I při velmi konzervativním odhadu nových žádostí o oddlužení a se znalostí průměrných nákladů na správu a vedení jednoho oddlužení se ale dostaneme k částkám v řádu miliard.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s7 Nejde přitom jen o celkové náklady státu na oddlužení lidí v dluzích, ale také o záruku na odměnách insolvenčních správců.
ps2017-007-07-010-025.u8.p4.s8 Pro pana ministra to není nic nového, protože s dotazy na dopady do rozpočtu byl konfrontován již před rokem a bohužel, tak jak jsem viděl na stenozáznamu, na nereagoval.
ps2017-007-07-010-025.u8.p5.s1 Myslím si, že nejsem sám, koho by zajímaly dopady na rozpočet, a tak jak jsem opět ze stenozáznamu viděl, s tímto dotazem se dokonce vyjádřil tehdejší ministr financí, současný premiér bez důvěry Andrej Babiš, a si dovolím citovat jeho tehdejší požadavek: Požadujeme doplnit, že všechny údaje vyvolané přijetím předloženého návrhu budou pokryty v rámci narozpočtovaných prostředků a stávajícího personálního zabezpečení kapitoly Ministerstva spravedlnosti.
ps2017-007-07-010-025.u8.p5.s2 Chtěl bych se proto zeptat, zda je toto zajištěno.
ps2017-007-07-010-025.u8.p5.s3 A pokud ne, jak budou výdaje v souvislosti s předkládaným návrhem pokryty.
ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s1 Není úplně zřejmé, jaké dopady by měl zákon v předloženém znění na práci soudů.
ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s2 Ty by měly mnohem důkladněji posuzovat vůli dlužníků plnit své povinnosti a splácet dluhy.
ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s3 Opakovaně byla vyjádřena obava, že dojde k přetížení soudů a řízení se bude prodlužovat.
ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s4 Je podle mého názoru pravděpodobné, že insolvenční soudy začnou zčásti pod zvýšeným tlakem nespokojených věřitelů přísněji posuzovat splnění podmínek pro povolení, schválení a trvání oddlužení.
ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s5 Snad ještě horší variantou je naopak stav, kdy by se právě pod tíhou nových žádostí o insolvenci začalo postupovat ryze formálně, protože na víc nebude soudcům zbývat čas.
ps2017-007-07-010-025.u8.p6.s6 Soudě podle veřejně dostupných stanovisek nejde o planou obavu, protože na toto riziko upozorňují samotní soudci, tak jak jsme mohli všichni v médiích vidět.
ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s1 V neposlední řadě udivilo konstatování předkladatele, že nová pravidla insolvencí nebudou mít dopady na obce, resp. územně správní celky.
ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s2 Podle mého názoru a podle mých zkušeností je opak naopak pravdou.
ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s3 Města a obce České republiky a jimi zřizované či zakládané právnické osoby patří mezi významnou skupinu věřitelů.
ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s4 Obcím vzniká celá řada pohledávek za poskytování veřejných služeb, za nájemné, nebo odpady.
ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s5 Obce jsou navíc s ohledem na charakter poskytovaných služeb věřitel nedobrovolný.
ps2017-007-07-010-025.u8.p7.s6 se přiznám, že nemám oficiálně statistiky, jak na tom přibližně 6 200 obcí a měst v České republice je, ale myslím si, že to je podle mého názoru i pro tento segment závažná věc.
ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s1 Vážené dámy a pánové, vážené kolegyně a kolegové, z věcného hlediska považuji návrh za špatný a nespravedlivý k těm, kteří své dluhy splácejí.
ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s2 Jsou to lidé, kteří raději osekávají všechny své náklady a žijí doslova z ruky do pusy jen proto, že nechtějí spadnout do exekuce nebo procházet procesem oddlužení.
ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s3 Takoví lidé se snaží svá, třeba nesprávná, rozhodnutí v minulosti napravit, nevyžadují záchranné sítě.
ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s4 Jsou často v mnohem svízelnější situaci než ti, kteří se spoléhají na to, že je někdo z bryndy nakonec vytáhne.
ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s5 Oproti tomu přichází ministr Pelikán s návrhem, který de facto znamená plošnou dluhovou amnestii pro všechny, kteří své dluhy splácet nezvládají, ale také třeba ani splácet nechtějí.
ps2017-007-07-010-025.u8.p8.s6 A obávám se, že zákon, tak jak je napsaný, vůbec nezaručuje, že bude možné mezi těmito dvěma skupinami rozlišovat.
ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s1 vím, že na tomto místě se jistě pan ministr ohradí.
ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s2 Opakovaně, tak jak jsem slyšel, veřejně odmítl tvrzení, že se jedná o dluhovou amnestii.
ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s3 Podle něj prý stát namísto posílání sociálních dávek pomůže dlužníkům z pasti a ti začnou pracovat a poctivě splácet veškerý svůj výdělek věřitelům.
ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s4 se akorát ptám, kde jsou záruky a motivace pro ty lidi, aby pracovali legálně a své závazky plnili.
ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s5 to v předloženém zákoně bohužel nevidím.
ps2017-007-07-010-025.u8.p9.s6 Naopak se zdá, že lepším řešením bude pro mnoho problematických dlužníků zůstat v šedé zóně, to tady dnes také již zaznělo, výdělky nepřiznávat a dál čerpat sociální dávky.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s1 Vážené dámy a pánové, závěrem.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s2 Máme tady před sebou návrh, s nímž řada klíčových institucí v České republice vyjádřila nesouhlas.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s3 Nemáme k dispozici analýzy současného stavu a neexistují, nebo spíše existují pochybnosti o dopadech navrhovaných změn.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s4 Navíc v zásadě každá politická strana avizovala, že bude chtít zákon ve Sněmovně přepsat.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s5 Ovšem samozřejmě každá podle svých představ.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s6 Podle mého názoru tak reálně hrozí, že namísto špatných změn projde Sněmovnou jejich ještě horší verze.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s7 Proto podpořím návrh na zamítnutí, případně návrh na vrácení předkladateli k přepracování.
ps2017-007-07-010-025.u8.p10.s8 Pokud nebudou tyto návrhy schváleny a zákon bude přikázán k projednání ve výborech, navrhuji, aby se jím zabýval s ohledem na zmíněné širší souvislosti sociální výbor a výbor hospodářský.
ps2017-007-07-010-025.u8.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s2 Je to tedy návrh na přikázání ještě výboru sociálnímu.
ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s3 Nicméně návrh na zamítnutí nebo na vrácení nepadl.
ps2017-007-07-010-025.u9.p1.s4 Vy jste pouze řekl, že ho případně podpoříte, rozumím tomu správně?
ps2017-007-07-010-025.u9.p2.s1 Prosím, paní poslankyně Valachová, potom pan poslanec Výborný.
ps2017-007-07-010-025.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi několik slov k předloženému návrhu.
ps2017-007-07-010-025.u10.p1.s2 Novela insolvenčního zákona bezpochyby může být dokonalejší, na druhé straně je nutné si přiznat, že pokud takřka milion lidí je v dluhové pasti, tak je jasné, že to není jen tak pro nic za nic, že by to byl milion nezodpovědných jedinců, ale že i samotné prostředí, společnost, procesy např. dříve umožněných nebankovních půjček, predátorské praktiky inkasních společností, nedostatečná ochrana v oblasti spotřebitele, toto všechno způsobilo, stejně jako řekněme změna společenských poměrů a nedostatečná finanční gramotnost občanů, že řada občanů se nikoli v nepoctivém záměru dostala do dluhové pasti.

Text viewDownload CoNNL-U